text_structure.xml 32.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselKrzysztofJanik">Otwieram posiedzenie połączonych komisji. Porządek dzienny został państwu doręczony. Czy są uwagi? Nie słyszę. Porządek uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselKrzysztofJanik">Witam przedstawicieli rządu, Najwyższej Izby Kontroli oraz wszystkich zebranych posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselKrzysztofJanik">Rozpoczniemy od wystąpienia przedstawiciela rządu, następnie wysłuchamy informacji NIK. Swoją opinię o wykonaniu budżetu w tej części przedstawi w imieniu komisji poseł Jerzy Barzowski.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselKrzysztofJanik">Oddaję głos pani minister Wasilewskiej-Trenkner.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Budżety wojewodów w dziale 91 - Administracja państwowa kształtują się następująco. Planowane na 1999 rok dochody miały wynieść 336.378.000 zł. Plan wykonano na niższym poziomie 302.217.000 zł, tzn. w wysokości 89,8% planowanej sumy. Podstawowe źródła dochodów w tym dziale w budżetach wojewodów to wpływy z tytułu grzywien nakładanych w postępowaniach mandatowych. W ustawie budżetowej na 1999 rok zaplanowano, że wpływy te wyniosą 189.028.000 zł, a więc ponad połowa planowanych dochodów miała pochodzić z tego tytułu. Dochody wykonano tu w wysokości 165.935.000 zł, tzn. na poziomie 87,8% planu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Patrząc na wykonanie planu dochodów z tytułu nakładania kar i grzywien w poszczególnych województwach, najsłabiej zrealizowano plan w województwie zachodniopomorskim, zaledwie w wysokości 70,3% planu. Na drugim biegunie są województwo opolskie z wykonaniem na poziomie 112,3% i małopolskie - 116%.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Główną przyczyną niewykonywania planów z tego tytułu jest fakt, iż część dochodów pochodzi z nakładanych mandatów karnych kredytowych, których coraz mniejszy odsetek jest płacony dobrowolnie. Mandatami są też karani cudzoziemcy, którzy z reguły tych kar nie płacą.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Drugim źródłem dochodów były opłaty administracyjne, głównie paszportowe. Z tego tytułu planowano pozyskać 114.034.000 zł, zaś wykonanie wyniosło 91.305.000 zł, czyli 80,1% planu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Najmniej opłat administracyjnych zebrano w województwie mazowieckim - 54,4% planowanych wpływów. W województwie zachodniopomorskim wykonano 101% planu, a w województwie małopolskim - 103,9%.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Trzecią grupę dochodów stanowią dochody różne, tzn. kary za naruszenie dyscypliny budżetowej, zwroty niewykorzystanych dotacji z lat ubiegłych, dochody ze sprzedaży bloczków mandatowych oraz prowizja ze sprzedaży znaczków skarbowych itd. Dochody te zaplanowano łącznie w wysokości 16.978.000 zł, wykonano zaś prawie o 70% więcej, gdyż było to 29.376.000 zł. Prawie we wszystkich województwach plan został przekroczony. Wyjątek stanowi województwo małopolskie, w którym nie przekroczono planu.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">W tym dziale odnotowaliśmy dochody z tytułu zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego. Plan zakładał, że z tego tytułu dochody wyniosą 6.709.000 zł, zaś wyniosły 3.700.000 zł, a więc 55,2%. W zakresie nadwyżek środków pozabudżetowych, czyli środków pochodzących z rozliczeń gospodarstw pomocniczych i zakładów budżetowych, planowano 3.987.000 zł, a wykonano 8.083.000 zł, czyli dwukrotnie więcej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Pozostałe dochody to realizacja usług, gdzie plan przewidywał 1.330.000 zł, zaś wykonano plan o 78% więcej, czyli 2.373.000 zł, sprzedaż wyrobów i składników majątkowych - plan to 4.065.000 zł, wykonanie - 1.990.000 zł, czyli tylko 49% planu.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Jeśli porównamy łączny plan dochodów z ustawy budżetowej na 1999 rok z rzeczywistym jego wykonaniem, województwami, które przekroczyły plan jest województwo warmińsko-mazurskie - 106,97% planu oraz łódzkie - 103,67% planu. Na drugim biegunie leży województwo zachodniopomorskie - 71% planu i województwo mazowieckie - 74% planu dochodów.