text_structure.xml
21 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych i Spraw Zagranicznych. Stwierdzam kworum. W imieniu przewodniczącego Schetyny i swoim własnym witam wszystkich przybyłych. Rząd RP reprezentuje pan minister Janusz Cichoń, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowych projektów ustaw: o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r. (druk nr 2089); o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r. (druk nr 2090); o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei o zmianie Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Seulu dnia 21 czerwca 1991 roku, podpisanego w Seulu dnia 22 października 2013 r. (druk nr 2091).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Czy są uwagi do porządku dziennego? Wobec niewniesienia uwag stwierdzam przyjęcie porządku. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przypominam członkom komisji, że pani marszałek Sejmu w dniu 31 stycznia 2014 r. skierowała rządowy projekt ustawy z druku nr 2089 do Komisji Spraw Zagranicznych oraz do Komisji Finansów Publicznych do pierwszego czytania. Przystępujemy zatem do pierwszego czytania ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r. (druk nr 2089).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Poproszę przedstawiciela rządu o zaprezentowanie uzasadnienia projektu ustawy. Jest z nami również pani minister Henryka Mościcka-Dendys, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Witamy panią minister.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Kto z państwa ministrów będzie uzasadniał wniosek rządowy? Pan minister Cichoń, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJanuszCichon">Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje. Pierwsza z umów to umowa między między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym. Współpraca w sprawach podatkowych z Guernsey została zapoczątkowana w grudniu 2011 r. Wówczas podpisaliśmy umowę o wymianie informacji podatkowych. Umowa weszła w życie 1 listopada 2012 r. Oczekiwania Guernsey dotyczące uregulowania w relacjach wzajemnych niektórych aspektów unikania podwójnego opodatkowania w przypadku osób fizycznych oraz transportu międzynarodowego spowodowały, że podjęliśmy negocjacje w sprawie uregulowań dotyczących unikania podwójnego opodatkowania. Podobne umowy podpisaliśmy wcześniej z Wyspą Man oraz Jersey.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJanuszCichon">Umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania została przygotowana na podstawie wybranych postanowień Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodów i majątku. Ma ona na celu ochronę przed podwójnym opodatkowaniem dochodów osób fizycznych osiąganych z tytułu pracy najemnej. Przepraszam, „przeskoczyłem” do drugiej umowy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJanuszCichon">Ta umowa rozgranicza prawo do opodatkowania zysków z transportu międzynarodowego w ten sposób, iż zyski z eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków morskich lub powietrznych osiągane przez przedsiębiorstwo umawiającej się strony podlegają opodatkowaniu tylko na terytorium tej strony, na którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa. W przypadku osiągania na terytorium RP zysków z transportu międzynarodowego przez przedsiębiorstwa posiadające miejsce faktycznego zarządu na terytorium Guernsey Polska odstąpi od opodatkowania takich zysków. Analogiczne zwolnienie zostanie przyznane polskiemu przedsiębiorstwu przez Guernsey.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJanuszCichon">Opodatkowanie dochodów osób wykonujących pracę na statkach morskich lub statkach powietrznych w transporcie międzynarodowym regulowane jest postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych. Wynagrodzenia te mogą być opodatkowane w państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa transportowego. To tyle, jeśli chodzi o pierwszą umowę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, przypominam, że jesteśmy w trakcie pierwszego czytania, które obejmuje dyskusję na temat zasad ogólnych projektu ustawy. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pani minister Fotyga.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselAnnaFotyga">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie ministrze, proszę mi powiedzieć, jakie konsultacje społeczne odbyły się w sprawie tej umowy. Mamy dość silną branżę transportową, zarówno pracodawców, jak i pracobiorców. Chciałabym wiedzieć, z którymi organizacjami były przeprowadzane konsultacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo. Czy są inne pytania? Jeśli nie ma, udzielam głosu panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMFJanuszCichon">Ograniczyliśmy się do konsultacji międzyresortowych. O opinię pytaliśmy również Polską Żeglugę Powietrzną.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję. Dalsze pytania, pani minister? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselAnnaFotyga">Jak pan sądzi, panie ministrze, które polskie przedsiębiorstwa mogłyby chcieć założyć siedzibę zarządu na Guernsey?