text_structure.xml 72.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Przekazuję prowadzenie posłowi Wronie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia wykonania budżetu w dziale 80 - regionalne izby obrachunkowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyBarzowski">Proszę o zmianę kolejności porządku i rozpoczęcie rozpatrywania budżetu od zbiorczego budżetu wojewodów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselTadeuszWrona">Zgodnie z wnioskiem przechodzimy do rozpatrzenia zbiorczego budżetu wojewodów. O zabranie głosu proszę przedstawiciela Ministerstwa Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">W dziale 70 - zbiorcza gospodarka komunalna w 1998 r. ustawa budżetowa przewidywała na cele związane z gospodarką komunalną nakłady w wysokości 1,4398 mld zł w podziale  na wydatki bieżące (557 mln zł) i na wydatki majątkowe (843 mln zł). Budżet po zmianach wyniósł 1,799 mld zł przy zachowaniu poprzednich proporcji. Zwiększenie budżetu wynikało z przekazania 178,7 mln zł pomocy na usuwanie skutków powodzi z rezerwy celowej oraz 57,1 mln zł na akcję przeciwpowodziową. Następowały także drobne przesunięcia w trakcie wykonywania budżetu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Wykonane nakłady łączne wyniosły 1,7952 mld zł w podziale  na wydatki bieżące (665,4 mln zł) i na wydatki majątkowe (1,1298 mld zł). Jeśli porównany zaplanowany budżet i wykonanie budżetu, to okaże się, że wykonano 99,8% planowanych nakładów. Jeśli porównamy budżet w 1998 r. oraz w 1997 r. to okaże się, że wzrost nakładów wyniósł 22,9%, czyli realnie 11 %. Główna część wzrostu widoczna jest w nakładach bieżących, ponieważ wydatki w tym zakresie nominalnie wzrosły aż o 67,8%.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Jeżeli zwrócimy uwagę na główne zadania, na które zostały przeznaczone wydatki, to okaże się, że zadania były rozproszone. Poza podwyżkami wynagrodzeń najwięcej przeznaczono na modernizację i budowę dróg krajowych w granicach miast (66,8 mln zł) oraz dofinansowanie inwestycji w gminach zagrożonych wysokim bezrobociem (42,8 mln zł), a także refundację wydatków na rozbudowę struktury mieszkaniowej (23,6 mln zł) i likwidację skutków powodzi. Mówimy głównie o dotacjach na zadania własne gmin dotkniętych powodzią (108,4 mln zł) oraz o kredytach Banku Światowego na realizację określonych zadań (28,4 mln zł). W zakresie modernizacji zarządzania, utrzymania i budowy dróg zadania były realizowane na trzech poziomach: wojewódzkich dyrekcji dróg miejskich (286,6 mln zł), gmin o statusie miasta (99 mln zł), gmin (144,9 mln zł).</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Pomoc na usuwanie skutków powodzi była przekazana gminom w wysokości 70,8 mln zł, dla gmin o statusie miast 1,6 mln zł, na usuwanie innych skutków powodzi 52,8 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Na wydatki majątkowe składały się: 1) inwestycje centralne 656 mln zł, 2) działania inwestycyjne związane z usuwaniem skutków powodzi 97,8 mln zł, z czego w województwie wrocławskim 20,9 mln zł, wałbrzyskim 19,3 mln zł, opolskim 11,7 mln zł, nowosądeckim 10,5 mln zł, 3) budowa i odbudowa dróg 169,7 mln zł, 4) oświetlenie ulic 629 tys. zł, 5) pozostałe wydatki inwestycyjne na budowę magistrali wodociągowych, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, gazyfikację 202 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">W dziale 96 dotacje na finansowanie zadań gospodarczych w ustawie budżetowej przewidziano wydatki w wysokości 92,42 mln zł. W ciągu roku ta kwota uległa zwiększeniu o 231,6 mln zł, przy czym te środki pochodziły: z rezerwy celowej z dotacji dla spółdzielni mieszkaniowych na dopłaty do kosztów stałych 134,4 mln zł, dotacji dla sprzedawców ciepła 2,4 mln zł, z budżetu Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej na dotacje dla województwa katowickiego dotyczące pasażerskich przewozów autobusowych w komunikacji międzymiastowej 1,8 mln zł, z rezerw własnych wojewodów 500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Szczegółowe dane są zwarte w przygotowanym przez nas materiale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMiroslawSekula">O zabranie głosu proszę przedstawiciela Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielkaUrzeduMieszkalnictwaiRozwojuMiastEwaPtaszek">Nasz urząd nie otrzymał precyzyjnych danych z wykonania budżetu. Nasz urząd był jedynie pośrednikiem w przekazywaniu środków dla wojewodów na dotacje dla spółdzielni mieszkaniowych, były one przewidziane w rezerwie celowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMiroslawSekula">O zabranie głosu proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WicedyrektorwNajwyzszejIzbyKontroliJanGlowczynski">Uprzejmie proszę o zabranie głosu przez pana Krzysztofa Karczyńskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielNajwyzszejIzbyKontroliKrzysztofKarczynski">Wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędach wojewódzkich nie dają podstaw do zgłaszania negatywnych opinii w zakresie zbiorczego budżetu wojewodów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyBarzowski">W tej części budżetu Najwyższa Izba Kontroli nie znalazła żadnych nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselJerzyBarzowski">Wątpliwości może budzić zwiększenie budżetu, zwłaszcza że chodzi o znaczne kwoty. Sądzę, że te środki powinny być dokładniej zaplanowane.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselJerzyBarzowski">Tak znaczący zrost stanowi aż 150% zaplanowanych środków, dlatego powinniśmy się dowiedzieć, dlaczego nastąpił tak znaczny wzrost. Może budzić wątpliwości także sposób rozdysponowania.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PoselJerzyBarzowski">Muszę stwierdzić, że materiały przygotowane przez Ministerstwo Finansów różnią się od analizy budżetu, przygotowywanej na posiedzeniu Komisji, w której wyraźnie podzielone są działy włącznie z dotacjami. Tymczasem w informacji resortu wszystkie dane zostały przedstawione z dużym rozbiciem, tak że dla przeprowadzenia analizy należy prześledzić całe sprawozdanie. Trzeba być dobrym analitykiem, aby móc sprawdzić wszystkie potrzebne dane. Uważam, że w przyszłości dane powinny być ujęte w taki sposób, aby były łatwe do odnalezienia, zwłaszcza iż nasze wymagania są dobrze znane resortowi finansów.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PoselJerzyBarzowski">Moją uwagę wzbudziła dotacja podmiotowa na likwidację  zakładów chemicznych w Tarnowskich Górach w wysokości 8 mln zł, która nie została w całości wykorzystana.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PoselJerzyBarzowski">Składam wniosek o przyjęcie budżetu w tej części.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMiroslawSekula">Czy zgłoszone uwagi nie wpływają na pozytywną rekomendacje wykonania budżetu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJerzyBarzowski">Moją rekomendację oparłem na wynikach kontroli NIK, w której nie stwierdzono żadnych uchybień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselMiroslawSekula">Czy chciałby pan wnieść dodatkowe uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJerzyBarzowski">Proszę tylko o udzielenie odpowiedzi na przedstawione przeze mnie wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMiroslawSekula">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselStanislawPawlak">Przeglądając tabele dotacji dla spółdzielni mieszkaniowych stwierdziłem, że sześć województw jej nie uzyskało. Jakie kryteria były stosowane przy udzielaniu dotacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">W zakładach chemicznych od dwóch lat prowadzone są prace rekultywacyjne. Dotacja jeśli nie zostanie wykorzystana zgodnie z przeznaczeniem, musi być zwrócona do budżetu państwa, dlatego 1 lutego br. nie wykorzystana nadwyżka 3,4 mln zł została przekazana na konto śląskiego urzędu wojewódzkiego w Katowicach.