text_structure.xml 65.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanLitynski">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej. Witam serdecznie wszystkich przybyłych na dzisiejsze posiedzenie. W dniu dzisiejszym zaopiniujemy projekty: rządowy i poselski. Czy ktoś chciałby zgłosić uwagi do porządku dziennego? Nikt się nie zgłasza, wobec tego przechodzimy do procedowania.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanLitynski">Pierwszy do zaopiniowania jest art. 48 dotyczący funduszu alimentacyjnego. W druku poselskim jest to art. 50. Proszę przedstawiciela rządu o przedstawienie tego artykułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaHibner">Proponujemy, aby w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmienić kompetencje zarządzania funduszem alimentacyjnym. Chodzi nam o przeniesienie centralnego finansowania na finansowanie przez powiaty. Oczywiście zachowamy procedurę egzekucji zobowiązań alimentacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaHibner">Wprowadzamy następujące innowacje:</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaHibner">- w miastach kwestie te byłyby regulowane przez miejskie ośrodki pomocy społecznej,</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaHibner">- w powiatach ziemskich przez powiatowe centra pomocy rodzinie we współpracy z gminnymi ośrodkami pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaHibner">W ustawie przyjęto rok bazowy 2000, w związku z tym zachowujemy w udziałach podatkowych oraz w mechanizmie wyrównawczym kwotę, która w tym roku została przekazana w formie dotacji do Zakładu Ubezpieczeń społecznych na rzecz świadczeń z funduszu. Kwota ta wynosi 880 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanLitynski">Czy ktoś mógłby powiedzieć mi, czy są różnice pomiędzy projektami? Zrozumiałem, że nie ma żadnych różnic, w związku z tym opiniujemy oba zapisy. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaAnnaFilek">Czy na sali obecny jest wnioskodawca projektu poselskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanLitynski">Niestety, wnioskodawca jest nieobecny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Jeżeli chodzi o różnice pomiędzy projektami, to chciałam powiedzieć, że wersja rządowa jest lepiej opracowana. Zapisy są rzetelniej skonstruowane, ponieważ pracowali nad nimi pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">W zapisach rządowych przewidziane są staranne procedury dotyczące przekazywania dokumentacji zawierającej los pracowników obsługujących fundusz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaJolantaBanach">Chciałabym dowiedzieć się, czy kwota 880 mln zł zostanie przekazana jako dodatek nie tylko w roku, w którym wejdą w życie przepisy? Jeżeli przepisy te mają być stałe, to brakuje przepisu gwarantującego permanentne przekazywanie środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Zmiana systemu finansowania zadań własnych powiatu - takim zadaniem stanie się Fundusz Alimentacyjny - jest przeprowadzona w następujący sposób, że w roku 2000, który jest rokiem bazowym obliczamy koszty obsługi tego zadania, które transformuje się na zwiększone dochody podatkowe oraz mechanizm wyrównawczy.Obliczając tę kwotę w latach 2001 lub 2002 zaznaczamy, że zostanie ona powiększona relatywnie do wzrostu z dochodu z tytułu podatków. To nie jest jednorazowa kwota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoslankaJolantaBanach">Rząd założył, że największy udział samorządów, zwłaszcza w podatku dochodowym zrekompensuje obecną dotację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Kompetencje te znajdują się w dochodach podatkowych powiatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoslankaJolantaBanach">Jednocześnie powiat otrzymuje zadania, które realizował jako zadania zlecone. Oznaczałoby to, że w tym zwiększonym udziale w podatku dochodowym mieszczą się wszystkie zadania określone jako obligatoryjne. Moim zdaniem, jest to bardzo ryzykowne rozwiązanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanLitynski">Chciałbym się dowiedzieć, czy została przeprowadzona symulacja mówiąca, które powiaty stracą, a które zyskują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Nie mogliśmy dokonać symulacji, ponieważ Zakład Ubezpieczeń Społecznych, do tej pory, nie przekazał nam terytorialnego rozkładu. Powiaty zasilane są sporą zwyżką przeznaczoną na różne zadania. W puli dodatkowych środków dla powiatów znajdują się zadania, które są ubezpieczeniem dla całości budżetu. Budżet ten w całości wynosi 20 mld zł. Środki te zawierają zadania powiatu, a także dochody z tytułu przekazanych zadań. Oczywiście, różnie będzie wyglądała liczba osób pobierających świadczenia. Na takiej zasadzie jest realizowane finansowanie samorządu terytorialnego od ponad 12 lat. Jest to generalna zasada korzystania z dochodów własnych na rzecz wykonywanych zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanLitynski">Zrozumiałem, że niektóre powiaty na tym stracą. Jest to bardzo prawdopodobne. Jeżeli rząd nie uczynił symulacji, to taka sytuacja jest możliwa, ponieważ nastąpi rozwarstwienie pomiędzy różnymi powiatami. Oczekiwałem, że jeżeli rząd składa taką propozycję, to będzie wiedział co się będzie działo z dochodami wszystkich powiatów w Polsce. Wydaje mi się, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest jednostką podległą i można było przeprowadzić taką symulację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejEwaLewicka">Podzielając wątpliwości państwa posłów chciałam poinformować, że rząd rozważał warunki niepewności, jakie zostaną stworzone przez tę regulację. Propozycja jest następująca, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych otrzymał dwumiesięczny okres na przygotowanie dla państwa odpowiednich wyliczeń. Nie ma tych wyliczeń dlatego, że w ZUS nie prowadzono tego typu statystyk. Wyjaśnię dlaczego tak było.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejEwaLewicka">Zakład Ubezpieczeń Społecznych ma zorganizowaną strukturę dotyczącą zobowiązanych do alimentacji, w związku z tym nie posiada statystyk dotyczących liczby osób pobierających tego typu świadczenia na poziomie powiatu, ponieważ dla tej instytucji nie istnieje tego typu struktura organizacyjna. Jeżeli chcemy przekazać państwu informację, ilu świadczeniobiorców będzie na terenie każdego powiatu, to będziemy musieli po kolei przeglądać wszystkie kartoteki.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejEwaLewicka">Gdyby zdarzyło się, że będą powiaty, które stracą, to rząd zaproponuje modyfikacje, co do złożonej propozycji. Fundusz alimentacyjny jest propozycją warunkową, ponieważ decyzja jest zależna od analizy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Dodatkowo chciałam powiedzieć, że wstępnie prognozujemy, iż największa liczba świadczeniobiorców będzie ulokowana w dużych aglomeracjach miejskich, które są jednostkami terytorialnymi efektywnie korzystającymi ze swoich źródeł podatkowych. Na pewno te regiony nie będą należały do najuboższych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Kolejna kwestia to osłona w przypadkach ekstremalnych polegająca na wprowadzeniu rezerwy 150 mln zł, która będzie przedłużana na kolejne lata. Pozwoli ona wyrównywać dochody tym jednostkom samorządu terytorialnego, które poniosą straty. Szacujemy, iż takie przypadki losowe mogą w powiatach wynosić około 20 mln zł, w województwach - 30 mln zł, a w gminach około 90 mln zł. Rezerwa w wysokości 150 mln zł powinna pokryć wszelkie nieprzewidziane wydatki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanLitynski">Czy jest to zagwarantowane w ustawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Jest to zagwarantowane w przepisach przejściowych. Artykuł 77. ust 1 sprawozdania podkomisji mówi, że na 2000 r. ustala się rezerwę subwencji ogólnej w wysokości 3% sumy planowanych kwot dodatków równoważących.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJanLitynski">Chciałbym się dowiedzieć, jak możemy opiniować coś czego nie ma?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Niestety, podkomisja zakończyła swoje prace.