text_structure.xml 25.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.  Otrzymali państwo porządek dzienny posiedzenia. Jeżeli nie ma żadnych uwag, uznaję, że został on przyjęty. Nie słyszę sprzeciwu, tym samym rozumiem, że przechodzimy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Posłowie otrzymali materiały przygotowane przez MSZ na temat współpracy polsko-francusko-niemieckiej w ramach Trójkąta Weimarskiego. Przedstawiona jest w nich zasada powstania tego zespołu, krótka historia spotkań i osiągnięć i plany na przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Prezydium Komisji postanowiło poświęcić odrębne posiedzenie współpracy w ramach Trójkąta Weimarskiego, ponieważ w najbliższym czasie, mianowicie w dniach 11-13 maja br. delegacja Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu RP jedzie na spotkanie do Francji. Ideą omówienia dzisiejszego tematu było to, żeby nasza delegacja pojechała na spotkanie z naszymi partnerami z państwa uwagami odnośnie do konkretnych spraw.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Skład delegacji jest następujący: przewodniczący Komisji - Czesław Bielecki, wiceprzewodniczący - Janusz Dobrosz i Krzysztof Kamiński oraz posłowie - Włodzimierz Cimoszewicz, Andrzej Potocki, Aleksander Hall.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Francuzi zaproponowali jako tematy spotkania kryzys w Kosowie i warunki wejścia Polski do Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Chciałam państwa także poinformować, że 7 maja br. odbędzie się we Francji spotkanie szczytu weimarskiego. Zależało nam na tym, że Komisja Spraw Zagranicznych sfor-mułowała pewne sugestie dla delegacji naszej Komisji i ewentualnie dla MSZ.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Proszę o zabranie głosu podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Przemysława Grudzińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Współpraca polsko-francusko-niemiecka to zagadnienie delikatne w ramach polskiej polityki zagranicznej, które wymaga wielkiej przychylności także ze strony parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Jeżeli patrzymy na rozwój instytucjonalnych form współpracy w Europie, to widać wyraźnie, że oprócz tych instytucji, które zostały odziedziczone po okresie zimnej wojny, które się adaptowały do nowych warunków, powstały też instytucje nieformalne, które odgrywają szczególną rolę na mapie europejskich powiązań. Wśród tych nieformalnych instytucji szczególnie ważną rolę dla Polski odgrywa Trójkąt Weimarski.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Współpraca rozwija się od 7 lat, obejmuje różne dziedziny. Polega przede wszystkim na spotkaniach ministrów spraw zagranicznych, ale także ministrów obrony, sprawiedliwości, współpracy Komisji Spraw Zagranicznych, parlamentów i konsultacjach ministerstw spraw zagranicznych na różnych szczeblach, w różnych dziedzinach, np. w zakresie bezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Jest to twór żywy, rozwijający się, ewoluujący. Zależy nam na tym, żeby zagęszczać tkankę tych powiązań, ponieważ to nie jest instytucja, która funkcjonuje z nadaną strukturą na zasadzie automatyzmu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Chciałbym podkreślić wielką rolę ministra Krzysztofa Skubiszewskiego w uruchomieniu tej inicjatywy. Od pierwszego spotkania ministrów spraw zagranicznych Polski, Francji i Niemiec towarzyszy nam świadomość, że uczestniczymy w narodzinach nowej i oryginalnej formy współpracy między trzema wielkimi państwami europejskimi. Polska, Francja i Niemcy zajmują centralne miejsca w Europie na dawnym szlaku wojen, podbojów, siłą zmienianych granic.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Ze względu na specyfikę geograficzną, historyczną i polityczną współpraca pokojowa na tym obszarze ma zasadnicze znaczenie dla budowy rzeczywistej jedności europejskiej i spójności Europy nie tylko w dniu dzisiejszym, ale i w przyszłości, kiedy będziemy członkiem Unii Europejskiej, kiedy będziemy współtworzyć polityczne oblicze Europy.