text_structure.xml 30.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJozefDabrowski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności. Witam państwa posłów i zaproszonych gości. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJozefDabrowski">Przechodzimy do punktu pierwszego. Osobą upoważnioną do reprezentowania posłów wnoszących projekt ustawy jest posłanka Grażyna Langowska. Proszę panią posłankę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoslankaGrazynaLangowska">W imieniu grupy posłów przedstawię państwu projekt ustawy zmieniający przepisy ustawy o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego z dnia 2 sierpnia 1997 roku. Nowelizacja dotyczy pięciu artykułów w trzech rozdziałach: w pierwszym, drugim i czwartym. Cztery zmiany mają charakter merytoryczny, jedna charakter porządkowy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Zmiana 1 dotyczy art. 3 pkt 2, który otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoslankaGrazynaLangowska">"2) międzynarodowym transportem drogowym na potrzeby własne jest niezarobkowy przewóz osób lub rzeczy wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do podstawowej działalności gospodarczej pojazdami samochodowymi będącymi jego własnością lub do których posiada udokumentowane prawo dysponowania, nie obejmuje to przewozu osób w ramach prowadzonej działalności turystycznej,"</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Zmiana ta umożliwia wykonywanie przewozu nie tylko pojazdami samochodowymi będącymi własnością przedsiębiorcy, ale także pojazdami, do których przedsiębiorca posiada udokumentowane prawo dysponowania. Oznacza to, że przedsiębiorca może korzystać z samochodów leasingowanych, dzierżawionych i wynajmowanych. Naszym zdaniem uprości to bardzo międzynarodowy transport drogowy. Posłowie wnoszący tę zmianę konsultowali ją z Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej i nie usłyszeli zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Mam pytanie, jak pan, panie przewodniczący, widzi tryb pracy nad tym projektem ustawy. Czy po każdej omówionej przeze mnie zmianie będzie miała miejsce dyskusja? Czy też dyskusja odbędzie się dopiero po omówieniu wszystkich zmian?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJozefDabrowski">Proponuję, by pani posłanka zaprezentowała wszystkie zmiany, wtedy ustosunkuje się do nich pan minister Krzysztof Tchórzewski i potem przejdziemy do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Przechodzę do omówienia następnej zmiany, która dotyczy art. 10 ust. 1. W dotychczasowym brzmieniu minister transportu i gospodarki morskiej może, na wniosek przedsiębiorcy, przenieść uprawnienia wynikające z koncesji w razie śmierci osoby fizycznej będącej wspólnikiem spółki cywilnej, spółki jawnej lub spółki komandytowej. Zmiana polega na tym, że minister transportu i gospodarki morskiej będzie miał również prawo do przenoszenia uprawnień wynikających z koncesji na spadkobiercę zmarłej osoby fizycznej, posiadającej koncesję. Zmiana ta umożliwia spadkobiercom zmarłego przewoźnika skuteczne przejęcie uprawnień wynikających z koncesji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Zmiana nr 2 dotyczy również pkt. 3 w ust.1. W dotychczasowym brzmieniu minister tran-sportu i gospodarki morskiej mógł, na wniosek przedsiębiorcy, przenieść uprawnienia wynikające z koncesji w razie przejęcia w całości działalności w zakresie między-naro-dowego transportu drogowego oraz pojazdów objętych koncesjami przez innego przedsiębiorcę. Nie pozwalało to jednak na przenoszenie uprawnień, w przypadku gdy przedsiębiorca chciał przenieść tylko część tej działalności. Zmiana ta pozwoliłaby na przej-mowanie także pojedynczych pojazdów objętych koncesją przez innych przedsiębiorców. Dotychczasowe rozwiązanie uniemożliwiało firmom transfer pojedynczych pojazdów objętych koncesjami. Uważamy, ze proponowane rozwiązanie jest korzystniejsze dla przewoźników.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Zmiana 3 dotyczy art. 26 ust. 2. W dotychczasowym brzmieniu za udzielenie koncesji, zmianę koncesji lub wydanie wtórnika koncesji na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego pobiera się opłatę. Krajowy przedsiębiorca wykonujący między-narodowy transport drogowy w zakresie przewozu rzeczy uiszcza opłatę za wydanie zezwolenia zagranicznego na jednorazowe lub wielokrotne przewozy. Przepis ten wykluczał przewoźników przewożących osoby. Zmiana ta poszerza katalog opłat o opłaty na zezwolenia zagraniczne na przewóz osób.