text_structure.xml 39.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.Dzisiejsze nasze krótkie posiedzenie poświęcone jest jednej sprawie, ale staramy się z tego rodzaju zobowiązań wywiązywać szybko. Również i tym razem nie chcieliśmy przewlekać problemu zaopiniowania regulaminu Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Polskiej Racji Stanu. Taki regulamin wpłynął do pana Marszałka Sejmu RP, który zwrócił się do Komisji, zgodnie z regulaminem, o jego zaopiniowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Myślę, że najlepiej będzie, jeżeli poprosimy przedstawicieli, inicjatorów Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Polskiej Racji Stanu, aby zechcieli przedstawić Komisji w paru słowach zadania Zespołu. Regulamin państwo macie przed sobą.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Później ewentualnie przejdziemy do pytań, formalnie związanych już z zapisami regulaminowymi, na ile one odpowiadają tym standardom, które przyjęliśmy dla pozostałych zespołów. Wtedy będziecie państwo mieli możliwość ustosunkowania się.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselPawelLaczkowski">Chciałbym też z góry uprzedzić, że przyjęliśmy jako tryb postępowania, by nie przetrzymywać problemu rejestracji zespołów parlamentarnych. Jeśli są jakieś wątpliwości, a przedstawiciele wnioskodawców są skłonni zaaprobować to i dokonać zmian w trybie autopoprawki, to wtedy na tym samym posiedzeniu Komisji po prostu sprawę kończymy taką właśnie decyzją, iż pewne rzeczy są uporządkowane na podstawie autopoprawek. Być może niepotrzebnie to wszystko mówię, ponieważ regulamin wygląda na przygotowany wzorcowo i w związku z tym żadnych uwag nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselPawelLaczkowski">Który z panów posłów zechce zaprezentować króciutko Zespół i omówić regulamin?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselDariuszGrabowski">Wypowiem się możliwie jak najkrócej. Zespół został założony praktycznie niewiele ponad miesiąc temu. W tej chwili liczy ponad 30 osób, w tym są to przede wszystkim posłowie; jest też jeden senator. Posłowie reprezentują większość klubów i ugrupowań politycznych reprezentowanych w parlamencie. Są tam posłowie, zaczynając od największych ugrupowań, AWS, PSL, Naszego Koła, KPN Ojczyzna i ROP-u oraz jest niezależny senator pan M. Jurczyk.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselDariuszGrabowski">Zespół został powołany przez grono, które uznało, że w obecnej sytuacji istnieje potrzeba ponadpartyjnego, a równocześnie ponadrządowo-koalicyjnego utworzenia pewnej grupy, która by przedstawiała, a jednocześnie występowała z inicjatywami w sprawach, które uważamy, iż z punktu widzenia interesów Polski są bardzo ważne, najważniejsze, a nie znajdują miejsca w pracach rządu lub parlamentu. Są to przede wszystkim kwestie gospodarcze i społeczne, ale także, jeśli zaistnieje taka potrzeba, to uważamy, że będą to kwestie dotyczące polityki zagranicznej. W tej chwili kilkakrotnie Zespół zabierał głos w sprawach dotyczących poszczególnych kwestii ekonomicznych przemysłu zbrojeniowego, sytuacji rolnictwa. W najbliższym czasie zamierzamy zorganizować konferencję na temat wizyty papieskiej na terenie Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselDariuszGrabowski">Jeśli chodzi o regulamin, to macie go państwo przed sobą i jeżeli będą uwagi, to oczywiście jesteśmy gotowi odpowiedzieć. Przepraszam, że może dopiero w tym miejscu przedstawię państwu dwóch kolegów z Zespołu, którzy są razem ze mną: pan poseł Mariusz Olszewski z Naszego Koła i pan poseł Bogdan Pęk z Polskiego Stronnictwa Ludowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Proponuję, żebyśmy koncentrując się, zgodnie z naszymi regulaminowymi uprawnieniami, na zaprezentowanym regulaminie Zespołu, przeszli do fazy pytań. Czy ktoś z państwa ma pytania dotyczące regulaminu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselPiotrMiszczuk">Mam trzy pytania. Pierwsze dotyczy paragrafu 3, który brzmi: "Na pierwszym posiedzeniu Zespołu, Zespół wybiera ze swego grona prezydium złożone z przedstawicieli poszczególnych Klubów i Kół". Ale nie jest napisane, jaką większością głosów zespół wybiera prezydium, czy zwykłą większością, czy są może jakieś inne zasady. Tego pilnujemy przy opiniowaniu innych regulaminów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselPiotrMiszczuk">Niepokoi