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Częściowo wojewodów można usprawiedliwić faktem, iż jednostki administracji państwowej po zmianach mapy kraju i po podziale zadań między administrację państwową i samorządową były w trudnej sytuacji. Można więc zrozumieć, że powstały problemy z prawidłowym zaplanowaniem dochodów.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Wykonanie wydatków w 1999 roku w dziale 91 budżetów wojewodów kształtuje się następująco: w ustawie budżetowej zapisano, że wydatki w tym dziale wyniosą 1.164.083.000 zł. Kwota była mniejsza od wykonania budżetu w 1998 roku o 346.126.000 zł. Jest to związane z zakresem reform.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Patrząc na zadania finansowane przez wojewodów w 1999 roku w dziale Administracja państwowa, można stwierdzić, iż  powstanie 16 urzędów marszałkowskich dało zm-niejszenie wydatków w budżetach wojewodów o ok. 67.000.000 zł, powstanie 308 powiatów oraz 65 gmin o statusie miasta przyniosło zmniejszenie wydatków wojewodów o ok. 323.000.000 zł. Z dniem 1 stycznia 1999 roku dotychczasowe administracje specjalne, jak farmaceutyczna, ochrony środowiska, stały się zespolonymi administracjami rządowymi w województwie, co dało ograniczenie wydatków z tego tytułu.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Część zadań realizowanych w 1998 roku zostało przekazanych do samorządów powiatowych i wojewódzkich jako zadania z zakresu administracji rządowej. Środki na realizację tych zadań były przekazywane z budżetów wojewodów w formie dotacji celowych.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">W 1999 roku do działu Administracja państwowa zostały zaklasyfikowane wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla urzędników, lecz nie funkcjonariuszy, Państwowej Straży Pożarnej i Policji.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">W budżecie państwa wydatki w tym dziale zostały ustalone w wysokości 1.164.083.000 zł zostały zwiększone w ciągu roku o 150.245.000 zł łącznie. Zwiększenie było przeniesieniem z rezerw celowych kwoty 145.197.000 zł na sfinansowanie kosztów wdrażania reformy terytorialnej, m.in. na dofinansowanie funkcjonowania państwowych inspektoratów nadzoru budowlanego, wydatków związanych z prowadzeniem poboru, koniecznością przystosowania siedzib dla starostów powiatowych itd. Na ten cel przeznaczono środki w łącznej kwocie 58.345.000 zł. Suma 34.417.000 zł została przeznaczona na podwyżki wynagrodzeń i pochodne dla pracowników cywilnych państwowej sfery budżetowej zatrudnionych w dziale, o którym mówimy.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Na budowę i modernizację drogowych przejść granicznych przeznaczono w budżecie wojewodów 30.000.000 zł, na współfinansowanie realizowanych programów PHARE - 15.451.000 zł. Na koszty utrzymania drogowych przejść granicznych przeznaczono 1.582.000 zł. Pieniądze nie były przewidziane dla wszystkich wojewodów, lecz dla wojewody lubelskiego na utrzymanie terminalu sa-mochodowego w Koroszczynie - 982.000 zł oraz dla wojewody podkarpackiego na utrzymanie nowo otwartych przejść granicznych w Barwinku i Korczowej - 600.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Środki na zadania wojewodów zostały zwiększone poprzez przekazanie w ciągu roku rezerwy na strategiczne programy rządowe, na zagospodarowanie mienia przejętego od wojsk Federacji Rosyjskiej oraz na program rekultywacji ziem zdegradowanych przez wojska Federacji Rosyjskiej. Na ten cel wojewodowie otrzymali 1.500.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Na wypłaty nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych i ekwiwalentów za nie-wykorzystany urlop wypoczynkowy dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe w związku z reformą układu terytorialnego wydano 582.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Na usuwanie skutków powodzi przeznaczono 579.000 zł. Na etaty przyznane rozpo-rządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 października 1999 roku łącznie przekazano wojewodom 382.000 zł. Za dofinansowanie urlopów wypoczynkowych i wynagrodzeń dla urzędników służby cywilnej zapłacono 191.000 zł. Na realizację inwestycji własnych w gminach województwa śląskiego, na terenie których wystąpiła powódź przyznano 80.000 zł. Była to realizacja umowy z Bankiem Światowym, stąd wymienia się ją osobno. Rozdzielnie traktuje się środki na usuwanie skutków powodzi pochodzące z kredytów i środki złotowe towarzyszące realizacji tych kontraktów.