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Dotacje dla spółdzielni mieszkaniowych miały być przyznawane na sfinansowanie nie-doboru środków na opłacenie kosztów ogrzewania i ciepłej wody. Było to rozliczenie środków z 1997 r. Tylko w niewielkiej części dotyczyły przełomu lat 1997 i 1998. Od 1998 r. system dotacji dla spółdzielni mieszkaniowych został zastąpiony urynkowieniem cen ciepłej wody i centralnego ogrzewania. Kiedy zbyt wysoki poziom cen nośników energii mógł spowodować gwałtowne pogorszenie warunków życia ludności, to wówczas stosowaliśmy dopłatę. Zmienił się sposób rozliczania i uzupełniania środków, dlatego województwa: elbląskie, jeleniogórskie, katowickie, kielecki, konińskie, legnickie, lubelskie, płockie, tarnowskie, włocławskie nie uzyskiwały dotacji, ponieważ rozliczenia zostały zamknięte w 1997 r. W pozostałych województwach wspólnie z UMiRM w pierwszym półroczu dokonaliśmy pełnego rozliczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJerzyBarzowski">W sprawozdaniu z wykonania budżetu znajduje się informacja, że dotacja w kwocie 8,6 mln zł została przeznaczona na likwidację zakładów w Tarnowskich Górach, utylizację odpadów poprodukcyjnych i rekultywację terenu. Z tego wynika, że całość dotacji została wykorzystana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">W materiale opisowym i w tabelach podane są kwoty, które zostały przekazane dysponentowi. Zgodnie ze sposobem rozliczania dotacji ten, kto otrzymuje dotacje, jest zobowiązany wykazać efekty rzeczowe uzyskane przy pomocy dotacji i faktyczne koszty. Jeśli dotacja nie zostanie wykorzystana w pełni lub niezgodnie z przeznaczeniem, to część nie wykorzystana powinna być zwrócona do budżetu. Zwrotu należy dokonać do 28 lutego następnego roku. Podobnie było w tym przypadku, jednak informację o tym uzyskaliśmy zbyt późno i dlatego nie została ona uwzględniona w części opisowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselMiroslawSekula">Przechodzimy do rozpatrzenia wykonania budżetu w części 80 - regionalne izby obrachunkowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychBogdanCebulski">Otrzymałem informację NIK dotyczącą wykonania budżetu w części dotyczącej regionalnych izb obrachunkowych. Jesteśmy zadowoleni, ponieważ z raportu wynika, że izby nie popełniły żadnych nadużyć.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychBogdanCebulski">Wykonanie budżetu odbywało się w trudnych warunkach nie tylko z powodu niewystarczających środków. Na wykonanie wydatków majątkowych z par. 72, dotyczącego sprzętu, otrzymaliśmy kwotę, która stanowiła tylko 47% środków przeznaczonych na ten cel w 1997 r. W budżecie na 1999 r. regionalne izby obrachunkowe dysponują 20% kwoty, która była dostępna w 1998 r. Na wyposażenie w sprzęt komputerowy w 1997 r. mieliśmy 2 mln zł, w 1998 r.- 1 mln zł, w 1999 r. - 201 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychBogdanCebulski">Obecnie zostały zlecone nowe zadania związane z nowym podziałem administracyjnym i nasze kontrole są prowadzone przy niewielkich nakładach na odtworzenie sprzętu. Nasze warunki materialne są stosunkowo trudne. Nie chcę się skarżyć z tego powodu, ponieważ regionalne izby obrachunkowe wykonały budżet zgodnie z przepisami. Nie wypada, aby instytucje stanowiące organ kontroli i nadzoru same łamały prawo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselMiroslawSekula">O zabranie głosu proszę przedstawiciela NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielNajwyzszejIzbyKontroliMariuszLubian">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia wykonanie budżetu w części 80, stwierdzając nieznaczne uchybienia, nie mające istotnego wpływu na wykonanie budżetu.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzedstawicielNajwyzszejIzbyKontroliMariuszLubian">Stwierdzone nieprawidłowości miały charakter jednostkowy i dotyczyły nieopłacenia składki na ubezpieczenie społeczne w obowiązującym terminie. Dotyczyło to kwoty 201 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrzedstawicielNajwyzszejIzbyKontroliMariuszLubian">Innym uchybieniem było wykazanie zawyżonego zatrudnienia w sprawozdaniu budżetowym.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PrzedstawicielNajwyzszejIzbyKontroliMariuszLubian">Dysponenta budżetu w tej części, czyli ministra spraw wewnętrznych i administracji, dotyczyło utworzenie na szczeblu centralnym nie przewidzianej prawem rezerwy na wydatki. Rezerw została rozdysponowana jeszcze w sierpniu 1998 r. po zapoznaniu się z wynikami kontroli NIK z wykonania budżetu w 1997 r., w których taka praktyka została zakwestionowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselPawelBrylowski">Sprawozdanie Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych składa się z dwóch części: z wykonania budżetu oraz z działalności finansowej gmin. Z uwagi na jedność finansów budżetu państwa jest to integralna część mająca wpływ na gospodarowanie środkami państwowymi. Uważam, że ten materiał będzie bardzo pomocny.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselPawelBrylowski">Zwracam uwagę na to, że zawiodło planowanie, ponieważ wykonane dochody były większe od planowanych. Być może wiązało się to ze sprzedażą niepotrzebnego wyposażenia.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselPawelBrylowski">W trakcie roku budżetowego trzeba było zasilać izby, ponieważ przewidziano niskie kwoty na utrzymanie izb. Należy zwrócić uwagę, że także wysokość wynagrodzenia w tych jednostkach odbiega od przyjętych standardów. Jest to niewspółmierne z kwalifikacjami pracowników, którzy są poszukiwani na rynku pracy. Ze sprawozdania wynika, że ponad 75% personelu posiada wyższe wykształcenie. Jak sądzę, niezbyt dużą część stanowią osoby, których wykształcenie jest związane z kontrolą finansową budżetu. Jest to widoczne w niektórych wnioskach pokontrolnych. Proszę nie traktować tego zarzutu zbyt osobiście, jednak stanowi to problem, zwłaszcza że kontrolerzy pracują w trudnych warunkach.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PoselPawelBrylowski">O tym, że poziom wynagrodzenia był za niski w stosunku do wykonywanych zadań świadczy fluktuacja pracowników.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PoselPawelBrylowski">Jak sądzę, przy obecnych nakładach upłynie dużo czasu, zanim izby osiągną podobne wyposażenie, jakim dysponują kontrolowane jednostki.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PoselPawelBrylowski">W sprawozdaniu pokontrolnym izb obrachunkowych wymienione są uchybienia gmin związane z wypłatą wynagrodzeń bez odprowadzenia składki na ZUS, a tymczasem NIK stwierdził podobne niedopatrzenie ze strony izb obrachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#PoselPawelBrylowski">Ze informacji NIK wynika, że obserwowana jest poprawa w porównaniu z ubiegłymi latami.</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#PoselPawelBrylowski">Na zakończenie wnoszę o pozytywną rekomendację wykonania budżetu.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#PoselPawelBrylowski">Czy możemy obecnie rozpocząć dyskusje na temat działania regionalnych izb obra-chunkowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselMiroslawSekula">Proponuję, abyśmy w pierwszej kolejności rozpatrzyli sprawozdania z wykonania budżetu, a następnie możemy przejść do omówienia tego tematu.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselMiroslawSekula">Czy ktoś z posłów ma uwagi do wykonania budżetu w części 80? Nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychBogdanCebulski">Zastrzeżenia dotyczące opóźnienia w opłacaniu składek na ZUS stanowią przykład, że prawo jest równe wobec wszystkich. Posiadamy własną komisję dyscypliny budżetowej i naszym obowiązkiem jest przestrzeganie przepisów. Jako jednostka budżetowa mamy do czynienia z trudnościami, jednak nie chcę spekulować, jakie były powody opóźnienia, być może było to związane z wypłaceniem trzynastki. Jest to jednak incydentalny przypadek w jednej z izb, który został napiętnowany.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychBogdanCebulski">Corocznie sto osób rezygnuje z pracy, co przy zatrudnieniu wynoszącym 1000 osób stanowi znaczący odsetek. Ma to znaczący wpływ na wykonywane zadania, ponieważ musimy szkolić nowych pracowników. Z pracy najczęściej rezygnują inspektorzy kontroli. Wykształcenie pracownika trwa latami i dlatego zarzut posła Bryłowskiego, iż w trakcie kontroli zwracana jest uwaga na szczegóły, spowodowany jest tym, że kontrolę prowadzą osoby w trakcie szkoleń, którym najłatwiej jest wychwycić drobne nieprawidłowości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselMiroslawSekula">Czy ktoś z posłów ma uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselMiroslawSekula">Przechodzimy do rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu w części 82.