text_structure.xml
48.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam gości oraz państwa posłów. Porządek naszego dzisiejszego posiedzenia przewiduje 2 punkty. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę pana ministra o przedstawienie kandydatury pana Andrzeja Ananicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MinistersprawzagranicznychWladyslawBartoszewski">Dzisiaj mamy omówić kandydatury na ambasadorów w trzech krajach. Pan Andrzej Ananicz jest kandydatem na stanowisko ambasadora w jednym z krajów basenu Morza Śródziemnego, czyli w Turcji. Pan Andrzej Ananicz jest magistrem turkologii i doktorem nauk humanistycznych. Zna angielski, niemiecki, rosyjski, turecki i perski. Jest to rzadki przypadek w MSZ. Pan Andrzej Ananicz od lat interesuje się problemami związanymi z Turcją.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MinistersprawzagranicznychWladyslawBartoszewski">Jeśli chodzi o placówkę w Turcji, to prześladuje ją pech. W ciągu ostatnich 10 lat dwóch naszych ambasadorów zmarło przedwcześnie. To sprawiło, że stanowisko to długo nie było obsadzone. Nie jest łatwo znaleźć odpowiedniego kandydata na tak egzotyczną placówkę. Ambasador Turcji w Polsce interweniował u mnie i pytał, dlaczego placówka jest nieobsadzona. Obiecałem mu, że wkrótce przyślemy prawdziwego znawcę.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MinistersprawzagranicznychWladyslawBartoszewski">Turcja jest członkiem NATO i jest dla nas przyjazna. Stosunki polityczne polsko-tureckie są dobre. Gospodarcze mogłyby być lepsze.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MinistersprawzagranicznychWladyslawBartoszewski">Kandydat pracuje w Ministerstwie Spraw Zagranicznych od 1991 roku na różnych stanowiskach. Od 1998 roku jest sekretarzem stanu. Uważam, że jest to bardzo ważne, choćby od strony protokolarnej, że Turcja otrzyma dyplomatę tej rangi.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MinistersprawzagranicznychWladyslawBartoszewski">Państwo otrzymali materiały. Na pytania państwa kandydat odpowie już sam. Powiem jeszcze, że gorąco rekomenduję przyjęcie tej kandydatury. Kandydatura była uzgodniona i z panem premierem, i panem prezydentem. Pan Andrzej Ananicz nie wyjedzie na placówkę przed końcem września. Jest on wprowadzony w wiele spraw i na razie potrzebny jest tutaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę pana ministra Andrzeja Ananicza o autoprezentację misji w Turcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceTurcjiAndrzejAnanicz">Dziękuję panu ministrowi za tak przychylne wprowadzenie. Państwo otrzymali materiały, w których są sformułowane zadania dla placówki. Pierwszym zadaniem jest realizacja wytyczonych zadań. Chciałbym się skupić na najważniejszych. Zacznę od współpracy zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceTurcjiAndrzejAnanicz">Jeśli chodzi o NATO, to Turcja jest bardzo solidnym partnerem w ramach tego sojuszu. Przedmiotem dyskusji jest europejska polityka bezpieczeństwa. Stanowisko Turcji jest znane. Jest to stanowisko wyjątkowe, ale racje są silne. Polska wchodząc do europejskiej polityki bezpieczeństwa chciałaby również współpracować z Turcją jako państwem, które w tym systemie pracuje.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceTurcjiAndrzejAnanicz">Jeśli chodzi o UE i ten wymiar współpracy z Turcją, to Turcja obecnie przechodzi przez głębokie reformy. Reformy wynikają z Partnerstwa dla Członkostwa i z dokumentów uzgodnionych ze stroną unijną. Proces ten będzie wymagał obserwacji, tym bardziej że na obecnym etapie stosunki gospodarcze opierają się na unii celnej. Unia celna nie obejmuje produktów rolnych. To daje szansę na dopracowanie oferty w tym obszarze. Polska może wynegocjować warunki preferencyjne na podstawie umowy o wolnym handlu. Chodzi tu o mięso wołowe i drób.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceTurcjiAndrzejAnanicz">Oznacza to, że dla palcówki polskiej w Turcji ważne będzie zintensyfikowanie pracy Wydziału Ekonomiczno-Handlowego. W moim przekonaniu placówka pracuje bardzo solidnie, mimo to, że od dłuższego czasu nie ma ambasadora. Zespół jest mały, ale bardzo sprawny. Jedynym mankamentem jest pion gospodarczy.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceTurcjiAndrzejAnanicz">Kolejną sprawą jest kwestia spełniania kryteriów kopenhaskich. Jest to ważne dla Polski nie tylko ze względu na negocjacje Turcji z UE, ale również na możliwość zajmowania przez Polskę stanowiska w Radzie Europy.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceTurcjiAndrzejAnanicz">Kwestią kluczową jest kwestia cypryjska. Centrala będzie musiała współpracować z placówkami w Ankarze, Nikozji i w Atenach.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceTurcjiAndrzejAnanicz">Jeśli chodzi o politykę regionalną, to Turcja odgrywa rolę kluczową i strategiczną dla całego systemu bezpieczeństwa i współpracy politycznej między Europą a Bliskim Wschodem. Można tu wymienić północny Irak, Syrię, Jordan, Liban, Palestynę i Izrael.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceTurcjiAndrzejAnanicz">Turcja odgrywa istotną rolę w regionie Kaukazu i Środkowego Wschodu. W przypadku Kaukazu dla Polski istotne jest realizowanie umów dotyczących nośników energii. Myślę tu o ropie naftowej i o zasobach, które mieszczą się w Morzu Kaspijskim. Chodzi o realizację kontraktu Baku-Subsa-Ceyhan i Blue Stream, czyli kontraktu dotyczącego przepływu gazu dnem Morza Kaspijskiego z Kazachstanu, Turkmenistanu do regionu europejskiego lub poprzez Iran do Zatoki Perskiej.