text_structure.xml
18.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanWyrowinski">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanWyrowinski">Na ostatnim posiedzeniu trwała długa dyskusja dotycząca poprawki szóstej. Po konsul-tacjach doszliśmy do wniosku, że Komisje w głosowaniu muszą odnieść się do jej za-sadności. Kwestionowany był fakt wyjścia przez Senat poza regulacje proponowane przez Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselStanislawStec">Nie rozumiem, dlaczego mamy wracać do tego tematu, jeśli Komisje stwierdziły, że ta poprawka jest niekonstytucyjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanWyrowinski">Komisje nie podjęły decyzji w tej sprawie i dlatego musimy poddać pod głosowanie tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselJanWyrowinski">Kto z posłów opowiada się za tym, aby poprawkę szóstą uznać za niezgodną z zasadami procesu legislacyjnego?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselJanWyrowinski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedział się 1 poseł, 14 było przeciw, 4 wstrzymało się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SenatorJozefFraczek">Od kiedy Komisje uzyskały uprawnienia przysługujące Trybunałowi Konstytucyjnemu? Komisje mogły przyjąć lub odrzucić poprawkę, a nie orzekać o jej zgodności z konstytucją.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanWyrowinski">Ta sprawa nie jest do końca uregulowana w regulaminie, jednak na podstawie dyskusji doszliśmy do takiego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawPawlak">Proszę o sprawdzenie kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że mamy kworum.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka szósta wiąże się z poprawkami ósmą i dziewiątą, zatem odnieśliśmy się w głosowaniu do wszystkich trzech poprawek.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dziesiątej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielkaAWRSPDanutaDemianiuk">Przyjęcie poprawki oznaczać będzie, że o przetargu ograniczonym będzie decydować izba rolnicza. Zwracam uwagę, że izba nie ponosi żadnej odpowiedzialności za realizację zadań Agencji z zakresu polityki państwa. Senatorowie zapomnieli o tym, że przetargi ograniczone są skierowane nie tylko do rolników ale do osadników w ramach realizacji rządowego programu osadnictwa oraz repatrjacyjnego. W związku z tym wnosimy o odrzucenie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselBogdanPek">Sądzę, że w przypadku realizacji tych programów mogą się wypowiadać izby rolnicze, na terenie których odbywa się ten proces. Uważam, że odsuwanie izb rolniczych od podejmowania decyzji jest niezasadne, jeśli mamy mówić o samorządzie w interesie państwa i dlatego będę głosował za przyjęciem poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanWyrowinski">Zwracam uwagę, że zgodnie z poprawką przetarg będzie można ogłosić, jeśli będzie wniosek właściwej terytorialnie izby rolniczej. Gdyby wprowadzono łagodniejszą formę opinii to mielibyśmy do czynienia z inną sytuacją.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselStanislawKalemba">Samorządy i izby rolnicze mają zbyt mało kompetencji. W moim przekonaniu izby rolnicze doskonale rozumieją interesy osadników i repatrjantów i dlatego opowiadam się za poparciem poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselJanWyrowinski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 12 posłów, 13 było przeciw, 4 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki jedenastej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselStanislawKopec">Poprawka zmierza do tego, aby w przetargu mogły uczestniczyć tylko osoby zamieszkałe na terenie gminy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanWyrowinski">Istotą jest zawężenie grona osób, które mogą wziąć udział w przetargu ograniczonym.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzedstawicielkaAWRSPDanutaDemianiuk">Wprowadzenie tej poprawki wyeliminuje osadników, ponieważ istotą osadnictwa jest przemieszczenie mieszkańców oraz repatrjantów.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselBogdanPek">Od lat mówimy o potrzebie osadnictwa i sprowadzania repatrjantów pochodzenia polskiego. Chciałbym się dowiedzieć ile osób skorzystało z takiej możliwości z zasobów Agencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzedstawicielkaAWRSPDanutaDemianiuk">W przypadku repatrjantów było to niewiele przypadków, jednak do tej pory jeśli repatrjanci chcieli uzyskać dzierżawę, to musieli startować w przetargu nieograniczonym.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanWyrowinski">Jeśli przyjmiemy tę poprawkę, to praktycznie realizacja prawa wobec osób spełniających warunki osadnictwa i repatrjacji jest niemożliwa, jeśli nie będą mieszkały w danych gminach.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselStanislawKalemba">Problem polega na tym, że chłopi są wyeliminowani z przetargów dotyczących terenów przyległych do ich własności tylko z tego powodu, iż w przetargu biorą udział osoby nie związane z rolnictwem i wykupują grunty. Poprawka daje szansę rolnikom.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselJanWyrowinski">Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselJanWyrowinski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 16 posłów, 10 było przeciw, 3 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawka uzyskała rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dwunastej, która dotyczy normy powierzchniowej. Senat zaproponował zniesienie tej normy.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PoselJanWyrowinski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 14 posłów, 14 było przeciw, 3 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki trzynastej, w której zaproponowano rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do udziału w przetargu ograniczonym o spółki utworzone przez pracowników byłych PGR.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W poprawce nie określono, jakie spółki mogą brać udział w przetargu. Mam nadzieję, że chodzi tylko o takie, które biorą udział w obrocie handlowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrezesAWRSPAdamTanski">Z punktu widzenia równości stron nie mamy żadnych zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselAdamBiela">Niezależnie od typu spółki, ten przepis ma znaczenie ogólne.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawka jednomyślnie uzyskała rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki czternastej, polegającej na zmianie redakcyjnej. Ponieważ Komisje odniosły się pozytywnie do podobnej poprawki Senatu, to sądzę, że powinniśmy podjąć podobną decyzję.