mnie również paragraf 5. Jest tu napisane, że: "zespół przedstawia właściwej Komisji parlamentarnej wnioski i propozycje dotyczące uregulowań zagadnień społecznych i gospodarczych w projektach innych aktów prawnych". Mogę zrozumieć, że zespół może przedstawiać jakieś określone propozycje lub wnioski, ale nie komisji parlamentarnej, bo tu prowadzimy do takiego dodatkowego układu, który sytuowałby zespół jako jeszcze jeden z elementów normalnego funkcjonowania Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselPiotrMiszczuk">W opiniach, które mamy, a które dotyczą propozycji zmiany ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, jest wątpliwość dotycząca w ogóle wszystkich zespołów, zasad, na jakich one działają i być może od tej formuły odejdziemy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselPiotrMiszczuk">Najpoważniejsza sprawa, o której chciałbym wspomnieć, dotyczy paragrafu 12, który brzmi: "Zespół może prowadzić w wyznaczonym przez siebie składzie spotkania, wizytacje oraz badania działalności poszczególnych instytucji gospodarczych i społecznych, a także analizuje okresowo ich przebieg". Nie zgadzaliśmy się z takim rozwiązaniem przy okazji rozpatrywania dwóch poprzednich przypadków; czegoś takiego być nie może.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselPiotrMiszczuk">Zgodnie z nową konstytucją, będziemy musieli ograniczyć - co dla posłów będzie bardzo bolesne - art. 16 i art. 20 dotychczasowej ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Takich rzeczy w regulaminie Zespołu raczej być nie może - powtarzam raz jeszcze - chociaż funkcjonuje to jeszcze w naszej ustawie o wykonywaniu mandatu; przynajmniej nie zgadzaliśmy się na to w dwóch poprzednich przypadkach, które rozpatrywaliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJacekRybicki">Nie wiem, panie przewodniczący, czy rozmawiamy też o nazwie Zespołu, ponieważ moje pytanie czy raczej moja wątpliwość jest następująca.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselJacekRybicki">Uważam, że na rzecz polskiej racji stanu zobowiązany jest konstytucyjnie działać każdy organ władzy w państwie, a więc rząd, parlament, a nie tylko zespół, więc poniekąd sugerowanie w domniemaniu, że te organy nie działają na rzecz polskiej racji stanu, jest dla mnie, jako posła RP, dosyć obraźliwe. W związku z tym należałoby zadać pytanie, czy jako Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich akceptujemy tego typu nazwę? Przypominam, że do tej pory zespoły były raczej zespołami zajmującymi się pewnymi sprawami środowiskowymi, jak zespół strażaków, kobiet, rolników, etc. To jest moja pierwsza, zasadnicza wątpliwość. Być może, zachowując idee funkcjonowania Zespołu, tak jak ją przedstawił pan poseł D. Grabowski, należałoby po prostu zmienić jego nazwę.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselJacekRybicki">Po drugie - przechodząc już do samego regulaminu - moje wątpliwości generalnie budzi i to jest też pytanie do Komisji, do pana, panie przewodniczący: czy przyjmując regulamin mamy prawo niejako zalegalizować kompetencje Zespołu, które w moim przekonaniu wykraczają poza intencje ustawy o sprawowaniu mandatu posła i senatora? Takie kompetencje, o niektórych mówił już mój poprzednik, są zawarte w paragrafie 5, 9 i 12. W moim przekonaniu jest to wątpliwe, czy mamy prawo zatwierdzając regulamin funkcjonowania Zespołu zalegalizować kompetencje wychodzące poza intencje ustawodawcy zawarte w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy mógłby pan poseł rozwinąć swoje uwagi w odniesieniu do paragrafu 9?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJacekRybicki">W paragrafie 9 ust. 1 brzmi: "Na posiedzenie Zespołu mogą być zapraszani przedstawiciele organów państwowych, organizacji i stowarzyszeń". Dla mnie jest oczywiste, że zespół może zapraszać kogo chce, natomiast zapis taki może w praktyce oznaczać, iż ci przedstawiciele są zobowiązani przychodzić na posiedzenia zespołu, jeżeli taki zapis explicite wprowadzimy. Gdybyśmy inaczej mieli rozumieć sens tego zapisu, to on jest niepotrzebny, bo jest oczywiste, iż dana instytucja lub organizacja może na swoje posiedzenia zapraszać kogo chce. A więc jeżeli tak, to cel wprowadzenia tego ustępu jest inny. Może być domniemanie nałożenia pewnej obligatoryjności przychodzenia na posiedzenia Zespołu, tak jak dzieje się to w