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceTurcjiAndrzejAnanicz">Kolejną sprawą jest dostarczanie energii elektrycznej do Turcji. Turcja będzie jej potrzebowała. Nie wiadomo, czy Polsce uda się wynegocjować porozumienie ze Słowacją, Węgrami i Bułgarią.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceTurcjiAndrzejAnanicz">W przypadku stosunków bilateralnych sytuacja jest bardzo dobra. Nie mamy żadnych istotnych problemów. Potencjał gospodarczy jest zbliżony, bo PKB wynosi mniej więcej tyle co w Polsce. Naszym problemem jest polityka inwestycyjna Turcji zagranicą. Turcja jest drugim po USA inwestorem w Rosji. Trzeba więc szukać wspólnych możliwości inwestycji na różnych obszarach.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceTurcjiAndrzejAnanicz">Jako ambasador chciałbym zacieśnić współpracę z regionami tureckimi.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję za zwięzłą i ciekawą wypowiedź. Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselAntoniKobielusz">Chciałbym zapytać o problem cypryjski. Turcja ze względu na członkostwo w NATO, a Grecja z powodu członkostwa w UE jest naszym ważnym partnerem. Jak pan widzi swoją rolę w tym delikatnym obszarze?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselAntoniKobielusz">Pan w Turcji uchodzi za specjalistę od spraw tureckich, więc chciałem zapytać, czy widzi pan możliwość wpływania na oddziaływanie Turcji na Irak? Stosunki iracko-tureckie są w Turcji cenione.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselAntoniKobielusz">Kolejne pytanie dotyczy niespokojnego Kaukazu. Czy tutaj możliwości Turcji są wykorzystywane, zwłaszcza biorąc pod uwagę dobre stosunki Turcji z Rosją.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Jako przewodniczący grupy parlamentarnej polsko-tureckiej czuje się zobowiązany do zadania pytań.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Pierwsze pytanie adresuję do pana ministra Władysława Bartoszewskiego, który pokrótce na nie odpowiedział, ale odpowiedź nie jest dla mnie satysfakcjonująca. Nie rozumiem, jak można doprowadzić do sytuacji, w której tak ważna placówka jest przez półtora roku nieobsadzona. Poprzedni ambasador, który zdecydował się pożegnać z życiem i wyskoczyć przez okno, uczynił to przed wizytą prezydenta, która odbyła się w kwietniu zeszłego roku. Turcja jest bardzo ważnym krajem dla Polski, a my przez półtora roku nie mamy obsadzonej placówki.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselTadeuszIwinski">Kandydata chciałbym zapytać o przedsiębiorców tureckich, którzy działają w Polsce. Grupa ta wybudowała między innymi budynek Reform Plaza. Jak pan ocenia tę działalność, gdyż były formułowane zarzuty pod adresem tej grupy. W moim przekonaniu działają oni uczciwie i rzetelnie.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselTadeuszIwinski">Materiał, który dostaliśmy od MSZ, jest materiałem ciekawym, obszernym i wartościowym. Niestety, kolejny raz znalazły się tam błędy. Na jednej stronie czytamy wiadomości wzajemnie sprzeczne. Pan Korkmazcan nie jest członkiem parlamentu, a w materiałach jest napisane, że jest wiceprzewodniczącym Zgromadzenia Parlamentu Turcji. To nie uchodzi. Ktoś powinien ten materiał przeczytać w całości.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselLonginPastusiak">Mamy wspólne interesy bezpieczeństwa z Turcją, ale mamy też wspólne problemy. Z jednej strony zaprasza się nas do sił szybkiego reagowania w UE, a z drugiej strony odmawia się udziału w podejmowaniu decyzji dotyczących użycia tych sił. Turcja broniąc interesów państw, które są w tej samej sytuacji, poszła daleko i zagroziła zablokowaniem możliwości korzystania z aktywów NATO przez UE. Czy w pana ocenie to stanowisko Turcji nie jest zbyt daleko posunięte?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KandydatAndrzejAnanicz">Jeśli chodzi o Cypr, to stanowisko Polski powinno być obserwacyjne. Powinniśmy śledzić to, co się dzieje. Niestety, perspektywy nie są najlepsze. Zaproponowany plan nie został przyjęty przez Turków cypryjskich. Rolę istotną odgrywa tu ONZ i Wielka Brytania.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#KandydatAndrzejAnanicz">Z pełną pokorą muszę powiedzieć, że nie jestem specjalistą od spraw tureckich. Nie zajmowałem się ostatnio bezpośrednio stosunkami polsko-tureckimi. Śledziłem je w takim stopniu, w jakim potrzebne jest to sekretarzowi stanu. Dla potrzeb mojej misji będę się musiał sporo nauczyć.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#KandydatAndrzejAnanicz">Co do pozytywnego oddziaływania Turcji na Irak, to Turcja ma szczególne stosunki z niektórymi państwami tego regionu. Jeśli chodzi o ekonomiczne sankcje, to Turcja jest za ich złagodzeniem. Nie wiem, czy to będzie skuteczne. Jest to decyzja ONZ i Rady Bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#KandydatAndrzejAnanicz">Jeśli chodzi o nasze interesy stricte gospodarcze, to są one w tym zakresie zbieżne. Turcja w ramach NATO i stosunków z USA zajmuje stanowisko najłagodniejsze odnośnie do Iraku. Turcja ma w tym swój własny interes.