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoslankaAnnaFilek">Wydaje mi się, że nie jesteśmy przygotowani do zaopiniowania projektu. Istnieją materiały podkomisji, a my ich nie otrzymaliśmy. Proponuję, abyśmy zaczekali z procedowaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJanLitynski">Przypominam, iż mamy zaopiniować projekty ustaw, a nie projekty podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoslankaAnnaFilek">Stwierdzam, że w obu projektach brakuje symulacji dotyczącej części ustawy, którą mamy zaopiniować. Odnoszę wrażenie, że sztucznie wprowadzane jest wrażenie, że będzie lepiej dla powiatów, gdy otrzymają nowe zadania, natomiast nie ma żadnych konkretów w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoslankaAnnaFilek">Nie otrzymaliśmy symulacji, w związku z tym nie możemy przyjąć, że środki te pokryją nowe zadania powiatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJanLitynski">Taki jest cel całej reformy samorządowej, że powiaty otrzymały zadania własne. Nie wiadomo, jak to będzie działało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoslankaJolantaBanach">Chciałam uzupełnić wypowiedź pani poseł Anny Filek, która wypowiedziała odmienną myśl od pana posła Jana Lityńskiego. Nie możemy ustosunkować się do tej zmiany, ponieważ nie otrzymaliśmy katalogu zadań własnych z obecną wyceną ich kosztów.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoslankaJolantaBanach">Powinniśmy także mieć zapisane w art. 7 i w rozdz. 4, czy kwoty kryjące się pod skomplikowanymi algorytmami pokrywają zadania realizowane jako zadania zlecone.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoslankaJolantaBanach">Poseł Zygmunt Żymełka /niez./: Moje pytanie kieruję do pani minister Elżbiety Hibner. Jak rząd ustosunkowuje się do stanowiska siedmiu przedstawicieli jednostek samorządowych? Pytam o to, ponieważ przeczytałem pismo, w którym wyrażone jest zaniepokojenie, że powiaty są obarczane dodatkowymi zadaniami, na które nie ma zabezpieczonych środków finansowych.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PoslankaJolantaBanach">Zastrzeżenie to dotyczy także pomocy społecznej i dodatków mieszkaniowych. Bardzo proszę o odpowiedź - czy ma to odzwierciedlenie w projekcie rządowym? Jak kształtuje się zatrzymanie podatków w gminach w krajach Unii Europejskiej? Zmierzając do Unii Europejskiej musimy zatrzymywać podatki w gminach, a nie wprowadzać do naszego państwa system dotacyjno-subwencyjny. Proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanLitynski">Ustawa zmierza w kierunku pozostawiania środków w gminach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoslankaEwaTomaszewska">Uważam, że tego rodzaju zadania powinny być realizowane na poziomie gmin lub powiatów. Zaznaczam jednak, że jeżeli przenosi się zadania ze szczebla centralnego na niższy szczebel to tracą najsłabsze jednostki. Dzieje się tak dlatego, że jeżeli ściąga się środki z własnych podatników, to w gminie słabszej ściągnie się zdecydowanie mniej środków. W zamożnych gminach nie ma tego typu problemów.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoslankaEwaTomaszewska">Moje obawy są następujące: gminy, które najbardziej potrzebują środków otrzymują ich najmniej. Dlatego uważam, że brak symulacji jest niezwykle dla nas groźny, ponieważ może spowodować, iż podejmiemy decyzję, która uderzy w najbiedniejszych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Chciałabym wypowiedzieć się w sprawie kształtowania dochodów.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">W załączniku do projektu rządowego - w którym określamy o kwotowo wyliczonych zadaniach przeniesionych do kategorii zadań własnych - mówimy o przełożeniu zadań na kwoty z lat 1999 i 2000. Na te zadania powiększono kwoty w podatkach.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Jeżeli chodzi o najbiedniejszych, to nie ma niebezpieczeństwa, że gminy te nie ściągną podatków ze swoich obywateli. Stanie się tak dlatego, że wszystkie kategorie podatków lokalnych, które wprost pobiera jednostka samorządu terytorialnego dotyczą wyłącznie gmin. Pozostałe jednostki samorządu terytorialnego nie mają własnych dochodów podatkowych. Ich dochody polegają na wyliczonych udziałach w podatkach państwowych. W kategorii powiatów mamy zjawisko nierównomiernego rozłożenia wydajności podatkowej. W gminach te różnice wynoszą 2000-krotność, natomiast w powiatach to rozłożenie jest 200-krotne. Najbiedniejsi korzystają z mechanizmu wyrównawczego, który ich osłania. Nie ma on związku z wydajnością podatkową na danym terenie, tylko ma związek z dochodem najwydajniejszego źródła w budżecie państwa jakim są podatki pośrednie.