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselPawelBrylowski">Z pisma marszałka Macieja Płażyńskiego wynika, że działanie regionalnych izb obrachunkowych powinna ocenić Komisja Finansów Publicznych przy udziale naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselMiroslawSekula">Komisja Finansów Publicznych chce omówić tę problematykę we własnym zakresie. W związku z tym powinniśmy także omówić ten temat. Ze względów organizacyjnych najlepiej byłoby, gdybyśmy omówili to na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Subwencja dla gmin w 1998 r. była regulowana przepisami ustawy z 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin. Wydatki, jakie były zaplanowane i zrealizowane, przedstawiają się następująco. W 1998 r. ustawa budżetowa przewidywała przekazanie na subwencje kwoty 11,7241 mld zł. Suma ta była podzielona na: subwencję ogólną - 10,7648 mld zł, subwencję drogową - 960 mln zł (miała ona wynagrodzić gminom utracone wpływy z tytułu podatku od środków transportowych), dotacja dla gmin z tytułu ulg i zwolnień ustawowych w podatku rolnym i leśnym oraz rozliczenia finansowe. Budżet po wprowadzeniu zmian wyniósł 12,1265 mld zł. W stosunku do 1996 r. kwota wypłat była o 24,7% wyższa, co oznacza, że była realnie wyższa o 12%.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Subwencję podstawową dla gmin można podzielić na dwie części: na zadania oświatowe dla gmin, prowadzenie szkół podstawowych, świetlic - 9,4978 mld zł, na subwencję ogólną - 1,2669 mld zł. Subwencję można jeszcze podzielić na subwencję wyrównawczą i subwencję podzieloną proporcjonalnie do przeliczeniowej liczby mieszkańców. Po odliczeniu rezerwy ogólnej, zgodnie z wymogami ustawy, do podziału pozostało 1,0047 mld zł na subwencję wyrównawczą i 198,9 mln zł na subwencję proporcjonalną. Sposób podziału subwencji został opisany w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Do dyspozycji pozostaje rezerwa ogólna, czyli 0,5%, co oznacza 63,349 mln zł. Z tej kwoty 4/5, czyli  50,6 mln zł zostało podzielone wśród tych gmin, które nie zostały objęte subwencją wyrównawczą, a w pierwszym półroczu miały wyraźny ubytek dochodów wynikający ze zmiany zasad ustalania udziałów gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych. Pozostała kwota 12,7 mln zł została podzielona w porozumieniu z ogólnopolską reprezentacją gmin.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Subwencję wyrównawczą otrzymało w 1998 r. 1578 gmin, 83 miasta, 295 miast i gmin oraz 1198 gmin wiejskich. Korekta subwencji ogólnej miała miejsce w 29 gminach i wyniosła 656 tys. zł. Wynikała z rozliczeń korygowanych przez regionalne izby obrachunkowe.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Z rezerwy subwencji 50,6 mln zł otrzymały 532 gminy, które utraciły dochody ze względu na zmiany zasad ustalania udziałów gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie ze wskazaniami krajowego sejmiku samorządu terytorialnego rozdzielono 12,67 mln zł, z czego na pomoc 13 gminom w przypadkach losowych - 1,67 mln zł, zgodnie z uchwałami sejmiku dla 32 gmin - 1,09 mln zł. Po rozdysponowaniu środków pozostała kwota 14 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Dodatkowe zwiększenia subwencji z tytułu ulg i zwolnień ustawowych w podatku rolnym i leśnym polegały na przeznaczeniu 175,7 tys. zł dla gmin składających rozliczenia, 120 mln zł dla miast objętych działaniami ustawy o zmianie działania niektórych miast i o miejskich strefach usług publicznych. Podziału dokonywano zgodnie z algorytmem uwzględniającym rozkład wydatków w budżetach poszczególnych gmin. Zwrot gminom wpłat z odsetkami wyniósł 93,585 mln zł. Wpłaty były dokonane do budżetu państwa w 1996 r. od 1 stycznia 1996 r. obowiązywała zasada, że gminy, w których dochód na jednego mieszkańca był wyższy o 180% od poziomu krajowego, musiały wnosić opłaty na rzecz gmin najbiedniejszych. Takie postępowanie było zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł, iż zasada jest zgodna z prawem, jednak nakazał zwrot wpłat, ponieważ ustawa weszła w życie 29 grudnia 1995 r., co naruszało stabilność budżetów gmin.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">W ciągu roku powstał fundusz zwiększający rozliczenia gmin, na który były wnoszone środki z nienależnych dotacji za ubiegłe lata. W 1998 r. zwroty z odsetkami wynosiły 180 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">O wyjaśnienie tych kwestii proszę panią Ewę Korecką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansowEwaKorecka">Gminom oprócz kwoty dotacji z tytułu ulg i zwolnień ustawowych zostały przekazane także kwoty zwrócone przez te gminy. Zostało to zakwestionowane przez NIK, w przyszłości będziemy przestrzegać w tym zakresie dyscypliny budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansowEwaKorecka">Kwestia poruszona przez panią minister dotyczyła kwoty 1,09 mln zł. Są to środki pochodzące z korekty subwencji dla gmin w wyniku przekazania przez regionalne izby obrachunkowe skorygowanych sprawozdań. Są to środki nienależnie uzyskane przez gminy w danym roku budżetowym i latach ubiegłych. Środki te zostały przeznaczone dla 32 gmin. Podział tej części rezerwy został uzgodniony z krajowym sejmikiem samorządu terytorialnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Mówimy o subwencji, jednak należy zwrócić uwagę, że subwencja stanowi tylko część dochodów gmin. W 1998 r. ogólne dochody gmin wynosiły 46 mld zł i były wyższe od planowanych o 0,6%. Struktura dochodów ulęgła jednak zmianie, która przeczy zasadom, które staramy się wbudować do systemu. Chodzi o inny sposób ujmowania podatku od środków transportowych. Można powiedzieć, że dochody zmalały, a w ogólnej strukturze wzrosły środki przekazywane z subwencji budżetu państwa. Ze źródeł własnych gmin dochód wyniósł 33,5%, udział w podatkach budżetu państwa 22,7%, dotacje celowe 14,3%, subwencji 25,4%.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Dochody własne gminy zrealizowały w 101%, z czego największą część stanowił podatek od nieruchomości 34%, opłaty skarbowe 10%, podatek rolny 5,3%, wpływy z tytułu kar podatkowych 2,5%, podatek od środków transportowych 2,2%.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Gminy straciły część dochodów z tego względu, że mogły stosować ulgi, odroczenia i zaniechania w pobierania podatku. Straty potencjalnych dochodów wyniosły 9% w skali kraju, czyli zaniechano poboru dochodów własnych na kwotę 1,388 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Dotacje z budżetu państwa przekazane gminom wyniosły 2,3065 mld zł. Ta część wy-datków realizowana przez samorząd stanowi znaczącą część wydatków publicznych. Jeśli zwrócimy uwagę na dotacje, to zauważymy, że głównym celem było dofinansowanie zadań gmin (51,6%), pozostała część została przekazana na zadania bieżące. Po przeliczeniu przeciętnego dochodu gmin na jednego mieszkańca okazało się, że wynosi on 1192,8 zł, co oznacza, że był wyższy o 16,7% niż w 1997 r.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">W 1998 r. gminy wydały 47,5 mld zł, czyli o 17,3% więcej niż w 1997 r. W ubiegłym roku proporcje między wydatkami majątkowymi i bieżącymi wynosiły 23% i 77%. W stosunku do 1997 r. wydatki majątkowe zwiększyły się o 13%, a wydatki bieżące o 11,9%.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">W 1008 gminach budżety zostały zamknięte nadwyżką, która wyniosła 431,4 mln zł. W 1485 gminach budżet został zamknięty deficytem, który wyniósł 1,807 mld zł. Najważniejszym źródłem finansowania deficytu był kredyt bankowy 42,9%, pożyczki 30%, finansowanie z nadwyżki z lat ubiegłych 14,5%. W 1998 r. mieliśmy 28 gmin, które wskazywały jako źródło pokrycia deficytu emisję papierów wartościowych.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Wpływ na ogólne finansowanie gmin w 1998 r. wywarły środki na sfinansowanie usuwania skutków powodzi. Pomoc dla gmin była przekazywana z dwóch tytułów: powodzi w roku 1997 oraz powodzi w roku 1998. Łącznie na ten cel zostało przekazane 798,5 mln zł. Gminy nie zrealizowały swoich wydatków w 100%. Przekazaliśmy 200 mln zł na depozyty i zostanie to do wykorzystania w 1999 r. Jest to spowodowane koniecznością zawieszenia prac w listopadzie w związku z wystąpieniem silnych mrozów.