przypadku komisji sejmowych, gdzie jest podobny zapis zobowiązujący przedstawicieli organów państwowych do stawienia się przed oblicza komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Mam wrażenie, iż nie możemy zatwierdzić tego regulaminu chociażby z tej racji, że to tak naprawdę jest deklaracja powołania nowej organizacji albo nowego rodzaju stowarzyszenia, forum. Być może to powinno się nazywać: klub parlamentarny albo koło parlamentarne, dlatego że regulamin ten dubluje wszystkie komisje, które pracują w Sejmie. Nie ma takiej możliwości, żeby zgodzić się na zapis, że powstaje oto zespół parlamentarny na rzecz polskiej racji stanu. Czy to oznacza, że wszyscy pozostali parlamentarzyści nie pracują na rzecz polskiej racji stanu? Czy komisje, które ten zespół zamierza monitorować, nie pracują na rzecz polskiej racji stanu? To wygląda bardziej na deklarację pewnego forum politycznego. Z całą pewnością nie wygląda na deklarację zespołu parlamentarnego. Przypomnę - tu koledzy mówili - iż są to bowiem bardzo precyzycjne sprawy, dotyczące poszczególnych grup zawodowych lub poszczególnych problemów, natomiast - nie, że monitorujemy gospodarkę, politykę społeczną, politykę finansową.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Chcę zwrócić uwagę, że dodatkowo w regulaminie w paragrafie 9 pkt. 2 jest napisane, iż w posiedzeniach Zespołu mogą uczestniczyć także przedstawiciele organizacji społecznych i organizacji zawodowych działających na rzecz obrony polskiej racji stanu. A te pozostałe, to są jakie, panie przewodniczączy? Działające niezgodnie z konstytucją czy polskim ustawodawstwem? Zwracam uwagę, że Zespół może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego. Co to jest - speckomisja? Nigdy do tej pory nie mieliśmy w regulaminie takiego zapisu.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">W paragrafie 14 czytamy: "Zespół może przekazać prasie, radio i telewizji informacje dotyczące działalności jego członków". Czy to jest zespół? Czy to jest tak naprawdę deklaracja założycielska jakiejś partii politycznej? Moim zdaniem wątpliwości jest więcej. One nie tylko dotyczą regulaminu, który koledzy przedstawili, ale mam wrażenie, że zarzut jest podstawowy. Po pierwsze nie może być zgody, iż oto jest grupa parlamentarzystów... bo może powstać zespół na rzecz prawa i demokracji, co by mogło sugerować, że pozostali parlamentarzyści nie chcą się zajmować sprawami przestrzeganiem prawa w Polsce albo funkcjonowaniem demokracji. Uważam, że nie możemy zgodzić się na funkcjonowanie w takim składzie... to znaczy z takim regulaminem Zespołu... w składzie - proszę bardzo...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Bardzo proszę panów posłów o spokój.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Nawet powiedziałbym więcej, że to jest dobry skład; myślę, że to jest dobry pomysł na utworzenie formacji politycznej, bo skład rzeczywiście jest niezwykle atrakcyjny, ciekawy. Nie uważam tego więc za przejęzyczenie; jest to znakomity skład i dobry pomysł na zalążek nowej partii politycznej, z całą pewnością nie na zespół parlamentarny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Proszę państwa, ja jednak muszę zwrócić państwu uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze, że do naszej kompetencji należy ocena wniosku od strony formalnej i musimy się trzymać tego elementu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Po drugie, panie przewodniczący W. Frasyniuk, wszystko co pan przewodniczący zechciał tu powiedzieć, mogło zostać powiedziane w momencie kiedy nasza Komisja opiniowała regulamin zespołu na rzecz tolerancji - nie pamiętam jak on się dokładnie nazywał. Wtedy twardo stanęliśmy na stanowisku, że interesuje nas regulamin od strony formalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselGrzegorzCygonik">Szanowni państwo, chciałbym z formalnego punktu widzenia przekazać tylko jedną, drobną uwagę. Otóż, w każdym regulaminie zespołu działającego i zarejestrowanego w Sejmie pisze się, z jakich funkcji składa się prezydium zespołu; tego nie ma w państwa regulaminie. W paragrafie 3 mowa jest o tym, że wybiera się prezydium, ale nie wiadomo, jakie prezydium, tzn. przewodniczący, wiceprzewodniczący. Tego brakuje i z tego formalnego punktu widzenia wszystkie regulaminy mają zapis dokładnie taki: kto jest wybrany i jaki jest ilościowy skład