text_structure.xml 17.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselStanislawIwanicki">Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Witam członków Komisji oraz gości.Proponowany porządek dzienny przewiduje dwa punkty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselStanislawIwanicki">Punkt pierwszy to powołanie podkomisji do rozpatrzenia rządowych projektów ustaw: o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze /druk nr 1333/ oraz o zmianie ustawy - Prawo o notariacie i ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych /druk nr 1334/.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselStanislawIwanicki">Drugi punkt proponowanego porządku dziennego, to przyjęcie opinii Komisji w sprawach:</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselStanislawIwanicki">-  skargi konstytucyjnej pana Jacka Bąbki, wniesionej do Trybunału Konstytucyjnego /sygn. akt SK 12/99/, wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich o stwierdzenie niezgodności z konstytucją art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej /tj. Dz.U. z 1999 r. Nr 54 poz. 572/ /sygn. akt K 19/99,</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselStanislawIwanicki">-  wniosku Rady Miejskiej w Kołobrzegu o stwierdzenie niezgodności z konstytucją art. 47 i 80 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną /Dz.U. Nr 133 poz. 872/ /sygn. akt K 20/99/,</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselStanislawIwanicki">- wniosku grupy posłów o stwierdzenie niezgodności z konstytucją art. 58 ust. 8 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz par. 2 ust. 4 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 marca 1996 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu sprzedaży osobnych kwater stałych /sygn. akt K 16/99/.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoselStanislawIwanicki">Czy są wnioski lub uwagi w sprawie proponowanego porządku dziennego? Nie stwierdzam. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu proponowanego porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PoselStanislawIwanicki">Stwierdzam przyjęcie proponowanego porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PoselStanislawIwanicki">Ponieważ w związku z drugim punktem porządku dziennego w posiedzeniu biorą udział dość liczni goście reprezentujący instytucje i organy władzy publicznej, proponuję aby zmienić porządek dzienny w ten sposób, że najpierw byłby rozpatrzony punkt drugi, a po nim pierwszy punkt porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PoselStanislawIwanicki">Czy ktoś jest przeciwny proponowanej zmianie kolejności realizacji punktów porządku dziennego? Nie stwierdzam.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PoselStanislawIwanicki">Przystępujemy zatem do realizacji drugiego punktu porządku dziennego. Chodzi o opinię w sprawach skierowanych do Trybunału Konstytucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PoselStanislawIwanicki">Szczególnie gościom chcę przypomnieć, że w ramach Komisji działa podkomisja do opiniowania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego stwierdzających niezgodność przepisów ustawowych z Konstytucją RP.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PoselStanislawIwanicki">Podkomisja ta wypracowuje merytoryczne propozycje opinii, które następnie rozpatruje Komisja.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PoselStanislawIwanicki">Proszę przewodniczącego podkomisji do przedstawienia konkluzji będących efektem prac podkomisji w odniesieniu do spraw objętych dzisiejszym porządkiem dziennym.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PoselStanislawIwanicki">Ponadto chcę dodać, że jeżeli będzie potrzeba udzielenia bardziej szczegółowych wyjaśnień, uczynią to posłowie referenci poszczególnych spraw.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PoselStanislawIwanicki">Oddaję głos przewodniczącemu podkomisji posłowi Markowi Markiewiczowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarekMarkiewicz">Podkomisja zajmująca się sprawami rozpatrywanymi przez Trybunał Konstytucyjny, poddała analizie cztery sprawy objęte dzisiejszym porządkiem dziennym, przyjmując stosowne ustalenia.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselMarekMarkiewicz">Sprawa pierwsza to skarga konstytucyjna pana Jacka Bąbki, który zarzuca niezgodność z Konstytucją RP art. 1 i art. 2 ustawy z dnia 17 lutego 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego jak i art. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r.  - Prawo o ustroju sądów powszechnych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselMarekMarkiewicz">Podkomisja w głosowaniu jednomyślnie przyjęła opinię, iż skarga ta jest niezasadna. Na gruncie treści skargi nie da się obronić zarzutu niekonstytucyjności wymienionych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselMarekMarkiewicz">Sprawa druga to wniosek o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselMarekMarkiewicz">Istotą wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich jest pytanie, czy kontroler dokonujący kontroli może dowolnie obciążać kosztami kontroli podmiot kontrolowany?</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselMarekMarkiewicz">Podkomisja generalnie uznała niezasadność wniosku. Jednakże w jednym z pięciu punktów wymienionych przez wnioskodawcę, podkomisja uznała, że wskazane byłoby sprecyzowanie przepisów ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselMarekMarkiewicz">Trzecia sprawa to wniosek Rady Miejskiej w Kołobrzegu o stwierdzenie niezgodności przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną /Dz.U. Nr 133 poz. 872 z późn.zm/, a w szczególności jej art. 47 i 80 ust. 1 z art. 167 ust. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. w zakresie powodującym odpowiedzialność jednostek samorządu terytorialnego przejmujących uprawnienia organu administracji rządowej, który utworzył samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, za zobowiązania finansowe tychże zakładów powstałe do dnia 31.12.1998 r., tj. do momentu, gdy organem tworzącym dla tych zakładów był właściwy organ administracji rządowej. Tak więc chodzi o sytuację z okresu przed wejściem w życie ustaw reformujących administrację publiczną.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoselMarekMarkiewicz">Podkomisja uznała niezasadność skargi Rady Miejskiej w Kołobrzegu.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoselMarekMarkiewicz">Czwarta sprawa to wniosek grupy posłów o stwierdzenie niezgodności art. 58 ust. 8 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej /Dz.U. nr 86 poz. 433 z późn. zmianami/ art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz z art. 2 i 7 konstytucji, a także par. 2 ust. 4 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 marca 1996 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu sprzedaży osobnych kwater stałych /Dz.U. nr 32 poz. 141/ z art. 2 i 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PoselMarekMarkiewicz">Podkomisja po długiej dyskusji uznała niezasadność wniosku, mimo że jest to wniosek grupy posłów. Ponadto podkomisja zwróciła uwagę, że co prawda ustawa zawiera różne błędy, ale rozpatrywany wniosek nie podważa konstytucyjności ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselStanislawIwanicki">Przystępujemy do podjęcia decyzji w sprawach zreferowanych przez posła Marka Markiewicza.Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie skargi konstytucyjnej pana Jacka Bąbki? Nie stwierdzam. Czy ktoś jest przeciwny opinii Komisji o niezasadności skargi konstytucyjnej pana Jacka Bąbki? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselStanislawIwanicki">Stwierdzam, że Komisja przyjęła jednomyślnie opinię o niezasadności skargi konstytucyjnej pana Jacka Bąbki.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselStanislawIwanicki">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP art. 17 ust. 2 ustawy z 1991 r. o kontroli skarbowej. Nie stwierdzam.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselStanislawIwanicki">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu opinii o niezasadności rozpatrywanego wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PoselStanislawIwanicki">Stwierdzam, że Komisja przyjęła jednomyślnie opinię o niezasadności wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP art. 17 ust. 2 ustawy z 1991 r. o kontroli skarbowej.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PoselStanislawIwanicki">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie wniosku Rady Miejskiej w Kołobrzegu o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP art. 47 i art. 80 ust. 1 ustawy z 1998 r. - przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną? Nie stwierdzam.