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Realizacja dochodów własnych gmin dotkniętych powodzią była wykonana w stopniu wyższym niż zaplanowano.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselMiroslawSekula">O zabranie głosu proszę przedstawiciela NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzedstawicielNIKKrzysztofKarczynski">Dochody w części 82 wyniosły 108,13 mln zł i w stosunku do planowanych w ustawie budżetowej były wyższe 0 2,3%, w porównaniu z 1997 r. były nominalnie wyższe o 47,4%, a realnie wzrosły o 31,8%. Dochody te pochodziły z wpłat na zwiększenie subwencji ogólnej gmin, w których dochód na jednego mieszkańca był wyższy o 150% od wskaźnika obliczonego dla wszystkich gmin. W 1998 r. do dokonania wpłat  było zobowiązanych 70 gmin, jednak 5 gmin nie dokonało wpłaty na kwotę 1,412 mln zł, co stanowił 1,3% ogółu należnych wpłat. W stosunku do tych miast minister finansów wysłał wezwanie do zapłaty. To działanie zostało ocenione przez nas krytycznie, ponieważ nie wynika z przepisów ustawy o działaniu egzekucyjnym w administracji.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzedstawicielNIKKrzysztofKarczynski">Po wyłączeniu subwencji oświatowej i drogowej NIK nie ma uwag dotyczących ter-minowości przekazywania subwencji do gmin. Nie stwierdzono nieprawidłowości w rozdysponowaniu kwoty przeniesionej z rezerwy celowej do części 82, chodzi o dotację dla wielkich miast w kwocie 120 mln zł. Pewne uchybienia stwierdzono w przekazywaniu środków na ustawowe ulgi w podatku rolnym i leśnym. Nie przekazano terminowo 13 gminom środków z tego tytułu w kwocie 193 mln zł. Krytycznie zostało ocenione, że na wypłatę dotacji przeznaczono środki pochodzące ze zwrotu tych dotacji przez gminy. Zgodnie z art. 72 ustawy Prawo budżetowe powinny zostać one przekazane do budżetu państwa. Dotyczyło to kwoty 185 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PrzedstawicielNIKKrzysztofKarczynski">Na zakończenie pragnę powiedzieć, że NIK pozytywnie ocenia wykonanie budżetu w tej części, a stwierdzone uchybienia nie mogą tej oceny zmienić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselEdmuntSroka">Pani minister szczegółowo przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu w tej części.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselEdmuntSroka">Na wstępie chcę się odnieść do stwierdzenia dotyczącego wyników finansowych gmin. Wynika z niego, że gminom coraz trudniej jest realizować budżet, choć dochody wzrastają corocznie. Zaciąganych jest coraz więcej kredytów, rosną wydatki bieżące kosztem majątkowych. Czas zatem oszczędzać gminne budżety, nie można przekazywać dodatkowych zadań bez pełnego pokrycia finansowego.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PoselEdmuntSroka">Moim zadaniem było ustosunkowanie się do sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 1998 r. w części 82. Ze sprawozdania otrzymanego od Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych wynika, że w 1998 r. uwidoczniły się wzrastające różnice między dochodami gmin. W 42 najbogatszych gminach dochód wyniósł ponad 2000 zł, natomiast w 42 najbiedniejszych gminach nie przekraczał 752 zł. Te dysproporcje ma łagodzić subwencja ogólna w wysokości 1,266 mld zł, która stanowiła 10,8% całości subwencji dla gmin. Z tej kwoty 1,004 mld zł przeznaczono na subwencję wyrównawczą dla 1576 gmin, w których dochód na jednego mieszkańca był niższy od 85% przeciętnego dochodu wszystkich gmin. Pozostałą kwotę 198,904 mln zł podzielono proporcjonalnie między wszystkie gminy. Rezerwę 5% podzieloną w porozumieniu z reprezentacją samorządu miedzy 532, które utraciły dochody lub dotknęły je zdarzenia losowe.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PoselEdmuntSroka">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w tej części, choć stwierdziła drobne wykroczenia. W moim przekonaniu kwota subwencji wyrównawczej jest niewystarczająca na wyrównanie różnic między gminami najbogatszymi i najbiedniejszymi, czego dowodem jest wzrastające zróżnicowanie dochodów. Na zakończenie pragnę prosić o pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselMiroslawSekula">W swoim wystąpieniu pani mister stwierdziła, że dochody własne stanowią 33,5% dochodów gmin, z czego podatek od nieruchomości 34%, opłaty skarbowe 10%, podatek rolny 5,3%, wpływy z tytułu kar podatkowych 2,5%, podatek od środków transportowych 2,2%. Proszę o wymienienie pozostałych dochodów własnych gmin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Pozostałe wpływy pochodzą z podatku od spadku, opłat eksploatacyjnych, opłaty targowej i dochodów z majątku gmin. Szczegółowe dane zostaną przedstawione na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselMiroslawSekula">Czy ktoś z posłów ma uwagi do tej części budżetu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PoselMiroslawSekula">Przechodzimy do rozpatrzenia części 83.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Pierwsza pozycja w rezerwie wynosząca 172 mln zł została przeznaczona na wyrównanie ustawowych ulg podatkowych gminom w podatku rolnym i leśnym. Z tej kwoty gminy otrzymały 169,487 mln zł, pozostała część została nie wykorzystana, ponieważ nie było zapotrzebowania ze strony gmin. Dlatego została przekazana gminom w postaci uzupełnienia brakującej kwoty w rezerwie drogowej.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">W pozycji 7 rezerwy przewidziano 284 mln zł na wyrównanie ustawowych ulg w podatku rolnym z tytułu klęski żywiołowej. Jest to zgodne z art. 13 ustawy o podatku rolnym. Było to związane z sytuacją gmin dotkniętych powodzią w latach 1997-1998. Całość kwoty została wykorzystana, z wyjątkiem 5,683 mln zł, które rozdysponowano na wniosek peł-nomocnika rządu ds. usuwania skutków powodzi na wsparcie subwencji drogowej.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">W pozycji 8 przewidziano 120 mln zł z przeznaczeniem uzupełnienia środków dla dużych miast. Zgodnie z ustaleniami zaakceptowanymi przez komisje wspólną rządu i samorządu terytorialnego, ta rezerwa została podzielona między wszystkie duże miasta. Podział został dokonany zgodnie z udziałem miast w podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotacja została przeznaczona na uzupełnienie środków inwestycyjnych. W ten sposób dochód każdego z miast został zwiększony o 4,2% planowanych dochodów. O sposobie wykorzystania środków decydowały władze samorządowe miast.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">W pozycji 9 przewidywano zwrot kwot wpłaconych w 1996 r. w wysokości 93,5 mln zł, z czego 38,5 mln zł stanowiły odsetki. Ponieważ z tej kwoty pozostało 4 mln zł, dlatego zostało przekazane na zwiększenie subwencji drogowej, która została wypłacona wszystkim gminom. Zabrakło nam jednak 6,5 mln zł, które zostały wpłacone 13 miastom na początku bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">W pozycji 11 rezerwa wynosiła 60 mln zł i została podzielona zgodne z decyzją Rady Ministrów z 2 czerwca 1998 r. Każdemu z województw: katowickiemu, wałbrzyskiemu, koszalińskiemu, olsztyńskiemu, słupskiemu, łódzkiemu, suwalskiemu i elbląskiemu przekazano 7,5 mln zł. Są to województwa, które w ubiegłych latach realizowały regionalne programy restrukturyzacyjne.</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">W pozycji 48 rezerwa w kwocie 1 mln zł została wykorzystana na uzupełnienie bieżących i inwestycyjnych wydatków kolegiów odwoławczych. Została podzielona zgodnie z decyzją reprezentacji  krajowej  samorządowych kolegiów odwoławczych.</u>
          <u xml:id="u-40.6" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">W pozycji 53 przeznaczono 5 mln zł, które w całości wykorzystano na program modernizacji architektonicznej i urbanistycznej miasta i gminy Oświęcim, a zwłaszcza zagospodarowania strefy ochronnej wokół muzeum w Oświęcimiu-Brzezince.</u>