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Należy odnotować, że w związku z reformą terytorialną kraju trzeba było pokryć zobowiązania wynikające z nierozliczonych zobowiązań skarbu państwa, w tym związanych ze zmianą stosunku pracy. Przeznaczono na to 58.345.000 zł. Środki zostały zaliczone w ciężar rezerwy celowej przeznaczonej na finansowanie reformy administracji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Nie były to wszystkie zmiany, jakie miały miejsce w układzie wydatków w budżetach wojewodów w dziale Administracja państwowa. W trybie art. 47 ust. 1 ustawy budżetowej na 1999 rok, który dopuszczał przesuwanie zadań do 30 kwietnia 1999 roku, tak aby jak najlepiej dostosować finansowanie jednostek samorządu terytorialnego i administracji państwowej, dokonano przeniesień. Z części 31 - Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazano 4.824.000 zł na urzędników jednostek terenowych policji i wyposażenie żołnierzy pełniących służbę w wydziale zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i spraw obronnych. W ramach tego samego upoważnienia Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przekazało wynagrodzenia dla 5 etatów kalkulacyjnych w celu utworzenia drugiej instancji rozpatrującej odwołania osób niepełnosprawnych od orzeczeń o stopniu niepełnosprawności w województwie mazowieckim. Było to 169.000 zł. Druga instancja odwoławcza została stworzona dla potrzeb całego kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Z rezerwy ogólnej przeniesiono do działu 91 budżetów wojewodów 55.000 zł na sfi-nansowanie kosztów związanych z redukcją zatrudnienia w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim - 20.000 zł, na zakup nowego sprzętu i oprogramowania komputerowego w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim - 10.000 zł, na sfinansowanie kosztów utrzymania budynku kuratorium oświaty oraz wypłaty odprawy pośmiertnej po zmarłym pracowniku Państwowej Straży Rybackiej w województwie podkarpackim - 25.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Plan wydatków po zmianach można określić na 1.314.328.000 zł. Wydatki zostały zrealizowane w kwocie równej 99,6% planu i były przeznaczone na:</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- dotacje i subwencje - 32% ogółu wydatków, czyli 419.482.000 zł,</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- świadczenia dla osób fizycznych - 0,3%, czyli 3.227.000 zł,</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- wydatki bieżące jednostek budżetowych realizujących zadania administracji na poziomie urzędów wojewódzkich - 57,9% ogółu, czyli 758.530.000 zł, w tym wynagrodzenia wraz z pochodnymi - 509.734.000 zł,</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- wydatki majątkowe - 128.322.000 zł, z czego 60.634.000 zł przeznaczono na sfinansowanie inwestycji wieloletnich ujętych w załączniku nr 6 do ustawy budżetowej,</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- integrację z Unią Europejską - to nowy element budżetu wojewodów - planowano 15.451.000 zł, zaś zrealizowano 15.045.000 zł. Środki były przeznaczone m.in. na współfinansowanie programów PHARE, obejmujących budowę drogowego przejścia granicznego w Gubinku, urządzenie i dostosowanie obsługi i infrastruktury granicznej i celnej na przejściu granicznym w Bezledach, realizację przez urząd marszałkowski województwa podkarpackiego oraz urząd wojewody warmińsko-mazurskiego programu pt. Specjalny program przygotowania do funduszy strukturalnych oraz realizację przez Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. w Wałbrzychu dwóch programów PHARE, służących restrukturyzacji województwa wałbrzyskiego po zamknięciu i ograniczeniu produkcji węgla kamiennego,</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- wydatki Inspekcji Ochrony Środowiska - 85.403.000 zł, a głównym komponentem tych wydatków było 63.500.000 zł na sfinansowanie wynagrodzeń i pochodnych, 3.000.000 zł na zadania inwestycyjne,</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- wydatki Inspekcji Farmaceutycznej - 15.643.000 