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Zmiana 4 dotyczy art. 30 ust. 2 w rozdziale 4. Chodzi o stworzenie możliwości przeznaczenia części wpływów z opłat w międzynarodowym transporcie drogowym nie tylko na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale również na prace legislacyjne związane z transportem drogowym. W dotychczasowym brzmieniu minister transportu i gospodarki morskiej mógł przeznaczać część wpływów tylko na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz na budowę autostrad.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Zmiana 5 dotyczy art. 31 ust. 3. Zmiana ta ma poprawić błąd powstały w toku prac sejmowych. Polega on na pominięciu w art. 31, ust. 2 tego artykułu.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Chcę też powiedzieć, że proponowane zmiany nie spowodują ujemnych skutków finansowych dla budżetu skarbu państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Art. 26 ust. 2 wzbudził wiele emocji. Grupa przewoźników pasażerskich nie jest wielka. Jak jest liczna, mam nadzieję dowiedzieć się od przedstawiciela Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej. Czy grupa ta nie zostanie postawiona w niekorzystnej sytuacji? Konkurencja wśród przewoźników jest bardzo duża. Największym zagrożeniem są przewoźnicy niemieccy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselMiroslawStyczen">Chciałbym uściślić jedną rzecz. Zmiana 4 dotyczy art. 31 ust. 3?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Tak, dotyczy art. 31. Jednakże w pominiętym ust. 2 tego artykułu mowa jest o art. 27. Poprzez pominięcie tego drugiego ustępu w art. 31 nastąpiło pominięcie podmiotów, o których jest mowa w art. 27.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJozefDabrowski">Proszę o zabranie głosu pana ministra Krzysztofa Tchórzewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejKrzysztofTchorzewski">Zmiany te były postulowane na spotkaniach z przewoźnikami. W moim przekonaniu są to zmiany bardzo pilne. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej w pierwszym kwartale br. przedstawi kompleksową nowelizację ustawy o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego. Grupa posłów przejęła inicjatywę i opracowała wcześniej ustawę o zmianie tej ustawy. Minister transportu i gospodarki morskiej w pełni popiera ten projekt, chociaż ostatecznie zadecyduje o tym Rada Ministrów. Niniejszym składam wniosek popierający tę ustawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJozefDabrowski">Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselStefanMacner">Projekt ten ma kilka wad. Przede wszystkim nie dyspo-nujemy opinią Komitetu Integracji Europejskiej. Pan minister powiedział, że resort transportu przygotowuje kompleksową nowelizację ustawy. W związku z tym, czy nie należy poczekać na projekt rządowy? Nie wiemy też, czy Rada Ministrów zgodzi się ze stanowiskiem pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Mam kilka uwag. Pierwsza uwaga dotyczy zmiany 4 odnoszącej się do art. 30 ust. 2. Jest to zmiana stwarzająca możliwość nadużyć np. w kwestii opłat na prace legislacyjne. Nie słyszałam o takim rozwiązaniu w innych ministerstwach. Jeżeli pan minister może podać przykład, to byłabym bardzo wdzięczna. Jestem bardzo uważnym obserwatorem sceny sejmowej i kilkakrotnie zwróciłam uwagę na fakt, że wicepremier Leszek Balcerowicz jest przeciwny finansowaniu tego typu zadań z budżetu. Chciałabym także znać jego stanowisko w tej sprawie. Uważam, że to rozwiązanie jest korupcjogenne. Chciałabym też zapytać, czy w związku z tym działanie biura prawnego przy ministrze transportu i gospodarki morskiej ulegnie ograniczeniu?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Kolejna uwaga dotyczy zmiany 2 w pkt 3. Chciałabym zapytać, czy przejęcie w części działalności w zakresie międzynarodowego transportu nie będzie naruszać naszych zo-bowiązań międzynarodowych. Inna sytuacja jest wtedy, gdy dotyczy przejęcia w całości działalności w zakresie międzynarodowego transportu drogowego, a inna w przypadku przejęcia tylko części. Można sobie wyobrazić taką sytuację, że w przedsiębiorstwie liczącym 40 pojazdów, 2 pojazdy będą stanowiły część działalności. Czy w związku z tym to przedsiębiorstwo będzie miało takie samo uznanie w ruchu międzynarodowym, czy nie.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Proszę zatem o wykreślenie zmiany 4, natomiast co do zmiany 2 dotyczącej pkt 3, to w drugim czytaniu, po uzyskaniu opinii ministra transportu i gospodarki morskiej, zgłoszę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJozefDabrowski">Rozumiem, że pani posłanka zgłosiła wniosek o wy-kreślenie zmiany 4?