text_structure.xml 30.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Otwieram posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Witam panie posłanki i panów posłów. W naszym wspólnym imieniu witam pana ministra Dziekońskiego, który reprezentuje pana prezydenta – bardzo serdecznie witamy, panie ministrze. Witam pana ministra Gawłowskiego, który będzie się udzielał w drugim punkcie. Jest też z nami pan Krystian Szczepański – wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Witam pana senatora Michalskiego, który będzie sprawozdawcą poprawek Senatu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Zgodnie z porządkiem obrad, który państwo otrzymali, zaczynamy pracę od rozpatrzenia wniosku o powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia przedstawionego przez Prezydenta RP projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Zaznaczam, że pierwsze czytanie mieliśmy na plenarnych obradach Sejmu i wówczas panie i panowie posłowie, zgłaszając szereg drobnych i większych uwag, ogólnie zgadzali się z kierunkiem i tezami, do których realizacji zmierza ustawa.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Jest jednak szereg spraw, które wymagają doprecyzowania. Otrzymaliśmy opinię Biura Analiz Sejmowych, w której również wskazano na potrzebę takiego doprecyzowania projektu. Stąd proponuję, abyśmy powołali podkomisję do rozpatrzenia tego projektu. Czy jest zgoda? Jest. Proponuję, aby w skład podkomisji weszli posłowie: pani przewodnicząca Ewa Wolak, pan przewodniczący Arkadiusz Litwiński, pani poseł Dorota Niedziela, pan poseł Marek Gos, pani poseł Anna Paluch i pan przewodniczący Mariusz Orion Jędrysek. Może być jeszcze jedna osoba – czy ktoś się zgłasza? Nie słyszę. Wobec tego proponuję, aby podkomisja w tym składzie pracowała. Jeśli można, to chciałbym zaproponować panią poseł Ewę Wolak na przewodniczącą tej podkomisji. Czy pani przewodnicząca zgadza się?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselEwaWolak">Dziękuję, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Panie ministrze, pracujemy jak w tej pralni chemicznej, w której napisano: „Pierzemy garnitur nie zdejmując go z klienta”. „Załatwiliśmy” podkomisję. Dziękujemy panu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRzeczypospolitejPolskiejOlgierdDziekonski">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący, za dokonanie wyboru. Postaramy się, aby prace przebiegały sprawnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Bardzo dziękuję. W drugim punkcie mamy: „Rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1732)”.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Przypominam, że Senat złożył do tego projektu 16 poprawek. Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi, które poprawki moglibyśmy rozpatrzyć łącznie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorRadoslawRadoslawski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Proponujemy trzy grupy połączeń. Poprawka nr 1 jest poprawką w 100% redakcyjną, gdyż Senat słusznie zwrócił uwagę, że uchwalony tekst nie odbiega od tekstu obowiązującego, bo przepis, który był zawarty w art. 1 w pkt 34 w lit. a) został tak zmieniony w toku procesu legislacyjnego, że przywrócono mu brzmienie pierwotne.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#LegislatorRadoslawRadoslawski">Z naszej strony byłaby propozycja, aby oprócz poprawki nr 1, za redakcyjne uznać jeszcze poprawki nr 7 i 8. Tu jednak prosilibyśmy o opinię resortu, czy to, co my uznajemy za ścisłą redakcję, nie ma jednak znaczenia merytorycznego. To byłaby pierwsza grupa poprawek. Czyli poprawki redakcyjne nr 1, 7 i 8.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#LegislatorRadoslawRadoslawski">Następna grupa to poprawki, które wiążą się z wprowadzeniem przez Senat definicji „przesyłania dwutlenku węgla”. Ta grupa składałaby się z poprawek nr 2, 3, 4, 5 i 6.