text_structure.xml
25.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJozefDabrowski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności. Witam państwa posłów i zaproszonych gości. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Proszę o zabranie głosu pana posła Piotra Lewandowskiego, reprezentanta wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselPiotrLewandowski">Polski Rejestr Statków jest polskim towarzystwem klasyfikacyjnym istniejącym od 1936 roku. Rządy państw wykorzystują towarzystwa klasyfikacyjne do nadzoru nad realizacją międzynarodowych wymagań dotyczących bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselPiotrLewandowski">Liczące się towarzystwa klasyfikacyjne skupione są w międzynarodowym zrzeszeniu IACS (11 z nich, w tym PRS klasyfikują ponad 90% floty światowej). Po okresie trudnym PRS odbudował swoją pozycję w międzynarodowych strukturach klasyfikatorów i zajmuje obecnie pozycję pełnego członka zrzeszenia IACS. PRS pracuje w systemie jakości zgodnym z normami ISO 9000, co potwierdzone jest ważnymi certyfikatami Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych oraz Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji PCBC.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselPiotrLewandowski">Obecna pozycja PRS w wyniku wprowadzenia do struktur towarzystw klasyfikacyjnych Unii Europejskiej podnosi zarówno prestiż przedsiębiorstwa, jak też nadaje nowy wymiar ekonomiczny jego działaniom wyznaczając nowe funkcje i zadania także międzynarodowe.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselPiotrLewandowski">Forma przedsiębiorstwa państwowego, którym jest Polski Rejestr Statków, nie zapewnia zachowania niezależności i nie umożliwia prowadzenia działalności o charakterze niezarobkowym. Rząd RP postanowił doprowadzić do szybkiej komercjalizacji przedsiębiorstwa.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselPiotrLewandowski">Jednak z uwagi na specyfikę działania Polskiego Rejestru Statków, obecnie uznanego przez IACS i pełniącego rolę narodowego klasyfikatora, należy postępować bardzo rozważnie. Wypowiedziała się w tej sprawie Komisja Kodyfikacyjna Prawa Morskiego wyrażając wątpliwość co do możliwości pogodzenia szczególnego charakteru spółki z wymaganiami ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych z wymaganiami Kodeksu handlowego.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PoselPiotrLewandowski">Ze względu na to, że Towarzystwo Klasyfikacyjne realizuje cele o charakterze publicznym, najlepszą formą przekształcenia wydaje się przekształcenie w drodze odrębnej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PoselPiotrLewandowski">W imieniu posłów wnioskodawców przedstawiam paniom i panom posłom projekt ustawy o Polskim Rejestrze Statków, według której Przedsiębiorstwo Państwowe PRS prze-kształcone zostanie w spółkę o charakterze publicznym, działające na zasadzie non - profit. Nowa forma działalności zapewni polskiemu towarzystwu klasyfikacyjnemu wymaganą niezależność i pozwoli na działalność równoprawną z innymi towarzystwami klasyfikacyjnymi.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PoselPiotrLewandowski">Chcę jeszcze ustosunkować się do opinii Biura Studiów i Ekspertyz w sprawie zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej. Zgadzając się z uwagami zawartymi w punkcie 1 opinii, w imieniu wnioskodawców proponuję autopoprawkę, by ust. 1 art. 1 projektu ustawy zapisać w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PoselPiotrLewandowski">"Art. 1.1. Ustawa określa przedmiot działania i formę organizacyjną Polskiego Rejestru Statków".</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PoselPiotrLewandowski">Zgadzając się ze stwierdzeniami zawartymi w dalszych punktach opinii, nie możemy zgodzić się, że brak odniesienia do Dyrektywy Rady Unii Europejskiej 94/57/UE stanowi wadę projektu.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PoselPiotrLewandowski">Jest oczywiste, że Polski Rejestr Statków, aby został instytucją uznaną, musi spełniać postanowienia ww. Dyrektywy. Dyrektywa ta wejdzie do prawa polskiego i jako taka będzie obowiązująca dla Polskiego Rejestru Statków. Należy dodać, że już obecnie Polski Rejestr Statków spełnia wszystkie jakościowe wymagania zawarte w tej Dyrektywie.