text_structure.xml 58.6 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Dzisiejsze posiedzenie zostało zwołane celem rozpatrzenia poprawek, a właściwie wniosków i poprawek, zgłoszonych w trakcie drugiego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Sanitarnej. W czasie drugiego czytania, które odbyło się dzisiaj wieczorem, posłowie zgłosili piętnaście poprawek, które, mam nadzieję, wszyscy mają przed sobą.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Proponuję rozpatrzenie poprawek w następującym trybie. Jeżeli będą pytania do poszczególnych poprawek czy też pytania do posłów wnioskodawców, to przeprowadzimy krótką dyskusję, jeżeli ich nie będzie i różnica zdań będzie wyraźna, to poddam je pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1 autorstwa pana posła Władysława Szkopa. Jest to wniosek o odrzucenie w całości projektu ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Sanitarnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Zwracam uwagę, że w przypadku przyjęcia pierwszej poprawki bezprzedmiotowe jest rozpatrywanie następnych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Ale czy Komisja również opiniuje tę poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Oczywiście tak. Komisja powinna wniosek odrzucić lub przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy ze strony posłów są pytania do wnioskodawcy? Czy pan minister chciałby wyrazić swoje zdanie wobec tego wniosku? Jaka jest pana opinia o tym wniosku? Jest to bardzo radykalny wniosek o odrzucenie w całości projektu i przerwanie prac nad ustawą, a więc zaproponowanie Sejmowi, że ta ustawa jest niepotrzebna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaGlownyInspektorSanitarnyPawelPoliczkiewicz">Wniosek jest istotnie bardzo radykalny i przekreślający półtoraroczną pracę nad projektem ustawy ze strony posłów lewicy i prawicy. Pod projektem nowelizacji ustawy o Inspekcji Sanitarnej złożyli bowiem swoje podpisy posłowie różnych klubów poselskich. Projekt wywołał liczne dyskusje i rozmowy, które odbyły się jeszcze przed wprowadzeniem go pod obrady Komisji, a potem Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaGlownyInspektorSanitarnyPawelPoliczkiewicz">Wszyscy byli za tym, aby wprowadzić na pierwszym miejscu podległość pionową inspekcji sanitarnej. Monitowałem do rządu, że obecna sytuacja inspekcji sanitarnej, kiedy istnieje podległość pozioma, nie zdaje egzaminu. Uważałem, że jest to sprawa najważniejsza do załatwienia. Także ważna jest kwestia odwoływania i powoływania inspektorów sanitarnych, jak również centralne finansowania stacji, a nie przez wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaGlownyInspektorSanitarnyPawelPoliczkiewicz">Obecnie mamy taką sytuację, że większość powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych nie ma pieniędzy na bieżącą działalność. Środki te nie docierają do nich. W roku bieżącym stacje otrzymały jedynie około 40% środków na ich normalne funkcjonowanie. Uważam, że obecny system finansowania stacji sanitarno-epidemiologicznych jest wadliwy i wymaga zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Z tego wynika, że pan minister uważa ustawę za potrzebną?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuPawelPoliczkiewicz">Oczywiście. Uważam, że jest to ustawa bardzo ważna i potrzebna. Obecnie obowiązujące przepisy ustawy paraliżują prace inspekcji sanitarnej i powodują, że podstawowe sprawy w powiecie nie są rozstrzygane na miejscu, nie ma możliwości podejmowania samodzielnych decyzji przez powiatowych inspektorów. Powiatowi inspektorzy sanitarni są dosłownie trzymani za rękę przez starostów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Widzę, że do wypowiedzi zgłasza się pan poseł wnioskodawca. Czy pan poseł chciałby szerzej uzasadnić swój wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Dziękuję bardzo za udzielenie mi głosu, ale wcale nie chciałem uzasadniać szerzej swojego wniosku ponieważ uważam, że jest on jasny, precyzyjny i nie budzi żadnych wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoslankaEwaSikorskaTrela">Zgłaszam wniosek przeciwny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przepraszam panią posłankę, ale teraz głos ma pan poseł Władysław Szkop.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Myślę, że w ciągu czterech lat pracy w Komisji był czas, aby nauczyć się zasad procedowania. Wniosek przeciwny do mojego można było złożyć w czasie drugiego czytania projektu ustawy, a nie teraz podczas omawiania na posiedzeniu Komisji zgłoszonych poprawek i wniosków. Myślę panie przewodniczący, że nieprzestrzeganie regulaminu jest jedną z największych słabości naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselWladyslawSzkop">Nie bardzo rozumiem stanowiska rządu wygłaszanego obecnie, ani stanowiska ministra zdrowia, bowiem w takiej roli występuje dzisiaj pan minister Paweł Policzkiewicz.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselWladyslawSzkop">Rozumiem, że pan przewodniczący zapytał mnie, wnioskodawcę, o uzasadnienie mojego wniosku o odrzucenie w całości projektu ustawy. I to jeszcze bym zrozumiał. Natomiast nie rozumiem, jak można o to pytać przedstawiciela rządu.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PoselWladyslawSzkop">Ale skoro już tak się stało, że pan przewodniczący dopuścił do głosu przedstawiciela rządu, to chciałbym powiedzieć, że ta regulacja prawna przygotowana przez podkomisję i przyjęta przez Komisję Zdrowia, budzi cały szereg bardzo poważnych wątpliwości. Pan poseł Tadeusz Zieliński powiedział dzisiaj z trybuny sejmowej, że regulacja dotycząca inspekcji sanitarnej jest konstruowana na wzór policji. Powiem więcej; to jest coś więcej, niż regulacja na wzór policji, bowiem centralizacja funkcjonowania inspekcji sanitarnej nie uwzględnia istotnych opinii samorządów. Propozycje zawarte w ustawie nie biorą pod uwagę opinii samorządów, a Główny Inspektor Sanitarny nie musi ich w żadnym stopniu uwzględniać i nie musi się ze swoich decyzji przed nikim rozliczać.