text_structure.xml
58.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Serdecznie witam panią posłankę, panów posłów, zaproszonych gości z panem Rafałem Baniakiem, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa. Witam też panią Aleksandrę Magaczewską, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu oraz wszystkie osoby towarzyszące.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Szanowni państwo, w dzisiejszym porządku dziennym mamy jeden punkt. Jest to rozpatrzenie informacji na temat aktualnej sytuacji oraz strategii rozwoju Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. i podmiotów zależnych. Przedstawia pan minister Skarbu Państwa. Czy są jakieś uwagi do porządku? Nie widzę. A zatem stwierdzam przyjęcie porządku. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Bardzo krótko tytułem wprowadzenia. O wypowiedź na temat strategii poproszę panią prezes oraz koleżeństwo z zarządu. Bardzo krótko o samej Agencji, która dla rządu jest spółką o szczególnym znaczeniu, jeżeli chodzi o gospodarkę państwa. Dzisiaj kapitał Agencji wynosi ponad 5.000.000 tys. zł. Zatrudnienie nie przekracza trzysta pięćdziesięciu osób. Przychody Agencji na koniec trzeciego kwartału tamtego roku wyniosły 82.000 tys. zł. Agencja wypracowała zysk netto w wysokości ponad 57.000 tys. zł. Kiedy będą znane wyniki na koniec roku, podzielimy się tą informacją w Wysoką Komisją, przesyłając ją na ręce pana przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Agencja zarządza portfelem spółek kapitałowych. Na koniec tamtego roku było to siedemdziesiąt jeden spółek prawa handlowego. Spółki, które wchodzą w skład portfela, można podzielić z tytułu prowadzonej przez nie działalności na spółki portfela podstawowego – przykładem są tutaj Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa S.A., Euro Eko sp. z o.o., Aranda sp. z o.o. – oraz spółki wspierające rozwój regionalny, takie jak np. Agencja Rozwoju Regionalnego „ARES” S.A. w Suwałkach. Dążeniem Agencji jest wzrost wartości spółek. Agencja prowadzi też proces związany ze zbyciem udziałów, akcji tych spółek, które docelowo nie są przeznaczone do utrzymania w portfelu. Jeżeli chodzi o zaangażowanie Agencji w finansowanie podmiotów gospodarczych, udzielana jest pomoc na ratowanie i restrukturyzację podmiotów znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej. W latach 2008-2014 Agencja udzieliła pomocy na poziomie 1.100.000 tys. zł. W tym samym okresie Agencja ze środków własnych udzieliła również pożyczek na łączną kwotę 1.160.000 tys. zł oraz poręczeń o wartości 270.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Ważnym elementem w działalności Agencji, który chce ona mocno rozwijać, jest także zarządzanie specjalnymi strefami ekonomicznymi Euro-Park Mielec i Euro-Park Wisłosan w Tarnobrzegu. W zarządzanych przez Agencję strefach od początku ich istnienia do końca tamtego roku udzielono blisko sześćset zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej. Nakłady inwestycyjne, jakie udało się wygenerować na tym obszarze, wynoszą ponad 14.000.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">Agencja bardzo mocno angażuje się w procesy naprawcze spółek, szczególnie tych, które są istotne dla innych procesów gospodarczych, gdzie zaangażowany jest Skarb Państwa bądź gdzie widoczny jest interes Skarbu Państwa. Przykładem jest spółka Polimer-Mostostal S.A. Agencja zaangażowała się tutaj od początku w sposób interwencyjny. Jest to zaangażowanie długoterminowe. Zakładamy, że po zakończeniu procesu naprawczego Agencja będzie mogła odrobić nakłady zainwestowane w spółkę. Wiele procesów jest w trakcie przygotowania potencjalnego zaangażowania Agencji. Możliwe są wejścia w bardzo trudne procesy. Chodzi np. o potencjalne zaangażowanie Agencji chociażby w proces naprawczy Przewozów Regionalnych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaRafalBaniak">W listopadzie tamtego roku została przyjęta nowa strategia w perspektywie do roku 2020. Chcemy, żeby okres ten był kompatybilny z okresem nowej, na dzisiaj już aktualnej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Strategia przewiduje stworzenie narzędzi, które mają umożliwić szerokie działanie między innymi w zakresie dostarczania technologii do przedsiębiorców, otrzymywania ekspertyz technicznych i technologicznych, czy też w zakresie identyfikacji potencjalnych źródeł finansowania ze środków Unii Europejskiej. Chcemy, żeby Agencja poniekąd była pasem transmisyjnym pomiędzy biznesem, w tym w szczególności dla spółek, gdzie obecny jest udział Skarbu Państwa. W strategii zwiększamy nacisk na wspieranie innowacyjności, inteligentnego rozwoju. Jednak to, co istotne, to to, że nie chcemy zaniechać dotychczasowej aktywności Agencji. Chcemy, żeby kompetencje chociażby w zakresie udzielania pomocy publicznej i wsparcia były kontynuowane i rozwijane. O szczegóły dotyczące nowej strategii poproszę panią prezes. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękujemy bardzo, panie ministrze. Prosimy panią prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AleksandraMagaczewska">Witam państwa serdecznie. Przygotowaliśmy króciutką prezentację. Dostali państwo materiały. Mam nadzieję, że nie będziemy zanudzać.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AleksandraMagaczewska">Aktualna sytuacja. Mają państwo szczegółowo opisane, jak wyglądał rok 2014. Było kilka istotnych dla nas wydarzeń. W styczniu była pożyczka dla Grupy Lotos na zakup platformy „Lotos Petrobaltic”. W marcu nastąpiło utworzenie Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Był tutaj istotny wkład Agencji Rozwoju Przemysłu. W czerwcu nastąpiła emisja obligacji Agencji Rozwoju Przemysłu na rynku Catalyst. W sierpniu nastąpiła istotna dla nas inwestycja w Creotech Instruments S.A., spółkę, która zajmuje się innowacjami. Jest to to, co chcemy bardzo istotnie rozwijać w ramach nowej strategii. We wrześniu nastąpiła konwersja zadłużenia spółki Polimex-Mostostal S.A. Jest to ogromna restrukturyzacja finansowa spółki, która prowadzi dwa bardzo istotne dla kraju projekty, czyli budowę elektrowni w Kozienicach oraz budowę elektrowni w Opolu. Rzecz, może nie kluczowa, ale też interesująca. W październiku został uruchomiony portal Polski Rynek Węgla. W listopadzie przyjęliśmy nową strategię.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AleksandraMagaczewska">Zeszły rok był także rokiem, w którym nastąpiła zmiana identyfikacji wizualnej Agencji Rozwoju Przemysłu. Jest to też sygnał nowego otwarcia Agencji. Państwo wielokrotnie rozmawiali o Agencji na posiedzeniach Komisji. Pomimo tego, że o Agencji wiele się mówi, bardzo często spotykamy się z tym, że jesteśmy identyfikowani głównie z bardzo trudnymi projektami. Historycznie stocznie są identyfikowane z Agencją Rozwoju Przemysłu. Tymczasem nasza podstawowa działalność to działalność pożyczkowa, czyli wspieranie poprzez finansowanie restrukturyzacji oraz w dużej części działalności rozwojowej polskich przedsiębiorstw. Jesteśmy właścicielami dwóch specjalnych stref ekonomicznych, w tym pierwszej strefy, która powstała w Polsce. W tym roku będziemy obchodzili dwudziestolecie strefy mieleckiej. Mamy istotny portfel spółek oraz mamy projekty specjalne. W ramach takich projektów, naszej działalności, zaangażowania biznesowego był Polimex-Mostostal S.A.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AleksandraMagaczewska">Struktura organizacyjna obejmuje centralę plus oddziały. Mamy dwa oddziały w specjalnych strefach ekonomicznych oraz oddział w Katowicach, który na zlecenie Ministra Gospodarki monitoruje finansowanie restrukturyzacji górnictwa. Zeszły rok to również zakończenie funkcjonowania dwóch oddziałów w zamku w Krasiczynie i zamku w Baranowie Sandomierskim. Została utworzona fundacja, która obecnie zarządza naszymi zamkami.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AleksandraMagaczewska">Sytuacja finansowa jest stabilna. Do tej pory mieliśmy bardzo stabilne źródło finansowania w postaci środków z Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców. Źródło to powoli będzie wygasało, ponieważ największe prywatyzacje są za Ministerstwem Skarbu Państwa. Utrzymuje się stabilny wynik finansowy. Jak widzicie państwo udział kapitału własnego, Agencja finansuje się głównie z własnych środków. Jest to specyfika naszej spółki. Aktywa obrotowe przez ostatnie dwa lata także utrzymywały się na stabilnym poziomie. W ramach aktywów obrotowych wynoszących 4.100.000 tys. zł mamy 1.600.000 tys. zł akcji w Polskiej Grupie Zbrojeniowej.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#AleksandraMagaczewska">W zeszłym roku były także prowadzone intensywne prace nad nową strategią, ponieważ stwierdziliśmy, że zarówno Agencja, jak i świat wokół dosyć istotnie się zmieniają. Istotna część aktywów Agencji została przekazana do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, np. większość stoczni, które były w posiadaniu Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych MARS, ponieważ sam MARS został tam przekazany. A więc Agencja zmieniła się wewnętrznie. Do tej pory wpisywaliśmy się w politykę rządu oraz wywieraliśmy istotny wpływ na rozwój przemysłu w Polsce poprzez finansowanie restrukturyzacji. Przed Polską stoi jednak bardzo duże wyzwanie w zakresie zapewnienia rozwoju przemysłu poprzez innowacyjność. Polska jest na czwartym od końca miejscu, jeżeli chodzi o kraje Unii Europejskiej, w rankingu innowacyjności. Przegoniły nas kraje, które w 1989 roku startowały z tego samego poziomu. Przegonili nas nasi sąsiedzi. Nie jest to dobra sytuacja. Nie zapewnia ona stabilnego rozwoju kraju. Zidentyfikowaliśmy również problemy, z którymi się borykamy, jeżeli chodzi o innowacyjność, czyli problemy związane z ukierunkowaniem prac badawczo-rozwojowych na potrzeby rynku. Wydatki na innowacje skupiały się głównie na zniwelowaniu luki technologicznej, a nie na tworzeniu nowych przełomowych produktów, które zapewnią nam przewagę konkurencyjną.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#AleksandraMagaczewska">W związku z tym kontekst strategii jest następujący. Nastąpiła zmiana priorytetów polityki rządu, nastąpił wzrost znaczenia innowacyjności, zapewnienia rozwoju innowacyjności dla stabilnego rozwoju kraju. Zmienia się także pozycja polskich przedsiębiorców. Widzimy w naszych statystykach, że coraz mniej udzielamy pomocy publicznej, a coraz więcej wsparcia. A więc coraz mniej mamy podmiotów, które są zagrożone, którym udzielamy pomocy. Obecnie w portfelu pożyczek na kwotę 1.400.000 tys. zł 20% stanowi pomoc publiczna. Pozostałe środki zostały przeznaczone w ramach wsparcia. Uważamy, że Agencja Rozwoju Przemysłu dobrze spełniła swoją rolę w procesie transformacji gospodarczej, natomiast dzisiaj jest nowe wyzwanie, czyli wsparcie gospodarki na drodze inteligentnego rozwoju.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#AleksandraMagaczewska">Stworzyliśmy misję i wizję. Staraliśmy się, żeby misja była krótka, interesująca i w odpowiedni sposób przekazywała to, co chcemy robić. Misja jest następująca: „Włączamy rozwój. Zmieniamy przemysł”. Jak to chcemy robić? Poprzez spójny system wsparcia innowacji, finansowanie procesów restrukturyzacji i projektów rozwojowych oraz podnoszenie wartości aktywów. Dlatego nasza strategia jest oparta na trzech filarach. Są to: innowacje, restrukturyzacja i inwestycje. Restrukturyzacja jest tym filarem, w którym jesteśmy najbardziej rozpoznawalni. Jest to natomiast umowna nazwa filaru, ponieważ w ramach działań w owym filarze niejednokrotnie prowadzimy działania rozwojowe, a nie tylko restrukturyzacyjne. Jeżeli chodzi o innowacje, wpisujemy się w nowe programy, w nowe projekty. Przede wszystkim chcemy wpisać się w lukę, którą widzimy w finansowaniu. Nie chcemy konkurować z innymi instytucjami, z innymi podmiotami. Chcemy wypełnić lukę, którą zidentyfikowaliśmy. Będzie o tym mowa w dalszej części prezentacji. Przede wszystkim stawiamy na współpracę, na komunikację. Będziemy wchodzili w projekty w ramach drugiej rundy finansowania, nie w start-upy, które dopiero powstały i zaczynają prace badawczo-rozwojowe. Wchodzimy w projekty, gdzie nastąpiło już zakończenie prac badawczo-rozwojowych, podmioty są na etapie prototypu, mówimy już o komercjalizacji, o globalizacji. Na tym się skupiamy. Nie mówimy, w jakie branże wchodzimy. Generalnie mówimy, że będziemy aktywni w zakresie przemysłu. A więc nie IT, nie ACT, tylko przemysł. Nie określiliśmy natomiast, że będzie to tylko i wyłącznie pięć bądź sześć branż.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#AleksandraMagaczewska">Całość naszej działalności ma być spójna, mamy elastycznie wykorzystywać wszystkie narzędzia, które posiadamy we wszystkich filarach, chcemy tworzyć Ekosystem Agencji Rozwoju Przemysłu, czyli spójny system wsparcia rozwoju przedsiębiorstw. Bardzo często podczas prezentacji podaję przykład, iż specjalne strefy ekonomiczne są w filarze inwestycji, natomiast niejednokrotnie będziemy chcieli wykorzystywać je również w filarze innowacji. Wyobrażamy sobie sytuację, że w przypadku projektu, który będzie już na etapie komercjalizacji produkcji przemysłowej, można ulokować taką produkcję np. w specjalnej strefie przemysłowej. Chcemy, żeby wszystkie narzędzia, które posiadamy, wzajemnie się przenikały i były bardziej efektywnie wykorzystywane.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#AleksandraMagaczewska">Jakie mamy ambicje, jeżeli chodzi o finansowanie? Do 2020 roku na realizację naszej strategii chcemy przeznaczyć kwotę ponad 3.000.000 tys. zł, w tym w filarze innowacje 1.300.000 tys. zł. Chodzi o wsparcie w formie dokapitalizowań i pożyczek. Mamy tutaj wsparcie wdrożenia rozwiązań w dużych przedsiębiorstwach na kwotę 925.000 tys. zł oraz inwestycje spółki ARP Venture w około czterdzieści projektów innowacyjnych na kwotę 371.000 tys. zł. Spółka ARP Venture została zawiązana w zeszłym roku. Pracuje ona nad projektami.