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PoselPiotrLewandowski">Proponujemy dodanie do art. 2 pkt. 2 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PoselPiotrLewandowski">"2. Polski Rejestr Statków po spełnieniu określonych stosownymi przepisami wymagań dotyczących instytucji ustawy, wykonuje w zakresie swojej działalności zadania powierzone takiej instytucji związane z realizacją postanowień konwencji międzynarodowych".</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PoselPiotrLewandowski">Proponuję także, by w art. 2 pkt 1 słowo "rzeczowego" zastąpić słowem "rzeczoznawczego". Następnie w art. 5 ust. 2 otrzymałby brzmienie:</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PoselPiotrLewandowski">"Nadwyżkę bilansową Polskiego Rejestru Statków przeznacza się na:"</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PoselPiotrLewandowski">W tymże art. 5 proponuję dodanie pkt. 3 o brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PoselPiotrLewandowski">"podział pomiędzy akcjonariuszy w wysokości nieprzekraczającej 5%".</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PoselPiotrLewandowski">Dotychczasowy pkt 3 stałby się ust. 3.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PoselPiotrLewandowski">Posiadamy też opinię związków zawodowych, która odnosi się pozytywnie do ustawy. Pozytywną opinię wyraziła również Rada Pracownicza PP PRS.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#PoselPiotrLewandowski">Mając na uwadze pozytywną opinię rządu wnoszę o jak najszybsze przejście do drugiego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJozefDabrowski">Dziękuję za tę wypowiedź. Proszę o zabranie głosu pana ministra Andrzeja Grzelakowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">Chciałbym zaprezentować naszą opinię, dotyczącą poselskiego projektu ustawy o Polskim Rejestrze Statków. Odniosę się do wersji z lipca br. Zaprezentuję też uwagi do zaproponowanych przez pana posła Piotra Lewandowskiego autopoprawek.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">Polski Rejestr Statków - obok organów administracji morskiej i śródlądowej - zajmuje ważną pozycję w systemie nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi statków morskich i śródlądowych bowiem:</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">- na mocy rozporządzenia ministra transportu i gospodarki morskiej z dnia 2 września 1997 roku w sprawie bezpieczeństwa żeglugi statków morskich i bezpieczeństwa życia na morzu (Dz. U. Nr 132, poz. 879 z późn. zm.) przepisy techniczne Polskiego Rejestru Statków zostały uznane za obowiązujące (paragraf 7), a spełnienie wymagań stanu technicznego statku Polski Rejestr Statków stwierdza po dokonaniu przeglądu w świadectwach, zaświadczeniach lub orzeczeniach,</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">- na mocy zarządzenia ministra transportu i gospodarki morskiej z dnia 28 września 1995 roku w sprawie świadectw zdolności żeglugowej statków żeglugi śródlądowej (M.P. Nr 51, poz. 568) - wymagania technicznego stanu bezpieczeństwa oraz właściwości manewrowych statków, określają przepisy techniczne PRS (paragraf 2 ust. 2), a dokument klasyfikacyjny PRS stanowi podstawę do wydania statkowi żeglugi śródlądowej świadectwa zdolności żeglugowej (paragraf 5 ust. 1 pkt 1) tj. dokumentu dopuszczającego statek do żeglugi,</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">- na mocy rozporządzenia ministra transportu i gospodarki morskiej z dnia 20 grudnia 1996 roku w sprawie przepisów technicznych w zakresie zapobiegania zanieczyszczania morza przez statki, trybu przeprowadzania przeglądów i inspekcji, wzorów międzynarodowych świadectw, wysokości opłat z tym związanych oraz powierzenia niektórych zadań organu inspekcyjnego instytucji klasyfikacyjnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 2, poz. 16) - PRS-owi zostały powierzone zadania organu inspekcyjnego w zakresie wykonywania przeglądów i wystawiania międzynarodowych świadectw przewidzianych Konwencją "MARPOL - 1973/78" oraz zatwierdzania statkowych planów zabezpieczenia przed zanieczyszczeniem morza.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">Również projekty ustaw: o bezpieczeństwie morskim i o żegludze śródlądowej przewidują możliwość uznania przez ministra - za obowiązujące - przepisów technicznych polskiej instytucji klasyfikacyjnej w zakresie budowy statków, ich stałych urządzeń i wyposażenia, a także określenia szczegółowego trybu sprawowania nadzoru technicznego nad statkami przez te instytucję klasyfikacyjną.