text_structure.xml
40.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Witam serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Witam wszystkich serdecznie. Witam panią poseł i panów posłów, zaproszonych gości i panów ministrów. Stwierdzam kworum naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Podaję porządek dzisiejszego posiedzenia. A więc jest to rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2012 (druk nr 44) w zakresie działania naszej Komisji. Chcę również poinformować, że powyższe materiały koledzy posłowie otrzymali, więc spytam, czy są jakieś uwagi do porządku dzisiejszego posiedzenia Komisji. Nie widzę, nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia. Proponuję po kolei rozpatrywać części budżetowe, a po przedstawieniu każdej z nich będziemy głosować i dyskusja będzie również. Czy są jakieś sprzeciwy do tej procedury? Nie słyszę, nie widzę. Może jako pierwsza część 27 – Informatyzacja, dochody i wydatki – zał. nr 1 i 2. W punkcie b) będziemy mieć jeszcze wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych – zał. nr 10. Referuje podsekretarz w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, pan Piotr Kołodziejczyk, któremu chcę oddać teraz głos. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiPiotrKolodziejczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ponieważ przesłaliśmy informację do Wysokiej Komisji w tym zakresie, więc przedstawię wyłącznie syntetyczne wskaźniki zawarte w tej informacji. Od dochodów z reguły zaczynamy. Po pierwsze, planowane dochody, jak to zwykle w części administracyjnej, są na bardzo niskim poziomie. Są szacowane na 50 tys. zł. Te dochody to nie jest działalność gospodarcza, zarobkowa. To są po prostu zwroty z dotacji udzielanych, odsetki od dotacji przechowywanych na lokatach i tego typu podobne rzeczy, które stanowią należność sfery finansów publicznych i są do ministerstwa zwracane, z reguły z dotacji udzielanych w roku poprzednim. To jest wartość bazująca na doświadczeniu. Jeśli chodzi o wydatki, zaplanowano wydatki w kwocie 1.391.079 tys. zł, z tego blisko 268.000 tys. zł to są wydatki budżetu państwa, a 1.123.000 tys. zł to są wydatki z budżetu środków europejskich i to wynika ze struktury budżetu w tej części. Te wydatki głównie realizowane są przez takie jednostki, które są instytucjami wdrażającymi programy europejskie, a więc VIII osi priorytetowej. To jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w działaniu 8.1 i 8.2. Działanie 8.1 to jest dotacja dla przedsiębiorców na utworzenie innowacyjnych przedsiębiorstw. Działanie 8.2 to są dotacje na wdrożenie elektronicznych systemów komunikacji między biznesem. Działanie 8.3 to są dotacje głównie dla jednostek samorządu terytorialnego przeznaczone na przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. To z tego sfinansowane są zarówno wyposażenia szkół i świetlic, jak i gospodarstw domowych niezamożnych mieszkańców gmin po to, żeby mogli oni uczestniczyć w dobrodziejstwach cyfrowego świata. Działanie 8.4 w VIII osi priorytetowej to są dotacje na „Ostatnią milę” dla przedsiębiorców, którzy aplikują o te kwoty w trybie konkursowym. Zresztą wszystkie te działania są organizowane w trybie konkursowym.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiPiotrKolodziejczyk">Dużym budżetem też są wydatki na projekty Unii Europejskiej związane z informatyzacją szeroko rozumianej administracji. Tutaj beneficjentem czy też władzą wdrażającą jest właśnie jednostka podległa MAiC, która finansuje takie projekty jak projekt P1, projekt e-Zdrowie, projekty statystyczne, czyli np. projekt dokończenia spisu powszechnego, projekty dotyczące sądów elektronicznych i szeregu innych tego typu działań. Jeśli chodzi o wydatki, to wydatki na wynagrodzenia z pochodnymi w całej części stanowią znikomy odsetek wydatków w całości. Wydatki stanowią 16.196 tys. zł. Te wydatki są skoncentrowane na trzech grupach odbiorców, mniej więcej równych, jeśli chodzi o liczebność. Pierwsza grupa – blisko 5500 tys. – to są wynagrodzenia w części – Informatyzacja w MAiC. Mniej więcej 5200 tys. zł to są wydatki we Władzy Wdrażającej Programy Europejskie – tej, która prowadzi finansowanie działań w VII i VIII osi. Około 5000 tys. zł to są wydatki na Centrum Projektów Informatycznych, które prowadzi niektóre projekty związane z częścią Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, czyli projekty dla Policji, systemy powiadamiania ratunkowego, rozbudowy rejestrów państwowych i tego typu podobne projekty. To byłoby w syntetycznym skrócie tyle.