text_structure.xml
38.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości. Porządek dzienny jest państwu znany. Jeśli nie ma uwag, przystępujemy do jego realizacji. Chciałbym po raz kolejny zwrócić uwagę przedstawicielom prasy, że byłoby wskazane, aby stosowali się do przyjętego obyczaju i nie podawali nazw krajów, do których kierowani są ambasadorzy. Proszę pana ministra o przedstawienie pierwszej kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MinistersprawzagranicznychWladyslawBartoszewski">Na wstępie chciałbym poinformować, że rozpocząłem procedurę powołania nowego ambasadora Polski przy Stolicy Apostolskiej. W odpowiednim czasie kandydat na to stanowisko będzie mógł zaprezentować się na forum Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MinistersprawzagranicznychWladyslawBartoszewski">Pan Krzysztof Kocel jest kandydatem na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego - stałego przedstawiciela RP przy Radzie Europy w Strasburgu. Urodził się w 1950 r. we Wrocławiu. Kandydat jest od wielu lat zawodowym dyplomatą. Ma wykształcenie prawnicze. Był dwukrotnie ambasadorem - w Phnom Penh i Hanoi. Po powrocie z placówek pracował w centrali Ministerstwa Spraw Zagranicznych na stanowiskach starszego radcy ministra, wicedyrektora departamentu, a ostatnio dyrektora Departamentu Instytucji Europejskich i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MinistersprawzagranicznychWladyslawBartoszewski">Kandydat ma przed sobą bardzo poważne zadania, takie jak: działania na rzecz integracji z Unią Europejską, współpraca na forum Rady Europy z krajami członkowskimi Unii oraz kandydującymi do niej, działania na rzecz stabilizacji systemów demokratycznych w Europie Środkowej i Wschodniej, stymulowanie udziału Polski w przedsięwzięciach Rady Europy. W Radzie Europy polskie inicjatywy są oceniane pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MinistersprawzagranicznychWladyslawBartoszewski">Innymi poważnymi zadaniami przedstawiciela RP przy Radzie Europy są: kreowanie na arenie międzynarodowej wizerunku Polski jako kraju stabilnego, o dojrzałej demokracji i przygotowywanie do objęcia przewodnictwa Polski w Radzie Europy w 2004 r., a w dziedzinie prawnej m.in. reprezentowanie rządu polskiego przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka, obsługa różnych procedur, współpraca z polskimi ekspertami, również działania w dziedzinie społeczno-gospodarczej, kultury, nauki i edukacji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MinistersprawzagranicznychWladyslawBartoszewski">Uważnie przeanalizowałem tę kandydaturę, zanim zaproponowałem ją panu premierowi i panu prezydentowi. Doktor nauk prawnych znający trzy języki obce, były zawodowy pracownik naukowy Uniwersytetu Łódzkiego w zakresie prawa, mający dziewięcioletnie doświadczenia dyplomatyczne powinien sprostać temu zadaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę kandydata o krótką i dynamiczną prezentację koncepcji swojej ewentualnej misji dyplomatycznej.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Kandydat na ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego - stałego przedstawiciela RP przy Radzie Europy w Strasburgu, Krzysztof Kocel: Rada Europy stosunkowo niedawno obchodziła 50-lecie swojego istnienia. Jest to okazja do pewnej refleksji na temat tego, co działo się dotychczas i na temat przyszłości. Rada Europy miała być głównym czynnikiem integracji europejskiej. Tak się jednak nie stało. Współcześnie Europa wygląda inaczej niż zakładano to ponad 50 lat temu, kiedy Rada Europy powstawała.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselCzeslawBielecki">Rada Europy jest jednak ważną częścią generalnego procesu integracji europejskiej. Warto wspomnieć, że na 12 aktów unijnych, dotyczących walki z przestępczością, 8 zostało wypracowanych przez Radę Europy. Opinia Rady Europy liczy się również przy ocenie kandydatów do Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoselCzeslawBielecki">Nie jest przesadne twierdzenie, że Rada Europy nadal odgrywa istotną rolę w szeroko pojętym procesie integracji i jest ważna dla krajów kandydujących do Unii Europejskiej. Rada Europy poszukuje swojego miejsca w nowej konstelacji organizacji europejskich. Nawiązuje współpracę z innymi organizacjami europejskimi.