text_structure.xml
42.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#CentralneBiuroAntykorupcyjne">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#CentralneBiuroAntykorupcyjne">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#CentralneBiuroAntykorupcyjne">c) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 74;</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AgencjaBezpieczenstwaWewnetrznego">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AgencjaBezpieczenstwaWewnetrznego">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6;</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AgencjaWywiadu">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AgencjaWywiadu">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AgencjaWywiadu">II. Zaopiniowanie wniosku Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na 2013 rok.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AgencjaWywiadu">III. Zaopiniowanie wniosku Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2013 rok.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AgencjaWywiadu">W posiedzeniu udział wzięli: Czesław Mroczek sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej wraz ze współpracownikami, Sławomir Naumann sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia wraz ze współpracownikami, Hanna Majszczyk podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Wiesława Kłos zastępca Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, Marek Kowalski zastępca Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, Krzysztof Michalski prezes Agencji Mienia Wojskowego.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#AgencjaWywiadu">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Ksenia Angierman-Kozielska, Anna Woźniak – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych; Jacek Markiewicz – legislator z Biura Legislacyjnego oraz Zofia Szpringer – kierownik zespołu w Biurze Analiz Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Proszę o zajmowanie miejsc. Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje 3 punkty. Po pierwsze – rozpatrzenie opinii Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji do Spraw Służb Specjalnych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2014 (druk nr 1779). Po drugie – zaopiniowanie wniosku Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na 2013 rok. Po trzecie – zaopiniowanie wniosku Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2013 rok. Czy są uwagi do porządku dnia? Nie słyszę. Zatem stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przystępujemy do pkt I porządku dziennego. Chcę poinformować, że w posiedzeniu biorą udział przedstawiciele naczelnych organów administracji państwowej i instytucji będących dysponentami części budżetowych, które będziemy dziś omawiać. Chciałbym powitać panią minister Hannę Majszczak – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów i pana ministra Czesława Mroczka – sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej oraz pana ministra Sławomira Naumanna – sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia. Są wśród nas także: prezes Agencji Mienia Wojskowego – pan Krzysztof Michalski oraz zastępca Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej – pan Marek Kowalski. Witam wszystkich naszych gości, witam osoby towarzyszące i oczywiście witam wszystkich członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przystępujemy zatem do rozpatrzenia opinii Komisji Obrony Narodowej o: części budżetowej 29, części budżetowej 83 w zakresie poz. 77, części budżetowej 85 w zakresie działu 752 – Obrona narodowa, planach finansowych agencji wykonawczych, zadaniach z zakresu administracji rządowej i innych zadaniach zleconych jednostkom samorządu terytorialnego, dotacjach podmiotowych z zał. nr 9, programach wieloletnich w układzie zadaniowym, planie finansowym instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 12 i planie finansowym państwowego funduszu celowego z zał. nr 13.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Proponuję, abyśmy rozpatrzyli tę opinię w następującym trybie. Najpierw poproszę o zabranie głosu przedstawiciela Komisji Obrony Narodowej, aby krótko zreferował opinię. Następnie głos zabierze przedstawiciel naszej Komisji, jako koreferent. A potem będzie czas na pytania i dyskusję. W dyskusji oczywiście będzie można zadawać pytania i uzyskiwać odpowiedzi ze strony przedstawicieli instytucji, dysponentów części budżetowych, które będziemy omawiać.