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#LegislatorRadoslawRadoslawski">Trzecia grupa poprawek, która z kolei wiąże się z potrzebą harmonizacji ustawy, nad którą obecnie Komisja pracuje, i ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw. Te ustawy procedowane były równolegle i należałoby je zharmonizować już na etapie senackim. Ta trzecia grupa to poprawki nr 10, 12, 13 i 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę pana ministra o odniesienie się do tego czy poprawki nr 1, 7 i 8 możemy traktować jako poprawki redakcyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaStanislawGawlowski">Akceptuję taki sposób podejścia do rzeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Rozumiem, panie mecenasie, że możemy je głosować łącznie, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorRadoslawRadoslawski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Bardzo proszę, czy są uwagi do poprawek nr 1, 7 i 8? Jeżeli nie usłyszę uwag, uznam, że Komisja poprawki przyjęła. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawek nr 2, 3, 4, 5 i 6. Bardzo proszę pana ministra o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Absolutnie istnieje potrzeba wprowadzenia tych poprawek, bo parlament przyjął nowe regulacje. Trzeba je wprowadzić do tej ustawy, abyśmy mieli spójność prawa obowiązującego w tej części.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Bardzo proszę, pan przewodniczący Szyszko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanSzyszko">Gdyby pan minister mógł doprecyzować, który parlament i kiedy to przyjął.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Parlament Rzeczypospolitej Polskiej, panie pośle, bo o innym nie mówimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanSzyszko">Dziękuję za tę uwagę. Proszę w takim razie, żeby pan doprecyzował, na czym polega poprzednia niespójność z obecnym układem. Chciałbym się tego dowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">W międzyczasie procedowane były przepisy dotyczące tzw. małego trójpaku energetycznego. Zostały one przyjęte. Prezydent podpisał ustawę, a w tym samym czasie trwały prace w parlamencie nad tym projektem ustawy, o którym dzisiaj rozmawiamy. Odnosił się on do poprzednich przepisów prawa energetycznego. Prawo energetyczne uległo zmianie, więc Senat dokonał korekty. W pełni akceptujemy to podejście do rzeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselMariuszOrionJedrysek">Rozumiem, panie ministrze, że chodzi o dodawane pkt 2 i 2a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Chodzi o grupę poprawek, o których przed chwilą mówił pan legislator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#LegislatorRadoslawRadoslawski">Ta grupa poprawek wiąże się z pewnym zabiegiem legislacyjnym, którym posłużył się Senat. Chodzi o wprowadzenie definicji określenia „przesyłanie dwutlenku węgla” kilka przepisów wyżej niż to proponował Sejm. Stąd te zmiany. Akurat ta grupa poprawek nie wiąże się z nowelizacją prawa energetycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Bardzo proszę, pan poseł Jędrysek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselMariuszOrionJedrysek">W takim razie, czy chodzi tu o zniesienie koncesji wydawanej przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, koncesji na transport? Nie, to nie o to chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">To już jest uregulowane w prawie energetycznym, panie pośle. To nie dotyczy tego zabiegu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselMariuszOrionJedrysek">Nie może być, bo CO2 dopiero teraz wchodzi. To nie może być uregulowane – proszę tak nie mówić. Chciałbym wyjaśnić panu, że pracujemy nad regulacjami dotyczącymi m.in. transportu CO2, więc to nie może być już uregulowane. Wcześniej w Polsce nigdy nie było to regulowane. Tak więc, to nie jest prawda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Poproszę panią, która bezpośrednio się tym zajmuje, aby wyjaśniła wszystkie szczegóły, które tutaj panowie podnosicie, aby nie było już wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#NaczelnikwydzialuwDepartamencieGeologiiiKoncesjiGeologicznychMSKatarzynaMroz">Katarzyna Mróz – naczelnik wydziału w Ministerstwie Środowiska. Panie pośle, jeśli chodzi o te poprawki, to w tym zakresie prawo energetyczne już zawiera taki przepis o udzielaniu koncesji. W tym zakresie nie skreślamy nic w przepisach naszej ustawy, tylko usuwamy zbędne powtórzenie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Bardzo dziękuję. Jeszcze? Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselMariuszOrionJedrysek">Koncesje – tak. Mnie chodziło o koncesje na transport dwutlenku węgla. Chodzi o to, czy tutaj, w tych przepisach, mają państwo zamiar zrezygnować, czy też poprzeć propozycję Senatu – jeśli dobrze rozumiem – zlikwidowania koncesji na transport CO2 w granicach Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Bardzo proszę, kto z państwa odpowie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#NaczelnikwydzialuwMSKatarzynaMroz">Nie, takiej poprawki Senat nie wprowadza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Jeżeli pan poseł przeczyta dokładnie, to chodzi tu o to, żeby zdefiniować określenie „przesyłanie dwutlenku węgla”. To jest materia tych poprawek. Czy są inne uwagi? Czy są zastrzeżenia wobec przyjęcia poprawek nr 2, 3, 4, 5 i 6? Nie słyszę. Rozumiem, że wymienione poprawki zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Przechodzimy do poprawek nr 10, 12, 13 i 16. Bardzo proszę pana ministra o stanowisko. Przepraszam, zgłasza się Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#LegislatorRadoslawRadoslawski">Jeszcze poprawka nr 9, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Została jeszcze poprawka nr 9. Poprawek nr 11 i 15, pan w tym zestawie poprawek nie wymienił. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#LegislatorRadoslawRadoslawski">Poprawka nr 9 jest samodzielną poprawką. Połączone były poprawki nr 1, 7 i 8. Później jest poprawka nr 9, samodzielna, a dopiero potem grupa poprawek nr 10, 12, 13 i 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Bardzo dziękuję. Poprawka nr 9. Proszę, pan minister – czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Biuro Legislacyjne? Też nie ma. Bardzo proszę, pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselMariuszOrionJedrysek">Prosiłbym pana ministra, albo kogoś, żeby wyjaśnił – jaki był cel tych poprawek? Dlaczego to jest tak zrobione?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#LegislatorzRzadowegoCentrumLegislacjiJustynaJaskolska">Justyna Jaskólska – Rządowe Centrum Legislacji. Proszę państwa, ta poprawka, o której teraz rozmawiamy, polega na poprawieniu błędnego odesłania. W projekcie, który był przyjęty przez Sejm, było odesłanie do art. 6 ust. 2. W tzw. międzyczasie – tak, jak pan minister wskazywał – została uchwalona nowelizacja prawa energetycznego, która zmieniła art. 6 w ten sposób, że nadała mu całe nowe brzmienie. To, co było uregulowane w ust. 2, czyli uprawnienia, jakie przysługują podmiotom kontrolnym, po nowelizacji jest uregulowane w ust. 4. Jednocześnie zostały dodane ust. 2 i 3, które też dotyczą kontroli. Dlatego poprawiamy to błędne dziś odesłanie tylko do art. 2, poprzez uzupełnienie tego odesłania o ust. 2-4, które kompleksowo regulują, jak ma wyglądać przeprowadzenie kontroli, w tym uprawnienia kontrolne podmiotów wykonujących kontrole.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselMariuszOrionJedrysek">Dla mnie jest niejasne, kto kontroluje kogo. Podmiot gospodarczy, który zajmuje się transportem lub zatłaczaniem dwutlenku węgla kontroluje kogo? Sam siebie? Kto wykonuje tę kontrolę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Rozumiem, że pan poseł chce otworzyć dyskusję o całym projekcie ustawy. My dzisiaj dyskutujemy o poprawkach, które wynikają ze zmian w nowym prawie energetycznym, a nie o bardzo konkretnych przepisach ustawy. Poprawki porządkują system prawny i wyłącznie mają tego typu charakter. Natomiast pan chciałby na nowo dyskutować nad całym projektem. Oczywiście zawsze można. Tylko pytanie – czy coś nowego to wniesie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselMariuszOrionJedrysek">W tym, co wyszło z Sejmu, obowiązywał art. 6 ust. 2. Natomiast teraz ma obowiązywać art. 6 ust. 2-4, tak? W związku z tym, dotyczy to także kontroli. Moje pytanie brzmi – kto kontroluje kogo? Czy to jest autokontrola podmiotu gospodarczego, który transportuje i zatłacza? Kto kogo kontroluje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Bardzo proszę, kto z państwa odpowiada?