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PoselCzeslawBielecki">Dobrze układa się współpraca Rady Europy z Unią Europejską. Prowadzą one wiele wspólnych programów. Rada Europy współpracuje również z Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie. Niedawno zostało utworzone w Belgradzie wspólne biuro tych dwóch organizacji. Rada Europy stara się skierować swoje zainteresowania w stronę tych obszarów, w których zdobyła największe doświadczenie.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PoselCzeslawBielecki">Mam na myśli dziedziny ochrony praw człowieka, budowy instytucji demokratycznych, praworządności, kultury, edukacji, walki z nietolerancją.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PoselCzeslawBielecki">Starałem się bardzo skrótowo przedstawić zadania Rady Europy w sensie merytorycznym. Jeśli chodzi o kierunki geograficzne, jest to przede wszystkim Jugosławia i cały obszar Bałkanów, a także Czeczenia, na terenie której Rada Europy w sposób niemal samodzielny reprezentuje społeczność europejską poprzez swój udział w biurze Specjalnego Przedstawiciela Prezydenta Rosji do spraw Praw Człowieka w Czeczenii. Rada Europy interesuje się również sytuacją w Kosowie.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PoselCzeslawBielecki">Te niezwykle ambitne zadania byłoby łatwiej realizować, gdyby nie pewne trudności finansowe, z którymi boryka się organizacja. Rada Europy od pewnego czasu znajduje się w sytuacji kryzysu budżetowego. Obowiązuje zasada zerowego wzrostu budżetu, co oznacza nawet realny spadek funduszy, które są do dyspozycji organizacji. Większa część programów Rady Europy musi być finansowana ze specjalnych linii budżetowych.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PoselCzeslawBielecki">Kiedy pojawia się problem np. Czeczenii czy utworzenia na Bałkanach jakiegoś biura, sekretarz generalny Rady Europy występuje z apelem o wpłaty. Apele o wpłaty przyjmowane są przez państwa członkowskie w sposób ambiwalentny. Często są one zaskakujące z punktu widzenia księgowego. Ten system dodatkowych wpłat funkcjonuje więc z wielkimi trudnościami.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PoselCzeslawBielecki">Polska również ma problemy z odpowiadaniem na te apele sekretarza generalnego. Jest to jedna z kwestii, która w najbliższym czasie będzie dyskutowana.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PoselCzeslawBielecki">Jeśli chodzi o proces poszerzenia, trzeba powiedzieć, że Rada Europy znajduje się w końcowej fazie swojego poszerzenia. Spodziewamy się, że jeśli nie w bieżącym, to w przyszłym roku Jugosławia stanie się członkiem Rady Europy. To oczywiście pociągnie za sobą problem Bośni i Hercegowiny. Jedynym dużym krajem europejskim pozostającym poza Radą Europy będzie Białoruś. Trudno spodziewać się pozytywnego obrotu spraw w odniesieniu do tego kraju.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PoselCzeslawBielecki">Członkostwem w Radzie Europy zainteresowane jest Monako. W okresie przewodnictwa Włoch w Radzie Europy pojawiła się kwestia zbliżenia do dawnych republik Związku Radzieckiego z pogranicza Europy i Azji. Być może jest to sprawa warta zastanowienia, np. w odniesieniu do Kazachstanu. Są projekty nawiązania bliższej współpracy z tym krajem.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PoselCzeslawBielecki">Jeśli chodzi o sprawy organizacyjne, dyskutowana jest kwestia reformy instytucjonalnej. Idea ta została sformułowana w trakcie ostatniego szczytu Rady Europy. Specjalnie powołana grupa, tzw. Komitet Mędrców, zachęcała do zmian instytucjonalnych. Pojawiają się pytania dotyczące trybu pracy komitetu ministrów, potrzeby powołania szczytu Rady Europy jako stałego organu.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#PoselCzeslawBielecki">W najbliższym czasie czeka nas realizacja wizyty prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego. Sądzę, że powinniśmy wystąpić z zaproszeniem pod adresem Waltera Schwimmera do odwiedzenia Polski. W 2001 r. będziemy obchodzić dziesięciolecie członkostwa Polski w Radzie Europy. Chcielibyśmy to należycie uczcić.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#PoselCzeslawBielecki">Do ważniejszych zadań placówki należy obsługa spraw przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka. Polska jest beneficjentem programu Rady Europy dotyczącego odbudowy archiwów zniszczonych w czasie drugiej wojny światowej. Polska placówka będzie musiała interesować się jego realizacją.