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#KandydatAndrzejAnanicz">Co do Kaukazu, to polityka turecka jest bardzo wyważona. Nie wszystkie propozycje tureckie zostały przyjęte. Pakt stabilności nie funkcjonuje. Nie funkcjonują też działania OBWE i ONZ.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#KandydatAndrzejAnanicz">Pan poseł Tadeusz Iwiński zapytał o przedsiębiorców tureckich. Powiem, że ja przed dzisiejszym posiedzeniem i przed dalszymi procedurami starałem się unikać kontaktów z biznesmenami tureckimi. Działania inwestorów tureckich oceniam pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#KandydatAndrzejAnanicz">Jeśli chodzi o Reform Plaza, to firma ma kłopoty. Nie wiem, z jakiego powodu. Być może ze zbyt szerokiego rozciągnięcia poziomu inwestycyjnego.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#KandydatAndrzejAnanicz">Wiem, że stowarzyszenie namawia swoich członków, by działać efektywnie, ale także w zgodzie z przepisami polskimi i standardami europejskimi. Chciałbym, by podobne stowarzyszenie polskie pojawiło się na rynku tureckim. Polska tego potrzebuje.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#KandydatAndrzejAnanicz">Pan poseł Longin Pastusiak pytał o bezpieczeństwo. Racje tureckie są mocne i nikt tego nie neguje. Stanowisko Turcji bierze się z jej położenia i ewentualnych konfliktów w przyszłości. To prawda, że stanowisko Turcji blokuje dialog NATO z UE, ale to nie jest jedyna przyczyna tej blokady. Turcja chce kształtować decyzje UE. W tej kwestii Polska i Turcja mają odmienne zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę pana ministra o zaprezentowanie nam drugiego kandydata.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Włochy są dla nas bardzo ważnym krajem. Pan Michał Radlicki należy do tej kadry, którą można nazwać kadrą młodych dyplomatów. Jest bardzo młodym kandydatem. Ma 38 lat. Od lat pracuje w MSZ. Pracował w gabinecie ministra Krzysztofa Skubiszewskiego, następnie pracował w ambasadzie w Brukseli, potem był wicedyrektorem i dyrektorem gabinetu ministra Krzysztofa Skubiszewskiego. Przez dwa lata pracował u ministra Andrzeja Olechowskiego, u mnie nie pracował, ale u ministra Bronisława Geremka był dyrektorem generalnym. Pan Michał Radlicki zna angielski, francuski i włoski.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Pan Michał Radlicki uchodzi za dobrego organizatora reform w służbie zagranicznej. Powiem, że na życzenie ambasady Federacji Rosyjskiej w Warszawie będzie prowadził szkolenie i instruktaż dla organizacji Ministerstwa Spraw Zagranicznych Federacji Rosyjskiej. Jest to stopień szacunku i zaufania dla rzeczowości.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Pan Michał Radlicki jedzie na placówkę, która jest dobrze obsadzona. Pan ambasador Górski jest dobrym ambasadorem. MSZ jest z niego bardzo zadowolone. Rozmawiałem z nim w lutym i on także poparł tę kandydaturę. Mówię o tym, gdyż pan ambasador Górski jest świetnie zorientowany w sprawach włoskich i gdyby kadencja trwała 10 lat, to na pewno pozostałby na swoim stanowisku.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Pan Michał Radlicki obok Włoch zajmowałby się także Maltą. Włochy są dla nas ważnym krajem. Mamy dobrego ambasadora Włoch w Polsce. O innych rzeczach powie już sam kandydat.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę kandydata o krótką autoprezentację.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceWloskiejMichalRadlicki">Włochy blisko 140 lat od swego zjednoczenia pozostają jednym z najważniejszych ekonomicznie i politycznie państw Europy i świata. To niezwykle ważny dla nas partner, zwłaszcza w dobie pozyskiwania sprzymierzeńców europejskich na drodze do naszego celu nr 1, jakim jest członkostwo w UE. Realizacja tego celu musi się stać priorytetem działania przyszłego ambasadora w Republice Włoskiej. Zasadniczym środkiem realizacji takiego celu może stać się promocja interesów Polski. Tak rozumiana przeze mnie szeroko promocja może się składać z trzech podstawowych elementów: promocji politycznej, gospodarczej i społecznej. Wszystkie te trzy elementy mają na celu umacnianie pozycji polskiej jako głównego partnera Włoch w Europie Środkowo-Wschodniej.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceWloskiejMichalRadlicki">Zadaniem promocji politycznej jest przedstawianie i tłumaczenie polskich racji politycznych i ekonomicznych w dziedzinie bezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego kraju. Jako członek NATO jesteśmy sojusznikami i z tego faktu należy korzystać. Łączy nas wola budowania operacyjnych i sprawnych powiązań pomiędzy NATO a UE przy zachowaniu priorytetowego znaczenia sojuszu jako najważniejszej instytucji bezpieczeństwa na kontynencie europejskim.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceWloskiejMichalRadlicki">Także w dziedzinie OBWE Polska i Włochy, mając wiele wspólnych celów, mogłyby nawiązać ściślejszą współpracę. Nasze działania, jako członka Inicjatywy Środkowo-Europejskiej, powinny prowadzić do przezwyciężania podziałów w regionie i do współdziałania w stabilizacji nowych państw członków Inicjatywy. Istotnym forum współdziałania, które również należy pielęgnować, jest niedawno powstałe zgromadzenie parlamentarne państw Inicjatywy Środkowo-Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceWloskiejMichalRadlicki">Wszystkie te trzy wymienione przeze mnie fora mogą stanowić asumpt do przedstawienia relacji włosko-polskich jako zbieżnych i bliskich. W kwestiach negocjacji unijnych sprawa jest bardziej skomplikowana, mimo że Włochy należą do grupy państw członkowskich UE najbardziej przychylnie nastawionych do procesu rozszerzenia. Italia była inicjatorem zapisów w konkluzjach Rady woli Unii, która postanowiła umożliwić nowym państwom członkowskim uczestnictwo w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2004 roku. Strona włoska nie wyklucza możliwości równoległego procesu ratyfikacji przyszłego uproszczonego traktatu Unii i traktatów akcesyjnych.