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PoselWladyslawSzkop">W ustawie jest zresztą dużo więcej rozstrzygnięć budzących wątpliwości. Dlatego zgłosiłem wniosek o odrzucenie projektu ustawy w całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Ponieważ istnieje jednak różnica zdań na temat projektu ustawy, zatem poddam wniosek pana posła Władysława Szkopa pod głosowanie. Kto z członków Komisji Zdrowia jest za poparciem wniosku pana posła Władysława Szkopa o odrzucenie w całości projektu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja 1 głosem, przy 9 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, odrzuciła wniosek i Komisja ocenia go negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Pan poseł Tadeusz Zieliński proponuję, aby po wyrazie "Sanitarnej" w tytule ustawy dodać wyrazy "oraz innych ustaw".</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Wniosek jest jasny i proponuję przejść do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Czy nie można zapytać przedstawiciela rządu o zdanie w tej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Panie pośle, bardzo proszę zrezygnować z takich zaczepek. To ja prowadzę obrady Komisji i mogłem nie pytać nikogo z rządu o zdanie. Posłowie nie zgłaszają uwag, więc nie ma o czym dyskutować. Poddaję wniosek nr 1 pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Kto jest za przyjęciem poprawki pana posła Tadeusza Zielińskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Proszę o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Skoro pan poseł domagał się przestrzegania regulaminu, to pragnę zauważyć, że jesteśmy już w trakcie głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Mimo wszystko proszę o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">W jakiej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselWladyslawSzkop">W sprawie poprawki nr 1. Chcę zadać pytanie panu ministrowi. Proszę wyjaśnić, dlaczego w czasie prac legislacyjnych na wszystkich etapach, nie został ujęty tak prosty wniosek? Dlaczego Centrum Legislacyjne Rządu oraz służby ministra zdrowia w ogóle nie wzięły pod uwagę tak prostej rzeczy, że czytający nie będzie mógł nawet domyśleć się, że w ustawie dokonuje się licznych zmian innych ustaw. To jest tak poważny błąd legislacyjny, że może w praktyce uniemożliwić wykonywanie prawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy można prosić przedstawiciela Biura Legislacyjnego o wypowiedzenie się w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Biuro nie dopatruje się żadnego błędu legislacyjnego. O znaczącej liczbie poprawek można mówić w przypadku zmiany w dwudziestu ustawach. W tym przypadku mamy do czynienia jedynie z dwiema ustawami. Poza tym są to zmiany nieznaczne. Dodanie w tytule wyrazów "oraz innych ustaw" lub też pominięcie tych słów, nie jest błędem legislacyjnym. Jeżeli w jednej ustawie dokonuje się nowelizacji wielu ustaw, to taka zmiana byłaby uzasadniona. Mogę podać panu posłowi Tadeuszowi Zielińskiemu przykłady wielu ustaw uchwalonych przez Sejm w obecnej kadencji, w których w ogóle nie ma w tytule wyrazów "oraz innych ustaw".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselWladyslawSzkop">To nie jest argument.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Może dla pana posła. Przy zmianie dwóch ustaw nie trzeba tego koniecznie sygnalizować w tytule ustawy. To nie jest zresztą nowelizacja tych ustaw, ale wprowadza się do nich jedną zmianę. Może jednak przytoczę zapisy zawarte w omawianej ustawie o zmianie ustawy o Inspekcji Sanitarnej. O zmianach mówią jedynie art. 2 i dopisany przez Komisję w trakcie procedowania art. 3. Wcześniej tych artykułów nie było, dlatego nie ma w tytule wyrazów " oraz o zmianie innych ustaw." Przy zapisach o administracji rządowej w województwie dodaje się tylko punkt 17. To samo dotyczy art. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Dziękuję za wyjaśnienie. Głos ma pan minister, a następnie wypowie się przewodniczący podkomisji, pan poseł Andrzej Wojtyła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuPawelPoliczkiewicz">Chciałem przypomnieć, że jest to projekt poselski, a nie rządowy. Dlatego też występuję dzisiaj na posiedzeniu Komisji nie jako przedstawiciel rządu, bo nie ma stanowiska rządu do tego projektu ustawy. Jako Główny Inspektor Sanitarny nigdy nie ukrywałem swojego poparcia dla omawianego projektu poselskiego ustawy. Dawałem zresztą temu wyraz półtora roku temu w sprawozdaniu do ministra spraw wewnętrznych i administracji pisząc, że na skutek podległości poziomej inspektorów sanitarnych kuleje nasza praca. Dwukrotnie wyrażałem takie stanowisko w pismach z marca 2000 r.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PodsekretarzstanuPawelPoliczkiewicz">Uważam, że ustawa niesie dużą pozytywną zmianę w funkcjonowaniu administracji. Nie miało jednak szans przygotowanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o Inspekcji Sanitarnej. Dlatego wszystkie uzgodnienia prowadzone w sprawie projektu nie miały oficjalnego charakteru, było jedynie stanowisko ministra zdrowia, które zostało przesłane do Sejmu. Wszystkie uzgodnienia dokonywało Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu, a nie rządowe Centrum Legislacyjne. Powtarzam raz jeszcze; jest to projekt poselski, który nie miał aprobaty rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselAndrzejWojtyla">Potwierdzam, że jest to projekt poselski ustawy podpisany przez grupę posłów. W trakcie prac podkomisji nie był zgłaszany wniosek o odrzucenie projektu w całości, jak to zaproponował pan poseł Władysław Szkop.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselAndrzejWojtyla">Chciałbym zgłosić wniosek formalny o przejście do głosowania poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Mamy wniosek formalny o przystąpienie do głosowania. Przedtem jeszcze zabierze głos wnioskodawca, którym jest pan poseł Tadeusz Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Sprawa jest na tyle oczywista, że nie ma co dalej dyskutować. Oczywista, że proponowane przeze mnie wyrazy muszą być dopisane do tytułu ustawy. Nie prowadźmy dalej debaty na ten temat, bo o sprawach oczywistych się nie dyskutuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Powiedziałem to już w pierwszym zdaniu dlatego poddaję poprawkę pod głosowanie. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja 13 głosami, przy 1 przeciwnym i braku wstrzymujących się, przyjęła poprawkę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Jej autorem jest pan poseł Alfred Owoc. Czy ktoś ma pytania do posła wnioskodawcy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Pan poseł wnioskodawca proponuje nadać nowe brzmienie ust. 3 : "Główny Inspektor Sanitarny wykonuje swoje zadania przy pomocy dwóch zastępców". Czy również sam wykonuje te zadania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselAlfredOwoc">Moje intencje miały charakter porządkujący dotychczasowy zapis. W pierwotnej wersji znalazł się zresztą lapsus bowiem ust. 3 mówił, iż "Główny Inspektor Sanitarny wykonuje swoje zadania przy pomocy dwóch zastępców oraz Głównego Inspektora".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawka pana posła Alfreda Owoca polega na tym, że skreśleniu ulegają wyrazy "oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego". Pierwotny zapis brzmiał : "Główny Inspektor Sanitarny wykonuje zadania przy pomocy dwóch zastępców oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Mamy już jasność, czego dotyczy poprawka i możemy ją przegłosować.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy pan poseł wnioskodawca chce zmienić treść swojej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselAlfredOwoc">Nie ukrywam, że zgłaszając poprawkę miałem jedynie zamiar uporządkować istniejący zapis, a nie dokonywać zmiany mającej charakter merytoryczny. Jednak teraz zaczynam mieć wątpliwości i proszę legislatora o wyjaśnienie, jakie rozwiązanie będzie lepsze.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselAlfredOwoc">Jeśli Biuro Legislacyjne uzna, że pierwotna propozycja zmiany jest lepsza, to wycofam swój wniosek. Przyznaję, że inaczej odczytałem treść tego przepisu, i jest to moja wina wynikająca chyba ze zmęczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Prosiłbym bardzo, aby przedstawiciel Biura Legislacyjnego wyjaśnił, czy poprawne jest rozwiązanie łączące w jednym przepisie osoby fizyczne ze strukturami organizacyjnymi, którą stanowi Główny Inspektorat Sanitarny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselAlfredOwoc">Podzielam wątpliwość pana posła Władysława Szkopa, że takie sformułowanie było niefortunne i trzeba je zmienić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Pan poseł wnioskodawca może dokonać zmiany swojej propozycji lub wycofać wniosek. Może też zgłosić nową treść poprawki.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Jeśli jednak takiego wniosku nie będzie, to poddam pod głosowanie wniosek zawarty w przedstawionym nam dokumencie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselAlfredOwoc">Chętnie wysłucham podpowiedzi służącej lepszemu sformułowaniu wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy są inne propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Mam pytanie wynikające z faktu, iż nie mam przed sobą tekstu podstawowego sprawozdania Komisji. Czy znajduje się w nim przepis konstytuujący Generalny Inspektorat Sanitarny?</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PoselTadeuszZielinski">Zgadzam się, że przepis art. 7 ust. 3 nie jest dobrze skonstruowany, ale skreślając drugi człon zapisu nie możemy pozbawić ustawy przepisu, który otwiera całą sekwencję norm dotyczących Generalnego Inspektoratu Sanitarnego. Jeżeli taki zapis jednak znajduje się w ustawie, to skreślenie nazwy tej struktury organizacyjnej w ust. 3 odbędzie się bez szkody dla całości ustawy. Można jednak tak zmodyfikować poprawkę, że zostanie dodany ustęp, który określi czym jest instytucja Głównego Inspektoratu Sanitarnego, bo przecież o to nam głównie chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Może Biuro Legislacyjne pomoże nam w rozwiązaniu tej kwestii? Czy taka zmiana nie odbije się na zadaniach Głównego Inspektoratu Sanitarnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawka pana posła Alfreda Owoca korzystnie poprawia tę normę prawną i jest do przyjęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Ale pytanie dotyczyło skutków takiej zmiany, czy nie ograniczy to zadań Głównego Inspektoratu Sanitarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Skreślenie w ust. 3 art. 7 wyrazów "oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego" nie będzie ograniczało jego roli i wykonywanych przez niego zadań. Jest to już jednak kwestia merytoryczna i lepiej, gdyby na to pytanie odpowiedział pan minister Paweł Policzkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PodsekretarzstanuPawelPoliczkiewicz">W art. 7 mowa jest o tym, że Głównym Inspektoratem Sanitarnym kieruje Główny Inspektor, jako centralny organ administracji rządowej. Dalej w punkcie 4 stwierdza się, że zadania Głównego Inspektoratu określa statut nadany zgodnie z rozporządzeniem przez właściwego ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Takie zapisy są w zupełności wystarczające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">W tej sytuacji skreślenie wyrazów, które proponuje pan poseł Alfred Owoc, nie ograniczy kompetencji Głównego Inspektoratu Sanitarnego, bo będzie to określone w statucie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Zdaje się, że w ustawie powinien znaleźć się przepis określający relacje między Głównym Inspektorem Sanitarnym a Głównym Inspektoratem Sanitarnym. Chyba o taki przepis nam chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Proponuję jednak nie rozwijać dalej dyskusji nad treścią ustawy, a jedynie ograniczyć ją do poprawki nr 2 pana posła Alfreda Owoca.Czy są propozycje zmiany treści poprawki nr 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PodsekretarzstanuPawelPoliczkiewicz">O tym wszystkim mowa jest w rozdziale Organizacja Inspekcji Sanitarnej. Ale w ust. 3 art. 7 powinien pozostać zapis mówiący, że Główny Inspektor Sanitarny wykonuje zadania przy pomocy dwóch zastępców oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W ustawie-matce w art. 7 znowelizowanej ustawy znajdował się zapis polegający na tym, że Główny Inspektor Sanitarny zadania wykonuje przy pomocy Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Nowelizacja poselska polegała jedynie na tym, że dodaje wyrazy "oraz dwóch zastępców". Natomiast pan poseł Alfred Owoc proponuje skreślenie w tym przepisie końcowych wyrazów "oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego". Natomiast ust. 4 art. 7 mówi, że "Organizację Głównego Inspektoratu Sanitarnego określa statut nadany w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia".</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Rozporządzenie to reguluje również relację między Głównym Inspektoratem Sanitarnym a Głównym Inspektorem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Dla mnie jest to jasne i uważam, że poprawka pana posła Alfreda Owoca nie szkodzi określeniu zadań Głównego Inspektoratu Sanitarnego, a jedynie czyści zapis pod względem legislacyjnym, o czym mówił przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Gdyby w ust. 3 nie było normy prawnej dla Głównego Inspektoratu Sanitarnego, to byłby z tym pewien problem. Mogłoby z tego wynikać, że Główny Inspektor Sanitarny nie może wykorzystywać Głównego Inspektoratu do wykonywania swoich zadań. Dzięki zapisowi w ust. 3 może to dokładnie określić w statucie. Czy jeszcze pozostały jakieś wątpliwości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Przepis zawarty w sprawozdaniu Komisji jest ułomny ponieważ nie można na jednej płaszczyźnie stawiać funkcji i instytucji. To tak, jak byśmy napisali, że premier wykonuje swoje zadania przy pomocy wicepremierów i Kancelarii Premiera. Tego nie można stawiać na jednej płaszczyźnie, bo to nie są zjawiska jednorodne.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PoselTadeuszZielinski">Przepis zawarty w sprawozdaniu jest niedobry. Propozycja pana posła Alfreda Owoca idzie w dobrym kierunku, ale jest niewystarczająca.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PoselTadeuszZielinski">Po proponowanej zmianie zapis brzmiałby, iż "Główny Inspektor Sanitarny wykonuje zadania przy pomocy dwóch zastępców", potem dopiero nagle pojawia się instytucja Głównego Inspektoratu Sanitarnego nie wiadomo skąd wzięta i czemu służąca.  Trzeba poprawkę zmodyfikować w taki sposób, aby pojawił się ustęp określający relację między Głównym Inspektorem Sanitarnym a jego aparatem wykonawczym, którym jest Główny Inspektorat Sanitarny. Może po prostu napisać, że "Główny Inspektor Sanitarny realizuje swoje zadania poprzez dwóch zastępców i Główny Inspektorat Sanitarny".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Nie będziemy jednak kierowali teraz tej zmiany do podkomisji. Na tym etapie prac nad ustawą albo jest gotowy wniosek zmiany, albo trzeba przegłosować poprawkę zgłoszoną w trakcie drugiego czytania projektu ustawy. W tej sytuacji poddam poprawkę nr 2 pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Czy można zapoznać się z treścią sprawozdania, które zostało przedstawione do drugiego czytania projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Niestety, nie mamy takiej możliwości. Proponuję następujące rozwiązanie. Ponieważ są wątpliwości do treści poprawki nr 2, odłóżmy ją na chwilę i przejdźmy do rozpatrzenia kolejnych poprawek. Do poprawki nr 2 jeszcze dzisiaj powrócimy, kiedy zainteresowani posłowie przygotują jej nową redakcję.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przechodzimy zatem do rozpatrzenia poprawki nr 3, której autorem jest również pan poseł Alfred Owoc.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy pan poseł chciałby krótko przedstawić treść poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselAlfredOwoc">Do sprawozdawczego zapisu wprowadziłem zmianę polegającą na zwiększeniu liczby członków rady z 11 do 15. Proponuję także, aby radę powoływał właściwy minister do spraw zdrowia na wniosek Głównego Inspektora Sanitarnego. Wydaje się, że zasadne jest uszczegółowienie tego zapisu. Zmierzam do stwierdzenia zawartego w ust. 2 art. 9, iż Główny Inspektor Sanitarny zaprasza przedstawicieli centralnych organów administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego oraz - co stanowi novum - związków zawodowych, organizacji pracodawców oraz organizacji społecznych statutowo zajmujących się problemami sanitarno-epidemiologicznymi. Dotychczasowy zapis był trochę enigmatyczny. Wydaje się, że moje poprawki są do przyjęcia i nie będę ich dalej argumentował.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 3?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Ta poprawka jest błędna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Pan poseł Władysław Szkop jest przeciwny poprawce, wobec tego poddam ją pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Kto jest za przyjęciem i pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 3?</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja 10 głosami, przy 3 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, przyjęła poprawkę nr 3 i będzie rekomendować Sejmowi jej przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4, której autorem jest pan poseł Wit Majewski. Czy można prosić o prezentację poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselWitMajewski">Poprawkę nr 4 i kilka następnych trzeba przegłosować łącznie, gdyż mają one za zadanie likwidację nowo powołanego pionu sanitarno-epidemiologicznego w postaci inspektorów granicznych. Uważam, że dotychczasowe służby dobrze wykonywały swoje zadania i są do tego przygotowane. Przez powołanie nowych służb mnożymy niepotrzebnie koszty, a wiadomo, że środki znajdujące się obecnie w dyspozycji resortu zdrowia nie wystarczają na pokrycie bieżących potrzeb stacji sanitarno-epidemiologicznych, o czym już dzisiaj była mowa. Mnożenie bytów spowoduje, że te szczupłe środki będą dodatkowo dzielone na większą liczbę podmiotów. Z tych powodów wnoszę o nie tworzenie takich służb granicznych. Przynajmniej na tym etapie jest to niepotrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Zwracam uwagę, że poprawki nr 4, 5 i 10 należy rozpatrywać łącznie i będziemy tak je głosowali. Poddaję pod głosowanie poprawki; kto jest za ich przyjęciem?</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja 2 głosami, przy 8 przeciwnych i 4 wstrzymujących się, odrzuciła poprawki pana posła Wita Majewskiego. Tak więc poprawki nie uzyskały pozytywnej opinii.