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję za wypowiedź. Przystępujemy do fazy pytań. Proszę posłów o zadawanie pytań kandydatowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejWielowieyski">Pan minister wspomniał o 2004 r., w którym Polska obejmie przewodnictwo w Radzie Europy. W tym samym roku odbędzie się wielka konferencja programowa Unii Europejskiej. Rada Europy także się do tego przygotowuje. Sądzę, że jednym z podstawowych problemów będzie kwestia konstytucji europejskiej, czyli swoistego zespołu zasad konstytuujących Unię Europejską.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselAndrzejWielowieyski">Jak pan widzi rolę Polski i swoją w tym procesie? Polska dotychczas starała się być wyrazicielem i reprezentantem interesów regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Znaczna większość krajów naszego regionu będzie wtedy jeszcze poza Unią. Pojawia się kwestia, czy potrafimy wypracować i zaprezentować Europie propozycje dla piętnastki i kilku nowo przyjętych krajów członkowskich Unii Europejskiej, czy dla wszystkich krajów europejskich.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselAndrzejWielowieyski">Polsce powinno zależeć na tym, żeby inne kraje europejskie, pozostające poza Unią, także były objęte systemem norm podstawowych dla Europy, które w 2004 r. mają być wypracowywane.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselAndrzejWielowieyski">Drugie pytanie dotyczy relacji między Radą Europy a OBWE. Rada Europy często popada w konflikt z OBWE przy załatwianiu rozmaitych spraw. Problem polega na tym, że do bezpośrednich zadań Rady Europy należy sprawdzanie, zwłaszcza nowych członków, którzy zostali przyjęci bez spełnienia wszystkich niezbędnych warunków. W przypadku pojawiania się konfliktów naszym zadaniem jest obecność w rejonach konfliktu i branie udziału w rozwiązywaniu problemów.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselAndrzejWielowieyski">Jeżeli konflikt jest ostry, obecność Rady Europy jest nie na rękę OBWE. Powoduje to kolizje zadań.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PoselAndrzejWielowieyski">Jaki ma pan pogląd na kwestię bardziej prawidłowego ułożenia stosunków Rady Europy z OBWE?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KandydatKrzysztofKocel">Pierwsze pytanie dotyczyło konferencji międzyrządowej w 2004 r. i kwestii, co przyniesie ona krajom, które wówczas nie będą członkami Unii Europejskiej. Ponieważ perspektywa jest jeszcze kilkuletnia, koncepcja konferencji międzyrządowej dopiero się tworzy. Wolałbym nie posuwać się zbyt daleko w przewidywaniach. Osobiście odnoszę wrażenie, że na tle dyskusji na temat karty praw podstawowych rysuje się problem, czy nie zostanie zakwestionowana rola Rady Europy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KandydatKrzysztofKocel">Wydaje mi się, że tak się nie stanie. Proces integracji europejskiej pojętej jako integracja w ramach Unii Europejskiej będzie trwał jeszcze przez wiele lat. Osiągnięcia Rady Europy, zwłaszcza w dziedzinie praw człowieka, pozostaną cenne i aktualne, potrzebne dla tych, którzy nie będą członkami Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KandydatKrzysztofKocel">Czy w nowej konstrukcji europejskiej Europejski Trybunał Praw Człowieka nie powinien uzyskać znaczącej roli? Nie cofałbym się przed stawianiem tego typu pytań. Rada Europy jest najbardziej wyspecjalizowanym czynnikiem w Europie stojącym na straży praw człowieka i działającym efektywnie.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#KandydatKrzysztofKocel">Polska powinna spełniać rolę łącznika pomiędzy dotychczasowymi członkami Unii Europejskiej i krajami, które w 2004 r. jeszcze będą pozostawać poza Unią.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#KandydatKrzysztofKocel">Jeśli chodzi o stosunki Rady Europy z OBWE, są również pozytywne sygnały, takie jak wspólne przedsięwzięcie organizacyjne polegające na utworzeniu biura w Belgradzie. Należy dążyć do możliwie precyzyjnego podziału zadań i kompetencji. Można oczekiwać, aby dorobek Rady Europy, który jest zupełnie wyjątkowy, był szanowany przez inne instytucje europejskie, bo one nie dorównują kompetencjom Rady Europy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Czy są jeszcze pytania do kandydata? Jeśli nie, proszę pana ministra o przedstawienie drugiej kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Chciałbym przedstawić państwu kandydaturę pana Tadeusza Diema na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Federalnej Republice Jugosławii. Wszyscy zdają sobie sprawę, że placówka w Belgradzie należy do tych, które stwarzają głównie problemy w dziedzinie bezpieczeństwa, polityki, stosunków bilateralnych i multilateralnych. Dlatego potrzebny jest tam człowiek, który miałby wielostronne doświadczenie, powagę, umiejętność działania dyplomatycznego, a zarazem znajomość probelmatyki bezpieczeństwa. Po namyśle wysunąłem kandydaturę pana Tadeusza Diema.