text_structure.xml
48.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KomisjaSprawZagranicznychobradujacapodprzewodnictwemposlaCzeslawaBieleckiego">- rozpatrzyła rządowy projekt ustawy budżetowej na 1998 r. w zakresie</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KomisjaSprawZagranicznychobradujacapodprzewodnictwemposlaCzeslawaBieleckiego">obowiązującym Komisję /Część 32 oraz część 83 poz. 43 i 47/,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KomisjaSprawZagranicznychobradujacapodprzewodnictwemposlaCzeslawaBieleckiego">- przyjęła opinię w sprawie rządowego projektu ustawy budżetowej na 1998 r.,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KomisjaSprawZagranicznychobradujacapodprzewodnictwemposlaCzeslawaBieleckiego">- dokonała wyboru stałej delegacji do parlamentarnego Wymiaru Inicjatywy</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KomisjaSprawZagranicznychobradujacapodprzewodnictwemposlaCzeslawaBieleckiego">Środkowo-Europejskiej,</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#KomisjaSprawZagranicznychobradujacapodprzewodnictwemposlaCzeslawaBieleckiego">- rozpatrzyła sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#KomisjaSprawZagranicznychobradujacapodprzewodnictwemposlaCzeslawaBieleckiego">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych z sekretarzem stanu Andrzejem Ananiczem.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma zgłoszeń. Porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselCzeslawBielecki">Chciałbym państwa poinformować, że w związku z zastrzeżeniami niektórych posłów do oświadczenia Prezydenta RP złożonego w czasie wizyty w Chinach członkowie prezydium Komisji uznali za wskazane zorganizowanie spotkania w tej sprawie w węższym gronie u ministra stanu w Kancelarii Prezydenta A. Majkowskiego z udziałem przedstawiciela Ministerstwa Spraw Zagranicznych i prezydium naszej Komisji. Mamy nadzieję, że takie spotkanie pomoże wyjaśnić pewne sprawy i służyć będzie lepszej koordynacji działań na przyszłość. O wynikach takiego spotkania - jeśli do niego dojdzie - Komisja zostanie poinformowana i wówczas odbędzie się dyskusja. Czy jest zgoda na taką sugestię?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Jestem przeciwny tej propozycji, ponieważ jest to działanie sprzeczne z konstytucją. Komisja i Sejm jako całość nie mają żadnych konstytucyjnych uprawnień do kontrolowania działań prezydenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Samo spotkanie z przedstawicielem prezydenta, rozmowa służąca polepszeniu pewnych spraw, w żaden sposób nie narusza konstytucji i uprawnień prezydenta. Podtrzymuję propozycję odbycia wspomnianego spotkania. Czy mamy tę propozycję głosować? Nie, więc uważam ją za przyjętą.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Przechodzimy do omawiania budżetu. Poproszę ministra Andrzeja Ananicza o zre-ferowanie projektu, w części dotyczącej resortu i naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Po pierwsze, pragnę przeprosić Komisję za nieobecność szefa resortu pana Bronisława Geremka. Aktualnie przebywa on razem z Prezydentem RP w ważnej podróży zagranicznej. Po drugie informuję, że oprócz mnie w posiedzeniu Komisji biorą udział także inni kompetentni przedstawiciele resortu, dyrektorzy departamentów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Przechodząc do prezentacji projektu resortu na 1998 r., chciałbym zwrócić uwagę posłów na kilka spraw, które rzutować będą na polską politykę zagraniczną i działalność naszej dyplomacji. Te fakty i zjawiska rzutują również na koszty, na wydatki, na budżet MSZ.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Wkrótce zostaną podpisane protokoły, na podstawie których prowadzone będą negocjacje z NATO. Najprawdopodobniej w 1998 r. Polska stanie się pełnoprawnym członkiem tego sojuszu. Aktywnie uczestniczyć będziemy w programie Partnerstwo dla Pokoju. Jeśli zapadną decyzje o kontynuowaniu misji wojskowej NATO w Bośni i Hercegowinie, będziemy w niej uczestniczyć razem z naszymi sojusznikami.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Zamierzamy brać udział w misjach pokojowych z mandatu ONZ i OBWE, ponosząc niezbędne koszty. Rozwijana będzie współpraca wojskowa z Unią Zachodnioeuropejską, m.in. poprzez nasze uczestnictwo w ćwiczeniach i innych akcjach oraz w tworzeniu "eurokorpusu". W przyszłym roku rozpoczynają się - przewidziane na kilka lat - nasze negocjacje z Unią Europejską. Wymagać to będzie dużego wysiłku ze strony rządu polskiego, w tym zwłaszcza MSZ.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">W 1998 r. Polska przejmie przewodnictwo Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie. Będzie to dla nas testem umiejętności politycznych i zdolności organizacyjnych. Przewodzenie OBWE może mieć istotne pozytywne skutki dla Polski, ale wymaga od nas dużej mobilizacji, a także poniesienia pewnych kosztów. Na ten cel w projekcie budżetu resortu przewiduje się 2,8 mln zł.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Będziemy aktywnie rozwijać stosunki dobrego sąsiedztwa ze wszystkimi sąsiadami. Obecnie szczególnej uwagi i troski wymagają nasze relacje z Białorusią i Słowacją. Będziemy rozwijać współpracę regionalną w ramach inicjatywy środkowoeuropejskiej, Rady Państw Morza Bałtyckiego oraz CEFTA.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Nadal kładziemy duży nacisk na rozwój współpracy gospodarczej i politycznej z różnymi państwami na poziomie bilateralnym. Stałym zadaniem polskiej dyplomacji jest wspieranie interesów gospodarczych kraju i promowanie polskiej przedsiębiorczości za granicą. Utrzymywać będziemy dobre stosunki z międzynarodowymi instytucjami finansowymi, takimi jak Bank Światowy, MFW, EBOR.