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#AleksandraMagaczewska">Jeżeli chodzi o filar restrukturyzacji, na wsparcie restrukturyzacji oraz rozwoju planujemy przeznaczyć kwotę 1.860.000 tys. zł. Jest to bardzo istotne, że nie chodzi tylko o restrukturyzację. Na wsparcie w postaci finansowania dłużnego oraz w mniejszej części dokapitalizowań przeznaczymy kwotę 1.626.000 tys. zł, a kwotę 235.000 tys. zł na udzielenie pomocy na ratowanie i restrukturyzację. Jak już państwu mówiłam, są coraz mniejsze potrzeby polskich firm w zakresie tego typu finansowania.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#AleksandraMagaczewska">O trzecim filarze obejmującym inwestycje też będzie mowa dalej. Będziemy tworzyć, tworzymy FIZAN, czyli Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych. Będzie on tworzony w ramach Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych BGK. Będziemy tam wnosić spółki, nieruchomości, które są obecnie w naszych zasobach. Planujemy też oczywiście inwestycje w specjalnych strefach ekonomicznych na poziomie 159.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#AleksandraMagaczewska">Oddam teraz głos pani prezes Zielińskiej, która przybliży państwu filar innowacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję pięknie. Prosimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PatrycjaZielinska">Bardzo dziękuję. Witam państwa serdecznie. Postaram się w miarę kompleksowo przedstawić, jak wygląda nasza oferta, oferta Agencji Rozwoju Przemysłu dla przedsiębiorców w zakresie wsparcia innowacji, projektów innowacyjnych. Przede wszystkim zakładając i pisząc strategię, bardzo mocno koncentrowaliśmy się na tym, żeby stworzyć dla przedsiębiorców kompleksowy system wsparcia, diagnozując i wykorzystując aktywa, które Agencja ma w swoich zasobach. Jeżeli chodzi o kompleksowy system wsparcia, projektom innowacyjnym w sposób naturalny podajemy kapitał. Za chwilę będę o tym mówić. Podajemy w dwojaki sposób, dla małych i średnich przedsiębiorców poprzez spółkę ARP Venture, o której wspomniała pani prezes, a która została powołana pod koniec ubiegłego roku. Działa, funkcjonuje, jest zasilana kapitałem, który możemy podawać przedsiębiorcom. Wspieramy również projekty dotyczące dużych innowacji, o czym za chwilę powiem. Natomiast oprócz kapitału, oprócz środków pieniężnych chcemy również podawać przedsiębiorcom kapitał intelektualny oraz kompleksowe wsparcie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PatrycjaZielinska">Co rozumiemy jako infrastrukturę Ekosystemu? Nie całą naszą strategię innowacyjności nazywamy wsparciem, nazywamy Ekosystemem wsparcia ARP. Na infrastrukturę Ekosystemu składają się usługi, które chcemy świadczyć przedsiębiorcom w zakresie wzornictwa przemysłowego. Dlaczego? Ponieważ jesteśmy właścicielami Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, który z dużymi sukcesami radzi sobie w projektach inwestycyjnych związanych z designem oraz wdrażaniem wzornictwa przemysłowego. Oferujemy doradztwo w pozyskiwaniu funduszu europejskich. Agencja, jak państwo wiecie, ma Fundację FIRE, która zajmuje się pozyskiwaniem środków, pisaniem wniosków dla przedsiębiorców.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PatrycjaZielinska">Oprócz tego podajemy infrastrukturę umożliwiającą komercjalizację technologii. W portfelu Agencji Rozwoju Przemysłu są spółki. Dzisiaj robimy audyt owych spółek, sprawdzamy, jakie mają kompetencje, jakie mają zasoby, które ewentualnie możemy udostępniać dla inwestycji, które analizujemy. Jak wspomniał pan minister, mamy też kontakt ze spółkami, które są w portfelu Skarbu Państwa. Jesteśmy więc w dialogu z Ministerstwem Skarbu Państwa, z departamentami, które zarządzają kluczowymi spółkami Skarbu Państwa, jak również pozostałymi spółkami, które też są w portfelu Ministerstwa. Diagnozujemy zaplecze technologiczne, które jest w posiadaniu spółek, tak żeby przedsiębiorcom oferować też tego typu usługi. Oprócz tego jest ekspertyza techniczna, technologiczna. Gromadzimy ekspertów. W tej chwili rozmawiamy i podpisujemy porozumienia z instytutami badawczo-naukowymi, z parkami technologicznymi, które powstały w ramach funduszy strukturalnych. Jest wiele parków. Dzisiaj tak naprawdę jesteśmy w pierwszych dniach realizacji strategii. Ekosystem wsparcia dopiero powstaje. Bardzo ostro pracujemy nad tym, żeby w pierwszym kwartale, do połowy roku zapewnić infrastrukturę i móc ją kompleksowo udostępniać przedsiębiorcom. Już dzisiaj, na razie w ręczny sposób, kojarzymy wszystkie środowiska. Mamy przykłady transakcji, które wykorzystują np. parki technologiczne bądź khow-how, który jest w instytutach badawczo-naukowych.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PatrycjaZielinska">Teraz krótko o Brokerze, czyli platformie transferu technologii. Pokazuję państwu ten model, dlatego że tak naprawdę pokazuje on, w jaki sposób Agencja będzie finansować projekty z funduszy strukturalnych. Wydaje się nam, że jesteśmy blisko. Jesteśmy w dialogu z Ministerstwem Gospodarki, z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Projekt działania jest już w akceptacji służb Komisji Europejskiej. Jest to narzędzie polegająca na tym, że przez platformę transferu technologii chcemy skatalogować patenty i nieopatentowaną wiedzę technologiczną, która jest w Polsce, i nie tylko w Polsce, ale oczywiście zaczynamy od naszego kraju. Będziemy udzielać dofinansowania i dotacji na zakup patentów i licencji. To nie wszystko. Mały i średni przedsiębiorca, który będzie miał pomysł na wdrożenie danego patentu lub technologii, które pozyskał od wydawcy i z naszej platformy, dostanie od nas wsparcie kapitałowe poprzez spółkę ARP Venture. Będziemy wchodzić kapitałowo w tego typu transakcje.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PatrycjaZielinska">Unikalną strategią inwestowania jest to, że ARP Venture inwestuje również w koinwestycji z partnerem branżowym. Nasza filozofia jest taka, że oprócz kapitału będziemy również dawać dostęp poprzez partnera branżowego np. do kanału dystrybucji, który partner branżowy może oferować. Stąd formuła koinwestycji z partnerem branżowym. Mamy ARP Venture, inwestycje kapitałowe, koinwestycje, finansowanie dłużne, ponieważ oprócz samego wkładu finansowego oferujemy także finansowanie długiem, doradztwo strategiczne i operacyjne, jak już powiedziałam, wsparcie partnera branżowego, czyli partnera merytorycznego, który w danej innowacji będzie mógł pomóc rozwijać produkt w danym przedsiębiorstwie. Oferujemy również usługi wsparcia zarządzania dla przedsiębiorców, ponieważ bardzo często widzimy, że przedsiębiorcy, szczególnie mali i średni przedsiębiorcy nie do końca mają, co jest naturalne, zorganizowane działy finansów, HR czy nawet marketingu. A więc tutaj również chcemy oferować wsparcie dla przedsiębiorców. Udzielamy finansowania w przedziale pomiędzy 5000-15.000 tys. zł dla małego i średniego przedsiębiorcy. Wchodzimy kapitałowo do 30%. Dbamy także o to, żeby spółka nie stała się dużym przedsiębiorcą, ponieważ wtedy oczywiście traci wartość dodaną, a więc przede wszystkim uczestnictwo w funduszach strukturalnych.