prezydium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Na razie mamy parę wniosków dotyczących różnej materii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselPawelJaros">Być może to, czego wymagaliśmy wcześniej, jest w pana dokumentach, panie przewodniczący, bądź w dokumentach jednego z założycieli Zespołu Parlamentarnego na Rzecz Polskiej Racji Stanu. Powiem może konkretnie, bez wstępu, który planowałem powiedzieć. Po prostu chodzi o to, żeby znalazły się podpisy osób obok nazwisk, bo to dokumentuje, że te osoby tworzą ten Zespół. Wydaje mi się, że to jest bardzo potrzebne z formalnego punktu widzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy wnioskodawcy zechcieliby się ustosunkować do tych uwag? Z tym że bardzo bym prosił, żebyśmy wyraźnie rozgraniczali dwie warstwy; mówimy przede wszystkim o regulaminie i bardzo bym prosił, żebyście panowie zechcieli, ułatwiając nam sytuację, powiedzieć, do których merytorycznych uwag panowie odnosicie się w sposób taki, iżby można je było uwzględniać na zasadzie autopoprawki. Niektóre uwagi są tu bezdyskusyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselBogdanPek">Chciałem Wysoką Komisję poinformować, żeby nie budzić nadmiernych emocji, że regulamin tego Zespołu jest praktycznie odwzorowany na podstawie regulaminu Zespołu Strażackiego. Nie ma tu żadnych zapisów, które wcześniej by nie funkcjonowały i nie były przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselBogdanPek">Oczywiście, dziękuję panu przewodniczącemu za ten głos, że należy oddzielić kwestie formalne od kwestii oceny politycznej. Rozumiem, że jest to jakaś nowa jakość i w pewnym sensie, z punktu widzenia oceny politycznej, nie jesteśmy w stanie porozumieć się z niektórymi posłami, ale to pozostawiam na marginesie.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselBogdanPek">Do szczegółowych uwag zaraz odniesie się kol. D. Grabowski. Chciałbym tylko powiedzieć, że jeżeli chodzi o pierwszą uwagę dotyczącą wyboru, to wydaje mi się, iż można dopisać tam po prostu: większością głosów i sprawa będzie załatwiona. Nie widzę tu najmniejszych problemów. Natomiast pozostałe uwagi szczegółowe, moim zdaniem, mają raczej charakter oceny politycznej, bo w żadnym punkcie nie przekraczamy ustawy o prawach i obowiązkach posłów. Jest to tylko sformalizowanie, zgodnie z procedurą parlamentarną i Regulaminem Sejmu RP, pewnego ciała, które jako grupa posłów ma te same uprawnienia, bez nazwy i bez sformalizowanego układu. Jednak było naszym celem skorzystać z tej możliwości regulaminowej, żeby po prostu miało to także swoją wymowę polityczną i tego nie ukrywamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Rozumiem więc, że pan poseł D. Grabowski odniesie się do pozostałych uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselDariuszGrabowski">Poproszę o to posła M. Olszewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselMariuszOlszewski">Odniosę się do dwóch uwag; pierwsza była pana posła G. Cygonika, a dotyczyła prezydium. Przyjęliśmy taką formułę, że prezydium składa się z 4 osób; są to przedstawiciele niejako czterech środowisk parlamentarnych. Nie ma wśród nich przewodniczego, zastępcy. Po prostu jest prezydium, które jest równe wobec siebie i podejmuje konsensusem decyzje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselGrzegorzCygonik">Czy możecie to państwo zapisać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Nie można tego zapisać, proszę państwa, ponieważ zespół musi być zespołem otwartym i może się okazać, że pozostałe kluby też będą miały w tym zespole swoich przedstawicieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselMariuszOlszewski">Druga poruszana przez państwa kwestia związana była z zapraszaniem, czy też niezapraszaniem ekspertów. Myślę, że regulamin podlega pod ustawy; ustawy są formą nadrzędną nad wszelkiego rodzaju regulaminami, szczególnie zespołowymi; niczym nie wyróżniamy się. Będziemy po prostu traktować siebie i nasz zespół, jak każdy inny funkcjonujący na terenie parlamentu RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselDariuszGrabowski">Fakt, o którym powiedział pan poseł B. Pęk, moim zdaniem, potwierdza, że celem Zespołu jest ścisłe przestrzeganie i wywiązywanie się zarówno z obowiązków posła, jak i z możliwości, jakie daje regulamin.