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Pan Tadeusz Diem urodził się w 1940 r. Ma doktorat w dziedzinie techniki, ale studiował również matematykę. Bywał amerykańskim profesorem gościnnym. W naukach ścisłych uzyskał dyscyplinę myślenia. Należy podkreślić, że w latach 1992-1997 był ambasadorem RP w Kanadzie. Wówczas Polska nie była jeszcze krajem członkowskim NATO, ale starała się o przyjęcie do Sojuszu.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Po zakończeniu misji dyplomatycznej był przez ministra Dariusza Rosatiego powołany do pracy w centrali Ministerstwa Spraw Zagranicznych, gdzie pracował w Departamencie Polityki Bezpieczeństwa jako starszy radca ministra.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">W latach 1997-2000 był dyrektorem generalnym w Ministerstwie Obrony Narodowej, a od października 2000 r. jest podsekretarzem stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Ma bardzo duże obycie w sprawach bezpieczeństwa i dyplomacji. Zna biegle język angielski i niemiecki.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Placówka w Belgradzie może nie jest zbyt ponętna, zważywszy na kwalifikacje kandydata, ale dla Polski jest to placówka bardzo ważna. Trzeba znaleźć drogę do odbudowy stosunków z tradycyjnie dobrze z nami żyjącą Serbią i odejść od schematów myślenia, które były żywe w poprzednich latach.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Gorąco rekomenduję kandydaturę pana Tadeusza Diema na stanowisko ambasadora RP w Belgradzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę kandydata o przedstawienie koncepcji swojej ewentualnej misji dyplomatycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwFederalnejRepubliceJugoslawiiTadeuszDiem">Rzeczywiście, problemy to nasza specjalność. Choć założenia polskiej polityki zagranicznej nie formułują Federalnej Republiki Jugosławii jako priorytetowego kierunku naszych działań, mamy świadomość, że kraj ten w istotny sposób, niestety, negatywny, wpływa na ład europejski.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwFederalnejRepubliceJugoslawiiTadeuszDiem">Bez względu na zaszłości historyczne obecnie Federalna Republika Jugosławii stwarza największe problemy na kontynencie. Rozwiązanie tego problemu jest żywotną kwestią dla problematyki bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwFederalnejRepubliceJugoslawiiTadeuszDiem">Zdajemy sobie sprawę, że trudności, jakie powstały w tym kraju, są ogromne:</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwFederalnejRepubliceJugoslawiiTadeuszDiem">- po pierwsze, nieustabilizowany ład konstytucyjny i nie odpowiadający wymogom,</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwFederalnejRepubliceJugoslawiiTadeuszDiem">- po drugie, tendencje separatystyczne Czarnogóry, malejące, ale możliwe,</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwFederalnejRepubliceJugoslawiiTadeuszDiem">- po trzecie, katastrofalna sytuacja gospodarcza z całościową zależnością energetyczną i niewydolnym przemysłem państwowym, przy bezrobociu sięgającym 34%.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwFederalnejRepubliceJugoslawiiTadeuszDiem">Jedną z bardziej istotnych kwestii jest status Kosowa, tej zapalnej prowincji, który w tej chwili jest nieprecyzyjnie zdefiniowany w rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1244. Bez względu na rozwój tego procesu społeczność międzynarodowa musi być przygotowana na dłuższą cezurę czasową. Konieczna jest cierpliwość, ale i nieustępliwe wspomaganie demokracji.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwFederalnejRepubliceJugoslawiiTadeuszDiem">Należy dostrzec również elementy pozytywne. Jugosławia bardzo szybko po wyborach, które odbyły się 24 września 2000 r., powróciła do społeczności międzynarodowej. Jest już pełnoprawnym członkiem ONZ, wróciła na forum ONZ, rozpoczęła współpracę z Międzynarodowym Trybunałem do spraw Zbrodni Wojennych w Jugosławii.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwFederalnejRepubliceJugoslawiiTadeuszDiem">Minister obrony Jugosławii o rozpoczęcie rokowań na temat przystąpienia Jugosławii do "Partnerstwa dla pokoju". Nie wolno zapominać o tym, że jest to kraj trudny ze względu na swój nacjonalizm. Pamiętajmy, że w parlamencie Socjalistyczna Partia Serbii Miloszevicia uzyskała 37 mandatów, a Partia Jedności Serbskiej zamordowanego rok temu zbrodniarza wojennego Ż. Rażnatovicia uzyskała 14 mandatów. Serbski Ruch Odnowy, partia Vuko Draszkovicia nie znalazła się w parlamencie.