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PatrycjaZielinska">Duże innowacje. Jak już wspominałam, wspieraliśmy i wspieramy też duże projekty. Są to projekty przekrojowe o dużej wartości. Projekty te obsługujemy w samej ARP. Jest departament, który się tym zajmuje. Oczywiście są finansowanie dłużne i inwestycje kapitałowe. Zazwyczaj są to projekty, które rozpatrujemy. W tej chwili mamy kilka projektów, które analizujemy. Analizujemy możliwość wejścia w owe projekty. Zazwyczaj są to projekty z innymi strategicznymi spółkami Skarbu Państwa jako wspólne koniwestycje. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękujemy. Bardzo proszę, pani prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AleksandraMagaczewska">Filar restrukturyzacji normalnie przedstawiałby prezes, który zajmuje się owym filarem, ale na razie jest powołany, natomiast stanowisko obejmie od dnia 16 lutego. Tak więc pozwolę sobie przybliżyć wsparcie i pomoc publiczną, czyli działalność podstawową i charakterystyczną dla Agencji Rozwoju Przemysłu. Jeżeli chodzi o wsparcie i pomoc publiczną, w głównej mierze będzie to finansowanie dłużne tak jak do tej pory. Przewidujemy również inwestycje kapitałowe w mniejszym zakresie, jak również poręczenia głównie dla spółek z grupy. Planujemy zweryfikowanie naszej oferty, dostosowanie oferty finansowej do potrzeb projektów rozwojowych. Planujemy zachowanie zróżnicowania branżowego struktury portfela. Oznacza to, że żadna z branż nie powinna przekroczyć 30% portfela. Działalność ta jest dla nas bardzo ważna, ponieważ przychody z usług finansowych zapewniają nam źródło środków, przychodów własnych, jak też pozwalają na przeznaczanie owych środków na pozostałe filary strategii. Do tej pory Agencja Rozwoju Przemysłu pomimo tego, że udzielała trudnego finansowania, tak naprawdę może poszczycić się tym, że w ponad 95%, a właściwie w 98% środki z powrotem trafiały do Agencji. Mamy już w zasadzie schyłkową działalność w zakresie windykacji zobowiązań.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AleksandraMagaczewska">Co jest naszą przewagą? Indywidualne podejście do potrzeb i sytuacji przedsiębiorstw. Dlaczego Agencja Rozwoju Przemysłu w ogóle udziela finansowania, a nie banki? Niejednokrotnie jest tak, że pomimo tego, iż przedsiębiorstwa są w niezłej sytuacji finansowej albo przechodzą przejściowe trudności, banki wycofują się z finansowania, ponieważ znajdują się w branży, która... W chwili obecnej, w danym momencie banki stwierdzają, że jest nadmiernie ryzyko albo w danej branży są za bardzo eksponowane. Podmioty pomimo tego, że są w niezłej sytuacji, mają problemy z dostępem do kapitału. Są również podmioty, które przechodzą określone problemy. Udzielenie jakiegokolwiek finansowania powoduje automatyczną konieczność utworzenia rezerw. Banki często nie chcą udzielać takiego finansowania, a my jesteśmy tutaj otwarci, potrafimy odpowiednio ustrukturyzować taką transakcję, pilnujemy realizacji planów restrukturyzacji, biznesplanów. Jest to nasza przewaga. Mam tu na myśli indywidualne podejście.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AleksandraMagaczewska">W ramach realizacji nowej strategii planujemy również opracować ofertę finansowania wspierającą pozostałe filary, w szczególności jeżeli chodzi o finansowanie dla potencjalnych inwestorów w specjalnych strefach ekonomicznych. Planujemy finansowanie, które dla pojedynczego podmiotu nie powinno przekroczyć kwoty 100.000 tys. zł. Generalnie powinno zamykać się w przedziale czasowym od roku do siedmiu lat. Nasza działalność w tym filarze z racji naszej nazwy oraz specyfiki naszej działalności dotyczy głównie przemysłu, czyli przedsiębiorców działających w przemyśle.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#AleksandraMagaczewska">Pokrótce to tyle. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, teraz pan prezes Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo prosimy, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarcinZielinski">Witam państwa serdecznie. Marcin Zieliński, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MarcinZielinski">Filar inwestycje. Jak już powiedzieli moi przedmówcy, Agencja Rozwoju Przemysłu jest właścicielem kilkudziesięciu podmiotów z różnych branż. Jest to zarówno portfel podstawowy, o którym mówił pan minister, jak i portfel regionalny, ale też sporo podmiotów w upadłości lub upadłości likwidacyjnej. Mamy jeszcze troszkę podmiotów z branży, sektora zbrojeniowego. Wyselekcjonowaliśmy grupę spółek, które według nas mają potencjał budowy wartości. Chcielibyśmy to robić zgodnie z tym, jak to robią podmioty z sektora prywatnego, ale też z sektora powiązanego ze Skarbem Państwa. Gros dużych spółek ma też towarzystwa funduszy inwestycyjnych. Po naszych analizach stwierdziliśmy, że w ramach Skarbu Państwa można znaleźć efekty synergii i wspólnie z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, który posiada Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, postanowiliśmy zarządzać dwoma Funduszami Inwestycyjnymi Zamkniętych Aktywów Niepublicznych. Jesteśmy w trakcie ich tworzenia. Jeden będzie dedykowany spółkom produkcyjno-usługowym. Mamy wyselekcjonowanych kilkanaście podmiotów. Jest to około szesnastu spółek. Drugi fundusz będzie się koncentrował na nieruchomościach, tak naprawdę na spółkach, w portfelu których będą nieruchomości, zarówno te, którymi dysponuje centrala Agencji Rozwoju Przemysłu, jak i te, które znajdują się w innych spółkach z naszego portfela, jak też nieruchomości, które są niezagospodarowane na rzecz specjalnych stref ekonomicznych. Jest też wiele takich przypadków – także w spółkach Skarbu Państwa – że często barierą sprzedaży bądź zwiększenia efektywności spółki jest nieprodukcyjny majątek, nieruchomości, które nie mogą być wykorzystywane zgodnie z ich przeznaczeniem. Stąd formuła Funduszy Inwestycyjnych Zamkniętych Aktywów Niepublicznych jest tutaj doskonałym rozwiązaniem. Możemy wykorzystać tutaj efekty synergii. Możemy wykorzystywać także kwestie przepływów finansowych pomiędzy spółkami, jak też sprawować bardziej aktywny nadzór właścicielski.