text_structure.xml
84.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Cyfryzacji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Witam wszystkich państwa na posiedzeniu Komisji. W szczególności witam panią Małgorzatę Olszewską, podsekretarz stanu w MAiC wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Witam również panią Lidię Kozłowską, zastępcę prezesa UKE wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Witam dyrektora Departamentu Rozwoju Cyfrowego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, który jest z upoważnienia pani minister infrastruktury i rozwoju, witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Również witam wszystkich gości, którzy pojawili się na posiedzeniu Komisji oraz państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">W porządku dziennym posiedzenia Komisji mamy informację o realizacji projektów budowy sieci internetu szerokopasmowego w Polsce. Przypominam, że tym tematem zajmujemy się co jakiś czas z inicjatywy państwa posłów. Temat jest w planie pracy Komisji z inicjatywy państwa posłów. Również przypomnę, że cyklicznie pojawia się informacja Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju na temat postępów prac dostępności do szerokopasmowego internetu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Stwierdzam, że porządek dzienny został zaakceptowany. Przechodzimy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">W planie przewidziane są wystąpienia pani minister Olszewskiej, następnie – ze strony MIiR oraz pani prezes UKE.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Panie przewodniczący, dziękuję za zaproszenie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Chcę przedstawić państwu najbardziej aktualnie informacje związane z placem budowy w Polsce w odniesieniu do sieci szerokopasmowych. Temat jest bardzo dobrze znany Komisji – pan przewodniczący to powiedział. Wielokrotnie na Komisji dyskutowaliśmy o różnych problemach, które wiążą się z realizacją projektów. Jednak myślę, że nadrzędnym celem, którym się kierujemy jest to, że Polska w okresie programowania 2007-2013 była największym beneficjentem środków, jeśli chodzi o sieci szerokopasmowe. Zatem jest to wysiłek kilkuletni, dlatego jest szczególna troska i zaangażowanie wszystkich – nie mówię tu tylko o ministerstwach i o władzach rządowych, ale również wielu władz samorządowych. Chcę bardzo mocno to podkreślić, ponieważ klucz do realizacji tych projektów jest w rękach naszych samorządów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Tytułem przypomnienia, krótko wspomnę, że w styczniu 2014 r. Rada Ministrów przyjęła dokument Narodowy Plan Szerokopasmowy jako program rozwoju, który dotyczy zapewnienia dostępu do szerokopasmowego internetu oraz wskazuje działania w różnych obszarach. Obszary związane są z tym, by Polska docelowo, za kilka lat mogła mówić, że posiada nowoczesną infrastrukturę telekomunikacyjną, szerokopasmową. W tej chwili jest to wymóg cywilizacyjny, nie tylko w odniesieniu do Polski. Wiele krajów na świecie stara się stan infrastruktury i dostępu do internetu szerokopasmowego systematycznie poprawiać. Wiąże się to z różnymi korzyściami dla kraju oraz przede wszystkim dla obywateli.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">W ramach projektu i w ramach systemu informacyjnego o regionalnych sieciach szerokopasmowych oraz w ramach naszej działalności, wspólnie z MIiR oraz UKE, prowadzimy stały monitoring postępów realizacji regionalnych sieci szerokopasmowych. Powstają one w ramach regionalnych programów operacyjnych oraz Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Zakres projektów jest tak zaplanowany, by beneficjentami środków oraz realizatorami tych trudnych projektów były samorządy. Myślę, że istotne jest to, że w czternastu projektach, które określane są przez nas jako duże projekty budowy sieci szerokopasmowych regionalnych, ma powstać łącznie 29. 991 km sieci. Z najnowszych wniosków monitoringowych ministerstwa wynika, że całkowicie zakończono prace w projektach na długości sieci ponad 10 tys. km.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Podkreślam, że całkowite zakończenie oznacza wyczerpanie wszystkich formalnych wymogów, które wiążą się z zakończeniem procesu inwestycyjnego.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">W ramach tego przedsięwzięcia w Polsce powstało ponad 8 tys. km nowej sieci, natomiast niecałe 2 tys. (dokładnie 1960 km) zostało zrealizowanych z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">By mieć dobry obraz sytuacji, powiem, że nie jest tak, że na pozostałych 20 tys. km nic się nie dzieje. W tej chwili odnotowujemy 50% stan zaawansowania prac budowlanych w regionach. Jest to bardzo wysoki poziom stanu realizacji. Natomiast w woj. lubuskim i pomorskim projekty już zostały zakończone.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Wspomnę jeszcze o faktach, które dotyczą tych województw. W czerwcu, w woj. lubuskim zakończył się projekt pt. Szerokopasmowe Lubuskie – budowa sieci szkieletowo-dystrybucyjnej na terenie białych plan w województwie lubuskim – zrealizowano 1418 km nowoczesnej sieci internetu szerokopasmowego. W zasięgu tej sieci znalazło się 326 miejscowości. W woj. pomorskim, zakończenie projektu nastąpiło w październiku – w ramach projektu pt. Szerokopasmowe Pomorskie – budowa sieci szkieletowo-dystrybucyjnej na terenie województwa pomorskiego, zrealizowano 1818 km sieci. Dzięki temu w zasięgu sieci znalazło się 253 miejscowości, w których dotychczas takiego dostępu nie było.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Prace budowlane intensywnie trwają w regionach: wielkopolskim, dolnośląskim, śląskim, łódzkim, mazowieckim, warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim i świętokrzyskim. Najwolniejszy postęp prac budowlanych odnotowaliśmy w woj. małopolskim i podkarpackim, jednak nie znaczy to, że prace nie są prowadzone. Województwo podkarpackie jest z nami w ciągłej współpracy, by wyeliminować wszystkie problemy związane z ewentualną realizacją tego projektu. Dotyczy to różnych kwestii, także kwestii formalnych. Projekty opierają się o pewne decyzje, które były podjęte kilka lat temu oraz związane są z całym procesem zgód na realizację projektów. Po kilku latach, życie weryfikuje pewne czynniki realizacji, dlatego systematycznie pracujemy z województwem. Natomiast liczymy na to, że do końca 2014 r. (mamy również takie zapewnienie ze strony woj. Podkarpackiego) zostanie zrealizowana sieć o długości minimum 486 km.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">W tym punkcie, warto wspomnieć również, że projekty przechodzą cały proces inwestycyjny, tak jak bywa to w telekomunikacji, począwszy od projektowania po uzyskanie wszystkich zgód, zezwoleń, zwolnień na realizację inwestycji. To dodatkowe czynniki, które wpływają na realizację takich inwestycji – pamiętajmy, że mówimy o budowie sieci na obszarach, które nie są szczególnie atrakcyjne inwestycyjnie dla rynku telekomunikacyjnego, czyli tam, gdzie rynek „sam z siebie” nie podjąłby się takich inwestycji. Jest to polityka regionalna, która dotyczy opłat lub bezpośredniej współpracy przy różnych postępowaniach administracyjnych a jest ich bardzo dużo, jeśli chodzi o realizację.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Przykładem tego może być kwestia opłat za zajęcie pasa drogowego. Jest to kwestia, która jest uregulowana a, tak naprawdę, każdy region ma swoje podejście w sposobie regulowania tych stawek. Nie jest to zunifikowane w skali kraju. Dlatego, jeśli chodzi o dostęp do pasa drogowego, który jest w wielu regionach Polski kluczowy dla realizacji inwestycji, to najniższe stawki mają woj. dolnośląskie i świętokrzyskie, w przypadku woj. podkarpackiego identyfikujemy wysokie stawki za zajęcie pasa drogowego. Będziemy starali się zwrócić uwagę władzom lokalnym na ten problem, ponieważ szczególnie ten region – i biorąc pod uwagę jego uwarunkowania geograficzne – jest istotny, by przyszłościowo pomyśleć, że sieć szerokopasmowa jest potrzebna. Chcemy przyciągnąć operatorów telekomunikacyjnych i zachęcić wszystkich, którzy chcieliby świadczyć usługi dostępu do internetu, jednak do tego potrzebna jest pewna strategia i wizja dalszego funkcjonowania tego projektu.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Wspomnę również o bardzo dobrej praktyce a mianowicie o tym, co wydarzyło się w woj. warmińsko-mazurskim. Na podstawie planu cyfrowego Warmii i Mazur do 2025 r. samorządy podjęły inicjatywę dla budowania dobrych warunków inwestycyjnych na realizację inwestycji. Myślę, że o tych rzeczach również powinniśmy mówić, dlatego chcę poprosić państwa posłów – ponieważ reprezentują państwo poszczególne regiony Polski, niektórym bliska jest tematyka związana z inwestycjami w poszczególnych regionach – proszę by państwo nas w tym wsparli i zachęcali.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Jeżeli chodzi o woj. małopolskie to, do tej pory, według naszych danych, postęp prac budowlanych jest najniższy, jest to zrealizowanych tylko 77 km. Projekt w dużej mierze opiera się na wykorzystaniu istniejącej infrastruktury telekomunikacyjnej. Jesteśmy w dialogu z wykonawcą tego projektu. Czekamy na dane, czy udało się porozumieć na terenie województwa, by móc wykorzystać istniejącą infrastrukturę dla realizacji tego projektu. Wspomnę, że jest ponad 1800 km istniejącej infrastruktury, która jest na terenie tego województwa.