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselMiroslawStyczen">Chciałbym się ustosunkować do wypowiedzi, które padły. Uważam, że nie powinniśmy czekać na projekt rządowy, gdyż de facto omawiana nowela dotyczy błędów legislacyjnych. Moim zdaniem nie powinno się odwlekać wprowadzenia tych 5 zmian.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselMiroslawStyczen">Jeśli chodzi o sprawy merytoryczne, które poruszyła pani posłanka Elżbieta Piela-Mielczarek, to uważam, że jakość aktów prawnych mogłaby ulec poprawie, gdyby znalazły się fundusze na zatrudnienie większej liczby ekspertów. Moim zdaniem zmiana 4 w niczym nie uchybia dyscyplinie budżetowej, a poza tym korumpować się można wszędzie, nie tylko podczas prac legislacyjnych. Uważam, że podejrzewanie ministerstwa o dokonywanie nadużyć w dziedzinie ekspertyz prawnych jest zbyt daleko posuniętą asocjacją.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselMiroslawStyczen">Jeśli chodzi o zmianę nr 2, to byłem w tej kwestii wielokrotnie nagabywany przez nowe podmioty gospodarcze, które mogą podjąć działalność międzynarodową. Otóż wydawanie określonej liczby koncesji powoduje niepotrzebne domykanie rynku. Jeżeli nie ułatwimy małym i średnim przedsiębiorcom dostępu do rynku, to będziemy działali na ich niekorzyść. Wiemy, że część dużych przedsiębiorców może podzielić się koncesjami z mniejszymi przewoźnikami. Jeżeli Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej ws-piera omawianą nowelę, to jest przekonane, że koncesje nie trafią do przewoźników nie dostosowanych do przewozów międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselMiroslawStyczen">Ostatnia sprawa dotyczy rewizji naszego postępowania w aspekcie wymogów Unii Europejskiej. Popełniliśmy błąd przyjmując układ akcesyjny zawierający dokładny har-monogram obniżania stawek cen. Unia Europejska odmawia wykonania harmonogramu akcesyjnego. W zeszłym roku Polska poprzez deficyt handlowy zasiliła kraje Unii Europejskiej 10 mld $, co oznacza, że państwo polskie utrzymuje 400 tys. etatów w Unii. Powinniśmy zrobić wszystko, by umocnić pozycję polskich przewoźników. Zmiana nr 2 służy temu i proszę państwa posłów o przyjęcie takiego właśnie kąta widzenia politycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Chciałabym się ustosunkować do wypowiedzi swoich przedmówców. Powinniśmy zbudować silny polski przemysł przewozowy, zasługujący na miano "industry". Moje pytanie dotyczy zmiany 2 pkt 3, czyli przejęcia w całości lub części działalności w zakresie międzynarodowego transportu drogowego oraz pojazdów lub pojazdu objętych koncesjami - przez innego przedsiębiorcę. Sądzę, że pod zapisem "inny przedsiębiorca" można rozumieć przedsiębiorcę, który dotychczas nie funkcjonował w sferze przewozów międzynarodowych. Jeżeli tak, to oznacza to, że przedsiębiorca ten przejmie prawo czy pojazdy, ale nie musi przejąć umiejętności dotyczących warunków wykonywania międzynarodowego transportu drogowego.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Pytanie kolejne, czy mali przewoźnicy będą kupować pojazdy od dużych, czy raczej duży przewoźnik będzie wyprzedawał sprzęt małym firmom spedycyjnym. Jeśli mielibyśmy do czynienia z drugim przypadkiem, to będzie to dla Polski działanie niekorzystne, gdyż osłabi duże firmy spedycyjne i spowoduje, że nie wejdziemy do Unii Europejskiej jako pełnoprawny gestor polskiego transportu drogowego.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Zwracam się zatem do ministra transportu i gospodarki morskiej, jak widzi przyszłość polskiego transportu. Czy ma on być silny i prężny, czy ma dorównywać transportowi krajów Unii, czy też ma być podrzędnym spedytorem, niemalże "woźnicą"? Z tym wiąże się strata 20 mld $, o której wspomniał poseł Mirosław Styczeń. Wiąże się to także ze słabą pozycją złotego w stosunku do dolara i nieopłacalności eksportu.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Ostatnia sprawa. Chciałbym usłyszeć od ministra transportu i gospodarki morskiej, jaką nowelizację ustawy nam przedstawi. Czy będzie tak, że nie będą wydawane koncesje na międzynarodowy transport?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Pan, panie pośle, jako były minister transportu i gospodarki morskiej, wie, że w innych przepisach ustawy, których nie omawiałam, gdyż nie są nowelizowane, mówi się o warunkach wykonywania koncesji.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Jeżeli mały przewoźnik, nie spełniający warunków wykonywania międzynarodowego transportu drogowego, chciałby ubiegać się o koncesję, z całą pewnością by jej nie otrzymał.