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">Powyższe względy wymagają niekwestionowanego uznania Polskiego Rejestru Statków na arenie międzynarodowej, w związku z czym kwestia prywatyzacji, zmiany statusu prawnego na inny niż przedsiębiorstwo państwowe, jest sprawą bardzo istotną, gdyż według powszechnej opinii zmiana statusu prawnego PRS miała dopomóc w odzyskaniu przez PRS zachwianej pozycji i w skutecznym konkurowaniu na rynkach międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">Odrębna ustawa o Polskim Rejestrze Statków jest jedną z czterech rozważanych form prawnych stwarzających możliwości przekształcenia PRS, w związku z czym poselski projekt ustawy o Polskim Rejestrze Statków należy uznać za godny poparcia. Prawidłowym i w pełni uzasadnionym wydaje się również przewidziane rozwiązanie, że PRS jest spółką akcyjną, a przedsiębiorstwo spółki ma charakter użyteczności publicznej. Zważywszy, że projekt ustawy o Polskim Rejestrze Statków jest swoistym lex specialis powinien on kompleksowo regulować zasady funkcjonowania i organizację PRS. Mimo treści art. 1 ust. 1, że "ustawa określa zasady funkcjonowania i organizację Polskiego Rejestru Statków" projekt w tej mierze zawiera szereg istotnych luk, a mianowicie:</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">1) w art. 2 enumeratywnie określono przedmiot działalności PRS wykluczając tym samym możliwość wydawania przez PRS przepisów technicznych w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia tj. tych przepisów, które mogą być uznane przez ministra transportu i gospodarki morskiej za obowiązujące w stosunku do statków o polskiej przynależności. Propozycja pana posła Piotra Lewandowskiego dotycząca art. 2 ust. 2 w części konsumuje naszą uwagę, ale tylko w części. W art. 2 w ust. 1 powinno mówić się o zakresie działalności PRS, rozszerzonym o podstawowe zadania wiążące się z wydawaniem przepisów technicznych.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">2) art. 5 mówi o działalności niezarobkowej spółki, w związku z czym rodzi się wątpliwość, czy za świadczone usługi, o których mowa w art. 2 projektu będą mogły być pobierane opłaty, a także w jaki sposób jest tworzony zysk?</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">3) brak przepisów określających władze spółki - walne zgromadzenie, radę nadzorczą, zarząd.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">Ze względu na powierzenie PRS szeregu funkcji, o których mowa na wstępie - w projekcie ustawy konieczne jest jednoznaczne określenie składu rady nadzorczej i kompetencji ministra transportu i gospodarki morskiej do wskazywania swoich kandydatów do rady nadzorczej.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">Fakt powierzenia PRS-owi przez ministra transportu i gospodarki morskiej określonych funkcji wymaga ponadto wprowadzenia do projektu ustawy rozwiązań gwarantujących ministrowi transportu i gospodarki morskiej wpływ na działalność zgodną z przyjętymi przez Polskę konwencjami w zakresie bezpieczeństwa żeglugi, na treść nadawanych PRS statutów itp.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">Wątpliwość budzi także konstrukcja art. 11 ust. 2 projektu. Mimo słusznego założenia autorów, że skoro spółka ma prowadzić działalność niezarobkową więc akcjonariusze powinni akcje uzyskać nieodpłatnie, to na tle przepisów Kodeksu handlowego oznacza to nic innego, jak rozdanie 80% majątku Przedsiębiorstwa Polskiego Polski Rejestr Statków różnym podmiotom gospodarczym wymienionym w ustawie (w tym zagranicznym), ponieważ posiadanie akcji oznacza prawo do udziału w podziale majątku spółki. Poza tym projekt ustawy przewiduje możliwość zbycia akcji jedynie pod warunkiem uzyskania zgody spółki, tak więc prawdopodobna wydaje się sytuacja, w której podmiot gospodarczy uzyskuje nieodpłatnie akcje PRS od Skarbu Państwa, po czym je sprzedaje.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">Poza tym Kodeks handlowy w art. 339 określa, pod rygorem nieważności, treść akcji, która m. in. powinna zawierać wartość nominalną akcji, uprawnienia wynikające z posiadania akcji oraz przy akcjach imiennych, a takie przewiduje ustawa, wysokość wpłaty za akcje. Akcje nie mogą być wydawane poniżej ich wartości nominalnej (art. 311 paragraf 4 Kh), zaś akcjonariusz zobowiązany jest do pełnej wpłaty należności za akcje (i nic go nie może z tego obowiązku zwolnić) art. 341 paragraf 1 Kh. Z tego wynika, że zgodnie z Kodeksem handlowym nie ma możliwości wydania akcji nieodpłatnie. Wyjątek od tej zasady przewiduje jedynie ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, ale tylko w stosunku do uprawnionych pracowników, którzy nieodpłatnie mogą nabyć do 15% akcji.