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MarcinZielinski">Drugim elementem filaru inwestycji są specjalne strefy ekonomiczne. Tak naprawdę będą one wspierały wszystkie filary. Analizowaliśmy to przy strategii, że przenikają one przez inwestycje, restrukturyzację, innowacje. W Polsce jest czternaście stref, w tym dwie zarządzane przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Jak już była mowa, jest to jedna strefa tarnobrzeska i druga mielecka. Możemy się pochwalić, że w 2014 roku strefa tarnobrzeska została wśród przedsiębiorców uznana za najlepszą strefę. To przedsiębiorcy głosowali nad strefami. Nasza strefa uzyskała najwyższą ocenę. Mamy strefy najbardziej rozproszone geograficznie, co jest naszym atutem, ale też powoduje, że musimy bardziej aktywnie działać i współpracować z samorządami, z lokalnymi przedsiębiorcami. Mamy przecież strefy w Tarnobrzegu, w Mielcu, w Szczecinie, w Częstochowie, we Wrocławiu, w Łapach, w Radomiu na Mazowszu. W zasadzie pokrywamy teren całej Polski. Ostatnio działalność stref została wydłużona do roku 2026. Nasze doświadczenia pokazują, że jest to doskonałe narzędzie do rozwoju gospodarczego, szczególnie w regionach postprzemysłowych. Wydaje się nam, że jesteśmy w stanie zaoferować więcej oraz stworzyć nowy pakiet narzędzi i wsparcia przedsiębiorców działających w naszych strefach, wykorzystać Ekosystem wsparcia, który tworzy Agencja Rozwoju Przemysłu. W tym celu chcemy tam zainwestować około 160.000 tys. zł. Chcemy pobudzić innowacyjność. W założeniu, w planach jest współpraca z przedsiębiorcami, którzy działają w strefach. Nie wykluczamy zarówno wsparcia finansowego, jak i dłużnego czy kapitałowego. Myślę, że wspólnie z panią prezes Patrycją będziemy dosyć mocno współpracować w kontekście rozwoju innowacyjności na terenach specjalnych stref ekonomicznych.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#MarcinZielinski">Były to największe punkty w zakresie owego filaru. Oczywiście jeżeli będą jakieś pytania, jesteśmy otwarci na dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. A zatem otwieram dyskusję. Bardzo proszę. Kto z państwa chciałby zabrać głos jako pierwszy? Pan poseł Warzecha, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanWarzecha">Panie przewodniczący, panie ministrze!</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselJanWarzecha">Jak wspomniał pan prezes, działalność stref została przedłużona do 2026 roku, co powinno stać się powodem zainteresowania inwestowaniem w strefach zarówno mieleckiej, jak i tarnobrzeskiej. Przekazaliście państwo w informacjach, że w 2014 roku udzielono czterdzieści dwa pozwolenia w strefie mieleckiej i trzydzieści dziewięć w tarnobrzeskiej. Łącznie było osiemdziesiąt jeden zezwoleń. Natomiast w celach na rok 2015 spodziewacie się państwo trzydziestu zezwoleń. Czy wynika to z jakiegoś zmniejszenia się zainteresowania? Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselJanWarzecha">Następne pytanie dotyczy zespołów parkowo-zamkowych. Co było powodem utworzenia fundacji zarządzającej zamkami w Baranowie Sandomierskim i w Krasiczynie? Czy z tego tytułu wynikły jakieś oszczędności? Czy zmniejszyło się zatrudnienie? Chciałbym również zapytać, czy pojawiają się roszczenia ze strony spadkobierców, ze strony rodziny Sapiehów, jeżeli chodzi o zamek w Krasiczynie. Pochodzę z Dębicy położonej bardzo blisko Baranowa Sandomierskiego. Zamek ten jest mi bardzo bliski. Chciałbym zapytać, czy planowana jest jego sprzedaż. Kiedyś była dokonywana wycena. Były takie plany. Ze strony samorządowców zawsze pojawiają się obawy, jeżeli kiedyś w przyszłości zamek zostanie sprzedany, żeby nie okazało się, że prywatny właściciel przeznacza go do swoich typowo prywatnych celów, np. do organizacji imprez. Tymczasem życzyliby oni sobie, żeby zachował on charakter kulturowy, charakter muzeum.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PoselJanWarzecha">Chciałbym jeszcze zapytać, gdyż wspomnieliście tutaj państwo o planach inwestycyjnych w obszarze innowacji. Jak konkretnie w dwóch strefach, czyli mieleckiej i tarnobrzeskiej miałaby się przejawiać strategia inwestycyjna w zakresie innowacji? Dziękuje bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękujemy bardzo. Pan poseł Rojek. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJozefRojek">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo tworzący zarząd Agencji!</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselJozefRojek">W tej chwili na czasie jest sprawa górnictwa. Pytanie do pana ministra. Sprawa kopalń zawsze była pomiędzy Ministerstwem Gospodarki a Ministerstwem Skarbu Państwa. Chciałbym pana zapytać, czy w związku z ostatnią ustawą, jaką przyjął Sejm, przejął już pan te kopalnie, które mają znaleźć się w zasięgu Ministra Skarbu Państwa, gdyż w czasie ostatnich rozmów był pan widoczny na ekranie telewizora. Chciałbym pana o to zapytać, gdyż kiedyś w końcu sprawa ta musi być w jakiś sposób doprowadzona do skutku. Odkąd jestem tutaj od 2005 roku, cały czas jest dyskusja, kto powinien zajmować się tą branżą. Raz Minister Gospodarki odbija na Ministra Skarbu Państwa, a potem Minister Skarbu Państwa mówi, że Minister Gospodarki. I tak się to dzisiaj przewija w mediach, panie ministrze. Jest dużo pretensji, że jako posłowie, jako ci, którzy kontrolują rząd, nie potrafimy sobie z tym poradzić. W tej chwili opinia jest taka, że to rząd kontroluje Sejm. Tak to wygląda, panie ministrze. To jedno pytanie.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselJozefRojek">Do państwa, do pani prezes. Chwaliła się pani, że w miesiącu październiku został uruchomiony portal Polski Rynek Węgla. W materiałach, które dostaliśmy, jest punkt szósty obejmujący monitorowanie funkcjonowania górnictwa węgla kamiennego. Szczegółowo w którymś podpunkcie jest wymienione wykonywanie analiz zatrudnieniowo-płacowych w górnictwie węgla kamiennego i analiz sytuacji ekonomiczno-finansowej górnictwa. Klapa. Tak mogę powiedzieć z mojego punktu widzenia. Jeżeli górnictwo, że tak powiem, dostało w plecy 4.200.000 tys. zł, jak to jest do nas przekazywane – załóżmy, że górnictwo dostaje co miesiąc w plecy 150.000 albo 200.000 tys. zł – to ile miesięcy temu straty zaczęły być widoczne? Jeżeli państwo chwalicie się tutaj, to mam trochę pretensji albo pytanie. Jeżeli robicie takie analizy, to czy ileś miesięcy temu było już uwydatnione, że sytuacja jest zła? Teraz będziemy szarpać ministra. Co ministrowie robili do tego czasu, że doszło do takiej sytuacji, jaką mamy w tej chwili? Proszę państwa, proszę mi odpowiedzieć jak to jest, dlatego że miedzy innymi tym się zajmujecie.