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Podstawowym zadaniem służby konsularnej jest i będzie ochrona niezbędnej pomocy i opieki oraz wzmacnianie więzi środowisk polonijnych i polskich z macierzą. Celowi temu służyć będzie różnorodna działalność kulturalna, prowadzona przez placówki dyplomatyczne, a zwłaszcza ośrodki kultury. Elementem tej działalności będzie finansowe wspieranie przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych polskich rozgłośni, Telewizji Polonia, polskich szkół i wydawnictw polonijnych.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Rok 1998 będzie dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych rokiem nowych zadań i wzmożonej aktywności. Prawidłowe wywiązanie się z tych obowiązków w dużej mierze zależeć będzie od środków finansowych postawionych do dyspozycji resortu. Jakie to będą środki i czy zapewnią należytą realizację zadań?</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Zgodnie z zaleceniem ministra finansów i założeniami Rady Ministrów do projektu budżetu państwa na 1998 r. Ministerstwo Spraw Zagranicznych opracowało i 18 sierpnia przesłało do Ministerstwa Finansów projekt budżetu resortu na 1998 r. Stanowi on część 32 budżetu państwa i obejmuje następujące jednostki organizacyjne:</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- centrala MSZ,</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- 149 polskich placówek za granicą, w tym 87 ambasad, 37 konsulatów, 9 przedstawicielstw, 16 instytutów kultury,</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- dom dzieci pracowników służby zagranicznej,</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- Polski Komitet ds. UNESCO,</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- zarząd obsługi - gospodarstwo pomocnicze, działające przy centrali MSZ.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">W centrali zatrudnione są 674 osoby, zaś za granicą 1102. Budżet MSZ na 1998 r. zakłada dochody w wysokości 85.605 tys. zł, zaś wydatki w wysokości 9.522.113 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">W porównaniu z przewidywanym wykonaniem br. wydatki MSZ ulegają znacznemu zwiększeniu - nominalnie o ponad 28%. W ujęciu realnym - odliczając inflację, zmiany w kursach dolara itp. - budżet MSZ wzrasta o ok. 12%, a zważywszy wydatki inwestycyjne jeszcze mniej. Owe 522 mln zł, którymi dysponuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych, stanowi 0,37% całego budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">W ogólnej kwocie wydatków koszty działalności placówek zagranicznych wynoszą 399.660 tys. zł, co stanowi 76,5% ogółu wydatków ministerstwa. Na utrzymanie centrali przeznacza się 52 mln zł, co stanowi 10% całości. Należy podkreślić, że od dłuższego czasu płace w Ministerstwie Spraw Zagranicznych są znacznie niższe niż w innych centralnych urzędach administracji publicznej. Średnie wynagrodzenie zasadnicze w ministerstwie w 1996 r. wynosiło 1.188 zł, podczas gdy w pozostałych urzędach centralnych 1.988 zł. W br. średnie miesięczne wynagrodzenie pracowników cywilnych w centrali Ministerstwa Spraw Zagranicznych wynosiło 1.586,18 zł.</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Niskie płace utrudniają pozyskiwanie wysoko kwalifikowanej kadry do dyplomacji. W konsekwencji obniżają sprawność działania resortu. Istotne podwyżki płac w resorcie są stałym postulatem - niestety - wciąż aktualnym.</u>
<u xml:id="u-5.19" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Z ważniejszych pozycji budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych wymieńmy:</u>
<u xml:id="u-5.20" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- wydatki na dom dzieci pracowników służby zagranicznej - łącznie 648 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-5.21" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- kolonie i obozy dla młodzieży polonijnej w kraju - 85 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-5.22" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- szkolnictwo polskie za granicą -660 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-5.23" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- działalność kulturalna wśród Polonii - 612 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-5.24" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- finansowanie programów radiowych dla Polaków za granicą, tworzonych przez Polskie Radio oraz dofinansowanie TV Polonia - łącznie 6.061 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-5.25" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- opieka społeczna dla kombatantów, osób poszkodowanych w wypadkach losowych itp. - 991 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-5.26" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">- różna działalność - 785 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-5.27" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Mówiąc o integracji z NATO i UE, pragnę podkreślić, że w projekcie budżetu przewidziano na te cele znaczne środki. Na obsługę procesów integracyjnych z NATO zarezerwowano - jako fundusz celowy - 26,8 mln zł, z czego w dyspozycji ministerstwa - 11 mln zł. To bardzo ważne, kłopot jednak z tym, że Ministerstwo Finansów nie wyraziło zgody na rozbudowę etatową tego pionu działalności. Ministerstwo Spraw Zagranicznych występowało o 5 etatów, na co nie ma zgody. Ten postulat podtrzymujemy. Są również pewne fundusze - ok. 10 mln zł - na obsługę negocjacji z UE. Są to środki pozostające w dyspozycji Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Ministerstwa Gospodarki. Potrzebne jest wyraźne rozdzielenie tych środków między obu gestorów bądź precyzyjna koordynacja działań.</u>