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Rozpatrujemy poprawkę nr 6. Jej autorem jest także pan poseł Wit Majewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawka nr 6 musi być głosowana oddzielnie, gdyż dotyczy czegoś innego niż poprawki 4, 5 i 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Może autor zechce wyjaśnić treść poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselWitMajewski">Moja propozycja jest jasna: proponuję skreślenie ust. 3 w art. 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Jeżeli pan poseł wnioskodawca sobie życzy, to Biuro Legislacyjne wyjaśni na czym polega poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselWitMajewski">Nie mam nic przeciw temu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawka nr 6 pana posła Wita Majewskiego dotyczy skreślenia ust. 3 w art. 11, który mówi, że " Powołanie na stanowisko inspektora sanitarnego następuje na okres 5 lat".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselWitMajewski">Wycofuję tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Poprawka nr 6 została wycofana przez jej autora.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Rozpatrujemy zatem poprawkę nr 11 zgłoszoną przez pana posła Alfreda Owoca. Proszę autora o jej przedstawienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoselAlfredOwoc">W sprawozdaniu Komisji jest zapis mówiący między innymi, że inspektorem sanitarnym może zostać lekarz, który uzyskał kierunkowo specjalizację w trybie przewidzianym w odrębnych przepisach, albo posiada inne wyższe wykształcenie i uzyskał I lub II stopień specjalizacji z dziedziny medycznej.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#PoselAlfredOwoc">Na tym proponuję zakończyć zapis, a więc ograniczyć sprawy kadrowe do lekarza oraz innej osoby, która uzyskała I lub II stopień specjalizacji z dziedziny medycyny. Stanowi to swoisty wentyl bezpieczeństwa i zaporę przed mianowaniem na funkcję lekarza sanitarnego np. prawnika, informatyka, kierownika kina i osób o innych specjalnościach zawodowych. Chodzi o osoby, które nigdy w życiu nie trzymały w ręku próbówki czy pipety i które nie wiedzą, co to jest laboratorium.</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#PoselAlfredOwoc">Dlaczego proponuję skreślenie pozostałego zapisu? Wydaje mi się, że proponowany przeze mnie zapis jest już zupełnie wystarczający i nie trzeba jeszcze mówić o ukończonych studiach podyplomowych ze zdrowia publicznego. Taki zapis otwiera drogę osobom, które w moim przekonaniu nie powinny zostać inspektorami sanitarnymi. Kusiło mnie co prawda, aby zaproponować przepis mówiący, że inspektorami sanitarnymi mogą zostać tylko i wyłącznie lekarze medyczni, ale potem doszedłem do wniosku, że byłoby to zbyt daleko idące ograniczenie. Proponuję zatem brzmienie punktu 3 zgodnie z tekstem, który państwo posiadacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Dziękuję za wyjaśnienie. Czy pan minister Paweł Policzkiewicz chciałby się w tej sprawie wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PodsekretarzstanuPawelPoliczkiewicz">Popieram w pełni tę poprawkę. Uważam, że jest ona precyzyjna. Mam jednak wątpliwości natury prawnej, jako że obecnie nie ma już specjalizacji I i II stopnia z dziedziny medycyny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Może pozostawić jedynie zapis mówiący o specjalizacji z dziedziny medycyny, natomiast skreślić wyrazy "I lub II stopień". Będzie to dotyczyło zarówno stopni uzyskanych kiedyś, jak i w przyszłości. Czy pan poseł wnioskodawca proponuje taki zapis i uwzględni moją sugestię?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PoselAlfredOwoc">Zgłaszając poprawkę kierowałem się wyłącznie względami merytorycznymi. Jeśli zwraca się mi uwagę, aby udoskonalić poprawkę, to zgadzam się na to, bo uważam, że zmiana jest wskazana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Jakie jest stanowisko Biura Legislacyjnego w tej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Na ten temat dyskusja się już odbyła w Komisji i o ile sobie przypominam, wypowiadał się pan poseł Władysław Szkop, który pouczył wszystkich, że niestety, nie ma już lekarzy w obowiązującym porządku prawnym.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie możemy jednak tworzyć nowego prawo opierając się na normach poprzednio obowiązujących. Chodzi o lekarzy mających I czy II stopień specjalizacji. Dlatego poprawka jest nie do przyjęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Poproszę wobec tego pana posła Władysława Szkopa o wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Przedstawiciel Biura Legislacyjnego ma nie tylko dobrą pamięć, ale także dobrze odnotował, że w specjalizacjach lekarskich istotnie nie ma już I i II stopnia. To jest prawda. Ale w diagnostyce laboratoryjnej istnieją nadal dwa stopnie specjalizacji i to się nie zmieniło. Ponadto są specjalizacje pielęgniarskie; ciągle obowiązują dwa stopnie specjalizacji. Istnieją dwa stopnie specjalizacji także w innych, może trochę dziwnych, dziedzinach medycyny.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#PoselWladyslawSzkop">Zastanawiałem się, czy wystarczające będzie użycie w tym zapisie jedynie słów "specjalizacja z dziedziny medycyny". Jest bowiem jedna subtelność. Osoba mająca specjalizację II stopnia w systemie dwustopniowym, jest określana jako specjalista. Natomiast osoba mająca tylko I stopień posiada tylko specjalizację. Jest to jednak pewna różnica w nazewnictwie. Gdybyśmy pozostawili tylko zapis mówiący o specjalizacji z dziedziny medycznej, czy nie byłoby to jednak pewną nieścisłością?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PoselAlfredOwoc">Myślę, że dobrym wyjściem byłoby napisanie, że chodzi o osobę, która uzyskała stosowną specjalizację z dziedziny medycyny. Natomiast broniłbym tezy o I i II stopniu specjalizacji, dlatego że przepisy dziś mówią o przyszłości. Ja mam na przykład II stopień specjalizacji z EOZ, której to specjalizacji już nie ma, a w sprawach kadrowych ta specjalizacja jest uważana za równoznaczną z dzisiejszą specjalizację z dziedziny zdrowia publicznego. I to jest bezsporne. Mówiąc krótko; historii nie da się zamazać. W jednym rozporządzeniu ministra zdrowia znajduje się przepis stwierdzający, że niektóre specjalizacje są uważane za równoważne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Wobec tego poddam poprawkę nr 10 pod głosowanie w takiej formie, w jakiej ostatecznie pan poseł Alfred Owoc ją zredaguje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PoselAndrzejWojtyla">Mam wątpliwości do skreślenia ostatniego akapitu pkt 3. Przecież wydziały zdrowia publicznego na uczelniach i szkoły zdrowia publicznego były po to tworzone, aby m.in. kształciły specjalistów mających pracować w zdrowiu publicznym, w tym, także w inspekcji sanitarno-epidemiologicznej.</u>