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Kolejnym istotnym działaniem, które ma na celu poprawę sytuacji i zapewnienie pomocy tym, którzy jej potrzebują w poszczególnych miejscowościach, w gminach w kraju, jest działanie 8.3. Działanie realizowane jest przez samorządy i jest określane jako: Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – e-Inclusion. W ramach działania realizowanych jest 746 umów. Cele to zapewnienie do końca 2015 r. by 80 tys. gospodarstw domowych – osób o szczególnych potrzebach, które głównie ze względu na dochody nie mogą i nie są w stanie ponieść wydatków związanych z zapewnieniem dostępu do internetu – mogły otrzymać dostęp do internetu oraz niezbędny sprzęt komputerowy.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Kolejne działanie to działanie 8.4, które polega na budowie tzw. ostatniej mili, czyli sieci dostępowej do użytkownika. Beneficjentem działania są mali przedsiębiorcy telekomunikacyjni, którzy najczęściej lokalnie działają w poszczególnych regionach Polski. Założeniem jest, by do końca 2015 r. 280 tys. użytkowników końcowych uzyskało dostęp do internetu.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Oczywiście, nie wyczerpuje to wszystkich potrzeb, które są w skali kraju. Biorąc pod uwagę wszystkie projekty i inwestycje, to w Polsce nadal mamy duży problem z siecią dostępową. W tej perspektywie zrealizowaliśmy i realizujemy projekt budowy sieci szkieletowo-dystrybucyjnej, który pozwala z węzłem podejść najbliżej poszczególnych miejscowości w regionach.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Kolejnym dużym zadaniem jest budowa sieci dostępowych. Zupełnie inaczej sytuacja kształtuje się na terenach dużych miast a inaczej – na terenach miejskich, miejsko-wiejskich. Identyfikujemy sporo miejscowości w kraju, którym bez pomocy publicznej i wsparcia, trudno będzie osiągnąć wysycenie inwestycyjne siłami rynku telekomunikacyjnego. To zadanie, nad którym pracujemy a które realizowane jest w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Chcemy pomóc samorządom, które podjęły się tego wyzwania i które ciężko pracują, by zrealizować te projekty. Jest to istotne, by Polska była postrzegana jako kraj myślący w sposób nowoczesny. Co do roli internetu szerokopasmowego w życiu każdego z nas, to raczej nie mamy już żadnych wątpliwości. Są to trudne projekty, dlatego ministerstwo uruchomiło specjalny projekt systemowy w ramach, którego wspiera beneficjentów w tym, by pomagać im w różnych aspektach realizacji inwestycji.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Podsumowując naszą dotychczasową działalność to – ponad 300 opinii np. prawnych, modeli realizacji, projektów dokumentacji zostało przez nas wykonane. Udzieliliśmy wsparcia 189 beneficjentom, którzy korzystają lub chcieliby skorzystać ze środków europejskich na realizację projektów. Jednak, nie tylko. W 2013 r. odbył się ogólnopolski cykl warsztatów dla samorządów oraz przedsiębiorców, który działają w poszczególnych regionach kraju, który dotyczył procedur inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji telekomunikacyjnych. Warsztaty odbywały się z udziałem GUGiK, Instytutu Łączności, UKE oraz MIiR. Łącznie w szkoleniach i warsztatach wzięło udział ponad 2200 osób. Kolejna edycja planowana jest na 2015 r., ponieważ mamy sygnały z wielu regionów Polski, że jest zapotrzebowanie, by cały czas utrwalać tę wiedzę lub starać się rozwijać w związku z realizacją tego typu inwestycji.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Udzieliliśmy wsparcia dla woj.: świętokrzyskiego, kujawsko-pomorskiego, podlaskiego, łódzkiego, wielkopolskiego, małopolskiego. Jesteśmy w trakcie udzielania wsparcia woj. podkarpackiemu. Udzieliliśmy już wsparcia woj. świętokrzyskiemu, dolnośląskiemu, warmińsko-mazurskiemu, podlaskiemu, mazowieckiemu, kujawsko-pomorskiemu, małopolskiemu, łódzkiemu i wielkopolskiemu.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Myślę, że drugim i bardzo ważnym komponentem tego projektu są działania na rzecz komponentu edukacyjnego. Realizujemy go przy pomocy i wsparciu Latarników Polski Cyfrowej. W sumie, w ramach dotychczasowej działalności Latarników na przestrzeni dwóch lat, odbyło się 28 tys. spotkań latarniczych. Wsparciem tzw. latarniczym zostało objętych ponad 211 tys. dorosłych Polaków – działanie dedykowane jest do osób 50+, które z racji przeprowadzonych przez nas analiz są osobami, do których szczególnie chcemy zaadresować komponent dotyczący internetu szerokopasmowego.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMalgorzataOlszewska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo, pani minister.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Może teraz pani prezes Kozłowska? Czy chce pani zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcaprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejLidiaKozlowska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZastepcaprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejLidiaKozlowska">Wysoka Komisjo dziękuję za zaproszenie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ZastepcaprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejLidiaKozlowska">Prezes UKE przygotował na dzisiejsze posiedzenie Komisji informacje dotyczące aktualnie podejmowanych działań proinwestycyjnych Prezesa UKE. W tym zakresie chcemy przedstawić: informację o przedstawionej inwentaryzacji; stanie infrastruktury telekomunikacyjnej na podstawie danych za 2013 r.; o bieżącej współpracy z beneficjentami pomocy publicznej w zakresie budowy regionalnych sieci szerokopasmowych; informację o realizacji zobowiązań inwestycyjnych w zakresie rozdysponowanego pasma 1800 MHz; informację o zobowiązaniach inwestycyjnych nałożonych w toczącym się postępowaniu aukcyjnym, który związany jest z rozdysponowaniem pasma 800 MHz.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ZastepcaprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejLidiaKozlowska">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli to, dla zilustrowania wszystkich elementów, przygotowaliśmy prezentację.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#ZastepcaprezesaUrzeduKomunikacjiElektronicznejLidiaKozlowska">Proszę panią dyrektor Marzenę Śliz, dyrektora Departamentu Rozwoju Infrastruktury o przedstawienie głównych punktów naszej informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuInfrastrukturywUrzedzieKomunikacjiElektronicznejMarzenaSliz">Dziękuję bardzo, dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuInfrastrukturywUrzedzieKomunikacjiElektronicznejMarzenaSliz">Przedstawię działania prezesa w zakresie inwestycji w sieci nowej generacji oraz realizacji celów Europejskiej Agendy Cyfrowej. Działania prezesa UKE są zapisane w strategii prezesa, jednym z tych działań są działania proinwestycyjne. Działania dotyczą wielu obszarów działalności zarówno przedsiębiorców telekomunikacyjnych jak również innych podmiotów, które wykonują swoje działania związane z telekomunikacją. Największym zbiorem informacji, które posiadamy o infrastrukturze, to System Informacji o Infrastrukturze Szerokopasmowej, czyli SIIS. Zbieramy dane, które dotyczą infrastruktury telekomunikacyjnej zarówno od operatorów telekomunikacyjnych oraz samorządów i przedsiębiorstw użyteczności publicznej. W ramach swoich działań, prezes daje wsparcie jednostkom samorządu terytorialnego. Pani minister powiedziała, że jednostki samorządu terytorialnego budują w tej chwili bardzo dużo sieci, dlatego ze strony prezesa UKE są przygotowywane działania wspierające.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuInfrastrukturywUrzedzieKomunikacjiElektronicznejMarzenaSliz">Współpracujemy również z MAiC oraz z innymi jednostkami w ramach działań doradczych oraz edukacyjno-informacyjnych dla przedsiębiorców. Prowadzimy również system, w którym gromadzone są informacje o projektach budowanych w ramach obecnej perspektywy finansowej. Wspieramy również działania związane z popytem na usługi telekomunikacyjne.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuInfrastrukturywUrzedzieKomunikacjiElektronicznejMarzenaSliz">Jednym z działań realizowanych w ramach megaustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, prezes UKE wydaje decyzje o dostępie do budynków, miejsc w budynkach, w których zbiegają się kable, wydaje decyzje o udostępnieniu kanalizacji kablowej, która użytkowana jest w budynku, wydaje decyzje w sprawie współkorzystania lub dostępu do infrastruktury. Prezes UKE na podstawie megaustawy wydaje zgodę dla JST na działalność w zakresie telekomunikacji. Na podstawie art. 29 – tak jak powiedziałam wcześniej – prowadzimy dużą bazę związaną z elementami infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuInfrastrukturywUrzedzieKomunikacjiElektronicznejMarzenaSliz">Inwentaryzacja jest jednym z elementów strategii prezesa, jest również elementem, który wpisuje się w rządowy Narodowy Plan Szerokopasmowy. W ramach obecnie przygotowywanej nowej perspektywie finansowej, Program Operacyjny Polska Cyfrowa i infrastruktura są elementami na podstawie, której będą wyznaczane obszary do identyfikacji pomocy.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuInfrastrukturywUrzedzieKomunikacjiElektronicznejMarzenaSliz">Inwentaryzację prowadzimy już ponad cztery lata. Zaczęliśmy z bardzo małym zakresem informacji, przygotowaliśmy system dość szybko. W tej chwili zbieramy dane od wielu tysięcy operatorów. Tak jak mówiłam wcześniej, również korzystamy z baz innych urzędów np. z bazy GUS, GUGiK. Celem jest udostępnienie operatorom danych, które istnieją już w rejestrach państwowych, by nie budować nowych baz. Na podstawie tego, możemy skorzystać z systemu TERYT gdzie operatorzy przygotowują swoje dane oraz wpisują do naszego systemu.