text_structure.xml
12.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Dzisiejsze posiedzenie miało być poświęcone rozpatrzeniu sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskich projektów ustaw dotyczących inicjatywy ustawodawczej obywateli. W międzyczasie sytuacja w zakresie prac legislacyjnych uległa zasadniczej zmianie w związku z tym, że wpłynęły nowe dokumenty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Proszę przewodniczącego Jerzego Wierchowicza o zreferowanie sprawy oraz złożenie propozycji, które zostały uzgodnione przez prezydia obydwu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJerzyWierchowicz">Otrzymaliśmy projekt rządowy dotyczący tej samej materii, która jest przedmiotem projektu poselskiego, znajdującego się obecnie w opracowaniu. W dniu jutrzejszym mieliśmy usłyszeć sprawozdanie z odbytych prac. Rządowy projekt ustawy o trybie postępowania w sprawie inicjatywy ustawodawczej obywateli znajduje się w druku sejmowym nr 740.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselJerzyWierchowicz">W związku z tym, że marszałek Sejmu skierował ów projekt do pierwszego czytania na forum naszych Komisji, musimy je odbyć, zawiadamiając o posiedzeniu wszystkich posłów. Czynność ta nie została dokonana, dlatego też w dniu jutrzejszym nie możemy przystąpić do pierwszego czytania projektu rządowego. Formalność musi być dopełniona. Myślę, że do pierwszego czytania będziemy mogli przystąpić w następnym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselJerzyWierchowicz">Najprawdopodobniej po pierwszym czytaniu rządowy projekt ustawy o trybie postępowania w sprawie inicjatywy ustawodawczej obywateli skierujemy do podkomisji, która opracowywała projekt poselski. Myślę, że podkomisja będzie musiała dokonać kompilacji dwóch projektów: rządowego i poselskiego. Po wypracowaniu sprawozdania przystąpimy do pracy na forum połączonych Komisji. Będziemy rozpatrywać obydwa projekty. Tak będzie bardziej ekonomicznie. W dniu dzisiejszym moglibyśmy rozpoznać sprawozdanie z prac podkomisji nad projektem poselskim, ale i tak czekałaby nas praca nad projektem rządowym.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselJerzyWierchowicz">W związku z tym proponujemy zakończyć nasze dzisiejsze posiedzenie. Sekretariaty Komisji wystosują do wszystkich posłów informację o pierwszym czytaniu projektu rządowego. Od tego czasu musi upłynąć tydzień. Po tym terminie niezwłocznie wyznaczymy posiedzenie Komisji: Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Regulaminowej i Spraw Poselskich na którym skierujemy projekt rządowy do podkomisji, która pracuje nad projektem poselskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy ktoś pragnie zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselMariuszGrabowski">Jestem wnioskodawcą jednego z projektów, który był przedmiotem prac podkomisji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselMariuszGrabowski">Mamy trzy uwagi.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselMariuszGrabowski">Po pierwsze, propozycja przedstawiona przez prezydia Komisji jest niewątpliwie słuszna z punktu widzenia ekonomii prac Komisji i podkomisji.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselMariuszGrabowski">Po drugie, czy decyzja marszałka Sejmu o skierowaniu projektu ustawy do pierwszego czytania na forum Komisji jest zgodna z konstytucją? Chodzi tu przecież o projekt ustawy dotyczący praw i obowiązków obywateli. Czy pierwsze czytanie takiego projektu nie powinno odbyć się na forum Sejmu?</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselMariuszGrabowski">Po trzecie, jako poseł wnioskodawca jednego z projektów pragnę pogratulować rządowi zręczności w obstrukcji prac ustawodawczych parlamentarzystów. Mamy do czynienia z wniesieniem inicjatywy ustawodawczej w sytuacji, gdy wiadomo było, że posłowie już blisko rok pracują nad trzema projektami ustaw w tej materii. Po bólach związanych z półrocznymi pracami podkomisji, ich efekt w końcu trafia na forum Komisji. Pojawia się szansa, że w najbliższym kwartale obywatele będą mogli korzystać z inicjatywy ustawodawczej.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PoselMariuszGrabowski">Proponuję, żeby autorzy podobnych pomysłów proceduralnych przyjęli rycerską postawę i występowali z otwartą przyłbicą, wnosząc propozycję zmiany konstytucji polegającą na likwidacji inicjatywy ustawodawczej obywateli, jeżeli nie jest im ona na rękę, bądź też, aby stosowali bardziej rycerskie metody.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy ktoś jeszcze pragnie wypowiedzieć się w tej sprawie? Jeżeli nie, proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu, aby zechciał wyjaśnić wątpliwość podniesioną przez pana posła Mariusza Grabowskiego, dotyczącą zgodności z konstytucją decyzji o odbyciu pierwszego czytania rządowego projektu ustawy przez Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Rzeczywiście do niedawna było tak, jak powiedział pan poseł Mariusz Grabowski. Niedawno zmieniono wszakże regulamin Sejmu. Przypominam, że w art. 34 ust. 2 wymieniono projekty ustaw, które mogą być wnoszone na pierwsze czytanie na posiedzenie Sejmu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Są to projekty ustaw:</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">- dotyczących zmiany konstytucji,</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">- dotyczących zmian budżetowych,</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">- dotyczących zmian podatkowych,</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">- dotyczących wyborów prezydenta, do Sejmu i Senatu oraz organów samorządu terytorialnego,</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">- regulujących ustrój i właściwości władz publicznych,</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">- kodeksów.