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Mechanizm wyrównawczy jest skonstruowany na podstawie udziałów w podatkach akcyzowych, VAT. Po raz pierwszy oferujemy samorządom udział w tych podatkach. Do tej pory samorządy nie korzystały z zasilania funduszy publicznych z tego rodzaju podatków. Każdy wzrost gospodarczy, chociażby drgnienie koniunktury gospodarczej powoduje wzrost dochodów z tytułu podatku VAT i akcyzy. Na podstawie tych podatków został skonstruowany mechanizm wyrównawczy, który "zasypuje dół" dochodowy powstający w gminach, a także w powiatach, w najmniejszej części na terenach województw. Powtarzam, że najbiedniejsi są najlepiej osłonięci.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Kolejna kwestia. Największe wydatki na pomoc społeczną ponoszą jednostki znajdujące się na obszarach byłych PGR. W tej ustawie została zawarta odrębna oferta dla tych jednostek. Są to gwarantowane ustawowo 10% dochody z Agencji Rolnej Skarbu Państwa skierowane do powiatów znajdujących się na terenach byłych PGR.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Pomoc społeczna w największym nasileniu występuje na obszarach aglomeracji miejskich. Właśnie te jednostki samorządu terytorialnego mają najwyższą wydajność podatkową. W tym przypadku nie powinno być obaw, ponieważ wszystkie wyliczenia ukazują tę prawidłowość.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Chciałabym wypowiedzieć się w sprawie wiarygodności danych. Jeżeli chodzi o obszar funkcjonowania Ministerstwa Finansów, to Departament Dochodu Jednostek Samorządu Terytorialnego jest jedynym departamentem, gdzie bazy danych są w pełni zautomatyzowane. Na nośnikach elektronicznych mamy zapisane bazy danych na rok 1999 i 2000. Skonstruowanie algorytmu do przeliczania tych dochodów wiąże się ze skonstruowaniem programu komputerowego. Zostało to dokonane w Ministerstwie Finansów. Wielokrotnie powtarzałam, że te bazy danych są ogólnie dostępne. Dostarczyliśmy je wszystkim związkom samorządu terytorialnego na poziomie gmin, powiatów i województw. Przekazaliśmy je Agencji Rozwoju Regionalnego. Dane te były weryfikowane niezależnie od Ministerstwa Finansów. W związku z tym, to co proponujemy nie jest przybliżoną symulacją, która może być niebezpieczeństwem dla samorządów, tylko jest to bardzo rzetelnie policzony pieniądz na podstawie rzeczywistych dochodów i wydatków wszystkich jednostek w kraju przez okres ostatnich dwóch lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoslankaAnnaFilek">Chciałabym się zapytać - jeżeli posiadają państwo takie dane to dlaczego dostarczyliście nam zbiorowe cyfry, które trudno jest nam weryfikować? Dlaczego nie określili państwo, że w danym powiecie na taki dział wydaje się określoną sumę pieniędzy?</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoslankaAnnaFilek">Pani minister mówiła, że mechanizm wyrównawczy został zawarty w podatku VAT. Prosiłabym o rozszerzenie wypowiedzi, ponieważ - według mojej wiedzy - powiat bogatszy dysponuje większym dochodem z tego tytułu. Jeżeli w danym okręgu jest bezrobocie i upadają firmy to również nie ma VAT. Nie bardzo wiem, jak wygląda ten mechanizm.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoslankaAnnaFilek">Poseł Zygmunt Żymełka /niez./: Chciałem zwrócić uwagę, że należy wyrównywać dochody, ponieważ nie możemy dopuszczać w kraju do dysproporcji. Czym innym jest centralizacja gospodarki finansowej. To o to mi chodzi. W gminach znajduje się znikoma liczba podatków. Nie jest to porównywalne z krajami Unii Europejskiej. Dla przykładu podam, że w Danii pozostaje około 40%, a w Polsce około 27% Należy uściślić te dane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanLitynski">Wydaje mi się, że mówi pan nie na temat, ponieważ my mówimy o tym co się stanie, kiedy Fundusz Alimentacyjny zostanie przekazany do powiatów.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselJanLitynski">Poseł Zygmunt Żymełka /niez./: Ustosunkowywuję się do całości ustawy.