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przystępujemy zatem do wysłuchania referatu na temat opinii Komisji Obrony Narodowej. Posłem referentem z ramienia Komisji Obrony Narodowej jest pan poseł Mieczysław Łuczak. Panie pośle, bardzo proszę, ma pan głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselMieczyslawLuczak">Bardzo dziękuję panie przewodniczący. Wysokie prezydium, panie, panowie posłowie, szanowni państwo, mam zaszczyt, w imieniu Komisji Obrony Narodowej, przedstawić Komisji Finansów Publicznych opinię przyjętą w dniu 22 października 2013 r. dotyczącą projektu ustawy budżetowej na 2014 rok w części dotyczącej Ministerstwa Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselMieczyslawLuczak">Komisja Obrony Narodowej na posiedzeniu w dniu 22 października 2013 roku rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na 2014 rok w zakresie:</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselMieczyslawLuczak">– części 29 – Obrona Narodowa wraz z załącznikami: 1, 2, 6, 8, 9, 11, 12, 13,</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PoselMieczyslawLuczak">– pozostałych części budżetowych w zakresie działu 752 – Obrona Narodowa, wraz z załącznikiem 10,</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PoselMieczyslawLuczak">– planu finansowego Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych z załącznika nr 13,</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PoselMieczyslawLuczak">– planów finansowych agencji z załącznika nr 11: Agencji Mienia Wojskowego, Wojskowej Agencji Mieszkaniowej,</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PoselMieczyslawLuczak">– planu finansowego Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego z załącznika nr 12.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PoselMieczyslawLuczak">Komisja stwierdza, że limit wydatków obronnych na 2014 rok w wysokości 32.036.550 tys. zł określony został zgodnie z postanowieniami ustaw z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP (Dz. U. Nr 76 poz.804 z późn. zm), w tym:</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PoselMieczyslawLuczak">– wydatki w części 29 budżetu państwa Obrona narodowa zostały zaplanowane w kwocie 28.260.940 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PoselMieczyslawLuczak">– w części 83 została ustanowiona rezerwa celowa w kwocie 3.483.512 tys. zł dotycząca finansowania programu wieloletniego „Priorytetowe zadania modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach programów operacyjnych”;</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PoselMieczyslawLuczak">– na wydatki majątkowe o charakterze obronnym we wszystkich częściach budżetu państwa planuje się przeznaczyć kwotę 8.172.511 tys. zł; udział tych wydatków w całości wydatków obronnych wyniesie 25,5%, gwarantując realizację postanowień art.7 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP (tzn. udział na poziomie nie mniejszym niż 20% wydatków obronnych);</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PoselMieczyslawLuczak">– w pozostałych częściach budżetu ( wojewodowie oraz pozostałe resorty) w dziale 752 Obrona narodowa ujęto kwotę 292.098 tys. zł (na finansowanie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie obronności, ujęte w części 28 – Nauka – 168.004 tys. zł, „ Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych RP w latach 2013–2022” – 36.664 tys. zł oraz 84.430 tys. zł na zabezpieczenie realizacji zadań wynikających z „Programu Mobilizacji Gospodarki na lata 2013–2022”.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#PoselMieczyslawLuczak">Zaplanowane w projekcie budżetu MON wydatki pozwalają na zwiększenie zdolności operacyjnych oraz modernizację uzbrojenia i sprzętu wojskowego, jak również umożliwiają dotrzymanie zadeklarowanych zobowiązań, dotyczących kategorii gotowości bojowej formacji wojskowych (jednostek, dowództw, grup) oraz ilości sił i środków wydzielanych do NATO i Unii Europejskiej. Komisja dostrzega również działania resortu obrony narodowej zmierzające do ograniczenia kosztów utrzymania sił zbrojnych, racjonalizacji wydatków, a co za tym idzie poprawy wewnętrznej struktury budżetu obronnego, m.in. poprzez wzrost udziału wydatków majątkowych w ogólnej wartości wydatków obronnych. W przyszłym roku planuje się przeznaczyć na ten cel kwotę 8,2 mld zł, co stanowi 25,5% ich udziału w wydatkach obronnych.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#PoselMieczyslawLuczak">Komisja pozytywnie rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej w częściach dotyczących Ministerstwa Obrony Narodowej i innych resortów realizujących wydatki w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych oraz Programu Mobilizacji Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#PoselMieczyslawLuczak">Szanowni państwo, w większości posłowie opowiedzieli się za pozytywną opinią projektu budżetu dla MON na 2014 rok. Panie przewodniczący, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Bardzo dziękuję, panie pośle, za przedstawienie tej opinii. Posłem koreferentem z ramienia naszej komisji jest pani poseł Bożena Szydłowska. Pani przewodnicząca, bardzo proszę o koreferat.