text_structure.xml
13.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanRokita">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych. Proponowany porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym (druk nr 1433). Czy są uwagi i propozycje do porządku obrad. Wobec braku uwag i innych propozycji porządek posiedzenia komisji uznaje za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanRokita">Przypominam, że w trakcie drugiego czytania omawianego projektu ustawy poseł Paweł Bryłowski /UW/ zgłosił 4 poprawki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanRokita">W poprawce 1 poseł proponuje zmianie 1 nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselJanRokita">1) skreśla się art. 80;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselJanRokita">W poprawce 2 poseł proponuje zmianie 3 nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselJanRokita">2) skreśla się art. 99;</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselJanRokita">W poprawce 3 poseł proponuje skreślić zmianę 7;</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselJanRokita">W poprawce 4 poseł proponuje art. 4 nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselJanRokita">Art. 4. Porozumienia zawarte z gminami przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy dotyczące wykonywania zadań i kompetencji określonych w art. 114 ust. 1 pkt 1, art. 122 ust. 1 pkt 4 i art. 138 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 3 ust. 2, tracą moc z dniem 31 grudnia 2000 r., z wyjątkiem porozumień dotyczących powiatu warszawskiego.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselJanRokita">Zanim oddam głos posłowi wnioskodawcy, pragnę zwrócić się do niego z osobistym apelem, aby wycofał wszystkie swoje poprawki. Mam pełną świadomość intencji, którymi kierował się poseł wnioskodawca przedstawiając poprawki, dzięki którym gminom pozostawiono by w pewnych przypadkach zadania i kompetencje w zakresie rejestracji pojazdów i wydawania uprawnień do kierowania pojazdami. Jednak poseł wnioskodawca ma świadomość, że jego stanowiska nie podziela większość członków komisji i nie zdobędzie ono także akceptacji większości sejmowej. W związku z tym, nawet jeżeli nie uzyskają one pozytywnej rekomendacji komisji, to i tak niezbędne stanie się, zgodnie z Regulaminem Sejmu uzyskanie o nich opinii Komitetu Integracji Europejskiej, co w efekcie spowoduje, że ustawa nie będzie mogła być uchwalona na 73 posiedzeniu. Spowoduje to dalszą, co najmniej dwutygodniową zwłokę we wprowadzeniu ustawy w życie, a tym samym uniemożliwi szybkie, tak oczekiwane, utworzenie centralnej ewidencji pojazdów.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselJanRokita">Teraz tyko od decyzji posła Pawła Bryłowskiego o wycofaniu poprawek zależy czy już jutro będziemy mieli wreszcie uchwaloną ustawę - Prawo o ruchu drogowym. Pragnę także wyrazić przekonanie, że zgłoszenie poprawek i ich zaprezentowanie na forum Sejmu, a także fakt zwołania komisji w celu ich rozpatrzenia dało pełne świadectwo poglądów posła wnioskodawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselPawelBrylowski">Niewątpliwie po tym apelu przewodniczącego posła Jana Rokity znalazłem się w trudniej sytuacji. Jednak przedstawione przed chwilą argumenty są przede wszystkim natury pragmatycznej. Proszę zwrócić uwagę, że o szybkie uruchomienie centralnej ewidencji pojazdów oraz centralnej ewidencji osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami upominano się już od dawna i w tej sytuacji dwutygodniowa zwłoka nie ma już większego znaczenia.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselPawelBrylowski">Przypomnę, że członkowie komisji otrzymali kopie pisma sekretarza Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, w którym zwraca on uwagę, że projekt ustawy nie był poddany konsultacji z przedstawicielami zainteresowanych nim środowisk, i że nie zgadzają się one z ograniczeniem kompetencji samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselPawelBrylowski">Poprawki, które zgłosiłem nie wynikają więc wyłącznie z moich przekonań, ale odzwierdziedlają odczucia środowisk samorządowych, w tym członków Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, choć muszę przyznać, że w tym ostatnim przypadku nie mamy do czynienia z oficjalnym stanowiskiem, choćby dlatego, że Komisji nie dane było rozpatrywać przedłożenia.