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Ze względu na zaszłości historyczne i różne tragiczne epizody w historii sąsiedzkich stosunków w różnych konstelacjach między tymi państwami, współpraca w ramach Trójkąta Weimarskiego ma również symboliczną wymowę. Jest przykładem współpracy między sąsiadami, którzy zdołali skutecznie przezwyciężyć uprzedzenia i złe dziedzictwo historii. My to zrobiliśmy wobec środka Europy, wobec naszych wschodnich sąsiadów. Jest to olbrzymi sukces naszej polityki, naszego rządu i całego społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Pewnym punktem odniesienia jest współpraca francusko-niemiecka, ponieważ jest to modelowy przykład, jak ułożyć stosunki między sąsiadami, którzy przez stulecia toczyli ze sobą wojny. Współcześnie współpraca francusko-niemiecka jest motorem integracji europejskiej, jest elementem gwarantującym pokój i bezpieczeństwo w Europie. Ma nowatorski i konstruktywny charakter zwrócony ku przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Dla suwerennej Polski, która od 10 lat samodzielnie kształtuje własną politykę zagraniczną, współpraca francusko-niemiecka była cenną inspiracją. Ona zachęciła nas do rozwoju stosunków bilateralnych z Niemcami i z Francją. Konsolidacja więzi z Francją ze względu na tradycje przyjaźni i współpracy nie była rzeczą trudną. Więzi historyczne były silne. Francja była pierwszym krajem, z którym nawiązaliśmy stosunki traktatowe.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Ułożenie stosunków z Niemcami po 1989 roku było wielkim wyzwaniem, próbą dla naszej suwerennej polityki zagranicznej. Gdyby to porozumienie nie nastąpiło, nie byłoby możliwości wejścia do zintegrowanej Europy. Nie muszę państwu przypominać, jak ważną rolę odgrywały Niemcy jako motor naszego członkostwa w NATO, w tandemie ze Stanami Zjednoczonymi.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Dzięki odwadze, dobrej woli społeczeństw i polityków przełamano dawne uprzedzenia, oczywiście nie wszystkie, bo jest to proces, który będzie trwał przez generacje. Stworzono polityczne i prawne podstawy współpracy, których uwieńczeniem była umowa o dobrym sąsiedztwie i przyjacielskiej współpracy Polski i Niemiec z czerwca 1991 r.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Współpraca francusko-niemiecka była również dla Polski inspiracją do budowy nowych stosunków z sąsiadami i rozwijania ws-półpracy wielostronnej w Europie Środkowej. Dzisiaj Polska włączona jest w strefę współpracy francusko-niemieckiej. Ta współpraca jest ostatecznym potwierdzeniem przezwyciężenia zimnowojennych podziałów w Europie. Ponadto współpraca ta kryje w sobie potencjał jednego z najbardziej istotnych instrumentów realizacji priorytetów polskiej polityki zagranicznej. Chodzi o członkostwo Polski w Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Premier Jerzy Buzek w swoim exposé sejmowym nazwał współpracę Trójkąta Weimarskiego kręgosłupem przyszłej rozszerzonej Unii Europejskiej. Chcemy bowiem, aby współpraca weimarska zyskiwała na znaczeniu w toku integracji Polski z Unią Europejską. Traktujemy to jako proces, którego najważniejszym, lecz nie ostatnim etapem będzie uzyskanie członkostwa w Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Chcielibyśmy, aby Trójkąt Weimarski wniósł wkład w konstruowanie poszerzonej Unii, potem zaś w jej dalszy dynamiczny rozwój. W przyszłości, po wejściu Polski do Unii współpraca trójstronna polsko-francusko-niemiecka, zachowując swój specyficzny charakter współdziałania trzech państw, stanie się czynnikiem wzmacniającym Unię Europejską od wewnątrz.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">W naszej ocenie Trójkąt Weimarski ma swoją wartość na dzisiaj i swoją nową wartość uzyska po akcesji Polski do Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Chcielibyśmy również, żeby współpraca weimarska, ułatwiając Polsce osiągnięcie członkostwa w Unii Europejskiej, ułatwiała również procesy integracyjne innych państw Europy Środkowej i Wschodniej.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Oprócz wymiaru politycznego współpraca ma wymiar kulturalny, ekonomiczny i oby-watelski. Dzięki niej lepiej poznają się społeczeństwa trzech krajów. Zbliżenie społeczeństw w sferze kultury odgrywa istotną rolę w tworzeniu trwałych związków między państwami. Kolejne spotkanie ministrów spraw zagranicznych, które odbędzie się w Weimarze 30 sierpnia br., w stolicy kulturalnej Europy będzie poświęcone w znacznej mierze współpracy kulturalnej.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Wracając do kwestii zasad działania Trójkąta Weimarskiego, chciałbym powiedzieć, że podstawą stosunków Polski z Francją i Niemcami jest geograficzne miejsce i geopolityczna rola trzech państw na kontynencie, ale przede wszystkim podobieństwo w wizji Europy.