text_structure.xml 9.65 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam gości oraz państwa posłów. Porządek naszego dzisiejszego posiedzenia przewiduje jeden punkt. Czy są jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Projekt został skierowany do Komisji Spraw Zagranicznych i Obrony Narodowej w dniu 9 lutego 2000 roku. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje: uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów do wnioskodawcy oraz debatę w sprawie zasad projektu. Proszę pana ministra Jerzego Kranza o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Mam zaszczyt przedstawić państwu ostatnią umowę wchodzącą w skład tzw. Aquis NATO, czyli umów związanych z naszym członkostwem w Pakcie Północnoatlantyckim. Pozostałe umowy przeszły  już drogę parlamentarną i prezydencką. Obecnie są w trakcie publikacji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Jeśli chodzi o tę ostatnią umowę, która została sporządzona w Paryżu w 1964 roku, to ratyfikowało ją 16 z 19 państw. Oprócz Polski nie ratyfikowały jej Hiszpania i Węgry. Na Węgrzech umowa znajduje się już w parlamencie. Czechy złożyły dokumenty ratyfikacyjne w grudniu 1999 roku. Umowa ta dotyczy informacji atomowych, niejawnych, obronnych przekazywanych między krajami członkowskimi, głównie jednak przekazywania tych informacji przez rząd USA, gdyż w 1964 roku głównie Stany Zjednoczone dysponowały takimi informacjami.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Artykuł 1 stanowi, iż rząd Stanów Zjednoczonych będzie udzielał Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz jej członkom informacji dotyczących spraw atomowych pod warunkiem, że przekazanie tych informacji nie narazi na nieuzasadnione ryzyko bezpieczeństwa i obronności USA. Inne kraje członkowskie również będą nam, a także sobie nawzajem, udostępniać informacje na zasadach określonych w tej umowie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Postanowienia tej umowy nie wykluczają prawa do zawierania przez strony innych umów regulujących kwestie dostarczania informacji atomowych. Umowy dwustronne powinny się opierać na zasadach zawartych w tej umowie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Artykuł 3 przewiduje, że informacje atomowe mogą być udostępniane tylko w następujących celach:</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">- rozwijania planów obronnych;</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">- szkolenia personelu w zakresie użycia oraz obrony przed skutkami użycia broni atomowej i innych wojskowych zastosowań energii atomowej;</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">- oceny zdolności potencjalnych wrogów do użycia broni atomowej oraz innych wojskowych zastosowań broni atomowej;</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">- rozwoju środków przenoszenia kompatybilnych z umieszczoną w nich bronią atomową.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Jednocześnie w artykule 4 ustanowiono zasadę, iż nie można na podstawie Umowy dokonywać transferu broni atomowej, nienuklearnych części tej broni oraz jej systemów. Ponadto informacje atomowe mogą zostać wykorzystane tylko i wyłącznie w celu przygotowania i realizacji planów obronnych NATO, jak również we wspólnym interesie Sojuszu.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Jeśli chodzi o strukturę tej Umowy, to składa się ona z zasadniczego tekstu oraz z Załącznika bezpieczeństwa, który podlega ratyfikacji wraz z Umową i jest jego integralną częścią.  Istnieje też Załącznik techniczny, który ma charakter poufny. Opatrzony klauzulą "confidential". Załącznik ten nie będzie przedmiotem ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">W odniesieniu do Polski będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 22 stycznia 1999 roku o ochronie informacji niejawnych. Zgodnie z ustawą materiały otrzymywane z zagranicy lub przekazywane za granicę podlegają ochronie, jeżeli ich przekazywanie lub otrzymywanie związane jest z wykonywaniem ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych. Z powyższego przepisu wynika, że aby informacje atomowe mogły korzystać z zapewnionej przez polskie prawo ochrony, Umowa Atomal powinna zostać poddana procedurze ratyfikacji za zgodą parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Jeśli chodzi o Załącznik techniczny, o którym już mówiłem, to nie podlega on procedurze ratyfikacji. Jego wykonanie zostało potwierdzone przez ministra obrony narodowej oraz szefa Urzędu Ochrony Państwa, którzy złożyli oświadczenia przyjęte przez Radę Ministrów. Oświadczenie głosi, że oba urzędy będą wykonywać postanowienia Załącznika technicznego.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJerzyKranz">Ratyfikowanie przez Rzeczpospolitą Polską Umowy między Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego o współpracy w dziedzinie informacji atomowych nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetowych państwa. W związku z tym proszę o przyjęcie ustawy wyrażającej zgodę na ratyfikację powyższej umowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów ma jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselLonginPastusiak">Mam jedno pytanie do pana ministra i jedną uwagę. Za 10 dni będziemy obchodzić pierwszą rocznicę przyjęcia Polski do NATO. Dzisiejszym spotkaniem zamykamy pewien dorobek prawny związany z NATO. Jest to moment historyczny.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselLonginPastusiak">Pan minister zacytował art. 3, który mówi, że rząd Stanów Zjednoczonych dostarczy państwom członkowskim informacje atomowe, jakie rząd USA uzna za konieczne z punktu widzenia rozwoju planów obronnych. Polska oczywiście jest sygnatariuszem układu dotyczącego układu o nieproliferacji broni jądrowej. Dla mnie zapis "rozwoju planów obronnych" nie jest jasny. Nie wiem, czego on dotyczy. Jeśli Polska opracuje sobie plan obrony atomowej, to otrzyma informacje od rządu USA, czy nie? Mam też uwagę, którą muszę skierować do pana, jako członka rządu. Na ostatniej stronie tego dokumentu znajduje się opinia Komitetu Integracji Europejskiej. Stwierdza się tam, że trzy państwa członkowskie NATO nie należą do Unii Europejskiej. Informuję, że tych państw jest sześć, w tym również Polska i dziwię się, że rok po przystąpieniu Polski do NATO, KIE nie wie, że Polska jest członkiem sojuszu. Proszę o skorygowanie tego faux pas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyKranz">Myślę, ze wojskowi lepiej odpowiedzieliby na to  pytanie. Informacje przekazywane z punktu rozwoju planów obronnych nie są przekazywane dla celów operacyjnych. Jeśli mowa jest o planach obronnych, to chodzi o system obronny, który posiada NATO.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję. Otwieram debatę w sprawie ogólnych zasad projektu. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zamykam debatę. Stwierdzam, ze zakończyliśmy pierwsze czytanie. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu us-tawy w Komisji. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o projekcie ustawy bez poprawek? Stwierdzam, ze Komisja jednogłośnie, 22 głosami, przyjęła sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Pozostało nam jeszcze wybranie posła sprawozdawcy. Proponuję pana posła Waldemara Pawłowskiego. Czy są jakieś inne propozycje? Kto z pań posłanek i panów posłów jest za powierzeniem funkcji posła sprawozdawcy panu posłowi Waldemarowi Pawłowskiemu? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie, 20 głosami, przyjęła kandydaturę pana posła.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselCzeslawBielecki">Zamykam posiedzenie Komisji .</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>