zł, tu także dominowały wynagrodzenia i pochodne, wydatki inwestycyjne stanowiły 236.000 zł,</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- wydatki inspektoratów nadzoru budowlanego - 40.363.000 zł, z czego finansowano dotacjami zadania powiatowe inspektoratów,</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- współpracę naukowo-techniczną - 215.000 zł,</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- urzędników jednostek terenowych Państwowej Straży Pożarnej - 7.300.000 zł, z czego 4.200.000 zł na wynagrodzenia i pochodne, resztę przeznaczono na dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiaty - 2.993.000 zł,</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- urzędników jednostek terenowych Policji - 75.200.000 zł, w tym dotacje celowe na zadania bieżące wykonywane przez powiaty - 33.900.000 zł,</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- budowę i utrzymanie drogowych przejść granicznych - 115.560.000 zł, w czym głównym komponentem były wydatki majątkowe - 92.300.000 zł, z czego zaś połowa przeznaczona była na finansowanie inwestycji wieloletnich w Olszynie i Gubinku,</u>
          <u xml:id="u-2.35" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- utrzymanie kuratorów oświaty działających po reformie w urzędach wojewódzkich - 82.400.000 zł, z czego 73.500.000 zł to wynagrodzenia i pochodne,</u>
          <u xml:id="u-2.36" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- utrzymanie i funkcjonowanie 16 urzędów wojewódzkich - 775.232.000 zł, z czego 286.500.000 zł to wydatki na wynagrodzenia i pochodne. W ramach środków z tej puli przekazanych na dotacje celowe z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej wykonywane przez samorząd województwa wydano 838.000 zł, na zadania realizowane przez powiaty - 425.000 zł, na zadania realizowane przez gminy - 421.000 zł, na zadania zlecone gminom lub związkom gmin - 221.719.000 zł oraz na realizację zadań przez powiaty - 74.600.000 zł,</u>
          <u xml:id="u-2.37" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- na realizację bieżących zadań własnych powiatów przeznaczono 37.700.000 zł, zaś na dotacje inwestycyjne własne powiatów i z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiaty przeznaczono 3.353.000 zł,</u>
          <u xml:id="u-2.38" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- na zadania Służby Ochrony Zabytków - 19.584.000 zł, z czego ponad 15.000.000 zł stanowiły wydatki na wynagrodzenia i pochodne,</u>
          <u xml:id="u-2.39" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- na Państwową Straż Rybacką - 9.132.000 zł, z czego 90.000 zł zostało przeznaczonych na wydatki majątkowe,</u>
          <u xml:id="u-2.40" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- na dotacje związane z realizacją bieżących zadań własnych samorządu województwa - 1.814.000 zł, z czego część służyła sfinansowaniu zadań przechodzących z administracji rządowej do administracji samorządowej,</u>
          <u xml:id="u-2.41" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- dotacje na usuwanie skutków powodzi - 653.000 zł łącznie z kontraktem z Bankiem Światowym,</u>
          <u xml:id="u-2.42" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- zadania komisji poborowych - 13.627.000 zł, z tego większość przeznaczono na finansowanie powiatowych komisji poborowych,</u>
          <u xml:id="u-2.43" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- wydatki na komisje egzaminacyjne dla osób ubiegających się o uprawnienia budowlane, instruktorskie, pilotów wycieczek, przewodników turystycznych - 16.000 zł,</u>
          <u xml:id="u-2.44" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">- działalność pozostała - 9.614.000 zł, z czego połowa posłużyła utrzymaniu w zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim baz danych.</u>