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PoselJozefRojek">To, co państwo powiedzieliście – słuchałem prawie bez oddechu – dla mnie stanowi materię, którą jeszcze raz muszę sobie spokojnie przeanalizować w pokoju poselskim. Jest tu naprawdę tyle wątków, tyle zadań, że się gubię. Podstawowe pytanie. Do 2020 roku zakłada pani kwotę trzech miliardów iluś milionów złotych na pomoc. Zasadnicze pytanie jest takie, jak prognozujecie przychody. Skąd będziecie je mieć? Czy tylko z Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, czy też ze sprzedaży czegoś? Akurat nie jestem zwolennikiem sprzedaży. Uważam, że każdy podmiot gospodarczy trzeba ratować na ile się da. Sądzę, że globalna sytuacja na świecie i w Europie – jeszcze nie wiadomo, co będzie z Unią Europejską – jest taka, że zostaniemy w granicach państwa narodowego z ręką w nocniku i naprawdę nie będziemy mieli czego się złapać. Oczywiście pięknie pani prezes mówiła o innowacji. Cieszę się, gdyż czuję to jako inżynier, tylko że w tej chwili jesteśmy w takiej sytuacji, iż trzeba zabezpieczyć podstawowe rzeczy, żeby ludzie nie wyjeżdżali z Polski. Narzekamy, że w budżecie nie ma pieniędzy, a prosty chłop od pługa, który to rozumie, powie: „Skąd będzie, jeżeli ludzie wyjeżdżają, szczególnie młodzi? I nie przyjeżdżają”. Mało tego, ci, którzy dobrze zarabiają, teraz też noszą się z zamiarem wyjazdu.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PoselJozefRojek">Dlatego sądzę, że jest tutaj zadanie. Jak na samym początku powiedział pan minister, jest to szczególny rodzaj spółki Skarbu Państwa, na której leży taki i taki obowiązek. Oczekuję więc, że Agencja Rozwoju Przemysłu podoła swoim obowiązkom. Obserwuję, że zarządy się zmieniają. Pana prezesa Dąbrowskiego pytałem kiedyś: „Panie prezesie, podoła pan temu wszystkiemu? Tutaj tworzy się Polska Grupa Zbrojeniowa, tam coś innego”. Nie ma szans. Już go nie ma. Już jest gdzie indziej. Życzę pani prezes, żeby pani podołała. Proszę, żeby przynajmniej częściowo odpowiedziała pani na moje wątpliwości. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie pośle. Słuchając pana posła myślę, że czasami nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Z powodów od nas niezależnych przesuwaliśmy to posiedzenie w czasie, ale dzięki temu pan poseł mógł staranniej zapoznać się z materiałami, które były odpowiednio wcześniej przekazane.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Szanowni państwo, korzystając z chwili przerwy, jako poseł z Pomorza tradycyjnie chciałbym zapytać o spółki żeglugowe. Jakie są ich losy? Na jakim etapie jest ich restrukturyzacja? Jaką wizję stanu docelowego ma Agencja Rozwoju Przemysłu? Chciałbym też zapytać o restrukturyzację Stoczni Gdańskiej. Wiem, że są podejmowane działania dotyczące ratowania Stoczni. Mam też świadomość, że pewnie nie wszystko w tej chwili nadaje się do publicznej prezentacji, nie wszystko jest już domknięte. Niemniej na tyle na ile można, będę wdzięczny za udzielenie stosownej informacji.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę pozostałych członków Komisji. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Proszę o udzielenie odpowiedzi. Ewentualnie potem będzie jeszcze ciąg dalszy. Pan jest gościem, tak? Proszę o przedstawienie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PanKrystianKazmierczak">Krystian Kaźmierczyk. Jestem przedstawicielem prasy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Konferencja prasowa to trochę inny tryb. Wybaczy pan, ale proceduralnie głos zabierają członkowie Komisji i zaproszeni goście.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PanKrystianKazmierczak">Będąc na kilku posiedzeniach Komisji zauważyłem, że jest nie najlepszy zwyczaj, żeby zadawać sto pięćdziesiąt pytań, a później osoba, która odpowiada, odpowiada na pięć.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękujemy panu za komentarz. Przepraszam. Proceduralnie po zakończeniu posiedzenia może pan podejść do pana ministra, ewentualnie spotkać się w typowym dla dziennikarzy trybie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PanKrystianKazmierczak">Tak jest na każdym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">W debacie prasa nie uczestniczy. Przepraszam pana bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PanKrystianKazmierczak">Dobrze, OK. W takim razie chciałbym zadać pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">To nie jest konferencja prasowa. Nie wiem, czy dociera do pana to, co próbuję przekazać.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PanKrystianKazmierczak">Nawet jeżeli mam coś mądrego do powiedzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Jest to posiedzenie Komisji z udziałem członków Komisji oraz zaproszonych gości. Prasa pełni taką rolę jak prasa. Jesteśmy do państwa dyspozycji w innym trybie, w ramach dyskusji na forum Komisji nie.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie ministrze, o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Dziękuję bardzo. Postaram się odnieść nieco bardziej generalnie do postawionych pytań. Poproszę później kolejno członków zarządu Agencji o odpowiedź na pytania szczegółowe.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Jeżeli chodzi o pytania pana posła Warzechy, to również – jako mieszkaniec Polski Południowej – cenię sobie dobro, jakie stanowią zespoły pałacowe. Jest to rzeczywiście dziedzictwo kulturowe, pamiętajmy natomiast o tym, że pomimo tego, iż Agencja Rozwoju Przemysłu ma strategiczny charakter dla państwa, jednak na końcu jej celem musi być osiąganie zysku. Wolałbym, żeby owe zespoły prowadziły działalność stricte kulturowo-środowiskową, ale trzeba szukać pieniędzy na ich utrzymanie. Dlatego musimy otwierać się na potrzeby wynikające jednak z komercyjnego charakteru działalności, jaki jest charakterystyczny dla każdego podmiotu prawa handlowego, w tym dla Agencji Rozwoju Przemysłu. Dlaczego fundacja? Między innymi, dlatego że – nie chcę użyć złych słów – osiąganie zysku jest tam nieco mniej istotne niż w samej spółce, która w tym przypadku jest fundatorem.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Co do prognozowania liczby potencjalnych inwestorów poprzez liczbę zezwoleń w specjalnych strefach ekonomicznych, można zgodzić ze spostrzeżeniem pana posła, że jest to założenie dosyć konserwatywne, jeżeli pokazujemy rok do roku spadek z osiemdziesięciu na trzydzieści. Jest to prognoza wynikająca z danych, jakie są dostępne w odniesieniu do rozpoczętych dzisiaj rozmów, w odniesieniu do informacji, jakie mamy od doradców, od naszego innego podmiotu, który jest w tym wyspecjalizowany, czyli od Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Na dzisiaj taka liczba wydaje się realna. Chciałbym zakładać i zakładam z panem posłem, że wartość ta będzie przekroczona, o czym świadczy to, że dotychczasowe prognozy przedstawiane przez Agencję były przekraczane.