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuInfrastrukturywUrzedzieKomunikacjiElektronicznejMarzenaSliz">Zbieramy dane od przedsiębiorców telekomunikacyjnych, od jednostek samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorstw użyteczności publicznej. Z roku na rok, mamy coraz większą ilość podmiotów, od których zbieramy dane. W tym roku – rok do roku – był to wzrost o 6 %. W ramach zbieranych informacji o infrastrukturze mamy informację o inwestycjach, które są robione na rynku telekomunikacyjnym.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuInfrastrukturywUrzedzieKomunikacjiElektronicznejMarzenaSliz">Na tym slajdzie, mogą państwo zobaczyć, jakie były plany na 2013 r. versus – plany wykonane. Wykonanie w 2013 r. – tak jak widać – czasami operatorzy podają inne wartości, następnie plan wykonany jest inaczej. Jednak jest to związane z tym, że inwestycje charakteryzują się wieloma elementami, które należy wykonać i przygotować po drodze, zatem nie zawsze inwestycje, które zostały zaplanowane są zrealizowane w całości. Z drugiej strony, tak jak pokazuje 2013 r., więcej wykonanych zostało sieci telekomunikacyjnych niż zaplanowanych.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuInfrastrukturywUrzedzieKomunikacjiElektronicznejMarzenaSliz">Jeżeli chodzi o technologie, które najczęściej były realizowane w ub. r., to byli to operatorzy sieci radiowych, czyli 2G i 3G, sieci komórkowe oraz dużo inwestycji wykonali operatorzy sieci kablowych.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuInfrastrukturywUrzedzieKomunikacjiElektronicznejMarzenaSliz">Wszystkie informacje związane z infrastrukturą, są zawarte w raporcie pokrycia terytorium RP istniejącą infrastrukturą. Mają państwo adres internetowy, w którym można znaleźć ten raport. W raporcie są zawarte bardzo szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych województw, regionów Polski. Jest tam 144 załączników, które szczegółowo opisują to, co jest w infrastrukturze, co można znaleźć oraz to, co przede wszystkim interesuje inwestorów. Dane, które zbieramy w systemie, nie są zbierane tylko po to, by je mieć, ale udzielamy informacji o infrastrukturze w procesach inwestycyjnych. O to pytają regiony oraz przedsiębiorcy prywatni.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuInfrastrukturywUrzedzieKomunikacjiElektronicznejMarzenaSliz">Nasz system to, przede wszystkim, informacje dostępne dla przedsiębiorców, które wykorzystywane są do budowy oraz informacje o aktualnie budowanych sieciach dostępowych, które zbierane są w systemie.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuInfrastrukturywUrzedzieKomunikacjiElektronicznejMarzenaSliz">Działania na rzecz jednostek samorządu terytorialnego to przygotowywanie dokumentów, które wspierają ich działalność, zwłaszcza na etapie, na którym są obecnie a więc – przy budowaniu regionalnych sieci szerokopasmowych. Te sieci, zgodnie z decyzjami notyfikacyjnymi, należy udostępniać na zasadach niedyskryminujących, na bardzo otwartych zasadach. Dlatego prezes UKE wychodzi z inicjatywą i wspiera samorządy w tym zakresie. Tak samo na naszym krajowym forum szerokopasmowym, na portalu publikujemy różne dokumenty związane z…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Przepraszam bardzo – bardzo proszę o nie rozmawianie i nie prowadzenie rozmów na sali.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Bardzo proszę pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DyrektordepartamentuwUKEMarzenaSliz">…staramy się bezpośrednio przekazywać najbardziej aktualne informacje o budowie sieci.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#DyrektordepartamentuwUKEMarzenaSliz">Również wspieramy samorządy bezpośrednio przez organizowanie konferencji. Także bezpośrednio uczestniczymy w różnych działaniach, które samorządy organizują m.in. wspieramy ich w procesach dialogu konkurencyjnego oraz podobnych działaniach, o które nas poproszą.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#DyrektordepartamentuwUKEMarzenaSliz">Jako eksperci, prowadzimy wiele tego typu procesów.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#DyrektordepartamentuwUKEMarzenaSliz">Tak jak mówiła pani minister o działaniach 8.4, czyli o budowie ostatniej mili, to na mapie mamy zobrazowane, że w ramach tego działania zostało zaakceptowanych 529 projektów. Rozkładają się różnie na terenie całej Polski. Budżet to 200 mln euro, który zadeklarowany jest dla małych i średnich przedsiębiorstw do budowy projektów.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#DyrektordepartamentuwUKEMarzenaSliz">Uczestniczymy w cyfrowym programie operacyjnym na lata 2014-2020. Prezes UKE wspiera cały proces jako ekspert. Dyskutujemy również z innymi instytucjami, które się tym zajmują.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZastepcaprezesaUKELidiaKozlowska">Zanim przejdziemy do informacji nt. realizacji obowiązków inwestycyjnych, które zostały nałożone w decyzjach rezerwacyjnych związanych z rozdysponowaniem pasma 1800 MHz, chcę skomentować kilka informacji, które związane są z bieżącym działaniem prezesa UKE w celu wsparcia jednostek samorządu terytorialnego oraz, w szczególności, beneficjantów programów rozwoju regionalnych sieci szerokopasmowych.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ZastepcaprezesaUKELidiaKozlowska">Dokładnie wczoraj upłynął termin konsultacji szczegółowych modeli kosztowych oraz oferty referencyjnej, która została zaproponowana przez prezesa UKE, by przygotować regionalne sieci szerokopasmowe do jak najszybszego podjęcia działalności świadczenia usług. Projekty realizowane są w różnych modelach, dlatego w tej chwili część z nich w tej chwili wchodzi w etap wyboru operatora infrastruktury a część jest już przygotowana do tego, by zawrzeć umowę z operatorami sieci dostępowych i rozpocząć świadczenie usług.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#ZastepcaprezesaUKELidiaKozlowska">W tym zakresie odbyły się dwa etapy prac.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#ZastepcaprezesaUKELidiaKozlowska">Pierwszy polegał na zdefiniowaniu i doprecyzowaniu obowiązków regulacyjnych, które spoczywają na operatorach sieci, które wybudowane są w ramach tych projektów, czyli regionalne sieci szerokopasmowe a które wynikają z decyzji notyfikacyjnych. Było to zrobione przez stanowisko prezesa UKE, które zostało opublikowane w sierpniu tego roku.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#ZastepcaprezesaUKELidiaKozlowska">Zgodnie z zapowiedziami poczynionymi m.in. w trakcie przygotowywania tego stanowiska i jego konsultacji, w ciągu ostatniego miesiąca odbyliśmy nie tylko konsultacje publiczne, ale również pogłębione warsztaty z beneficjentami oraz rynkiem. Odbyło się to w zakresie szczegółowego modelu kosztowego, na podstawie, którego będzie kształtowana przyszła współpraca między RSS a operatorami sieci dostępowych.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#ZastepcaprezesaUKELidiaKozlowska">Wyraźnie widać, że projekty wchodzą już w fazę dojrzałości i są coraz bliższe faktycznego rozpoczęcia świadczenia usług. Również zwiększa się zainteresowanie ze strony potencjalnych inwestorów w sieci dostępowe oraz operatorów sieci dostępowych, którzy już w tej chwili funkcjonują na rynku.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#ZastepcaprezesaUKELidiaKozlowska">Przejdźmy do części związanej z inwestycjami w sieci mobilne i do podsumowania realizacji zobowiązań inwestycyjnych, które związane są z pasmem 1800 MHz.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DyrektordepartamentuwUKEMarzenaSliz">Kontynuując swoją wypowiedz – w czerwcu 2013 r. prezes UKE, po przeprowadzeniu przetargu na rezerwację częstotliwości pasma 1800 MHz, wydał pięć rezerwacji częstotliwości pasm na rzecz dwóch podmiotów, czyli dla P4 Sp. z o.o. oraz T-Mobile S.A.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DyrektordepartamentuwUKEMarzenaSliz">Zobowiązania dysponentów poległy na tym, że nie później niż w ciągu 24 miesięcy, zostaną wykonane odpowiednie inwestycje, czyli, że usługa zostanie uruchomiona dla 3200 stacji bazowych.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#DyrektordepartamentuwUKEMarzenaSliz">Co ciekawe, zapisano również, że podmioty dokonają realizacji co najmniej 50% inwestycji, czyli 1600 stacji na obszarach gmin wiejskich, miejsko-gminnych lub miast poniżej 100 tys. mieszkańców, nie później niż w ciągu 24 miesięcy. Na dzień 27 października tego roku, przedsiębiorstwo P4 uzyskało ponad 4 tys. pozwoleń na częstotliwość 1800 MHz, które zostały przydzielone w przetargu, a firma T-Mobile Polska S.A. uzyskała 3065 pozwoleń radiowych na częstotliwości przydzielone w przetargu. Zatem zobowiązania tych podmiotów zostały wykonane.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#DyrektordepartamentuwUKEMarzenaSliz">Obecnie są udostępnione kolejne zasoby częstotliwości na aukcję 800 MHz oraz 2,6 GHz.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZastepcaprezesaUKELidiaKozlowska">W zakresie ogłoszonej 10 października aukcji na rozdysponowanie pasma w dwóch zakresach, tj. 800 MHz oraz 2,6 GHz, zostały również zapisane zobowiązania inwestycyjne.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ZastepcaprezesaUKELidiaKozlowska">Krótko chcę opisać, do czego się one sprowadzają.