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselDariuszGrabowski">Jeśli chodzi o nazwę Zespołu, to rozumiem, że nazwa jest decyzją własną członków, którzy za taką nazwą optowali. Natomiast, jeśli ta nazwa jest na tyle pociągająca dla innych posłów, że uważają oni, iż jest ona rzeczywiście ważna i stanowiąca dobro sama w sobie, to nie widzę przeszkód w zapisywaniu się do Zespołu, do czego zresztą gorąco zachęcam. Natomiast, jeśli chodzi o kwestie formalne, dotyczące wizytacji instytucji gospodarczych, to jeszcze raz mogę powiedzieć, że to jest zaczerpnięte z regulaminu strażackiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Ponieważ panowie nie podjęliście jednego wątku, to czuję się zobowiązany do przypomnienia, iż pojawiły się również zastrzeżenia do paragrafu 9 i ja te zastrzeżenia podzielam. Widzę tutaj bowiem niezgodność zapisu w ust. 3 tego paragrafu, który mówi, iż: "W posiedzeniach Zespołu mogą uczestniczyć inni posłowie i senatorowie bez prawa udziału w głosowaniu", z zapisem ustępu, który tu jest odnotowany jako pierwszy, ale to pewnie miałby być piąty: "Posiedzenia Zespołu są jawne. Zespół może postanowić odbycie posiedzenia zamkniętego". Ta otwartość zespołów jest czymś, czego jednak bronilibyśmy w polskim parlamencie. Posiedzenie zamknięte wyklucza możliwość uczestniczenia w tym innych parlamentarzystów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselBogdanPek">Rezygnujemy z tego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Czyli z tego drugiego zapisu: Posiedzenia Zespołu są jawne..., itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselBogdanPek">Chcę tylko powiedzieć, że w tym regulaminie strażackim było takie stwierdzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Ale chyba nie było napisane, że te posiedzenia zespołu są jawne, bo na to byśmy zwrócili uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselBogdanPek">Było napisane, że mogą być zamknięte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselPawelLaczkowski">To, że mogą być zamknięte, to jest co innego; ale co innego, gdy mówimy, że są posiedzenia jawne tzn., że te drugie są tajne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselDariuszGrabowski">Nie mamy tajemnic, ale uwaga jest słuszna i przyjmujemy to jako autopoprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJacekRybicki">Podobnie jak przy poprzednim zespole, nad którym debatowaliśmy, tak i przy tym, stawiam jednak zasadnicze pytanie: jaka była intencja ustawodawcy, kiedy zapisał o możliwości funkcjonowania zespołów parlamentarnych? Rozumiem tę intencję w sposób jednak nieco inny niż intencja, która kolegom przyświecała przy tworzeniu tegoż zespołu, stąd moja uwaga dotycząca nazwy. Jest to uwaga jak najbardziej formalna, panie przewodniczy.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PoselJacekRybicki">Myślę, że przyjmując regulamin godzimy się na pewne rozwiązania dotyczące także konkretnych zapisów. Uważam, że rzeczą uwłaczającą dla polskiego parlamentu, dla Sejmu, Senatu jest wyrażenie zgody na powołanie zespołu, który odbiera w domniemaniu pozostałym parlamentarzystom, czy pozostałym organom władzy państwa troskę o polską rację stanu. Jest to sprzeczne z moją logiką rozumienia ustawy i nie mogę tym samym wyrazić zgody na funkcjonowanie takiego zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Myślę, że jest to problem związany z tym, iż rozumowanie pana posła jest, albo byłoby o tyle słuszne, gdybyśmy nie przepuścili jako Komisja - i tu można się uderzyć w piersi...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJacekRybicki">Wówczas stawiałem tę samą kwestię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselPawelLaczkowski">... nie przepuścili innych zespołów, których nazwy miały również ten charakter wartościujący. Zgadzam się generalnie z uwagą, ale nie chciałbym żebyśmy w pewnym momencie zaczynali stosować kryteria, których do tej pory nie stosowaliśmy, tym bardziej że stoimy w obliczu zmiany ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora i sprawa zespołów poselskich z całą pewnością zostanie tam uregulowana, podobnie jak to ma miejsce w większości parlamentów europejskich.