text_structure.xml 32 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Otwieram 148. posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Witam państwa posłów i zaproszonych gości. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie informacji ministra gospodarki o stanie prac nad Krajową Inteligentną Specjalizacją. Powyższy porządek i materiał członkowie Komisji otrzymali.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia bez zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki, panią Grażynę Henclewską, o zreferowanie tematu. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, informację na temat stanu prac nad Krajową Inteligentną Specjalizacją przekazaliśmy państwu na piśmie. W związku z tym postaram się zaprezentować w skrócie najważniejsze elementy tej informacji. To nie jest nasza pierwsza informacja, bo prace nad KIS – a tak naprawdę ten dokument, w którym prezentujmy podejście do tego, w jaki sposób zostały wyłonione krajowe inteligentne specjalizacje i jakie będą kolejne kroki – były już Wysokiej Komisji przy różnych okazjach prezentowane. Natomiast dzisiaj, ponieważ prace cały czas się toczą, aktualizujemy te informacje.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Krajowe inteligentne specjalizacje to są te obszary wsparcia, które mają największy potencjał i innowacyjny, i konkurencyjny, dla polskiej gospodarki. Zakładamy, że wsparcie tych obszarów, przede wszystkim zaś zaangażowanie przedsiębiorców w definiowanie potrzeb w obszarach badań, prac rozwojowych i innowacyjności oraz współpraca ze środowiskiem badawczo-rozwojowym czy ze środowiskiem naukowym, może przynieść największe efekty, realny wymiar dla polskiej gospodarki. KIS jest dokumentem integralnym z Programu Rozwoju Przedsiębiorstw do 2020 roku. Punktem wyjścia do przygotowania i do wskazania tych obszarów, które nazwiemy obszarami specjalizacji, były dwa dokumenty. Były one przygotowane znacznie wcześniej i zostały poddane dodatkowej analizie oraz dyskusji ze środowiskiem przedsiębiorców, naukowców, przedstawicieli organizacji i partnerów społeczno-gospodarczych. To był „Foresight technologiczny przemysłu InSight 2030” w powiązaniu z „Krajowym Programem Badań”, który został przygotowany przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Chcę podkreślić, że ten dokument, który został przyjęty przez Radę Ministrów 8 kwietnia ubiegłego roku, ma charakter otwarty. Na bieżąco będzie weryfikowany, analizowany i oparty na systemie monitorowania. Oprócz tego, że wskazaliśmy pięć obszarów – w ich ramach jest 18 specjalizacji, a obecnie już 19 – to zaproponowaliśmy cały system monitorowania. Składają się na niego odpowiednie gremia, które potem zaprezentuję. Chcę powiedzieć, że inteligentne specjalizacje, które w tym dokumencie wskazaliśmy, to są te, które wskazaliśmy na poziomie krajowym. Natomiast regiony w swoim zakresie też wskazują specjalizacje. Metodologia nie jest jednolita, ale jeśli popatrzymy na te specjalizacje, które są wskazane w regionach i te, które są na poziomie krajowym, to jest między nimi bardzo duża zbieżność tematyczna. Świadczy to o tym, że nasze dwa podejścia wskazały na rzeczywiste specjalizacje, które są ukierunkowane na rozwój gospodarki całego kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Tym, co jest kluczowe przy określaniu priorytetów w zakresie badań, rozwoju i innowacji, jest to, że kluczową rolę mają nie tylko przedsiębiorcy, ale też izby branżowe, instytuty naukowe i instytucje otoczenia biznesu. Proces dochodzenia do tego, żeby potwierdzić, że dany obszar jest ważny z punktu widzenia rozwoju gospodarczego i rozwoju innowacyjności, obejmuje wspieranie inicjatyw oddolnych. Chcę wyraźnie powiedzieć, że te decyzje, które dotyczą inteligentnych specjalizacji, nie są podejmowane odgórnie, ale są efektem dogłębnych analiz w zakresie wewnętrznych przewag gospodarczych. Są one podejmowane we współpracy z naszymi partnerami.