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#ZastepcaprezesaUKELidiaKozlowska">Po pierwsze, są one opisane w dwóch częściach. Pierwsza dotyczy zobowiązania do rozpoczęcia wykorzystania częstotliwości. Zgodnie z założeniami, uczestnicy aukcji będą zobowiązani do rozpoczęcia wykorzystywania częstotliwości i komercyjnego oferowania usług w terminie 12 miesięcy od daty doręczenia rezerwacji częstotliwości z pasma 800 MHz oraz nie później niż w terminie 36 miesięcy, gdy dotyczy to pasma 2,6 GHz.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#ZastepcaprezesaUKELidiaKozlowska">Druga część, która jest niezwykle szczegółowo opisana w dokumentacji aukcyjnej, jest związana ze zobowiązaniami inwestycyjnymi, które precyzują obszary, na których w określonym terminie uczestnicy aukcji, którzy obejmą decyzję rezerwacyjną w jej wyniku, będą zobowiązani zapewnić zasięg usług.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#ZastepcaprezesaUKELidiaKozlowska">Chcę podkreślić sposób w jaki zostały określone obszary wymagające objęcia zobowiązaniami inwestycyjnymi w ramach aukcji 800 MHz. Wykaz gmin i punktów testowych dla rezerwacji jest dostępny i przekazaliśmy informacje w materiałach przekazanych Komisji wcześniej, gdzie można zapoznać się z dokładną listą gmin i punktów. Do każdego z załączników, które precyzują miejsca objęte zobowiązaniami inwestycyjnymi, określono listę gmin na obszarze, których obecne zasięgi sieci komórkowych oferujących usługi transmisji danych, nie są zadowalające.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#ZastepcaprezesaUKELidiaKozlowska">Co to oznacza? Otóż, oparliśmy tę analizę na informacjach o zasięgach usług transmisji danych w sieciach komórkowych (podkreślam – usług a nie tylko zasięgu pasma), które zostały przekazane nam przez funkcjonujących w tej chwili operatorów na rynku. Na tej podstawie zidentyfikowaliśmy listę gmin, w których zasięg usług jest mniejszy niż 80%. Trzeba przyznać, że są to dość wyśrubowane wymagania. W wyniku tych zobowiązań i określenia wszystkich miejsc, które opisane są w załącznikach, de facto zobowiązaniami inwestycyjnymi, jeżeli chodzi o rozwój sieci w zakresie 800 MHz i dostępności usług szerokopasmowych mobilnych, zostało objętych 90% gmin.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#ZastepcaprezesaUKELidiaKozlowska">Jeżeli będą dalsze pytania odnoście zobowiązań inwestycyjnych w toczącej się aukcji, oczywiście jesteśmy do dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#ZastepcaprezesaUKELidiaKozlowska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo pani prezes i pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Przypomnę, że na iPadach są dostępne wszystkie materiały, które dotyczą prac dzisiejszej Komisji oraz te materiały, które były wcześniej przekazane przez MIiR odnośnie postępu w inwestycjach związanych z szerokopasmowym internetem.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Mamy również pana dyrektora Rafała Sukiennika, dyrektora departamentu.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Jeśli chce pan zabrać głos to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegowMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuRafalSukiennik">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegowMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuRafalSukiennik">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, dodam tylko do tych bardzo kompleksowych informacji moich przedmówczyń, informację o stanie realizacji projektów sieciowych od strony stricte funduszowej. Aczkolwiek uczestniczymy w ścisłej współpracy z MAiC nad monitorowaniem tych projektów, ale nie będę powielał informacji z bardzo kompleksowej wypowiedzi pani minister Olszewskiej.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegowMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuRafalSukiennik">Jeśli chodzi o stronę funduszową to w programach operacyjnych, w których realizowane są sieci szerokopasmowe jest szesnaście regionalnych programów operacyjnych – to jeden blok. Drugim blokiem jest PO Rozwój Polski Wschodniej, tj. pięć dużych i kompleksowych projektów sieci hurtowych z pewnym elementem sieci dostępowych. Ostatni, trzeci blok to PO Innowacyjna Gospodarka.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegowMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuRafalSukiennik">W ramach trzech programów, które lokowane są w działaniach poświęconych sieciom szerokopasmowym 4.400.000 tys. zł jest ze środków europejskich. Dotychczas podpisano 870 umów o dofinansowanie. Te umowy, których jest blisko dziewięćset w zasadzie konsumują całą alokację, o której mówiłem. Można przyjąć, że 100 % alokowane jest w umowach, ewentualne wahania przy 100% wynikają z różnic kursowych.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegowMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuRafalSukiennik">Jeśli chodzi o realizację finansową to istotne jest to, że jest wskaźnik realizacji we wnioskach o płatność. W tej chwili jest to 2.070.000 tys. zł we wnioskach o płatność, z czego 1.24.000 tys. zł jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegowMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuRafalSukiennik">W tej chwili zakończono 173 projekty – z 878 projektów. Mówiąc: zakończenie, mam na myśli rozliczenie całościowe tych projektów.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#DyrektorDepartamentuRozwojuCyfrowegowMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuRafalSukiennik">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo panu dyrektorowi, pani minister, pani prezes i pani dyrektor. Jesteśmy wyposażeni w bogaty pakiet informacji i prezentacji.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Pan poseł Mężydło, pierwszy się zgłosił.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselPiotrKrol">Powinna być kara za gadanie, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Za karę pan poseł zabiera głos.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselAntoniMezydlo">W wystąpieniach pojawia się rządowy optymizm z nutką pesymizmu, że jednak nie jest najlepiej. Przekazujecie państwo nam mnóstwo danych, ale Europejska Agenda Cyfrowa (EAC) to pewien cel. Czy widzicie państwo, że w 2020 r. dojdziemy do tego celu czy nie? Czy Program Operacyjny Polska Cyfrowa, czyli ten, który był w poprzedniej perspektywie, będzie zrealizowany czy nie?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselAntoniMezydlo">Takich informacji nie mamy.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselAntoniMezydlo">Pani minister Olszewska mówi o 469 km światłowodów w jakimś województwie, w innym to 17 tys. km, jednak nie wiem, kto z państwa wie, ile powinno być? Znam jedno województwo, w którym akurat sieć jest budowana w dobrym tempie – jeśli chodzi o sieci regionalne.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PoselAntoniMezydlo">W ogóle do sieci regionalnych mam uwagi i do całej koncepcji sieci regionalnych szerokopasmowych. Tam gdzie jest dobrze, jest 4 tys. km światłowodów a nie 17 km.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PoselAntoniMezydlo">Pan poseł Tomański przed chwilą mi powiedział, że Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii była w woj. małopolskim i wojewoda powiedział, że cała sieć jest daleko w polu. Powiem więcej, akurat najdalej w polu nie jest małopolska sieć szerokopasmowa, ale PO Polska Wschodnia – mówił o tym pan dyrektor. Z dokumentów MAiC wynika, że na początku maja było zrealizowanych 1,5 ‰ projektów (czyli nawet nie procenta, ale promila). We wrześniu była informacja, że jest 1,9 ‰. Zatem, tam jest jeszcze dalej w polu, czyli jest to głęboki ugór.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PoselAntoniMezydlo">Proszę państwa, to, że państwo coś robicie, robimy itd., to kiedyś na posiedzeniu Komisji powiedziałem, że megaustawą kupiliśmy sobie spokój sumienia, bo przecież coś robimy. Wiemy, że jest problem, więc wymyśliliśmy ustawę proinwestycyjną, bo jest za mało inwestycji itd. Jednak cały problem leży głębiej w konkurencyjności rynku, w zmniejszonych dochodach, bo rynek jest bardzo konkurencyjny.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PoselAntoniMezydlo">Niektórzy zachodni analitycy, twierdzą, że polski rynek jest przeregulowany, bo mamy niskie ceny usług telekomunikacyjnych, które są jednymi z najniższych w Europie. Wygląda to bardzo dobrze, ale brakuje środków inwestycyjnych. Jednak sposobem na brak inwestycji, nie jest ich zmniejszanie, ale należy podjąć inny typ działań w związku z potrzebami szerokopasmowymi. Na nową perspektywę finansową PO Polska Cyfrowa został lekko zmodyfikowany.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#PoselAntoniMezydlo">Zapewne będzie tam mnóstwo projektów, nad którymi na pewno żadne ministerstwo nie jest w stanie zapanować. Przecież ministerstwo nie skoordynuje i nie zapanuje nad 2500 drobnych projektów. Ministerstwo nie może zapanować nad projektami, które są dziś realizowane – nawet w kontraktach wojewódzkich, czyli 16 plus Polska Wschodnia. Są poważniejsze obawy.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#PoselAntoniMezydlo">Przejmuję się tym rynkiem, ponieważ mamy coś bardzo dobrego i można coś z tego zrobić. Należy usiąść i wymyślić dobrą koncepcję. Jest to zadanie dla ministerstwa i dla regulatora a nie – dla posła lub posłów.