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#LegislatorzRCLJustynaJaskolska">Mamy sytuację, gdy została zawarta umowa o przyłączenie do sieci i mamy dwa podmioty, dwie strony tej umowy: operatora sieci transportowej i tego, kto chce się przyłączyć do sieci w celu przesyłania dwutlenku węgla, w celu jego podziemnego składowania. Kontrolę przeprowadza ten przedsiębiorca, który ma koncesję na przesyłanie dwutlenku węgla. To on będzie przeprowadzał kontrolę u tego, który chce się podłączyć do sieci po to, żeby przesyłać dwutlenek węgla w celu jego podziemnego składowania. Czy wystarczająco to wyjaśniłam? Powtarzam – mamy dwa odrębne podmioty, dwie strony umowy o przyłączenie do sieci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselMariuszOrionJedrysek">To, co pani powiedziała, jest dość jasne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Pan przewodniczący Szyszko jeszcze chciałby? Nie. Bardzo dziękuję. Rozumiem, że innych uwag nie ma. Dziękuję, poprawkę nr 9 przyjęliśmy. Czy są uwagi do poprawek nr 10, 12, 13 i 16? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#LegislatorRadoslawRadoslawski">Panie przewodniczący, w poprawce nr 10 Senat proponuje, aby dotychczasowe, dodawane art. 11g-11l oznaczyć jako art. 11m-11s. Jest to naturalny zabieg wynikający z tego, że ustawa o zmianie ustawy – Prawo energetyczne, zagospodarowała te same jednostki redakcyjne, czyli art. 11g-11l. Jednak Senat, wskazując, że mają być one zastąpione przez art. 11m-11s – wydaje się, że pominął jedną literę, która powinna być uwzględniona. Stąd 11g powinno stać się 11m, 11h – 11n, 11i – 11o, 11j – 11p, natomiast 11k w propozycji senackiej jest 11r, a powinno być 11q, zgodnie z § 57 zasad techniki prawodawczej. Zgodnie z praktyką legislacyjną nomen omen ustawa – Prawo energetyczne dodaje właśnie do tej ustawy w nowelizacji art. 20q.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#LegislatorRadoslawRadoslawski">Z tego też względu prosilibyśmy Wysoką Komisję o upoważnienie do ewentualnej zmiany ciągłości numerycznej w ramach tych liter. Chcemy zasygnalizować taką potrzebę, gdyż musimy, jako Biuro Legislacyjne, rozważyć, co będzie bardziej zgodne ze sztuką legislacyjną – czy pozostawienie błędu Senatu, czy też ingerencja w poprawki? Na ten moment nie jesteśmy w stanie przesądzić, która z tych technik legislacyjnych będzie bardziej prawidłowa. Jeśli chcielibyśmy purystycznie podejść do sprawy i nawet nadać taką kolejność, jaką te literki powinny mieć, zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, to konsekwencją tego będzie – niestety – ingerencja w treść poprawki senackiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselArkadiuszLitwinski">To jest niedopuszczalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#LegislatorRadoslawRadoslawski">Oczywiście, powstaje pytanie – czy jest to kosmetyczno-redakcyjna ingerencja, czy też nie? Natomiast zwracamy Wysokiej Komisji uwagę, iż taki problem występuje. Być może jednak przeważy potrzeba dopasowania tej kolejności do zasad techniki prawodawczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Bardzo proszę, pan przewodniczący Litwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselArkadiuszLitwinski">Panie mecenasie, pan z pewnością jest kompetentny w tym zakresie i wie pan, co pan mówi. Natomiast pytanie jest takie – nie chciałbym podejmować takiego ryzyka, które jest przedmiotem kuluarowych rozmów, co do możliwości ingerowania w tekst poprawek Senatu – czy nieuwzględnienie poprawki nr 10...