<u xml:id="u-5.28" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Z tytułu naszego przewodnictwa w OBWE przewidziano wydatki w wysokości 2.830 mln zł. Pracuje zespół fachowców, przygotowujący różne materiały.</u>
<u xml:id="u-5.29" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Istotną pozycję w budżecie Ministerstwa Spraw Zagranicznych stanowią koszty, związane ze współpracą z organizacjami międzynarodowymi. Same składki bieżące do organizacji międzynarodowych wynoszą ponad 46 mln zł. Planowana kwota nie pokrywa w pełni należności bieżących oraz zaległości za lata poprzednie.</u>
<u xml:id="u-5.30" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Łącznie nasze zobowiązania w 1998 r. wyniosą ponad 74 mln USD, a zadłużenie na koniec br. szacuje się na ok. 54 mln USD. Łącznie więc zobowiązania wobec organizacji międzynarodowych w 1998 r. przekroczą 128 mln zł. Nieregularne wnoszenie dobrowolnie przyjętych wpłat i składek powoduje różne restrykcje i godzi w prestiż państwa.</u>
<u xml:id="u-5.31" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Reasumując - budżet Ministerstwa Spraw Zagranicznych na 1998 r. jest skromny, nie gwarantuje pokrycia wszystkich koniecznych wydatków, zmusza do dużej dyscypliny. Jednak mimo to, zwracam się do Komisji o jego poparcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję panu ministrowi. Zanim przejdziemy do pytań i dyskusji, oddam głos panu posłowi Kamińskiemu, który przedstawi opinię Komisji o projekcie budżetu. Panie pośle, proszę o zaprezentowanie stanowiska prezydium.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselKrzysztofKaminski">W imieniu prezydium naszej Komisji, pragnę przedstawić projekt opinii o budżecie Ministerstwa Spraw Zagranicznych na 1998 r. dla Komisji Finansów Publicznych. Przedłożenie rządowe składa się generalnie z dwóch części:</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselKrzysztofKaminski">1/ uzasadnienia merytorycznego budżetu, zawierającego cele i priorytety polityki zagra-nicznej. I my w Komisji te priorytety podzielamy,</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselKrzysztofKaminski">2/ konkretnego podziału środków przewidzianych do wydatkowania w 1998 r.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselKrzysztofKaminski">Ten budżet wpisuje się w pewną filozofię przydziału środków dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ostatnich latach. Trzeba przypomnieć, że w ostatnich latach polska dyplomacja otrzymywała do dyspozycji 100-120 mln dolarów rocznie. Podaję w dolarach, ponieważ ok. 75% wydatków ministerstwa realizowanych jest w dewizach. Wzrost budżetu resortu odzwierciedlał jedynie inflację. Tym razem jest inaczej. Ministerstwo Spraw Zagranicznych otrzymuje do dyspozycji ok. 150 mln dolarów, czyli o 28% więcej niż w roku poprzednim. Nominalnie to dużo, jednakże realny wzrost jest dużo mniejszy. Pierwsza uwaga dotyczy przyjętego w projekcie budżetu średniego kursu dolara. Wydaje się, że jest on zaniżony. Jeśli faktycznie będzie wyższy, wpłynie to bardzo niekorzystnie na budżet Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PoselKrzysztofKaminski">Dochody w wysokości 85 mln zł wzrastają realnie o 5%. Zmniejszenie się liczby wydawanych wiz i paszportów, coraz częstsze powroty rodaków do kraju ograniczają źródła dochodów konsularnych i innych. Uważamy więc, że dochody zaplanowano realistycznie i Komisja opiniuje je pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PoselKrzysztofKaminski">Jeśli zaś chodzi o wydatki, to generalnie za słuszne uznajemy przyjęte proporcje między centralą a placówkami zagranicznymi. Wydatki centrali ministerstwa określono na 52 mln zł, co stanowi 10% całości wydatków budżetowych resortu. Większość, bo blisko 400 mln zł przeznacza się na pokrycie kosztów działalności naszych placówek zagranicznych. Troskę i niepokój Komisji Spraw Zagranicznych budzą niskie płace w resorcie. Aktualna średnia płaca miesięczna naszych dyplomatów wynosi ok. 1,5 tys. zł, wobec 2 tys. w innych urzędach centralnych. Niestety, te krzywdzące dysproporcje płacowe w ministerstwie stanowią dziedzictwo ostatnich lat. Trzeba o tym pamiętać i w miarę możliwości sytuację poprawiać. Wydatki na oświatę, kulturę i inne cele uznać trzeba za racjonalne. Pewien niepokój budzą wydatki na radio i Telewizję Polonia. Przewiduje się na te cele ok. 6 mln zł. To zbyt mało, resort zaledwie pokrywa inflację. Sama Telewizja Polska nie jest w stanie finansować programów dla zagranicy. A TV Polonia i programy radiowe to najlepsi ambasadorzy kultury polskiej na świecie.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PoselKrzysztofKaminski">Dochodzę do rzeczy najbardziej bolesnej - problemu obowiązkowych składek do organizacji międzynarodowych, które powinniśmy regularnie wnosić. W 1997 r. Rzeczpospolita nie zapłaciła 53 mln zł, które zobowiązała się wpłacić organizacjom i programom międzynarodowym. Między innymi 2,5 mln USD do UNESCO, 2,6 mln do ONZ za udział w operacjach pokojowych, prawie 10 mln USD na inne cele. Łączne zadłużenie Polski z tego tytułu ma wynieść 8,2 mln zł. To jeste niedobra sytuacja. Musimy gruntownie przeanalizować tę sprawę. Być może jako Komisja powinniśmy pokusić się o zajęcie jasnego stanowiska w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PoselKrzysztofKaminski">Fundusze celowe wiążą ręce poszczególnym dysponentom. To bardzo dobrze, że obecny rząd przewidział określone pieniądze na cele związane z naszymi aspiracjami euroatlantyckimi na integrację z NATO zapewniono 26 mln zł, na obsługę procesów integracyjnych z UE 10 mln na obowiązki z przewodniczenia OBWE blisko 3 mln zł.