text_structure.xml
16.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Porządek dzienny został państwu przedstawiony. Chciałbym wnieść do niego poprawkę polegającą na przesunięciu tematu stosunków Polska-Niemcy na posiedzenie Komisji w dniu 8 lipca 1999 r. ponieważ pan minister Bronisław Geremek chciałby osobiście uczestniczyć w obradach. Temat wydaje się bardzo ważny i sądzę, że Komisja powinna gościć na swoim posiedzeniu ministra spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Jeżeli nie ma uwag, uznaję, że porządek dzienny został przyjęty. Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania z działalności Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli w 1998 r. oraz uchwalenia opinii dla Komisji do spraw Kontroli Państwowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJozefOleksy">Dobrze, że problematyka stosunków polsko-niemieckich zostaje przełożona na następne posiedzenie Komisji. Zastanawiam się, czy możliwe jest obradowanie Komisji przy tak okrojonym składzie. O ile się orientuję, nie przybędzie więcej osób w związku z pogrzebem pani Zofii Kuratowskiej. Powinniśmy rozważyć, czy będziemy dziś prowadzić obrady, czy też wszystkie sprawy przesuniemy na następne posiedzenie Komisji. Nie chcę być formalistą, ale proponuję się nad tym zastanowić.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselJozefOleksy">Nie składam wniosku formalnego. Chcę wiedzieć, czy jest wystarczająco dużo członków Komisji, żeby porządnie zrealizować porządek dzienny.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Proponuję, żebyśmy nie mnożyli spraw przesuniętych i żebyśmy odbyli dzisiejsze posiedzenie. Czy pan poseł Józef Oleksy wnosi o przesunięcie dzisiejszego posiedzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJozefOleksy">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Przystępujemy zatem do realizacji porządku dziennego, który obejmuje rozpatrzenie sprawozdania z działalności Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli w 1998 r. oraz uchwalenie opinii dla Komisji do spraw Kontroli Państwowej. Proszę o zabranie głosu panią dyrektor Krystynę Szejdakowską.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliKrystynaSzejdakowska">Rozumiem, że oczekuje się ode mnie lakonicznego sprawozdania ze względu na ograniczenia czasowe.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliKrystynaSzejdakowska">Departament Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli dokonuje kontroli dziewięciu części budżetowych, w tym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Sprawiedliwości. W ostatnim okresie przygotowaliśmy dwa opracowania. Pierwsze to "Realizacja wybranych zadań merytorycznych oraz dochodów i wydatków budżetowych służby konsularnej". Kontrola została przeprowadzona w Ministerstwie Spraw Zagranicznych i w kilku placówkach zagranicznych. Drugie opracowanie dotyczyło gospodarowania majątkiem w resorcie spraw zagranicznych. Oprócz tematyki zagranicznej departament zajmuje się funkcjonowaniem administracji rządowej i samorządu terytorialnego. W tym zakresie przeprowadzone zostały następujące kontrole:</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliKrystynaSzejdakowska">- działania prewencyjne policji w zakresie nadzoru nad nieletnimi w Radomiu,</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliKrystynaSzejdakowska">- udzielanie zamówień publicznych przez największe miasta oraz ich jednostki orga-nizacyjne - kontrola objęła 10 największych miast,</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliKrystynaSzejdakowska">- działalność prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w zakresie funkcji centralnego organu administracji państwowej.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliKrystynaSzejdakowska">W ubiegłym roku rozpoczęliśmy kontrole, a w tym roku finalizowaliśmy i opracowaliśmy informacje na następujące tematy:</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliKrystynaSzejdakowska">- działalność administracji rządowej w zakresie ustawowego nadzoru nad stowarzyszeniami,</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliKrystynaSzejdakowska">- tworzenie i funkcjonowanie związków komunalnych,</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliKrystynaSzejdakowska">- działania administracji publicznej w celu minimalizacji skutków efektu roku 2000 na funkcjonowanie sfery publicznej w Polsce,</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliKrystynaSzejdakowska">- wykonywanie dochodów i wydatków przez powszechne jednostki organizacyjne prokuratury.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#DyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliKrystynaSzejdakowska">Zakres działania departamentu ma ulec zmianie w br. Kolegium Izby zmieniło statut. Jeżeli pan marszałek zaakceptuje statut, Departament Administracji Publicznej NIK nie będzie się już zajmował samorządem terytorialnym. Będzie się zajmował administracją rządową, sprawami zagranicznymi i integracją europejską.