text_structure.xml 6.08 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselStanislawIwanicki">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Projekt porządku dziennego posłowie otrzymali przed posiedzeniem. Jeżeli nie usłyszę głosów sprzeciwu, wówczas uznam, że przedstawione propozycje zostały zaakceptowane. Nie słyszę innych wniosków.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselStanislawIwanicki">Przystępujemy do rozpatrzenia uchwały Senatu o stanowisku w sprawie zmiany ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne /druk nr 1184/. Bardzo proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o przedstawienie sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Poprawka Senatu polega - po prostu - na tym, że w miejsce uchwalonego przez Sejm przepisu, w art. 1 w pkt. 3 lit. a) wyrazy "oraz upoważnieni pracownicy Biura Rzecznika Interesu Publicznego" zastąpić sformułowaniem "oraz, w zakresie określonym przez Rzecznika, upoważnieni pracownicy Biura". Przepis uchwalony przez Sejm stanowił, że oprócz Rzecznika Interesu Publicznego z prawa wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się dokumenty potwierdzające fakt pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne, będą mieli dostęp również upoważnieni przez Rzecznika pracownicy Biura Rzecznika Interesu Publicznego. Poprawka Senatu różni się od zapisu sejmowego tym, że określa, iż tylko w "zakresie określonym przez Rzecznika, upoważnieni pracownicy Biura" będą mieli dostęp do tych pomieszczeń, w których znajdują się dokumenty. Nie jesteśmy przeciwni merytorycznie. Natomiast uważamy, że z istoty samego upoważnienia, które jest wyrażeniem woli mocodawcy, wynika zakres działań, w jakim mocodawca upoważnia te osoby. Zwłaszcza, że w przepisie chodzi tylko o dostęp. Mocodawca będzie określał w swoim upoważnieniu dla pracowników stopień tego dostępu, czyli rzeczywiście zakres dostępu. To zaś wynika, jakby z samego upoważnienia.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Na pewno zmiana nie jest niepoprawna. Dodam, że może nawet przepis został ujęty w sposób - powiedziałbym - bardziej edukacyjny. Uważamy jednak, że przepis uchwalony przez Sejm jest dobry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselStanislawIwanicki">Przepis ten ma służyć nie tylko prawu, ale będzie w praktyce realizowany przez Rzecznika Interesu Publicznego. W obradach uczestniczy zastępca Rzecznika Interesu Publicznego, sędzia Krzysztof Kauba. Uprzejmie proszę panie sędzio o przedstawienie opinii co do omawianej regulacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcaRzecznikaInteresuPublicznegoKrzysztofKauba">Dziękuję za zaproszenie na posiedzenie Komisji. Wydaje się, że propozycja przedstawiona przez Senat, dotycząca ustalenia w upoważnieniu zakresu, w jakim pracownik Biura Rzecznika Interesu Publicznego może mieć dostęp do informacji niejawnych, jest zasadna. Jest to koncepcja, którą przedstawił na posiedzeniu Komisji senackiej senator Krzysztof Piesiewicz. Nawiązuje ona z kolei do pewnych obaw ministra Janusza Pałubickiego, który uważał, że trzeba stworzyć maksymalne zabezpieczenia dla informacji niejawnych. Na pewno jest to jakieś obciążenie dla Rzecznika, ale uważam, że jest ono w tym przypadku zasadne. Zatem jeżeli chodzi o poprawkę proponowaną przez Senat opowiadamy się za tym, aby ją wprowadzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselStanislawIwanicki">Czy są jakieś zapytania lub uwagi w sprawie poprawki Senatu? Jeśli nie, przystąpimy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejSzkaradek">W imieniu posłów AWS połączonych Komisji chcę stwierdzić, że jesteśmy za przyjęciem proponowanej poprawki. Jest rozsądna i będziemy głosować za jej przyjęciem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawIwanicki">Pozwolą teraz państwo, że przystąpimy do głosowania. Kto z członków Komisji jest za rekomendowaniem Sejmowi poprawki Senatu, dotyczącej art. 1 punktu 3 lit. a)? Chodzi w niej o to, aby wyrazy "oraz upoważnieni pracownicy Biura Rzecznika Interesu Publicznego" zastąpić wyrazami "oraz, w zakresie określonym przez Rzecznika, upoważnieni pracownicy Biura".</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselStanislawIwanicki">Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselStanislawIwanicki">Za wnioskiem opowiedziało się 28 posłów, nikt nie był przeciwny, natomiast jedna osoba wstrzymała się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselStanislawIwanicki">Stwierdzam, że obie połączone Komisje: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka rekomendują Sejmowi przyjęcie poprawki Senatu.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PoselStanislawIwanicki">Czy są jeszcze dalsze pytania lub uwagi dotyczące omawianej sprawy? Jeśli nie ma innych wniosków, proponuję, aby posłem sprawozdawcą w tej sprawie był nadal poseł Ludwik Dorn (niezrz.) Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, wówczas uznam, że Komisje przyjęły zaproponowaną kandydaturę. Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą będzie pan poseł L. Dorn (niezrz.). Na tym stwierdzeniu zamykam wspólne posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>