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PoselKrzysztofKaminski">Sugerujemy - to znaczy prezydium naszej Komisji - aby projekt budżetu resortu przyjąć z nastepującymi uwagami:</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PoselKrzysztofKaminski">- że przyznane środki nie gwarantują pełnego wykonania zadań polskiej dyplomacji,</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#PoselKrzysztofKaminski">- że nieregulowanie w terminie obowiązkowych składek do organizacji międzynarodowych stwarza niekorzystny obraz Polski, podrywa prestiż państwa,</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#PoselKrzysztofKaminski">- przyjęty w projekcie budżetu kurs dolara uważamy za zaniżony,</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#PoselKrzysztofKaminski">- zwracamy uwagę na potrzebę zmian w prawie budżetowym w kierunku dania ministrom większej swobody w dysponowaniu środkami budżetowymi w ramach ogólnej przyznanej sumy.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#PoselKrzysztofKaminski">Na zakończenie chcę powiedzieć jeszcze o jednej rzeczy. Część publicznych pieniędzy na działalność zagraniczną znajduje się w dyspozycji ministra gospodarki. Chodzi o sumę 25 mln zł rocznie, które przeznacza się na tzw. promocję polskiego eksportu, w praktyce pieniądze te idą na utrzymanie biur radców handlowych. Wydaje się, że ta struktura nie odpowiada dzisiejszym potrzebom i powinna być przejęta przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Jest to ważny temat dla naszej Komisji. Póki jednak status BRH nie ulegnie zmianie, należy zapewnić lepszą koordynację I współpracę Ministerstwa Gospodarki oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych w racjonalnym wydawaniu tych 25 mln zł.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#PoselKrzysztofKaminski">To wszystko, co jako referent, chciałem przedstawić. Projekt opinii Komisji powinniśmy teraz przedyskutować i przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Bardzo proszę o pytania i kierowanie ich wprost do adresatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselWaldemarPawlowski">Chciałem się dowiedzieć, czy podana wielkość naszych zaległości finansowych wobec organizacji międzynarodowych wyliczona została już z odsetkami?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Nie, to jest zadłużenie bez odsetek. Na ogół jest tak, że tam, gdzie grożą nam odsetki, rząd polski stara się ich unikać i wnosi opłaty w terminie. Niestety, nie dotyczy to wszystkich płatności, stąd liczne pisma i interwencje, a nawet groźby odebrania nam prawa głosu. Tego rodzaju opieszałość w regulowaniu należności zagraża godności państwa i jego przedstawicieli. W końcu nie chodzi przecież o wielkie pieniądze.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselAndrzejPotocki">Czy w Ministerstwie Spraw Zagranicznych robiono analizy w sprawie przejęcia sieci biur radcy handlowego? Czy przejęcie tych biur przez ministerstwo wzmocniłoby dyplomację, przyniosło oszczędności, czy byłoby w ogóle korzystne?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Takie analizy i szacunki były robione, i to wielokrotnie poczynając od 1990 r. Obecnie jest przygotowana przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych propozycja negocjacyjna wobec Ministerstwa Gospodarki, któremu podlegają BRH. My jesteśmy do rozmów gotowi. Ministrowie B. Geremek i J. Steinhoff odbyli już na ten temat rozmowy. Czekamy na wydelegowanie przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki. Bez względu na ostateczne rozstrzygnięcie organizacyjne jedno wydaje się poza dyskusją - potrzebna jest lepsza koordynacja wysiłków i łączenie środków obu resortów dla lepszej promocji polskiego eksportu. Na ogół panuje zgoda, że zachowanie BRH w obecnych warunkach nie byłoby decyzją słuszną. Promocja gospodarki powinna być jednym z ważnych zadań dyplomacji, placówek zagranicznych MSZ. Trzeba łączyć infrastrukturę i środki. Wydaje się potrzebne powołanie specjalnej pozarządowej agencji zajmującej się promocją gospodarczą i reprezentującej różne polskie podmioty gospodarcze za granicą agencji działającej chyba na zasadach komercyjnych, chociaż wsparcie środkami z budżetu państwa będzie zapewne konieczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselAntoniKobielusz">Mam trzy pytania do pana ministra. Pierwsze - czy owe 25 mln zł przeznaczone na BRH, po przejęciu tych biur przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, wystarczą na promocję gospodarki? Przecież pojedyncze polskie przedsiębiorstwa nie będą w stanie promować się same.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselAntoniKobielusz">Pytanie drugie - z projektu budżetu wynika, że wydatnie - bo aż o ponad 40% - rosną nakłady, a raczej środki przeznaczone na ws-parcie działalności środowisk polonijnych. To bardzo dobrze. Chodzi jednak o mądre wydatkowanie tych pieniędzy i koordynację, bo potrzeb jest dużo. Jak Ministerstwo Spraw Zagranicznych widzi swoją rolę w tym zakresie?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselAntoniKobielusz">Pytanie trzecie - rośnie nasze zadłużenie wobec organizacji międzynarodowych. Ciekaw jestem, czy z kolei udaje się nam egzekwować różne przypadające dla nas należności? Mam tu na myśli ONZ i jej agendy.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselAntoniKobielusz">A w ogóle powinniśmy lepiej dbać o reputację naszego państwa, zwłaszcza w kontekście naszych starań o członkostwo w NATO i UE.