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselAnnaPaluch">Będzie jeszcze gorzej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselArkadiuszLitwinski">Jednak chciałbym usłyszeć zdanie pana mecenasa. Czy nieuwzględnienie poprawki nr 10 spowoduje jakieś gorsze konsekwencje dla jakości całej ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#LegislatorRadoslawRadoslawski">Niestety, jesteśmy w takiej sytuacji legislacyjnej, że te dwie ustawy nachodzą na siebie i istnieje konieczność przesunięcia tych jednostek redakcyjnych. Jeżeli Wysoka Komisja uzna – mając pełną świadomość, że nie jest to najszczęśliwiej sformułowane – iż pozostawiamy tak, jak jest w poprawce senackiej, to tak będzie. To znaczy z pominięciem literki q). Pozostawiamy to do decyzji Wysokiej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Czy chcecie państwo coś doradzić, czy też propozycja, którą przedstawił pan mecenas, jest najmniej uciążliwa? Tak, jest zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">W naszej ocenie jest najmniej kłopotliwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że poprawki nr 10, 12, 13 i 16 zostały przyjęte. Przepraszam – jest wniosek o głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek nr 10, 12, 13 i 16? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#SekretarzKomisjiKrystynaPajak">12 głosów za, nikt nie był przeciw, 7 głosów wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Większością głosów Komisja przyjęła poprawki nr 10, 12, 13 i 16. Przechodzimy do poprawki nr 11. Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Również bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#LegislatorRadoslawRadoslawski">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Czy są jakieś uwagi do poprawki nr 11? Bardzo proszę – pan poseł Jędrysek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselMariuszOrionJedrysek">Znowu wraca sprawa tego nieszczęsnego koncesjonowania. Chcę usłyszeć jeszcze raz jasną deklarację, że według państwa nie odbiera się prezesowi URE koncesjonowania działalności polegającej na transporcie dwutlenku węgla do struktur geologicznych przeznaczonych do deponowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Kto z państwa udzieli odpowiedzi? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Nie odbieramy. Panu chodziło o deklarację, więc nie odbieramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#LegislatorzRCLJustynaJaskolska">W uzupełnieniu tego, co powiedział pan minister, dodam, iż nie odbieramy prezesowi URE uprawnienia do udzielania koncesji na działalność polegającą na przesyłaniu dwutlenku węgla, ponieważ w prawie energetycznym mamy przepis art. 32, który stanowi, jaka działalność wymaga uzyskania koncesji. W tym artykule dodajemy lit. d), w której jest mowa o przesyłaniu dwutlenku węgla. Czyli prezes URE będzie miał kompetencje do udzielania koncesji na przesyłanie dwutlenku węgla.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselMariuszOrionJedrysek">W takim razie, to trzeba przemyśleć na jakiej zasadzie jest koncesja. Bo tutaj, w tym zapisie w ust. 5 mamy wykreślenie takiego oto wyrażenia „udziela koncesji na działalność polegająca na przesyłaniu dwutlenku węgla”. Te słowa wykreślamy. Czy dokładnie takie brzmienie ma artykuł, o którym pani mówiła przed chwilą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#LegislatorzRCLJustynaJaskolska">Tak. W tej chwili mówi pan o przepisie, który stanowi przepis kompetencyjny dla prezesa URE, dotyczący wydawania koncesji. Ale wcześniej w prawie energetycznym mamy art. 32, o którym przed chwilą mówiłam, który rozstrzyga, jaka działalność podlega koncesjonowaniu. W tym właśnie przepisie dodajemy przesyłanie dwutlenku węgla. Kompetencja prezesa URE do udzielenia...