text_structure.xml 18.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanWyrowinski">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanWyrowinski">Na ostatnim posiedzeniu trwała długa dyskusja dotycząca poprawki szóstej. Po konsul-tacjach doszliśmy do wniosku, że Komisje w głosowaniu muszą odnieść się do jej za-sadności. Kwestionowany był fakt wyjścia przez Senat poza regulacje proponowane przez Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselStanislawStec">Nie rozumiem, dlaczego mamy wracać do tego tematu, jeśli Komisje stwierdziły, że ta poprawka jest niekonstytucyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanWyrowinski">Komisje nie podjęły decyzji w tej sprawie i dlatego musimy poddać pod głosowanie tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselJanWyrowinski">Kto z posłów opowiada się za  tym, aby poprawkę szóstą uznać za  niezgodną z zasadami procesu legislacyjnego?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselJanWyrowinski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedział się 1 poseł, 14 było przeciw, 4 wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SenatorJozefFraczek">Od kiedy  Komisje uzyskały uprawnienia przysługujące Trybunałowi Konstytucyjnemu? Komisje mogły przyjąć lub odrzucić poprawkę, a nie orzekać o jej zgodności z konstytucją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanWyrowinski">Ta sprawa nie jest do końca uregulowana w regulaminie, jednak na podstawie dyskusji doszliśmy do takiego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawPawlak">Proszę o sprawdzenie kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że mamy kworum.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka szósta wiąże się z poprawkami  ósmą i dziewiątą, zatem odnieśliśmy się w głosowaniu do wszystkich trzech poprawek.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dziesiątej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielkaAWRSPDanutaDemianiuk">Przyjęcie poprawki oznaczać będzie, że o przetargu ograniczonym będzie decydować izba rolnicza. Zwracam uwagę, że izba nie ponosi żadnej odpowiedzialności za realizację zadań Agencji z zakresu polityki państwa. Senatorowie zapomnieli o tym, że przetargi ograniczone są skierowane nie tylko do rolników ale  do osadników w ramach realizacji rządowego programu osadnictwa oraz repatrjacyjnego. W związku z tym wnosimy o odrzucenie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselBogdanPek">Sądzę, że w przypadku realizacji tych programów mogą się wypowiadać izby rolnicze, na terenie których odbywa się ten proces. Uważam, że odsuwanie izb rolniczych od podejmowania decyzji jest niezasadne, jeśli mamy mówić o samorządzie w interesie państwa i dlatego będę głosował za przyjęciem poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanWyrowinski">Zwracam uwagę, że zgodnie z poprawką przetarg będzie można ogłosić, jeśli będzie wniosek właściwej terytorialnie izby rolniczej. Gdyby wprowadzono łagodniejszą formę opinii to mielibyśmy do czynienia z inną sytuacją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselStanislawKalemba">Samorządy i izby rolnicze mają zbyt mało kompetencji. W moim przekonaniu izby rolnicze doskonale rozumieją interesy osadników i repatrjantów i dlatego opowiadam się za poparciem poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselJanWyrowinski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 12 posłów, 13 było przeciw, 4 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki jedenastej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselStanislawKopec">Poprawka zmierza do tego, aby w przetargu mogły uczestniczyć tylko osoby zamieszkałe na terenie gminy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanWyrowinski">Istotą jest zawężenie grona osób, które mogą wziąć udział w przetargu ograniczonym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzedstawicielkaAWRSPDanutaDemianiuk">Wprowadzenie tej poprawki wyeliminuje osadników, ponieważ istotą osadnictwa jest przemieszczenie mieszkańców oraz repatrjantów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselBogdanPek">Od lat mówimy o potrzebie osadnictwa i sprowadzania repatrjantów pochodzenia polskiego. Chciałbym się dowiedzieć ile osób skorzystało z takiej możliwości z zasobów Agencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzedstawicielkaAWRSPDanutaDemianiuk">W przypadku repatrjantów było to niewiele przypadków, jednak do tej pory jeśli repatrjanci chcieli uzyskać dzierżawę, to musieli startować w przetargu nieograniczonym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanWyrowinski">Jeśli przyjmiemy tę poprawkę, to praktycznie realizacja prawa wobec osób spełniających warunki osadnictwa i repatrjacji jest niemożliwa, jeśli nie będą mieszkały w danych gminach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselStanislawKalemba">Problem polega na tym, że chłopi są wyeliminowani z przetargów dotyczących terenów przyległych do ich własności tylko z tego powodu, iż w przetargu biorą udział osoby nie związane z rolnictwem i wykupują grunty. Poprawka daje szansę rolnikom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselJanWyrowinski">Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselJanWyrowinski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 16 posłów, 10 było przeciw, 3 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawka uzyskała rekomendację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dwunastej, która dotyczy normy powierzchniowej. Senat zaproponował zniesienie tej normy.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#PoselJanWyrowinski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 14 posłów, 14 było przeciw, 3 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki trzynastej, w której zaproponowano rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do udziału w przetargu ograniczonym o spółki utworzone przez pracowników byłych PGR.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W poprawce nie określono, jakie spółki mogą brać udział w przetargu. Mam nadzieję, że chodzi tylko o takie, które biorą udział w obrocie handlowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrezesAWRSPAdamTanski">Z punktu widzenia równości stron nie mamy żadnych zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselAdamBiela">Niezależnie od typu spółki, ten przepis ma znaczenie ogólne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawka jednomyślnie uzyskała rekomendację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki czternastej, polegającej na zmianie redakcyjnej. Ponieważ Komisje odniosły się pozytywnie do podobnej poprawki Senatu, to sądzę, że powinniśmy podjąć podobną decyzję.