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Celem wskazania tych obszarów jest to, aby efektywnie finansować czy efektywnie wspierać środkami publicznymi te technologie, te obszary, które już teraz charakteryzują się wysokim potencjałem, które mają duże szanse na to, aby szybko się rozwinąć, jeśli będą wspierane.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Cały ten proces doprowadził nas – tak jak powiedziałam – do wyłonienia 18 krajowych inteligentnych specjalizacji. W ramach otwartego procesu w grudniu ubiegłego roku ta lista została jeszcze uzupełniona. Na podstawie szeregu analiz wpływu przemysłów kreatywnych i przemysłów kultury na konkurencyjność polskiej gospodarki oraz w dialogu z przedstawicielami tego sektora, zarówno ze sfery biznesu, jak i ze sfery nauki, podjęto decyzję o włączeniu inteligentnych technologii kreacyjnych jako 19. krajowej specjalizacji. Jest 5 obszarów, które obejmują: zdrowe społeczeństwo, biogospodarkę rolno-spożywczą, leśno-drzewną i środowiskową, zrównoważoną energetykę, surowce naturalne i gospodarkę odpadami, innowacyjne technologie i procesy przemysłowe w ujęciu horyzontalnym.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Chciałabym powiedzieć, że decyzje o tych obszarach i poszczególnych technologiach w ich ramach, o monitorowaniu, a potem decyzje o ewentualnym rozszerzeniu, podejmuje komitet sterujący, który tworzy system monitorowania. To jest ciało nadrzędne, które ma charakter zarządzający. W jego skład wchodzą przedstawiciele ministra gospodarki, ministra nauki i szkolnictwa wyższego oraz ministra infrastruktury i rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Pozostałe gremia, które tworzą system monitorowania, to są grupy robocze do spraw krajowych inteligentnych specjalizacji. Będą one pełnić bardzo ważną rolę, będą odpowiedzialne za uszczegółowienie i precyzyjny opis poszczególnych inteligentnych specjalizacji, co jest potrzebne przy składaniu wniosków na projekty badawczo-rozwojowe. Chodzi o to, że środki Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój będą ukierunkowane wyłącznie na obszary o największym potencjale innowacyjnym i konkurencyjnym w skali krajowej, a więc na krajowe inteligentne specjalizacje. Chodzi nam o koncentrację tematyczną, o efektywne wykorzystanie środków, o większe zaangażowanie przedsiębiorstw. Instrumenty będą dedykowane konsorcjom, w skład których wchodzą przede wszystkim firmy, ale też przedstawiciele nauki i sektora badawczo-rozwojowego.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Kolejną grupą jest obserwatorium gospodarcze, które obserwuje i analizuje wyniki zakończonych wdrożeń, prac badawczo-rozwojowych i przygotowuje cykliczne raporty. Będzie działać również grupa konsultacyjna, która ma zapewnić spójność pomiędzy poziomem regionalnym i krajowym. Bardzo ważnym elementem składowym będzie też narzędzie informatyczne, które będzie agregować efekty statystyczne.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Obecnie trwa proces kształtowania grup roboczych, których będzie 19 – do każdej specjalizacji. Działają już grupy, które są w obszarze zdrowe społeczeństwo i w tych specjalizacjach, które tego dotyczą. Pozostałe są na etapie formowania.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Taki jest stan, panie przewodniczący, na dzień dzisiejszy. Chciałabym podkreślić, że zapewnienie udziału w tym całym procesie przedstawicieli ministerstw, agencji wykonawczych i samorządów terytorialnych, pozwoli na koncentrację tematyczną wsparcia publicznego i efektywną koordynację działań, które będą prowadzone i przez administrację publiczną, i przez innych interesariuszy po to, aby realizować cele, które sobie postawiliśmy w programach, ale też cele, które mamy do osiągnięcia i które zadeklarowaliśmy w ramach strategii „Europa 2020”. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo pani minister za zreferowanie tematu. Przystępujemy do dyskusji. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos w pierwszej kolejności? Proszę, pan poseł Godson.