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwFederalnejRepubliceJugoslawiiTadeuszDiem">To wskazuje, że prezydent V. Kosztunica będzie miał wielkie kłopoty polityczne. Jaka jest perspektywa? Wydaje się, że zapowiedź wyborów w prowincji Kosowo oraz działania byłego ministra obrony Danii sprawiają, że możemy spojrzeć na procesy w Jugosławii z pewnym optymizmem.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwFederalnejRepubliceJugoslawiiTadeuszDiem">Chciałbym odnieść się do ważnego pytania, jaką rolę może odegrać Polska w procesie pokojowym na Bałkanach, ze szczególnym uwzględnieniem Federalnej Republiki Jugosławii. Tradycyjnie mamy dobrą opinię na Bałkanach, również w Serbii. Polska, pomimo że jest członkiem NATO, nie doczekała się negatywnych konotacji w ostatnich latach i miesiącach.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwFederalnejRepubliceJugoslawiiTadeuszDiem">Wydaje się, że działania naszego kontyngentu wojskowego w ramach KFOR dobrze zapisały się w procesie pokojowym. Również działania posłów wpłynęły na to, że Polska posiada autorytet i z tego autorytetu powinniśmy i chcemy korzystać.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwFederalnejRepubliceJugoslawiiTadeuszDiem">Nasze działania jako państwa muszą wbudować się w system działania społeczności międzynarodowej, również w działania NATO. Wydaje się, że obecna misja konsultacyjna OBWE wraz z polskim uczestnictwem stwarza możliwość, która powinna być wykorzystana. W naszej racji stanu jest budowanie związków z Jugosławią przy uwzględnieniu instytucji międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwFederalnejRepubliceJugoslawiiTadeuszDiem">Drugie ważne pytanie brzmi - w jaki sposób nasze stosunki z Jugosławią, zwłaszcza z Serbią, mogą wpłynąć na nasze kontakty z Moskwą? Jak wiadomo, Federacja Rosyjska ma szczególną pozycję, ugruntowaną historycznie, w Serbii i w całej Jugosławii. Powinniśmy mieć to na uwadze. Nie możemy zapominać o tym, co wydarzyło się w stosunkach jugosłowiańsko-rosyjskich po wizycie Iwanowa.</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwFederalnejRepubliceJugoslawiiTadeuszDiem">Wydaje mi się, że plan dyplomatyczny o długofalowym znaczeniu dla Jugosławii powinien być opracowany w najbliższym czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę posłów o zadawanie pytań kandydatowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselWaldemarPawlowski">Jak pan sądzi, czy Albańczycy i Serbowie są w stanie rozwiązać swoje problemy, czy ktoś im musi pomóc?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KandydatTadeuszDiem">Nikt z zewnątrz nie jest w stanie rozwiązać problemów narodowościowych, jeśli nie ma woli wewnętrznej. W nowym 120-osobowym parlamencie Kosowa jest 100 mandatów dla Albańczyków, 10 dla Serbów i 10 dla Romów. To stwarza poważne trudności.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Czy są jeszcze pytania do kandydata? Jeśli nie, proszę pana ministra o przedstawienie trzeciej kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Przedstawiam państwu kandydaturę pana Grzegorza Dziemidowicza na ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Greckiej. Kandydat jest po studiach orientalistycznych. Ma za sobą pracę w regionie Morza Śródziemnego. Ukończył Podyplomowe Studium Dziennikarstwa. W ostatnim 10-leciu pracował w Ministerstwie Spraw Zagranicznych jako rzecznik prasowy, ambasador w Egipcie, następnie jako starszy radca ministra, pełniąc obowiązki dyrektora Departamentu Systemu Informacji. Zna język arabski, a także angielski, francuski i rosyjski. Nie jest tajemnicą, że Grecja jest krajem dość szczególnym. Jest to najbardziej otwarty na kontakty z Federacją Rosyjską kraj NATO i wybierający odrębne drogi niż kraje członkowskie NATO. Dla Polski jest to kraj dobry. W Grecji żyje kilkadziesiąt tysięcy Polaków.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">W ostatnich latach ambasada RP w Grecji nie wykazywała wielkiego dynamizmu, dlatego niewiele wiemy o Grecji. Musimy zaktywizować działania ambasady w Atenach. Dlatego też zamierzam wysłać na tę placówkę człowieka doświadczonego, który ma ambicję, żeby coś zrobić. Należy w większym stopniu zwrócić uwagę Grecji na Polskę. Dotychczas kontakty między naszymi krajami nie były częste. Dlatego też trzeba było pomyśleć o znalezieniu kogoś, kto jest zakorzeniony w strukturach zawodowych dyplomacji i ma ambicję zdynamizowania stosunków polsko-greckich.