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiPiotrKolodziejczyk">Podam jeszcze informację ważną, że w sumie w tej części przewiduje się w 2012 r. 441 etatów, z tego 104 członków korpusu służby cywilnej, 1 etat „erki” (przeznaczony dla osoby zajmującej kierownicze stanowisko państwowe) i 334 osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz 2 funkcjonariuszy. W stosunku do roku 2011 prognozowane zatrudnienie zwiększa się o 291 pracowników, czyli pozornie jest to zmiana bardzo wielka, natomiast ona związana jest z faktem reorganizacji resortu i wszystkie kwoty, które do tej pory były przypisane, np. tak jak Centrum Projektów Informatycznych do części 42 budżetu – Sprawy wewnętrzne, teraz są przeniesione do części – Informatyzacja. To samo dotyczy WWPE, więc pragnę państwa posłów zapewnić, że nie jest to wzrost etatów w administracji. Ten wzrost jest wzrostem wykazywanym w tym dziale, a kompensowanym w innej części budżetu, czyli w części 42. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, przedstawiając powyższą informację, proszę o przyjęcie przedstawionych wydatków w części – Informatyzacja w wielkościach ujętych w planie ustawy budżetowej na rok 2012. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Koreferat wygłosi pan poseł Piotr Tomański. Bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselPiotrTomanski">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, myślę, że pan minister bardzo dokładnie przedstawił, jak będzie wyglądał w części 27 nasz budżet. Dochody w kwocie 50 tys. zł wydają się faktycznie dziwne z racji tego, że są niewielkie, ale – tak jak pan minister mówił – to są zwroty z dotacji czy odsetki. Jest to 1% dochodów zrealizowanych w 2010 r. To tak dla pewnej informacji i wiedzy. Łączna kwota wydatków w budżecie państwa została zaplanowana w wysokości 267.937 tys. zł, a to w dziale 150 – Przetwórstwo przemysłowe, w dziale 720 – Informatyka i w dziale 750 – Administracja publiczna. To jest praktycznie trzy razy więcej niż w 2011 r., ale powody też były tutaj przedstawione, czyli pewna reorganizacja i przeniesienie różnego typu wydatków. Pieniądze w dziale 150, oczywiście, to jest 107.855 tys. zł. Są to środki, które w całości będą przeznaczone dla Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na współfinansowanie Programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka”. W dziale 720 – Informatyka wydatki mają wynieść 7788 tys. zł, co jest praktycznie kwotą, która w 80% przeznaczona jest na współfinansowanie projektów europejskich. W dziale 750 – Administracja publiczna wydatki to jest 152.330 tys. zł, z czego ponad ⅓ ma zostać wykorzystana przez WWPE. Ponadto w części 27 projekt przewiduje ponad 1.123.106 tys. zł jako wydatki budżetu środków europejskich na realizację PO „Innowacyjna gospodarka” i Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy oraz w niewielkiej części PO „Infrastruktura i środowisko”. W dziale 150 – Przetwórstwo przemysłowe prawie 52% całości wydatków to będą środki europejskie. W tej części to będzie 578.982 tys. zł, w dziale – Informatyka jest to 3% środków – 34.595 tys. i w dziale – Administracja publiczna 509.549 tys. zł, czyli około 45%. Na potrzeby w części 27 przewidziane są też środki rezerwy celowej pozycji 29 – środki na informatyzację, rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz upowszechnianie szerokopasmowego dostępu do Internetu. Także projekty informatyczne, które to w kwocie 31.580 tys. zł… Jest to kwota o 3,5% wyższa niż rezerwa zaplanowana w 2011 r. Największy udział w wydatkach w tej naszej części 27 jest to współfinansowanie i finansowanie projektów z udziałem UE. Łącznie załączniki nr 2 i nr 4 – to już też pan minister mówił – to 1.350.000 tys. zł. Około połowa tych wydatków będzie realizowana przez PARP, która – jak wiemy – pełni rolę instytucji wdrażającej dla realizacji zadań w ramach działań 8.1 Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej oraz 8.2 Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselPiotrTomanski">Myślę, że można by było tu dużo jeszcze mówić, ale w ujęciu tzw. zadaniowym środki przewidziane w naszej części rozdzielone są na realizację zadań w obrębie czterech funkcji – jako polityka zagraniczna to jest 1000 tys. zł, sprawy obywatelskie to jest aż 427.266 tys. zł, kształtowanie rozwoju regionalnego kraju to aż 864.151 tys. zł, a tzw. planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjno-techniczna to 2188 tys. zł. Więcej, oczywiście, mamy w różnego rodzaju raportach czy opiniach, w tym opinii Biura Analiz Sejmowych. Mamy również informację nawiązującą do tego, co prowadzi, co robi instytucja gospodarki budżetowej, czyli COI, więc myślę, że mamy pełną wiedzę. Również – tak jak pan minister – wnioskuję o to, żebyśmy pozytywnie zaopiniowali tę część budżetu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo panu posłowi. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z panów posłów chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pan Janusz Piechociński.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanuszPiechocinski">Pierwsze pytanie dotyczy zmian instytucjonalnych wewnątrz Rady Ministrów. Kiedy rząd będzie gotowy przedstawić nowy podział zadań wynikający z utworzenia resortu cyfryzacji, także w obszarze tych spraw, które są na styku między państwa resortem i różnymi resortami a byłym resortem infrastruktury, a także nowym resortem cyfryzacji? Myślę bowiem, że to zupełnie inaczej funkcjonalnie ustawia te kwestie, bo taka była idea powołania tego resortu. Czy w ramach tej idei już są państwo gotowi odpowiedzieć na pytanie, czy to będzie cyfryzacja rozumiana wąsko, czy cyfryzacja rozumiana szeroko? Jeśli wąsko, to przede wszystkim będą to procesy związane z cyfryzacją mediów plus e-administracją. W którym kierunku to pójdzie? Rozumiem, że decyzja polityczna zapadła, ale dobrze by było poznać logistykę tych procesów. Kiedy będziemy widzieli już jakby rozwiązanie docelowe? Dlaczego o tym mówię? Dlatego, że idea powołania resortu cyfryzacji brała się z tego, że te oddziały w obszarze e-administracji, e-państwa, e-społeczeństwa były porozrzucane w innych obszarach. Rozumieliśmy, że chodzi o to, żeby je wyeksponować, żeby Polska poszła śladem innych krajów, żeby w tym obszarze – poprzez przede wszystkim koordynację i współdziałanie – osiągnąć efekt dodatni. Myślę, że to wydaje się kluczowe i prosiłbym panów ministrów, jeśli macie już jakieś analizy z tego zakresu, żeby zasygnalizować kierunek zmian, bo wydaje się, że jest ważny.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselJanuszPiechocinski">Po drugie, czy możemy powiedzieć, że po tej wstydliwej sprawie związanej z akcją służb mamy już posprzątany ten etap i zamknięty, i czy już w tej chwili przechodzimy do tego, co jest i co będzie, a nie ciągle będziemy wracać… Mówię tu o patologii, która w obszarze informatyzacji wystąpiła i o znanych nam wszystkim nie tylko sygnałach prasowych.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselJanuszPiechocinski">Trzeci obszar wydaje się najważniejszy, bo budżet jest tylko pochodną realnych działań. Przychody – w tym przypadku niewielkie – ale przede wszystkim wydatki mają czemuś służyć. W związku z tym, ponieważ to było obiegiem starej sejmowej Komisji Infrastruktury, wielokrotnie spotykaliśmy się przy różnych okazjach, chciałem się zapytać, jaki jest stan realizacji tych zadań w ramach tej szeroko pojętej informatyzacji. Które programy zbliżają się do końca i jak oceniamy ich skuteczność w realizacji? Czy ci, którzy je wykonują – z administracji państwowej – sygnalizują Sejmowi i komisjom właściwym dla sprawy jakieś zmiany w tym zakresie o charakterze legislacyjnym? Bo pewnie też w tej kadencji takie zjawiska i takie problemy będą się pojawiać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo panu posłowi. O zabranie głosu proszę pana przewodniczącego profesora Jana Kaźmierczaka. Bardzo proszę, panie profesorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanKazmierczak">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, chciałem w jakimś sensie kontrować pytanie pana posła Piechocińskiego i to jest mniej pytanie do aktualnego budżetu, a bardziej pytanie do może nawet nie zamierzeń, ale do pewnej koncepcji nowego resortu, dotyczącej właśnie kwestii pozbierania problemów dotychczas porozrzucanych w różnych resortach. Dotyczy to także personaliów. Osobiście bardzo się cieszę, że pan minister Kołodziejczyk trafił do tego właśnie resortu, jako że pewnie przenosi z sobą pewne sprawy, o których w poprzedniej kadencji już niezbyt udanie dyskutowaliśmy, także w tym budynku.