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Jeżeli ktoś spełnia warunki wykonywania koncesji, musi wykazać się trzyletnim stażem pracy. Uważam, że pan, panie pośle, chce świadomie wprowadzić w błąd osoby, które nie przeczytały uważnie tej ustawy. Dziwi mnie to i żenuje. Wymogi dla przewoźników pasażerskich są bardzo surowe. Przejęcie w całości lub w części działalności w zakresie międzynarodowego ruchu drogowego oraz pojazdów lub pojazdu objętych koncesjami - przez innego przedsiębiorcę odbywa się zgodnie z przepisami.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Przygotowując stanowisko grupy posłów, których reprezentuję, konsultowałam się z wieloma instytucjami, w tym z Komitetem Integracji Europejskiej, co do zgodności polskich przepisów z przepisami Unii Europejskiej. Zmiany przeze mnie omówione są owocem wielu sygnałów pochodzących od przewoźników. Jeśli zaś chodzi o obchodzenie prawa, to zawsze przy pomocy pewnych kruczków można je obejść.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Podkreślam jeszcze raz, że rozszerzenie definicji przewozów na potrzeby własne o pojazdy wynajęte, leasingowane lub dzierżawione ułatwi pracę przewoźnikom, dla których przewóz rzeczy i pasażerów jest działalnością dodatkową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Nie rozumiem, dlaczego pani posłanka Grażyna Langowska tak się zaperza ideologicznie i wkłada mi w usta słowa, których nie wy-powiedziałem. Z tego co pani posłanka powiedziała wynika, że wielu spraw nie jest pewna, a jedynie o nich słyszała. Wydaję mi się, że pani posłanka nie rozumie istoty transportu.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselBoguslawLiberadzki">Powiedziałem, że jestem ciekawy rządowego projektu nowelizacji ustawy o warunkach wykonywania międzynarodowego tran-sportu drogowego, gdyż, w przeciwieństwie do pani, wiem, na czym polega wydawanie koncesji przewoźnikom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrezesPolskiejIzbyGospodarczejTransportuSamochodowegoiSpedycjiKrzysztofGutowski">Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji popierała nowelizację ustawy, szczególnie zmianę dotyczącą art. 10. Zmiany są zgodne z tym, co postulowali przewoźnicy przy poprzednim uchwalaniu ustawy. Nie udało się wtedy wprowadzić tych zmian. Dziękujemy bardzo grupie posłów za przygotowanie tej noweli. Jest ona zgodna z oczekiwaniami prze-woźników i spełnia wymogi przepisów Unii Europejskiej. Przejęcie w całości lub części działalności międzynarodowego transportu drogowego służy firmom spedycyjnym, gdyż część firm chce zwiększyć swój potencjał, a część pomniejszyć.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrezesPolskiejIzbyGospodarczejTransportuSamochodowegoiSpedycjiKrzysztofGutowski">Optujemy za przyjęciem tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzstanuwMTiGMKrzysztofTchorzewski">Trudno mi się jednoznacznie odnieść do naszego postrzegania polskiego międzynarodowego transportu drogowego. Większość firm spedycyjnych opiera się na udziale kapitału zagranicznego. Możemy mówić o przewoźnikach istniejących na rynku polskim. Na bazie obecnie istniejących przepisów duże firmy spedycyjne powiększają się, a małe upadają.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#SekretarzstanuwMTiGMKrzysztofTchorzewski">Jeśli chodzi o naszą konkurencyjność na rynku Unii Europejskiej, to jesteśmy kon-kurencyjni. Problem polega na dostępie do tego rynku.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#SekretarzstanuwMTiGMKrzysztofTchorzewski">Namawiam państwa posłów do poparcia noweli, gdyż ulepsza ona istniejącą ustawę.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#SekretarzstanuwMTiGMKrzysztofTchorzewski">Jeśli chodzi o zmianę nr 4, to zapis "lub na prace legislacyjne związane z transportem drogowym" ułatwiłby nam przyjęcie 52 dezyderatów Unii Europejskiej. Jest to problematyka bardzo złożona, wymagająca wielu ekspertyz prawnych i resort musi zlecać opracowanie ich różnym ekspertom. Usługi te są bardzo kosztowne, a środki w budżecie są okrojone. W związku z powyższym stoimy na stanowisku, że zmiana nr 4 jest korzystna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselMiroslawStyczen">Zgłaszam wniosek formalny o przystąpieniu do gło-sowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJozefDabrowski">W związku z wnioskiem pana posła Mirosława Stycznia, czuję się w obowiązku zapytać, kto z państwa posłów jest za zamknięciem dyskusji? Rozumiem, że wszyscy. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselJozefDabrowski">Przechodzimy do rozpatrzenia zapisu poszczególnych zamian. W art. 1 brakuje dokładnej daty ustawy. Zapisane jest: "W ustawie z dnia 2 sierpnia...". Nie wiemy, z którego roku.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselJozefDabrowski">Zmiana nr 1. Czy ktoś z państwa posłów ma zastrzeżenia do zapisu? Jeśli nikt się nie zgłosi, uznam, że przyjmujemy zmianę nr 1. Stwierdzam, że zmiana nr 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PoselJozefDabrowski">Zmiana nr 2. Czy ktoś z państwa posłów ma zastrzeżenia do zapisu tej zmiany w pkt. a? Przepis otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PoselJozefDabrowski">"1) śmierci osoby fizycznej, posiadającej koncesję i wstąpienia na jej miejsce spad-kobiercy, w tym również osoby fizycznej będącej wspólnikiem spółki cywilnej, spółki jawnej lub spółki komandytowej,". Nie widzę. Stwierdzam, że zmiana nr 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PoselJozefDabrowski">Czy ktoś z państwa posłów ma zastrzeżenia do zapisu zmiany nr 2 w pkt. b? Przepis otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#PoselJozefDabrowski">"3) przejęcia w całości lub części działalności w zakresie międzynarodowego transportu drogowego oraz pojazdów lub pojazdu objętych koncesjami, przez innego przed-siębiorcę,".</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#PoselJozefDabrowski">Moim zdaniem należałoby zamienić kolejność w wyrazach: "oraz pojazdów lub pojazdu". Uważam, że najpierw powinien się znaleźć  wyraz "pojazdu", a dopiero potem "pojazdów".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Zapisaliśmy wyraz "pojazdu" w drugiej kolejności dla większej czytelności przepisu. W ustawie zapisano "oraz pojazdów", a my dodaliśmy "lub pojazdu".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJozefDabrowski">Poproszę o ustosunkowanie się do tej kwestii przed-stawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Biuro Legislacyjne proponuje dopisanie po wyrazie "przejęcia" wyrazy: "przez innego przedsiębiorcę", a dalej bez zmian.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Kolejna uwaga dotyczy zapisu wszystkich pięciu zmian. Trzeba je zapisać zgodnie z wymogami technicznymi nie dużą literą, a małą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselJozefDabrowski">Czy są jeszcze uwagi do zmiany nr 2 w pkt. b? Nie widzę. Rozumiem, że została przyjęta z proponowanymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselJozefDabrowski">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 3. Czy ktoś z państwa posłów ma zastrzeżenia do zapisu tej zmiany? W art. 26 ust. 2 wykreśla się wyrazy: "w zakresie przewozu rzeczy".</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselJozefDabrowski">Rozumiem, że zmiana nr 3 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PoselJozefDabrowski">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 4. W art. 30 ust. 2 na końcu zdania dodaje się wyrazy: "lub na prace legislacyjne związane z transportem drogowym".</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PoselJozefDabrowski">Posłanka Elżbieta Piela-Mielczarek zgłosiła wniosek o wykreślenie tej zmiany. Poddam zatem ten wniosek pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PoselJozefDabrowski">Kto z pań posłanek i pańów posłów jest za skreśleniem zmiany nr 4? Za skreśleniem zmiany nr 4 opowiedziało się 6 posłów, 6 posłów było przeciwnych, 1 poseł się wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#PoselJozefDabrowski">Stwierdzam, że wniosek pani posłanki Elżbiety Pieli-Mielczarek nie uzyskał akceptacji Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoslankaElzbietaPielaMielczarek">Zgłaszam wniosek mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJozefDabrowski">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 5. Dotyczy ona art. 31 ust. 3, a polega na dodaniu na końcu zdania wyrazów: "i ust. 2."</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselJozefDabrowski">Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi do tego zapisu? Nie widzę. Stwierdzam, że zmiana nr 5 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoselJozefDabrowski">Art. 2 stwierdza, że ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PoselJozefDabrowski">Czy są uwagi do tego zapisu? Nie widzę. Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PoselJozefDabrowski">Przechodzimy do głosowania nad całością noweli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselStefanMacner">Chciałbym usłyszeć opinię przedstawiciela Biura Legi-slacyjnego co do zgodności tych zmian z prawem Unii Europejskiej. Nie dysponujemy bowiem opinią Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zmiany były konsultowane i są zgodne z prawem Unii. Regulamin nie wymaga takiej opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Pragnę powiedzieć, że opinia Komitetu Integracji Europejskiej zostanie przedstawiona przy drugim czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJozefDabrowski">Przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselJozefDabrowski">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem ustawy o zmianie ustawy o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego? Za przyjęciem ustawy opowiedziało się 10 posłów, nikt nie był przeciwny, 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoselJozefDabrowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła ustawę o zmianie ustawy o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PoselJozefDabrowski">Pozostał nam jeszcze obowiązek wyznaczenia posła sprawozdawcy. Proszę o kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselMiroslawStyczen">Zgłaszam pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselJozefDabrowski">Poddaję tę propozycję pod głosowanie. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem mojej kandydatury? Za przyjęciem opowiedziało się 13 posłów, nikt nie był przeciwny, 1 poseł się wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselJozefDabrowski">Stwierdzam, że moja kandydatura została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PoselJozefDabrowski">Zamykam punkt pierwszy naszego porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PoselJozefDabrowski">Przechodzimy do punktu drugiego porządku dziennego, dotyczącego odpowiedzi ministra transportu i gospodarki morskiej na dezyderat nr 6 Komisji Transportu i Łączności. Państwo znają treść tej odpowiedzi. Czy są jakieś uwagi?</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PoselJozefDabrowski">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem odpowiedzi ministra transportu  i gospodarki morskiej? Za przyjęciem odpowiedzi opowiedziało się 8 posłów, nikt nie był przeciwny i nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że Komisja przyjęła odpowiedź ministra na dezyderat nr 6. Zamykam punkt drugi.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#PoselJozefDabrowski">Przechodzimy do punktu trzeciego, czyli do rozpatrzenia naszego planu pracy na okres od 1.01.1999 r. do 31.06.1999 r. Czy są jakieś uwagi do tego planu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJozefBlaszczyk">Mam pytanie do pkt. 7, dotyczącego aktualnej sytuacji armatorów dalekomorskich. Czy jest przewidywane spotkanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselJozefDabrowski">Tak. Na posiedzeniu wyjazdowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SekretarzstanuwMTiGMKrzysztofTchorzewski">W sprawie pkt. 6, dotyczącego przygotowywania strategii zrównoważonego rozwoju infrastruktury w korytarzach transportowych. Nie ma jeszcze gotowych umów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJozefDabrowski">Omawiałem tę sprawę z ministrem Tadeuszem Sy-ryjczykiem. Dyskusja będzie potraktowana jako preludium do ustalenia strategii. Nie będzie miała charakteru przesądzającego problematykę rozwoju infrastruktury w korytarzach transportowych. Zajmiemy się tylko ogólnymi kierunkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselEdwardManiura">Mam pytanie do pana ministra, kiedy resort transportu przedstawi swój projekt dotyczący prawa lotniczego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzstanuwMTiGMKrzysztofTchorzewski">W pierwszym kwartale b. roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselHenrykDlugosz">Chciałbym zwrócić uwagę na projekt ustawy o łączności. Jest to pilny projekt i powinien znaleźć się w Sejmie do czerwca tego roku. W przeciwnym razie sytuacja Telekomunikacji Polskiej SA będzie nie do pozazdroszczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselJozefDabrowski">Jeżeli wpłynie projekt, zwołamy dodatkowe posiedzenie. Najprawdopodobniej trzeba będzie powołać specjalną podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PoselJozefDabrowski">Przechodzimy do głosowania. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem planu pracy na okres od 1.01.1999 r. do 31.06.1999 r.?  Stwierdzam, że posłowie jed-nogłośnie przyjęli plan pracy.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PoselJozefDabrowski">Zamykam posiedzenie Komisji Transportu i Łączności.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>