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Znam dobrze pana Grzegorza Dziemidowicza z okresu, kiedy pracował jako mój podwładny w Kairze i z ostatniego okresu, kiedy pełnił obowiązki dyrektora Departamentu Systemu Informacji.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Z przekonaniem rekomenduję Komisji tę kandydaturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę kandydata o zaprezentowanie koncepcji swojej ewentualnej misji dyplomatycznej.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Kandydat na ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Greckiej, Grzegorz Dziemidowicz: Grecja odbiega od wizerunku typowego państwa południowo-wschodniej Europy. Jest to oczywiście kraj bałkański, ale jeden z nielicznych, które uniknęły wstrząsów w ostatnich dziesięciu latach. Grecja jest krajem członkowskim Unii Europejskiej od 20 lat, a także członkiem NATO, Unii Zachodnioeuropejskiej i OBWE.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselCzeslawBielecki">Grecja to kraj śródziemnomorski, połączony licznymi więzami z rozległym basenem Śródziemnomorza, kraj jednorodny etnicznie, ponieważ 95% mieszkańców to Grecy. Grecja jest również państwem jednorodnym religijnie, ponieważ 96% mieszkańców to wyznawcy prawosławia.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PoselCzeslawBielecki">Te czynniki określają politykę wewnętrzną i zagraniczną Grecji. Dla tej pierwszej priorytetem jest rozwój gospodarczy. Grecja jest przykładem znaczącego awansu i sukcesu dzięki wykorzystaniu unijnych programów pomocowych i dostosowawczych oraz dzięki inwestycjom. Należy podkreślić stabilizację polityczną, która wspiera się na rządach parlamentarnych.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PoselCzeslawBielecki">W kontaktach z zagranicą pierwszeństwo mają kontakty z regionem. Grecja aspiruje do pozycji minimocarstwa na Bałkanach, ale zarazem obawia się eskalacji tamtejszych napięć. Stąd aktywność mediacyjna, podejmowania roli pacyfikatora i rzecznika międzynarodowej pomocy. Przyszłość Cypru to dla Grecji wręcz racja stanu. Nadrzędność specjalnych związków grecko-cypryjskich, determinacja Aten wprowadziły Cypr do pierwszego szeregu kandydatów do Unii, bez względu na zadawniony konflikt i turecką okupację części wyspy.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PoselCzeslawBielecki">Jeśli chodzi o stosunki z Turcją, po latach konfrontacji niekiedy na krawędzi wojny, sporu o przebieg szelfu na Morzu Egejskim, oporu wobec tureckich dążeń do Unii Europejskiej, teraz następuje pewne odprężenie, wstępna faza normalizacji.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PoselCzeslawBielecki">Chciałbym jeszcze powiedzieć kilka słów na temat stosunków polsko-greckich. Są one rozbudowane i dobre, z właściwą infrastrukturą traktatową. Głównym zadaniem jest umacnianie poparcia Grecji dla rozszerzenia Unii. Oznacza to konieczność stałego politycznego dialogu na różnych szczeblach, zwłaszcza w okresie zamykania przez Polskę kolejnych obszarów negocjacyjnych, a także zdobywanie akceptacji greckiej opinii publicznej, przychylnej rozszerzeniu. Według ostatnich sondaży 53% Greków popiera rozszerzenie Unii.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PoselCzeslawBielecki">Inne cele to mnitorowanie wydarzeń na Bałkanach z punktu widzenia naszych interesów, promocja polskiego eksportu. Obecnie roczna wymiana sięga niespełna 200 mln dolarów, ale komplementarność gospodarek stwarza możliwość rozszerzenia współpracy.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#PoselCzeslawBielecki">Kolejnym zadaniem jest opieka nad Polakami, których żyje w Grecji około 40 tys. W większości przebywają tam nielegalnie. Należy dążyć do legalizacji ich pobytu i udzielać pomocy w uzyskiwaniu tzw. zielonej karty, umożliwiającej normalną egzystencję.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#PoselCzeslawBielecki">Do zadań ambasadora należy również wspieranie polskich i polonijnych organizacji i instytucji. Jest ich w Grecji niemało, w tym największa poza Polską szkoła, do której uczęszcza prawie 700 uczniów.