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#PoselAntoniMezydlo">To, co przekazaliście dziś państwo, nie problematyzuje sprawy. Ostatnia poważna debata podczas, której rozmawialiśmy o rynku telekomunikacyjnym i internecie szerokopasmowym, była na spotkaniu, gdy na posiedzeniu Komisji był pan minister Trzaskowski. Rozmowa, rzeczywiście, bardzo mocno się kleiła. Wówczas pani prezes Gaj, mówiąc o regionalnych projektach szerokopasmowych… padło pytanie ze strony pana posła Piotra Króla, dlaczego PO Polska Cyfrowa nie został wdrożony w woj. kujawsko-pomorskim. Pani prezes powiedziała, że mają oni problem z utrzymaniem kujawsko-pomorskiej sieci informatycznej. Rzeczywiście, tak jest.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#PoselAntoniMezydlo">W przyszłości, wszystkie województwa, wszyscy marszałkowie będą mieli problem z tym, co wybudują. Nie utrzymają tego, bo nie znają się na biznesie telekomunikacyjnym. Po prostu to położą. Będą mieli obowiązek utrzymania sieci przez siedem lat – ze względu na dotacje unijne. Będą dopłacali do tego. Dlatego jestem przeciwny rozbiciu dzielnicowemu, tzn. by problemem światłowodów był rozwiązywany w koncepcji rozbicia dzielnicowego Polski.</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#PoselAntoniMezydlo">Poza tym, im więcej programów operacyjnych, które kontroluje ministerstwo oraz innych drobnych, by wydać pieniądze, to sposób korzystania z pomocy unijnej, który kojarzy się ze sposobem typowo greckim, czyli wydać pieniądze a nie zastanowić się, jak wydać je najbardziej optymalnie.</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#PoselAntoniMezydlo">Wczoraj, na posiedzeniu Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii był pan minister Dmowski – spytałem, czy wie, ile jest białych plam. Należy unaocznić, jaka jest sytuacja, nie chodzi o to, że budujemy. Owszem budujemy, mamy problemy, ale budujemy tysiące, setki km światłowodów itd. Spytałem, ile w Polsce jest białych plam w stosunku do wszystkich białych plan w UE – akurat podawał w procentach. Nie wiedział ile, ale jest to 40%. Zatem jest to poważny problem. Należy sobie wyobrazić, że jest to UE z Rumunią, Bułgarią, czyli z wszystkimi państwami, które razem z nami wchodziły do UE. Zatem 40% białych plam jest w Polsce. Wg standardu EAC, w Polsce 48 tys. miejscowości to białe plamy, czyli miejscowości, w których nie ma internetu 30 Mb/s. Zatem 48 tys. miejscowości to 91% wszystkich miejscowości, które zamieszkuje 30% ludności.</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#PoselAntoniMezydlo">W dokumencie, który przygotowało MAiC oraz Instytut Łączności, jest tzw. ścieżka wyjścia, jak to powinno być zrealizowane itd. Jednak nie ma tu ministra Halickiego, dokument był zrealizowany za rządów ministra Trzaskowskiego w MAiC. W dokumencie mowa o tym, że połowę białych plam można zrealizować w systemie światłowodowym, czyli sieci NGA a pozostałą część (nie pamiętam ile miejscowości, ale kilka mln ludności) należy zrealizować w systemie radiowym, bezprzewodowym, sieci bezprzewodowej, czyli w systemie LTE. Jednak sposób rozdysponowania pasma LTE w aukcji, marnuje to. Nie daje to szybkości, tj. w systemie LTE nie uzyskamy szybkości, ponieważ częstotliwości zostaną znów rozdrobnione. Jeżeli tak się stanie to będziemy mieli znacznie niższą prędkość. Dzieli się to do kwadratu, tzn. jeżeli szerokość pasma jest dwukrotnie mniejsza, to czterokrotnie mniejsza jest szybkość – mniej więcej.</u>
<u xml:id="u-17.14" who="#PoselAntoniMezydlo">Tego standardu w 2020 r. nie zrealizujemy, bo już nigdy nie będziemy mieli takich częstotliwości do rozdysponowania. Nie wykorzystujemy optymalnie dywidendy cyfrowej, którą mamy z cyfryzacji telewizji. Gdybyśmy ją wykorzystali optymalnie to można byłoby to zrealizować, ale należy zbudować jedną wspólną sieć, czyli dać całą szerokość pasma, tj. 50 MHz. Wówczas uzyskalibyśmy sieć 30 Mb/s. Natomiast przy tym rozdysponowaniu, będziemy liczyć na dobrą wolę operatorów? Jak państwo myślicie? Chcecie wyciągnąć jak najwyższą cenę? Zapewne, przy założeniach budowy wspólnej sieci (regulator mógłby narzucić warunki operatorom) cena byłaby zbliżona. Natomiast, jeżeli ktoś uzyska częstotliwość to na rynku konkurencyjnym każdy będzie się starać uzyskać największą przewagę nad konkurentem – przecież chodzi o zysk. Jeśli uzyska przewagę nad konkurentem to on będzie dyktował cenę usług na polskim rynku. Cena będzie wzrastać, oczywiście, jeśli nie będzie rynku zrównoważonego – wyraźnie widać, że takie będą intencje. Operatorowi nie będzie chodziło o to, by zapewnić zobowiązania polskiego rządu. Jest to dość oczywiste.</u>
<u xml:id="u-17.15" who="#PoselAntoniMezydlo">Dziś jeszcze tę możliwość mamy, ponieważ do 24 listopada możemy wycofać się z aukcji. Tu powinna być pani prezes Gaj, bo ona jest organem regulacyjnym a nie urząd, który jest tylko instytucją wspomagającą organ regulacyjny rynku.</u>
<u xml:id="u-17.16" who="#PoselAntoniMezydlo">Słucham państwa wypowiedzi, chodzę na posiedzenia Komisji, ale nie widzę żadnej sensownej koncepcji. To, że ułatwiamy itd., wiem, że każdy normalny…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Panie pośle, proszę zmierzać do konkluzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Tak, już zmierzam do końca, poseł Tomański też mi to podpowiada.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselAntoniMezydlo">Jeżeli rząd tego nie załatwi to operatorzy załatwią? Nie. Operatorzy realizują swój cel a to powinien być cel rządu. Zapewnienie takich warunków powinno być celem rządu.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselAntoniMezydlo">Już wcześniej przedstawiałem koncepcję, która dotyczy zarówno problemu LTE oraz budowy sieci światłowodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Nie będę tego komentował, ale powiem tylko jedną rzecz: otóż, nie zajmujmy się rozbiciem dzielnicowym. Podział terytorialny mamy załatwiony od 1998 r. – taki mamy.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Zajmujemy się dyskusją i debatą na ten temat. Dobrze, że mamy bieżącą informację, bo możemy to skomentować, ale należy zważyć, że w terenie się coś dzieje, czyli, że się buduje. To nie jest na takim poziomie, o którym wspomniał pan poseł, czyli 1,5‰. Ostatnio byłem świadkiem modernizacji kontenera w Ełku. Myślę, że bardzo dobrze, że korzystamy z dobrych praktyk woj. warmińsko-mazurskiego, w którym zarząd regionu sam zaproponował zejście do dolnej granicy opłat za zajęcie pasa drogowego i zaproponował to innym samorządom. Myślę, że należy korzystać z dobrych praktyk.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Zgłaszał się pan…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Proszę jeszcze raz, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Nie traćmy czasu na to, abym mógł zabrać głos w jakimś odstępie czasu.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselAntoniMezydlo">Zgadzam się z panem, właśnie o tym mówiłem. Gonimy króliczka, czyli budujemy autostrady…</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Mamy czas na budowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Budujemy sieci i kładziemy światłowody, ale czy to zrealizujemy?</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselAntoniMezydlo">To jest problem.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PoselAntoniMezydlo">My tego nie zrealizujemy. Są to ważne…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Zaraz usłyszymy odpowiedź na to pytanie, które padło na początku pańskiego wystąpienia…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Są to ważne wymogi. Mówiłem o tym, że kupiliśmy megaustawę o spokój sumienia itd. – my, jako posłowie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselAntoniMezydlo">Chcemy, by te inwestycje ruszyły. Owszem, ale należy dążyć do celu a nie tylko gonić króliczka.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Mam wrażenie, że idziemy do tego celu i, że do niego dojdziemy.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Jeszcze zgłaszali się pan poseł Piotr Król oraz pan poseł Piotr Tomański.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Czy są jeszcze inne zgłoszenia?</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Najpierw państwo posłowie.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Pan przewodniczący też?</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Dobrze, zatem zapisuję jeszcze pana przewodniczącego i zamykam listę posłów.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Bardzo proszę, pan poseł Piotr Król.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselPiotrKrol">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PoselPiotrKrol">Krótko, w materiale, który otrzymaliśmy od państwa, jest informacja… proszę cię.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PoselPiotrKrol">…jest informacja, że zapewniono doradztwo ekspercko-prawne dla Kujawsko-Pomorskiej Sieci Informacyjnej Sp. z o.o., które dotyczy rekomendacji dla budowy sieci szerokopasmowej w woj. kujawsko-pomorskim w zakresie pomocy publicznej. Informacja jest dość zwięzła natomiast nawiążę do tego, o czym mówił mój szanowny rozmówca, bo porównanie rozbicia dzielnicowego mi się podobało. Myślę, że jest to o tyle uzasadnione, że państwo są w trudnej sytuacji i, że część zadań oraz niektórych inicjatyw, leży po stronie urzędów marszałkowskich a część – po stronie ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PoselPiotrKrol">Mam nieodparte wrażenie, że woj. kujawsko-pomorskie jest troszkę inne – szczególnie, gdy spoglądałem na wyświetlaną dziś mapę. Powiedziałbym, że ta dzielnica jest w trochę innej sytuacji niż reszta Polski.