          <u xml:id="u-84.1" who="#PoselAndrzejWojtyla">Jest to głos przeciw poprawce nr 10. Bowiem poprawka pana posła Alfreda Owoca zmierza do tego, żeby taka osoba nie mogła pełnić funkcji inspektora sanitarnego. Mój głos jest zatem głosem przeciwnym poprawce nr 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Ale nadal toczymy dyskusję, czy treść poprawki jest już w pełni prawidłowa, czy też jeszcze nie. Może są inne propozycje zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Pytanie i prośba do pana posła Alfreda Owoca: czy nie można by pominąć wyrazów mówiących o I lub II stopniu. Czy nie wystarczyłoby pozostawienie słów "uzyskała specjalizację z dziedziny medycyny".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PoselAndrzejWojtyla">Albo po prostu "jest specjalistą z dziedziny medycyny".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Proszę nie prowadzić dyskusji poza mikrofonem, bo ona niczego nie wniesie.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Zwracam się do pana posła Alfreda Owoca, czy zamierza wprowadzić autopoprawkę i zmieni treść poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PoselAlfredOwoc">Jedyny problem stanowi zapis o specjalizacji. Jeśli to państwa satysfakcjonuje, to skreślam wyrazy "I lub II stopień". Pozostanie wobec tego zapis " i uzyskała specjalizację z dziedziny medycyny".</u>
          <u xml:id="u-89.1" who="#PoselAlfredOwoc">Ponieważ pan poseł Andrzej Wojtyła ma odmienne zdanie pragnę wyjaśnić, że swoją poprawką chciałbym przeciwdziałać temu, żeby inspektorami sanitarnymi zostawali ludzie, którzy nie mają żadnego przygotowania laboratoryjnego. W służbie sanitarno-epidemiologicznej laboratorium jest podstawowym warsztatem pracy. Stąd zawężenie zapisu w stosunku do pierwotnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy obecnie zdarza się, że inspektorami sanitarnymi są ludzie mający takie przygotowanie, o jakim mówił pan poseł Alfred Owoc, to znaczy nie mają właściwego przygotowania zawodowego? Czy są to ludzie o innym wykształceniu niż wymagane? Słyszę, że takie sytuacje mają miejsce, co potwierdza słuszność proponowanej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PoselAndrzejWojtyla">Obecnie najczęściej przy powoływaniu wojewódzkich inspektorów sanitarnych bierze się pod uwagę głównie to, czy ukończyli szkołę zdrowia publicznego. Temu chyba pan minister nie zaprzeczy. Wystarczy przeczytać ogłoszenia w prasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PodsekretarzstanuPawelPoliczkiewicz">Ale specjalizacji ze zdrowia publicznego nikt nie zrobi z mocy prawa. Nie może tego zrobić np. prawnik czy ekonomista.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PoselAlfredOwoc">Teoretycznie może zostać inspektorem sanitarnym osoba mająca inne wykształcenie, która ukończyła także szkołę zdrowia publicznego. A ja to uważam za sytuację patologiczną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Myślę, że wszystkie argumenty zostały już przedstawione i możemy przystąpić do rozstrzygnięcia. Poddaję poprawkę nr 11 pod głosowanie; kto jest za jej przyjęciem z uwzględnieniem autopoprawki?</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja 11 głosami, przy 2 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęła poprawkę nr 11 po zmianie.</u>
          <u xml:id="u-94.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Mam sygnał, że możemy powrócić do rozpatrzenia poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Jest propozycja, aby skreślić w ust. 3 art. 7 wyrazy "dwóch zastępców oraz", co oznacza powrót do dotychczasowego brzmienia zapisu ustawy. Natomiast w art. 8 znajduje się przepis mówiący o powoływaniu zastępcy Głównego Inspektora Sanitarnego. Tam proponuję dopisać, że powołuje się zastępców Głównego Inspektora Sanitarnego w liczbie nie większej niż dwóch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Jest jednak pewna różnica między stwierdzeniem "nie więcej niż dwóch" a konkretną propozycją pana posła Alfreda Owoca, że ma ich być tylko dwóch. Może pozostawić taki zapis?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Można to zmienić, ja się nie upieram przy poprzednim zapisie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Chciałem jedynie zwrócić uwagę na różnice między obydwoma wnioskami.</u>
          <u xml:id="u-98.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Pan poseł Tadeusz Zieliński przejmuje propozycję pana posła Alfreda Owoca, jako autopoprawkę, wobec tego poddam ją pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-98.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 2 w zmienionej formie? Może zapytam, kto jest przeciwny tej poprawce, bo sprawa wydaje się jasna.</u>
          <u xml:id="u-98.3" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Nie ma sprzeciwu; poprawka nr 2 uzyskała aprobatę Komisji. Ostateczną treść poprawki pan poseł Tadeusz Zieliński uzgodni z Biurem Legislacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-98.4" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Powracamy do poprawki 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Może jednak odczytam nową treść poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Jeśli uznaje pan to za niezbędne, to bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W art. 8 propozycja pana posła Tadeusza Zielińskiego zmierza do stwierdzenia, że "Zastępców Głównego Inspektora Sanitarnego powołuje w liczbie dwóch i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia na wniosek Głównego Inspektora Sanitarnego". Czy o to chodziło panu posłowi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Tak, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">A w odpowiednim miejscu znajdzie się zapis, że Główny Inspektor wykonuje zadania za pomocą Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Chodzi konkretnie o zapis art. 7 ust. 3.</u>