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś pytania do pani dyrektor?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWlodzimierzCimoszewicz">Nie zadawałbym pytania, gdyby nasza korespondencja funkcjonowała prawidłowo. Nie otrzymałem raportu NIK, w związku z tym prosiłbym o syntetyczne konkluzje, zwłaszcza jeśli chodzi o działalność gospodarczą MSZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorKrystynaSzejdakowska">Generalnie NIK ocenia, że stan gospodarowania majątkiem budzi poważne zastrzeżenia, mimo podjętych w resorcie działań, poprawiających funkcjonowanie. Stwierdzamy brak rozeznania co do wartości majątku, pozostającego w trwałym zarządzie. Nie będę mówiła szczegółowo z powodu braku czasu, w jakich dokumentach czego nie przedstawiono lub co przedstawiono nieprawidłowo. Ministerstwo nie wykazuje w dokumentach wielu obiektów, które ma w tzw. trwałym zarządzie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DyrektorKrystynaSzejdakowska">Rozeznanie co do majątku, którym dysponuje MSZ w imieniu państwa, jest niewielkie. Są problemy z ustaleniem wysokości majątku za granicą. Inne dane podaje się do Ministerstwa Skarbu Państwa, a inne do Narodowego Banku Polskiego, do Departamentu Statystyki.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DyrektorKrystynaSzejdakowska">Dramatycznie wygląda dokumentacja dotycząca nieruchomości znajdujących się w zarządzie trwałym. Chodzi o budynki. W dokumentacji znajduje się np. jedna strona decyzji.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#DyrektorKrystynaSzejdakowska">Stwierdzamy daleko idący brak rozeznania w działaniach podejmowanych przez ministerstwo. To wynika z samych danych ministerstwa. W stosunku do jednej nieruchomości prowadzone są dwa postępowania: jedno w trybie cywilnym, drugie w trybie administracyjno-prawnym w NSA. Dwa departamenty nadzorujące te sprawy nic o sobie nawzajem nie wiedzą i nie mają dokumentów.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#DyrektorKrystynaSzejdakowska">Analizowaliśmy, w jaki sposób prowadzona jest ewidencja majątku na placówkach. Oczywiście możemy wypowiadać się tylko o placówkach, które kontrolowaliśmy. Mamy podstawowe zastrzeżenia do tego, co się dzieje w Paryżu, jeśli chodzi o ambasadę, konsulat i Instytut Polski. Prowadzono tam łączną obsługę z punktu widzenia prawa, planowania budżetowego i sprawozdawczości. Kompletnie wymieszane są informacje, które dotyczą ambasady, konsulatu i Instytutu. To dotyczy ich majątku. Jest to nieprawidłowe, bo każda z tych jednostek jest osobną jednostką budżetową i każda z nich ma swój budżet i powinna robić sprawozdanie. Proszę nie sądzić, że NIK proponuje powoływanie odrębnych służb do obsługi. Nam nie chodzi o mnożenie liczby pracowników obsługujących. Dokumenty muszą być prowadzone osobno dla ambasady, konsulatu i Instytutu.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#DyrektorKrystynaSzejdakowska">Podstawowy zarzut, który postawiliśmy z punktu widzenia wartościowego, dotyczy zakupu siedziby dla przedstawiciela polskiego przy OECD. Zakup został dokonany z pominięciem ustawy o zamówieniach publicznych. Nie będę omawiać wszystkich etapów postępowania, ponieważ mam nadzieję, że państwo otrzymają tekst raportu NIK. W opracowaniu wskazujemy na osoby, które ponoszą za to odpowiedzialność.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#DyrektorKrystynaSzejdakowska">Zamówienia publiczne to jest temat sam w sobie w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Ukształtowała się praktyka, która prawdopodobnie wywodzi się z dawnego okresu, że o pewnych wydatkach ambasady decyduje centrala. Tymczasem ambasady to są odrębne jednostki z punktu widzenia prawa budżetowego i z punktu widzenia ustawy o zamówieniach publicznych. Jeżeli więc zakupy są dokonywane przez placówki, to nie może o tych sprawach rozstrzygać centrala MSZ. Zamawiającym jest ambasador ze swoim sztabem.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#DyrektorKrystynaSzejdakowska">Mamy bardzo poważne zastrzeżenia do praktyki związków między centralą a placówkami na świecie. Jeżeli są takie sytuacje, że ze środków centrali kupuje się coś dla ambasady, to zasady ustawy o zamówieniach publicznych też powinny być przestrzegane. W sytuacja, która jest, nie bardzo wiadomo, kto za co odpowiada.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#DyrektorKrystynaSzejdakowska">Podsumowując, główne zarzuty NIK dotyczyły źle prowadzonej dokumentacji, niedostatecznego nadzoru MSZ nad jednostkami, które realizują budżet w tym resorcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Chciałbym przypomnieć, że rozpatrujemy nie ocenę funkcjonowania MSZ na podstawie sprawozdania, tylko sprawozdanie z działalności Departamentu Administracji Publicznej NIK w 1998 r. i naszym zadaniem jest uchwalenie opinii dla Komisji do spraw Kontroli Państwowej. Przypomnę, że minister Bronisław Geremek odpowiadał na część z tych komentarzy. Nas, jako Komisję powinno interesować, na ile MSZ, które jest od roku intensywnie reformowane, realizuje wskazania NIK.