          <u xml:id="u-2.45" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Przejdę teraz do szczegółowego rozpisania wydatków na dofinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej i innych zlecanych ustawami zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Łączna kwota dotacji została zaplanowana w kwocie 368.119.000 zł, a następnie powiększono ją w trakcie roku z rezerw celowych o 10. 752.000 zł, z czego w wyniku przeniesień, o których mówiłam, wojewodowie uzyskali 5.654.000 zł. Pozostała kwota to dofinansowanie zadań wynikających ze strategicznego programu rządowego zagospodarowania mienia przejętego od Federacji Rosyjskiej i programu rekultywacji terenów zdegradowanych przez wojska Federacji Rosyjskiej - 300.000 zł, koszty wdrożenia reformy terytorialnej - 3.971.000 zł oraz finansowanie wcześniejszego podwyższenia wynagrodzeń pracowników cywilnych rządowej sfery budżetowej - 827.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.46" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">W trakcie wykonywania budżetu wojewodowie dokonali przesunięć niektórych wydatków między grupami i paragrafami. W wyniku zmian zmniejszono dotację na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego o kwotę 213.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.47" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Dotacje dla jednostek samorządowych zostały wykonane w kwocie 377.564.000 zł. Z tego 0,4% przekazano samorządom województw, 40,9% - samorządom powiatowym, 58,7% - samorządom gminnym.</u>
          <u xml:id="u-2.48" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Dotacje na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej wykonywane przez samorząd wojewódzki wyniosły 1.515.000 zł. Część z nich wynikała z realizacji ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.</u>
          <u xml:id="u-2.49" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Realizacja zadań wynikających z ustawy z 5 grudnia 1996 roku o zawodzie lekarza kosztowała 677.000 zł. Samorząd wojewódzki miał obowiązek wypłat rekompensat z tytułu utraconych zarobków lekarzy oddelegowanych do pracy w komisjach lekarskich, określających zdolność poborowych do czynnej służby wojskowej.</u>
          <u xml:id="u-2.50" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Na kwotę 154.330.000 zł wydaną na dotacje dla powiatów złożyło się: koszty funkcjonowania powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego - 31.075.000 zł, koszty utrzy-mania pracowników jednostek terenowych PSP - 2.993.000 zł, koszty utrzymania urzędników jednostek terenowych Policji - 33.864.000 zł, realizacja zadań wynikających z ustawy o obywatelstwie polskim, prawie wodnym, prawie geodezyjnym i kartograficznym oraz o gospodarce nieruchomościami - 74.577.000 zł, utrzymanie powiatowych komisji poborowych - 10.313.000 zł, oraz 633.000 zł w dwóch województwach na pozostałą działalność.</u>
          <u xml:id="u-2.51" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Na inwestycje z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat przeznaczono 875.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.52" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminom wyniosły 221.719.000 zł. Są to zadania z zakresu urzędów stanu cywilnego, prowadzenie ewidencji ludności, wydawanie dowodów osobistych, czynności związane z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony, rejestracja działalności gospodarczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselKrzysztofJanik">Proszę o uwagi Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejWoznicki">Pragnę odnieść się do części dochodowej w dziale 91. Konkretnie chodzi o aktualny temat uzyskiwania dochodów z mandatów karnych, a zwłaszcza z mandatów kredytowanych. NIK podjęła kontrolę tego zadania. W ubiegłorocznej analizie wykorzystaliśmy częściowo wyniki tej kontroli. Decyzją kierownictwa Izby podjęliśmy kontrolę sprawdzającą. Zależało nam na sprawdzeniu, jak wojewodowie w ciągu trzech miesięcy istnienia nowych urzędów  wojewódzkich rozwiązali problem windykacji zobowiązań.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzedstawicielNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejWoznicki">Generalnie, w odniesieniu do urzędów skarbowych kontrola wykazała, że nie usprawniły one systemu. Jednostki policji zostały w dużym stopniu zdyscyplinowane. Urzędy wojewódzkie miały ogółem objąć windykacją mandaty kredytowe w łącznej ilości 2,5 mln sztuk na kwotę ponad 213.000.000 zł. W ciągu okresu objętego kontrolą nie udało się jeszcze wyegzekwować ponad 1,5 mln mandatów na kwotę blisko 150.