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJohnAbrahamGodson">Dziękuję bardzo. Chciałbym zadać pytanie bardzo praktyczne. Może nie ma bezpośredniego przełożenia na to, co pani tutaj powiedziała. Dzisiaj otrzymałem informację, że pani Olga Malinkiewicz, która jest odkrywcą perowskitów, niedługo tych projektów może nie realizować w Polsce, bo ponoć nie ma pieniędzy i nie ma u nas zainteresowania. Jest zainteresowanie z zagranicy. Pytanie jest takie. Kiedy mówimy tutaj o różnych projektach i inteligentnej specjalizacji, co robimy, aby wspierać naszych rodzimych przedsiębiorców i odkrywców, którzy często są lekceważeni? Może się okazać, że to jest już sprawa stracona. Co robimy w tym kierunku? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania ze strony posłów? W takim razie może sobie udzielę głosu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">W opracowaniu, które dostaliśmy od pani minister, czytamy, że Bankowi Światowemu zlecono przeprowadzenie pilotażowego projektu mającego na celu wypracowanie rekomendacji dla przedsiębiorców w tworzeniu polityki innowacyjnej państwa. Czy Bank Światowy jest dobrym podmiotem w zakresie kształtowania polityki innowacyjnej? Bank Światowy zajmuje się jednak głównie finansami, a tu chodzi o coś innego. Tak myślę – czy to jest dobry wybór podmiotu, który ma określać politykę innowacyjną państwa? Druga sprawa. Jakie były koszty tego zlecenia? Bo z tego, co widać, ta praca ma się toczyć przez 2 lata: 2014-2015.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Drugie pytanie jest szczegółowe. Dotyczy podziału na 5 obszarów i 19 inteligentnych specjalizacji, chociaż wiemy, że to jest podział otwarty. Czy w wyniku przyjęcia tego podziału nie spotkamy się z pewną dyskryminacją obszarów, . innych dziedzin, których ministerstwo nie uwzględniło? Skoro się nie znalazły, to czy z tego powodu możemy ponieść jakieś negatywne skutki? Co z tymi obszarami, które nie są uwzględnione w 19 specjalizacjach? Chociaż wiemy, że one są dosyć szerokie, bo „zdrowie” to generalnie szeroki temat.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Zdziwiłem się trochę, jeżeli chodzi o biogospodarkę rolno-spożywczą – zdrowa żywność, ekologiczne produkty. Prawdę powiedziawszy, myślę, że – oczywiście mogę się mylić – tam powinno być jak najmniej innowacji, bo tam powinna być tradycja. Innowacja powoduje, że te produkty nasycone są chemią i zamiast zdrowej żywności jemy dobrze nafaszerowaną chemię. Może jednak się mylę. Może dzisiaj tak daleko biegną technologie wytwarzania żywności, że jedynie innowacyjny sposób wytwarzania może tworzyć zdrową żywność. Jak mówię, może się mylę, ale chciałbym o to spytać.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">To opracowanie jest na takim poziomie ogólności, że naprawdę trudno powiedzieć, co ma być polską specjalizacją, co ma być polską marką. Do tej pory nie udało się nam żadnej polskiej marki czy specjalizacji zrobić. Przypomnę, że kiedyś, w okresie głębokiego PRL, hitem czy najlepszym patentem albo pomysłem była metoda Tadeusza Ruta kucia wałów korbowych. To był najlepszy wynalazek, który pochodził z Polski. Powstał wtedy Instytut Obróbki Plastycznej w Poznaniu. To była polska – powiedzmy – specjalizacja. Dzisiaj trudno mi powiedzieć, co jest naszą specjalizacją. Być może – wierzę w to – prowadzenie racjonalnej i aktywnej polityki państwa przyczyni się do tego, że pojawią się takie dziedziny czy działy, z którymi będziemy jednoznacznie dobrze kojarzeni, że to jest polska specjalizacja i na tym się znamy. Trudno mi to w tej chwili ocenić.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Mam nadzieję, że te zespoły, które pani minister powołuje, to są ludzie mocno stąpające po ziemi. Zarówno przedsiębiorcy, jak uczeni i finansiści – współpraca tych wszystkich podmiotów plus stowarzyszeń integrujących, powinna być jednak wzmocniona. Tyle tytułem wstępu. Proszę panią minister.