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselJanLitynski">Naszym zadaniem, jest omówienie konkretnego artykułu, a nie całości ustawy. Nie omawiamy także problemów Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoslankaJolantaBanach">Zrozumiałam - po wypowiedzi pani minister - że jedno jest pewne, iż nie można wykluczyć przypadku powiatu, który otrzyma zwiększony udział w podatkach. Uważam, że będzie to za mało z uwagi na koncentrację zadań, np. w danym powiecie wybudowano kilka domów pomocy społecznej i w związku z tym ogrom zadań jest nieadekwatny do zwiększonego udziału w podatkach.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoslankaJolantaBanach">Prosiłabym o objaśnienie mi tabeli zawartej w załączniku na str. 56. W tabeli tej przeprowadzono symulacje dotyczące dochodów starych i nowych gmin. Domagałam się takiej symulacji, lecz chciałam by przeprowadzono ją przy równoważnych zadaniach.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoslankaJolantaBanach">Chciałabym się dowiedzieć czy dobrze myślę, a mianowicie, że dochody nie ulegną znacznej zmianie w zakresie porównywalnych zadań. Oznacza to, że jeżeli dołożymy zadania, to przy takiej zmianie wielkości globalnej dochodów - przed i po zmianie ustawy - będzie mniej pieniędzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Odpowiadając na kolejne pytania chciałam zwrócić państwa uwagę na załącznik do projektu rządowego, w którym mówimy o przypadkach strat. Z symulacji wynika, że liczba stratnych powiatów wyniesie pięć. Średnia strata wyniesie 2,5%. Maksymalna strata 4,9%. Liczba zyskujących powiatów 369. Średni zysk 11%. Maksymalny zysk - 50%. To są dane statyczne, które odnoszą się do konkretnych jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Na życzenie państwa posłów możemy przynieść dokumenty, lecz będzie ich sporo, ponieważ jest to około 3 tys. jednostek. Wszystkie dokumenty można obejrzeć i na państwa życzenie możemy je przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Sumy stratnych powiatów, gmin i województw zostały zliczone. Wiemy, że jest to kwota, która nie przekroczy 150 mln zł w warunkach roku 2000. W związku z tym przekazujemy osłony, o których mówiłam wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Jeżeli przeniesiemy zadania, to odbywa się to w taki sposób, że w równomiernie zmniejsza się dotację do powiatu. Proces ten jest rozłożony na 6 lat. W tym samym czasie zwiększa się udział gminy w podatkach, w związku z tym następuje przeniesienie zadań.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Rokroczne przenoszenie zadań doprowadza do zamiany dotacji pochodzących z budżetu państwa ma ekwiwalentne dochody na obszarze jednostek samorządu terytorialnego. Oczywiście, wprowadza się osłonę dla tych, którzy mogą stracić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoslankaJolantaBanach">Myślałam, że te nowe dochody są wliczone z półapem górnym partycypacji w kosztach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Dochody są docelowo policzone w ten sposób. Można je policzyć również wariantowo rozkładając na kilka lat.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Przyjęliśmy podział - docelowy system wprowadzony przez nową ustawę oraz system obowiązujący. Przejście do nowego systemu zostało rozłożone na 6 lat dla bezpieczeństwa zmian systemu finansowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselJanLitynski">Chciałbym się dowiedzieć, co zmieniła podkomisja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Nie odpowiedziałam na pytania pani poseł Anny Filek dotyczące metody obliczania dodatku równoważącego. Udział w podatkach pośrednich jest opisany w rozdziale 4. Zakładamy, że 10% najbogatszych powiatów i gmin zachowuje w pełni wszystkie swoje dochody podatkowe.  Znosimy podział "Janosikowy", że wszystkie jednostki, które uzyskują dochód w wysokości 150% dzielą się z budżetem państwa. W tym przypadku najbogatsi mogą zainwestować w biedniejszą przyszłość, ponieważ bogactwo jest rozłożone losowo.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Jeżeli chodzi o udział w podatkach pośrednich, to jest to udział w odrębnych wpływach ze wszystkich podatków pośrednich. Gdybyśmy obliczyli rozkład terytorialny VAT, to okazałoby się, że jest on bardzo nierównomierny, a także nie jest związany z poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego danego województwa. Dodam, że ulega on zmianie na przełomie lat. Jeżeli w jakimś obszarze wzrasta eksport, to ubywa VAT. Powstanie nowy supermarket pobudzając popyt wewnętrzny, to VAT się zmienia.