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Wspomniano 25 mln zł na promocję gospodarki, to pozycja w budżecie Ministerstwa Gospodarki, a nie Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Dla nas taka suma stanowiłaby istotny zastrzyk. Myślę, że są w tym zakresie pewne możliwości oszczędzania i lepszego wykorzystania. Czy środki na promocję są wystarczające? Trudno to określić, dla każdego państwa trzeba robić odrębną kalkulację. W każdym razie reorganizacja BRH pociągnąć musi za sobą skutki także kadrowe. Należy baczyć, aby przy tej okazji nie zgubić dobrych fachowców pracujących obecnie w BRH.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Odnośnie do naszych należności od ONZ i innych organizacji nie mam w tej chwili szczegółowego rozeznania. Z tego, co wiadomo, ONZ nie zwróciła nam jeszcze pewnych sum z tytułu naszego udziału w misjach pokojowych. Ale sprawy te pozostają w gestii Ministerstwa Obrony Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Na ile szacujecie państwo oszczędności z likwidacji placówek BRH i przejęcia ich funkcji przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Niepokoi mnie "miękkie" przedstawienie całej tej sprawy. Przecież lada dzień należy oczekiwać rządowego projektu ustawy w sprawie przejęcia biur przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Jeśli nie nastąpi radykalne cięcie, to nadal będzie trwoniony publiczny grosz.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselIrenaLipowicz">Czy pan minister może powiedzieć, kiedy otrzymamy rządowy projekt ustawy o likwidacji BRH? A może to my, posłowie powinniśmy przygotować taki projekt?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejAnanicz">Precyzyjnego szacunku, ile pieniędzy można zaoszczędzić likwidując BRH przedstawić nie mogę. Wiemy tylko, że placówki zagraniczne pozostające w gestii Ministerstwa Gospodarki - łącznie 101 placówek - kosztują budżet ponad 90 mln zł. Z tych pieniędzy z pewnością część można zaoszczędzić. Ile dokładnie - nie wiem.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuAndrzejAnanicz">Ministerstwo Spraw Zagranicznych rzeczywiście odchodzi do tego tematu "miękko". Między innymi dlatego, że umowa koalicyjna zawiera postulat włączenia BRH w strukturę ministerstwa. Mamy świadomość silnego poparcia politycznego w tej sprawie. Nie chcemy, żeby rozwiązanie nastąpiło w atmosferze konfliktu między dwoma resortami. Chcemy wspólnie wypracować projekt stosownej ustawy. Ministerstwo Spraw Zagranicznych ma własną koncepcję i, jak zaznaczyłem, jest gotowe do rozmów.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselWlodzimierzKonarski">Mam dwie uwagi. Pierwsza dotyczy proponowanej opinii naszej Komisji. Mnie się wydaje, że przedstawiony nam projekt jest bardzo skromny i zbyt ogólnikowy. To raptem cztery zdania - merytoryczne. I to w sytuacji, kiedy nie jesteśmy zadowoleni z budżetu, co potwierdził w swoim wystąpieniu pan poseł Kamiński. Jeżeli nie jesteśmy zadowoleni, zmuszeni jesteśmy przyjąć taki budżet jako narzuconą konieczność, to powinniśmy dać temu wyraz, sformułować konkretne uwagi i postulaty.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselWlodzimierzKonarski">Mówię to dlatego, że właśnie wczoraj mieliśmy podobną sytuację w Komisji Obrony Narodowej. Tam właśnie zredagowano obszerną i treściwą opinię. Tekst projektu otrzymaliśmy wcześniej, posłowie mieli czas na przemyślenia, a nie tak jak u nas rozdano tekst przed chwilą. Nasz projekt jest zdawkowy i mało konkretny. Bo cóż oznaczać może sformułowanie o "systematycznym zmuszaniu resortu do opóźnień". Ja rozumiem, co się za tym kryje, ale to nie jest dobre sformułowanie.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselWlodzimierzKonarski">Druga uwaga dotyczy str. 20 projektu budżetu, gdzie mowa o rezerwach celowych. W pkt. 2 pisze się o kwotach przeznaczonych na integrację z NATO. Pieniądze na te cele musi mieć Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Obrony Narodowej, a także powinny być w rezerwie celowej budżetu państwa. Czy pan minister jest przekonany, że tych środków w Ministerstwie Spraw Zagranicznych wystarczy na to, abyśmy wypełnili wszystkie nasze zobowiązania? Mam tu zwłaszcza na myśli konieczność obsadzania wielu stanowisk wojskowych i politycznych w strukturach paktu.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">To są środki przeznaczone wyłącznie na obsługę procesu integracji z NATO. Występujemy o zwiększenie etatów w ministerstwie dla obsługi tej problematyki. Nie mamy na razie zgody na 5 etatów w Brukseli. My się zmieścimy w przewidzianym limicie środków. Nasza obecność w Brukseli jest niezbędna, ale nie jest łatwo przygotować lokal na biuro, wyposażyć itp. To musi trochę potrwać. W 1998 r. pieniędzy na te sprawy powinno wystarczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Odpowiadając posłowi Konarskiemu w sprawie zapro-ponowanej opinii wyjaśniam, że doszliśmy do wniosku, iż im opinia będzie krótsza, tym lepiej. Poprzednio Komisja Spraw Zagranicznych przygotowała opinie jeszcze krótsze. Jeżeli pan poseł ma szczegółowe uwagi czy propozycje redakcyjne, to proszę o ich prze-kazanie nam. Zostaną one wykorzystane przy ostatecznej redakcji opinii. Myślę że sama merytoryczna treść będzie przedmiotem decyzji politycznej w głosowaniu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselCzeslawBielecki">To, co zawarliśmy w ostatnim zdaniu stanowiska Komisji, jest to próba zasygnalizowania niedobrej tendencji w budżecie MSZ. Nie wydaje się celowe ustosunkowanie się w opinii do spraw szczegółowych. Na przykład do problemu BRH. Bo są to kwestie między-resortowe, ponadto w wielu przypadkach mamy do czynienia ze zjawiskami chronicznymi. W dokumentach naszej Komisji z lat poprzednich znajdują się np. ponawiane uwagi, że Polska płaci zbyt duże sumy za wynajmowanie nieruchomości w Tokio i Berlinie, z drugiej zaś strony nasze nieruchomości w niektórych stolicach są po prostu źle zagospodarowane. I tych m.in. spraw dotyczy ostatni akapit naszej opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselWlodzimierzCimoszewicz">Mam pewne uwagi do projektu opinii. Wydaje mi się, że to zbyt ostre sformułowanie, iż budżet nie zabezpiecza realizacji powierzonych zadań. Jeśli już, to może należałoby napisać "pełnej realizacji zadań".