text_structure.xml
9.88 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselTomaszWojcik">Otwieram posiedzenie Komisji: Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam serdecznie przedstawicieli rządu, zaproszonych gości oraz członków Komisji. Porządek obrad przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselTomaszWojcik">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nikt się nie zgłasza. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselTomaszWojcik">Senat zgłosił do ustawy pięć poprawek. Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o przedstawienie opinii na ich temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Sugerowalibyśmy łączne rozpatrywanie poprawek nr 1, 3 i 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Ze względu na to, że sprawa dotyczy emerytur, prosiłbym o zabranie głosu w tej sprawie przedstawiciela Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejPiotrKolodziejczyk">Chciałem oświadczyć, że popieramy wszystkie poprawki Senatu, które porządkują ustawę pod względem legislacyjnym. Na przykład poprawka nr 1, która mówi o zmianie terminu spełnienia warunków prawa do uzyskania świadczeń przedemerytalnych, jest spójna ze zmianą systemu emerytalnego i wyklucza niebezpieczeństwo, że osoba, która na podstawie przepisów uchwalonych przez Senat uzyskałaby prawa do świadczeń przedemerytalnych, po osiągnięciu wieku emerytalnego nie dostałaby żadnych świadczeń. Jak mówiłem, rząd popiera wszystkie poprawki Senatu, zaznaczając, że sama ustawa jest niezwykle kosztowna i istnieje bardzo poważna obawa, iż wskazane źródło w postaci sprzedaży majątku Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa może okazać się zdecydowanie niewystarczające dla pokrycia kosztów realizacji tej ustawy. Symulacje skutków finansowych są dosyć trudne. Chciałbym poinformować, że w 1988 r. w PGR było zatrudnionych 475 tys. osób. Jeśli przyjąć, że w tej grupie był normalny rozkład wiekowy, tzn. w każdym przedziale było tyle samo osób, wówczas może się okazać, że liczba osób uprawnionych na podstawie przepisów tej ustawy do uzyskiwania świadczenia przedemerytalnego wyniesie ok. 200 tys., z których, jak szacujemy, mniej więcej dwie trzecie mieszka na terenach zagrożonych bezrobociem strukturalnym. Pracownicy PGR statystycznie rzecz biorąc mieli bardzo niskie kwalifikacje. W związku z tym, jeśli nawet dzisiaj pracują, ich płaca oscyluje w granicach płacy minimalnej. Obecne przepisy pozwalające łączyć zasiłek i świadczenie przedemerytalne z dochodami z pracy stwarzają bardzo poważne zagrożenie, że każdy, kto będzie uprawniony, skorzysta z tej ustawy, której wykonanie - przed poprawkami Senatu - kosztowałoby rocznie około 700 mln zł. Przyjęcie poprawek zmniejszyłoby koszty do 300-400 mln zł. Jest wysoce prawdopodobne, iż Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa nie będzie mogła sprostać takim obciążeniom. W tej sytuacji rząd popiera wszystkie poprawki zgłoszone przez Senat, wskazując, że ustawa jest niedopracowana i niedobra.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJozefPilarczyk">Chciałbym zwrócić uwagę, że byli pracownicy PGR jako jedyna grupa pracowników przedsiębiorstw państwowych nie uczestniczą w prywatyzacji z mocy prawa. Poprawki Senatu zmierzają do tego, aby pracownicy PGR mogli nabywać świadczenia przedemerytalne na dotychczasowych zasadach, tzn. 5 lat wcześniej niż pozostałe grupy. Ich przyjęcie spowoduje, że ustawa zostanie zawetowana przez prezydenta. Trzeba więc zdecydować się, czy chcemy pomóc tej grupie pracowników będących w podeszłym wieku i z określonym stażem pracy. Są to ludzie, którzy już ani się nie przekwalifikują, ani nie zostaną im zapewnione nowe miejsca pracy. Żałuję, że rząd nie przygotował symulacji wskazującej, ile osób skorzystałoby z tych rozwiązań. Z naszych wyliczeń wynika, że w ciągu 10 lat mogłoby być około 20 tys. osób, które nabyłyby prawa do świadczeń emerytalnych. To nie oznacza, że wszystkie te osoby nabyłyby to prawo już z dniem wejścia w życie ustawy. Według naszych wyliczeń