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceWloskiejMichalRadlicki">Nie oznacza to, że Włosi nie dostrzegają komplikacji związanych związanych z rozdziałem funduszy strukturalnych. Podkreśla się, że w wyniku przyjęcia nowych państw Europy Środkowo-Wschodniej powierzchnia Unii wzrośnie o jedną trzecią, liczba ludności powiększy się o 30%, natomiast przyrost dochodu narodowego wyniesie 5%. Oznacza to spadek dochodu narodowego na głowę mieszkańca Unii i spowoduje istotne przesunięcia strumienia funduszy strukturalnych na korzyść nowych krajów członkowskich.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceWloskiejMichalRadlicki">Gdyby kryteria przydziału funduszy pozostały niezmienione, to po rozszerzeniu jedynie dwa włoskie regiony kwalifikowałyby się do korzystania ze środków finansowych przeznaczonych na realizację celu nr 1. Obecnie do obszarów opóźnionych w rozwoju należy większość regionu włoskiego Mezzogiorno. W ocenie Rzymu polityka regionalna Unii powinna ulec zmianie jeszcze przed rozszerzeniem.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceWloskiejMichalRadlicki">Poszerzenie Unii cieszy się poparciem zasadniczych sił politycznych. Prawie wszystkie liczące się włoskie partie polityczne uznają je za nieuniknione i korzystne dla Włoch. Rząd ma do rozszerzenia nastawienie przychylne. Nie sposób jednak pominąć opinii wyrażanej w kampanii wyborczej, między innymi przez liderów Ligi Północnej czy Porozumienia Narodowego, które wiążą proces rozszerzenia Unii z ryzykiem zmniejszenia unijnych środków pomocowych otrzymywanych przez Włochy.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceWloskiejMichalRadlicki">W ocenie Włoch wciąż znajdujemy się przed najtrudniejszą fazą negocjacji, która dotyczyć będzie najważniejszych aspektów finansowych związanych z polityką rolną, z funduszami strukturalnymi, a także ochroną środowiska, co oznaczać może dla nas stratę i przychylności, i poparcia społecznego. Tym bardziej więc promocja polityczna, przełamywanie barier, a często i stereotypów, będzie celem pracy przyszłego ambasadora.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceWloskiejMichalRadlicki">Ażeby się to nie stało jedynie hasłem gołosłownym, potrzebna jest silna i zdecydowana promocja gospodarcza. Oprócz tradycyjnych form zacieśniania współpracy handlowej przy udziale rządów, komisji mieszanych, widziałbym ją we współpracy międzyregionalnej. Dotyczy ona w szczególności wymiany informacji, doświadczeń i promocji w dziedzinie działalności gospodarczej, wymiany handlowej, produkcji rolno-spożywczej, systemu transportu i komunikacji, ochrony środowiska i kształcenia zawodowego. Powinny się one skupić na organizowaniu misji przedsiębiorców, zarówno polskich, jak i włoskich, do współpracujących ze sobą i regionów, i województw. Ważna jest też wymiana młodzieży w ramach szkolenia zawodowego. Włosi na to bardzo liczą. Szkolenie specjalistów w określonych dziedzinach, przygotowanie i realizacja projektów związanych z programami wspólnotowymi to nasze cele.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceWloskiejMichalRadlicki">W połowie 1999 roku nastąpiło dość istotne, jeśli chodzi o stosunki finansowe polsko-włoskie, zdarzenie, a mianowicie decyzja włoska dotycząca poprawy usytuowania Polski w klasyfikacji ryzyka. Polska została przesunięta z trzeciej grupy ryzyka do drugiej. Adresatami oferty promocyjnej są małe i średnie przedsiębiorstwa, zarówno po jednej, jak i po drugiej stronie. Jest to więc czynnik pobudzający.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceWloskiejMichalRadlicki">Ostatnim ważnym elementem jest promocja społeczna. Rozumiem przez nią promowanie walorów społeczeństwa polskiego we Włoszech. Jest to formuła, w której Polska odnotowuje ostatnimi laty znaczne sukcesy. Mam tu na myśli kontakty z Polakami za granicą. Należy zacieśniać współpracę z Polonią włoską.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwRepubliceWloskiejMichalRadlicki">Promocja polskiej kultury jest trudnym zadaniem na tak bogatym rynku, jakim są Włochy. Przebijanie się z polską kulturą wymaga wychodzenia z tradycyjnych form prezentacji poza mury instytutów wyspecjalizowanych instytucji i docierania również do regionów. Należy też znaleźć modus vivendi współfinansowania naszych polskich inicjatyw przez włoskich partnerów. Promocja kultury to także oddziaływanie na środowiska mediów. Ich rola dzisiaj jest ogromna. Rozpoczęliśmy program wizyt studyjnych dziennikarzy w krajach członkowskich. Program przynosi już pierwsze wymierne efekty.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę o pytania pod adresem kandydata.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselAntoniKobielusz">Mam pytanie dotyczące Inicjatywy Środkowo-Europejskiej. Włochy są bardzo aktywnym członkiem i życzliwym dla nas, jeśli chodzi o nasze członkostwo w UE. Z drugiej strony członkiem Inicjatywy jest Austria, która ma inny punkt widzenia niż Polska odnośnie do rokowań unijnych. Czy widzi pan możliwość wykorzystania Inicjatywy Środkowo-Europejskiej, jeśli chodzi o naszą drogę do UE?