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawka jednomyślnie uzyskała rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki piętnastej, dotyczącej zasady ustalania opro-centowania należności, których spłata została odroczona lub rozłożona na raty.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrezesAWRSPAdamTanski">Z trzech powodów jesteśmy przeciwni tej poprawce. Do tej pory Agencja stosowała stopę w wysokości L oraz 2-krotności stopy redyskonta. Dzięki temu dzierżawcy byli zainteresowani terminowym spłacaniem należności. W innym przypadku mogliśmy stosować większe oprocentowanie.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrezesAWRSPAdamTanski">Nabywcy mieszkań korzystali ze stopy w wysokości 1/5 stopy redyskonta. Jeśli nie zmienimy ustawy w tej części, to nabywcy mieliby podwyższoną stopę.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrezesAWRSPAdamTanski">Nasi klienci rozliczają się często należnościami i mieliby prawo naliczać odsetki według wyższej stopy. Powstałaby nierówność stron ze stratą dla budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania. Poprawka piętnasta i szesnasta muszą być głosowane łącznie.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselJanWyrowinski">Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawki jednomyślnie nie uzyskały rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dziewiętnastej, dotyczącej wprowadzenia normy obszarowej dzierżawionego gruntu. Dla jednej osoby fizycznej wynosić ona będzie 500 ha, dla spółki prawa handlowego 1500 ha. Przedłużenie dotychczasowych umów najmu i dzierżawy będzie ograniczone do powierzchni ograniczonej w ust. 5.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PoselJanWyrowinski">Podobna poprawka poselska nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#PoselJanWyrowinski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 18 posłów, 12 było przeciw, nikt z posłów nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawka uzyskała rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dwudziestej.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrezesAWRSPAdamTanski">Zwracam uwagę, że przyjęta poprawka jest przeciwko rolnikom, ponieważ ograniczenie powierzchni dzierżawy dotyczy spółek i spółdzielni rolniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselJanWyrowinski">Potwierdzam, że ta poprawka wprowadza ograniczenie tylko dla rolników. Daję ten argument do namysłu przed ostatecznym głosowaniem na forum Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W poprawce napisano, że wypowiedzenie umowy dzierżawy dotyczącej części nieruchomości pociąga za sobą odpowiednie zmniejszenie czynszu. Nie wskazujemy jednak na jego wysokość.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselJanWyrowinski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 26 posłów, 2 było przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka uzyskała rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dwudziestej pierwszej, dotyczącej zmiany wysokości czynszu w przypadku znacznej zmiany warunków gospodarowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrezesAWRSPAdamTanski">Wnosimy o odrzucenie tej poprawki ze względu na to, że warunki dzierżawy są wyznaczane na publicznym przetargu i dlatego wprowadzanie do tego systemu warunku uznaniowości jest niebezpieczne. Z jednej strony w przypadku depresji Agencja znajdowałaby się pod naciskiem, z drugiej strony w przypadku koniunktury musiałaby podwyższać czynsz. Te sprawy są elastycznie rozstrzygane w Kodeksie cywilnym. Agencja przesuwała już terminy płatności i umorzyła część czynszu, co miało miejsce w 1998. Nawet w przypadku załamania cen art. 357 dopuszcza możliwość renegocjowani czynszu. Wprowadzenie takiego szerokiego przepisu w tej ustawie podważa charakter przetargu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Jesteśmy przeciwni tej poprawce także z tego względu, że może to doprowadzić do nieograniczonego negocjowania czynszu ustalonego w czasie przetargu. Nikt nie jest w stanie powiedzieć jakie straty osiągnie z tego powodu Agencja.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoslankaElzbietaBarys">Ten zapis może prowadzić do sytuacji korupcyjnych. W ustawach musimy unikać przepisów, które mogą wywołać takie skutki.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselBogdanPek">Ta poprawka nie ma charakteru nakazowego. Stwarza możliwość i bez zgody Agencji nie stwarza zagrożenia, natomiast jest gwarancją dla dzierżawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PoselJanWyrowinski">Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PoselJanWyrowinski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedział się 1 poseł, 26 było przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dwudziestej drugiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofLaszkiewicz">W przypadku tej poprawki zdajemy się na decyzje posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Senat wykroczył poza swoje uprawnienia, ponieważ Sejm odnosił się do ustawy z 19 października 1991 r. natomiast Senat do jednej ze zmian tej ustawy z 29 grudnia 1993 r. Artykuł 17 ustawy ma brzmienie: "Do czasu uregulowania w odrębnej ustawie form zadość uczynienia z tytułu utraty mienia i zasad przywracania własności osobom, które na podstawie art. 81 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości, złożyły wnioski o zaliczenie wartości mienia nieruchomego pozostawionego poza granicami kraju w związku z wojną rozpoczętą w 1939 r., nie zalicza się wartości tego mienia na pokrycie ceny sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład zasobów własności rolnej Skarbu Państwa.".</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzedstawicielkaAWRSPDanutaDemianiuk">Wykreślenie tego przepisu nic nie oznacza, ponieważ sprawa zadłużeń regulowana jest w ustawie o gospodarce nieruchomościami w art. 212 i 213.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoslankaElzbietaBarys">Obecnie toczy się dyskusja nad zmianą ustawy o gospodarce nieruchomościami i rozszerzeniem zakresu wysokości rekompensaty osobom, które pozostawiły mienie poza granicami Polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PoselJanWyrowinski">Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PoselJanWyrowinski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki nie opowiedział się nikt z posłów, 26 było przeciw, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#PoselJanWyrowinski">Proponuję, aby funkcję sprawozdawcy pełnił poseł Stanisław Kopeć. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#PoselJanWyrowinski">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>