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselBozenaSzydlowska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni goście, limit wydatków obronnych w 2014 roku – tak, jak powiedział mój przedmówca – został określony zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych, czyli w wysokości 1,95% przewidywanego wykonania PKB w 2013 r. I tak, wydatki w 2014 r. przeznaczone na obronę wyniosą 32.036.550 tys. zł, z czego wydatki w części 29 – Obrona narodowa wyniosą 28.260.940 tys. zł, wydatki w części 83 – Rezerwy celowe, dział 752 – Obrona narodowa, rozdział 75212 wyniosą 3.483.512 tys. zł. Natomiast 292.098 tys. zł to wydatki zapisane w dziale 752 – Obrona narodowa, realizowane w pozostałych częściach budżetowych.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselBozenaSzydlowska">Zadania związane z obronnością zostaną wsparte dodatkowymi środkami z Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych, gdzie planowane wpływy w 2014 r. wyniosą 54.973 tys. zł, oraz środkami przyznanymi przez NATO w ramach udziału Polski w Programie Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, które wyniosą 80.057 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselBozenaSzydlowska">Struktura wydatków, jeśli chodzi o część 29 – Obrona narodowa, zaplanowanych w kwocie 28.260.940 tys. zł, przedstawia się następująco. Na dotacje zaplanowano 1.129.083 tys. zł. Są to środki przeznaczone na Wojskową Agencję Mieszkaniową, szkolnictwo wyższe, Program Mobilizacji Gospodarki i muzea, fundacje i stowarzyszenia, Wojskowy Instytut Wydawniczy. Na świadczenia zaplanowano 7.400.888 tys. zł. Są to wydatki na świadczenia emerytalno-rentowe i na pozostałe świadczenia – mowa tu o uposażeniu kandydatów na żołnierzy zawodowych, gratyfikacjach urlopowych, zasiłkach. Na wydatki osobowe przeznaczono 7.884.285 tys. zł. Są to uposażenia oraz pochodne i wynagrodzenia pracowników cywilnych. Na bieżące utrzymanie jednostek wojskowych przeznaczono 4.518.924 tys. zł. Na wydatki bieżące w ramach centralnej pomocy rodzinom przeznaczono 2.517.392 tys. zł. Na wydatki majątkowe zaplanowano kwotę 8.172.511 tys. zł, tj. 25,5% wydatków obronnych, co wypełnia wymóg ustawy z 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselBozenaSzydlowska">Zaplanowane wydatki gwarantują zadanie priorytetowe naszego państwa, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa zewnętrznego i nienaruszalność naszych granic. Opinia pozytywna Komisji Obrony Narodowej i opinia pozytywna BAS rekomenduje przyjęcie zaplanowanego budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej na 2014 rok. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Otwieram dyskusję. Kto z członków Komisji chciałby zabrać głos? Pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Wprawdzie obiecałam, że nie będę zabierała głosu, ale – panie przewodniczący – chciałabym w sposób szczególny zwrócić uwagę członkom Komisji Finansów Publicznych na opinię Komisji Obrony Narodowej. Ona bardzo wysoko ocenia sposób przygotowania tej części budżetu, sposób wydatków, w których duża część jest przeznaczona na wydatki inwestycyjne. A zatem warto pamiętać o tej opinii Komisji Obrony Narodowej, oceniając budżet w tej części. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Wobec tego ja zadam pytanie panu ministrowi. W roku bieżącym musieliśmy, ze względu na nowelizację budżetu, ograniczyć limit wydatków na obronę narodową. Jednocześnie podczas dyskusji i w naszej Komisji, ale i w Sejmie, podkreślaliśmy konieczność, aby wrócić do tego limitu w wysokości wymaganej przez ustawę z 2001 r. już w budżecie na 2014 rok.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Chciałbym zapytać, panie ministrze, czy uważa pan, że budżet na 2014 rok, obejmujący łączne wydatki na obronę narodową w kwocie ponad 32 mld zł, jest budżetem, który gwarantuje realizację podstawowych celów związanych z modernizacją i ze zwiększeniem zdolności operacyjnych polskich Sił Zbrojnych w takim stopniu, aby wykonać zobowiązania sojusznicze? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejCzeslawMroczek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, większość planów związanych ze zwiększeniem naszych zdolności operacyjnych, to plany wieloletnie, które będziemy realizować w perspektywie 10-letniej. W ramach tego budżetu na wydatki majątkowe mamy 25,5% i ponad 8 mld zł przeznaczamy na proces modernizacji. Natomiast w tej 10-letniej perspektywie – ponad 100 mld zł. W związku z tym, te oszczędności czy zmniejszenia, które mieliśmy, nie wpływają na realizację tego planu w perspektywie wieloletniej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejCzeslawMroczek">Chcę przypomnieć, że jeden z naszych największych programów modernizacyjnych, którego realizację rozpoczynamy w 2014 r. – jeśli chodzi o wydatki, bo sam program już się rozpoczął w