text_structure.xml 9.82 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam serdecznie panie i panów posłów. Resort infrastruktury i rozwoju reprezentuje podsekretarz stanu – pan Zbigniew Klepacki wraz zespołem współpracowników. Witam serdecznie. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o Funduszu Kolejowym (druki nr 2191 i 2220). Czy są uwagi odnośnie do zaproponowanego porządku posiedzenia? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja porządek przyjęła i przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">W trakcie drugiego czytania wspomnianej ustawy zgłoszone zostały dwie poprawki. Przystępujemy do ich rozpatrzenia. Proponuję, abyśmy procedowali w sposób następujący – uwagi państwa posłów, opinia Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, opinia Biura Legislacyjnego oraz rozstrzygnięcie. Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi odnośnie do poprawki nr 1? Dziękuję. Panie ministrze, proszę o przedstawienie stanowiska resortu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuZbigniewKlepacki">Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju popiera tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Bardzo dziękuję. Proszę o uwagi Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorLukaszGrabarczyk">Nie mam uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 1 w formie, w jakiej została zgłoszona w trakcie drugiego czytania? Nie ma, dziękuję. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę i rekomenduje Sejmowi jej przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Przystępujemy do omówienia poprawki nr 2. Proszę o uwagi ze strony państwa posłów. Głos ma pan przewodniczący Tchórzewski. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Bardzo dziękuję. Chciałbym zachęcić państwa posłów do poparcia tej poprawki, dlatego że podczas uchwalania ustawy budżetowej na rok 2014, w związku z wyrokiem Trybunału Europejskiego z maja 2013 roku, znane były koszty związane z poziomem dopłat. Z tego powodu zostały one uwzględnione w budżecie. W ramach ustawy, która ma dostosować nasze prawo do wyroku Trybunału, dochodzi do skreślenia transakcji pomiędzy Skarbem Państwa a PKP SA jeśli chodzi o oddłużenie tej firmy. Jest to niezwykle istotna sprawa, bowiem na przewoźnikach w dalszym ciągu spoczywają dodatkowe koszty finansowania PKP SA oraz obsługi długu. To przewoźnicy ponoszą koszty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselAndrzejAdamczyk">Panie przewodniczący, czy może pan zmobilizować koleżanki i kolegów, aby wysłuchali wypowiedzi pana posła i przestali rozmawiać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Pragnę powiedzieć jeszcze kilka słów, już kończę. O tym, jak bardzo potrzebne PKP SA są pieniądze świadczą ekipy z tej firmy, które krążą po rozmaitych spółkach i nakazują sprzedawanie różnych rzeczy, aby zwiększyć kwoty wypłat z dywidendy. Szczególnie dotyczy to sprzedaży mienia spółek rentownych. Jeśli sytuacja jest tak rozpaczliwa, że zmusza się spółki zależne do sprzedaży mienia, aby pozyskać przychody, zabieranie funduszy jest błędem. Chciałbym powiedzieć państwu, że jest to ostatnia rata – 2014 rok to koniec funkcjonowania ustawy, która miała wspomóc PKP SA w spłacie zadłużenia. Dwie raty, z różnych przyczyn zostały odebrane. Uważam, że z punktu widzenia uwolnienia naszej kolei oraz doprowadzenia spółek kolejowych do niezależności finansowej jest to niezwykle ważne. Uważam, że PKP SA musi wyplątać się z długów. Kwota 500 mln zł jest bardzo znacząca jeśli chodzi o obsługę długu. Wyobraźmy sobie to. Dla każdego z nas 50 tys. zł to duża kwota. Podobnie 500 mln zł w zakresie obsługi kredytu jest kwotą również znaczącą. Jeden procent tej sumy to 5 mln zł. Dług narasta w skali wielu procent rocznie. Sądzę, że warto się nad tym zastanowić.