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselJanKazmierczak">Ale pytanie mam bardzo konkretne. Panie ministrze, czy w pana ocenie obecny kształt projektu budżetu wystarczająco uwzględnia fakt, że to nowe ministerstwo powstało? Dla mnie to nie jest wyłącznie kwestia informatyzacji rozumianej jednak wąsko, ale także np. dotknięcia takich rzeczy, które nas na pewno czekają, które są jakby niedokończone, jakby niedorobione itd. Może prosty przykład. Jestem ze Śląska. Tu na sali jest jeszcze chyba pan poseł Brzezinka, który także reprezentuje tę część Polski. Jesteśmy póki co jedynym kawałkiem kraju, gdzie funkcjonuje np. elektroniczna karta usług medycznych, której się zresztą nie da rozpatrywać w oderwaniu od zamierzeń związanych chociażby z podpisem elektronicznym. To jest drugie hasło dotychczas jakby pilotowane przez resort gospodarki, a więc też trochę – z punktu widzenia istnienia już resortu administracji i cyfryzacji – nietypowo. Pewnie można by takie projekty mnożyć, żeby dotknąć chociażby edukacji i projektów, które też tam się dzieją. W związku z tym może doprecyzuję pytanie. Czy w ocenie pana ministra obecny projekt budżetu w wystarczającym stopniu zabezpiecza zamierzenia kierownictwa resortu dotyczące tego, co resort administracji i cyfryzacji powinien robić? Tym bardziej, że – tak jak mówię – bardzo się cieszę, że ten resort powstał, bo dokładnie odpowiada np. mojemu przekonaniu, jak to powinno funkcjonować, natomiast stają państwo przed niezwykle trudnym zadaniem. Mianowicie wychodzenia z czegoś, co można by nazwać Polską resortową na rzecz działań poprzecznych, czyli takich zespołów, które z definicji muszą obejmować więcej niż jeden resort. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze z panów posłów? Nie widzę. Bardzo proszę pana podsekretarza w MAiC o zabranie głosu. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCPiotrKolodziejczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, trzy grupy zagadnień zostały przedstawione przez pana posła Piechocińskiego. Pierwsze są zmiany instytucjonalne. W tej chwili kończą się uzgodnienia międzyresortowe dotyczące zmiany ustawy o działach. Myślę, że jest szansa, żeby zaraz po Nowym Roku przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy o działach trafił do parlamentu. Rozumiem, że wtedy te zamierzenia instytucjonalne będą bardziej czytelne niż w tej chwili, bo ten akt prawa – nad którym odbędzie się debata, pewnie i w tej Komisji – będzie przedmiotem bardzo pogłębionej analizy, dlaczego te podziały przebiegają w taki, a nie inny sposób. W tej chwili, nie przesądzając kształtu dokumentu, nad którym pracuje jeszcze Rada Ministrów, chcę powiedzieć, że odpowiedź na to pytanie, które pan poseł zadał – czy cyfryzacja traktowana jest wąsko czy szeroko – jest na rzecz tego drugiego, szerokiego podejścia.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMAiCPiotrKolodziejczyk">Zresztą to koresponduje z tym, o czym mówił pan przewodniczący Kaźmierczak. Wiele razy debatowaliśmy na temat tego, że procesy przebiegają horyzontalnie, a struktury, które były tworzone, są strukturami wertykalnymi i bez przełamania tego sposobu podejścia nie uda się osiągnąć pewnego poziomu nakładów na informatyzację czy nakładów na programy społeczne, nie uda się osiągnąć efektywności takiej, jaka mogłaby być osiągnięta w podejściu szerszym. Będą więc tam zapewne różne rzeczy związane z szeroko rozumianym oddziaływaniem sfery cyfrowej, bo sfera cyfrowa to przecież nie tylko administracja – to jest edukacja, to są kwestie związane ze zdrowiem, z wykluczeniem społecznym. Dzisiaj mieliśmy pierwsze posiedzenie Rady Informatyzacji – nowego kształtu, w nowym składzie personalnym, w nowym układzie zadaniowym. Myślę, że ten oficjalny akt już… Nie mogę antycypować tego, co przyjmie Rada Ministrów w projekcie ustawy o działach, ale w skład Rady Informatyzacji wchodzą cztery zespoły: jeden od spraw architektury i systemów informacyjnych państwa, drugi od procesów realizowanych w administracji publicznej, trzeci od otwartych zasobów wiedzy i czwarty od wykluczenia cyfrowego. Myślę, że dobrze oddaje to pojęcie, które jest w zamierzeniach resortu. Mam nadzieję, że sprawne uchwalenie ustawy o działach pozwoli na sprawne wdrożenie tego w życie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PodsekretarzstanuwMAiCPiotrKolodziejczyk">Chciałem powiedzieć jeszcze o jednym wymiarze, który też został bardzo dobrze odebrany. Mieliśmy 13 grudnia ostanie w czasie polskiej prezydencji posiedzenie Rady UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii (TTE). Dołączyliśmy do grona tych krajów, które strukturę administracji rządowej mają podobną do struktury Komisji Europejskiej. To też jest ważne w perspektywie następnej perspektywy finansowej, bo to podniesie naszą skuteczność działania, również w instytucjach europejskich.