tym roku – to jest obrona powietrzna, na którą przeznaczymy bardzo poważne kwoty. I ten program będzie realizowany w perspektywie 10-letniej. W ogóle większość programów, które realizujemy, nie da się zrealizować w ramach jednego budżetu. Jednak przeznaczenie 1,95% przewidywanego wykonania PKB w 2013 r. na wydatki obronne w 2014 r. jest dla nas kluczowe. Zgłaszaliśmy, iż dalsze zmniejszanie limitu – tzn. gdyby był on zmniejszany tak, jak w roku 2013 – oznaczałoby, że nie zrealizowalibyśmy tego ambitnego programu modernizacji sił zbrojnych i zwiększenia zdolności operacyjnych. Natomiast jeśli będziemy realizowali program 10-letni w ramach tej zasady 1,95% PKB z roku poprzedniego, tzn. jeśli będziemy mieli tak ustalany limit corocznie, to zrealizujemy bardzo ambitny program, największy program modernizacyjny sił zbrojnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Jeśli nie ma innych głosów – a nie widzę zgłaszających się – stwierdzam zakończenie omawiania części budżetowej dotyczącej wydatków na obronę narodową, wydatków objętych właściwościami sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przechodzimy do rozpatrzenia drugiej opinii, opinii sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Posłem referentem z ramienia Komisji do spraw Służb Specjalnych jest pan poseł Marcin Kierwiński. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselMarcinKierwinski">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić opinię Komisji do Spraw Służb Specjalnych na temat projektu budżetu na rok 2014. Komisja do Spraw Służb Specjalnych zajmowała się budżetem w zakresie: części budżetowej 29 – Obrona narodowa, dział 752, w zakresie rozdziałów: 75217 – Służba Wywiadu Wojskowego, 75218 – Służba Kontrwywiadu Wojskowego, części budżetowej 56 – Centralne Biuro Antykorupcyjne, części budżetowej 57 – Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, części budżetowej 59 – Agencja Wywiadu i części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie poz. 74.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselMarcinKierwinski">Po wysłuchaniu wyjaśnień ze strony ministerstw koordynujących działanie służb oraz szefów służb, Komisja podjęła decyzję o pozytywnym zaopiniowaniu projektu budżetu na rok 2014 w zakresie części budżetowych: 29, 56, 57, 59 i 83 w zakresie poz. 74. Jednocześnie Komisja wnosi o dokonanie zmian w projekcie budżetu na rok 2014 w części 59 – Agencja Wywiadu, polegających na zwiększeniu planowanych wydatków o kwotę 58 tys. zł w zakresie § 4010 – wynagrodzenia osobowe pracowników i zmniejszeniu planowanych wydatków o kwotę 58 tys. w zakresie § 4300 – zakup usług pozostałych. Czyli w ramach całego budżetu Agencji Wywiadu ten ruch jest neutralny budżetowo – tak można by powiedzieć. Ta propozycja wynika z prośby szefa służby wynikającej z kolei ze wzrostu należności dla pracowników Agencji Wywiadu z tytułu wysługi, zwiększenia liczby osób, którym przysługuje w roku budżetowym 2014 nagroda jubileuszowa. W imieniu Komisji do Służb Specjalnych bardzo proszę o przyjęcie budżetu w przedstawionych częściach. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Bardzo dziękuję, panie pośle. W odniesieniu do tej opinii nie mamy własnego referenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych, ze względu na pewne odmienności proceduralne, ale akurat tak dobrze się składa, iż pan poseł Kierwiński jest jednocześnie członkiem naszej Komisji. Otwieram dyskusję. Kto z członków Komisji chciałby zabrać głos? Pan poseł Szmit.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselJerzySzmit">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Kiedy dyskutowaliśmy na temat nowelizacji budżetu tegorocznego, znaczące redukcje zostały dokonane w budżetach poszczególnych służb. Największa z redukcji została dokonana w budżecie kontrwywiadu wojskowego – o blisko 7 mln zł. Jednocześnie otrzymaliśmy wówczas zapewnienie, że budżet na przyszły rok będzie konstruowany na zasadzie historycznej, tzn. będzie powiększony, ale w stosunku do budżetu planowanego (czyli przed zmianami, które zostały dokonane w wyniku obniżenia wydatków budżetowych). W związku z tym chciałbym zapytać, czy ta obietnica została dotrzymana? Czy budżet na przyszły rok jest zbudowany według projektu budżetu na rok 2013?