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Może wstępnie ustosunkuję się do wypowiedzi pana Godsona, bo dzisiaj w prezydium pojawiła się sprawa młodej wynalazczyni o nazwisku Olga Malinkiewcz – która dostała jakąś nagrodę europejską i bardzo by chciała... Dostaliśmy pismo, żeby Komisja się tą sprawą zajęła. Podjęliśmy decyzję i poinformowaliśmy wnioskodawcę, że jeżeli są jakieś dobre, przyszłościowe rozwiązania, to właściwa droga wiedzie przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. To jest instytucja, w której skupiają się wszystkie główne nici – powiedzmy – inteligentnego rozwoju kraju.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Pan profesor Kurzydłowski się zgłosił. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorNarodowegoCentrumBadaniRozwojuKrzysztofKurzydlowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister, szanowni państwo, my także jesteśmy – jeśli mogę tak powiedzieć – w roboczym kontakcie z panią Malinkiewicz. Wniosek, jaki został złożony przez zespół, z którym ona współpracuje, niestety, miał pewne wady, które go wykluczyły z postępowania, nad czym ubolewam, ale prawo jest takie samo dla wszystkich. Od wszystkich wymagamy pewnego minimum dokumentów, które są potrzebne do złożenia. Wyjaśniliśmy też, jakie konkursy w najbliższym czasie będą przez nas ogłaszane. Będziemy pilnowali, żeby wiadomość o kolejnych konkursach była dostępna dla tej pani, jak zresztą i dla wszystkich zainteresowanych. Biorąc pod uwagę nowoczesność tematyki, którą się ona zajmuje, jestem przekonany, że ma ogromne szanse pozyskać środki publiczne, które jednak muszą być zawsze wydawane według pewnych reguł, takich samych dla wszystkich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję panu, panie dyrektorze. Pani minister, proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMGGrazynaHenclewska">Szanowni państwo, jeśli chodzi o pytania dotyczące pilotażowego projektu, tak naprawdę idzie o proces przedsiębiorczego odkrywania. W informacji, którą przekazaliśmy państwu, mówimy o tym, że wskazanie czy wyłonienie przez poszczególne państwa członkowskie tych inteligentnych specjalizacji jest warunkiem ex-ante do uruchomienia środków finansowych dla celu tematycznego 1. To jest warunek ex-ante, który określiła Komisja Europejska. Podała ona też, że powinniśmy wdrożyć w Polsce proces przedsiębiorczego odkrywania. Tak jak mówiłam, istota przedsiębiorczego odkrywania polega też na tym, że zostały określone pewne warunki i pewne kryteria, które muszą być zawarte po to, żeby jakby to kryterium warunku ex-ante spełnić, żeby przygotować action plan, w jaki sposób to zadanie będziemy realizować, jak to zrealizujemy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMGGrazynaHenclewska">W związku z tym był wniosek, żeby ten cały proces został przygotowany przez wykonawcę, który ma duże doświadczenie, którego rekomendacje z całego projektu będą mogły posłużyć do dalszych działań. W związku z tym, że Bank Światowy, który nie tylko zajmuje się finansowaniem, ale też zajmuje się działalnością analityczną, doradczą i badawczą, ma doświadczenie, jak to wygląda w wielu krajach, nie tylko Europy, ale też całego świata, został do tego zaangażowany.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMGGrazynaHenclewska">Tak jak napisaliśmy, to będą wywiady bezpośrednie i bezpośrednia współpraca z przedsiębiorcami w poszczególnych regionach. Tak, bo to jest pilotaż. Tak jak mówię, tysiąc wywiadów na temat oceny potrzeby przedsiębiorstw i koncepcja smart labs. Generalnie jest to cały proces, który zostanie wdrożony. Ten harmonogram został przez komisję zaakceptowany, w związku z czym warunek ex-ante mamy spełniony.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PodsekretarzstanuwMGGrazynaHenclewska">Jeśli chodzi o to, że coś się może nie znalazło. Tak jak powiedzieliśmy, ten dokument jest otwarty. My nie mówimy, że to jest lista zamknięta, że na pewno wszystkie obszary zostały już dokładnie przeanalizowane. Dowodem tego jest ta grupa, która w momencie przygotowywania listy inteligentnych technologii nie była dostatecznie przeanalizowana. Te wnioski nie były na tyle uzasadnione, żebyśmy to wpisali na listę, natomiast proces cały czas trwał. Przyjęliśmy dokument, bo przyjmowaliśmy Program Rozwoju Przedsiębiorstw, natomiast – tak jak powiedziałam – jest to otwarte.