          <u xml:id="u-40.7" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">W pozycji 56 przeznaczono 15 mln zł, która została w całości wykorzystana, przy czym 5,5 mln zł na budowę oczyszczalni ścieków na Helu, Chełmsku Śląskim, Krzyży Wielkopolskim, Sejnach i Zielonej Górze oraz rozbudowę oczyszczalni w Białogardzie, 3,7 mln zł na budowę portu jachtowego w Łebie, 1,9 mln zł na modernizację drogi nr 132, 1,5 mln zł na budowę przejścia granicznego w Rosówku, 0,9 mln zł na budowę terminalu towarowego w Olszynie, 0,7 mln zł na rekonstrukcję kamienic na potrzeby wojewódzkiej biblioteki publicznej i centrum współpracy kulturalnej i naukowej państw bałtyckich w Elblągu, 0,5 mln zł na budowę zakładu utylizacji odpadów w Jędrzychowicach, 0,3 mln zł na budowę kanalizacji w Zgorzelcu. Środki były dzielone przez zespół działający przy ministrze administracji i spraw wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-40.8" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">W pozycji 57 przeznaczono kwotę 8 mln zł, która została rozdysponowana w całej wysokości, zgodnie z porozumieniami strony samorządowej i rządowej, dotyczącej kontraktu dla Śląska.</u>
          <u xml:id="u-40.9" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">W pozycji 74 przeznaczono 5 mln zł, która została przeznaczona na program realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Regionalnego, czyli realizatora projektu Struder. Miał on na celu rozwój gospodarczy niektórych regionów. Rezerwa została rozdysponowana zgodnie z ocenami Komitetu Integracji Europejskiej. Pod uwagę było brane zaangażowanie środków zagranicznych i koszty konieczne do poniesienia przez stronę polską. Rezerwa została podzielona na pokrycie kosztów technicznych działania Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego 3 mln zł (w 1998 r, nastąpiła zmiana zasad współpracy z PHARE, który pokrywał wszystkie koszty, w tym wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń; obecnie pokrywana jest część wynagrodzeń i całość odpisów na fundusz pracy i ubezpieczeń społecznych oraz część kosztów działania biur jest pokrywana przez stronę polską), na działalność programu rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw przekazano 2 mln zł (był realizowany w województwie rzeszowskim i suwalskim przez regionalne agencje).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselMiroslawSekula">O zabranie głosu proszę przedstawiciela NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzedstawicielNIKKrzysztofKarczynski">Przy omawianiu wydatków w części 82 były już poruszone pewne pozycje. Pewne uchybienia dotyczyły dotacji w zakresie ulg w podatku leśnym i rolnym. W pozostałym zakresie nieprawidłowości dotyczyły na usuwanie skutków powodzi. W czwartym kwartale 1998 r. NIK przeprowadziła kontrolę "Usuwanie skutków powodzi z lipca 1997 r.". Ostateczne wyniki kontroli będą znane w lipcu. Ze wstępnych ustaleń wynika, że NIK pozytywnie ocenia podjęte działania. Spośród skontrolowanych 48 samorządowych jednostek w 32 nie stwierdzono nieprawidłowości. W pozostałych 27 nieprawidłowości były nieliczne, do najczęstszych należało zawyżanie szacunków przy określaniu rozmiaru strat, opóźnień przy usuwaniu skutków powodzi oraz nieprzestrzeganie dyscypliny budżetowej (wydawanie środków na inne cele, nieprzestrzeganie ustawy o zamówieniach publicznych, przekazywanie mieszkań wybudowanych z dotacji budżetowej dla powodzian osobom nie dotkniętym skutkami powodzi, nieprzestrzeganie przepisów prawa budowlanego). Generalnie NIK pozytywnie oceniła działalność naczelnych i centralnych organów administracji rządowej w zakresie wydawania przepisów umożliwiających likwidację skutków powodzi. Pozytywna ocena dotyczy w tym zakresie także jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PrzedstawicielNIKKrzysztofKarczynski">W zakresie pozostałych dotacji istotnych nieprawidłowości nie stwierdzono.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselPawelBrylowski">Z dziesięciu rezerw w części 83 pani minister omówiła większość.  W swoim wystąpieniu poruszę tylko te, które budzą wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PoselPawelBrylowski">Nie mam zastrzeżenia wobec rezerwy w pozycji 6, jednak mam wątpliwości wobec celu tworzenia takiej rezerwy, ponieważ im więcej ulg, tym więcej wypływu środków z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PoselPawelBrylowski">W pozycji 7 została nie wykorzystana kwota 33 tys. zł. Czy nie mogła ona być przeznaczona na subwencje drogową?</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#PoselPawelBrylowski">Na poprzednim posiedzeniu widziałem reakcję pani minister, kiedy omawialiśmy problem prowadzenia szkół ponadpodstawowych przez powiaty ziemskie. Wówczas mówiła pani minister, że w gorszej sytuacji będą miasta, które utracą dodatkowe źródło dochodów. Czy nie oznacza to konieczności utworzenia dodatkowej rezerwy dla poprawienia kondycji dużych miast? Uważam, że duże miasta lepiej poradzą sobie w tej sytuacji przesuwając środki, natomiast powiaty ziemskie nie mają pozycji, z której mogłyby dokonać przesunięć.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#PoselPawelBrylowski">Pozycja 9 stanowi wykonanie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#PoselPawelBrylowski">W pozycji 11, mówiącej o wspieraniu regionalnych programów restrukturyzacyjnych i tworzeniu instytucji lokalnych w województwie katowickim, moje zainteresowanie budziło pytanie, dlaczego tylko niektóre województwa były wspierane regionalnymi programami. Jakie były kryteria wyboru? Czy za tym kryje się brak aktywności urzędów i zainteresowanych?</u>
          <u xml:id="u-43.6" who="#PoselPawelBrylowski">W pozycji 48 moje pytanie dotyczy dzisiejszej struktury samorządowej. Czy w obecnej trzyszczeblowej strukturze  środki przyznawane na ten cel nie są zbyt małe? Powinniśmy odpowiednio wyposażyć kolegia w odpowiedni sprzęt i zapewnić wystarczające wynagrodzenie dla pracowników. Jest to podobna sytuacja do tej, jaka ma miejsce w przypadku regionalnych izb obrachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-43.7" who="#PoselPawelBrylowski">W pozycji 56, mówiącej o dofinansowaniu inwestycji w ramach programu współpracy przygranicznej, nie finansowano zadań na ścianie wschodniej. W zachodnich regionach współpraca jest bardzo ożywiona, jednak ze względu na politykę równomiernego rozwoju państwa i przyszłość kontaktów z partnerami zza wschodniej granicy, środki powinny być wykorzystane także w tamtych regionach.</u>
          <u xml:id="u-43.8" who="#PoselPawelBrylowski">Wobec pozycji 57 mogę jedynie powiedzieć, że za mało mamy takich kontraktów.</u>
          <u xml:id="u-43.9" who="#PoselPawelBrylowski">Doceniam możliwość korzystania ze środków unijnych, poprzez odpowiednie fundusze oraz konieczność nauczenia się składania aplikacji. Odnoszę wrażenie, że środki ciągle koncentrują się w pewnych regionach, co można zaobserwować w sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-43.10" who="#PoselPawelBrylowski">Z pierwszej części wyjaśnienia wynika, że z ogólnej kwoty niektórzy byli bardziej uprzywilejowani, natomiast z kwoty 2 mln zł skorzystały tylko 2 agencje. Być może chodziło o skoncentrowanie środków, aby osiągnąć lepszy efekt.</u>