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselAntoniKobielusz">Poseł Paweł Graś /niez./: Gdyby zechciał pan opowiedzieć o włoskich doświadczeniach w polityce agrarnej i o strukturze agrarnej Włoch. Interesuje mnie, jak się tam rozdysponowuje fundusze strukturalne i jak to doświadczenie może nam być pomocne w negocjacjach z UE?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselZbyszekZaborowski">Polskie stosunki gospodarcze z Włochami są bardzo rozwinięte, ale deficyt wynoszący 2 mld USD jest przerażający. Co pana zdaniem można zrobić, by zmienić ten stan rzeczy?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselWlodzimierzCimoszewicz">Moje pytanie jest adresowane do pana ministra Władysława Bartoszewskiego i nie dotyczy bezpośrednio pana Michała Radlickiego, a zmiany obowiązków przez niego pełnionych. W jaki sposób będą wykonywane w MSZ obowiązki dyrektora deneralnego z punktu widzenia prawomocności decyzji?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselWlodzimierzCimoszewicz">Wiem, że teraz bardzo często powołuje się osoby w zastępstwie dyrektorów generalnych, ale zostałem poinformowany, że ostatnio Sąd Pracy w Warszawie zakwestionował decyzję osoby pełniącej zastępstwo w Kancelarii Premiera, jako osoby niekompetentnej do podejmowania określonych decyzji. Jak pan ma zamiar to rozwiązać?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Czy są jeszcze jakieś pytania do pana Michała Radlickiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselGrzegorzPiechowiak">Czy pan już wie, jaki jest stosunek rządu Berlusconiego do Polski i rozszerzenia UE?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselGrzegorzPiechowiak">Regiony włoskie podpisały umowy ze starymi województwami w Polsce. W wielu przypadkach współpraca ta jest tylko na papierze. Misje gospodarcze, o których pan mówił, są bardzo cenne, ale niewiele z nich wynika. W Polsce działa bardzo dużo firm włoskich, natomiast na rynek włoski rzadko dopuszcza się firmy polskie. Czy można coś w tej kwestii zmienić?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PoselGrzegorzPiechowiak">Jeśli chodzi o Polonię, to jest jeden duży problem, a mianowicie uznawanie dyplomów polskich przez władze włoskie. Do tej pory nie udało się tej kwestii załatwić. Mam nadzieję, że panu się uda.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselAndrzejWielowieyski">Chciałbym zapytać o trudności, które występują w naszej wymianie turystycznej i handlowej. Wiem, że występowały tu pewne problemy szczególnie w przypadku Rzymu i Watykanu. Czy można doprowadzić do jakiejś poprawy w tej kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Współpracowaliśmy przez lata ze stroną włoską w sferze kultury i nauki. Co można zrobić, by poprawić istniejący stan?</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Przez lata mieliśmy z panem kontakt jako dyrektorem generalnym MSZ i dlatego chciałbym prosić pana o samoocenę pana działania. Pan zaprezentował nam założenia reformy wewnętrznej MSZ. Pytaliśmy o liczbę departamentów. Czy nie jest ona za duża? Nadal mamy ogromną ilość departamentów i dyrektorów. Jak pan ocenia reformę w MSZ? Czy pan uważa, że dobrze kierował pan tą reformą?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PoselTadeuszIwinski">Nie chciałbym być przykry, ale raport NIK dotyczący budowy ambasady w Berlinie mówi, że Polska straciła co najmniej 10 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Czy pan poseł zna opinię prezydium naszej Komisji w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Nie, nie znam.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Szkoda, pan poseł Longin Pastusiak uczestniczył w tym posiedzeniu prezydium.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Nie jestem zobowiązany znać opinii prezydium, jeśli prezydium mi tej opinii nie przekazało.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Jak to się stało, że w stosunku do preliminarza wydatki na budowę ambasady polskiej były wielokrotnie wyższe?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselLonginPastusiak">Z satysfakcją wysłuchałem wypowiedzi pana Michała Radlickiego, który dużo uwagi poświęcił polsko-włoskim stosunkom gospodarczym. Autorzy notatki dotyczącej zadań ambasadora, wśród 20 z nich, nie wymienili ani jednego w sferze gospodarczej. Czy pan dyrektor wykroczył poza instrukcję własnego departamentu? Jeśli deficyt wynosi 2 mld USD, to należałoby chociaż jedno takie zadanie sformułować.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselMarianSoltysiewicz">Mam pytanie o opinię pana dyrektora. Czy pan widzi potrzebę i możliwość otwarcia Konsulatu RP w Neapolu?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KandydatMichalRadlicki">Jeśli chodzi o Inicjatywę Środkowo-Europejską, to Włochy są bardzo zaangażowane, ale bardziej ze względu na państwa bałkańskie niż na Polskę. Ta Inicjatywa daje możliwość rozmawiania z Włochami w innym kontekście niż UE. Jest to ważna Inicjatywa, w której promujemy to, co uważamy za najważniejsze.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#KandydatMichalRadlicki">Jeśli chodzi o włoską politykę rolną, to jest to bardzo interesująca kwestia. 