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PodsekretarzstanuwMGGrazynaHenclewska">Od tego czasu toczyły się prace i w połowie grudnia się okazało, że wystarczająco przekonywające są wnioski z tych analiz. Tak jak powiedziałam, kontakty i ze sferą biznesu, i z nauką. Okazało się, że jest podstawa do tego, żeby to wpisać na listę, dlatego że mamy dokładną analizę tego obszaru. Tak jak powiedziałam, jest grupa robocza, która będzie opisywać dokładnie daną technologię, co tam się mieści. Chodzi o to, żeby w momencie, kiedy mamy do oceny projekt, była duża łatwość uznania, że ten projekt, ta technologia, to rozwiązanie, które dzięki temu projektowi będzie wdrożone, wpisuje się w tę inteligentną specjalizację.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PodsekretarzstanuwMGGrazynaHenclewska">Zgadzam się z tym, co powiedział pan poseł, że np. w specjalizacji rolno-spożywczej nie wystarczy samo napisanie, że to jest zdrowa żywność o wysokiej jakości i ekologicznej produkcji. Będzie bardzo szczegółowo napisane, jakie technologie tego dotyczą. Podobnie w innych. Niektóre nazwy i specjalizacje są bardzo – że tak powiem – pojemne. Trzeba je doprecyzować. Tym zajmują się grupy robocze. Chciałabym powiedzieć, że grupy robocze są złożone z przedstawicieli regionów i różnych środowisk, żeby eksperci mogli, być może po pracy grup roboczych, po tym, jak zostanie to wszystko opisane... Może w wyniku tych prac okaże się, że pewne obszary jeszcze nie są wskazane. Tak jak powiedziałam, to jest proces dochodzenia do wniosków. Potem, w momencie, gdy projekty będą realizowane i będziemy to finansować, będziemy też oceniać efekty, czy rzeczywiście pomaga to, że akurat taka jest specjalizacja, czy tych projektów jest dużo, jakie są tego efekty. Bo – tak jak powiedziałam – to jest nastawione na efekty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Pani minister dziękuję. Chciałem tylko dopytać o czas. Jaki czas musiałby upłynąć, żeby rzecz, która nie była wymieniona w naszym obszarze, mogła się pojawić? Chodzi o to, żebyśmy mogli skorzystać ze środków unijnych, bo to będzie finansowane głównie ze środków unijnych. Jaki czas musiałby upłynąć? Czy np. nieumieszczenie jakiegoś pomysłu na inteligentną specjalizację dzisiaj skutkowałoby tym, że np. 2 lata mamy do tyłu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMGGrazynaHenclewska">Nie, nie. To nie ma...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Nie? To bardzo dziękuję. Czy są pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMGGrazynaHenclewska">Chciałabym powiedzieć, że to nie jest tylko samo stwierdzenie, że czegoś nie ma a powinno być, ale trzeba przeprowadzić analizę i udowodnić, że to powinno być. Jak mówię, w dyskusji razem ze środowiskiem, które pokazuje, że są osiągnięcia, że jest potencjał, że już coś się dzieje, że w tym zakresie jest współpraca międzynarodowa, że jest współpraca gospodarcza, że jest jakieś środowisko, które tematem się zajmuje, że mamy duże szanse na to, że jeśli będziemy to wspierać, to uzyskamy przewagę, że będzie istotny postęp. Tym się to musi skończyć. Nie tylko tym, że nie ma, to wpisujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję. Proszę o odpowiedź na pytanie o to, jakie są koszty zlecenia dla Banku Światowego? Ten tysiąc ankiet – ile to będzie kosztowało ministerstwo? Te ankiety mają być przeprowadzone w czterech regionach Polski, o ile się nie mylę. Jakie to są regiony? Mazowsze pewnie. Nie wiemy? Cztery regiony i tysiąc ankiet.