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo. Czy są inne pytania? Innych pytań nie słyszę, a zatem poproszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie pana posła Szmita. Czy pan minister zechce udzielić odpowiedzi? Bardzo proszę, pan minister Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawMroczek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o obie służby, to metodą ustalenia budżetu limitu finansowego było pokrycie potrzeb służb, a nie metoda historyczna. Jedynym ograniczeniem są oczywiście płace i uposażenia wynikające z ogólnej reguły budżetowej, tzn. nie ma wzrostu w tym zakresie. Natomiast w pozostałym zakresie w pozostałych wydatkach rzeczowych przydzieliliśmy takie środki, jakie wynikały z zadań, które obie służby będą realizowały w 2014 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję. Pan poseł Szmit ponownie, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselJerzySzmit">Chciałem zapytać, bo nie do końca zrozumiałem, czy to oznacza, że wydatki przyszłoroczne będą na poziomie tych, które są planowane w tym roku po nowelizacji, czy tych, które były przed nowelizacją?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SekretarzstanuwMONCzeslawMroczek">Wzrost, w stosunku do roku poprzedniego, mamy o blisko 2% budżetu ogółem. Przypominam, że płace i uposażenia pozostały na poprzednim poziomie, a to jest główna pozycja, jeżeli chodzi o plany finansowe. Tak więc, w zakresie wydatków rzeczowych – jeszcze raz pragnę podkreślić – nie było żadnych problemów z pokryciem potrzeb obu służb. Proszę państwa, nawet gdybyśmy mieli taką sytuację, że trzeba byłoby przyznać mniej środków – co jest sytuacją rzadką – a te mniejsze środki pokrywałyby te potrzeby, to chyba należałoby tak zrobić. Najkrócej mówiąc, główna informacja jest taka, że wszystkie potrzeby służb, z punktu widzenia wykonania zadań, są zabezpieczone.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, jeśli nie ma innych pytań, to stwierdzam zakończenie omawiania części budżetowych objętych opinią Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Dziękuję posłom referentom i dziękuję wszystkim za udział w dyskusji.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przystępujemy do pkt II porządku dziennego, a mianowicie do rozpatrzenia i zaopiniowania wniosku Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej dotyczącego zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na 2013 rok.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Jak rozumiem, pan komendant Kowalski przedstawi uzasadnienie wniosku. Bardzo proszę. Panie komendancie, przepraszam, poczekamy 30 sekund, aż goście opuszczą salę.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Bardzo proszę, pan komendant Kowalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZastepcaKomendantaGlownegoPanstwowejStrazyPozarnejMarekKowalski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej wnosi o wydanie pozytywnej opinii w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej – chcę nadmienić, iż uzyskaliśmy zgodę Ministra Finansów z dnia 18 listopada 2013 r. – poprzez zmianę kwot przychodów i kosztów dotyczących dysponentów Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej, którzy do dnia 25 października 2013 r. zrealizowali przychody wyższe od prognozowanych na łączną kwotę 4932 tys. zł. Zmiany w planie finansowym Funduszu obejmują:</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#ZastepcaKomendantaGlownegoPanstwowejStrazyPozarnejMarekKowalski">– zwiększenie przychodów o kwotę per saldo 4932 tys. zł do kwoty 28.280 tys. zł, ze środków uzyskanych na podstawie umów i porozumień zawartych przez właściwych dysponentów Funduszu z jednostkami samorządu terytorialnego, przedsiębiorcami, Lasami Państwowymi, wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz innymi osobami prawnymi i fizycznymi;</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#ZastepcaKomendantaGlownegoPanstwowejStrazyPozarnejMarekKowalski">– zwiększenie wydatków o kwotę per saldo 4931 tys. zł do kwoty 28.173 tys. zł, w tym: zwiększenie wydatków na realizację zadań inwestycyjnych i modernizację o kwotę per saldo 3342 tys. zł do kwoty 21.172 tys. zł, zwiększenie wydatków bieżących przeznaczonych na pokrywanie kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych PSP, a także zakup niezbędnych na ich potrzeby towarów i usług o kwotę per saldo 1589 tys. zł do kwoty 7001 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#ZastepcaKomendantaGlownegoPanstwowejStrazyPozarnejMarekKowalski">– zwiększenie stanu Funduszu na koniec roku o kwotę 1 tys. zł do kwoty 2376 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#ZastepcaKomendantaGlownegoPanstwowejStrazyPozarnejMarekKowalski">Wnioskowane zmiany planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej w przedstawionym zakresie wynikają z pozyskania przez poszczególnych dysponentów Funduszu środków na współfinansowanie zadań bieżących i inwestycyjnych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#ZastepcaKomendantaGlownegoPanstwowejStrazyPozarnejMarekKowalski">Przedstawiając powyższe, bardzo proszę Wysoką Komisję o wydanie pozytywnej opinii w sprawie zmian planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na rok 2013, co umożliwi nam realizację planowanych przychodów i wydatków Funduszu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie komendancie. Mamy więc wniosek polegający na przesunięciu w ramach posiadanych środków. Chciałem poinformować Wysoką Komisję, że mamy w tej sprawie również zgodę Ministra Finansów na dokonanie tych zmian. Otwieram dyskusję. Czy są pytania, uwagi w tej sprawie? Nie słyszę uwag ani pytań. Wobec tego chcę zapytać, czy Wysoka Komisja zgadza się, aby pozytywnie zaopiniować ten wniosek? Sprzeciwu nie słyszę. A zatem pozwolę sobie przedstawić stosowny projekt opinii: „Opinia nr 83 Komisji Finansów Publicznych do Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej, uchwalona na posiedzeniu w dniu 20 listopada 2013 r. Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 20 listopada 2013 r. rozpatrzyła wniosek Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 19 listopada 2013 r. dotyczący zmian w planie finansowym w Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na 2013 r. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust 12 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na 2013 r. przedstawione we wniosku.”. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja taką opinię przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Zatem przyjęliśmy opinię do wniosku Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej. To wyczerpuje pkt II porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przechodzimy do pkt III, czyli do zaopiniowania wniosku Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia dotyczącego zmian w planie finansowym NFZ. Witam obecną na naszym posiedzeniu panią Wiesławę Kłos – zastępcę Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Proszę panią prezes o przedstawienie uzasadnienia do wniosku. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZastepcaPrezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaWieslawaKlos">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, celem projektowanej zmiany planu finansowego NFZ na 2013 r. jest jego dostosowanie do przewidywanego wykonania. Zmiany te mają charakter absolutnie porządkujący. Proponowane państwu do pozytywnego zaopiniowania zmiany dotyczą w szczególności:</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#ZastepcaPrezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaWieslawaKlos">– zmniejszenia składki należnej brutto równej przypisowi składki od ZUS o kwotę 154.385 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#ZastepcaPrezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaWieslawaKlos">– zmniejszenia kosztów poboru i ewidencjonowania składek przez ZUS (co jest pochodną powyższego) o kwotę 305 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#ZastepcaPrezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaWieslawaKlos">– zwiększenia przychodów netto z działalności o kwotę 784.661 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#ZastepcaPrezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaWieslawaKlos">– zwiększenia pozostałych przychodów o kwotę 233.908 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#ZastepcaPrezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaWieslawaKlos">– zwiększenia pozostałych kosztów o kwotę 1.049.800 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#ZastepcaPrezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaWieslawaKlos">– zwiększenia przychodów finansowych o kwotę 19.980 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#ZastepcaPrezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaWieslawaKlos">– zmniejszenia kosztów finansowych o kwotę 11.251 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#ZastepcaPrezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaWieslawaKlos">Proszę państwa, procedowana zmiana planu uwzględnia przede wszystkim zwiększenie poz. A3 w planie finansowym „dotacje z budżetu państwa na finansowanie zadań, o których mowa w art. 97 ust. 3 pkt 2a, 3 i 3b”, czyli przychodów, które stanowią wartość należnych Narodowemu Funduszowi Zdrowia środków z dotacji, z budżetu...</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Przepraszam, pani prezes. Proszę państwa, czy mogę prosić...nie wiem, kto tam rozmawia przez telefon. Panie pośle, bardzo proszę o wyciszenie tych rozmów, bo przeszkadzamy pani prezes w przedstawianiu wniosku. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ZastepcaPrezesaNFZWieslawaKlos">A więc należnych Funduszowi środków z dotacji z budżetu państwa z tytułu realizacji zadań, o których mowa w art. 97 ust. 3 pkt 2a, 3 i 3b ustawy o świadczeniach. Zmiana przychodów z tytułu dotacji z budżetu państwa na realizację zadań, o których mowa właśnie w tym art. 97, wynika przede wszystkim ze zmiany sposobu weryfikacji prawa pacjentów do świadczeń opieki zdrowotnej wprowadzonego z dniem 1 stycznia 2013 r. na mocy przepisów ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, a konkretnie w związku z wprowadzeniem elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców, czyli powszechnie znanego eWUŚ. Wprowadzenie przez NFZ, na podstawie przywołanej przed chwilą ustawy systemu eWUŚ umożliwiło świadczeniodawcom sprawdzenie rzeczywistych uprawnień do świadczeń zdrowotnych i sprawozdanie ich do Funduszu zgodnie z bieżącym statusem określonym w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych bądź wynikających z przedstawionych przez pacjentów dokumentów potwierdzających ich prawo do świadczeń opieki zdrowotnej lub złożonych przez świadczeniobiorcę pisemnych zaświadczeń o przysługującym prawie do tychże świadczeń.