text_structure.xml 9.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie przedstawionego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, z druku sejmowego 3018. Czy są uwagi państwa posłów do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">W związku z tym, że nie zgłoszono wniosków do porządku dziennego, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">W imieniu państwa posłów chciałabym przywitać uczestniczących w posiedzeniu Komisji przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej oraz innych urzędów i instytucji. Witam pana Olgierda Dziekońskiego – sekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Witam pana Janusza Cichonia – sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam również osoby państwu towarzyszące oraz innych gości, którzy uczestniczą w dzisiejszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy zatem do realizacji porządku dziennego. Sejm w dniu 14 stycznia 2015 r. przeprowadził pierwsze czytanie przedstawionego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3018) i skierował ten projekt do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Chcę również poinformować państwa, że materiały dotyczące druku nr 3018 są umieszczone na sejmowej stronie internetowej. Są to opinie różnych instytucji, między innymi, Krajowej Rady Doradców Podatkowych i Krajowej Izby Radców Prawnych. Z uwagi, po pierwsze, na to, że jest to projekt ustawy, który zakłada przyjęcie bardzo ważnych i istotnych rozwiązań dla systemu podatkowego i, po drugie, dlatego, że w trakcie debaty sejmowej pan minister bardzo szczegółowo prezentował rozwiązania, które zostały zawarte w tym projekcie, wiedząc o tym, że do Komisji został skierowany senacki projekt ustawy, który został przekazany podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego, chciałabym przedstawić państwu propozycję. Wiemy również – to jest informacja publiczna – że nad Ordynacją podatkową pracuje Komisja Kodyfikacyjna powołana przez panią premier Ewę Kopacz. Prace toczą się również w Komisji Finansów Publicznych. Chciałabym więc zaproponować paniom i panom posłom, aby ten projekt ustawy skierować do podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego, po pierwsze, żeby w tej podkomisji spotkał się z projektem senackim, który jest już rozpatrywany przez tę podkomisję. Żeby podkomisja mogła przygotować łączne sprawozdanie, będziemy musieli podjąć stosowną uchwałę Komisji. Z uwagi na opinie, które zostały przekazane Komisji i państwu posłom, o których mówiłam, chciałabym, aby w sprawie tych opinii odbyła się bardzo poważna dyskusja. Chcę więc zaproponować, jak powiedziałam wcześniej, skierowanie tego projektu ustawy do podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego. W związku z tym, jeżeli będą państwa głosy, chciałabym poprosić o opinię państwa posłów w tej sprawie. Pan poseł Wincenty Elsner, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselWincentyElsner">Szanowni państwo, podczas pierwszego czytania tego projektu pani przewodnicząca zasugerowała, że możliwe jest, że ten projekt będzie oczekiwał tutaj, w Sejmie, a tym samym w podkomisji, na projekt – jak pani przewodnicząca przed chwilą powiedziała – przygotowywany przez rząd. Nie było jasności, jeśli chodzi o te słowa, więc chciałbym prosić o potwierdzenie lub zaprzeczenie, czy Komisja podejmie prace nad tymi dwoma projektami, które już będą po dzisiejszym posiedzeniu we władaniu podkomisji, czy będzie czekała na projekt przesłany przez rząd, nad którym w tej chwili trwają prace w Komisji Kodyfikacyjnej, a który przyjdzie do Sejmu, jak wiemy ze słów ministra Szczurka, nieprędko, być może nawet – była o tym mowa – nie w tej kadencji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Odpowiem na to pytanie panu posłowi. Z mojej wiedzy, z tych informacji, które są informacjami publicznymi, wynikało, że możliwy jest… Nie będę wyręczała pana ministra Cichonia z udzielenia odpowiedzi na to pytanie, ale zależało nam na