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy ktoś z państwa jeszcze chciałby zabrać głos? Widzę, że jeszcze zgłaszają się: pan poseł W. Frasyniuk, pan poseł K. Śmieja, pan poseł M. Olszewski. Będę zmierzał do poddania sprawy głosowaniu, bo inaczej tego nie rozstrzygniemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Przypomnę o paragrafie 5, który budził wątpliwości mówiących; w pkt. 2 brzmi on następująco: "Przedstawia właściwej komisji par-lamentarnej wnioski i propozycje dotyczące uregulowań zagadnień społecznych i gospodarczych w projektach innych aktów prawnych". Do tej pory żaden zespół takich wniosków nie miał wpisanych do przedstawiania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Jest to rzeczywiście dość istotna kwestia. Czy można by prosić panów, by zamienić słowo "wnioski" na "opinie"?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselBogdanPek">Zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Gdyby bowiem pozostawić słowo "wnioski" można by wówczas to interpretować, iż konieczne jest ustosunkowanie się nich. Myślę, że opinia jest tym, co panów zadowala.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselDariuszGrabowski">Tak, może być stanowisko, opinia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselPawelLaczkowski">A więc zastąpimy wyraz wnioski: stanowiskiem lub opinią. Czy pan poseł W. Frasyniuk w tym momencie godzi się z takim zapisem, w takiej złagodzonej formie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Zgadzam się na zwrot, ale mam te same wątpliwości co miał mój poprzednik, który mówił o zasadności nazwy. To jest trochę tak, że powołujemy komisję, która monitoruje prace paru komisji sejmowych; na swój sposób monitoruje, tak jest w regulaminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Każdy zespół to robi. Na przykład zespół ds. kobiet monitoruje wszystkie komisje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselKrzysztofSmieja">Mam drobną uwagę dotyczącą paragrafu 5, którą, sądzę, można usunąć. A mianowicie uważam, że zespół jako taki nie posiada zdolności, podobnie jak klub i koło, do inicjatywy składania wniosków. Wiadomo jest, że członkowie klubów i kół taką inicjatywę posiadają. Mogło by to w praktyce oznaczać, że jedna osoba w imieniu całego zespołu składa wniosek legislacyjny, co wydaje się chyba sprzeczne z ustawą o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Można by zrobić w ten sposób, iż członkowie Zespołu, w granicach wynikających z ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, czynią to i to. To jest drobna rzecz, ale istotna, bowiem wtedy te reguły są przejrzyste.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PoselKrzysztofSmieja">To mogłoby w praktyce prowadzić do tego, że jedna osoba upoważniona w imieniu zespołu składa na przykład wniosek legislacyjny. Paragraf 5 zaczyna się w ten sposób: "Zespół w szczególności:" - zespół, nie członkowie, ale zespół, osoba upoważniona, członkowie prezydium mogą wystąpić z takimi czynnościami, o których mowa w pkt. 1, 2, itd. Myślę, że chodzi tutaj o członków Zespołu w granicach wynikających z ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Podobnie można byłoby w drodze przenośni zastąpić pojęcie np. zespół, pojęciem klubu lub koła. W istocie wiadomo, że chodzi o członków klubu lub koła.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PoselKrzysztofSmieja">W praktyce mogłoby prowadzić do tego, przy tym zapisie, że reprezentant zespołu mógłby wystąpić z inicjatywą legislacyjną, czy z wnioskiem prowadzącym do wykonania tych czynności w imieniu pozostałych, wbrew ustawie na przykład o wykonywaniu mandatu posła i senatora.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#PoselKrzysztofSmieja">Myślę, że ten zabieg można by uprościć albo wyjść z niego w ten sposób, żeby wprowadzić zapis: członkowie zespołu albo też w granicach ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Uwaga prawnie wydaje się uzasadniona, ale czy nie najlepiej byłoby zrobić w ten sposób, i to jest propozycja pod adresem Zespołu, żeby pewien fragment, który jest w ust. 3 paragrafu 5, wprowadzić do preambuły tego paragrafu 5. A więc napisać, iż: wykorzystując przewidziane prawem środki służące wykonywaniu obowiązków poselskich i senatorskich, Zespół w szczególności...", etc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselBogdanPek">Zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Jeśli czyścimy ten tekst, to również dobrze byłoby zająć się paragrafem 9 pkt. 2, który brzmi: "W posiedzeniach Zespołu mogą uczestniczyć także przedstawiciele organizacji społecznych i organizacji zawodowych działających na rzecz obrony polskiej racji stanu, a także inne osoby w celu przedstawienia informacji i wyjaśnień w sprawach będących przedmiotem obrad lub badań Zespołu".