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrzedstawicielNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejWoznicki">Warto zaznaczyć, że jest to kwota wyższa niż osiągnięte w ciągu pierwszych trzech kwartałów dochody wojewodów z kar i grzywien.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PrzedstawicielNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejWoznicki">Na przykład urząd warmińsko-mazurski zaczął ewidencjonować mandaty i podjął pierwsze windykacje w sierpniu 1999 roku. W województwie śląskim - w lipcu, w mazowieckim - w sierpniu itd. Część dokumentacji była przedawniona w momencie, gdy nowi wojewodowie rozpoczynali pracę.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PrzedstawicielNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejWoznicki">Najwyższa Izba Kontroli informowała także o wynikach kontroli ściągalności mandatów od obcokrajowców, a konkretnie od osób przebywających w Polsce czasowo, nie posiadających tu majątku i zatrudnienia. Dziś nie ma możliwości zastosowania wobec tych osób sankcji. W skutek tego osoby takie bezkarnie naruszają prawo na terenie Polski. Nie są to duże kwoty, ale stanowi to naruszenie prawa.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PrzedstawicielNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejWoznicki">Podejmowane przez Ministerstwo Administracji i Spraw Wewnętrznych próby rozwiązania tej kwestii szły w kierunku zalecenia wojewodom zwrócenia się do komendantów straży granicznej o zamieszczenie takich osób w rejestrze osób niepożądanych. Ostatecznie wojewodowie byli jednak informowani, że nie ma podstaw do takiego działania.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PrzedstawicielNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejWoznicki">Niektórzy wojewodowie nie podejmowali w tym zakresie szybkich działań, sprawozdawczość nie była realizowana na bieżąco. Można mieć uwagi do czynności podejmowanych przez stosowne komórki urzędów wojewódzkich. W wyniku tych faktów windykacja była opóźniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WicedyrektordepartamentuwNajwyzszejIzbieKontroliMarekTrosinski">W zakresie wydatków w dziale 91 budżetów wojewodów zauważyliśmy przekroczenia planów, zwłaszcza w rozdziale 9141 - Kuratoria oświaty. Dotyczyło to lubuskiego i lubelskiego ku-ratorium oświaty.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WicedyrektordepartamentuwNajwyzszejIzbieKontroliMarekTrosinski">Drugim problemem istotnym z punktu widzenia budżetu państwa jest zjawisko powstawania zobowiązań wymagalnych zaciąganych bez pokrycia w planach finansowych. Stwierdzono to w dziale 91 w 1999 roku. Szczególnie było to związane z wydatkami na utrzymanie urzędów wojewódzkich. Na przykład, w województwie łódzkim powstały zobowiązania wymagalne na kwotę ponad 1.000.000 zł, w zachodniopomorskim - na kwotę 1.100.000 zł i w mazowieckim - na kwotę 1.300.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#WicedyrektordepartamentuwNajwyzszejIzbieKontroliMarekTrosinski">W latach poprzednich było to dość powszechne zjawisko, dotyczyło oświaty i ochrony zdrowia. Po wyłączeniu finansowania tych działów bezpośrednio z budżetów wojewodów odradza się zjawisko zaciągania zobowiązań nie mających pokrycia w planie 91.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKrzysztofJanik">Sprawozdawcą komisji jest pan poseł Barzowski, którego proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJerzyBarzowski">Mówiąc o dochodach w dziale 91 budżetów wojewodów, pewien niepokój budzi stopień niewykonania dochodów. Powiedziano tu już, że głównym powodem jest nieściągalność mandatów karnych. Po ubiegłorocznej analizie budżetu i wnioskach co do wysokości dochodów w 1998 roku można sądzić, że tym razem dochody zostały zaplanowane w sposób zawyżony lub też wojewodowie nie zechcieli się przyłożyć do wykonania zadania ściągania należności.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselJerzyBarzowski">Przypomnę, że w województwie mazowiecki nieściągnięte należności za lata 1998-1999 wynoszą 37.805.0000 zł. Zaległości z dwóch lat należałoby uwzględnić podczas planowania budżetu na 2001 rok.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselJerzyBarzowski">Dochody zostały zrealizowane tylko przez dwa województwa, jak wspomniała pani minister.