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Jako przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych zwracałem uwagę urzędnikom MSZ, że jest pewna niejasność co do sposobu gospodarowania i pewna nieadekwatność do czasów, w jakich żyjemy. Na przykład większość wielkich korporacji wydziela departamenty nieruchomości, ponieważ one poddają się zupełnie innym rygorom kontroli, szacowania wartości i kosztów utrzymania.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselCzeslawBielecki">Pani dyrektor poruszała problem relacji między centralą MSZ a szefami placówek. Z rozmów, które prowadziłem z ambasadorami, wynika, że żeby przeprowadzić pewne działania np. związane z promocją, trzeba mieszać kategorie budżetowe. Istnieje niespójność między tym, co jest rygorem kontroli, a tym, co jest rygorem pragmatycznego działania szefa placówki. Uzależnienie ambasadora od centrali - z punktu widzenia NIK nieprawne - okazuje się być funkcjonującą w resorcie pragmatyką. To powinno być przedmiotem działań reformatorskich w MSZ, a nie tylko zmiana liczby departamentów czy ustalenia związane ze służbą zagraniczną.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselCzeslawBielecki">Wydaje mi się, że wszystkie wątpliwości, które pani dyrektor porusza, powinny spowodować, że Komisja jednogłośnie zarekomenduje sprawozdanie z działalności Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli w 1998 r. dla Komisji do spraw Kontroli Państwowej. Z tego sprawozdania wynikają pewne kierunki dalszego reformowania i usprawniania pracy ministerstwa. Komisja do spraw Kontroli Państwowej powinna się tymi sprawami zająć, liberalizując pewne rozwiązania, bądź przeciwnie, czyniąc je bardziej rygorystycznymi. Czy są jeszcze jakieś uwagi bądź pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJozefOleksy">Co roku rozpatrujemy tego typu oceny i sprawozdania Najwyższej Izby Kontroli. Czy te nieprawidłowości, o których pani dyrektor wspomniała dzisiaj, były również sygnalizowane w ub.r.?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselJozefOleksy">Sprawa majątku Rzeczypospolitej poza granicami kraju nie jest tematem nowym. Nieprawidłowości z tym związane były sygnalizowane także w poprzednich kadencjach Sejmu. Mamy pytanie, czy NIK ponawia te same sygnały, czy też zjawisko to zostało odkryte dopiero w tegorocznej analizie?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorKrystynaSzejdakowska">Kontrolę, którą referowałam przed chwilą, podjęliśmy z własnej inicjatywy. Była ona przeprowadzana w II połowie 1998 r. Wyniki przedstawiamy teraz.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#DyrektorKrystynaSzejdakowska">Sprawami majątkowymi zajmujemy się przy okazji kontroli budżetowej. To robimy rokrocznie. Z wielu kontroli, przede wszystkim budżetowych, wynikało wiele wniosków pod adresem Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#DyrektorKrystynaSzejdakowska">Podjęliśmy ten temat, bo nasze rozeznanie na podstawie innych kontroli wskazywało, że należy się tą sprawą zająć. Z informacji wynika, że było to działanie słuszne.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Mając jedną z najpiękniejszych i największych ambasad w Paryżu, przy innej zasadzie budżetowania i struktury wydatków, moglibyśmy w tej jednej ambasadzie przeprowadzać całą działalność dyplomatyczną wszystkich rodzajów.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Nasza ambasada np. w New Delhi, która ponad dwukrotnie przekracza kubaturą ambasadę amerykańską w Warszawie, a odziedziczyliśmy ją po gigantomanii z lat 70., boryka się z problemem utrzymania budynku. Jest on w tej chwili częściowo wynajmowany Niemcom, a częściowo Anglikom. Czekam, aż ta sprawa dotrze do naszej Komisji, jako kolejna dziwna nieprawidłowość.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselCzeslawBielecki">Jest pytanie, na ile my nie możemy przy sztywności operowania naszej administracji usunąć absurdów przeszłości, a na ile tworzymy i powielamy absurdy nowe. Są to sprawy, które powinny być przedmiotem zainteresowania Komisji do spraw Kontroli Państwowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJozefOleksy">Pan przewodniczący zapewne pamięta, że stosunki polsko-indyjskie miały zupełnie inną dynamikę w przeszłości.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorKrystynaSzejdakowska">Mogę dodać, że o nieprawidłowościach w placówce w New Delhi jest mowa w naszej informacji. Chodzi przede wszystkim o rozliczanie z budżetem. Sformułowaliśmy wniosek personalny w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Czy są głosy sprzeciwu wobec tego, abyśmy sprawozdanie z działalności Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli w 1998 r. rekomendowali Komisji do spraw Kontroli Państwowej? Nie widzę, zatem uznaję, że Komisja wyraziła pozytywną opinię dla sprawozdania Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Czy są jakieś sprawy różne? Nie ma, zatem dziękuję za udział w obradach i zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>