          <u xml:id="u-43.11" who="#PoselPawelBrylowski">Pomimo tych uwag zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie sposobu wykorzystania rezerw celowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Wyrównanie ulg ustawowych zostało zmienione, ponieważ ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wprowadziła element wyrównywania ulg ustawowych oraz rozszerzyła katalog, zgodnie z którym płacone są ulgi. Minister finansów zwracał na to uwagę Radzie Ministrów. Wprowadzenie dalszych ulg spowoduje konieczność sfinansowania tego typu ubytków w dochodach gmin.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Moja reakcja podczas omawiania subwencji oświatowej i sytuacji dużych miast wynikała z tego, że jestem przeciwna takiej tezie. Zwracam uwagę, że to minister edukacji narodowej powiedział, iż duże miasta stracą dochody, a nie ja. Duże miasta mają wyższy poziom usług oświatowych, jest to element wyróżniający.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Pozostałe 33 tys. zł wyrównania ulg z tytułu klęsk żywiołowych chętnie wykorzystalibyśmy na subwencję drogową, jednak subwencja drogowa była zrealizowana wcześniej niż zdołaliśmy otrzymać wszystkie sprawozdania. We wszystkich sprawach, które dotyczą wypłaty środków z tytułu należności, gminy zwracają się o korekty nadesłanych sprawozdań. Dlatego tak często operujemy na granicy błędu. Czasami musimy dokonywać korekty, ponieważ zdarzają się ewidentne pomyłki.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Paradoksalnie sposób podziału pozycji 11 wiąże się z Polską Agencją Rozwoju Regionalnego. Wymienione województwa były zasilane lub składały aplikację do programu Struder, wypełniały podstawowe kryteria otrzymania środków. Województwa łódzkie i wałbrzyskie korzystały z programu, ponieważ były przykładem udzielania pomocy terenom przechodzącym głęboką transformację przemysłu. Koszalińskie, olsztyńskie i słupskie znajdują się w sytuacji konieczności zagospodarowania terenów po byłych PGR. Suwalskie i olsztyńskie zajmują się zagospodarowaniem terenów wielkich jezior.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Były to programy przygotowywane dla Strudera i dlatego Rada Ministrów, nie chcąc roztrwonić tej kwoty na różne przedsięwzięcia, postanowiła zakończyć już rozpoczęte zadania, aby nie obciążać nowych struktur regionalnych. Tam gdzie administrację Strudera powierzono Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, tam mieliśmy środki, ponieważ Agencja nadzorowała realizację programów we wszystkich ośrodkach. Niektóre środki PHARE nie były związane z projektem Struder, dotyczy to zwłaszcza rolnictwa i terenów Małopolski, dlatego prowadziły je regionalne agencje, które otrzymały wsparcie. We wszystkich przypadkach Komitet Integracji Europejskiej badał zasadność aplikacji i decydował o rozdziale środków.</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Jedynym miastem, które leży na ścianie wschodniej, są Sejny. Wszystkie środki przeznaczone na realizację programów współpracy przygranicznej są powiązane z porozu-mieniami bilateralnymi na realizację różnego rodzaju zadań. Najczęściej mamy umowy z landami niemieckimi, które nie są zainteresowane ścianą wschodnią, oraz w ramach programu Interreg Unia Europejska jest skłonna przyznawać środki na wsparcie regionów leżących na granicy zachodniej lub na Pomorzu, jak w przypadku Łeby, Helu i Elbląga.</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Współpraca w ramach Unii Europejskiej przestaje być elitarna, ponieważ zmienia się sposób postrzegania udzielania pomocy Polsce. Do 1996 r. zasadą było, że z pomocy mogą korzystać jednostki, które nie są jednostkami administracji państwowej. Dlatego powstała Polska Agencja Rozwoju Regionalnego. Od 1999 r. środkami pomocowymi PHARE zarządzać środkami mają struktury administracji rządowej. Kończymy zasilanie programów przez agencje. Środki pomocowe będą wykazywane w budżecie państwa, choć do ogólnego rachunku dochodów i wydatków nie będą wliczane.</u>
          <u xml:id="u-44.7" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Kontrakt dla Katowic został zasilony środkami, jednak jego rozwój jest inny, ponieważ ustawa o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego pozwala gminom korzystać z korzystnie oprocentowanych kredytów.</u>
          <u xml:id="u-44.8" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Samorządowe kolegia odwoławcze są małymi jednostkami, zaplanowanie tak małych budżetów z precyzyjnym określeniem wydatków jest tak trudne, dlatego że finansowanie odbywa się z rezerwy celowej. Rezerwa celowa na wyposażenie kolegiów i regionalnych izb obrachunkowych ze względu na przepisy ustawy nie pozwoliła na wykorzystanie większości środków na wydatki majątkowe. Ustawa wprowadziła nowy system mnożnikowy ustalania wynagrodzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselMiroslawSekula">Za chwilę będziemy omawiać tę część budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Chciałam tylko zobrazować, jakie będzie rozwiązanie na przyszłość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselMiroslawSekula">Czy ktoś ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselPawelBrylowski">Nie wiem, czy rezerwa z pozycji 56 będzie uwzględniona w kolejnym budżecie. W wypowiedzi pani minister wynika, że finansowane są programy, na które druga strona przekazuje środki. Jest to szeroko rozumiana współpraca w ramach porozumień z Unią Europejską. Tymczasem ściana wschodnia rządzi się innymi prawami. To my powinniśmy przekazywać środki, pod szczególnym nadzorem, aby rozpocząć na minimalną skalę działalność przygraniczną. Dlatego oczekiwanie, że kraje ościenne wspomogą nasze działania na współpracę przygraniczną ze Słowacją, Ukrainą, Białorusią i krajami nadbałtyckimi, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Nie oczekuję odpowiedzi na moją uwagę, ale powinna ona zostać wzięta pod rozwagę na przyszłość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselMiroslawSekula">Przechodzimy do rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu w części 86.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacaKrajowejReprezentacjiSamorzadowychKolegiowOdwolawczychKrystynaSieniawska">Samorządowe kolegia odwoławcze pracowały na mocy przepisów ustawy z 1994 r. i w swojej pracy kierowaliśmy się przepisami 19 ustaw. Zatrudniały 681 osób, z czego 352 etatowych członków z wyższym wykształceniem prawniczym. Kolegia rozpatrzyły 90 tys. spraw w składach trzyosobowych, co stanowi duże obciążenie. Rozpatrywaliśmy odwołania od decyzji gmin, sprawowaliśmy rodzaj nadzoru nad gminami. Środki finansowe były przyznawane przez ministerstwo w miarę powstawania potrzeb. Pozostawienie 49 kolegiów, choć przybliża obywatelom drogę do administracji, to jednak stwarza większe problemy. Dzięki rezerwie stworzyliśmy o 19 etatów więcej. Ponieśliśmy tylko 19 tys. zł kosztów postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym, co przy ogromnej liczbie spraw jest dobrym wynikiem, zwłaszcza że orzeczenia kolegiów są wysoko oceniane. Kilka kolegiów było kontrolowane przez NIK, jednak nie znam wyników kontroli. Wydaje się, że powinny być dobre.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczacaKrajowejReprezentacjiSamorzadowychKolegiowOdwolawczychKrystynaSieniawska">W grudniu 1998 r. weszła w życie ustawa zmieniająca ustawę o samorządowych kolegiach odwoławczych. Kolegia stały się organem odwoławczym od decyzji gmin, powiatów i województw. Na ręce przewodniczącej Komisji złożyłam raport o stanie prawnym pracy. Niektóre kolegia w tym roku rozpatrzyły więcej spraw niż w ubiegłym roku. W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oceniono, ze średni wzrost spraw sięga 60%. Dlatego mam nadzieję, że zgodnie z ustawą odpowiednie środki zostaną przeznaczone na zabezpieczenie wykonywania naszych zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselMiroslawSekula">Proponuję, aby w pierwszej kolejności wypowiedział się koreferent.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselStanislawPawlak">Od wielu lat referuję budżet w części 86 i mogę stwierdzić, że budżet jest właściwie realizowany. Przedstawione materiały pozwalają stwierdzić, ze budżet jest realizowany prawidłowo i dlatego wnoszę o przyjęcie sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PoselStanislawPawlak">Środki zaplanowane dla 49 kolegiów w wysokości 32,788 mln zł zostały w trakcie roku podwyższone do kwoty 36,068 mln zł. Jeśli porównamy wzrost, to uzyskamy 110% w stosunku z 1997 r. Jest on niższy od wskaźnika inflacji o 2%.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PoselStanislawPawlak">Na wydatki bieżące i inwestycyjne przeznaczono kwotę 35,946 mln zł, jeśli dodamy rezerwę, to można stwierdzić, że wydatki zostały wykonane prawidłowo i nie przekroczyły 99,7%. Wykonanie budżetu w poszczególnych kolegiach wynosiło od 99% do 100%. W Kaliszu nie wykorzystano tylko środków na wynagrodzenia dla pozaetatowych członków kolegiów.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#PoselStanislawPawlak">Z materiału przedłożonego przez NIK chcę zacytować stwierdzenie: "NIK pozytywnie ocenia wykonanie budżetu państwa w 1998 r. przez samorządowe kolegia odwoławcze, stwierdzając jedynie nieznaczne uchybienia nie mające istotnego wpływu na wykonanie budżetu. W wyniku kontroli stwierdzono, że środki były wydatkowane w sposób celowy i gospodarny". To stwierdzenie upoważnia mnie do sformułowania wcześniej postawionego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselMiroslawSekula">po takim stwierdzeniu rozumiem, że przedstawiciele NIK podtrzymują wniosek posła Pawlaka.