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#PoselCzeslawBielecki">Należy również wymienić opiekę nad turystami. W ubiegłym roku Grecję odwiedziło 120 tys. Polaków. Zadaniem szczególnym jest doprowadzenie do otwarcia polskiego instytutu archeologicznego, pełniącego rolę instytutu kultury. Decyzja polityczna już została podjęta, natomiast wciąż brakuje funduszy. Wielkim tematem są przygotowania do olimpiady w Atenach w 2004 r. To ogromna praca organizacyjna, którą będą absorbowane wszystkie polskie placówki w Grecji. Niewątpliwie potrzebna będzie pomoc z zewnątrz.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#PoselCzeslawBielecki">Kończąc, chciałbym podkreślić, że przecież Grecja jest w każdym z nas poprzez cywilizacyjne korzenie i europejską tożsamość. Wprawdzie z Hellady pochodzi termin, może różnie dzisiaj postrzegany "polityka", ale także i inny "demokracja".</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę posłów o zadawanie pytań kandydatowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselAndrzejWielowieyski">Przez dłuższy czas Grecja uchodziła w gronie państw członkowskich Unii Europejskiej za najsłabszy kraj, zwłaszcza z punktu widzenia gospodarczego, za kraj opóźniony w stosunku do pozostałych członków, który nie potrafi wykorzystać funduszy unijnych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselAndrzejWielowieyski">Czy obserwując sytuację w tym kraju dostrzega pan szansę poprawy? Biorąc pod uwagę kryzysy, jakie przechodziła Grecja w ostatnich kilkunastu latach, nie dziwi brak rozwoju stosunków gospodarczych polsko-greckich. Czy jest pan optymistą, jeśli chodzi o rozwój gospodarczo-społeczny Grecji?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KandydatGrzegorzDziemidowicz">Zdecydowanie jestem optymistą. Grecja zaczynała procesy transformacji z bardzo niskiego pułapu. Był to jeden z najbiedniejszych krajów Europy.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#KandydatGrzegorzDziemidowicz">Przygotowując się do dzisiejszego spotkania z Komisją, przeglądałem materiały z wcześniejszych lat. Otóż 40 lat temu - niewiele to przecież dla Europy - Grecję odwiedziło zaledwie pół miliona turystów, na czym kraj zarobił 40 mln dolarów. W ubiegłym roku w Grecji było 11 mln turystów i kwota zarobiona do greckiego budżetu sięga miliardów dolarów.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#KandydatGrzegorzDziemidowicz">Grecja wykonała wszelkie parametry narzucone przez Europejską Unię Gospodarczą i od przyszłego roku będzie już w grupie państw należących do euro. Sytuacja gospodarcza Grecji zdecydowanie się poprawia. Chciałbym podkreślić, że Grecja wykorzystuje programy pomocowe Unii. Do 2006 r. ma zapewnioną kwotę w wysokości 26 mld euro. Jest to bardzo poważna suma. Programy pomocowe plus dochody z turystyki i transfery od Greków zamieszkałych za granicą równoważą grecki budżet, dając nadwyżki. Są więc duże szanse rozwoju. Upatruję w tym możliwość promocji polskiego eksportu i zysków z wymiany handlowej z Grecją.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanuszDobrosz">Zgadzam się z opinią pana ministra, że ogólny stan stosunków polsko-greckich nie jest najlepszy. Jak pan ocenia rolę Greków, którzy w latach 50. w Polsce uzyskali schronienie, w procesie ożywienia wzajemnych kontaktów? Należy dążyć do wzajemnego poznawania się społeczeństw, bo to zaowocuje rozwojem kontaktów gospodarczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KandydatGrzegorzDziemidowicz">Pan poseł ma rację mówiąc, że konotacje polskie w Grecji są nie tylko rozległe, ale i niesłychanie życzliwe. Grecy, którzy przebywali kilka bądź kilkanaście lat w Polsce są na pewno nośnikami dobrych związków polsko-greckich. Są uważani za polonofilów w swoich społecznościach. Na pewno trzeba to wykorzystać, zwłaszcza w bardzo trudnym organizacyjnie okresie przedolimpijskim, ale nie tylko. Myślę, że związki z Polską powinno się wykorzystywać cały czas. Jest to jeden z priorytetów pracy placówki w Atenach.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselWaldemarPawlowski">Minister Władysław Bartoszewski powiedział, przedstawiając pana kandydaturę, że Grecja utrzymuje bardzo dobre stosunki z Rosją, niejako sugerując, że szuka nowych dróg do ożywienia stosunków z Rosją. Czy jest pan w stanie spełnić to zadanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KandydatGrzegorzDziemidowicz">Staram się spełniać wszelkie zadania wyznaczone mi przez pana ministra. Nie wiem, czy będę mógł znaleźć nowe drogi do Moskwy poprzez Grecję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Panie pośle, nigdy nie instruowałem pana Grzegorza Dziemidowicza, aby szukał nowych dróg do Moskwy, ponieważ nie był przewidziany do objęcia placówki w tamtym rejonie świata. Mogę pana uspokoić, informując, że minister Iwanow wczoraj wystąpił z inicjatywą szybkiego spotkania ze mną za cztery dni w Budapeszcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselStanislawPaszczyk">Cieszę się, że pan zauważył problem olimpiady w Atenach w 2004 r. Rzeczywiście, Grecja podjęła się ogromnego wyzwania i ma poważne problemy. Są to wielkie koszty, ale jeżeli igrzyska się udadzą, Grecy przez wiele lat będą konsumowali zyski związane z promocją kraju.