tym, żeby, jeżeli pojawi się projekt rządowy, pracować nad nimi razem. Dzisiaj – na pewno pan minister odpowie – to zależy od tego, na jakim etapie są prace nad nową Ordynacją podatkową, ale moja sugestia i moja propozycja polegała na tym, że jeżeli skierujemy do podkomisji projekt, to będziemy pracować nad zaproponowanymi rozwiązaniami. W ten sposób nie będziemy wstrzymywać prac nad tym projektem. Jeżeli inny projekt nie pojawi się w stosownym czasie, w takim, że nie spowoduje dodatkowej zwłoki w jego rozpatrywaniu, to te projekty razem z projektem senackim spotkałyby się w podkomisji. Państwa posłów namawiam do tego, bo w podkomisji odbyłaby się pełna dyskusja, jaką zwykle odbywamy. Po to mamy podkomisje stałe, aby wszystkie uwagi i wątpliwości stron, których dotyczy materia projektu, zostały przedstawione, żeby strony mogły się wypowiedzieć i żeby państwo posłowie mogli uczestniczyć w takiej poszerzonej debacie. Kiedy wypowiadałam się na sali sejmowej – mówię to również dzisiaj – nie wynikało, że to może być na następnym posiedzeniu. Gdyby nowelizacja została przedłożona na następnym posiedzeniu, to pewnie tak. Jeżeli jednak nie będzie projektu, to przewodniczący podkomisji wyznaczy tempo pracy nad projektem. Chcielibyśmy, żeby to tempo było tak dobre, jak zwykle jest dobre tempo prac Komisji i podkomisji. Przedstawiłam propozycję dotyczącą połączenia tych dwóch projektów i podjęcia stosownej uchwały. Żebyśmy mieli pełną świadomość – w posiedzeniu Komisji uczestniczą przedstawiciele Biura Legislacyjnego. Poprosiłabym państwa mecenasów o wypowiedź w tej sprawie, abyśmy mieli jasną i klarowną sytuację, jakiego sprawozdania oczekujemy w wyniku prac podkomisji. Bardzo proszę, pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorHannaMagdalinska">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, w opinii Biura Legislacyjnego połączenie tych dwóch projektów, czyli projektu prezydenckiego z druku nr 3018 i projektu senackiego z druku 2605, wydaje się bardzo racjonalne dlatego, że w druku senackim jest projekt wykonujący wyrok Trybunału. Zawarta jest w nim propozycja wykreślenia art. 70 § 8 Ordynacji podatkowej. Taka sama propozycja zawarta jest w projekcie prezydenckim. Wydaje się więc, że połączenie prac i sporządzenie wspólnego sprawozdania jest jak najbardziej słuszne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Pan minister Cichoń powiedział, że zgadza się z tą wypowiedzią dotyczącą tempa, która była odpowiedzią na pytanie pana posła Wincentego Elsnera.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to stwierdzę, że Komisja odsyła projekt, który jest przedmiotem dzisiejszych obrad, do podkomisji do monitorowania systemu podatkowego. Oczekujemy, że w nieodległym terminie podkomisja przygotuje sprawozdanie i przedłoży je Komisji Finansów Publicznych. Zgłaszam również wiosek, powołując się na art. 40 ust. 4, który mówi, że w przypadku skierowanych do Komisji projektów połączonych tematycznie i rozpatrywanych w tym samym postępowaniu Komisja może podjąć uchwałę o ich wspólnym rozpatrzeniu (Komisja sporządza wspólne sprawozdanie o tych projektach), ażeby w tej sprawie, w oparciu o art. 40 ust. 4 Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, podjęta została uchwała o przygotowaniu wspólnego sprawozdania z prac nad obydwoma projektami. Czy jest sprzeciw państwa posłów w tej sprawie? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Zatem mogę tak stwierdzić. Myślę, że wszyscy z państwa: członkowie podkomisji, ale również członkowie Komisji, będą zainteresowani pracami nad projektem, który skierowaliśmy do podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Stwierdzam, że w ten sposób wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Zamykam posiedzenie Komisji. Informuję również, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo naszym gościom, paniom i panom posłom, Biuru Legislacyjnemu i sekretariatowi za nasze wspólne posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>