          <u xml:id="u-103.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Mamy więc jasność w sprawie poprawki nr 2 i możemy powrócić do rozpatrzenia poprawki nr 12. Głos ma wnioskodawca, którym jest pan poseł Wit Majewski. Pan poseł proponuje skreślenie zmiany 22. Czego ta zmiana dotyczy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PoselWitMajewski">Poprawka dotyczy rzeczoznawców, którzy mogą oceniać projekty pod względem merytorycznym. Dotychczasowa praktyka nie wyłącza z możliwości opiniowania również aktualnych pracowników stacji sanitarno-epidemiologicznych mających praktykę i przygotowanie w tym zakresie. Są to osoby szczególnie predysponowane do wykonania tych zadań. Natomiast moja poprawka zmierza do wyłączenia ich z możliwości opiniowania projektów. Może jednak Główny Inspektor Sanitarny wyjaśni nam, jaki jest cel takiego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PodsekretarzstanuPawelPoliczkiewicz">Jest to przepis najbardziej korupcjogenny, bowiem inżynier pracujący w stacji sanitarno-epidemiologicznej robi projekt i jako rzeczoznawca sam sobie go zatwierdza, a jako pracownik stacji odbiera projekt. Więcej nie trzeba dla nadużyć. Taka jest niestety praktyka. Z tego między innymi powodu inżynierowie tak chętnie idą dzisiaj pracować do inspekcji sanitarnej. Często oni nawet za darmo by w nich pracowali, byleby tylko mieć możliwość wykonywania projektów, które sami jako rzeczoznawcy zatwierdzają do realizacji i sami odbierają wykonanie dzieła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PoselWitMajewski">Czy nie można zrobić porządku w tym zakresie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PodsekretarzstanuPawelPoliczkiewicz">Można, ale to nie da efektu Przecież rzeczoznawcami mogą być inżynierowie, którzy jednak pracują poza służbą sanitarno-epidemiologiczną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Jak rozumiem pan minister jest przeciwny zmianie nr 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PodsekretarzstanuPawelPoliczkiewicz">Tak. Jest wiele przykładów świadczących o potrzebie zmiany obecnego stanu rzeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PoselAlfredOwoc">Namawiałbym do takiego rozwiązania, że aktem niższej rangi Główny Inspektor Sanitarny czy minister zdrowia, może tę sytuację zmienić. Z pewnością jest rzeczą naganną, że Kowalski jest rzeczoznawcą wykonującym projekty, a potem ten sam Kowalski pracujący w inspekcji sanitarnej je zatwierdza. Nikogo nie trzeba przekonywać, że jest to układ chory. Dlaczego jednak ten sam Kowalski nie może być rzeczoznawcą w innej stacji sanitarno-epidemiologicznej, w której nie jest związany z całym procesem decyzyjnym? Miałbym spokojne sumienie, gdybyśmy zmiany proponowane w ustawie przeprowadzili za 10 lat, kiedy pracownicy inspekcji sanitarnej będą z pewnością dobrze zarabiali. Ale wydaje mi się przesadą wylewanie dziecka razem z kąpielą. Powtórzę raz jeszcze; w mojej propozycji nie ma żadnych podtekstów politycznych, ale reprezentuję jedynie podejście ludzkie.</u>
          <u xml:id="u-110.1" who="#PoselAlfredOwoc">Mam świadomość, że występuję jako adwokat środowiska związanego z inspekcją sanitarną, co nie znaczy, że jestem bezkrytyczny i nie dostrzegam zagrożeń , o których mówił pan minister. Myślę jednak, że ten problem nie powinien być rozstrzygany podczas debaty w sali posiedzeń Sejmu. Jeśli jednak w tej tonacji będziemy do mikrofonu mówili o trudnych problemach środowiska, to naprawdę niczego dobrego nie uzyskamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy pan poseł Alfred Owoc popiera poprawkę pana posła Wita Majewskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PoselAlfredOwoc">Myślę, że w mojej wersji jest ona delikatniejsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za poparciem poprawki nr 12 zgłoszonej przez pana posła Wita Majewskiego?</u>
          <u xml:id="u-113.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja przy braku głosów za poprawką, 8 głosach przeciwnych i 2 wstrzymujących się, nie akceptowała poprawki nr 12. Poprawka nie uzyskała poparcia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-113.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Rozpatrujemy poprawkę nr 13, która dotyczy tej samej zmiany, a jej autorem jest pan poseł Alfred Owoc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#PoselAlfredOwoc">Jak już powiedziałem, moja propozycja jest bardziej delikatna w stosunku do poprawki pana posła Wita Majewskiego i sprowadza się do skreślenia ust. 2 oraz zmiany porządkowej w ust. 1. W generalnym przesłaniu pracownicy sanepidu mogą być rzeczoznawcami. Apeluję zatem do ministra o wydanie stosownych aktów niższej rangi, które będą te sprawy regulować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#PodsekretarzstanuPawelPoliczkiewicz">W zasadzie obydwie poprawki są identyczne. Jeśli bowiem wykreślimy ust. 2 oraz wyrazy " z zastrzeżeniem ust. 2" w ust. 1, a są to najważniejsze zapisy tego artykułu, to nie ma większego znaczenia, czy skreślimy cały artykuł, czy tylko jego dwa ustępy. W skutkach propozycja pana posła Alfreda Owoca jest taka sama, jak poprawka pana posła Wita Majewskiego. Ich przyjęcie oznacza, że w dalszym ciągu te sprawy będą załatwiane w sposób nieprawidłowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#PoselAlfredOwoc">Muszę się zgodzić z panem ministrem, chociaż moja propozycja zmian jest bardziej delikatna i apeluję o jej przyjęcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Wysłuchaliśmy argumentów pana ministra oraz obydwu wnioskodawców poprawek. Przechodzimy zatem do decyzji. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 13?</u>
          <u xml:id="u-117.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja 1 głosem, przy 5 przeciwnych i 3 wstrzymujących się, odrzuciła poprawkę nr 13. Tym samym Komisja uzyskała opinię negatywną.</u>