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Dziś oczywistym spoiwem tych relacji jest nowy czynnik - stosunki sojusznicze w ramach NATO. Spotkania parlamentarne, na szczycie, ministrów spraw zagranicznych będą spotkaniami między trzema sojusznikami. Francji i Niemcom potrzebny jest na Wschodzie silny politycznie i ekonomicznie partner rozumiejący ducha Europy, mogący wpływać na wybór opcji i wizji przyszłej Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Podobnie jak nasi francuscy i niemieccy partnerzy Polska widzi Unię Europejską jako organizację silną politycznie i gospodarczo, prowadzącą skuteczną politykę zagraniczną i w dziedzinie obronnej. Podzielamy tę wizję i upatrujemy w niej element scalający interesy Polski, Francji i Niemiec.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">W obecnej fazie rozwoju Trójkąta Weimarskiego zarysowuje się pewna komplementarność partnerów. W dziedzinie integracji europejskiej Polska jest niewątpliwie bardziej biorcą niż dawcą. To Francja i Niemcy pomagają nam na niełatwej drodze do członkostwa w Unii. Uważamy i nie ukrywamy tego wobec partnerów, że członkostwo Polski w Unii Europejskiej wzbogaci tę instytucję politycznie i gospodarczo.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Systematycznie rosnąca rola Polski w regionie Europy Środkowej sprawia, że Polska jest również dawcą w Trójkącie Weimarskim. Jesteśmy w stanie wspierać polityczne i gospodarcze działania Francji i Niemiec na wschodzie Europy. Jesteśmy w stanie uzyskiwać wsparcie Niemiec i Francji dla naszych działań stabilizujących i modernizujących region. Wspólnie możemy wygenerować istotne elementy rodzącej się dopiero polityki wschodniej Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Możemy wnieść istotny wkład w kształtujące się pomysły strategiczne Unii Europejskiej wobec Rosji, a w dalszej kolejności wobec Ukrainy. Strategie te są w tej chwili przedmiotem prac prezydencji niemieckiej, a następnie fińskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Z Ukrainą uruchomiliśmy stałą konferencję na temat integracji europejskiej, jako instrument wspierania jej aspiracji europejskich.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Chciałbym przypomnieć, że w trakcie szczytu weimarskiego w Poznaniu w ubiegłym roku zgodzono się, że Trójkąt Weimarski ma misję na Wschodzie.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Powiem krótko o perspektywach współpracy. Współpraca weimarska nie tylko dzisiaj, ale również w przyszłości będzie wspierała realizację ważnych celów polskiej polityki zagranicznej. Obecnie centralne wyzwanie to przyspieszenie i ułatwienie uzyskania przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej. Pragniemy podejmować z partnerami weimarskimi trójstronne inicjatywy, zmierzające do przyspieszenia procesu negocjacji. Dążymy także do tego, aby Trójkąt Weimarski był płaszczyzną, na której Polska mogłaby przedstawiać swoje opinie dotyczące reformy instytucjonalnej Unii.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Chcielibyśmy wypracować nowe instrumenty w ramach współpracy Trójkąta. Istotnym uzupełnieniem Trójkąta Weimarskiego jako instrumentu naszych negocjacji z Unią mogłoby stać się zainicjowanie spotkań przedstawicieli resortów gospodarki i finansów z Polski, Niemiec i Francji.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Podjęliśmy działania zmierzające do nawiązania trójstronnych kontaktów przez ministerstwa spraw wewnętrznych trzech krajów z dążeniem do prowadzenia konkretnej dyskusji na temat m.in. zwalczania przestępczości w perspektywie przyszłego członkostwa Polski w Unii.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">W ramach Trójkąta Weimarskiego będziemy kontynuowali pogłębione konsultacje na temat bezpieczeństwa europejskiego, ze szczególnym uwzględnieniem przyszłego miejsca Polski w europejskiej tożsamości bezpieczeństwa i obrony w ramach Sojuszu.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Wierzymy, że współpraca Polski z Francją i Niemcami w ramach trójkąta przyczyni się do stabilizacji sytuacji politycznej i rozwoju demokracji na wschód od Polski. Trójkąt będzie odgrywał w przyszłości istotną rolę w zbliżeniu Unii Europejskiej, a także NATO do niektórych państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej, do państw bałtyckich, Ukrainy i Słowacji.