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselStanislawPaszczyk">Wydaje mi się, że należy wykorzystać udział Polaków w ciągu najbliższych trzech lat w różnego rodzaju startach i pobytach w Grecji. Stopień trudności pana pracy i placówki w kraju, który jest gospodarzem igrzysk, niesłychanie wzrasta. Życzę panu, żeby nie żałował pan, iż został ambasadorem w Grecji akurat w tym okresie. Chciałbym, żeby miał pan satysfakcję, iż tak dużo się udało panu osiągnąć dzięki olimpiadzie.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PoselStanislawPaszczyk">W Grecji po raz pierwszy od wielu lat na igrzyskach znajdzie się bardzo dużo turystów z Polski. Placówka musi być dobrze przygotowana, żeby poradzić sobie z tym problemem.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Podjąłem pewne kroki w porozumieniu z panem prezydentem, żeby znaleźć dodatkowego dyplomatę, który zająłby się wyłącznie pomocą w organizowaniu olimpiady ze strony polskiej, tzn. sponsoringiem, promocją kraju. Nie jest to proste, ponieważ musi to być ktoś znający się na sporcie ze zdolnościami menedżerskimi.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MinisterWladyslawBartoszewski">Jeśli chodzi o kwestie polonijne, chciałbym podkreślić znaczący awans społeczny ludzi, którzy wyemigrowali do Grecji w latach 80. Polacy pracują w zawodach budowlanych i znacznie poprawił się ich status społeczny i zawodowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselLonginPastusiak">Wspomniał pan o sukcesie Grecji w związku z przystąpieniem do Unii Europejskiej. Jednak wiadomo, że spośród trzech krajów śródziemnomorskich Grecja nie potrafiła w pełni wykorzystać swojego członkostwa w Unii Europejskiej. Nie potrafiła skutecznie wykorzystać funduszy rozwojowych.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselLonginPastusiak">Myślę, że dla nas jest to dobre pole do obserwacji, abyśmy przystępując do Unii Europejskiej nie popełnili tych błędów, które popełnili Grecy. Jedzie pan do kraju należącego do grupy państw członkowskich Unii Europejskiej zdecydowanie popierającej członkostwo Polski w Unii Europejskiej. Jak pan wyjaśnia tę postawę społeczeństwa Grecji? Czy Grecy popierają nasze członkostwo w Unii, bo są daleko od nas?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KandydatGrzegorzDziemidowicz">To byłoby zbyt łatwe wytłumaczenie. Myślę, że Grecja jako kraj niewielki i mający pewne zapóźnienia w stosunku do innych krajów członkowskich Unii chętnie poszuka wsparcia nowo przyjmowanych państw o podobnym znaczeniu. To dotyczy nie tylko Polski. Grecja jest przecież gorącym orędownikiem akcesji do Unii Bułgarii i Rumunii. Wspiera oba te państwa w dążeniach do członkostwa w NATO.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#KandydatGrzegorzDziemidowicz">Sądzę, że jest to jeden z kierunków greckiej polityki. Chodzi o to, żeby nie zniknąć wśród tych wielkich.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#KandydatGrzegorzDziemidowicz">Odnosząc się do pierwszej części wypowiedzi pana posła, chciałbym zwrócić uwagę na pewną odmienność Grecji. Jest to kraj odległy od innych członków Unii. Jest to jedyny kraj, w którym religią niemal państwową jest religia prawosławna. To nie tłumaczy wszystkiego, ale warte podkreślenia jest, że Grecja miała największy dystans do odrobienia spośród wszystkich stosunkowo nowo przyjętych państw członkowskich Unii.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Ogłaszam krótką przerwę w obradach. Pana ministra i posłów proszę o pozostanie w sali.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselCzeslawBielecki">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PoselCzeslawBielecki">Chciałbym poinformować panów: Krzysztofa Kocela, Tadeusza Diema i Grzegorza Dziemidowicza, że Komisja jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie wszystkie trzy kandydatury, co nie zdarza się często na posiedzeniach Komisji. Serdecznie gratuluję i liczę na współpracę z Komisją Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>