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PoselPiotrKrol">Zgadzam się z tym, że w niektórych regionach idzie to wolniej, w innych szybciej, jednak mam wrażenie, że woj. kujawsko-pomorskie jest w zupełnie innej sytuacji. Dlatego pozwolę sobie wyrazić taki niepokój, myślę, że to nas różni z panem posłem Mężydło, którego niezwykle cenię i szanuję, ale ocena pracy urzędu marszałkowskiego w Toruniu na pewno nas różni. Pozwolę sobie (z punktu widzenia posła z opozycji) wyrazić pewien niepokój związany z polityką, którą w tym zakresie prowadzi urząd marszałkowski w Toruniu. Dzielę zadania na proste kategorie: na działania, które przynoszą efekt i są skuteczne oraz na te, które są pozorowane. Póki, co gwałtownego rozwoju dostępu do internetu szerokopasmowego w woj. kujawsko-pomorskim nie stwierdziłem. Jest to dla mnie kryterium.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#PoselPiotrKrol">Rozumiem, że może nas to różnić z panem posłem Mężydło, natomiast będę bronił tej opinii.</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#PoselPiotrKrol">Chcę zapytać panią minister (skupiam swoją uwagę tylko na tym województwie, bo jest mi najbliższe a sytuacja z obiektywnego punku widzenia i pytanie jest uzasadnione, czyli) – jakie są plany i perspektywy dla tego województwa? By ta dzielnica – stosując to porównanie, jeśli chodzi o dostęp do internetu szerokopasmowego – przestała być kompleksową białą plamą?</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#PoselPiotrKrol">Bardzo proszę panią minister o odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#PoselPiotrKrol">Jeśli pani minister się nie obrazi (bo nie wiem jak potoczą się dzisiejsze obrady), to poproszę również o odpowiedź na piśmie, bo – niestety – nie będę mógł być do końca posiedzenia na Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Obiecuję, jak zawsze.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselPiotrKrol">Dziękuję, jest pani bardzo życzliwa.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselPiotrKrol">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Za chwilę oddam głos panu posłowi Tomańskiemu, ale proszę o nie używanie słowa: dzielnica. Nie używajmy potocznego słownictwa. Jeśli już to: województwo lub region.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Pan poseł Piotr Tomański.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselPiotrTomanski">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PoselPiotrTomanski">Miałem tyle pomysłów, ale pierwsza rzecz, o którą zapytam dotyczy aukcji. Czy, państwa zdaniem, aukcja jest najlepszym sposobem na wykorzystanie tej częstotliwości w celu uzyskania celów? Pan poseł Mężydło, ma inne pomysły jak wykorzystać tę częstotliwość. Czy jest to najlepsze?</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PoselPiotrTomanski">Myślę, że wiemy, ale chcę jeszcze raz o to zapytać, ale kiedyś na posiedzeniu Komisji o tym rozmawialiśmy chyba ze trzy godziny, co prawda był inny temat, ale troszkę zszedł na aukcję.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PoselPiotrTomanski">Drugą rzeczą jest to, że dziś pan minister Halicki będzie o 14.30 na posiedzeniu Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii sala 12 bud. G – zawsze można o to zapytać.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PoselPiotrTomanski">Pan poseł wie, że będzie…</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Skorzystam z zaproszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselPiotrTomanski">To informacja dla wszystkich państwa, chociaż zapewne większość z państwa o tym wie.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PoselPiotrTomanski">Następną rzeczą jest to, że mieszkam na Podkarpaciu. Wspomniano, że tam najgorzej się dzieje. Mieszkam w Żurawicy, tj. 7 km od granicy z Ukrainą (zatem niszowy kawałek Polski) – i nie mamy tam problemu z internetem. Nie jest tak źle…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Ale będzie lepiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselPiotrTomanski">Mamy dane, że jest 41% białych plam i to jest nasz temat. Dlatego pytam, czy to jest najlepszy sposób, by to wykorzystać?</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PoselPiotrTomanski">Jeszcze jedna rzecz – w państwa dokumentach jest napisane, że prace budowlane trwają intensywnie we wszystkich województwach (są wymienione wszystkie województwa), natomiast w woj. małopolskim i podkarpackim MAiC zidentyfikowało najwolniejszy postęp prac. Zatem, państwo wiecie, że tam jest najtrudniej. Napisane jest również, że wystąpiono do tych województw o wdrożenie działań.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PoselPiotrTomanski">Pytam, o jakie wdrożenie działań chodzi? Co mają zrobić, by faktycznie przyspieszyć tempo prac?</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PoselPiotrTomanski">To tyle.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#PoselPiotrTomanski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Pan przewodniczący Edward Siarka, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselEdwardSiarka">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PoselEdwardSiarka">Pani minister, chcę się odnieść do kwestii dostępu do internetu w najmniejszych miejscowościach. Z materiału, który państwo dostarczyliście wynika, że 10% tych miejscowości nie ma dostępu do internetu w ogóle. Jako człowiek, który mieszka na prowincji, często spotykam się z taką sytuacją. Struktura administracyjna małych miejscowości w wielu gminach i regionach jest taka, że jest bardzo dużo małych ośrodków, w których mieszkają ludzie i prowadzą działalność. By prężnie rozwijać te małe ośrodki, młodzi ludzie mogliby się tam zatrzymać i założyć rodzinę, jednak – niestety – jest problem np. z dostępem do internetu, zarówno do internetu związanego z budową infrastruktury kablowej lub sieci mobilnej.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PoselEdwardSiarka">Jaki jest pomysł na to, by w programach – bo rozumiem, że w interesie rządu jest wspieranie ośrodków, w których firmy działające na tym rynku, niekoniecznie widzą wielki interes, by inwestować – wspierać te regiony?</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PoselEdwardSiarka">Z przykrością stwierdzam, że w wielu miejscach, w których nakładają się problemy komunikacyjne z dostępem do internetu, te regiony ubożeją. Jest to problem wielu gmin i regionów. Następuje wielka degradacja wielkich obszarów wiejskich. Już nieraz powtarzałem, że niedługo będziemy prowadzili programy rewitalizacyjne podobnych miejscowości, by przywrócić je do normalnego funkcjonowania. Należy zrobić bardzo wiele, by pomóc ludziom, by np. w sposób sprawny i cywilizowany mogli prowadzić sklep lub małe przedsiębiorstwo. Bez tego nie ma rynku pracy i są kolejne problemy.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#PoselEdwardSiarka">Jak państwo, jako ministerstwo, podchodzicie do tego problemu? By wyeliminować lub zmniejszyć liczbę małych miejscowości, w których nie ma dostępu do internetu? Jaki jest pomysł i jakie podjąć działania, by rzeczywiście wesprzeć tych, którzy chcą doprowadzić kable lub zbudować sieć bezprzewodową do tych małych miejscowości? Wydaje mi się, że jest to ważna rzecz, która przy okazji takich dyskusji jakie prowadzimy dziś, powinna mieć miejsce, by dla tych ludzi również mieć odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#PoselEdwardSiarka">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Zanim oddam głos stronie rządowej, było zgłoszenie spośród gości, tak?</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Bardzo proszę, proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#CzlonekZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaInformatycznegoPrzemyslawJatkiewicz">Przemysław Jatkiewicz, PTI.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#CzlonekZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaInformatycznegoPrzemyslawJatkiewicz">Chcę się odnieść do działań a właściwie – przeciwdziałań związanych z wykluczeniem cyfrowym osób dorosłych. W dostarczonych materiałach zawarte są dane liczbowe odnoście działalności Latarników Polski Cyfrowej. Na pierwszy rzut oka, te dane są imponujące. Powtórzę, że jest to 209 tys. dorosłych Polaków, 54 tys. godz. dydaktycznych i 27 tys. spotkań. Jednak proste działanie matematyczne wykazuje, że w przeciętnym spotkaniu uczestniczyło osiem osób – w spotkaniu, które trwało dwie godziny.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#CzlonekZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaInformatycznegoPrzemyslawJatkiewicz">Po pierwsze, przy założeniu, że zajęcia realizowane są w bibliotekach i remizach OSP, to liczba osiem osób wydaje się troszeczkę za duża ze względu na ilość sprzętu, którym dysponują te ośrodki. Poza tym, spotkanie, które trwa dwie godziny raczej nie zapewni osobom dorosłym (wręcz starszym, które uznajmy za wykluczone cyfrowo)wprowadzenia w świat komunikacji cyfrowej.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#CzlonekZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaInformatycznegoPrzemyslawJatkiewicz">Reasumując – jesteśmy zdania, że ciężko nazwać działalność Latarników, jako istotny element projektu systemowego. Raczej należy poszukać innych działań.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#CzlonekZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaInformatycznegoPrzemyslawJatkiewicz">Działalność Latarników jest dość trudno weryfikowalna. Dzieje się tak, ponieważ, po pierwsze, prowadzą tę działalność społecznie. Po drugie, formuła zajęć jest zupełnie inna niż formuła zajęć realizowana w systemie oświaty i szkolnictwa. Dlatego, ciężko jest zweryfikować efekty. Niemniej, nie jestem temu przeciwny. Działalność jest celowa i pożyteczna.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#CzlonekZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaInformatycznegoPrzemyslawJatkiewicz">Powołujecie się państwo na wyniki badań skuteczności. Czy w jakiś sposób można dotrzeć do źródła tych badań?</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#CzlonekZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaInformatycznegoPrzemyslawJatkiewicz">Z mojej strony to wszystko.</u>
