text_structure.xml
7.98 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Witamy bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, którego porządek dzienny przewiduje pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, druk nr 2928. Czy do zaproponowanego porządku obrad są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Witając panie i panów posłów oraz zaproszonych gości, proszę o zabranie głosu pana posła Czesława Sobierajskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselCzeslawSobierajski">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, w imieniu wnioskodawców… Kto właściwie jest wnioskodawcą? Kiedy kilka miesięcy temu byłem w sejmiku województwa śląskiego, to cały sejmik nie podjął wprawdzie apelu, ale komisja rozwoju podjęła taki apel, aby dokonać tej zmiany. Dlaczego? Ponieważ, szczególnie w województwie śląskim, na co dzień wyszło, że gmina – bo tu chodzi o porozumienia transportowe i o to, że u nas są i związki komunalne, i gminy. Nie wszystkie są w związku i dlatego nie były w stanie zawrzeć z nim porozumienia. Tak jest np. w gminie Tychy. Nastąpił taki przypadek, że gminy województwa śląskiego przekazywały kwoty do budżetu, a my poprzez województwo obsługiwaliśmy transport ponadgminny.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselCzeslawSobierajski">W tym projekcie ustawy chodzi o to, aby w porozumieniach pomiędzy gminami i powiatami gminy mogły zawierać porozumienie ze związkiem. Gmina, która nie jest w związku, mogłaby również zawrzeć z nim porozumienie. Tego nie przewiduje dotychczasowa ustawa, co stanowi absolutną blokadę w organizacji transportu. Chodzi tylko o to, żeby gminy mogły zawierać porozumienia ze związkiem, a te, które nie są w związku mogły zawrzeć porozumienie z powiatem. Takie porozumienie nazywałoby się porozumieniem transportowym, byłaby to nowa jakość. Jest to niewielka zmiana ustawy, ale niezwykle ułatwiająca organizację transportu. W województwie śląskim w szczególny sposób. Mówię ogólnie, szczegółowo mogę to wytłumaczyć na konkretnych przykładach.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselCzeslawSobierajski">Chodzi o to, żeby gmina, która nie jest w związku, mogła zawrzeć porozumienie, bo na podstawie obowiązującej ustawy nie może tego zrobić. Dlatego my, jako województwo, organizujemy transport ponad gminami. Nie jest to nasze zadanie własne. Gminy przekazują do województwa pieniądze na zadania, które nie są ich zadaniami, czyli tak naprawdę łamiemy ustawę o finansach publicznych. Taki „bypass” stosujemy. Najwyższy czas, żeby to przerwać i znowelizować tę ustawę w tym niewielkim zakresie, ale jakże istotnym. Tyle ogólnego wprowadzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Bardzo dziękuję. Proszę o zabranie głosu stronę rządową. Witamy serdecznie pana ministra Zbigniewa Rynasiewicza. Proszę o wygłoszenie opinii rządu w przedmiotowej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuZbigniewRynasiewicz">Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni goście, chciałem powiedzieć, że z tego projektu ustawy wynika, iż na podstawie przedmiotowych porozumień jednostka, przedstawiona w porozumieniu jako wiodąca, przejmuje prawa i obowiązki pozostałych jednostek-stron w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego w granicach administracyjnych każdej z jednostek-stron porozumienia, jak i pomiędzy tymi jednostkami.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuZbigniewRynasiewicz">Chciałbym wygłosić konkluzję, bo chciałbym państwu zaoszczędzić czasu, szczególnie że jesteśmy w gronie Komisji Infrastruktury i przede wszystkim w gronie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Generalnie opinia mówi, że te kwestie, które są zawarte w tym projekcie ustawy, zmierzają do tego, aby pewne szczegółowe porozumienia pomiędzy poszczególnymi instytucjami regulowała ustawa branżowa. Naszym zdaniem to, w jaki sposób pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego powinno dochodzić do porozumień, do powoływania związków międzygminnych i innych instytucji, powinny regulować ustawy samorządowe. Z tego powodu rząd negatywnie opiniuje ten projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów w tej sprawie chciałby zabrać głos? Pani poseł Ligia Krajewska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselLigiaKrajewska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, po zapoznaniu się z projektem ustawy, jak również z opinią rządu uważam, że ten projekt nie nadaje się do procedowania i bardzo proszę o odrzucenie go w pierwszym czytaniu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Został zgłoszony wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu. Przystępujemy do głosowania. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselCzeslawSobierajski">Szanowni państwo, każdy może uczynić, co uważa. Chciałem tylko przedstawić opinię całego sejmiku województwa śląskiego, całego, ponad podziałami. Mieliśmy konferencję z ministerstwem, podczas której przekazaliśmy te racje. Proszę mi udowodnić, że gmina, która nie jest członkiem związku, może to prowadzić. Szanowni państwo, gdyby nie to, że województwo przejęło ten „bypass”, co by było? Gminny autobus dojeżdża do granicy związku i pasażerowie wysiadają. Jadąc do Katowic trzy razy trzeba by się było przesiadać z autobusu do autobusu. Żeby tak nie było, gminy płacą pieniądze województwom. To jest „bypass”, bo ustawa tego nie przewiduje, ustawa o finansach publicznych. To tylko tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Chcę tylko powiedzieć, panie pośle, że nikt nie kwestionuje istoty problemu, tylko że nie dotyczy to tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Zatem, zamykam pierwsze czytanie i poddaję pod głosowanie wniosek pani poseł Ligii Krajewskiej o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Kto z państwa posłów jest za tym? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszMyrcha">Za 19, przeciw 8, brak wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Stwierdzam, że projekt został odrzucony w pierwszym czytaniu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Sprawozdawca? Kto z państwa posłów? Czy jest jakaś propozycja? Pani poseł Ligia Krajewska? Czy pani poseł Ligia Krajewska wyraża zgodę? Wyraża. Zatem, jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że pani poseł Ligia Krajewska została sprawozdawcą wspólnie obradujących komisji. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelPiotrZgorzelski">Zamykam posiedzenie obu komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>