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PodsekretarzstanuwMAiCPiotrKolodziejczyk">Kwestia druga to ta, o którą pytał pan poseł Piechociński, nazywając ją wstydliwą sprawą. Powiedziałbym tak. Niech się wstydzi ten, kto robił pewne rzeczy, o których donosiły media. Na marginesie muszę powiedzieć, że jak w czerwcu ubiegłego roku minister Miller na mój wniosek odwoływał tego pana, to całkiem liczne grono obrońców cudownego dziecka polskiej informatyki się odezwało. W tym sensie mogę powiedzieć tak. Dobrze, że są służby w państwie, które zajmują się innym niż wynikającym z procedur administracyjnych sposobem podejścia do informatyzacji, natomiast z pewnymi konsekwencjami, niestety, musimy się liczyć. Analizujemy to, co się dzieje, głównie w kontekście kwalifikowalności wydatków unijnych i tego, czy dla budżetu państwa nie zostaną jakieś negatywne efekty.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PodsekretarzstanuwMAiCPiotrKolodziejczyk">Chcę powiedzieć o tym również w kontekście tej kwestii, którą podniósł pan przewodniczący Kaźmierczak. Czy możemy modyfikować jakby stan realizacji zadań? Otóż tutaj obowiązuje, niestety, w niektórych przypadkach zasada ciągłości, więc jeżeli zobowiązaliśmy się do jakichś wydatków, zawarliśmy umowy, to nawet jeżeli mamy przekonanie, że te umowy można było zawrzeć w sposób bardziej korzystny dla sektora finansów publicznych, to one obowiązują. Dlatego mówiłem o pewnym następstwie czasowym – dymisja w połowie ubiegłego roku poprzedniego dyrektora CPI (Centrum Projektów Informatycznych MSWiA) i zatrzymanie w październiku tego roku. Myśmy w tym czasie sobie tak po cichutku sprzątali różne rzeczy, nie wiedząc o tym, jakie były przepływy między firmami, bo mimo że wtedy byliśmy resortem siłowym, to nie była nasza domena. Natomiast patrząc na sposób wybierania kontraktów, mieliśmy wątpliwości co do tego, czy on jest optymalny, czy architektura systemów jest optymalna itd. Tego nie chcę rozwijać. Tutaj – jak mówi minister Boni – będziemy starać się o inteligentną kontynuację. To znaczy, że tam, gdzie to jest ekonomicznie uzasadnione i prawnie możliwe, będziemy starać się to modyfikować tak, żeby uzyskiwać możliwie największe efekty z tych projektów, które są finansowane.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PodsekretarzstanuwMAiCPiotrKolodziejczyk">Stan realizacji zadań jest bardzo różny. Rozumiem, że odpowiem na te dwie…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanuszPiechocinski">Czy mamy w jakichś programach istotne opóźnienia do harmonogramu, który sobie rok temu zakładaliśmy?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCPiotrKolodziejczyk">Powiem tak. W działaniach VIII osi, czyli chodzi o te działania dla biznesu, możemy spodziewać się pewnych przesunięć w działaniach 8.1 i 8.2, ponieważ popyt z różnych powodów nie jest taki, żeby pokrywał alokację. To znaczy, że nie wykorzystujemy w kolejnych konkursach tych kwot, które są przeznaczone na kolejne alokacje. Dzieje się tak mimo tego, że kierownictwo PARP naprawdę w bardzo dobry sposób monitoruje sytuację. Tam, gdzie to jest ekonomicznie uzasadnione, uelastycznia kryteria dojścia. Teraz w działaniu 8.2 będziemy dopuszczać np. finansowanie elektronicznego obiegu dokumentów dla przedsiębiorców, co powinno nam zwiększyć tę kwotę alokacji, ale tam możemy się liczyć z niewydatkowaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanuszPiechocinski">Czy można to też związać z pewnymi obawami przed kryzysem światowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCPiotrKolodziejczyk">Tak. To jest związane z ewidentnym spowolnieniem inwestowania w ogóle w gospodarce. Musimy również patrzeć na tę sprawę. W działaniu 8.3 Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu właściwie do lata tego roku szliśmy prawie zgodnie z harmonogramem, natomiast w ostatnim naborze wiele takich samorządów, które już miały przyznaną dotację, wycofało się z tych dotacji, co wiąże się też z pogorszeniem kondycji finansowej jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMAiCPiotrKolodziejczyk">O jeszcze jednej rzeczy chciałem powiedzieć, od której może powinienem zacząć. To jest zmiana kursu złotego do euro. W ubiegłym roku i jeszcze na początku tego roku – to był styczeń czy luty – mieliśmy euro po 3,67 zł, po 3,70 zł. Proszę zwrócić uwagę na to, że alokację mamy w euro, a wydatkujemy fundusze w złotówkach. Tak radykalna zmiana kursu spowodowała, że właściwie w ciągu roku dostaliśmy dodatkowo kilkaset milionów złotych, więc to jest też taki element gry.