</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Proponuję, żeby wykreślić fragment: "na rzecz obrony polskiej racji stanu", tylko zostawić "organizacji społecznych i organizacji zawodowych, a także inne osoby w celu przedstawienia informacji". Jest tu sugestia, że są takie organizacje w Polsce, które trzeba z mocy prawa ścigać, bo działają na szkodę polskiej racji stanu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Jest pytanie pana posła W. Frasyniuka i bardzo prosiłbym, żebyście panowie się do niego ustosunkowali. Czy są jeszcze jakieś dalsze pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselPawelJaros">Czy art. 1 ust. 3 mamy załatwiony?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Tak. Również sprawę prezydium mamy wyjaśnioną; nie ma jakiegoś zhierarchizowania prezydium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselBogdanPek">Oczywiście, rozumiem pewne emocje, jakie budzi powstanie tego Zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Nie ma emocji, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselBogdanPek">Ale one pojawiają się tu na sali, poza tą regulaminową stroną oceny. Chcę zapewnić w imieniu Zespołu, że Zespół będzie działał zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, natomiast trudno, panie pośle W. Frasyniuk, odmówić grupie posłów - obojętnie, czy są formalnie w Zespole, czy nie - zapraszania pewnych osób, przedstawicieli, itd, które zechcą zaprosić. To jest jakby już poza możliwością jakiejś kontroli politycznej.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PoselBogdanPek">Jeszcze raz chcę podkreślić, że gdyby były jakiekolwiek wątpliwości, to chociaż się tego nie stosuje, to można zapisać w ostatnim artykule, iż Zespół obowiązuje polskie pra-wodawstwo i Regulamin Sejmu RP, żeby rozstrzygnąć jakiekolwiek wątpliwości. Zapewniam, że jesteśmy grupą, która przecież będzie kontrolowana. Również Wysoka Komisja będzie miała swój udział w tym nadzorze w sprawach związanych z Regulaminem Sejmu RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Nie uzyskałem odpowiedzi. Zgadzam się z panem posłem B. Pękiem, że Zespół może zaprosić dowolną organizację i dowolnych ekspertów, natomiast w tym artykule jest wartościowane, zupełnie niepotrzebne; to tak jakby zapisać: zaprasza się tylko przyzwoitych ludzi.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Uważam, że jest to zupełnie niepotrzebny zapis, iż zaprasza się tylko tych, którzy działają na rzecz polskiej racji stanu. To jest bardzo ogólne pojęcie. Moim zdaniem, zaprasza się wszystkich tych, których Zespół uzna za właściwych na tym, czy innym spotkaniu, a więc ten fragment jest zupełnie niepotrzebny, bo zaprasza dowolnych, przez siebie ustalonych ekspertów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Panowie nie przyjmują tego jako autopoprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselBogdanPek">Ale to przecież nie oznacza, że wszyscy pozostali są niegodni, bo tak nie można tego interpretować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Przypomnę, że w parlamencie jest komisja, która się zajmuje sprawami mniejszości narodowych. Boję się, iż taki zapis może sugerować, że ktoś kto nazywa się Frasyniuk, nie powinien być w tym Zespole, dlatego że ma końcówkę "niuk" i to może sugerować, iż to nie jest człowiek, który działa w imię dobrze pojętej polskiej racji stanu. Uważam, że powinniśmy się wyzbywać takich zapisów w regulaminach, ale również w prawie. Moim zdaniem, to jest niebezpieczne wartościowanie ludzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Panowie nie przyjmujecie tego jako autopoprawki...?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselDariuszGrabowski">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Kompetencje Komisji w tym momencie się kończą, poza tym, że możemy dać wyraz swojej opinii w głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Proszę państwa, zmierzam do głosowania. Pozostaje wątpliwość dotycząca nazwy Zespołu. Czy panowie podtrzymujecie nazwę istniejącą...?