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPrzemyslawGrudzinski">Kończąc, chciałbym podkreślić, że Trójkąt Weimarski jest unikatowym zjawiskiem w polityce europejskiej. Udało nam się skojarzyć swoje własne interesy z interesami dwóch wielkich europejskich sąsiadów w pewnej formule, która odpowiada wszystkim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Dziękuję panie ministrze. Pozwolą państwo, że ze względu na ograniczenia czasowe połączymy pytania posłów z debatą.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselWlodzimierzKonarski">Mamy czas do godz. 1345. Pan minister zechciał ten czas wykorzystać w całości na swoje wystąpienie. Oznacza to, że na dyskusję poselską w tej ważnej sprawie mamy 5 minut. Jak będziemy postępować, jeśli chcemy zadać pytania i sformułować pewne uwagi?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselWlodzimierzKonarski">Może dobrze byłoby poradzić MSZ, żeby na przyszłość teksty były krótsze. Teksty długie są słuszne - mogą nawet być tym bardziej słuszne, im są dłuższe - ale trzeba umieć konstruować teksty słuszne i krótkie. Wtedy pozostanie czas na debatę poselską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Mamy czas do godz. 14. Jeżeli nie wyczerpalibyśmy tematu, możemy przerwać dzisiejsze posiedzenie i powrócić do tej sprawy na następnym posiedzeniu Komisji. Czy jest zgoda na taką propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanLopuszanski">Jeżeli mielibyśmy rozpocząć dziś dyskusję, to powinniśmy ją kontynuować. Możemy także nie otwierać dziś debaty i odbyć ją na następnym posiedzeniu Komisji. Wypowiedzi w dyskusji są przecież powiązane ze sobą logicznie i trudno przerwać dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Wniosek pana posła poddam pod decyzję Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselStefanNiesiolowski">Popieram wniosek pani przewodniczącej, żeby prowadzić dyskusję do godz. 14. Uwagi, jakie zostały wypowiedziane, są co najmniej niestosowne. Pan minister mówił 5 minut.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselStefanNiesiolowski">Proponuję kontynuować dyskusję do godz. 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Mam propozycję - jeśli poseł Jan Łopuszański się zgodzi - żebyśmy zaczęli dyskusję i nie traktowali jej jako zakończonej. Moglibyśmy ten punkt wzbogacić, kiedy będziemy omawiać go na następnym posiedzeniu Komisji. Będzie to już po powrocie naszej delegacji z Paryża.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Kto z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAntoniKobielusz">Z punktu widzenia naszego kraju Trójkąt Weimarski jest inicjatywą trudną do przecenienia. Pan minister powiedział, że jesteśmy również dawcą, że ramię polskie niekoniecznie jest słabsze w tym układzie. Znana jest jednak wypowiedź byłego kanclerza Niemiec Helmuta Kohla, że kiedy ma rozmawiać z prezydentem Francji bądź z prezydentem Polski, to wie, o czym rozmawiać, natomiast ma wątpliwości, o czym rozmawiać z prezydentami Francji i Polski równocześnie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselAntoniKobielusz">Wiemy również, że jeszcze nie tak dawno przyjacielskie stosunki między Helmutem Kohlem a Borysem Jelcynem budziły w Polsce pewne niepokoje, że oto następuje zbliżenie Niemiec i Rosji.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselAntoniKobielusz">Wydaje mi się, że obecnie, po wyborach w RFN, inne jest spojrzenie Niemiec na Trójkąt Weimarski.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselAntoniKobielusz">Czy istotnie wszyscy partnerzy doceniają znaczenie tej inicjatywy? Czy partnerzy Polski uznają rolę, jaką im przypisujemy, we wprowadzeniu Polski do Unii Europejskiej na zasadach, które są dla nas korzystne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuPrzemyslawGrudzinski">Jeśli chodzi o równorzędność partnerów, to oczywiście obiektywna waga krajów takich jak Francja i Niemcy w porównaniu z Polską pod względem wielu kryteriów nie jest równorzędna. Nikt nie chce udowodnić przez umieszczenie Polski w tym trójkącie, że Polska jest wielkim mocarstwem europejskim.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuPrzemyslawGrudzinski">Doskonale zdają sobie z tego sprawę nasi partnerzy i my sami. Uznajemy potrzebę pewnej skromności. Gdyby jednak ta współpraca była naszym partnerom niepotrzebna, gdyby była tworem sztucznym, po prostu by nie funkcjonowała.