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuwMAiCPiotrKolodziejczyk">Bardzo dobrze idą działania w działaniu 8.4, czyli dotacje dla przedsiębiorców na budowanie „Ostatniej mili”. Tutaj mieliśmy trochę problemów związanych ze skargami operatorów telekomunikacyjnych do KE. One brały się z tego, że w punktacji preferowaliśmy inwestycje w takie technologie, które są przywiązane do gruntu, czyli w światłowody. One były najwyżej punktowane. Znacznie niżej punktowane były np. satelity, na co skarżyli się operatorzy. Wychodziliśmy z założenia, że satelita tak długo świadczy usługi, jak jest dofinansowanie, a światłowód raz położony będzie infrastrukturą, która będzie przez lata wykorzystywana.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PodsekretarzstanuwMAiCPiotrKolodziejczyk">W VII osi, czyli tam, gdzie mówimy o projektach finansowanych dla szeroko rozumianej sfery publicznej, bo nie tylko administracji, największy projekt, jeśli chodzi o P1, to jest projekt e-Zdrowie. Wszedł w fazę decydujących przetargów. Tutaj jesteśmy na ścieżce jeszcze nie krytycznej może, ale zakładam, że przetargi powinny być rozstrzygnięte w pierwszym kwartale 2012 r. i wtedy wykonawcy mają 36 miesięcy na zrealizowanie. Powinniśmy spokojnie do końca 2014 r. ten projekt o budżecie…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanuszPiechocinski">Na etapie przetargów będziemy mieli do połowy przyszłego roku…</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCPiotrKolodziejczyk">Tak. Tutaj, w VII osi, wydatkowanie jest trochę inne dlatego, że gros wydatków jest po odbiorze systemów teleinformatycznych, czyli tutaj płatności nie idą tak jak w VIII osi, że systematycznie, tylko są realizowane… Podobnie duży projekt usług podatkowych o budżecie 281.000 tys. zł wchodzi w fazę przetargową w tej chwili. Przetargi są w grudniu, w styczniu realizowane, więc tutaj też się powinno coś wydarzyć. W wypadku innych projektów zakładam, że w styczniu 2012 r. ruszą pierwsze wojewódzkie centra powiadamiania ratunkowego. Według deklaracji wojewodów z ostatniego konwentu wojewodów we wszystkich województwach te zintegrowane centra zostaną uruchomione do końca pierwszego kwartału przed EURO 2012. Z dużych projektów – oprócz systemu powiadamiania ratunkowego – mamy jeszcze np. projekt integracji systemów PESEL – ewidencji ludności, polskiego elektronicznego dowodu osobistego, a także szereg innych projektów. Wydaje się, że stan realizacji tych projektów jest zgodny z harmonogramem.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMAiCPiotrKolodziejczyk">Teraz ostatnia uwaga. Przepraszam, ale pytania były bardzo przekrojowe, więc trudno było je ogólnym stwierdzeniem skomentować. Pan poseł Kaźmierczak pytał o koncepcję pozbierania problemów. Czy budżet wystarczająco oddaje zadania? Jako subordynowany przedstawiciel administracji rządowej powiem, że projekt budżetu w optymalny sposób oddaje na obecnym etapie rozwoju sytuacji… Gdyby pan poseł chciał kontynuować ten wątek, to chętnie to zrobię w kuluarach, bo nie mogę narażać się na reprymendę pana posła przewodniczącego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z gości chce zabrać głos? Przepraszam, jeszcze pan profesor. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanKazmierczak">Ad vocem chciałem tylko powiedzieć dwie rzeczy. Panie ministrze, uważam się za człowieka w miarę inteligentnego i chyba rozumiem, co pan do mnie powiedział. Bardzo chętnie zresztą wrócę do rozmowy. Natomiast o jedną rzecz jeszcze chciałem zaapelować, bo mówiliśmy tutaj bardziej o finansach, a mniej o merytoryce. Pan wspomniał np. o nacisku na sieci światłowodowe. Część z posłów obecnych na sali była wczoraj wieczorem na spotkaniu, na którym pewien nasz wspólny znajomy opowiadał o sytuacji, gdzie właśnie ze względu na preferencje dla sieci światłowodowych zbudowano bodaj kilkanaście łączy światłowodowych między Warszawą a jednym z dużych polskich miast i poziom wykorzystania każdego z nich nie przekracza kilku procent. Prosty z tego wniosek, że można było pewnie zrobić inaczej i o to także chciałbym na przyszłość zaapelować. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu. Bardzo proszę, pan poseł Piechociński.