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PoselMiroslawSekula">Przechodzimy do omówienia dotacji dla jednostek niepaństwowych w zakresie działów 70, 74 i 91.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselKazimierzSas">Do mojego zadania należała ocena realizacji budżetu dotycząca dotacji dla jednostek niepaństwowych na zadania państwowe. Przedstawione sprawozdanie, które zawiera analizę dotacji, sposób rozliczania jest domeną resortu finansów i dlatego nie będą go omawiał. Z przekazanej przez NIK informacji wynika, że budżet był realizowany prawidłowo. Wystąpiły pewne nieprawidłowości, jednak wnoszę o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w tej części.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselMiroslawSekula">Czy przedstawiciel Ministerstwa Finansów chciałby uzupełnić wypowiedź?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHalinaWasilewskaTrenkner">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselMiroslawSekula">Czy NIK pozytywnie ocenia wykonanie budżetu w częściach referowanych przez posła Sasa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzedstawicielNIKKrzysztofKarczynski">W pełni zgadzamy się z tą oceną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselMiroslawSekula">Zakończyliśmy rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu. Wobec zgodnej opinii proponuje przyjęcie opinii nr 26 Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej dla Komisji Finansów Publicznych, w którym st-wierdzono: "Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej na posiedzeniu w dniu 24 czerwca 1999 r. rozpatrzyła wyżej wymienione części. W wyniku analizy przedłożonych materiałów i przeprowadzonej dyskusji oraz uzyskania wyjaśnień przedstawicieli Mi-nisterstwa Finansów Komisja stwierdziła, że budżet został wykonany zgodnie z ustawą budżetową i postuluje przyjęcie sprawozdania w wyżej wymienionych częściach". Czy ktoś z posłów ma zastrzeżenie wobec takiej opinii? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PoselMiroslawSekula">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#PoselMiroslawSekula">Materiał przedłożony przez regionalne izby obrachunkowe dotyczy nie tylko sprawozdania z wykonania budżetu. Proszę posła Bryłowskiego o omówienie tego materiału.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Zanim omówimy tę kwestię, chcę zgłosić kandydaturę posła Sekuły na posła sprawozdawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselMiroslawSekula">Ten obowiązek sprawuję także w imieniu Komisji Finansów Publicznych i w ten sposób będą miał zaszczyt reprezentować dwie Komisje.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PoselMiroslawSekula">Jeżeli nikt z posłów nie zgłosi innej kandydatury, to ja ten zaszczyt przyjmę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselPawelBrylowski">Doręczone opracowanie zawiera oprócz części budżetowej zawiera wskazania zadań, postawione przez ustawodawcę regionalnym izbom, wraz z krótkim opisem organów występujących w regionalnych izbach obrachunkowych, strukturą (która jest podobna do struktury województwa) i szczegółowe omówienie poszczególnych zadań. W drugiej części sporządzone są raporty z poszczególnych czynności kontrolnych, szkoleniowych. Każdy z rozdziałów zakończony jest wnioskami wy-nikającymi z wieloletniej pracy. Wnioski te mogą być osobno rozpatrywane przez Komisję do omówienia poszczególnych problemów. Wybrane są niektóre wnioski, są jednak one bardzo istotne. Wybrane są te elementy finansowe budżetów gmin, w których najwięcej środków kierowanych jest na zadania, które powinny obciążać budżet administracji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PoselPawelBrylowski">Należy się cieszyć, że powstało takie opracowanie i powinno być wykorzystane przy opracowaniu następnych budżetów.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#PoselPawelBrylowski">Organami są m.in. kolegium regionalnej izby, komisja orzekająca i komisja specjalnie powołana w związku z wystąpieniami skarbników w sytuacji odmowy kontrasygnaty na dokumentach. Czynione są duże starania, aby składy komisji orzekających były nie tylko fachowe, ale i życzliwe wobec samorządów. Ma to znaczenie, aby przy rozpatrywaniu poszczególnych spraw zachować umiar. Jak sądzę, izby cierpią na niedobór profesjonalnych pracowników. Z tego powodu powstają problemy w sprawnej działalności.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#PoselPawelBrylowski">Bardzo mało jest takich spraw, kiedy skarbnicy informują o odmowie złożenia kontrasygnaty. W momencie kontroli dokumentacji okazuje się jednak, że takich przypadków jest więcej. Świadczy to albo o pośpiechu i nawale prac w urzędach, albo skarbnik woli nie dostrzegać niedociągnięć, aby dana sprawa została rozwiązana. Wynika z tego wniosek, że należy wzmocnić pozycję skarbników. Nie bardzo wiem, jak można tego dokonać, bowiem ich pozycja już jest mocna. Natomiast lęku przed utratą pracy nie można rozwiązać w drodze zmiany przepisów.</u>
          <u xml:id="u-62.4" who="#PoselPawelBrylowski">Poszczególne rodzaje zadań, a zwłaszcza nadzór nad gminami, powiatami, porozumieniami międzygminnymi i trzema nie istniejącymi już strefami usług publicznych. Nadzór był sprawowany w sposób prawidłowy nad uchwałami budżetowymi i okołobudżetowymi. Orzecznictwo objęło 65 tys. uchwał, z czego do NSA w 1998 r. trafiło tylko 34 spraw. Większość spraw nie została jeszcze rozstrzygnięta z uwagi na niewydolność systemu sądowniczego, jednak z dotychczasowych efektów wynika, że tylko w kilku przypadkach NSA wydał negatywną decyzję. Świadczy to o tym, że izby są merytorycznie przygotowane w sposób właściwy.</u>
          <u xml:id="u-62.5" who="#PoselPawelBrylowski">Przeprowadzono ponad 1500 kontroli, z których wynika, że izby były wykorzystywane jako przedpole działań prokuratorskich. Z tym problemem kiedyś miał do czynienia NIK. Każda skarga zamieniała się w skrupulatną kontrolę i poszukiwanie aż do skutków najmniejszych błędów. Być może jest to domeną polskiej demokracji, że zamiast pomocy stosuje się intensywne kontrole.</u>
          <u xml:id="u-62.6" who="#PoselPawelBrylowski">Podano wiele opinii o budżecie i uchwałach komisji rewizyjnej o udzielenie absolutorium, z czego tylko 3 tys. negatywnych od których była 23 odwołania. Świadczy to o tym, że izby współdziałają z samorządami i rozwiązują problemy w sposób rzetelny.</u>
          <u xml:id="u-62.7" who="#PoselPawelBrylowski">Szkolenia i udzielanie informacji o obowiązujących przepisach stanowiło duży problem, ponieważ same izby miały problemy z interpretacją przepisów w taki sposób, aby nie skomplikować życia samorządom. Wystąpiły pewne nieporozumienia w tym zakresie, jednak było to wywołane liczbą spraw i zmianą systemu finansowania budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-62.8" who="#PoselPawelBrylowski">Rozpatrywane były także sprawy naruszenia dyscypliny budżetowej, dotyczyło to ponad 1700, a do komisji orzekającej skierowano 2000. Z roku na rok wzrasta liczba spraw. Moje wątpliwości dotyczą powodu takiego stanu rzeczy. W pierwszym okresie kompleksowych kontroli było mniej, co pozwoliło na organizację samorządów. Obecnie wzrasta liczba kontroli i dlatego mamy do czynienia z większą liczbą  spraw, zatem nie jest to tylko spowodowane nieprzygotowaniem samorządów.</u>
          <u xml:id="u-62.9" who="#PoselPawelBrylowski">Odnoszę wrażenie, że zbytnie sformalizowanie przepisów i wyciąganie surowych kar za błędy czysto formalne, za którymi nie kryje się niegospodarność, zwiększa skalę zjawiska. Jest to krzywdzące dla pracowników, ponieważ spada na nich kara po tym, jak wiele wysiłku włożyli w rozwiązanie problemów. Zdaję sobie sprawę z tego, że często jest to spowodowane przez donosy ze strony konkurencji z powodu najmniejszego uchybienia. Z jednej strony taka jest rola demokracji, jednak z drugiej powoduje ogromny wzrost liczby spraw.</u>
          <u xml:id="u-62.10" who="#PoselPawelBrylowski">Z miłą chęcią odniósłbym się do przedstawionych wniosków, jednak uważam, że nie jest na to najlepsza pora. Składam jednak wniosek, aby przy rozpatrywaniu zmian w przepisach dotyczących samorządów Komisja poświęciła osobne posiedzenie na omówienie wniosków przedstawionych przez regionalne izby obrachunkowe.</u>