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PodsekretarzstanuPrzemyslawGrudzinski">Odbywa się drugi szczyt na szczeblu zwierzchników państw, podczas gdy w układzie Niemcy-Rosja do drugiego szczytu jeszcze nie doszło. W porównaniu z punktem wyjścia jest coraz więcej płaszczyzn kontaktów i one mogą się rozbudowywać.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PodsekretarzstanuPrzemyslawGrudzinski">Jest to układ szczególny. Były próby rozszerzenia Trójkąta poprzez włączenie się innych państw. To nie my dyktowaliśmy ostatecznie kształt geometryczny tej formuły i gdyby Niemcy i Francja zdecydowały się na poszerzenie tej współpracy, to tak by się stało. Ostatecznie jednak formuła Trójkąta sprawdziła się.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PodsekretarzstanuPrzemyslawGrudzinski">Jeśli mowa jest o aplikacji, to chodzi o aplikację Trójkąta do różnych środowisk zewnętrznych. Mówi się o pewnej misji Trójkąta na Wschodzie, np. wobec Ukrainy i o spotkaniach eksperckich na różnych płaszczyznach w układzie 3+1.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PodsekretarzstanuPrzemyslawGrudzinski">Naszym zdaniem, współpraca w ramach Trójkąta Weimarskiego powinna się roz-budowywać. Im więcej będzie powiązań, tym trudniej będzie zanegować fakt jej realnego funkcjonowania.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PodsekretarzstanuPrzemyslawGrudzinski">Zgadzam się z panem posłem, że ta inicjatywa w większym stopniu istnieje w umysłach polskiej klasy politycznej, a w mniejszym w świadomości naszych partnerów, ale jest to też kwestia skali tych państw i szerokości ich zainteresowań.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PodsekretarzstanuPrzemyslawGrudzinski">Prowadzimy pewną pracę, aby Trójkąt Weimarski uzyskał większą widoczność także we Francji i w Niemczech. Obserwujemy pewien postęp.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PodsekretarzstanuPrzemyslawGrudzinski">Jeśli chodzi o wypowiedź Helmuta Kohla, była to raczej opinia jego doradcy i - moim zdaniem - nie podzielona przez samego kanclerza ani przez obecne kierownictwo państwa niemieckiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselWlodzimierzKonarski">W czasie poprzedniej kadencji Sejmu odbyło się spotkanie delegacji trzech parlamentarnych komisji spraw zagranicznych Francji, Niemiec i Polski. Na czele delegacji francuskiej stał były prezydent Francji Valéry Giscard D'Estaing, który w tym czasie był w Zgromadzeniu Narodowym Francji przewodniczącym Komisji Spraw Zagranicznych. Powiedział on wówczas, że widzi dwa mocne kąty tego Trójkąta, natomiast trzeci jest trudno dostrzegalny. Była to gorzka uwaga, ale myślę, że prawdziwa. Nie trzeba się jej wstydzić i nie trzeba zaprzeczać, że jesteśmy "młodszym bratem" tych dwóch potężnych europejskich państw, bo owszem, jesteśmy, choćby przez fakt, że Francja i Niemcy są największymi i najpotężniejszymi państwami Unii Europejskiej i mają znaczący wpływ na politykę Unii Europejskiej, a my dopiero do Unii aspirujemy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselWlodzimierzKonarski">Mówię o tym dlatego, że dla Polski konstrukcja Trójkąta jest wyjątkowo korzystna. Jako najsłabszy partner z trójki przede wszystkim odnosimy korzyści. Ważne jest, żeby współpraca między naszym krajami polegała nie tylko na okazjonalnych spotkaniach ministrów i przywódców, ale żeby ją nasycać różnorodną treścią, aby pokazać w Europie, że to jest instytucja funkcjonująca. Kiedy staniemy się członkami Unii Europejskiej, inicjatywy ta może się okazać dla nas wręcz bezcenna. Trzeba teraz na to zapracować.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselWlodzimierzKonarski">Mam wrażenie, że wiele z tych postulatów jest realizowanych. Powinniśmy wprowadzać coraz więcej konkretnych treści, aby w Europie widziano, iż nie jest to fasadowa instytucja. To doda siły tej inicjatywie i pozwoli jej przetrwać aż do czasu, kiedy staniemy się członkiem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Głos pana posła był ostatnim w tej części dyskusji. Powrócimy do tej sprawy na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoslankaOlgaKrzyzanowska">Zamykam posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>