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">Cały kapitał zakładów dzieli się na akcje o równej wartości nominalnej (art. 307 Kh). Z tego wynika, że tylko pierwsza emisja akcji PRS może być w dowolnej ilości i o dowolnym nominale (o ile łączna wartość akcji będzie równa kapitałowi założycielskiemu, a wartość jednej akcji nie będzie mniejsza niż 1 złoty). W związku z tym zapis art. 7.3 projektu ustawy, że "Polski Rejestr Statków zobowiązany jest emitować akcje w liczbie umożliwiającej ich nabywanie przez podmioty w ust. 2" tegoż artykułu będzie musiał być również przeredagowany. Każda emisja nowych akcji związana jest z podwyższeniem kapitału akcyjnego spółki, przy czym możliwe są tu dwa rozwiązania. Pierwsze to, że nowo emitowane akcje będą takiej samej wartości nominalnej jak akcje poprzedniej emisji, albo że będą o wyższym nominale, a wtedy akcjonariusze zostaną zobowiązani do dopłat. W takim wypadku nie jest możliwe, by akcje z pierwszej emisji zostały wydane nieodpłatnie.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">Chciałabym zgłosić jeszcze jedną uwagę, dotycząca wypowiedzi pana posła Piotra Lewandowskiego. Otóż uważam, że należy zmienić zapis Polski Rejestr Statków na Polski Rejestr Statków S.A.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejGrzelakowski">Reasumując należy uznać, że projekt ustawy o Polskim Rejestrze Statków i przyjęte generalne założenia statusu prawnego, są działaniem właściwym, aczkolwiek sam projekt wymaga gruntownego przepracowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJozefDabrowski">Dziękuję panu ministrowi za wypowiedź. Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Chciałabym powiedzieć, że w pierwszym czytaniu tego projektu występuję w imieniu Klubu SLD, który generalnie popiera koncepcje i kierunek zmian. Nie chcę powtarzać za panem ministrem zastrzeżeń, które mamy w tych samych punktach, zwłaszcza w tych, które dotyczą prawa handlowego.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Myślę, że projekt można poprawić w trakcie prac podkomisji. Nie mamy autopoprawek na piśmie i trudno byłoby się teraz do nich ustosunkować. Uważam, że powołanie podkomisji oraz włączenie do jej prac znawców prawa morskiego wraz z byłym przewodniczącym Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego i eksperta prawa handlowego pozwolą nam w szybkim tempie zakończyć prace nad tą ustawą. Ustawa nie jest długa. W moim przekonaniu dwa posiedzenia podkomisji w zupełności wystarczą.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Wyrażam podziękowania wnioskodawcom za to, że podjęli się trudu wniesienia tego projektu. Deklaruję, że Klub SLD będzie intensywnie pracował nad udoskonaleniem ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJozefDabrowski">Kto z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Chciałbym prosić, by posłowie inicjujący zechcieli przedłożyć ostateczną wersję. Obecnie mamy wersję pisaną i wersję mówioną.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Uważam też, że musimy dysponować odpowiedziami na wszystkie zastrzeżenia pana ministra, bo z nich wynika, że projektowi daleko jest do doskonałości. W uzasadnieniu zostało zapisane:</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselBoguslawLiberadzki">"1. Przyjęcie ustawy nie spowoduje poniesienia dodatkowych kosztów przez Skarb Państwa.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselBoguslawLiberadzki">2. Zgodnie z postanowieniami proponowanej ustawy Skarb Państwa nie uzyska bezpośrednich wpływów z prywatyzacji PRS."</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Skarb państwa straci przychody, które obecnie gromadzą Urzędy Morskie, czyli z tytułu inspekcji. Chciałbym wiedzieć, czy to prawda, że 1,5 mln zł przejdzie z Urzędów Morskich do tak rozumianego PRS-u.