25% powierzchni Włoch stanowią równiny, to jest 20 mln hektarów. Z tego 15 mln użytkowanych jest rolnie. To jest 2,5 miliona gospodarstw, z czego jedną czwartą stanowi hodowla. Sektor ten to 6,5% zatrudnienia, gdzie średnia europejska wynosi 4,4%. Średnie gospodarstwo włoskie ma 6,5 hektara. W rolnictwie pracuje 6,5 mln ludzi, z czego jedynie 2,5% ma wyższe wykształcenie. Wydajność w stosunku do przemysłu to jest zaledwie 55%, a do usług jedynie 45%. 30% rolników ma więcej lat niż 65.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#KandydatMichalRadlicki">Jeśli chodzi o fundusze wspólnej polityki rolnej, to Włochy co roku składają około 650 tys. wniosków na 4,5 mln hektara swoich zasiewów. Jeśli chodzi o nasze stanowisko, to Włochy zdecydowanie sprzeciwiają się wspieraniu cen. Myślą o dopłatach bezpośrednich, ale z wyłączeniem mięsa i zboża.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#KandydatMichalRadlicki">Deficyt w stosunkach gospodarczych jest bardziej deficytem strukturalnym niż deficytem wynikającym z naszej małej aktywności. Polska eksportuje za 2 mld USD. Ambasada odnotowała postęp w tej sferze. Wynika to z dewaluacji lira, przed wejściem do wspólnej polityki walutowej.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#KandydatMichalRadlicki">Co do stosunku nowego rządu włoskiego do Polski, to jest on pozytywny. Fundusze strukturalne i polityka rolna są tym, o co Włochy będą bardzo dbały.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#KandydatMichalRadlicki">Współpraca między regionami i województwami była w części podpisywana ze starymi województwami. Obecnie nasze dzisiejsze województwa bardziej odpowiadają regionom. Misji jest na pewno za mało. Trzeba zwiększyć ich częstotliwość i jakość.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#KandydatMichalRadlicki">Uznawanie dyplomów przez Włochów jest tematem bardzo trudnym. Placówka musi robić wszystko, by ten stan rzeczy zmienić.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#KandydatMichalRadlicki">Nie brakuje też nam problemów konsularnych we Włoszech. Bardzo dużo Polaków wybiera się na pielgrzymki. 30 tys. Polaków przebywa tam nielegalnie, 15 tys. osób przebywa tam turystycznie i podejmuje pracę. Polska interweniuje u Włochów w sprawach takich jak informowanie o aresztowaniach i zgonach. Nasz kraj jest informowany o tym z opóźnieniem albo wcale.</u>
<u xml:id="u-31.8" who="#KandydatMichalRadlicki">Wydajemy 2 tys. paszportów, a wiz ok. 500. Dużo jest do zrobienia w stosunkach prawnych z Włochami. Włosi np. zostawiają nakazy sądowe w konsulacie.</u>
<u xml:id="u-31.9" who="#KandydatMichalRadlicki">Jeśli chodzi o współpracę naukową, to Włosi zasłaniają się tym, że jest dysparytet. Obecnie mamy 10 staży naukowych we Włoszech. Strona włoska ma ich 8. Są duże kłopoty finansowe, jeśli chodzi o wymianę międzyrządową. Powstała we Włoszech fundacja na rzecz staży naukowych. Korzysta z niej 6 polskich pracowników naukowych.</u>
<u xml:id="u-31.10" who="#KandydatMichalRadlicki">Wcześniej czy później Konsulat RP w Neapolu musi zostać otwarty, gdyż Konsulaty w Rzymie i Mediolanie mają bardzo dużo pracy. Pojawia się tylko pytanie, czy znajdą się pieniądze na ten cel?</u>
<u xml:id="u-31.11" who="#KandydatMichalRadlicki">Co do reformy MSZ, to trudno jest mówić o osobie. Wiele rzeczy się udało i wiele rzeczy się nie udało. Struktura MSZ nie jest na tyle ważna, by mogła oddziaływać na działanie MSZ. Jeżeli strukturę MSZ rysujemy pionowo, to obieg informacji jest dłuższy, ale na pewno skuteczniejszy. Najważniejszy jest obieg informacji.</u>
<u xml:id="u-31.12" who="#KandydatMichalRadlicki">Sporo udało się załatwić w sprawach finansowych. Dzięki Komisji resort uzyskał lepszy budżet. Zmieniliśmy strukturę wydatków z 92% na 64%.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Panie dyrektorze, jest wątpliwe, by przekonał pan nas w kwestii, co do której zawsze byliśmy sceptyczni. Pan minister Bronisław Geremek proponował wprowadzenie do nazw trzech czy czterech departamentów słowa koordynacja. Miało ono coś zmienić. Wskazywałem już wtedy na myślenie totemiczne. Proszę przejść do pozostałych odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KandydatMichalRadlicki">Czy mam mówić o ambasadzie w Berlinie?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Nie, o tym powie już pan minister w części niejawnej posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Panie ministrze proszę o przedstawienie trzeciego kandydata.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Tworzenie nowej placówki dyplomatycznej jest zawsze podniecające. Polska uznaje Bośnię i Hercegowinę od 1992 roku. Stosunki dyplomatyczne zostały nawiązane w 1995 roku. Opiekujemy się Sarajewem za pośrednictwem Ambasady RP w Lublanie w Słowenii. Od wiosny 1999 mamy Konsulat Generalny w Sarajewie. Jest to bardzo drażliwy i interesujący wszystkich teren. Podjęliśmy trud przekształcenia Konsulatu w ambasadę.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Kandydat, którego proponujemy, pan Leszek Hensel zna węgierski, rosyjski, słowacki, angielski i niemiecki. Ma doktorat nauk humanistycznych. Pracował w Ambasadzie RP w Budapeszcie jako radca oraz w MSZ również jako radca ministra-naczelnik. Ostatnio pracował jako radca w Ambasadzie RP w Lublanie. Uważam, że wysłanie radcy z ambasady w Lublanie na placówkę do Sarajewa jest najmniej skomplikowanym sposobem obsadzenia tego stanowiska.