takich osób byłoby ok. 6 tys. Dodam, że przesuwanie w czasie tego rozwiązania mija się z celem, gdyż praktycznie nie weszłoby w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselRyszardMatusiak">Chciałem powiedzieć, że jeśli przyjmiemy poprawki Senatu, ta ustawa nie będzie poprawnie funkcjonowała. Dodam, iż niektóre zawarte w niej przepisy są niezwykle ważne dla osób, które już potrzebują pomocy, a którym nie można przyznać żadnych świadczeń. Pomoc ta jest już spóźniona o pół roku. Przyjmując poprawki Senatu spowodujemy, że jeszcze później dotrze do adresatów, ponieważ wydłużymy termin wejścia w życie ustawy i skomplikujemy procedurę jej przyznawania. Chcę podkreślić, że przez dziesięć lat ta grupa osób nic nie dostała i uważam, że nawet biorąc pod uwagę złą sytuację finansową państwa byłoby rzeczą niemoralną przyjmować poprawki Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselTomaszWojcik">Przystępujemy, zgodnie z sugestią przedstawiciela Biura Legislacyjnego, do rozpatrywania poprawek nr 1, 3, 5 łącznie. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJozefPilarczyk">Jestem przeciwny ich przyjęciu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselTomaszWojcik">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, Komisja odrzuciła poprawki nr 1, 3, 5. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrKolodziejczyk">W związku z odrzuceniem tych poprawek chciałem przestrzec, że zapis sejmowy dotyczący terminu wejścia w życie ustawy spowoduje, że koszty zostaną poniesione jeszcze w tym roku budżetowym. Poseł Józef Pilarczyk powiedział, że w ciągu 10 lat liczba osób uprawnionych do świadczeń przedemerytalnych wyniesie 20 tys. Gdyby pan poseł był uprzejmy podać metodę obliczenia, wówczas być może udałoby się nam łatwiej dojść do tego, jaki byłby rzeczywisty poziom wykonania tej ustawy. Podałem, jakich szacunków dokonaliśmy i jakie przesłanki kierują szacowanym prawdopodobieństwem wchodzenia do systemu ludzi, którzy w przeszłości pracowali w PGR.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuPiotrKolodziejczyk">Chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz. Otóż, na podstawie przepisów tej ustawy, można dostać praktycznie rzecz biorąc dobrowolne świadczenie przedemerytalne po przepracowaniu 10 lat. Takiego przywileju nie mają takie grupy zawodowe jak górnicy, policjanci i inni pracownicy pracujący w szczególnych warunkach. Wystarczy 10 lat pracy i nie ma znaczenia, jaki był tryb rozwiązania stosunku pracy z byłym pracownikiem PGR. Po spełnieniu tego jednego warunku dana osoba wchodzi się do systemu świadczeń przedemerytalnych. Rozumiem, że pracownicy PGR nie uczestniczyli w prywatyzacji. Tylko zastanawiam się, czy to jest dobra droga do tego, aby brak ówczesnych rozwiązań załatwiać w ten sposób.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselTomaszWojcik">Przystępujemy do rozpatrywania poprawki nr 2. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJozefPilarczyk">Jestem przeciwny przyjęciu tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselTomaszWojcik">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja odrzuciła poprawkę nr 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselTomaszWojcik">Przystępujemy do rozpatrywania poprawki nr 4. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselTomaszWojcik">Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła poprawkę nr 4. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejDamianKrawczyk">Chciałbym oświadczyć, że przedmiot rozpatrywanych poprawek Senatu nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselTomaszWojcik">Pozostaje wybór posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselAdamBiela">Proponuję posła Tomasza Wójcika.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselTomaszWojcik">Czy ktoś chce zgłosić inną kandydaturę? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisje zgodziły się powierzyć funkcję posła sprawozdawcy posłowi Tomaszowi Wójcikowi. Sprzeciwu nie słyszę. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>