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJanuszPiechocinski">Wiem, że to jest nie w pańskich kompetencjach, ale zwracam uwagę i panu ministrowi, i przedstawicielom rządu, i samej Komisji na to, że mamy pełniącego obowiązki prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Ta kadencja wygasła. Rozumiem, że w czasie polskiej prezydencji także regulator był bardzo istotnym jej składnikiem, bo te tematy były poruszane nie tylko ze względu na ministra właściwego ds. telekomunikacji i łączności, ale właściwie w każdym resorcie. W tych różnych spotkaniach państwo też uczestniczyli i stworzyli płaszczyznę merytoryczną. Wiem, że to było bardzo wysoko oceniane. Powiedziałbym, że od strony – nieładne to słowo i w Polsce nie jest lubiane – urzędniczej polską prezydencję oceniam bardzo wysoko, bo takie mam jednoznaczne sygnały. Myślę, że należy się to tym, którzy od tej strony przygotowywali i odpowiadali za prezydencję. Wymiar partyjny, polityczny, europejski to zostawmy, ale dużym wyzwaniem administracyjnym było obsłużenie tego. Powiem, że wystawiam bardzo wysoką ocenę, ale chciałbym jednak zaapelować o to, żeby najdalej w miesiącu styczniu rząd czy premier był gotowy do tego, aby jednak rozpocząć nową kadencję, dlatego że pojawiają się poważne sygnały ze strony KE, która wytyka nam to. Myślę także, że przedłużanie stanu tymczasowości, już półrocznego, dla sprawy, dla środowiska, dla działań regulacyjnych nie jest najlepszym rozwiązaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo. Czy pan, panie ministrze, jeszcze chciałby coś dodać?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCPiotrKolodziejczyk">Dziękuję bardzo za dobre słowa. Miło też, że padły w polskim parlamencie, bo sporo słyszeliśmy ich i w KE, i w Radzie, i w Parlamencie Europejskim. Tym bardziej miło, że również w polskim parlamencie. Dziękuję bardzo w imieniu współpracowników i w swoim własnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję panu ministrowi. Czy ktoś jeszcze z posłów chciał zabrać głos? Nie widzę. A z gości zaproszonych? Też nie widzę, więc zamykam dyskusję, przynajmniej w części 27. przechodzimy do kolejnej części budżetowej, tj. 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 29. To również referuje pan minister Piotr Kołodziejczyk z MAiC. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychStanislawRakoczy">Panie przewodniczący, bardzo przepraszam, ale posiedzenie Komisji troszkę później się rozpoczęło. O godzinie 18.00 zaczęło się spotkanie, w którym powinienem wziąć udział. Gdyby to panom posłom nie przeszkadzało – najmocniej przepraszam – proszę o taką zmianę, żebym teraz mógł omówić kolejny punkt. Bardzo bym o to prosił.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Spytam, czy jest zgoda Komisji. Czy koledzy posłowie się zgadzają? Tak. Dobrze, to ominiemy punkt drugi i przechodzimy do punktu trzeciego. Bardzo proszę, plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej, załącznik nr 3, czyli COI, referuje podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych – pan Stanisław Rakoczy. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanislawRakoczy">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Bardzo dziękuję państwu za zrozumienie. Szanowni państwo, instytucja COI została utworzona 26 listopada 2010 r., a więc jest to instytucja bardzo młoda. Przedmiotem podstawowej działalności jest głównie odpłatne wykonywanie usług na rzecz ministra, obejmujące udostępnienie danych krajowych i zagranicznych w centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców, archiwizację tych danych, świadczenie usług związanych ze wsparciem eksperckim oraz z konsultacjami merytorycznymi.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanislawRakoczy">Jeżeli idzie o budżet jednostki na rok 2012, to przychody szacowane są na kwotę 38.750 tys. zł, przy czym w mijającym roku budżetowym było to 37.500 tys. zł. Na kwotę tę składają się przychody z prowadzonej działalności, o której mowa wyżej, realizowanej na rzecz ministra. Koszty funkcjonowania instytucji w roku 2012 oszacowano w wysokości 37.265 tys. zł, na które składają się wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w wysokości 19.530 tys. zł, materiały i energia – 9000 tys. zł, usługi obce – 8494 tys. zł oraz pozostałe koszty – 241 tys. zł. W tym roku budżetowym przewidziano również zakupy majątkowe w wysokości 500 tys. zł. Kwota ta obejmie zakup niezbędnego sprzętu, licencji oraz oprogramowania niezbędnego do realizacji zadań zleconych przez ministra. COI na koniec 2012 r. planuje wypracowanie zysku w wysokości 1470 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanislawRakoczy">Zaplanowano na rok 2012 średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty w liczbie 220 osób (zmniejszenie o 50 etatów w porównaniu do roku 2011). Planowane przeciętne wynagrodzenie miesięczne wynosi 6100 zł. W roku 2012 nastąpi reorganizacja i redukcja zatrudnienia, która podyktowana jest podjęciem przez COI utrzymania serwisu SI CEPIK, co związane jest z koniecznością zatrudnienia nowej, wysoko kwalifikowanej kadry obsługi technicznej, administratorów systemów AIX, UNIX i CISCO. Natomiast zmniejszenie zatrudnienia dotyczy nisko kwalifikowanych pracowników obsługi pomocniczej.