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W kolejnych ustępach stwierdza się, że marszałek Sejmu oczywiście może skierować inne projekty do pierwszego czytania na forum Sejmu oprócz tych, które zostały określone w przytoczonym przepisie, jeżeli przemawiają za tym różne względy.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Tutaj należy uznać, że mamy do czynienia z wykonaniem przepisów konstytucji. Pierwsze czytanie można przeprowadzić na posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Odpowiedź jest jasna. Teraz sami musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy zależy nam na przyspieszeniu prac nad inicjatywą ustawodawczą obywateli, czy też na ich opóźnieniu. Jeżeli zależy nam na ich przyspieszeniu, to przychylam się do wniosku pana przewodniczącego Jerzego Wierchowicza.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Proponuję, aby w dniu dzisiejszym poprzestać na wyznaczeniu terminu pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o trybie postępowania w sprawie inicjatywy ustawodawczej obywateli na forum połączonych Komisji. To wszystko co dzisiaj możemy zrobić dla jak najszybszego zakończenia prac dotyczących owej inicjatywy.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Od ogłoszenia wiadomości o pierwszym czytaniu projektu ustawy musi upłynąć sześć dni. A więc możemy je odbyć w przyszłym tygodniu, jeżeli byłoby to możliwe ze względu na kalendarz innych prac legislacyjnych i zebrać Komisję. Jeżeli nie będzie to możliwe, spotkanie naszych Komisji musiałoby być połączone z posiedzeniem Sejmu. W takiej sytuacji proponuję, aby odbyło się ono w przeddzień kolejnego posiedzenia Sejmu. Jeżeli miałoby ono miejsce w następnym tygodniu, tzn. 9, 10 lub 11 grudnia, to umawiamy się, że członkowie Komisji zostaną zawiadomieni, że spotykamy się dzień wcześniej o godz. 16oo. Jeśli w przyszłym tygodniu nie będzie posiedzenia Sejmu, zebranie Komisji zostanie odłożone do wtorku następnego tygodnia.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy są jakieś uwagi bądź inne propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJerzyMadej">Termin, który proponuje pan przewodniczący Paweł Łączkowski, jest do przyjęcia. Spotkamy się w przyszłym tygodniu, jeżeli będzie posiedzenie Sejmu, bądź najpóźniej za dwa tygodnie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselJerzyMadej">Proponuję, żeby pierwsze czytanie projektu rządowego - chociaż trudno je nazwać pierwszym czytaniem - połączyć z omówieniem projektu poselskiego, który rozpatrywała podkomisja. Zgłoszono do niego wiele uwag. Podkomisja mogłaby wyciągnąć wnioski z tego, co sama opracowała, a także z tego, co przedłożył rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Jest to bardzo trafna sugestia. Mam nadzieję, że pan poseł Zbigniew Wawak będzie mógł w taki sposób przygotować się do pierwszego czytania, żeby jednocześnie mógł konfrontować projekt rządowy z ustaleniami, które poczynił zespół, którym kieruje.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselZbigniewWawak">Nie kierowałem pracami podkomisji. Zostałem jedynie wyznaczony na jej sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselZbigniewWawak">W zależności od woli połączonych Komisji będzie można albo przystąpić do pierwszego czytania, albo powołać podkomisję w celu wykonania określonej pracy.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselZbigniewWawak">Przygotowując się do przedstawienia sprawozdania z pracy podkomisji, dostrzegłem szereg mankamentów, które mogą wywołać wiele burzliwych i gorących dyskusji. Być może dobrze się stało, że podkomisja będzie mogła jeszcze raz przejrzeć przygotowany przez siebie projekt z uwzględnieniem projektu rządowego. Mam nadzieję, że wypadkowa będąca efektem dodatkowych prac podkomisji ułatwi pracę połączonych Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzyMadej">Odnoszę wrażenie, że pan poseł Zbigniew Wawak, źle zrozumiał moje intencje.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselJerzyMadej">Chodziło mi o to, żeby na następnym posiedzeniu Komisji przeprowadzić pierwsze czytanie projektu rządowego, omówić projekt opracowany przez podkomisję, a następnie obydwa projekty skierować do podkomisji, która dalej by nad nimi pracowała. Nie chodziło mi o to, żeby podkomisja już teraz zmieniła swój projekt, jeżeli już - to dopiero po pierwszym czytaniu, które odbyłoby się na posiedzeniu połączonych Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Rozumiem, że w efekcie doszliśmy w tej sprawie do porozumienia.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy są jeszcze inne uwagi w tym zakresie? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Czeka nas wyznaczenie terminu zakończenia prac nad immunitetem poselskim, które również prowadzimy wespół w Komisjach: Regulaminowej i Spraw Poselskich oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Bardzo proszę, aby na następnym wspólnym posiedzeniu zespół zaproponował harmonogram końcowych prac w tym zakresie. Na owym posiedzeniu zrealizujemy punkt, który określiliśmy jako sprawy bieżące. Określimy harmonogram prac kończących nasze działania w dziedzinie ochrony wynikającej z immunitetu.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy są inne uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PoselPawelLaczkowski">Zamykam wspólne posiedzenie Komisji: Regulaminowej i Spraw Poselskich oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>