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselPawelBrylowski">Biorąc to wszystko pod uwagę i mając świadomość wagi sprawy oraz z całym szacunkiem odnosząc się do prośby przewodniczącego posła Jana Rokity zmuszony jestem jednak podtrzymać swoje poprawki do projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselPawelBrylowski">Jednocześnie chciałbym w ramach autopoprawki zaproponować skreślenie w projekcie zmian: 5 i 6 oraz art. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAKazimierzFerenc">W imieniu rządu proszę komisje o odrzucenie wszystkich poprawek zgłoszonych przez posła Pawła Bryłowskiego. Zdaniem rządu zapewnienie bezpieczeństwa centralnych ewidencji pojazdów oraz właścicieli i posiadaczy pojazdów wymaga, aby ograniczyć ilość organów rejestrujących. Nie jest możliwe, aby w uprawnienia te wyposażyć ok. 2600 gmin i mogą być one wyłącznie przekazane najwyżej na szczebel powiatów, których jest ok. 300. Musimy zdać sobie sprawę, że dopuszczenie gmin do rejestracji pojazdów i wydawania uprawnień dla kierowców spowoduje, iż ogromnie wzrośnie możliwość wprowadzenia do obiegu fałszywych dokumentów i może zagrozić bezpieczeństwu baz centralnych. Dodam, że występują także przeszkody natury finansowej i technicznej. Budżetu państwa nie będzie w ciągu najbliższego dziesięciolecia stać na wyposażenie gmin w niezbędne zaplecze komputerowe, które jest niezbędne do gromadzenia i przekazywania danych metodą teletransmisji. Przecież korzystanie z tradycyjnego przekazu pocztowego w tym systemie nie wchodzi w grę, gdyż w ten sposób nie można będzie zapewnić bezpieczeństwa zbiorów. Istniałyby wtedy realne możliwości podmiany zdjęć, wpisywania nieprawdziwych danych itp. Można zrozumieć czym kierują się samorządy chcąc dysponować pewnymi uprawnieniami, ale jest to nie do pogodzenia z bezpieczeństwem i sprawnym funkcjonowaniem całego systemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselHenrykDykty">Popieram apel przewodniczącego posła Jana Rokity do posła Pawła Bryłowskiego o wycofanie poprawek. Wydaje mi się, że pewnym argumentem, za podjęciem takiej decyzji byłoby przeprowadzenie sondażowego głosowania nad poprawkami. Pozwoliłoby to stwierdzić, czy są szanse na wprowadzenie do projektu ustawy proponowany zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanRokita">Zwracam uwagę, że poseł wnioskodawca może wycofać poprawki także po zajęciu stanowiska przez komisje.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselPawelBrylowski">Pomimo to chciałbym przedstawić argumenty, które przemawiają za tym, że nadal opowiadam się przeciwko wycofaniu poprawek.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselPawelBrylowski">Przede wszystkim nie mogę uznać, iż właściwe jest odbierania samorządom nabytych uprawnień i uzależniania przekazywania kompetencji gminom od chęci i woli powiatów. Nie przekonuje mnie także argument strony rządowej, że budżetu państwa nie stać będzie na zakup sprzętu dla ok. 2500 gmin. W praktyce tych gmin, które zechcą zajmować się rejestracją pojazdów i wydawaniem uprawnień dla kierowców będzie znacznie mniej, a ponadto z praktyki wiemy, że to właśnie gminy dokładały w większości przypadków do zadań zleconych. Rzadko kiedy zdarzało się, żeby przekazywanych środków starczało na ich pełną realizację.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselPawelBrylowski">Z wypowiedzi przedstawiciela resortu wynikało, że wydawanie dokumentów przez gminy związane jest z ryzykiem ich fałszowania lub wpływu zainteresowanych na związane z tym decyzje. Również i ten argument nie jest moim zdaniem zasadny. Gdyby rozpatrywać, każdą tego typu kwestię pod tym kątem to należałoby ze względów bezpieczeństwa powierzać większość kompetencji tylko ministrom. Naturalnie nie można wszystkiego sprowadzać do absurdu. Zresztą wydaje mi się, że zgodnie z przewidywaniami sekretarza Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, dojdzie do tego, że i tak będą otwierane filie urzędów powiatowych w gminach, które będą ułatwiały obsługę ludności. Uważam, że pomimo iż istnieje duże oczekiwanie na jak najszybsze uruchomienie rejestrów, to jednak moje poprawki powinny być wnikliwie rozpatrzone gdyż zarówno samorządy jak i obywatele sprzeciwiają się wprowadzeniu centralizacji w dziedzinie rejestracji pojazdów oraz wydawania uprawnień do kierowania pojazdami.