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#ZastepcaPrezesaNFZWieslawaKlos">Jednocześnie uprzejmie wyjaśniam, iż zgodnie z informacją o realizacji planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia, przekazaną za 10 miesięcy bieżącego roku, NFZ poniósł koszty realizacji wyżej wymienionych zadań w łącznej wysokości 966.455 tys. zł. Odnotowane przychody stanowią wartość należnych Funduszowi środków z dotacji z budżetu państwa z tytułu realizacji zadań, o których mowa właśnie w tym art. 97, ze środków publicznych.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#ZastepcaPrezesaNFZWieslawaKlos">Dodatkowo w planie finansowym Funduszu proponuje się dokonać zmian w następujących pozycjach. Jak powiedziałam, zwiększenie przychodów netto z działalności o kwotę 784.661 tys. zł, to jest właśnie kwota, na którą głównie składa się dotacja należna nam z budżetu państwa. Jeśli chodzi o zwiększenie pozostałych przychodów o kwotę 233.908 tys. zł, to na tę kwotę przede wszystkim składają się podwyższone przychody z tytułu instrumentów dzielenia ryzyka, mniejsze odpisy na sprawy sądowe i rozwiązanie rezerw. Jeśli chodzi o zwiększenie pozostałych kosztów o kwotę 1.049.800 tys. zł, to na tę kwotę głównie składa się odpis aktualizujący, w związku z nieotrzymaniem dotacji z budżetu państwa, a wynikający z art. 35b ustawy o rachunkowości. Jeśli chodzi o zwiększenie przychodów finansowych o kwotę 19.980 tys. zł, to tutaj głównie zaważyły różnice kursowe w rozliczeniach w ramach przepisu o koordynacji. Z kolei zmniejszenie kosztów finansowych o kwotę 11.251 tys. zł związane jest rozwiązaniem rezerw na ewentualne odsetki.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#ZastepcaPrezesaNFZWieslawaKlos">Tak więc, proszę państwa, konieczność zmiany planu finansowego podyktowana jest potrzebą dostosowania wartości planowanych do wartości rzeczywistych, które ponosimy i ewidencjonujemy w planie finansowym, zarówno po stronie przychodów, jak i po stronie kosztów. Przedstawiając powyższe zmiany zwracam się z uprzejma prośbą do Wysokiej Komisji o ich pozytywne zaopiniowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo, pani prezes. Chciałbym zapytać o opinię w sprawie tego wniosku panią minister finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, my ten plan otrzymaliśmy wczoraj, więc przepraszam za być może zbyt ogólną wypowiedź, ale nie mieliśmy czasu na głębsze jego przeanalizowanie. Po tym wstępnym zapoznaniu się, na pewno nie będziemy pozytywnie go opiniować i dawać zgody w tej wersji bez uzyskania dodatkowych wyjaśnień. Mamy fundamentalne rozbieżności, co do interpretacji niektórych przepisów stosowanych przez NFZ w zakresie wykazywanych kwot dotacji. Nie mamy zgody co do takiego postępowania, jakie jest prezentowane w większości wykazanych kwot. Dlatego na pewno będziemy prosili o dodatkowe wyjaśnienia, weryfikacje. W takim kształcie nie będziemy go popierać bez wyjaśnień, które rozwiałyby wątpliwości. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo. Tak. Zwracam uwagę, że w planie proponuje się zwiększenie dotacji z budżetu państwa o prawie 1 mld zł. Tak więc, to rzeczywiście jest kwota ogromna, a po drugie, zdecydowanie wymaga to pozytywnej opinii ze strony rządu i ze strony Ministra Finansów, bo przecież skądś te pieniądze muszą pochodzić – jeżeli w ogóle jest ku temu uzasadnienie. Mam tu pewne wątpliwości, choć nie, właściwie mam pewność, że my dzisiaj nie możemy rozpatrzyć tego wniosku.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Były rozbieżności co do planu finansowego na rok 2014 i minister finansów nie akceptował tego planu. Natomiast wracając do wniosku NFZ, mam pytanie do Biura Legislacyjnego, w kontekście przedstawionej przez pana przewodniczącego wątpliwości. W jakim terminie Komisja powinna wyrazić swoją opinię?</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Rozumiem, że w przypadku planu finansowego na dany rok, obojętnym było czy Komisja wyda opinię pozytywną czy negatywną, bo ten plan i tak wchodzi w życie. A zatem dzisiaj jesteśmy w sytuacji, że jest wniosek Narodowego Funduszu Zdrowia, a pani minister wskazuje, iż opinia dla tego wniosku jest negatywna.