<u xml:id="u-41.7" who="#CzlonekZarzaduGlownegoPolskiegoTowarzystwaInformatycznegoPrzemyslawJatkiewicz">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Teraz czas na stronę rządową, zapewne rozpocznie pani minister Olszewska?</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Postaram się odnieść do wszystkich pytań, od razu odpowiem na to ostatnie.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Jest to dla mnie totalne zaskoczenie, ponieważ wielokrotnie zapraszałam izbę do współpracy przy inicjatywie Latarników Polski Cyfrowej. Współpracujemy z wieloma podmiotami i przedsiębiorcami, tym bardziej dziwi mnie ten głos w dyskusji.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Tak, rzeczywiście, nie są to bardzo ustrukturyzowane działania. Zapraszam, byłam we wtorek w Lublinie i naocznie widziałam efekty pracy Latarników – pamiętajmy, że są to osoby, które pracują jako wolontariusze na rzecz tego projektu. Nie mam żadnych wątpliwości, że jest to plus, nie tylko dla tych ludzi, którzy sobie poprawiają standardy życia, ale jest to również dostrzeżenie tego, co oferuje rynek. Absolutnie widzę pełną synergię między tym, co my robimy i tym, co robią Latarnicy oraz to, co pokazują Latarnicy a tym co robicie państwo.</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Zatem dziwię się, że akurat państwa towarzystwo tego nie dostrzegło. Przykro mi z tego powodu.</u>
<u xml:id="u-43.5" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Jeżeli chodzi o pytania posła Mężydły to odniosę się do tematu, który dotyczy sieci regionalnych – jest to podstawowy temat dzisiejszego posiedzenia Komisji. Czy my to zrealizujemy? Czy prezentujemy urzędowy optymizm? Nie prezentuję urzędowego optymizmu, chociaż staram się patrzeć optymistycznie na te procesy. Zależy mi na tym, bym – niezależnie od tego, gdzie mieszkam w kraju – miała dostęp do internetu szerokopasmowego. Jest to dla mnie ważne w dzisiejszych czasach. Może jest to punkt, jeżeli chodzi o to jak to postrzegamy. Nie wiązałabym tego z jakimś szczególnym urzędowym zapatrywaniem.</u>
<u xml:id="u-43.6" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Czy dane, które przedstawiłam są wiarygodne? Proszę zauważyć, że dane mamy od wszystkich województw w kraju, zatem kwestionowanie ich jest bezpośrednim kwestionowaniem danych, które przekazują poszczególne samorządy – prawie wszystkie samorządy w kraju.</u>
<u xml:id="u-43.7" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Myślę, że pan poseł powinien bardzo dobrze się nad tym zastanowić.</u>
<u xml:id="u-43.8" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Tak, wierzę samorządom, które ze mną współpracują. Współpracujemy od dawna. Są to ludzie, którzy bardzo ciężko pracują i starają się zmienić sytuację w swoich regionach. Myślę, że jest to rzecz, którą powinniśmy mieć na względzie. Dane, które zaprezentowałam pokazują postęp, który dzieje się w naszym kraju. Jest 50% zaangażowania prac w całym kraju jeśli chodzi o infrastrukturę szerokopasmową – wcześniej takiego wyniku ten kraj jeszcze nie miał.</u>
<u xml:id="u-43.9" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Myślę, że pan poseł powinien doskonale to rozumieć.</u>
<u xml:id="u-43.10" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Pracujemy nad tym tematem nie od dziś i zajmujemy się tym od wielu lat. Natomiast to, co jest istotne (i myślę, że pan poseł wspomni kiedyś moje słowa), że gdy projekty dobiegną końca, będzie możliwe zauważenie efektów tej pracy w statystykach, które będą plasowały Polskę trochę wyżej, jeśli chodzi o poziom stacjonarny infrastruktury szerokopasmowej a nie internet mobilny.</u>
<u xml:id="u-43.11" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Jeśli chodzi o internet mobilny to sytuacja Polski na tle UE wygląda zdecydowanie lepiej. Polska jest w gronie liderów, jeśli chodzi o wykorzystywanie technologii mobilnych. Myślę, że aukcja będzie kolejnym elementem tego, że nasz kraj będzie mógł powiedzieć, że mamy zaimplementowaną również technologię LTE w skali całego kraju.</u>
<u xml:id="u-43.12" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Po części jest to odpowiedź na pytanie pana posła Siarki.</u>
<u xml:id="u-43.13" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Nie bez znaczenia jest to, że to pasmo jest pasmem pokryciowym. Zatem, w dużej mierze jest ono adresowane – mogę powiedzieć – do każdego zakątka naszego kraju. Zobowiązania inwestycyjne w ramach aukcji są ogromne. Operatorzy telekomunikacyjni, którzy wystartują w aukcji i będą ubiegali się o te pasma, będą musieli zrealizować zobowiązania. Mam nadzieję, że w ciągu 36 miesięcy będziemy mogli mówić o tym, że sytuacja w wielu regionach – jeśli chodzi o sieci mobilne – zdecydowanie się poprawi o internet szerokopasmowy mobilny.</u>
<u xml:id="u-43.14" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Co do sieci i do tego, czy panujemy nad projektami regionalnymi – tak, panujemy nad projektami regionalnymi. Panie pośle, nawet jeśli mam sprawozdawczość z 1200 projektów, jestem w stanie nad tym zapanować. Jest specjalny system prowadzenia projektów. To nie tak, że biorę dane z sufitu. To wszystko odbywa się w pewnym systemie, gdzie każdy ma swoją rolę, ale myślę, że to nie temat na to spotkanie, jednak bardzo chętnie panu posłowi wytłumaczę jak system funkcjonuje oraz role poszczególnych instytucji, które mają uprawnienie kontrolne, monitoringowe i do tego by rozwiązać umowę, gdy jest ona niewłaściwie realizowana.</u>
<u xml:id="u-43.15" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Jeśli chodzi o kwestię dotyczącą aukcji to nie jest to temat na dziś. Odniosę się tylko w takim zakresie, że dla nas przede wszystkim ważna jest synergia tych procesów. Pan poseł słusznie wspomniał, że podstawowym problem w Polsce jest budowa sieci nowoczesnego dostępu i nowoczesnej generacji. Natomiast patrząc na realne potrzeby naszego kraju, to skupmy się na infrastrukturze stacjonarnej. Myślę, że dla większości państwa tu obecnych (pytanie do strony społecznej, do przedstawicieli rynku) Polska nie wypada najlepiej, jeśli chodzi o infrastrukturę stacjonarną. Infrastruktura stacjonarna jest potrzebna nie tylko, by każdemu zapewnić internet, ale potrzebna jest biznesowi oraz wszystkim osobom, o których wspomniał pan poseł Siarka, chodzi o możliwość powadzenia biznesu lub pozostania w swoich rodzimych miejscowościach lub dalej od Warszawy, bo co do dużych miast, to chyba nie mamy wątpliwości, że sytuacja jest zdecydowanie lepsza.</u>
<u xml:id="u-43.16" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">W dokumencie, o którym wspomniał pan poseł, nie ma zapisanej żadnej tzw. ścieżki wyjścia, ale są przedstawione trzy warianty możliwości realizacji wykorzystania technologii bezprzewodowych. Taki dokument również otrzymała pani prezes Gaj. Jednak, jak słusznie zauważył pan poseł Mężydło, są to pytania adresowane do regulatora.</u>
<u xml:id="u-43.17" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Jeśli chodzi o woj. kujawsko-pomorskie to szczegółową informację przekażmy panu posłowi Królowi. Natomiast w tym województwie, na skutek m.in. tego, że wspólnie z MIiR staraliśmy się również pomóc w realizacji tego projektu, ostatecznie projekt uzyskał zgodę województwa i jest obecnie w fazie realizacji. Prace projektowe rozpoczęły się 21 października tego roku. Zatem w woj. kujawsko-pomorskim również ruszył projekt budowy sieci szerokopasmowej.</u>
<u xml:id="u-43.18" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Odnośnie pytania pana posła Tomańskiego – to, w naszej opinii aukcja, i w Narodowym Planie Szerokopasmowym wskazywaliśmy już jakie znacznie mają częstotliwości pasma 800 MHz, by zapewnić komplementarność rozwoju technologii mobilnych, internetu szerokopasmowego mobilnego do internetu szerokopasmowego stacjonarnego. Rzeczywiście, sen z powiek spędza nam stan rozwoju (tak jak wspomniałam) szerokopasmowego stacjonarnego dostępu do internetu, z którego również korzystają operatorzy mobilni. Zatem, bez niego bardzo trudno będzie w naszym kraju dalej intensywnie działać.</u>
<u xml:id="u-43.19" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Jeżeli chodzi o pomoc w zakresie woj. małopolskiego i podkarpackiego to z urzędem marszałkowskim przeprowadziliśmy analizę projektu. Wskazaliśmy potrzeby doprecyzowania kamieni milowych tego projektu, by można było w sposób bardziej efektywny odnotowywać postęp w realizacji projektu. W tej chwili czekamy na odpowiedź urzędu marszałkowskiego oraz spółki, która realizuje ten projekt. Jeżeli chodzi o woj. podkarpackie, to była cała seria elementów, które były dyskutowane. Są to rzeczy związane z przekazywaniem placów budów, analiza systemu płatności w tym projekcie. Zatem są to bardzo szczegółowe elementy, które związane są z realizacją projektu. Nie powiedziałam, że ten projekt nie jest realizowany, on jest realizowany, ale niepokoi nas tempo jego realizacji. Chcemy by tempo wyglądało zdecydowanie lepiej i nad tym wspólnie z samorządem pracujemy.</u>