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Rojka, bardzo się cieszę, że pan poseł zauważył mój udział w rozmowach. Słuchając pana posła żałuję, że sam nie zauważyłem tam pana posła, gdyż na pewno byłoby łatwiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselJozefRojek">Miał pan niewyraźną minę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Dlatego że sytuacja spółek jest niewyraźna z wielu przyczyn. To, o co pan pyta, zgodnie z tym, co zdecydowała Wysoka Izba przy swoim kontrolnym charakterze wobec rządu... Absolutnie czuję hierarchiczność i wiem, że to rząd jest dla Sejmu, a nie Sejm dla rządu. Tutaj głęboki ukłon dla Wysokiej Izby. Otóż wszystkie spółki grupy z sektora węgla kamiennego, czyli zarówno te w pełni kontrolowane przez Skarb Państwa, czyli Katowicki Holding Węglowy i Kompania Węglowa, jak również podmiot publiczny, jakim jest Jastrzębska Spółka Węglowa, gdzie państwo ma w akcjonariacie decydujący głos, wymagają bardzo poważnej naprawy, restrukturyzacji. Jest to proces niezwykle trudny nie tylko ekonomicznie, zważywszy na ceny surowca, ale również bardzo wrażliwy, momentami bardzo dotkliwy społecznie. Mówię zarówno o pracownikach owych podmiotów, jak też o samorządach lokalnych. Jeżeli mówimy o ograniczaniu, o wygaszaniu, to wszystko to przekłada się nie tylko na kieszeń poszczególnego pracownika danej spółki, ale również na dochody jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Porozumienie podpisane w Katowicach trzy tygodnie temu jest porozumieniem bardzo trudnym. Można różnie oceniać, kto przed kim się ugiął, nie chciałbym natomiast patrzeć w tych kategoriach. Jest to porozumienie, które rzeczywiście jest daleko idącym ustępstwem rządu wobec pierwotnie zakładanego planu, jest natomiast ustępstwem warunkowym. Warunkiem jest współodpowiedzialność rządu i strony społecznej, czyli społecznej tkanki, która tworzy podmiot. W porozumieniu jest wyraźnie powiedziane, że bieżący monitoring sytuacji, przebiegu procesu naprawczego będzie po stronie zarządu, po stronie właściciela, czyli dzisiaj walnego zgromadzenia, Ministra Skarbu Państwa, ale również po stronie społecznej. Zakładamy, że jeżeli to, co jest osiągnięte, nie wystarczy, będziemy oczekiwali od strony społecznej odpowiedzialnych ustępstw wobec tego, co dzisiaj jest na stole.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Jak poseł doskonale wie, dzięki decyzji parlamentu i podpisowi Prezydenta RP nadzór od dnia wczorajszego znajduje się w Ministerstwie Skarbu Państwa, w ministerstwie, które w mojej opinii, jest do tego najlepiej przygotowane. Cieszy to, że takiej zmiany, przynajmniej w ostatnim okresie, chciała również strona społeczna. Jest to, mam nadzieję chwilowo, osobiście u mnie. Myślę, że wraz przejściem pełnomocnika rządu z Ministerstwa Gospodarki do Ministerstwa Skarbu Państwa nadzór będzie w jeszcze właściwszych rękach.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Jako przedstawiciel resortu, który wykonuje nadzór właścicielski, z tego miejsca dziękuję Wysokiej Izbie za przyjęcie ustawy, pomimo zupełnie niezrozumiałego krzyku opozycji, przynajmniej w pierwszej fazie procedowania projektu ustawy. Wierzę, że krzyk pana posła Rojka był krzykiem upominającym się o losy podmiotów, o losy ludzi. Pragnę natomiast zauważyć, że strona społeczna, która była stroną w trudnym dialogu, doskonale wiedziała – upominała się o to – że ustawa ta jest warunkiem zafunkcjonowania podpisanego porozumienia. Rozjazd pomiędzy tym, co działo się w Katowicach, a tym, co działo się w Warszawie na Wiejskiej w znacznym okresie szybkiego procedowania nad ustawa, był lekko mówiąc niezrozumiały nie tylko dla rządu, ale również dla kolegów reprezentujących załogę i związki zawodowe.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPRafalBaniak">Jeżeli chodzi o spółki żeglugowe, bardzo proszę pana prezesa Zielińskiego. Podobnie proszę o odpowiedź na inne pytania, na które nie opowiedziałem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Prosimy, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MarcinZielinski">Gwoli uzupełnienia odpowiedzi na pierwsze pytanie pana posła dotyczące specjalnej strefy ekonomicznej – pan poseł pytał, skąd różnica pomiędzy wielkościami osiemdziesiąt dwa i trzydzieści – chciałbym powiedzieć, że tak duża różnica wzięła się z faktu, że w połowie roku, od dnia 1 lipca 2014 roku zmniejszyła się tzw. mapa pomocy publicznej, jest nowa. Zgodnie z nową mapą na części terenów województw pomoc publiczna została zmniejszona. Inwestorzy, którzy planowali inwestycje, wiedząc, że do formalnego wejścia nowych regulacji konieczne jest wydanie rozporządzeń – było planowane, że prawdopodobnie potrwa to kilka miesięcy – w pierwszym półroczu mocno skoncentrowali się szczególnie w tych obszarach, co do których było wiadomo, że wysokość zostanie zmniejszona. Był to trochę owczy pęd, ponieważ gros inwestycji było w Polsce Wschodniej, a akurat tam pomoc publiczna nie zmniejszyła się. Została na poziomie 50% dla dużych, ale taka była tendencja w całym kraju. Stąd taka różnica. Był to wyjątkowy rok w stosunku do pozostałych. Myślę, że jest mało prawdopodobne, żeby drugi raz powtórzył się taki sam wynik.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MarcinZielinski">Co do zespołów parkowo-zamkowych, pan minister już sporo powiedział. Fundacja oznacza pewną elastyczność funkcjonowania, ale też możliwość pozyskania dodatkowych źródeł finansowania działalności, gdyż jak wiemy, przedsiębiorcy czy też osoby fizyczne mogą przekazywać środki. Zakładamy, że po dwóch latach funkcjonowania fundacja ta będzie mogła stać się organizacją pożytku publicznego. Szczególnie społeczność lokalna z Podkarpacia będzie mogła wspierać funkcjonowanie owych podmiotów, ale liczymy głównie na firmy. Firmy przecież mogą odliczać sobie 10% od podatku. Myślę, że lokalne firmy, jak również władze województwa podkarpackiego przyłączą się do wsparcia.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MarcinZielinski">Roszczenia rodziny Sapiehów w stosunku do Krasiczyna oczywiście są. Pojawiły się też roszczenia w stosunku do Baranowa Sandomierskiego, ale nie są one jeszcze na etapie sporów prawnych. Procesy trwają kilka lat, nie zostały jeszcze zakończone. Dlatego też jako Agencja Rozwoju Przemysłu nie przekazywaliśmy zamków do fundacji. Jest to umowa o zarządzanie. Formalnym właścicielem zamków jest nadal Agencja Rozwoju Przemysłu.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#MarcinZielinski">Jeżeli chodzi o plan sprzedaży zamku w Baranowie Sandomierskim, na dzień dzisiejszy nie mamy takich planów. Oczywiście kiedyś była robiona wycena, były takie próby, natomiast wartość oferty nie zadowalała nas, istotnie odbiegała od poziomu naszej wyceny. Na dzisiaj nie mamy planów sprzedaży zamków.