</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselWlodzimierzCimoszewicz">Druga sprawa, to owo zmuszanie resortu do niepłacenia składek do organizacji międzynarodowych. Tu nie chodzi ani o zmuszanie resortu, ani nie Ministerstwo Spraw Zagranicznych jest tu podmiotem. To rząd jest podmiotem. Rzecz jest nie tylko w braku pieniędzy. Czasami ociągamy się z płaceniem zupełnie świadomie, aby z kolei wymusić zwrot pieniędzy należnych nam od organizacji międzynarodowych. To jest pewna gra i Polska nie jest jakimś szczególnym wyjątkiem. Nie mamy powodów, aby być prymusem w płaceniu należności.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselWlodzimierzCimoszewicz">Trzecia moja uwaga dotyczy kursu dolara. Wydaje się, że nasza Komisja nie jest zbyt kompetentna do stwierdzenia, że w budżecie przyjęto kurs niewłaściwy.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PoselWlodzimierzCimoszewicz">Ostatnia uwaga dotyczy zawartego w projekcie opinii postulatu większej swobody ministra w dysponowaniu środkami budżetowymi. Gdyby pójść konsekwentnie w tym kierunku, to niepotrzebne byłoby prawo budżetowe. Również obecnie ministrowie mają znaczną swobodę, w porozumieniu z ministrem finansów mogą dokonać pewnej alokacji środków. Nie należy więc formułować tego postulatu w opinii Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselKrzysztofKaminski">Wszystkie trzy uwagi pana premiera Cimoszewicza do tekstu opinii należy przyjąć. Rzeczywiście precyzują i łagodzą poszczególne sformułowania. Osobiście opowiadam się za ich przyjęciem. Natomiast, jeśli chodzi o ostatnie zdanie, to rozumiem, że pan premier proponuje dodać wyrazy "w porozumieniu z ministrem finansów"?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselWlodzimierzCimoszewicz">To kwestia oceny, czy poszczególni ministrowie wykorzystują posiadane uprawnienia. Ponadto nie należałoby pozbawić ustawowych uprawnień ministra finansów, który odpowiada za realizację całego budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Skoro poseł Cimoszewicz nie zgłosił formalnego wniosku, chciałbym zaproponować "zmiękczenie" niektórych zdań w naszej opinii. Chodzi o owo zmuszanie do niepłacenia składek i niedostatek środków. Faktem jest, że jeśli nie wywiązujemy się z płatności, to nie możemy zabierać głosu w organizacjach międzynarodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselWlodzimierzCimoszewicz">Czy były takie przypadki, może pan podać taki przykład?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Ostatnio było kilka przypadków groźby pozbawienia głosu przedstawicieli Polski, ale tylko groźby. Wypłata żądanej należności pozwoliła nam na pełnoprawne uczestnictwo. Lepiej byłoby jednak unikać takich nerwowych sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanLopuszanski">W sprawie opinii do budżetu mój punkt widzenia jest bliski stanowisku posła Konarskiego. Uważam, że powinniśmy bardziej szczegółowo pomówić o strukturze budżetu MSZ. Chciałem przypomnieć, że na ostatnim posiedzeniu Komisji, złożyłem wniosek na ręce prezydium oraz ministra spraw zagranicznych, ażeby w czasie dzisiejszej debaty przedstawiono nam, jak te 1102 etaty na placówkach zagranicznych i 674 etaty w centrali są wykorzystane. Niestety, nie otrzymaliśmy takiej informacji.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselJanLopuszanski">Sprawa druga - cieszy wzrost środków na wspieranie Polonii. Ale czy istnieje jakiś plan wydatkowania tych pieniędzy?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PoselJanLopuszanski">Projekt opinii powinien być przeredagowany, jak trzeba to przyjąć na następnym posiedzeniu, ale powinien to być poważny dokument.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PoselJanLopuszanski">Zwracaliśmy się o te informacje do resortu, lecz nie otrzymaliśmy ich. A działamy pod presją czasu i nie możemy odkładać redakcji opinii na później.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">To nie są żadne tajne informacje. Ministerstwo Spraw Zagranicznych ma do dyspozycji 674 etaty w centrali i 1102 za granicą. Dodam, większość pracowników wysyłanych za granicę nie wywodzi się z Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Będą prowadzone prace nad zmianą struktury ministerstwa, szczegółowe informacje panu posłowi i Komisji chętnie udostępnimy. Rzecz w tym, że jest to stan bardzo płynny, zmieniający się niemal z dnia na dzień.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Odnośnie do wydatków polonijnych, to bardzo zapraszam pana posła do ministerstwa, chętnie udostępnimy mu wszystkie plany i informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Proponowałbym kontynuowanie dyskusji na temat BRH. Ona zresztą toczy się od dawna.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Po pierwsze - w płaceniu składek przez Polskę jest zauważalny postęp. Ale zgadzam się z premierem Cimoszewiczem, że tu nie musimy być prymusem. Na przykład Stany Zjednoczone są winne duże pieniądze ONZ i nikt ich nie potępia. Zalegają zresztą świadomie, aby wywierać presję.