          <u xml:id="u-117.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Rozpatrujemy poprawkę nr 14. Pan poseł Wit Majewski proponuje skreślenie całego art. 4. Czy można usłyszeć czego dotyczy ten artykuł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#PoselWitMajewski">Poprawka ta powinna być głosowana z poprawką nr 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy Biuro Legislacyjne podziela ten pogląd, aby razem głosować obydwie poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Raczej nie powinno się tych poprawek głosować razem, ale jeśli wola Komisji jest inna, to jest to możliwe. Moim zdaniem powinny być one głosowane oddzielnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">A jeśli pan poseł Wit Majewski, jako wnioskodawca, życzy sobie, aby połączyć obydwie poprawki i przedstawić je łącznie Sejmowi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie widzę uzasadnienia dla takiego łącznego rozpatrywania obu poprawek. Czym pan poseł Wit Majewski to uzasadnia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#PoselWitMajewski">Uzasadniam tym, że znajdują się w nich podobne sformułowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W którym punkcie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Panie mecenasie, proponuję odczytać art. 4 w całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Art. 4 mówi tylko o portowych stacjach sanitarno-epidemiologicznych. Jest to w tej noweli artykuł przejściowy mówiący o tym, że z dniem 1 stycznia pracownicy portowych stacji stają się pracownikami właściwych stacji przy stacjach sanitarno-epidemiologicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Jeśli pan poseł Wit Majewski proponuje zniesienie stacji granicznych, to tym samym dotyczy to także stacji portowych. Dlatego można obydwie poprawki rozpatrywać łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Przepraszam, nie zauważyłem tego drugiego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy nadal pan poseł Wit Majewski obstaje przy wniosku, aby poprawki nr 14 i nr 12 rozpatrywać łącznie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#PoselWitMajewski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Ponieważ poprawka nr 12 została już zaopiniowana negatywnie, to tak samo powinniśmy potraktować poprawkę nr 14.</u>
          <u xml:id="u-131.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Pozostała nam do rozpatrzenia ostatnia poprawka nr 15. Pan poseł Alfred Owoc wnosi propozycję dotyczącą vacatio legis. Proszę jednak o wyjaśnienie treści całej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#PoselAlfredOwoc">Część poprawki dotyczy sprawy, którą już przegrałem, bo chodzi o umożliwienie pracownikom stacji sanitarno-epidemiologicznych wykonywania także funkcji rzeczoznawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Trzeba było zatem obydwie poprawki pana posła głosować łącznie. Nie wiadomo jaki będzie ostateczny wynik głosowania na sali sejmowej, nie można go z góry przesądzać. Dlatego proponuję połączyć poprawki 13 z 15 i decydować o nich łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Biuro Legislacyjne rozumie intencje pana posła Alfreda Owoca. W oryginale pan poseł napisał, że zmiany dotyczą art. 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#PoselAlfredOwoc">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Ale tak było, dysponuję oryginałem pana wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-137">
          <u xml:id="u-137.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Ale w dokumencie rozpatrywanym przez Komisję na dzisiejszym posiedzeniu poprawka nr 15 dotyczy art. 5. Proszę o wyjaśnienie tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-138">
          <u xml:id="u-138.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">To co pan poseł napisał po słowach " na obszarach kolejowych, z zastrzeżeniem ust. 2" i dalej pan dodaje wyrazy " do końca 31 grudnia 2002 r." dotyczy treści art. 5. Dlatego Biuro Legislacyjne tak napisało w wykazie poprawek przedstawionych na dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-139">
          <u xml:id="u-139.0" who="#PoselAlfredOwoc">Przepraszam, to jest mój błąd, za którego wychwycenie dziękuję przedstawicielowi Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-140">
          <u xml:id="u-140.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Po tych wyjaśnieniach możemy powrócić do poprawki nr 13. Decyzje w tej sprawie Komisja już podjęła opiniując poprawkę negatywnie. Wobec tego poprawka nr 15 będzie miała także opinię negatywną i będzie przedstawiona Sejmowi łącznie z poprawką nr 13. W ten sposób rozpatrzyliśmy wszystkie poprawki zgłoszone w trakcie drugiego czytania do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Sanitarnej. Pozostaje nam wybór sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-140.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy pan poseł Zbigniew Szymański zechce zostać sprawozdawcą w związku z nieobecnością pana posła Andrzeja Wojtyły na jutrzejszym posiedzeniu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-141">
          <u xml:id="u-141.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Jeśli to jest konieczne, to wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-142">
          <u xml:id="u-142.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Posłem sprawozdawcą będzie więc pan poseł Zbigniew Szymański.</u>
          <u xml:id="u-142.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Poproszę przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o przedstawienie opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-143">
          <u xml:id="u-143.0" who="#PrzedstawicielkaUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejEwaLichon">Urząd Komitetu Integracji Europejskiej nie wnosi uwag, ponieważ przedmiot tej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-144">
          <u xml:id="u-144.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Pozostaje mieć nadzieję, że jutro Wysoka Izba zechce rozpatrzyć poprawki do ustawy nowelizującej ustawę o Inspekcji Sanitarnej.</u>
          <u xml:id="u-144.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Dziękuję wszystkim za udział. Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>