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuInnowacjiiPrzemysluMGZbigniewKamienski">Cztery regiony są objęte tym pilotażem. To są województwa: dolnośląskie, zachodniopomorskie, świętokrzyskie i śląskie. Wybraliśmy je według pewnych kryteriów, żeby mieć porównywalność, żeby mieć różne kwestie rozwoju województw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dwa silne, dwa słabe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMGZbigniewKamienski">Tak, ale również musiało być coś na Ścianie Wschodniej. Chcieliśmy, żeby to było bardzo reprezentatywne. Tak, żeby może było rekomendacje, wynikające z pracy w tych czterech województwach, przenieść na wszystkie województwa. Zakładamy, że już od marca będziemy w kontakcie ze wszystkimi regionami, żeby te doświadczenia, które są tworzone w tej chwili w czterech województwach, się rozprzestrzeniały.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMGZbigniewKamienski">Chciałbym powiedzieć, że wywiady są pewnym kluczowym elementem, ale one są tylko środkiem, ponieważ w tej chwili najbardziej kreatywnym rozwiązaniem jest tworzenie tzw. smart labs. To jest formuła mówiąca, że na podstawie tych wywiadów będziemy wybierać firmy, które dają największe nadzieje, które mają pewien pomysł, mają potencjał. Będziemy zapraszali je do smart labs, które będą już ukierunkowane na pewien obszar. Będziemy dopraszali jednostki naukowo-badawcze i to będzie takie miejsce, w którym będą się mogły tworzyć nowe projekty, nowe obszary projektowe, które w sensie coachingu będą mogły potem startować do procesu konkursowego czy to w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój, czy to w innych programach. To jest dynamiczna kreacja nowych pomysłów innowacyjnych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję. Do zabrania głosu zgłosił się pan Radosław Nielek, doradca Komisji. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StalydoradcaKomisjiRadoslawNielek">Pani minister, kilka tygodni temu mieliśmy okazję gościć na posiedzeniu Komisji pana ministra Włodzisława Ducha, który wyrażał swoje obawy związane z inteligentnymi specjalizacjami, w związku z bardzo restrykcyjnym podejściem Unii Europejskiej do wydatkowania środków. Było przekonanie, że muszą być one głównie wydatkowane na rzeczy wpisane w inteligentne specjalizacje. Pan minister na posiedzeniu Komisji mówił, że wygląda na to, że ten zapis będzie bardzo ścisły i środki będą mogły być wydatkowane tylko na rzeczy, które są wpisane jako inteligentne specjalizacje.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#StalydoradcaKomisjiRadoslawNielek">W związku z tym pojawia się pytanie i uwaga – myślę, że chyba o to chodziło panu przewodniczącemu – że to nie jest kwestia tego, że na liście 19 rzeczy brakuje 2-3 albo 2-3 rzeczy powinny być zamienione. Wiadomo bowiem, że każdy, kto się czymś zajmuje aktywnie, ma pewien pogląd i mówi: „moja specjalizacja powinna się znaleźć w inteligentnych specjalizacjach, bo to przecież jest ważny obszar działania”. Ministerstwo powinno jednak zacząć myśleć w takich kategoriach, że część rzeczy będzie wspierana – także ze środków unijnych – w ramach inteligentnych specjalizacji, ale poza tą częścią zostaje jeszcze bardzo dużo rzeczy, które w jakiś sposób, w formie mniejszej, bardziej rozdrobnionej, być może w innych konkursach, ale także powinny być wspierane. To nie jest tak, że Polska składa się z tych albo innych 19 specjalizacji, nigdy tak nie będzie. To nie chodzi o to, żeby dopasować proces zmieniania tej listy, tylko chodzi o to, żeby wiedzieć, że zawsze coś będzie poza tą listą. Zawsze dla tego czegoś, co jest poza tą listą, także trzeba mieć jakąś ofertę – państwo powinno mieć ofertę.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#StalydoradcaKomisjiRadoslawNielek">Druga kwestia jest taka, że doprecyzowanie tych punktów będzie bardzo wartościowe i pewnie wielu osobom pomoże wyobrazić sobie, dlaczego akurat te a nie inne zostały wybrane. Szczerze mówiąc, wrzuciłem jeden z tych punktów – ostatni punkt, czyli innowacyjne technologie kreacyjne – w wyszukiwarkę Google, wychodząc z założenia, że skoro nie wiem, co to jest, to być może Google będzie wiedział. Google zwraca 7 wyników – wszystko to są sformułowania użyte przez ministerstwo bez wyjaśnienia, co to jest. Być może czasami, zamiast tworzyć pojęcia, które będą bardzo szerokie i słabo zdefiniowane, warto sięgać po nomenklaturę, która jest już używana i istniejąca w ramach konkretnych dyscyplin i dziedzin wiedzy, bo to, bez wyjaśnienia nie mówi nic w tej chwili. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Pani minister, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMGGrazynaHenclewska">Szanowni państwo, chciałabym powiedzieć, że w tej perspektywie finansowej nie mieliśmy żadnych specjalizacji. Środki z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka wydawaliśmy jak tylko spełniły, oczywiście, kryterium innowacyjności. Natomiast nie mieliśmy wskazanych obszarów, na rozwoju których najbardziej nam zależało. Nie przeanalizowaliśmy, że tu są duże możliwości i duże szanse na to, że jeśli jeszcze wspomożemy ten rozwój, to możemy przesunąć się o znacznie większy odcinek niż po trochu wspierać różne obszary.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PodsekretarzstanuwMGGrazynaHenclewska">Tak jak mówiłam wcześniej, przygotowując się do Programu Rozwoju Przedsiębiorstw, zrobiliśmy bardzo szczegółową analizę i to są wnioski. Nie tylko nasze, bo KE też zaleca, że powinniśmy efektywnie wydawać środki – efektywnie, tzn. koncentrować je tam, gdzie wartość dodaną przyniosą największą. Dlatego postanowiliśmy zrobić analizę i to nie jest tak, że – wielokrotnie to tłumaczyłam – myśmy sobie popatrzyli na „Foresight technologiczny”, popatrzyliśmy na „Krajowy Program Badań” i wyszło nam 18 specjalizacji. To naprawdę były bardzo długie dyskusje. Tak jak dzisiaj powiedziałam, to jest dokument przyjęty przez Radę Ministrów. Wszyscy ministrowie zgodzili się na tym etapie na formułę otwartości.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PodsekretarzstanuwMGGrazynaHenclewska">Chcę jeszcze powiedzieć, że nie będę już powtarzać, co trzeba zrobić, żeby dopisać i wskazać kolejny obszar. Naprawdę nie można powiedzieć: „Mnie się wydaje, że tu czegoś nie ma”, tylko trzeba udowodnić – tak jak mówiliśmy – że coś, co ma już duże znaczenie, nie zostało zauważone. Podobnie jest z przemysłami kreacyjnymi. One nie zostały w swoim czasie zauważone, bo może nie wszyscy, ale pewnie większość myślała: „Co tam może być takiego bardzo innowacyjnego? Jakie tam są technologie?”, podczas gdy i naukowcy, i biznes z tego obszaru... To jest wzornictwo przemysłowe, to są gry komputerowe i jeszcze chyba audio-wideo. Proszę mi podpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PodsekretarzstanuwMGGrazynaHenclewska">Ten proces, w którym brali udział eksperci z danego obszaru, trwał długo. Pokazywano nam to na konkretnych przykładach. To nie jest tylko tak, że nam pokazywano. My dysponujemy analizami, z których wynika, że ten obszar to jest ponad 3% PKB, że ten obszar się dynamicznie rozwija, że ten obszar jest już innowacyjny, mamy w tym obszarze potencjał i jeśli go tylko wesprzemy, to możemy bardzo mocno wyjść poza Polskę. Nie mówię, że my, dlatego że to jest komitet sterujący, w skład którego wchodzi minister nauki i szkolnictwa wyższego, minister infrastruktury i rozwoju oraz minister gospodarki i różni eksperci. Wszyscy wzajemnie przekonaliśmy się, że to należy uzupełnić.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PodsekretarzstanuwMGGrazynaHenclewska">Jeśli będą wskazane takie obszary, w których jest potencjał, to w wyniku analiz będziemy to uzupełniać, bo nam nie chodzi o to, żeby wrócić do tego, że wszystko będziemy wspierać. Musimy pokazać wartość dodaną powstającą w wyniku szczególnego zainteresowania się tym obszarem – co nam to przyniesie, jakie wdrożenia. Chcę powiedzieć, że innowacja to tak naprawdę wdrożenie do realnej gospodarki pomysłów, wynalazków, odkryć. Wdrożenie ich do realnej gospodarki. O to nam chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję pani minister. Czy są jeszcze jakieś zgłoszenia? Jeżeli będą, proszę się przedstawiać. Nie ma zgłoszeń. Nie ma więcej pytań. W takim razie zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Stwierdzam, że porządek dzienny został wyczerpany. Protokół posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>