          <u xml:id="u-62.11" who="#PoselPawelBrylowski">Obecnie nadzór nad regionalnymi izbami obrachunkowymi znajduje się w gestii ministra spraw wewnętrznych i administracji, jednak proponuję, aby Komisja rozważyła, czy nie należy zmienić podporządkowania pod ministra finansów z uwagi na problematykę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselMiroslawSekula">Jak rozumiem, pan poseł wnosi o pozytywne za-opiniowanie tego sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Nie chcę powtarzać opinii zaprezentowanych przez posła Bryłowskiego, które uważam za wyczerpujące.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Proszę, abyśmy w przypadku omawiania komisyjnego projektu zmiany ustawy o sa-morządzie gminnym i ustawy o odpadach mogli otrzymać szczegółowe wnioski wynikające z praktyki, dotyczące stanu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Dziś posiedzenie Komisji było poświęcone kontaktom zagranicznym. Wynikła nieoczekiwanie potrzeba wytłumaczenia, na czym polega działalność regionalnych izb obrachunkowych. Dlatego proszę o sporządzenie krótkiej informacji o stanie prawnym izb ob-rachunkowych i NIK wobec samorządów. Chcemy nasze doświadczenia przekazać naszym partnerom z Ukrainy i Rosji. Nie jesteśmy tego w stanie sami opracować. O ile ustrój i uprawnienia możemy krótko scharakteryzować, o tyle nie jesteśmy w stanie przedstawić skondensowanych wniosków wynikających z państwa doświadczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychBogdanCebulski">Proszę tylko o podanie terminu i liczby stron takiego opracowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Wystarczy tylko przedstawienie 5 stron maszynopisu w terminie miesiąca. Obecne pokolenie młodych samorządowców rosyjskich nie potrafi zrozumieć, jak możemy kontrolować radę gminy, aby nie mogła sprzeniewierzyć się budżetowi. Kiedy odpowiedzieliśmy, że w tym celu powołane są regionalne izby obrachunkowe, to byli zdziwieni taką instytucją, ponieważ u nich gubernator natychmiast by ją rozwiązał. Stwierdziliśmy, że nie można rozwiązać izby, ponieważ obowiązują pewne uregulowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselMiroslawSekula">Obecnie znajdujemy się w okresie wzmożonych prac, ponieważ wszystkie Komisje rozpatrują sprawozdania z wykonania budżetu, jednocześnie zajmując się swoimi podstawowymi obowiązkami. Dlatego dziś bardzo proceduralnie zajmiemy się sprawozdaniem regionalnej izby obrachunkowej. Po wakacjach wielokrotnie będziemy wracać do szczegółowych wniosków wynikających z tego opracowania. Uważam, że jest to cenne opracowanie, co znajduje wyraz w opinii innych posłów.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PoselMiroslawSekula">Jeżeli nie ma żadnych zastrzeżeń do działalności regionalnych izb obrachunkowych w zakresie opiniowania budżetów i uchwał absolutoryjnych, to pojawiają się skargi, że inspektorzy wykonujący kompleksowe kontrole nie ograniczają się do ustawowego zakresu, ale starają się oceniać merytoryczną stronę rozwiązań przyjętych przez samorządy. Pojawia się zarzut samorządów o zbyt daleko idącą ingerencję w ich kompetencje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychBogdanCebulski">Dziękuję za wstępne oceny sprawozdania, które mogliśmy dopiero przekazać posłom w ostatniej chwili.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychBogdanCebulski">Chcę przypomnieć, że na posiedzeniu w ubiegłym roku w trakcie tworzenia nowych szczebli samorządu posłanka Lipowicz powiedziała, iż sprawozdanie ma pozwolić na zapoznanie się z działalnością samorządu. Dlatego przygotowując sprawozdanie tak je przygotowaliśmy, aby nie była to ocena, ponieważ nie jest to naszą rolą. Chcieliśmy przedstawić stan finansów komunalnych w sposób bardzo ascetyczny.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychBogdanCebulski">Bardzo często posługujemy się przekrojami wieloletnimi, aby posłom przedstawić tendencję. Dlatego struktura dochodów przedstawiona jest od 1991 r.</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychBogdanCebulski">Po raz ostatni sprawozdanie zostało przedstawione w tej formie, ponieważ zamyka ono okres samorządu jednoszczeblowego w podziale na 49 województw. Przyszłoroczne sprawozdanie oparte będzie na 16 województwach, 308 powiatach i gminach w możliwie krótkiej formie.</u>
          <u xml:id="u-68.4" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychBogdanCebulski">Dotychczas nie podlegamy Ministerstwu Finansów i dlatego mamy część zaufania ze strony samorządu. Nie dlatego, że różnimy się w naszych działaniach, ale dlatego że swoje działania prowadzimy suwerenne. Minister finansów samodzielnie przedstawia sprawozdanie z wykonania budżetów. Ma on interes w obrazowaniu sytuacji w samorządzie. Dlatego obecna sytuacja pozwala na niezależną ocenę. Nie mówię, że obecne podporządkowanie jest dobre, jednak nie jestem za tym, aby regionalne izby były podporządkowane ministrowi finansów. Obawiam się, że samorząd będzie oceniał to działanie jako ograniczenie własnych kompetencji.</u>
          <u xml:id="u-68.5" who="#PrzewodniczacyKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychBogdanCebulski">Obecnie jesteśmy postrzegani, podobnie jak NIK, jako instytucja stojąca na poboczu administracji. Nasza współpraca z ministrem spraw wewnętrznych nie jest źle oceniana. Jesteśmy oceniani jako niezależna instytucja kontroli i nadzoru. Chcemy być wiarygodni dla samorządów w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselMiroslawSekula">Regionalne izby obrachunkowe miały być ciałem samorządowym lub samorządowo-rządowym, stały się rządowo-samorzadowym, po pewnym czasie przekształciły się w rządowy. Obecnie są ciałem podległym ministrowi. Jeśli zostaną podporządkowane ministrowi finansów, to powinniśmy zlikwidować regionalne izby obrachunkowe, ponieważ minister finansów ma inne narzędzia kontroli.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PoselMiroslawSekula">Celem istnienia regionalnych izb obrachunkowych było prowadzenie szkoleń i pomocy samorządom pod kątem finansowym. Dlatego obecna propozycja jest daleko idącym zwrotem od pierwotnej koncepcji. Nie twierdzę, że nie jest to zasadny wniosek, jednak należy się zastanowić nad rolą regionalnych izb obrachunkowych, ponieważ do tej pory są one traktowane jako instytucje kontrolno-szkoleniowe. Z posiadanych informacji wynika, że wywiązują się one ze swojej roli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#WicedyrektorwMinisterstwieFinansowZdzislawaWasaznik">Pragnę złożyć podzię-kowanie za przygotowanie tak dobrego opracowania. O ile minister finansów jest zobowiązany do prezentowania wyników, zgodnie z uchwałą Rady Ministrów, o tyle regionalne izby obrachunkowe mają pełną swobodę. W związku z tym mogą zwracać uwagę na najistotniejsze problemy, jakie rysują się w samorządach.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#WicedyrektorwMinisterstwieFinansowZdzislawaWasaznik">Chciałabym, aby regionalne izby obrachunkowe podlegały ministrowi finansów, ponieważ współpraca byłaby bardziej ścisła. Taka propozycja była wysuwana rok temu przez rządowo-samorządowy zespół, który pracował nad założeniami nowej ustawy o finansach komunalnych. Wydaje się, że należy wzmocnić regionalne izby obrachunkowe z uwagi na fakt, iż sprawozdania powiatów i województw bez kontroli regionalnych izb obrachunkowych zostały skierowane bezpośrednio do ministra finansów. Sprawozdania kwartalne, które są weryfikowane, otrzymaliśmy w ciągu dwóch tygodni, natomiast w ciągu dwóch miesięcy nie możemy sobie poradzić ze sprawozdaniami z powiatów i województw. Zawierają one bowiem tak dużo błędów. Regionalne izby obrachunkowe sobie nie poradzą bez wsparcia majątkowego i finansowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselMiroslawSekula">Obecnie pozytywnie ocenimy sprawozdanie, jednak będziemy do niego wracać. Przygotowując nasze posiedzenia, zaplanowane w harmonogramie prac Komisji, będziemy wracać do tego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PoselMiroslawSekula">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>