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselJerzyBarzowski">W innych źródłach dochodów musi budzić niepokój rozbieżność ich wykonania między województwami. W przypadku opłat paszportowych występuje rozbieżność od 54,4% do 103,9%.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PoselJerzyBarzowski">Dochody różne zostały zaś przekroczone o 73%. To również powód do zastanowienia się nad planowaniem. Być może wojewodowie byli w tym przypadku zbyt gorliwi.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PoselJerzyBarzowski">W zakresie dochodów wynikających z zadań zleconych jednostkom samorządu także widzimy poważne rozbieżności. Plan zakładał 6.790.000 zł z tego tytułu, zaś został wykonany na poziomie 3.700.000 zł, czyli w 55%. Nadwyżka środków pozabudżetowych wyniosła zaś 202%. Podobne rozbieżności obserwujemy w obszarze usług. Wykonano 178% planu, kiedy w obszarze sprzedaży wyrobów i składników wynik brzmi 49%.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PoselJerzyBarzowski">W każdej pozycji można znaleźć takie rozbieżności. Można je tylko tłumaczyć niedojrzałością aparatu administracyjnego do pełnienia zadań po reformie terytorialnej. Żywię nadzieję, że taka sytuacja ma miejsce po raz ostatni w dziale 91.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PoselJerzyBarzowski">Wydatki w dziale 91 zostały omówione dokładnie przez panią minister. Odniosę się do ogólnych kwestii. Kwota planowana wynosiła 1.164.083.000 zł. Wykonanie jest mniejsze o 346.120.000 zł, a powodem jest reforma administracji publicznej. Można sądzić, że kwoty pozyskane ze zmniejszenia w dużej części zostały przekazane powiatom i urzędom marszałkowskim. Być może moje stwierdzenie nie ma uzasadnienia.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PoselJerzyBarzowski">Jednak per saldo wydatki zostały zwiększone poprzez przeniesienia itp. Nie będę odnosić się do celów zwiększenia środków. Każdy z nich wydaje się być zasadny.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PoselJerzyBarzowski">Największą moją wątpliwość budzi zmniejszenie dotacji i subwencji o 236.000 zł. Można zapytać, dlaczego tak postąpiono?</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PoselJerzyBarzowski">Dokładne dane zostały nam dostarczone w materiałach pisemnych Ministerstwa Finansów. Można mieć wiele pytań, ale nie chcę być nadmiernie szczegółowy.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PoselJerzyBarzowski">Dotacje celowe z sumy 368.119.000 zł zostały zwiększone do kwoty 378.871.000 zł. Potem kwoty zostały zmniejszone o 213.000 zł. Wydaje się nie mieć to uzasadnienia.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PoselJerzyBarzowski">Dotacje przekazane samorządom województwa, powiatu i gminy są na tyle czytelnie opisane, że nie ma potrzeby analizować tego rozdziału. Z mojego doświadczenia wynika, że dotacje są wciąż oceniane jako zbyt niskie, choć w budżecie stanowią poważną pozycję.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#PoselJerzyBarzowski">Dział 91 - Administracja państwowa musi zostać szczegółowo przeanalizowany ze względu na przygotowanie nowej ustawy o dochodach jednostek samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#PoselJerzyBarzowski">Chcę zaproponować pozytywną ocenę wykonania budżetu państwa w tej części. Stwierdzone nieprawidłowości nie mają zasadniczego wpływu na ogólną ocenę wykonania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKrzysztofJanik">Czy ktoś z państwa ma pytania do przedstawicieli rządu i NIK? Nie słyszę. Czy chcą państwo zabrać głos w dyskusji? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselKrzysztofJanik">Do moich obowiązków należy zgłoszenie opinii komisji sejmowych do wykonania budżetu państwa w części 85 dział 91 oraz dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie działu 91.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselKrzysztofJanik">Sądzę, że mogę zaproponować panu posłowi Barzowskiemu sprawozdanie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych omawianej dziś tematyki.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselKrzysztofJanik">Czy ktoś jest przeciwny tej propozycji? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselKrzysztofJanik">Dziękuję za uwagę. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>