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#MarcinZielinski">Jeżeli chodzi o prośbę pana ministra o odpowiedź na pytanie pana posła przewodniczącego Aziewicza w sprawie spółek żeglugowych, chciałbym powiedzieć, że obecnie jest przygotowywany, a w zasadzie jest realizowany i zbliża się ku końcowi pierwszy etap restrukturyzacji polegający na połączeniu funkcji zarządzania operacyjnego w trzech spółkach. Przypomnę, że mamy Arandę, Polskie Linie Oceaniczne i Pol-Euro. Dzisiaj funkcje te zostały dosyć mocno skoncentrowane. Oczywiście nie obyło się też bez restrukturyzacji osobowej i kosztowej. Pokazuje nam to, że w niektórych obszarach byliśmy w stanie obniżyć koszty o 50%. Docelowy model spółek żeglugowych powinien wyglądać w ten sposób, że jedna spółka będzie właścicielem statków, natomiast druga spółka powinna być operatorem. Po to, żeby podzielić ryzyko, jedna będzie pływać, a druga będzie właścicielem, wszystko w rękach jednego podmiotu. Planujemy umiejscowić spółki żeglugowe w naszym Funduszu Inwestycyjnym Zamkniętym Aktywów Niepublicznych. Oczywiście zarząd – zarząd dla spółek jest wspólny – analizował koncepcje rozwoju. Jest kilka ciekawych koncepcji rozwoju owego biznesu, ale wymaga to też pogłębionych analiz i współpracy z innymi podmiotami ze sfery rządowej, jak i ze sfery przedsiębiorców. Myślę, że przy następnej okazji – wiem, że w kwietniu jest planowane posiedzenie Komisji Skarbu Państwa dotyczące żeglugi – będzie możliwość przedstawienia dokładniejszej informacji.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#MarcinZielinski">Stocznie. Na temat stoczni powie pani prezes. Koleżanka podpowiada mi, że było jeszcze pytanie na temat innowacji w strefach. Było pytanie, w jaki sposób będzie się to odbywało. Przygotowujemy kompleksową ofertę. Rozmawiamy z przedsiębiorcami w strefach. Mamy nadzieję, że ofertę przedstawimy do połowy roku. Oczywiście mamy do tego narzędzia zarówno finansowe, jak i specjalne podmioty jak chociażby ARP Venture. Tworzymy departament Ekosystemu, departament wsparcia, doradztwo w pozyskiwaniu środków unijnych. Kiedy będziemy mieć dokładną ofertę, oczywiście możemy ją też państwu przedstawić, szczególnie, że chcemy przygotować ją we współpracy z przedsiębiorcami, którzy działają w strefie. O stoczniach powie pani prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękujemy, panie prezesie. Prosimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AleksandraMagaczewska">Jeżeli chodzi o Stocznię Gdańsk, podpisaliśmy ramową umowę inwestycyjną. Była ona poprzedzona wielomiesięcznymi negocjacjami biznesowymi. Negocjacje przebiegały w dobrej atmosferze. Jesteśmy zadowoleni z wypracowanych rozwiązań. Pozwolą one na wdrożenie planów restrukturyzacji i rozwoju przedsiębiorstwa. W umowie jest zawartych wiele warunków, które muszą być teraz zrealizowane, żeby określone postanowienia weszły w życie. Przed nami jeszcze kilka etapów. Zapisy umowy zostały zastrzeżone jako poufne. Stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Szanujemy to.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AleksandraMagaczewska">W chwili obecnej nie chcemy przekazywać bliższych informacji. Jedyne, co mogę powiedzieć, to to, że umowa nie wiąże się, nie wymaga zaangażowania środków gotówkowych. Jest to bardzo trudny projekt. Liczymy na to, że uda się go zrealizować. Oczywiście wymaga to współdziałania partnerów.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#AleksandraMagaczewska">Odniosę się jeszcze do pytań pana posła Rojka, który pytał o Polski Rynek Węgla, czyli o nasz portal, o to, czy monitorujemy sytuację w górnictwie. Kiedy mówiłam o strukturze organizacyjnej Agencja Rozwoju Przemysłu, wspominałam o tym, że mamy oddział Agencji w Katowicach. Historycznie kiedyś była to odrębna agencja w Katowicach, która monitorowała sytuację górnictwa węgla kamiennego. W chwili obecnej od kilku lat jest to nasz oddział. Na podstawie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa Minister Gospodarki zleca Agencji, czyli jej oddziałowi, wykonywanie określonych analiz i raportów. W dużej mierze dotyczą one wydatkowania dotacji budżetowej, ponieważ likwidacja kopalń jest finansowana w ramach poprzednich ustaw i aktualnej ustawy o funkcjonowaniu górnictwa. Gros analiz, które wykonuje oddział w Katowicach, dotyczy wydatkowania środków budżetowych, dotacji, prawidłowości owego wydatkowania. Są przeprowadzane kontrole. Oczywiście przygotowywane są również comiesięczne informacje o sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek węglowych. O ile mnie pamięć nie myli, Minister Gospodarki upublicznia takie raporty na swojej stronie internetowej bodajże kwartalnie. Były w nich informacje o pogarszającej się sytuacji górnictwa węgla kamiennego. Nie była to tajemnica, nie było to utrzymywane w tajemnicy. Jeżeli sięgną państwo na stronę internetową Ministra Gospodarki, są tam takie raporty. Tyle mogę powiedzieć na ten temat.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#AleksandraMagaczewska">Jeżeli chodzi o źródła finansowania kwoty 3.000.000 tys. zł, w głównej mierze są to środki, które posiadamy, środki FRP, które jeszcze do nas spłyną, środki ze spłaty pożyczek, środki z odsetek od pożyczek, środki własne, czyli te, które obecnie są zaangażowane w pożyczkach i zostaną spłacone, te, które pozyskamy w wyniku sprzedaży aktywów, ponieważ będziemy sprzedawać aktywa, w szczególności te, które będą wchodziły do Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego Aktywów Niepublicznych. Planujemy również pozyskanie środków unijnych. Mówiła o tym pani prezes Zielińska, że jesteśmy na dobrej drodze, żeby pozyskać takie środki. Są to główne źródła finansowania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękujemy bardzo. Do kwestii spółek żeglugowych, jak też pewnie stoczni wrócimy na kolejnych posiedzeniach, kiedy projekty będą bardziej dojrzałe, kiedy państwo będziecie mogli więcej powiedzieć o ich realizacji.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy są jeszcze jakieś pytania? Pan poseł Rojek. Czy jeszcze ktoś z uczestników? Nie widzę. A więc zamykam listę. Ostatnie pytanie. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselJozefRojek">Dziękuję bardzo. Pani prezes, na koniec mam pytanie ogólne. Jakie jest zainteresowanie podmiotów zwracających się do Agencji Rozwoju Przemysłu o pomoc? Chodzi mi o pomoc. Małe, średnie, wysokie, bardzo wysokie? Jak by pani mogła je określić jednym wyrazem? To będzie mnie zadowalało.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Ostatnie pytanie. Dziękuję. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AleksandraMagaczewska">Zgodzę się z panem ministrem, że średnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy dzisiejszy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję wszystkim uczestnikom naszego posiedzenia. Zapraszam na kolejne. Na kolejnej sesji Sejmu w środę spotykamy się w sprawie reformy górnictwa. Zapraszam serdecznie w dniu 18 lutego o godz. 16.00.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>