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Kandydatura pana Jerzego Hensla jest rozwiązaniem dobrym i wypróbowanym.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę kandydata o zaprezentowanie swojej misji.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwBosniiHercegowinieLeszekHensel">Bośnia jest krajem specyficznym na mapie politycznej Europy. Wszyscy państwo pamiętacie dramatyczne okoliczności, które towarzyszyły narodzinom tego kraju. Obecnie Bośnia jest podzielona na dwa podmioty terytorialne, 10 kantonów i autonomiczny okręg Brcka. Państwo to jest zamieszkiwane przez 3 równoprawne narody: Bośniaków, Serbów i Chorwatów. Już w czasach byłej Jugosławii Republika Bośniacka była jedną z uboższych republik. Obecnie jest to jeden z uboższych regionów. Bośnię nęka ponad 50% bezrobocie. Poważnym problemem jest fakt, że ponad połowa mieszkańców w czasie wojny zmieniła swoje miejsce zamieszkania.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwBosniiHercegowinieLeszekHensel">Innym poważnym problemem są miny spoczywające w ziemi. Szacuje się je na ok. 2-3 mln. 10% terytorium Bośni pokrywają pola minowe. Ogranicza to możliwości odbudowy i rozwoju tego kraju. Pamiętamy wszyscy, że pokój Bośni i Hercegowinie przyniosło porozumienie w Dayton. Było ono budowane na założeniu, że po zaprowadzeniu pokoju w regionie wszystkie strony konfliktów przystąpią do wspólnej odbudowy kraju. Stąd mandat sił międzynarodowych IFOR był przewidziany w porozumieniu Dayton na rok. Minął rok i mandat musiał być przedłużony. Siły SFOR są tam już 5 lat i żaden z polityków nie jest w stanie powiedzieć, kiedy siły międzynarodowe będą mogły opuścić kraj.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwBosniiHercegowinieLeszekHensel">Porozumienie w Dayton wprowadziło również szereg uprawnień dla struktur międzynarodowych, które usadowiły się w Bośni i Hercegowinie. Jednocześnie wielość podmiotów i silne zdecentralizowanie władzy powoduje, że Bośnia i Hercegowina są formą protektoratu międzynarodowego, którą rządzi wysoki przedstawiciel we współpracy z ambasadami struktur międzynarodowych OBWE, ONZ i innych.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwBosniiHercegowinieLeszekHensel">Po wyborach na jesieni ubiegłego roku w Bośni rządy w Bośni i Hercegowinie sprawuje koalicja składająca się z 10 partii. Koalicja nazywa się Alians. Od ubiegłego tygodnia premierem rządu jest Zlatko Lagumdzija, przewodniczący partii Socjaldemokratycznej, najsilniejszej partii w tej koalicji. Ta sytuacja powoduje, że poza strukturami rządowymi pozostają najsilniejsze siły polityczne, czyli partie nacjonalistyczne: serbska partia SDS, bośniacka SDA i chorwacka HDZ. O tym, że te siły są mocne, świadczy wiosenny kryzys, który miał miejsce w Bośni i Hercegowinie, kiedy HDZ przystąpiła do organizowania trzeciego podmiotu terytorialnego i dopiero zdecydowana akcja sił międzynarodowych położyła temu kres.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwBosniiHercegowinieLeszekHensel">Obecność struktur międzynarodowych w Bośni i Hercegowinie nie pozostaje bez pozytywnych wyników. Powracają uchodźcy. W roku ubiegłym powróciło 40 tys. Postępuje proces odbudowy kraju.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwBosniiHercegowinieLeszekHensel">Polska uznała Bośnię już w 1992 roku, ale do dzisiaj stosunki polsko-bośniackie są najwątlejsze spośród wszystkich krajów powstałych po rozpadzie Jugosławii. Nie ma w Bośni polskiej ambasady. Baza prawno-traktatowa obejmuje jedną umowę z 1998 roku, w której Polska zadeklarowała udzielenie pomocy finansowej i ta pomoc została zrealizowana w 1999 roku. Bośnia jest jednym z istotniejszych krajów, jeśli chodzi o stabilność sytuacji politycznej w Europie Południowo-Wschodniej. Linie podziałów administracyjnych wyznaczają nie tylko podziały obszarów, które są zamieszkiwane przez poszczególne narodowości: Bośniaków, Chorwatów i Serbów, ale także są to linie podziałów interesów wielkich mocarstw.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwBosniiHercegowinieLeszekHensel">Podstawowym zadaniem naszej placówki w Sarajewie jest obserwowanie zjawisk zachodzących w Bośni oraz bliska współpraca ze strukturami międzynarodowymi zakotwiczonymi w Sarajewie.</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwBosniiHercegowinieLeszekHensel">Członkostwo Polski w NATO i nasze aspiracje sprawiają, że Polska powinna się mocniej politycznie zaangażować w proces daytoński w Bośni i Hercegowinie. Cenne byłoby rozszerzenie akcji tworzenia centrów demokracji lokalnej, które powstają w Albanii i byłej Jugosławii. Deficyt tolerancji i demokracji jest jednym z poważnych ograniczeń w odbudowie tego kraju.</u>