<u xml:id="u-43.20" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Odpowiadając na pytanie pana posła Siarki powiem, że mamy inwentaryzację, jest ona na podstawie bazy danych o infrastrukturze szerokopasmowej, którą prowadzi UKE – prezentowała to pani dyrektor. Dokładnie mamy zinwentaryzowane miejscowości, które określamy jako białe plamy. Miejscowości są podzielone w zależności od tego, czy widzimy tam pewne zachęty rynkowe i liczymy na to, że rynek telekomunikacyjny – rokrocznie – będzie dokonywał pewnych inwestycji w określonych obszarach. Mamy również obszary, w których poziom inwestycyjny jest na tyle wysoki, że operatorzy nie są zainteresowani inwestycjami w tych miejscowościach. Skupiamy się głównie nad tym, czyli nad rozdysponowaniem i określeniem poziomu dofinansowania dla poszczególnych miejscowości, by dobudować sieć ostatniej mili. Jednak PO Polska Cyfrowa jest tak pomyślany, że przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą odpowiedzialni za budowę sieci. Uważamy, że są oni najlepiej przygotowani do realizacji tego działania.</u>
<u xml:id="u-43.21" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Krótko podsumowując – myślę, że panujemy nad sytuacją, jeśli chodzi o sieci regionalne i bardzo się cieszę, że pan poseł sam w województwie wielkopolskim zauważa jak duży postęp został dokonany. Zatem zachęcam do odwiedzenia innych regionów, jest podobnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo, pani minister.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Nie widzę innych zgłoszeń ze strony rządowej.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Już chciałem zakończyć posiedzenie Komisji, jeszcze…?</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Bardzo proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Odpowiedź pani minister dotyczyła głównie mojej wypowiedzi i muszę się do tego ustosunkować, ponieważ w tej wypowiedzi nie ma nic z prawdy.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PoselAntoniMezydlo">Skoro pani wie, że w województwie wielkopolskim wybudowano 4 tys. km światłowodów to mogła pani użyć tego, porównać i przedstawić to, jak to źle wygląda, czyli jak cała Polska wygląda na tle tego jak mogło być to realizowane. Wypowiedź dotyczyła, że jest dobrze, że wybudowano tyle i zrobiła to pani bez porównań. Tam gdzie są potrzebne procenty, by przedstawić…</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Panie pośle, mogę panu…</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselAntoniMezydlo">…by przedstawić jak dobrze wygląda sytuacja naszej telefonii mobilnej w stosunku do telefonii zachodnich to, owszem, pokazujecie to w procentach.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PoselAntoniMezydlo">Proszę państwa, na Zachodzie telefonia mobilna jest tylko telefonią uzupełniającą, ze względu na to, że tam nie było opóźnień, które wynikają z zaszłości historycznych. Natomiast u nas jest to telefonia substytucyjna. Dziś u nas – zamiast telefonii stacjonarnej, kablowej – używa się telefonii radiowej, mobilnej, w takim kierunku to poszło. Technologicznie, by uzyskać jakieś efekty jest to tańsze oraz szybsze, by np. uzyskać niską transmisję danych, itd.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#PoselAntoniMezydlo">Pani zarzuciła mi, że interesuje się jedynie LTE. Otóż, nie. Pani minister doskonale wie, od kiedy interesuję się również internetem światłowodowym. Pani również doskonale zna mój pomysł, bo powstał on bardzo dawno temu, gdy jeszcze o aukcji na LTE w ogóle się nie mówiło. Pani zna mój pomysł, byłem w ministerstwie i przedstawiłem prezentację panu ministrowi Trzaskowskiemu. Moje główne zainteresowanie było tamtym problemem, jednak dziś tamten problem jest problemem strategicznym, jeśli chodzi o światłowody. Natomiast LTE należy uratować – jeśli można.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#PoselAntoniMezydlo">Dlatego dziś jestem bardziej zaangażowany w konsultacje nt. aukcji i w krytykę nt. ogłoszenia aukcji itd. Jest tak ze względu na to, że jeżeli nic się nie zmieni do 24 listopada to, niestety, stracimy to bezpowrotnie, natomiast można uratować Program Operacyjny Polska Cyfrowa. Pani odniosła się do raportu, dokumentu MAiC i Instytutu Łączności…</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Panie pośle, czym innym jest Program Operacyjny Polska Cyfrowa a czym innym raport, rozróżniamy te dwie rzeczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Tak, zgadzam się.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PoselAntoniMezydlo">Chodzi o dokument, który w ostatnim dniu urzędowania minister Trzaskowski przesłał do konsultacji. Jest tu napisane: „alokacja dostępna w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, 1 mld euro, pozwoli na wybudowanie sieci dla 1,5 mln do 2 mln gospodarstw domowych, tj. ok. połowy gospodarstw w białych plamach. Na pozostałych obszarach rekomendowane będzie zapewnienie dostępu do szybkiego internetu poprzez technologie bezprzewodowe”.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#PoselAntoniMezydlo">Niech pani teraz powie, że skoro zgodnie z warunkami aukcji, mogą współdzielić pasmo do 15 MHz przy tych warunkach a to, co się postuluje, to przy jednej sieci byłoby to 50 MHz, to – jaka jest różnica szybkości? Szybkości nawet w warunkach laboratoryjnych, czyli jeden nadajnik, jeden odbiorca, bo to wówczas jest porównywalne. Gdy odbiorców jest więcej to, oczywiście, ta szybkość maleje, bo transmisja danych musi być współdzielona. Akurat na bardzo mało zaludnionych obszarach, te technologie radiowe są bardzo użyteczne, ponieważ jest tam mało odbiorców. Spełniają tam swoją rolę, jeśli chodzi o szybkość transmisji danych. Natomiast, w obszarach bardzo zurbanizowanych, o dużej gęstości, gdzie jest dużo odbiorców, należy stawiać gęściej nadajniki. Tu technologie przewodowe są bardziej stratne.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#PoselAntoniMezydlo">Pani minister, naprawdę nie jest sztuką wybudować sieć szkieletową. To się w Polsce powiela, to nie jest koordynowane i jest źle koordynowane. Nawet przy tym systemie, który zapewniliśmy, czyli udostępniania informacji itd. o wybudowanej infrastrukturze szerokopasmowej, jest to…</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#PoselAntoniMezydlo">Zresztą kiedyś, na posiedzeniu Komisji, pani prezes Gaj powiedziała, że każdy przedsiębiorca dba również o tajemnicę handlową itd., być może, że dziś spływa to coraz lepiej. Jednak wielokrotnie, ze względu na nasz system działania, nasz system rynkowy w tej sprawie, to najłatwiej to powielić, bo one są najtańsze. Największy problem jest w sieci dostępowej i na to należy położyć główny nacisk, by dojść do standardów, które są wymagane przez EAC.</u>
<u xml:id="u-49.5" who="#PoselAntoniMezydlo">Dziś, waszym założeniem nie powinno być to, by internet szerokopasmowy docierał do jak największej liczby mieszkańców, ale zadaniem powinno być to, by docierał do każdego miejsca w Polsce. By wszędzie internet miał taki standard. Minister Halicki nie może mówić dziennikarzowi: nie, to jest niemożliwe, do każdego to jest chyba niemożliwe.</u>
<u xml:id="u-49.6" who="#PoselAntoniMezydlo">Jest to obowiązek wynikający z EAC i tak to musi wyglądać.</u>
<u xml:id="u-49.7" who="#PoselAntoniMezydlo">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Nie wchodzimy w kompetencje wykonawcze. Mówimy o sieci, że w stosunku do ostatniego posiedzenia Komisji na ten temat jest zdecydowany postęp. Mamy deklarację, że sieć zostanie zrealizowana. Mówimy o tym, że cele agendy cyfrowej zostaną zrealizowane. My jesteśmy od rozliczenia, za jakiś czas, wówczas, gdy przyjdzie na to czas. Będziemy musieli to rozliczyć. To jest nasza rola.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Czy pani minister chce jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Krótko.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Oczywiście, nie zgadzam się z tym, co powiedział pan poseł, ale nie będę zabierała już czasu. Dla mnie podstawową sprawą jest to, co bardzo szczegółowo opisane jest w Narodowym Planie Szerokopasmowym. O tym jak Polska sytuuje się, jeżeli chodzi o stan infrastruktury szerokopasmowej w kraju – w każdym aspekcie i nie skupiałabym się na technologiach mobilnych.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMalgorzataOlszewska">Natomiast przedstawienie zaawansowania prac (tak jak pan poseł prosił) to, oczywiście, mogę to zrobić, ale chcę zauważyć, że z dnia na dzień sytuacja się zmienia. Przybywa bardzo dużo kilometrów światłowodów w bardzo szybkim tempie, zwłaszcza przy takiej pogodzie. Zatem, mogę prezentować dane, by Komisja miała najbardziej aktualne dane, właśnie w takim dniu, w jakim się dziś spotykamy. Mogę to zrobić szczegółowo, ale wydawało mi się, że takie podsumowanie jest dla Komisji czymś lepszym. Jednak, jeśli jest takie życzenie, to oczywiście przedstawimy dane bardzo szczegółowo wg daty. Czasami w ciągu miesiąca, sytuacja może się zmienić o 10% lub 15%.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Dziękuję wszystkim, stronie rządowej i społecznej, przedstawicielom rynku i państwu posłom za udział w posiedzeniu Komisji, za dyskusję, za debatę.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejOrzechowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>