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">W trakcie drugiego czytania nie usłyszałem od ministra sensownego wytłumaczenia, dlaczego odbiera się te pieniądze, poza faktem, że PLK potrzebne są środki. Sprawdziłem – w budżecie państwa istnieje olbrzymia rezerwa na dopłaty do środków Unii Europejskiej. W ubiegłym roku oraz dwa lata temu ta rezerwa nie była wykorzystana. Podobnie było trzy lata temu. Ze strony ministra infrastruktury i rozwoju ani PKP nie było ani jednego wniosku, aby pieniądze z rezerwy skierowano na dopłaty dla Polskich Linii Kolejowych. Rezerwa poszła w powietrze. Minister finansów zużył ją na realizację potrzeb własnych. Łatwiej będzie panu ministrowi funkcjonować, jeśli będzie miał dodatkowe fundusze dla PLK, przy nacisku na wykorzystanie środków Unii Europejskiej. Niech jednak wykaże się odrobiną inicjatywy, sięgnie do kieszeni europejskiej, czasem wybierze się do ministra finansów. Jeśli poprzedni przedstawiciele resortu tego nie robili, niech robią tak obecni. Dajmy PKP szansę, pomóżmy kolei, bo w chwili obecnej wyciska się, wyżyma jej ostatnie soki. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Bardzo dziękuję. Jak zawsze, głos pana przewodniczącego Tchórzewskiego był merytoryczny i pełen troski. Bardzo przepraszam, Komisja walczy z ustawą, a ja dodatkowo muszę walczyć z bólem gardła. Czy ktoś z państwa ma uwagi odnośnie do tej poprawki? Nie. Proszę pana ministra o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMIiRZbigniewKlepacki">Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie rekomenduje przyjęcia tej poprawki i jest jej przeciwne. Przyczyny są różne. Po pierwsze, z pewnością byłoby mi łatwiej, gdybym miał te środki, ale sprawy należy załatwiać dobrze, a nie jak najłatwiej. Na finanse państwa należy patrzeć całościowo, a nie tylko jak na pieniądze dla niezależnych resortów, które walczą ze sobą o to, kto wyrwie najwięcej funduszy. Walczymy obecnie z potencjalnymi procedurami nadmiernego deficytu. Nie możemy powiększać zadłużenia państwa. Taka procedura została zaproponowana, dysponujemy analizami finansowymi z PKP. Posiadają oni wystarczające środki, aby obsłużyć zobowiązania kredytowe w roku bieżącym. Pewne środki im nawet zostaną.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMIiRZbigniewKlepacki">Tak jak powiedziałem, rezerwa, o której mówił pan poseł, dotyczy działu 8. W zeszłym roku była ona niewykonana, a raczej wykonana na poziomie 1700 tys. zł. Zaplanowane wykonanie przewidywało realizację rezerwy na kwotę 4 mld zł. W roku bieżącym jest ona zaplanowana na około 2000 tys. zł. Zbliża się koniec perspektywy unijnej. Jednostki będą podejmowały działania skokowe, aby wykorzystać środki unijne. Z pewnością wykorzystanie rezerwy będzie wyższe niż 1700 tys. zł. W związku z tym proponujemy utrzymanie poziomu rezerwy.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PodsekretarzstanuwMIiRZbigniewKlepacki">Wracając do tematu dofinansowania ze środków unijnych, przeznaczone jest ono na cele inwestycyjne. Polskie Linie Kolejowe potrzebują środków na bieżące cele operacyjne. Rekomendacja Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju jest taka, aby poprawkę odrzucić. Dziękuję państwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Dziękuję. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorLukaszGrabarczyk">Tak, panie przewodniczący. Będzie to uwaga o charakterze formalnym. Chciałbym zaznaczyć, że konsekwencją przyjęcia poprawki nr 2 będzie konieczność dokonania korekty w tytule ustawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Bardzo dziękuję. Chciałbym złożyć wniosek o negatywną rekomendację poprawki nr 2 przez Wysoką Komisję. Kto z państwa jest „za”? (11) Kto z państwa jest przeciwny? (8) Kto wstrzymał się od głosu? (3)</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie poprawki nr 2.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZmijan">Rozpatrzyliśmy poprawki zgłoszone w drugim czytaniu ustawy. Opinia Ministerstwa Spraw Zagranicznych powinna zostać dostarczona nam do jutra, do godziny 8.30. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą ustawy pozostał pan poseł Stanisław Lamczyk. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Dziękuję. Wobec wyczerpania porządku dziennego, zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję państwu za udział.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>