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PoselStanislawIwanicki">Czy ktoś jest przeciwny przyjęcia opinii o niezasadności rozpatrywanego wniosku Rady Miejskiej w Kołobrzegu? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PoselStanislawIwanicki">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie przyjęła opinię o niezasadności wniosku Rady Miejskiej w Kołobrzegu w sprawie stwierdzenia sprzeczności z Konstytucją RP art. 47 i art. 80 ust. 1 ustawy z 1998 r. - przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PoselStanislawIwanicki">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie wniosku grupy posłów o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP art. 58 ust. 8 ustawy z 1995 r. o zakwaterowaniu sił Zbrojnych RP oraz par. 2 ust. 4 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z 1996 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu sprzedaży osobnych kwater stałych? Nie stwierdzam.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PoselStanislawIwanicki">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu opinii o niezasadności rozpatrywanego wniosku grupy posłów?  Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PoselStanislawIwanicki">Stwierdzam, że Komisja przyjęła jednomyślnie opinię o niezasadności wniosku grupy posłów o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP art. 58 ust. 8 ustawy z 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP oraz par. 2 ust. 4 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z 1996 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu sprzedaży osobnych kwater stałych.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PoselStanislawIwanicki">Tak więc Komisja we wszystkich czterech rozpatrywanych sprawach poparła jednomyślnie stanowisko podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PoselStanislawIwanicki">Przechodzimy do powołania podkomisji do rozpatrzenia rządowych projektów ustaw o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze oraz o zmianie ustawy - Prawo o notariacie i ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych. Są to druki nr 1333 i nr 1334. Ponadto chcę dodać, że w międzyczasie wpłynęły dalsze projekty ustaw dotyczące tej samej materii, czyli postępowań dyscyplinarnych. Chodzi o zmiany w ustawie o prokuraturze i o radcach prawnych.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PoselStanislawIwanicki">Proponuję powołanie małej podkomisji, która wypracuje jednolite stanowisko w odniesieniu zarówno do projektów, które już formalnie wpłynęły, jak i tych, które wpłyną w najbliższym czasie.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#PoselStanislawIwanicki">Po wcześniejszych konsultacjach proponuję, aby w skład podkomisji weszli posłowie: Ryszard Ostrowski z Klubu Parlamentarnego Unia Wolności, Bogdan Lewandowski z Klubu Parlamentarnego Sojuszu Lewicy Demokratycznej oraz ja z Klubu Parlamentarnego  Akcji Wyborczej Solidarność.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#PoselStanislawIwanicki">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie składu podkomisji?  Nie słyszę. Czy ktoś jest przeciwny powołaniu podkomisji w składzie posłowie: Stanisław Iwanicki, Bogdan Lewandowski i Ryszard Ostrowski? Nie ma. Stwierdzam powołanie podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#PoselStanislawIwanicki">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie kwestii ujętych w porządku dziennym.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#PoselStanislawIwanicki">Ponadto chcę jeszcze przedstawić kilka problemów dotyczących pracy naszej Komisji. Sprawa pierwsza, to przypomnienie, że powinniśmy zgłosić propozycje do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na najbliższy rok.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#PoselStanislawIwanicki">Termin zgłaszania propozycji - w sekretariacie Komisji - upływa jutro o godz. 9oo.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#PoselStanislawIwanicki">Sprawa druga. W dniach 21 i 22 paździer-nika br. Minister Sprawiedliwości, Centrum Konstytucjonalizmu i Kultury Prawnej Instytutu Praw Publicznych i Rada Legislacyjne przy Prezesie Rady Ministrów organizują w Ośrodku Doskonalenia Kadr Służby Więziennej w Popowie konferencję poświęconą ocenie funkcjonowania kodyfikacji karnych.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#PoselStanislawIwanicki">Przewodniczący Rady Legislacyjnej, prof. Andrzej Zoll zwraca się z uprzejmą prośbą o wzięcie udziału w tej konferencji i zgłoszenie posłów zainteresowanych tematyką konferencji. Proszę, aby zainteresowani posłowie zgłosili swój udział w terminie do jutra do godz. 12oo.