text_structure.xml 11.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJozefDabrowski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Transportu i Łączności oraz Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJozefDabrowski">Zgodnie z przewidzianym porządkiem obrad w dniu dzisiejszym powinniśmy zdecydować co należy uczynić z rządowym projektem ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz o zmianie niektórych ustaw /druk nr 1368/.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJozefDabrowski">Obie połączone Komisje zdecydowały projekt poselski skierować do podkomisji nadzwyczajnej, a rząd w opinii z 14 września sugeruje, by również rządowy projekt został skierowany do tej samej podkomisji. Proponuję, by Komisje podjęły tę decyzję. Podkomisja ta powinna pracować nad obydwoma tekstami po to, by stworzyć jeden wspólny dokument, który mógłby być przedmiotem dalszych prac Komisji.  Czy są uwagi? Czy ktoś ma uwagi do składu podkomisji nadzwyczajnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselWieslawKaczmarek">Bardzo prosiłbym o odczytanie składu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJozefDabrowski">Pan poseł Zdzisław Denysiuk odczyta skład podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselZdzislawDenysiuk">W skład podkomisji wchodzą posłowie: Zygmunt Berdychowski, Zdzisław Denysiuk, Józef Dąbrowski, Tadeusz Jarmuziewicz, Krzysztof Kłak, Krzysztof Oksiuta, Bogusław Liberadzki i Seweryn Kaczmarek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy są dalsze zgłoszenia? Nie widzę. Przechodzimy do głosowania. Kto z państwa opowiada się za tym, by rządowy projekt ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP oraz o zmianie niektórych ustaw został skierowany do podkomisji nadzwyczajnej, powołanej wcześniej do rozpatrzenia poselskiego projektu?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselJozefDabrowski">Oświadczam, iż propozycja została przyjęta jednogłośnie. Projekt rządowy został skierowany do podkomisji nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselJozefDabrowski">Pozostał jeszcze jeden problem. Chodzi o decyzję podjętą przez połączone Komisje, a chodzi o problematykę morską. Pojawiły się poważne problemy dotyczące wdrożenia ustawy o portach morskich. Dobrze by było, gdyby te zagadnienia mogły być włączone do prac podkomisji do spraw restrukturyzacji przedsiębiorstw żeglugowych.Czy ktoś chciałby zgłosić swoje propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Nasza podkomisja została powołana w konkretnym celu - ustawa o portach to zupełnie inny obszar i w związku z tym nie widzę powodu, by poszerzać zakres pracy tej Komisji. Komisja Transportu i Łączności wybrała podkomisję do spraw morskich i jeżeli zajdzie potrzeba, to zajmiemy się tym problemem. Nie widzę zasadności w tym, by kierować ten problem do podkomisji, gdyż nie wiem, czy ona mogłaby się tym zająć, a także zmienić coś w wdrażaniu ustawy o portach. Stawiam wniosek przeciwny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawWadolowski">Opowiadam się za przyjęciem tej propozycji, ze względu na to, że sprawa portów jest podobna i łatwiej będzie nam nad tym pracować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Moje pytanie skierowane jest do posła Stanisława Wądołowskiego. Proszę wyjaśnić podobieństwo pomiędzy tymi dwiema sprawami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselStanislawWadolowski">Podobieństwo istnieje, gdyż jest to dziedzina gospodarki morskiej. Zdziwiony jestem pytaniem pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselPiotrLewandowski">Spora liczba członków podkomisji morskiej działa w nowej podkomisji - to jest pierwsza kwestia. Druga to połączenie z przedstawicielami, a także upoważnienie od Ministerstwa Skarbu Państwa daje duże pole do manewru. Pamiętajmy, iż głównym właścicielem i założycielem portów jest Ministerstwo Skarbu Państwa. Można pójść na kompromis i działać wspólnie z podkomisją gospodarki morskiej stworzonej przez Komisję Transportu i Łączności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Chciałbym, aby państwo zdali sobie sprawę z tego, że wdrożenie ustaw o portach jest kompetencją ministra skarbu, gdyż on za to odpowiada. Nie znajduje się  to w kompetencji ministra transportu i łączności. Komisja Transportu i Łączności zajmowała się tym problemem. Nie wiem, w jaki sposób wyobraża sobie pan rolę podkomisji, która nie wiadomo, co miałaby czynić.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Mówiono o różnicach, jest to prawda, gdyż dzisiaj są olbrzymie różnice, ponieważ udziałowcami portu są także gminy, które tworzą spółki ze skarbem państwa. W ten sposób wchodzi pionierska ustawa, w której gminy wraz ze skarbem państwa mają stworzyć nową jakość. Nie jest to prosta sprawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMiroslawStyczen">Moja opinia jest odrębna. My, jako Komisja Transportu i Łączności nie zajmujemy się sprawami skarbu państwa. Skoro powołaliśmy wspólną podkomisję, która zajmuje się sprawami morskimi i istnieje problem portów morskich, to należy z tego skorzystać i nie mnożyć dalszych podkomisji. Przypominam, iż jest to nasza trzecia wspólna podkomisja.