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanislawRakoczy">Plan finansowy jest w załączniku, który został paniom i panom posłom przesłany. Jest to załącznik nr 10, a obecni ze mną panowie dyrektorzy na pewno odpowiedzą na każde szczegółowe pytanie. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję panu ministrowi. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z panów posłów chce zabrać głos? Nie widzę. Czy z gości zaproszonych? Też nie widzę, nie słyszę. Panie ministrze, dziękujemy bardzo. Jest pan wolny.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanislawRakoczy">Również bardzo serdecznie dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo. Powracamy do punktu drugiego, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 29. Panie ministrze, bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCPiotrKolodziejczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w rezerwie celowej przewidziano w projekcie budżetu kwotę 31.500 tys. zł, z czego 7000 tys. zł przeznaczonych jest na dofinansowanie przedsięwzięć informatycznych na podstawie art. 12 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. To są głównie takie przedsięwzięcia, które są inicjowane lokalnie i wspierają działania projektów realizowanych centralnie. Podam z tego roku. Dofinansowywaliśmy np. elektroniczny obieg dokumentacji medycznej w jednym ze szpitali lubelskich, obieg dokumentów elektronicznych w Urzędzie Miasta w Zabrzu, stworzenie systemu elektronicznego komunikowania się wojewódzkiego inspektoratu ochrony roślin i nasiennictwa z oddziałami powiatowymi i z klientami. Ostatni projekt będzie rozszerzany w 2012 r. na inne województwa, czyli jest on skalowalny. Tego typu przedsięwzięcia realizujemy. Około 2500 tys. zł przeznaczamy na finansowanie wydatków ze świadczeniem usług przyłączenia do sieci w celu uzyskania szerokopasmowego dostępu do Internetu. To jest działanie uzupełniające do działania 8.4. Finansujemy także inicjatywy w części miękkiej, o którą pytał w poprzedniej części dyskusji pan poseł Piechociński. Tutaj jest np. cały ten projekt związany z programem „Dojrz@łość w sieci”, czyli wsparcie projektu 50+ (budzenie kompetencji cyfrowych u osób ze starszego pokolenia, które się ukształtowało jeszcze w erze przedinternetowej). Chodzi o wykorzystanie szeregu narzędzi ICT w tej grupie wiekowej – z tej rezerwy, jaką mamy jeszcze w przyszłym roku. To może będzie ciekawa informacja. Wzorem wielu przedsiębiorstw komercyjnych – takich jak Google czy Microsoft, które organizują konkursy na zbudowanie najlepszych aplikacji korzystających z systemów dostarczanych przez tych producentów – w 2012 r. otwieramy zasoby danych administracji publicznej. Utworzymy pierwsze repozytorium. Termin ustawowy mamy zapisany w październiku 2012 r. Chcielibyśmy – równolegle czy wraz z przygotowaniem technicznym repozytorium do uruchomienia – ogłosić konkurs na najlepsze aplikacje, które pozwolą w sposób maksymalnie użyteczny społecznie wykorzystać dane z zasobów gromadzonych przez administrację publiczną dla innych celów. Chodzi o tego typu przedsięwzięcia. To w telegraficznym skrócie tyle, jeśli chodzi o tę rezerwę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z panów posłów chce zabrać głos? Nie widzę i nie słyszę, więc myślę, że przejdziemy do zaopiniowania.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Będę chciał teraz ustalić, czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2012 w zakresie działania naszej Komisji. Nie widzę i nie słyszę, więc stwierdzam, że Komisja pozytywnie opiniuje rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012 w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Proponuję, by opinię przedstawił pan poseł Piotr Tomański na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Czy jest sprzeciw? Nie widzę, więc stwierdzam, że pan poseł Piotr Tomański został upoważniony do przedstawienia opinii naszej Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Stwierdzam, że porządek naszego posiedzenia został wyczerpany. Chcę powiedzieć, że w związku z przyjęciem dziś opinii o projekcie budżetowym na rok 2012 odwołuję posiedzenie Komisji wyznaczone na dzień 22 grudnia, czyli na jutro. Myślę, że nie będzie żadnych sprzeciwów. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji. Do zobaczenia już po świętach. Z okazji świąt życzę wszystkim zdrowych, wesołych świąt – dla pana ministra, dla całej załogi, dla całego resortu. Wszystkiego najlepszego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>