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanRokita">Przechodzimy do głosowania. Przypominam, że wszystkie poprawki będziemy głosowali łącznie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselJanRokita">Kto jest za przyjęciem poprawek nr 1 - 4 zgłoszonych przez posła Pawła Bryłowskiego wraz z autopoprawką?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselJanRokita">W głosowaniu za poprawkami nie opowiedział się żaden poseł, 13 było przeciwnych, 11 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselJanRokita">Stwierdzam, że poprawki posła Pawła Bryłowskiego nie uzyskały pozytywnej rekomen-dacji komisji.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PoselJanRokita">Podtrzymuję swoją prośbę do posła Pawła Bryłowskiego o wycofanie poprawek.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PoselJanRokita">Proponuję wyznaczyć termin przygotowania opinii Komitetu Integracji Europejskiej o przedłożeniu na 17 marca 2000 r.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PoselJanRokita">W związku z brakiem sprzeciwu propozycję uważam za przyjętą.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PoselJanRokita">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą pozostał poseł Jan Rejczak.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PoselJanRokita">W związku z brakiem sprzeciwu propozycję uważam za przyjętą.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWieslawWoda">Korzystając z obecności przedstawiciela resortu spraw wewnętrznych i administracji chciałbym dowiedzieć się jaka byłaby opinia ministerstwa o możliwości dokonania pewnego podziału Prawa o ruchu drogowym. Chodzi o to, aby wydzielić pewną część z tej ustawy, która byłaby niezbędna dla zdających na prawo jazdy i kierowców. W drugiej części znalazłyby się natomiast przepisy przede wszystkim administracyjne, których znajomość nie jest bezwzględnie konieczna dla tych kategorii osób. Sądzę, że wprowadzenie takiego podziału usprawniłoby szkolenie kierowców i przyczyniłoby się do skutecznego egzekwowania znajomości przepisów przez kierowców.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAKazimierzFerenc">Ministrem właściwym w kwestiach związanych z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym jest Minister Transportu i Gospodarki Morskiej i do niego należałoby skierować wniosek o tego rodzaju regulację.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselWieslawWoda">Proponuję, aby połączone Komisje Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Transportu i Łączności skierowały do rządu dezyderat w sprawie podziału Prawa o ruchu drogowym, według wskazanych przeze mnie kryteriów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJozefDabrowski">Myślę, że dotychczasowe doświadczenia z prac nad no-welizacją Prawa o ruchu drogowym wskazują, że dokonanie takiego podziału ustawy, o jakim mówił poseł Wiesław Woda jest możliwe. Naturalnie możemy w tej sprawie dyskutować ze stroną rządową, zwłaszcza że mamy do czynienia z problemem natury praktycznej, a nie merytorycznej. W związku z tym mam propozycję, aby poseł Wiesław Woda zaangażował się w dalsze prace nad nowelizacją ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarianMarczewski">Jestem zdania, że problem nie sprowadza się do podziału Prawa o ruchu drogowym, ale odpowiedniego przygotowania testów dla kandydatów na kierowców poszczególnych kategorii. Inne przecież testy powinny być opracowane dla kierowców zawodowych, a inne dla kierowców kat. A i B.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanRokita">Jeżeli poseł Wiesław Woda proponuje skierowanie dezyderatu do rządu to mam nadzieję, że opracuje stosowny projekt.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselJanRokita">Zamykam posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Transportu i Łączności.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>