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PoselTadeuszIwinski">Po drugie - nie do końca jest jasne, jak w budżecie będzie rozstrzygnięta kwestia finansowania sił pokojowych w Bośni, gdzie jest polski batalion. To są wydatki Ministerstwa Obrony Narodowej, ale przecież i nas interesują, bo w pewien sposób dotyczą też Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PoselTadeuszIwinski">Odnosząc się do projektu opinii budżetowej muszę stwierdzić, że jest ona zredagowana niestarannie, napisana drewnianym językiem, wiele "zabezpiecza" zamiast "zapewnia". Trzeba ten dokument lepiej dopracować.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PoselTadeuszIwinski">Ostatnia sprawa. Panie przewodniczący, chciałbym być dobrze zrozumiany, bardzo proszę i apeluję, aby pan nie komentował wypowiedzi posłów, czy one są krótkie czy długie, wygłaszane tak, czy inaczej. Takie uwagi nie sprzyjają koncyliacyjnej atmosferze naszych obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselMarianPilka">Mam uwagi do finansowania przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych radia i TV Polonia. Przecież są to media publiczne, korzystają z abonamentów, dlaczego ma je dofinansowywać i tak biedne Ministerstwo Spraw Zagranicznych? Czy tych 6 mln zł nie można wykorzystać inaczej? Na przykład na płace, które są w resorcie tak niskie? Zgłaszam wniosek formalny o przesunięcie części pieniędzy przewidzianych na dotacje dla radia i TV Polonia na inne cele, przede wszystkim na płace.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselStefanNiesiolowski">Troska posła Iwińskiego o język redagowanego dokumentu jest bardzo chwalebna, ale cała użyta do tego ideologia była co najmniej przesadna. Pragnę wnieść dwie istotne poprawki do tekstu opinii. Wyraz "poprawne" zastąpić "pełną realizacją", w akapicie drugim skrócić niefortunne sformułowanie o zmuszaniu resortu do niepłacenia składek. Zdanie to mogłoby brzmieć tak: "systematyczne opóźnianie w wywiązywaniu się Polski z zobowiązań wobec organizacji międzynarodowych stwarza niekorzystny obraz naszego kraju". Konkretną wersję przekażę zaraz na piśmie.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselStefanNiesiolowski">Ostatnia kwestia. Opowiadam się - mimo zgłoszonych uwag krytycznych - za końcowym akapitem opinii proponowanych przez Komisję. Chodzi o kierunek myślenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselOlgaKrzyzanowska">Chciałam się odnieść do wypowiedzi pana posła Piłki, właściwie do jego wniosku dotyczącego dotacji dla TV Polonia. Jestem przeciwna temu wnioskowi. Programy TV Polonia trafiają do środowisk polonijnych i pełnią ważną rolę. Jeśli Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie dofinansuje tych programów, to ich po prostu nie będzie. Byłoby to ze szkodą dla Polonii i promocji Polski za granicą.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselOlgaKrzyzanowska">Co do kształtu opinii, to ja przychyliłabym się do uwag premiera Cimoszewicza i pana posła Niesiołowskiego. W opinii nie musimy się samobiczować za te składki i inne rzeczy. To należy odpowiednio przeredagować.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselMarianPilka">Ja nie jestem przeciwko TV Polonia. Tylko, że jest to telewizja publiczna, finansowana z publicznych pieniędzy, więc dodawanie pieniędzy jeszcze ze skromnego budżetu ministerstwa, wydaje się zbyteczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejAnanicz">Z tych 6 mln zł większość otrzyma radio, TV Polonię dofinansujemy tylko w małym zakresie. Ale robić to warto i trzeba. Gdybyśmy zrezygnowali z dotowania, to Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie miałoby żadnego wpływu na tematykę i kształt tych programów.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Chciałbym jeszcze zapytać o finansowe skutki w 1998 r. udziału naszego batalionu w Bośni?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejAnanicz">Pewne koszty będzie ponosić zapewne także nasz resort. Poza wojskowymi, to gestia Ministerstwa Obrony Narodowej, mamy w Bośni także 50 naszych policjantów, dwóch przedstawicieli w OBWE, także pewne koszty.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję panu ministrowi i pozostałym przedstawicielom resortu za przybycie na posiedzenie i aktywny udział.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselAndrzejPotocki">Ja jeszcze w sprawie TV Polonia, o której mówił poseł Piłka. Telewizja ta nie jest odbierana powszechnie, dlatego też obciążanie kosztami wszystkich abonentów TV publicznej byłoby niesłuszne. Stąd zasadne oczekiwanie wsparcia finansowego ze strony ministerstwa. To zresztą ustawowy obowiązek resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselMarianPilka">Jeszcze raz podkreślam, że nie jestem przeciwnikiem TV Polonia, chodzi mi tylko o inne źródła jej finansowania, sądzę, że to można zawrzeć w opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Trzeba nam kilka minut na ostateczne zredagowanie opinii. Czy zrobimy to teraz, nie rozchodząc się, czy też zrobimy oficjalną przerwę. Boję się, że po przerwie trudno będzie o kworum.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Głosy z sali: Bez oficjalnej przerwy, nie wychodzimy z sali.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę państwa, zatem redakcja na sali i króciutka przerwa.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PoselCzeslawBielecki">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#PoselCzeslawBielecki">Przedstawiam tekst opinii. "Opinia Komisji Spraw Zagranicznych dla Komisji Finansów Publicznych Sejmu w sprawie rządowego przedłożenia ustawy budżetowej na 1998 r.".</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#PoselCzeslawBielecki">Komisja Spraw Zagranicznych na posiedzeniu w dniu 10 grudnia 1997 r. po rozpatrzeniu projektu ustawy budżetowej na 1998 r. w zakresie obowiązującym Komisję, po przeprowadzeniu dyskusji i głosowania, postanowiła przedłożony projekt przyjąć.</u>