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#PoselStanislawIwanicki">Ponadto chcę tylko dodać, że w dyskusji podczas konferencji będą brali udział m.in. profesorowie: Andrzej Zoll, Lech Gardocki, Andrzej Siemaszko, Stanisław Waltoś, Dobrochna Wójcik, Andrzej Wąsek oraz dr Lech Paprzycki. Myślę, że tylko te wymienione nazwiska wskazują na wysoki poziom dyskusji.Uważam, że dobrze byłoby, aby uwagi, jakie podczas prac naszej Komisji były zgłaszane w odniesieniu do kodyfikacji karnych, zostały zaprezentowane podczas konferencji. Źle byłoby, gdyby reprezentacja naszej Komisji była minimalna.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#PoselStanislawIwanicki">Sprawa trzecia. Proszę posła Marka Markiewicza, aby zapoznał członków Komisji z przebiegiem dyskusji i wynikami rozmów, jakie miały miejsce w ubiegłym tygodniu z udziałem marszałka Sejmu i prezesów Trybunału Konstytucyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarekMarkiewicz">W ubiegłym tygodniu marszałek Sejmu spotkał się z prezesami Trybunału Konstytucyjnego prof. Markiem Safianem i Januszem Trzcińskim, którzy przedstawili marszałkowi Sejmu dwa problemy. Problem pierwszy, to nowelizacja ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, czym już zajmowała się nasza Komisja. W związku z tym zreferowałem dość szybki tryb prac zastosowany w tej sprawie w odniesieniu do projektu komisyjnego. Projekt ten - o ile mi wiadomo - dostał już marszałek Sejmu. Przyjęte zostało uzgodnienie, iż projekt zostanie poddany pierwszemu czytaniu w listopadzie br., co zostało przez prezesów Trybunału Konstytucyjnego przyjęte z zadowoleniem.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselMarekMarkiewicz">W tym kontekście przypomniano, że nowelizacja dotyczy przede wszystkim skargi konstytucyjnej, ale także statusu sędziów i ich przejścia w stan spoczynku. Przypominam, że uprawnienia tego nie mają sędziowie Trybunału Konstytucyjnego. Jest to problem dla sędziów będących profesorami. Problem ten trzeba rozstrzygnąć w ciągu roku.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselMarekMarkiewicz">Sprawa druga to zastrzeżenia Trybunału Konstytucyjnego dotyczące procedury sporządzania odpowiedzi na skargi i wnioski rozpatrywane przez Trybunał Konstytucyjny. W tej kwestii uzgodniono usprawnienie tej procedury w ten sposób, że sprawy omawiane na posiedzeniu podkomisji i zakończone wyznaczeniem posła referenta oraz po decyzji Komisji będą przedmiotem wspólnej pracy Biura Legislacyjnego oraz posła referenta. Efektem tego będzie odpowiedź na wniosek, która będzie podpisywana przez marszałka Sejmu. Ponadto należy dodać, że jesteśmy już na takim etapie prac, że odrabiane są już zaległości z poprzedniego okresu i podejmowane są sprawy wpływające na bieżąco.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselMarekMarkiewicz">Należy również dodać, że prezesi Trybunału Konstytucyjnego bardzo wysoko ocenili poziom reprezentacji Sejmu występującej przed Trybunałem Konstytucyjnym. Przekazuję tę ocenę na ręce przedstawicieli Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselStanislawIwanicki">Warto jeszcze dodać, iż pojawia się problem konstytucyjny dotyczący upływu terminu określonego w art. 239 ust. 1. W tym kontekście należy przypomnieć, że na polecenie marszałka Sejmu opracowaliśmy wiele propozycji w związku z orzeczeniami Trybunału Konstytucyjnego. Część z tych propozycji do tej pory nie znalazła rozstrzygnięcia legislacyjnego. Problemem otwartym jest więc kwestia tego, jaki powinien być dalszy los naszych propozycji. Jeżeli Komisja uzna, że w tej kwestii konieczne jest zajęcie stanowiska, to tak się stanie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselStanislawIwanicki">Chcę jeszcze dodać, że moje osobiste zdanie jest takie, że upływ 2-letniego okresu oznacza koniec wszelkich prac związanych z rozpatrywaniem orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego. Nie ulega jednak wątpliwości, że w tej kwestii możliwe są także inne poglądy.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselStanislawIwanicki">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w sprawach różnych przed zamknięciem posiedzenia? Nie ma. Zamykam posiedzenie Komisji Sprawiedliwości  i Praw Człowieka.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>