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMFJanuszCichon">Jeśli mówimy o przedsiębiorstwach żeglugowych, trudno mi to sobie dzisiaj wyobrazić, natomiast z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że dochody inwestorów z Guernsey z tytułu zainwestowanego w Polsce kapitału w postaci inwestycji bezpośrednich wyniosły 3,6 mln zł. Dotyczą one wierzytelności i odsetek. Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Guernsey w 2011 r. wyniosła 46 mln zł.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzstanuwMFJanuszCichon">Jak państwo wiecie, tego typu umowy mają charakter prewencyjny. Zawieramy je z krajami, które potencjalnie mogą stać się miejscami, które będą służyły tworzeniu sztucznych konstrukcji pozwalających uniknąć albo obniżyć opodatkowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo. Czy pani minister chce zadać dodatkowe pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselAnnaFotyga">Nie pytałam o sumę, tylko – czy to jest dochód, czy przychód?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzstanuwMFJanuszCichon">Mówiliśmy o wartości inwestycji zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Iwiński, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Chciałbym zapytać, czy umowy, które zawieramy z Guernsey, a przedtem z Wyspą Man, Jersey i innymi wyspami, różnią się czymś od siebie pod względem merytorycznym?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Proponuję zajrzeć.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzstanuwMFJanuszCichon">One praktycznie nie różnią się między sobą. Są to standardowe umowy oparte na Modelowej Konwencji OECD.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Jeśli nie ma innych pytań, stwierdzam zakończenie pierwszego czytania i proponuję przejść do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Projekt składa się z tytułu oraz dwóch artykułów. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu ustawy o ratyfikacji między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym?</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że przyjęliśmy tytuł.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1 projektu ustawy. Czy są uwagi do art. 1? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że przyjęliśmy art. 1.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2 projektu ustawy. Czy są uwagi do art. 2? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że przyjęliśmy art. 2.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Teraz przyjmiemy całość projektu ustawy. Czy ktoś z członków komisji jest przeciw przyjęciu projektu ustawy z druku nr 2089? Sprzeciwu nie słyszę. Przepraszam. Wobec tego głosujemy.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem projektu ustawy z druku nr 2089? (34) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (2).</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Komisje przyjęły projekt ustawy z druku nr 2089.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. W imieniu prezydiów obu komisji chciałbym zaproponować kandydaturę posła Górczyńskiego. Pan poseł wyraża zgodę.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie słyszę. Stwierdzam, że komisje wybrały pana posła Górczyńskiego na sprawozdawcę projektu z druku nr 2089.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r. (druk nr 2090). O uzasadnienie projektu poproszę przedstawiciela rządu. Pan minister Cichoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzstanuwMFJanuszCichon">Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje. Umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych została przygotowana na podstawie postanowień Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodów i majątku. Ma ona na celu ochronę przed podwójnym opodatkowaniem dochodów osób fizycznych osiąganych z tytułu pracy najemnej, emerytur, rent, wynagrodzeń dyrektorów, artystów, sportowców, funkcjonariuszy publicznych i studentów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo. Podobnie jak w poprzednim przypadku jesteśmy na etapie pierwszego czytania. Dyskutujemy zasady ogólne projektu ustawy. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Nie widzę chętnych do zabrania głosu. Stwierdzam, że zakończyliśmy pierwsze czytania i przystąpimy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Ustawa składa się z tytułu i dwóch artykułów. Rozpatrzymy je kolejno.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Tytuł ustawy brzmi: „Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r.”. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu ustawy? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Czy są uwagi bądź poprawki do art. 1? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy art. 1.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Czy są uwagi bądź poprawki do art. 2? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy art. 2.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przegłosujemy teraz całość projektu ustawy z druku nr 2090. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia całości projektu ustawy? Sprzeciwu nie słyszę. Czy mogę uznać, że obie komisje przyjęły projekt ustawy przez aklamację? Nie słyszę sprzeciwu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Musimy wybrać posła sprawozdawcę. Czy posłem sprawozdawcą może być poseł Górczyński?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Nie. Pani poseł Piotrowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Pani poseł Teresa Piotrowska zgłasza się na ochotnika. Przepraszam. Pani poseł Skowrońska zgłasza panią poseł Piotrowską.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Czy są inne kandydatury? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pani poseł Piotrowskiej? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że komisje wybrały panią poseł Piotrowską na sprawozdawcę projektu z druku nr 2090.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Zakończyliśmy rozpatrywanie drugiego punktu. Przystępujemy do rozpatrzenia punktu trzeciego. Pragnę poinformować, że pani marszałek skierowała w dniu 31 stycznia br. rządowy projekt ustawy z druku nr 2091 do Komisji Spraw Zagranicznych oraz do Komisji Finansów Publicznych w celu przeprowadzenia pierwszego czytania. Przystępujemy do pierwszego czytania projektu z druku nr 2091. Poproszę przedstawiciela rządu o zaprezentowanie uzasadnienia. Pan minister Cichoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuwMFJanuszCichon">Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje. Obecnie obowiązuje umowa z rządem Republiki Korei, która została zawarta w czerwcu 1991 r. Upływ czasu, zmiana realiów gospodarczych, a także ewolucja standardów w zakresie międzynarodowej współpracy podatkowej uzasadniają konieczność wypracowania nowego rozwiązania regulującego problematykę unikania podwójnego opodatkowania w relacjach z Republiką Korei. To właśnie zawiera przedkładany protokół.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#SekretarzstanuwMFJanuszCichon">Jego główne postanowienia to możliwość dokonania korekty wtórnej w przypadku zakwestionowania przez jedno z umawiających się państw stosowanych cen transakcyjnych między przedsiębiorstwami powiązanymi. Protokół rozszerza także katalog instytucji prowadzących działalność w zakresie udzielania i gwarantowania pożyczek i kredytów wspierających finansowanie eksportu. Powstające odsetki podlegać będą opodatkowaniu tylko w miejscu rezydencji osoby, której są wypłacane. W zakresie opodatkowania tzw. dochodów pasywnych zmieniono zasady w stosunku do obowiązujących we wcześniejszej umowie. Zmieniono zasady dotyczące pobierania podatku w państwie źródła. W odniesieniu do należności licencyjnych protokół wprowadza stawkę 5% podatku należnego u źródła. Obecnie obowiązuje stawka 10%.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#SekretarzstanuwMFJanuszCichon">Istotną zmianą jest też wprowadzenie w postanowieniach dotyczących opodatkowania zysków majątkowych tzw. klauzuli nieruchomościowej. Pozwoli ona na opodatkowanie zysków z przeniesienia własności akcji, udziałów w spółkach, których majątek składa się głównie z nieruchomości w państwie położenia tych nieruchomości. Mamy także zmiany dotyczące pełnej klauzuli wymiany informacji podatkowych. Wprowadzono możliwość żądania informacji podatkowych nawet w przypadkach, gdy drugie państwo nie potrzebuje ich do własnych celów, informacji znajdujących się w posiadaniu banków lub innych instytucji finansowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Otwieram dyskusję w ramach pierwszego czytania. Kto z członków komisji chciałby się wypowiedzieć bądź zadać pytanie? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Projekt składa się z tytułu i dwóch artykułów, które rozpatrzymy kolejno. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu ustawy? Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęliśmy tytuł.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Czy są uwagi bądź poprawki do art. 1? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy art. 1.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Czy są uwagi bądź poprawki do art. 2? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy art. 2.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Teraz przyjmiemy całość projektu ustawy z druku nr 2091. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia całości projektu ustawy? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, ze Komisje przyjęły projekt ustawy z druku nr 2091.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Musimy wybrać posła sprawozdawcę. Pani przewodnicząca Skowrońska ma kandydata.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Proponuję, aby sprawozdawcą był pan Maciej Orzechowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Jest kandydatura pana Macieja Orzechowskiego. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselMaciejOrzechowski">Tak, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Stwierdzam, że komisje wybrały pana posła Macieja Orzechowskiego na sprawozdawcę projektu ustawy z druku nr 2091.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>