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselMariuszOrionJedrysek">Tu chodzi o koncesje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#LegislatorzRCLJustynaJaskolska">Tak, kompetencja prezesa URE do udzielania koncesji jest zawarta w art. 33 i tam mówi się ogólnie o tym, że prezes URE ma kompetencje do udzielania koncesji już bez wymieniania, jaka działalność jest koncesjonowana, ponieważ to wynika z wcześniejszego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Czy to jest jasne? Dziękuję. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 11?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PoselMariuszOrionJedrysek">Wstrzymujemy się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Jest wniosek o głosowanie. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 11? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#SekretarzKomisjiKrystynaPajak">12 głosów za, nikt nie był przeciw, 7 głosów wstrzymujących.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Stwierdzam, że większością głosów poprawka nr 11 została przyjęta. Przechodzimy do poprawki nr 14. Bardzo proszę, pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Również nie ma uwag z naszej strony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Nie ma. Nie słyszę też innych uwag. Rozumiem, że poprawka nr 14 została przyjęta. Ostatnia poprawka – poprawka nr 15. Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Podobnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Biuro Legislacyjne ma uwagi? Nie ma. Czy są uwagi z sali? Nie ma. Poprawka nr 15 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">W tym stanie rzeczy pozostał nam tylko wybór sprawozdawcy. Ponieważ cały czas ten projekt prowadziła pani poseł Ewa Wolak, proponuję, aby kontynuowała pracę w tym zakresie. Jest zgoda? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-82.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Bardzo proszę, pan poseł Szyszko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PoselJanSzyszko">Jeśli można, chciałbym zapytać pana ministra, jak jest zorganizowane ministerstwo – kto jest odpowiedzialny za sprawy związane z dyrektywą CCS? Kiedy było to dyskutowane w Komisji do Spraw Unii Europejskiej była pani minister Jaczewska i wówczas twierdziła, że te przepisy nie wejdą w Polsce w życie. Później ustawę referował pan minister Woźniak. Ustawa z załącznikami ma blisko 300 stron i była błyskawicznie procedowana. Dzisiaj mamy tu ministra – specjalistę od wody. Kto jest odpowiedzialny za te kwestie? Pan minister, prawdę powiedziawszy, troszkę nie panuje nad tym – czemu się zresztą nie dziwię. Kto jest odpowiedzialny za tę ustawę, jej procedowanie? Kto w ogóle panuje nad tymi trzystu stronami tekstu? To naprawdę trudno przeanalizować w ciągu kilku tygodni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Pomogę panu ministrowi i poinformuję państwa, że dzwonił do mnie pan minister Woźniak i usprawiedliwiał się, że go nie będzie z uwagi na konferencję międzynarodową, na którą musiał wyjechać o godzinie 12:00 czy 13:00. Wtedy powiedziałem, że na posiedzeniu powinien być ktoś z kierownictwa resortu – stąd jest pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Dopowiem tylko, że zawsze – to pan pewnie doskonale pamięta – jest minister środowiska, jako wyznaczony przez rząd do reprezentowania. A z kolei w jego imieniu ktoś z kierownictwa resortu referuje. Pan doskonale wie, jak wyglądają kompetencje wewnątrz resortu środowiska, więc to pytanie chyba nie wymagają mojej odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PoselJanSzyszko">Panie ministrze, całkowicie zgoda, tylko trzeba się przygotować, aby cokolwiek wiedzieć na ten temat. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#SekretarzstanuwMSStanislawGawlowski">Otrzymał pan odpowiedzi na wszystkie pytania. Nawet, jeśli to była próba poszukiwania dziury w całym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Bardzo dziękuję. Chcę jeszcze poinformować, że mamy opinię MSZ i dlatego nie wyznaczamy terminu.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZelichowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>