<u xml:id="u-39.6" who="#PoselCzeslawBielecki">Komisja uznaje za stosowne podkreślić, że środki przeznaczone w 1988 r. do dyspozycji resortu spraw zagranicznych, mogą ograniczyć realizację złożonych zadań. Dotyczy to m.in. zbyt niskich uposażeń pracowników resortu.</u>
<u xml:id="u-39.7" who="#PoselCzeslawBielecki">Systematyczne opóźnienia w wywiązywaniu się Polski z zobowiązań wobec organizacji międzynarodowych, stwarza niekorzystny obraz naszego kraju. Komisja wyraża obawy, że przyjęty w projekcie budżetu poziom kursu dolara na 1998 r. jest zaniżony, co może dodatkowo wpływać na realny poziom przyznanych środków.</u>
<u xml:id="u-39.8" who="#PoselCzeslawBielecki">Wobec naszych aspiracji euroatlantyckich trzeba spowodować, aby kwestie stąd wynikające uzyskały priorytet w realizacji budżetu. Należałoby wyprzedzić zmiany instytucjonalne w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, dając już w 1998 r. prawo szefowi resortu - w porozumieniu z ministrem finansów - do przesuwania środków w ramach zamkniętej w budżecie sumy.</u>
<u xml:id="u-39.9" who="#PoselCzeslawBielecki">Chciałbym teraz podziękować wszystkim autorom zgłoszonych poprawek. W przedsta-wionym tekście zostały one skonsumowane. Chciałbym poddać pierwszy projekt pod głosowanie, pozostawiając prezydium Komisji prawo do ostatecznego szlifu stylistyczno-ortograficznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselStefanNiesiolowski">Czy ostatni akapit tego tekstu w redakcji posła Konarskiego jest zarazem propozycją prezydium, czy to dwa warianty?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselCzeslawBielecki">To jest ujęcie wariantowe. Pierwsza propozycja Komisji idzie dalej.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselWlodzimierzKonarski">Jeśli mamy głosować dwa warianty, to proszę mi powiedzieć, co oznacza sformułowanie "inna logika budżetu", użyte w wersji pierwszej. Ja tego nie rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Jest to dokładnie powtórzenie z poprzednich opinii naszej Komisji. Poddaję obie wersje pod głosowanie. Kto jest za przyjęciem ostatniego akapitu w wersji zaproponowanej przez prezydium Komisji?</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PoselCzeslawBielecki">W głosowaniu za opowiedziało się 13 posłów, przeciw było 5 posłów, głosów wstrzymujących nie było.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PoselCzeslawBielecki">Teraz głosujemy całość opinii. W głosowaniu za opowiedziało się 13 posłów, głosów przeciwnych nie było, 5 posłów wstrzymało się od głosu. Opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#PoselCzeslawBielecki">Wracamy do punktu naszych obrad, który dotyczy inicjatywy środkowoeuropejskiej. Je-steśmy w szczęśliwej sytuacji, bo poszczególne kluby już wybrały swoje reprezentacje. Nie zawsze są to członkowie Komisji Spraw Zagranicznych, sądzę jednak, że powinniśmy przyjąć to do wiadomości i opinię prezydium, stan ten zalegalizować. W delegacji do inicjatywy środkowoeuropejskiej poszczególne kluby wybrały: posłów AWS: Mirosława Stycznia, Józefa Górnego oraz jako zastępcy Mariana Szewca i Jana Wawryniewicza, a z UW Marka Zawiłę.</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#PoselCzeslawBielecki">Z Senatu: Jerzego Markowskiego z SLD. AWS nie delegował jeszcze swego senatora.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Właściwie nasza Komisja nie ma tu nic do decydowania. Tradycją jest, że to Prezydium Sejmu ustala reprezentacje poszczególnych klubów i to kluby desygnują swoich członków. Nasza Komisja może jedynie te decyzje przyjąć do wiadomości. Nie warto więc takiego punktu stawiać w przypadku obrad Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Przyjmuję tę uwagę, aczkolwiek zdania w sekretariacie i prezydium są podzielone. Oddaję głos posłowi Kamińskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselKrzysztofKaminski">Poseł Iwiński ma rację, jeżeli chodzi o tradycję. I będzie ona szanowana. Istnieją natomiast próby organizacyjnego skoordynowania stałych delegacji Sejmu z Komisją Spraw Zagranicznych. Chodzi także o włączenie w tę koordynację Unii Międzyparlamentarnej. Zmierzamy do powołania przy marszałkach Sejmu i Senatu rady koordynującej pracę wszystkich parlamentarzystów działających na forum polityki zagranicznej. Do tej pory było inaczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Pozostały nam sprawy różne. Poza omawianym już pomysłem spotkania z ministrem Majkowskim z Kancelarii Prezydenta, chciałbym poinformować, że jeśli Sejm skieruje do naszej Komisji Konkordat, to najbliższe posiedzenie poświęcimy tej sprawie, być może 16 grudnia. Jest to pewna trudność. Chcielibyśmy, aby na tym posiedzeniu obecny był minister Geremek, a już dziś wiadomo, że w tym terminie będzie on za granicą. Może więc zrobimy posiedzenie 6 stycznia z udziałem ministra, a 16 stycznia jako I część bez niego. Ostatecznie termin posiedzenia Komisji ustali prezydium po wyjaśnieniu tych spraw.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Przypominam, że referentem budżet Ministerstwa Spraw Zagranicznych z ramienia naszej Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych będzie poseł Krzysztof Kamiński.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję państwu, zamykam posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>