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselMiroslawStyczen">Wydaje mi się, iż propozycja ta jest zasadna. Odrębną sprawą jest skład podkomisji. Jeżeli uważamy, iż jest ona zbyt wąska, to możemy ją poszerzyć. Moim zdaniem, jest to uzasadnione i nie widzę negatywnych stron, które mogłyby nam przeszkodzić w podjęciu decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselTomaszWojcik">Od strony formalnej pan poseł Andrzej Szarawarski ma rację dlatego, że Komisja Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji współpracuje z Ministerstwem Skarbu Państwa. Istnieje pewna praktyka, która się ułożyła, a mianowicie chodzi o to, iż jeżeli istnieją właścicielskie decyzje, a mają one bardzo silny wpływ na inne gałęzie gospodarki lub transportu, to Komisja Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji współpracuje z komisją o danej kompetencji. Przewidywana jest prywatyzacja służby zdrowia i nieodzowna jest współpraca z Komisją Zdrowia. Nie można chirurgicznie rozdzielić funkcji właścicielskiej od efektów zmian właścicielskich dla gospodarki. Wydaje mi się, że przedstawiona propozycja jest uzasadniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Prosiłabym o sprecyzowanie zadań tej podkomisji. Nie bardzo rozumiem, do jakich celów miałaby ona służyć w przyszłości. Chodzi mi także o zastanowienie się nad tym problemem, ponieważ w sprawy portów zaangażowane są samorządy terytorialne. Czy nie byłoby uzasadnionym, by w skład tej podkomisji wchodzili przedstawiciele Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselMiroslawStyczen">Wydaje mi się, iż włączanie przedstawicieli jeszcze jednej Komisji jest przedwczesne. Może pojawić się taki wniosek. Proponuję, by podkomisja ta otrzymała nazwę: podkomisja do spraw restrukturyzacji przedsiębiorstw żeglugowych i przekształceń w portach morskich. Podkomisja ta jest naszą wspólną podkomisją. Jeżeli zajdzie potrzeba, to wystąpimy do Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, by przystąpili do współpracy. Proponuję, abyśmy zamknęli dyskusję i przystąpili do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Czym ma zająć się ta podkomisja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselMiroslawStyczen">Uważam, iż dobrze jest prowadzić nadzór nad pewnymi przekształceniami, które mają istotne znaczenie dla gospodarki narodowej. Z tego samego powodu powołaliśmy podkomisję do spraw przedsiębiorstw żeglugowych. Wiemy, iż jest to poważny problem i chcemy pomóc rządowi w tej sprawie, nie tylko poprzez kontrolę, lecz także poprzez bezpośredni udział w tym procesie. Można przyjąć taką koncepcję także w przypadku portów morskich. Mniemam, iż osoby, które zgłosiły się do prac w podkomisji nadzwyczajnej w sprawach żeglugowych również znają się na portach morskich. Nie widzę problemu, jeżeli chodzi o rozszerzenie składu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Przypominam panu posłowi, iż istnieje stała podkomisja morska w ramach Komisji Transportu i Łączności. Nie widzę powodu dublowania tych spraw.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselAndrzejSzarawarski">Ustawa została uchwalona dwa lata temu. Nic nowego nie dzieje się w sytuacji portów. Proces wdrażania ustawy trwa. Nie jest to proste. Dlatego chciałbym się dowiedzieć, co miałaby robić taka podkomisja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJozefDabrowski">Wydaje mi się, iż doszło do pewnego nieporozumienia. Wniosek był następujący: chodziło o włączenie do tej podkomisji zagadnienia związanego z wdrożeniem ustawy o portach morskich. Ustawa została uchwalona i nic w tej sprawie nie uległo zmianie.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselJozefDabrowski">W związku z tym proponujemy, by podkomisja powołana przez połączone Komisje mogła rozpatrzyć problem uchwalonej ustawy. Być może jeszcze jest coś takiego, co należałoby zmienić, by można było sfinalizować zapisy w uchwalonej ustawie. To jest główny cel. Sądzę, iż powinniśmy zamknąć dyskusję. Przedkładam wniosek pod głosowanie. Kto z państwa posłów opowiada się za tą propozycją?</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PoselJozefDabrowski">W głosowaniu za przyjęciem opowiedziało się 23 posłów, 11 było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PoselJozefDabrowski">Stwierdzam, iż poszerzamy zakres zagadnień podkomisji wspólnej, która do tej pory zajmowała się restrukturyzacją przedsiębiorstw żeglugowych.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PoselJozefDabrowski">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji Transportu i Łączności oraz Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>