text_structure.xml
14.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Informuję państwa, że porządek dzienny naszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw. Informacje zawarte są w druku nr 3662.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Pan przewodniczący, pan poseł Tomasz Aziewicz, będzie referował nam prace podkomisji. Witam serdecznie pana prezesa Adama Jassera, a także panią dyrektor Dorotę Karczewską, jak również wszystkich pozostałych gości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Rozpoczynamy pracę, pan przewodniczący Aziewicz, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Na imię mam Tadeusz. Szanowni państwo, podkomisja nadzwyczajna, którą Wysoka Komisja Gospodarki wczoraj powołała, pracę rozpoczęła niezwłocznie. Wczoraj udało nam się rozpatrzyć projekt i z satysfakcją muszę przyznać, że we wszystkich sprawach byliśmy jednogłośni, wszyscy członkowie podkomisji. Spraw do rozpatrzenia było niewiele, jako że skoncentrowaliśmy się na poprawkach legislacyjnych, zgłaszanych przez Biuro Legislacyjne. Takich poprawek doprecyzowujących przyjęliśmy sporo. Wprowadziliśmy jedną poprawkę merytoryczną. Jest to gest w kierunku przedsiębiorców – skrócenie terminów przekazania odwołania złożonego przez przedsiębiorcę do sądu poprzez UOKiK z 14 dni do 10 dni. Tu również był konsensus, byliśmy w tej materii jednogłośni.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselTadeuszAziewicz">Pojawiły się dwie kwestie natury legislacyjnej, dla których Biuro i przedstawiciel rządu do końca posiedzenia nie byli w stanie uzgodnić optymalnego zapisu. Efektem tego są dwie poprawki, które pozwolę sobie dzisiaj w trakcie posiedzenia Wysokiej Komisji przedstawić jako poprawki poselskie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselTadeuszAziewicz">Generalnie myślę, że mogę w imieniu nas wszystkich powiedzieć, że projekt uważamy za dobry, potrzebny. Pełen konsensus wśród członków podkomisji jest dobrym znakiem.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselTadeuszAziewicz">Rekomenduję Wysokiej Komisji Skarbu Państwa przyjęcie tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Komisji Gospodarki.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Komisji Gospodarki, przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Bardzo dziękuję. No cóż, proszę państwa, przechodzimy do rozpatrzenia sprawozdania. Zaczynamy pracę nad projektem. Wykaz poprawek został państwu posłom dostarczony. Jeśli są zgłaszane w trybie poselskim, to rozumiem, że mamy już podpisy, czy ewentualnie za chwilę będziemy je mieli.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw. Art. 1 zmiana 1. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 2. Bardzo proszę, panie mecenasie, tu będzie poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Dziękuję, panie przewodniczący. Właśnie chciałem zaanonsować tę poprawkę. W trakcie prac podkomisji doprecyzowaliśmy odesłanie do art. 385¹ § 1 zdanie pierwsze Kodeksu cywilnego, jeśli chodzi o postanowienia, które miałyby być zakazane także na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Natomiast w toku prac, już po posiedzeniu podkomisji, wspólnie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów doszliśmy do wniosku, że takie wąskie odesłanie może rodzić wątpliwości w stosowaniu tej normy. Proponujemy rozwiązanie, które z jednej strony, będzie pozwalało na osiągnięcie precyzji w zakresie odesłania, a z drugiej strony, umożliwi prawidłowe stosowanie całego przepisu § 1 art. 385¹ Kodeksu cywilnego. W konsekwencji proponujemy następujące brzmienie art. 23a: „ Zakazane jest stosowanie we wzorcach umów zawieranych z konsumentami niedozwolonych postanowień umownych, o których mowa w art. 385¹ § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia1964 r. – Kodeks cywilny”. Poprzez odesłanie do niedozwolonych postanowień umownych, o których mowa w tym przepisie, mamy pełną jasność, że chodzi o oba zdania z tego przepisu i że cała norma, która wynika z tego przepisu Kodeksu cywilnego będzie stosowana także na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Bardzo dziękuję, panie mecenasie. Kto przejął poprawkę? Pan poseł Aziewicz przejął poprawkę. Pytam więc państwa posłów, czy po uwzględnieniu poprawki przejętej przez pana przewodniczącego Tadeusza Aziewicza, są uwagi lub jest sprzeciw? Nie ma. W związku z tym, zmiana 2 została przyjęta. Pytałem o całą zmianę 2.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 3. Czy są uwagi? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Panie przewodniczący, chcieliśmy powtórzyć uwagi, które zgłaszaliśmy na posiedzeniu podkomisji w zakresie pkt 4 i niedookreślonych pojęć używanych w tym przepisie, tj. proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru. W związku z tym, że naruszenie tego przepisu jest penalizowane w art. 106 ustawy, np. maksymalną karą, jaką jest 10% obrotu przedsiębiorcy, tego rodzaju określenia mogą powodować dużą uznaniowość wydającego decyzję o nałożeniu kary administracyjnej. Za doktryną i orzecznictwem pragniemy przedstawić uwagi krytyczne w tym zakresie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Miejsca na uznaniowość powinno się pozostawiać szczególnie niewiele. Pytam pana prezesa, czy pozostaje przy swoim stanowisku w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowAdamJasser">Dziękuję za udzielenie mi głosu. Panie przewodniczący, szanowni państwo, wczoraj, na posiedzeniu podkomisji było to przedmiotem bardzo pogłębionej dyskusji. Wydaje mi się, że byliśmy w stanie skutecznie zademonstrować, że taka norma mieści się w porządku prawnym. Zaprezentowaliśmy też wszystkie zabezpieczenia instytucjonalne, proceduralne i sądowe, które zapobiegną nadużywaniu tej normy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Rozumiem. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Potwierdzam to, jako przewodniczący podkomisji. Tak było rzeczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Bardzo dziękuję. Czy ktoś w tej sprawie chciałby zabrać głos? Bardzo dziękuję. Pytam wobec tego, czy do zmiany 3 w proponowanym kształcie są uwagi lub jest sprzeciw? Nie ma. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 4. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 5. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 6. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 7. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 8. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 9. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 10. Czy są uwagi lub czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 11. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 12. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 13. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 14. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 15. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 16. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.14" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 17, obszerna. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.15" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 18. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.16" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 19. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.17" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 20. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.18" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 21. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.19" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 22. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-13.20" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zmiana 23. Poproszę pana przewodniczącego, bo jest poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Biuro Legislacyjne ją przedstawi, a ja ją przejmę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Tak? Dobrze. Pan mecenas, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, otóż proponujemy inny sposób sformułowania pkt 23, tj. nie poprzez dodawanie punktów, tylko nowelizację obowiązujących już odpowiednio – w ust. 3 będzie to pkt 2, gdzie obecnie obowiązujący przepis zostanie uzupełniony o przypadek stosowania niedozwolonych postanowień wzorców umów. Analogiczna zmiana w ust. 4 do pkt. 2 w związku z tym, że przesłanki obowiązujące w obu punktach drugich w ustępach odpowiednio 3 i 4, są identyczne, jak w proponowanych przepisach pkt. 1a. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Bardzo dziękuję. Pan przewodniczący przejmuje poprawkę. Bardzo dziękuję, jest podpisana. Czy w sprawie zgłoszonej poprawki ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń, w związku z tym pytam państwa, czy do pkt 23, po uwzględnieniu poprawki przejętej przez pana przewodniczącego, są uwagi lub czy jest sprzeciw? Nie ma. Bardzo dziękuję. Art. 2 jeszcze mamy? A, przepraszam, rzeczywiście.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Art. 2. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Art. 3. Pytam państwa o sprzeciw, czy jest?</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Art. 4. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Art. 5. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Art. 6. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Art. 7. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Art. 8. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Art. 9. Czy są uwagi lub czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Art. 10. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Art. 11. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Art. 12. Pytam, czy są uwagi lub czy jest sprzeciw? Nie ma. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Czy wobec całości jest sprzeciw? Również nie ma.</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Proszę państwa, chciałbym zapytać pana prezesa, czy pańskim zdaniem, konieczne jest ponowne zwrócenie się o opinię do MSZ?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrezesUOKiKAdamJasser">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, MSZ opiniowało ten projekt i było uczestnikiem ustaleń. Mamy tutaj pełną zgodę i nie ma takiej potrzeby.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Proszę państwa, chciałbym zaproponować, żeby sprawozdawcą Komisji w tej sprawie był pan przewodniczący Aziewicz, jeśli pan przewodniczący się zgadza? Jeśli państwo nie zgłosicie innych kandydatur, uznam, że Komisja zgadza się na tę kandydaturę. Nie ma innych kandydatur. Bardzo dziękuję. Dziękuję za pracę członkom podkomisji. Jeszcze prosił o głos pan prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrezesUOKiKAdamJasser">Chciałbym bardzo serdecznie podziękować Wysokiej Komisji i podkomisji za procedowanie tego projektu. Jestem przekonany, że jeśli zostanie ostatecznie uchwalony, przyczyni się do dużo lepszej pozycji konsumentów na rynku i lepszej, uczciwszej konkurencji. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Dziękuję państwu bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>