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawka jednomyślnie uzyskała rekomendację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki piętnastej, dotyczącej zasady ustalania opro-centowania należności, których spłata została odroczona lub rozłożona na raty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrezesAWRSPAdamTanski">Z trzech powodów jesteśmy przeciwni tej poprawce. Do tej pory  Agencja stosowała stopę w wysokości L oraz 2-krotności stopy redyskonta.  Dzięki temu dzierżawcy byli zainteresowani terminowym spłacaniem należności. W innym przypadku mogliśmy stosować większe oprocentowanie.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrezesAWRSPAdamTanski">Nabywcy mieszkań korzystali ze stopy w wysokości 1/5 stopy redyskonta. Jeśli nie zmienimy ustawy w tej części, to nabywcy mieliby podwyższoną stopę.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrezesAWRSPAdamTanski">Nasi klienci rozliczają się często należnościami i mieliby prawo naliczać odsetki według wyższej stopy. Powstałaby nierówność stron ze stratą dla budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania. Poprawka piętnasta i szesnasta muszą być głosowane łącznie.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselJanWyrowinski">Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawki jednomyślnie nie uzyskały rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dziewiętnastej, dotyczącej wprowadzenia normy obszarowej dzierżawionego gruntu. Dla jednej osoby fizycznej wynosić ona będzie 500 ha, dla spółki prawa handlowego 1500 ha. Przedłużenie dotychczasowych umów najmu i dzierżawy będzie ograniczone do powierzchni ograniczonej w ust. 5.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PoselJanWyrowinski">Podobna poprawka poselska nie uzyskała poparcia.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania.  Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#PoselJanWyrowinski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 18 posłów, 12 było przeciw, nikt z posłów nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawka uzyskała rekomendację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dwudziestej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrezesAWRSPAdamTanski">Zwracam uwagę, że przyjęta poprawka jest przeciwko rolnikom, ponieważ ograniczenie powierzchni dzierżawy dotyczy spółek i spółdzielni rolniczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJanWyrowinski">Potwierdzam, że ta poprawka wprowadza ograniczenie tylko dla rolników. Daję ten argument do namysłu przed ostatecznym głosowaniem na forum Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W poprawce napisano, że wypowiedzenie umowy dzierżawy dotyczącej części nieruchomości pociąga za sobą odpowiednie zmniejszenie czynszu. Nie wskazujemy jednak na jego wysokość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania.  Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselJanWyrowinski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 26 posłów, 2 było przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka uzyskała rekomendację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dwudziestej pierwszej, dotyczącej zmiany wysokości czynszu w przypadku znacznej zmiany warunków gospodarowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrezesAWRSPAdamTanski">Wnosimy o odrzucenie tej poprawki ze względu na to, że warunki dzierżawy są wyznaczane na publicznym przetargu i dlatego wprowadzanie do tego systemu warunku uznaniowości jest niebezpieczne. Z jednej strony w przypadku depresji Agencja znajdowałaby się pod naciskiem, z drugiej strony w przypadku koniunktury musiałaby podwyższać czynsz. Te sprawy są elastycznie rozstrzygane w Kodeksie cywilnym. Agencja przesuwała już terminy płatności  i umorzyła część czynszu, co miało miejsce w 1998. Nawet w przypadku załamania cen art. 357 dopuszcza możliwość renegocjowani czynszu. Wprowadzenie takiego szerokiego przepisu w tej ustawie podważa charakter przetargu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Jesteśmy przeciwni tej poprawce także z tego względu, że może to doprowadzić do nieograniczonego negocjowania czynszu ustalonego w czasie przetargu. Nikt nie jest w stanie powiedzieć jakie straty osiągnie z tego powodu Agencja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoslankaElzbietaBarys">Ten zapis może prowadzić do sytuacji korupcyjnych. W ustawach musimy unikać przepisów, które mogą wywołać takie skutki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselBogdanPek">Ta poprawka nie ma charakteru nakazowego. Stwarza możliwość i bez zgody Agencji nie stwarza zagrożenia, natomiast jest gwarancją dla dzierżawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselJanWyrowinski">Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PoselJanWyrowinski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedział się 1 poseł, 26 było przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dwudziestej drugiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofLaszkiewicz">W przypadku tej poprawki zdajemy się na decyzje posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Senat wykroczył poza swoje uprawnienia, ponieważ Sejm odnosił się do ustawy z 19 października 1991 r. natomiast Senat do jednej ze zmian tej ustawy z 29 grudnia 1993 r. Artykuł 17 ustawy ma brzmienie: "Do czasu uregulowania w odrębnej ustawie form zadość uczynienia z tytułu utraty mienia i zasad przywracania własności osobom, które na podstawie art. 81 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości, złożyły wnioski o zaliczenie wartości mienia nieruchomego pozostawionego poza granicami kraju w związku z wojną rozpoczętą w 1939 r., nie zalicza się wartości tego mienia na pokrycie ceny sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład zasobów własności rolnej Skarbu Państwa.".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzedstawicielkaAWRSPDanutaDemianiuk">Wykreślenie tego przepisu nic nie oznacza, ponieważ sprawa zadłużeń regulowana jest w ustawie o gospodarce nieruchomościami w art. 212 i 213.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoslankaElzbietaBarys">Obecnie toczy się dyskusja nad zmianą ustawy o gospodarce nieruchomościami i rozszerzeniem zakresu wysokości rekompensaty osobom, które pozostawiły mienie poza granicami Polski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoselJanWyrowinski">Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PoselJanWyrowinski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki nie opowiedział się nikt z posłów, 26 było przeciw, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#PoselJanWyrowinski">Proponuję, aby funkcję sprawozdawcy pełnił poseł Stanisław Kopeć. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#PoselJanWyrowinski">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>