<u xml:id="u-37.8" who="#KandydatnastanowiskoAmbasadoraNadzwyczajnegoiPelnomocnegoRPwBosniiHercegowinieLeszekHensel">Ważnym problemem jest budowa infrastruktury prawno-traktatowej. Powinniśmy w szybkim tempie podpisać umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, o ochronie inwestycji. Umowy te pozwoliłyby polskim działaczom gospodarczym wejść szerszym frontem do Bośni. W ubiegłym roku obroty z Bośnią wyniosły 38 mln USD i jest to znacznie poniżej możliwości naszej gospodarki. Tutaj przydałoby się wsparcie ze strony Ministerstwa Gospodarki, ale z tego, co mi wiadomo, nie przewiduje ono utworzenia etatu w ambasadzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselZbyszekZaborowski">Integralność Bośni i Hercegowiny jest utrzymywana przy pomocy presji społeczności międzynarodowej, a konkretnie sił międzynarodowych. Czy pańskim zdaniem istnieją również czynniki wewnętrzne, które mogą sprzyjać ponownej integracji? Czy ta integracja się powiedzie w przyszłości?</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PoselZbyszekZaborowski">Pan minister Władysław Bartoszewski powiedział, że nikt nie wie, co będzie z tym krajem. Czy pan ma może jakieś swoje wyobrażenie na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselTadeuszMazowiecki">Chciałbym wyrazić zadowolenie z faktu, że wreszcie Polska ustanawia ambasadora w Sarajewie. Postulowałem o to do wszystkich kolejnych ministrów spraw zagranicznych. Od ministra Krzysztofa Skubiszewskiego począwszy i zawsze otrzymywałem taką samą odpowiedź, że nie ma na to pieniędzy. Uważam to za błąd polskiej dyplomacji. W Sarajewie kumulują się bardzo istotne linie międzynarodowej polityki. Polska nie mając ambasadora zaniechała pewnych działań.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PoselTadeuszMazowiecki">Placówka w Sarajewie jest ważną palcówką i powinna się też zajmować sprawami gospodarczymi. Polska może wiele zrobić dla odbudowy Bośni. Porozumienie z Dayton było bardzo ważnym porozumieniem z punktu widzenia militarnego, gdyż skończył się czas zabijania. Było jednak katastrofalne z punktu widzenia politycznego, gdyż sporządzane było na kolanie. Stworzono absurdalny ustrój w Bośni. Mamy dwa państwa w jednym z bardzo słabymi uprawnieniami władzy centralnej. Moim zdaniem porozumienie z Dayton powinno być renegocjowane po obaleniu Miloszevicza. Należy stworzyć przyzwoitą strukturę państwową. Polska polityka powinna ten kierunek popierać.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PoselTadeuszMazowiecki">Chciałbym zwrócić uwagę pana ambasadora na dwie dziedziny, to znaczy na wagę organizacji międzynarodowych, które są istotnym elementem budowy demokracji i na potrzebę kontaktów z wysokimi duchownymi wszystkich trzech wyznań.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę. Proszę kandydata o ustosunkowanie się do pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#KandydatLeszekHensel">Były premier Bośni i Hercegowiny na spotkaniu z ambasadami akredytowanymi w Sarajewie powiedział, że państwo ma chory ustrój. Istnieje potrzeba zweryfikowania tego systemu.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#KandydatLeszekHensel">Otwieranie sprawy Dayton, to jest otwarcie puszki Pandory. Jeszcze długo nikt się nie odważy renegocjować układu z Dayton. W tej chwili porozumienie to najsilniej popiera mniejszość serbska, która dzięki temu porozumieniu posiada własne państwo w ramach federacji Bośni i Hercegowiny.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#KandydatLeszekHensel">Jeśli chodzi o perspektywę stworzenia normalnego państwa, to pod wpływem nacisków międzynarodowych państwo to zaczyna funkcjonować. Tworzy się struktury centralne. Powstała Rada Ministrów Bośni i Hercegowiny. Wcześniej był tylko premier. W chwili obecnej tworzone są centralne struktury celne. Są więc szanse na utworzenie normalnego państwa. Trzeba jednak pamiętać, że sytuacja w Bośni i Hercegowinie przypomina sytuację w Niemczech po wojnie. Bośnia i Hercegowina jest dodatkowo areną wewnętrznej walki. Zostały tam zniszczone wszystkie elementarne więzi społeczeństwa. Walka toczyła się między sąsiadami i członkami rodziny. Odbudowa tego państwa będzie trwała latami.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Na tym kończymy fazę przesłuchań, w której uczestniczą kandydaci i media.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PoselCzeslawBielecki">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PoselCzeslawBielecki">Gratuluję wszystkim kandydatom.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#PoselCzeslawBielecki">Przechodzimy do punktu drugiego naszego porządku dziennego. Proszę o zabranie głosu pana posła Włodzimierza Cimoszewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselWlodzimierzCimoszewicz">W trakcie pierwszego czytania projektu ustawy o służbie zagranicznej wprowadziliśmy zmianę polegającą na tym, że współmałżonkowie ambasadorów i szefów placówek konsularnych nie mogą być zatrudnieni w państwie przyjmującym. Ten zakaz jest złagodzony przez klauzulę, która tam jest zawarta.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PoselWlodzimierzCimoszewicz">Ze względu na to, że obecnie są takie przypadki, że współmałżonkowie ambasadorów są zatrudnieni, należy w przepisach przejściowych i końcowych dodać drobną klauzulę odnoszącą się do tego przypadku. Chodzi o to, by nie było zarzutów prawnych polegających na tym, że zmieniamy sytuację osoby, która już jest zatrudniona.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PoselWlodzimierzCimoszewicz">Proszę o upoważnienie Komisji, bym mógł wprowadzić autopoprawkę ze strony Komisji polegającą na wprowadzeniu jednozdaniowej formułki do przepisów przejściowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Chyba nie budzi to żadnego sprzeciwu. Czy są jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Dziękuję za udział w posiedzeniu naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PoselCzeslawBielecki">Zamykam posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>