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselBogdanPek">Nazwa ta oddaje szczerze intencje Zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Dobrze. Proszę państwa, przypomnę i chciałbym żebyśmy to sobie odnotowali, iż regulamin Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Polskiej Racji Stanu opiniowany na posiedzeniu Komisji w dniu 18 czerwca 1999 r. decyzją wnioskodawców zostaje poprawiony w następujących punktach, na zasadzie autopoprawki: w paragrafie 3 dodaje się sformułowanie, iż Zespół wybiera większością głosów ze swego grona prezydium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselPiotrMiszczuk">Większością głosów, ale w obecności co najmniej połowy członków Zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Tak, oczywiście: większością głosów przy obecności połowy członków Zespołu. Dziękuję, panie pośle, za tę uwagę.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PoselPawelLaczkowski">W paragrafie 5...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselPawelJaros">Jeszcze był paragraf 1 ust. 3, że przyjmowania lub wykluczania członków odbywa się w głosowaniu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselPawelLaczkowski">To pojawiło się w innym miejscu. Przechodzimy do paragrafu 5. Na drodze autopoprawki preambuła paragrafu 5 otrzymuje brzmienie: "Wykorzystując przewidziane prawem środki służące wykonywaniu obowiązków poselskich i senatorskich Zespół w szczególności:"</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Dalej w paragrafie 9 następuje wykreślenie akapitu ostatniego tzn. 5, mówiącego o posiedzeniach jawnych i niejawnych Zespołu. Jeszcze wracając do paragrafu 5, w ust. 1 i 2 w miejsce terminu "wnioski" wprowadza się termin "opinie".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Kolega zwrócił uwagę na paragraf 1 pkt. 3. Czy mieliśmy taką tradycję w jakimkolwiek zespole, żeby się przyjmowało do grona zespołu ludzi poprzez głosowania? Moim zdaniem, każdy parlamentarzysta ma prawo zapisania się do tego czy innego zespołu. Rozumiem, że w większości regulaminów nie było regulowane, w jaki sposób usunąć ewentualną osobę, bo nigdy taki problem nie stawał, ale w żadnym regulaminie, który do tej pory uchwaliliśmy, nie było zapisu takiego, jaki jest w pkt. 3; dlatego - moim zdaniem - ma to trochę charakter formacji, czy bardziej już koła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Sądzę panowie, że w tej sprawie musimy się zgodzić z panem posłem W. Frasyniukiem. Nie przypominam sobie również takiego regulaminu, w którym głosowanie rozstrzygałoby o przyjęciu, dlatego że to godzi w tę zasadę regulaminą, że zespół jest otwarty. W związku z tym rzeczywiście jest problem.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Jeśli można zaproponować, to czy panowie dokonalibyście autopoprawki, iż przyjęcie do Zespołu następuje poprzez złożenie deklaracji, a wykluczenie odbywa się w głosowaniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselBogdanPek">Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselPawelLaczkowski">A więc zmieniamy paragraf 1 pkt. 3: przyjęcie do Zespołu następuje poprzez złożenie deklaracji, można dodać pisemnej deklaracji. To już będą chyba wszystkie poprawki, które - odbieram od panów taką deklarację - przyjmujecie jako autopoprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselBogdanPek">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy Komisja wyraża zgodę, aby w sprawie regulaminu Zespołu Parlamentarnego na Rzecz Polskiej Racji Stanu w brzmieniu przedstawionym na posiedzeniu w dniu 18 czerwca 1999 r. wraz z naniesionymi autopoprawkami wydać opinię pozytywną? Oczywiście, kierujemy tę opinię do pana marszałka M. Płażyńskiego. Kto z członków Komisji jest za wydaniem takiej pozytywnej opinii?</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PoselPawelLaczkowski">W głosowaniu 5 posłów opowiedziało się za wydaniem pozytywnej opinii, nie było osób przeciwnych, a 5 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#PoselPawelLaczkowski">A więc Komisja większością głosów pozytywnie opiniuje regulamin wraz z naniesionymi poprawkami i taką opinię Komisja przedstawi panu marszałkowi M. Płażyńskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoselDariuszGrabowski">W imieniu Zespołu dziękujemy Wysokiej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Dziękujemy państwu za udział. Na tym dzisiejsze posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich zamykam. Członków Komisji zapraszam na rozpoczynające się za chwilę posiedzenie wspólne z Komisją Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>