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Musimy też sobie jasno powiedzieć, że jest to zmiana struktury, forma prywatyzacji, przedsiębiorstwo jest szczególne, postępowanie także. Nie może być tak, że grupa niezalegalizowana bierze pieniądze z działalności niezarobkowej, z której osiąga się zysk. Zysk dzieli się na cele społecznie użyteczne, a resztę przeznacza się na cele charytatywne. Nie wiadomo zresztą, jaki charakter będzie miała ta działalność charytatywna. Jestem za skierowaniem projektu do dalszych prac, ale prosiłbym o jasną wersję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy ktoś jeszcze pragnąłby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselPiotrLewandowski">Nie przewiduje się zakresu działania PRS-u i nie ma mowy o zagarnięciu uprawnień, którymi dysponują Urzędy Morskie. Nie jest to intencją wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Czy to prawda, że Komisja Kodyfikacyjna Prawa Morskiego została rozwiązana? Jeżeli tak, to czy powstanie nowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy ktoś na tej sali jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMTiGMAndrzejGrzelakowski">Komisja Kodyfikacyjna Prawa Morskiego została rozwiązana w tym sensie, że wszelkie terminy spotkań nie zostały dotrzymane, natomiast Komisja w sensie decyzyjnym nadal funkcjonuje. Komisja nie zbiera się i nie prowadzi działalności. Po wejściu w życie ustawy o bezpieczeństwie, po nowelizacji ustawy dotyczącej Kodeksu Morskiego jej znaczenie zmaleje.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMTiGMAndrzejGrzelakowski">Minister transportu i gospodarki morskiej formalnie nie rozwiązał Komisji. Uważamy, że jej działalność jest potrzebna i sensowna. Szczególnie, gdy znajdziemy się w fazie negocjacji o członkostwo w UE w obszarze zwanym ogólnie transport morski.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselJozefDabrowski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielPrzedsiebiorstwaPanstwowegoPolskiRejestrStatkowJanJankowski">PRS istnieje 63 lata i cały czas prowadzi działalność publiczną. Jest to rodzaj służby na rzecz bezpieczeństwa. W tej chwili zmienia się nasz statut, czyli forma naszego istnienia. Jest to historyczna chwila dla PRS-u. Ustawa daje nam dużą szansę istnienia w przyszłości. Działamy nie tylko na rynku polskim, ale także na rynkach międzynarodowych. Ostatnio otworzyliśmy nową placówkę w Dubaju. Rozszerzyliśmy naszą działalność i w tym sensie, że wyszliśmy z morza na ląd. Nadzorujemy obiekty lądowe. Jesteśmy organizacją o charakterze non profit, to jest bardzo ważne, bo oznacza, że jesteśmy instytucją wyższej użyteczności publicznej.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzedstawicielPrzedsiebiorstwaPanstwowegoPolskiRejestrStatkowJanJankowski">Chciałbym się odnieść do kilku uwag pana ministra Andrzeja Grzelakowskiego. Ustawa nadaje pewną formę istnienia PRS-u. Szczegóły dotyczące działania naszej organizacji znajda się w statucie i w regulaminie organizacyjnym. Jeśli nasze akcje mają być sprzedane, to chcę powiedzieć, że nikt nie kupi akcji, które nie będą przynosiły dywidendy. Chodzi o to, by była to działalność czysta, bez nastawiania się na zysk. Uważam, że dlatego właśnie tak zostały sformułowane kolejne punkty. W czerwcu rozpoczął się proces uznawania nas przez EU. Obecnie staramy się o audyty ministerstwa Holandii.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselJozefDabrowski">Mam nadzieję, że prace nad tą ustawą pozwolą na utrzymanie naszego polskiego towarzystwa klasyfikacyjnego i wzmocnią jego pozycję na świecie. Jest to niezmiernie ważne, gdy myślimy o członkostwie w UE. Został zgłoszony wniosek o powołanie podkomisji. Otwieram listę kandydatów. Rozumiem, że pani posłanka Dorota Arciszewska-Mielewczyk zgadza się. Pani posłanka Elżbieta Piela-Mielczarek też. Kto jeszcze? Pan poseł Andrzej Szarawarski, pan poseł Piotr Lewandowski, pan poseł Stanisław Wądołowski.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselJozefDabrowski">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem składu podkomisji?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselJozefDabrowski">Za opowiedziało się 8 posłów, nikt się nie wstrzymał i nikt nie był przeciwny. Stwierdzam, że przyjęliśmy skład podkomisji.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PoselJozefDabrowski">Czy możemy się pokusić o wyznaczenie terminu zakończenia prac podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselPiotrLewandowski">Myślę, że miesiąc wystarczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselJozefDabrowski">Zakładamy, że podkomisja przedstawi sprawozdanie Komisji nie później niż do końca miesiąca. Ze względu na to, że na dzisiejszym posiedzeniu nie było przedstawiciela ministerstwa skarbu państwa, rozumiem, że podkomisja zwróci się do resortu o stosowną opinię. Dziękuję wszystkim państwu za udział w posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselJozefDabrowski">Zamykam posiedzenie Komisji Transportu i Łączności.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>