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Słyszę, że nie ma na sali przedstawiciela Biura Legislacyjnego. Wobec tego potrzebne jest nam wyjaśnienie i uzasadnienie w tej sprawie ze strony pani minister. Bo ta sprawa to nie jest stricte tylko zatwierdzanie zmian w planie finansowych i określenie zmniejszenia przychodów, a po drugiej stronie zmniejszenia wydatków, tylko to jest wniosek do budżetu o 1 mld zł, bo tak należy to nazwać.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PoselKrystynaSkowronska">Zastrzeżenia formalne, o których mówiła pani minister, dotyczące przywołanych podstaw prawnych w sprawie obowiązku przekazania dotacji na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia wymagają na pewno zbadania. W związku z tym mam dla pana przewodniczącego pewną sugestię – bo sformułowanie ostatecznego wniosku należy do pana przewodniczącego – aby w najkrótszym możliwym czasie rozpatrzyć tę kwestie, bo to jest sprawa niezwykle pilna. To po pierwsze. Po drugie, chciałabym dowiedzieć się, czy sygnalizowano tę sytuację i jakimi pismami sygnalizowano ministrowi finansów te roszczenia. Chodzi o cały komplet korespondencji w tej sprawie. To jest dla nas niezwykle istotne. Kwota jest rzeczywiście duża i wymaga dogłębnego zbadania. To nie może być tak, że wczoraj pojawił się wniosek w Ministerstwie Finansów, a dzisiaj jest on procedowany, bo pan przewodniczący chciał, abyśmy w możliwie najkrótszym czasie się z nim zapoznali. Ta sprawa wymaga dodatkowych wyjaśnień. Dlatego sugestia pana przewodniczącego, abyśmy po uzyskaniu dodatkowych informacji jeszcze raz się tą sprawą zajęli, jest zasadna. Oczywiście zdecydujemy o tym po ostatecznym sformułowaniu wniosku przez pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani prezes Kłos.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#ZastepcaPrezesaNFZWieslawaKlos">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, z naszych informacji wynika, że Komisja ma termin 14 dni od dnia wpłynięcia wniosku do jego zaopiniowania.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#ZastepcaPrezesaNFZWieslawaKlos">Pierwsze, co chciałam przekazać, to fakt, iż proponowana zmiana planu finansowego jest jakby ciągiem konsekwencji związanych z przyjętymi kwotami do planu finansowego na rok 2014. Zwracam uwagę, że w planie finansowym na rok 2014 w pozycji dotacji mamy zaplanowaną kwotę 942.000 tys. zł, i tą kwotę Wysoka Komisja raczyła pozytywnie zaopiniować. Stąd, jeżeli przyjmujemy do wiadomości, iż w planie finansowym roku 2014 kwoty są prawidłowo wyszacowane i przekazane, to byłoby dalece niekonsekwentne, gdyby ten sam tok rozumowania był kwestionowany w stosunku do roku 2013.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#ZastepcaPrezesaNFZWieslawaKlos">O bieżących wydatkach związanych z ponoszeniem dotacji na ten cel co miesiąc informujemy ministra zdrowia, raportując, jakie wydatki z tego tytułu ponosimy oraz wzywamy do zapłaty należnych nam środków finansowych. Powtarzam, informacje są co miesiąc. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo. Mamy dwa wyjścia w sytuacji, jaka powstała: albo zaopiniować ten wniosek negatywnie na tym posiedzeniu, albo odłożyć decyzję w sprawie opinii do momentu uzyskania miarodajnej opinii Ministra Finansów czy też Rady Ministrów w sprawie takiego przesunięcia. W związku z tym, chciałbym zapytać panią minister, czy jest możliwość, abyśmy otrzymali taką opinię jeszcze podczas tego posiedzenia Sejmu. Jeśli nie, to kolejnym możliwym terminem do rozpatrzenia wniosku i ostatnim dniem w dwutygodniowym terminie, jaki mamy, będzie 3 grudnia. Tak więc decyzję uzależniamy od tego, kiedy ewentualnie minister finansów byłby skłonny przedstawić nam opinię w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczak">Panie przewodniczący, jeśli można – byłoby nam ciężko zobligować się, że na pewno w tym tygodniu, do końca posiedzenia Sejmu zdążymy z tą opinią, bo myślę, że będziemy prosili zarówno ministra zdrowia, jak i sam NFZ o wyjaśnienia. Tak więc to będzie też zależało od otrzymania tych wyjaśnień, które będziemy musieli przeanalizować. Dlatego, jeśli można, prosiłabym o troszeczkę dłuższy czas.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Dziękuję bardzo. W tej sytuacji proponuję, abyśmy odłożyli ten punkt na pierwsze posiedzenie w kolejnym tygodniu sejmowym. Jak państwo wiecie, pani marszałek zwołała posiedzenie Sejmu na 3 grudnia (wtorek) na godz. 13.00. Wobec tego poprosimy sekretariat Komisji o zorganizowanie posiedzenia Komisji w tym dniu, i wtedy powrócimy do tego tematu, mając wszystkie niezbędne informacje. Czy jest zgoda? Sprzeciwu nie słyszę, więc tak postanowiliśmy.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelDariuszRosati">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia, zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję wszystkim.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>