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Likwidując tę zmienność ustalamy udziały w ogólnej kwocie z tych dochodów i rozdzielamy według algorytmu pomiędzy najbiedniejszych.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Podział środków nie jest zależny od wysokości VAT na danym terenie, tylko od rzeczywistej wydajności z innych podatków. Jeżeli baza dochodów jest niska, to proporcjonalnie wyrównujemy środki. W najbiedniejszych gminach wiejskich dodatek wyrównawczy dochodzi do 80% budżetu. Uważamy, że jest to solidna osłona dla tych, którzy nie posiadają własnych dochodów finansowych. Na państwa życzenie możemy przedstawić te dane. Nie dołączaliśmy tego w projekcie, ponieważ jest to bardzo szeroki materiał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJanLitynski">Czy mogłaby mi pani minister podać różnice?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Zasadnicze różnice polegały na osłonie. Rząd proponował, by pokazano ją tylko w jednym roku, a w kolejnych latach Sejm decydowałby o jej przekazaniu i wysokości. Podkomisja postanowiła, że w pierwszym roku będzie to 3%, w drugim - 2%. Dopóki to wyrównanie będzie potrzebne, to będzie zapisywane jako procent od tej subwencji.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Kolejna zmiana wniesiona przez podkomisję to sposób naliczania subwencji oświatowej. W wersji rządowej subwencja oświatowa jest dzielona na jednego ucznia. Kwota ta miałaby być powiększona o inflację.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Podkomisja zmieniła wskaźnik. Kwota ma być powiększona o inflację plus 1/2 wzrostu PKB. Jest to mechanizm prorozwojowy.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Pozostałe zmiany miały charakter redakcyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoslankaJolantaBanach">Chciałabym się dowiedzieć, gdzie w tej ustawie został zawarty mechanizm, który zabezpieczałby przed takim zjawiskiem? Osoba zobowiązana do alimentacji płaci w jednym powiecie, natomiast osoba uprawniona do korzystania z funduszu mieszka w innym powiecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Ściągalność Funduszu Alimentacyjnego wynosi kilkanaście procent. Powiat posiada wyodrębnione konto, na które to wpływają zobowiązania powstające w wyniku komorniczej egzekucji na rzecz Funduszu Alimentacyjnego. Powiat dopłaca do tego subkonta kwoty skalkulowane w stosunku do obliczonych potrzeb. Kwota ta jest nienaruszalna, ponieważ jest to powiatowy budżet alimentacji.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Niewykorzystane środki można kapitalizować, w związku z tym mogą zostać wykorzystane w przyszłym roku na rzecz ustawy o Funduszu Alimentacyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SekretarzstanuEwaLewicka">Odpowiem na pytanie pani poseł Jolanty Banach. Zobowiązany mieszka w Katowicach. Komornik w jego miejscu zamieszkania dokonuje czynności egzekucyjnych. Następnie środki te są przekazywane na konto powiatu, w którym zamieszkuje osoba uprawniona do alimentacji. Obecnie jest tak, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonuje podziału i egzekucji środków.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#SekretarzstanuEwaLewicka">Poseł Helmut Paździor /niez./: Chciałbym się dowiedzieć, co się stanie jeżeli komornik nie ściągnie całej należnej kwoty?</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#SekretarzstanuEwaLewicka">Pani minister powiedziała, że w takim przypadku należy dokonać uzupełnienia z budżetu powiatowego. Ja rozumiem, iż tutaj chodzi o największe udziały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselJanLitynski">Jest to zależne od polityki powiatu.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PoselJanLitynski">Poseł Helmut Paździor /niez./: Wszystko jest zależne od tego, jaki jest to powiat.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PoselJanLitynski">Cały czas dyskutujemy nad problemem dotyczącym powiatów, które mogą stracić na wprowadzeniu nowej ustawy. Przedstawiciele rządu cały czas zaznaczają, że nie dojdzie do takiej sytuacji. Tego problemu dotyczy nasza dyskusja.  Pytanie pana posła powinno być skierowane do powiatów, ponieważ my przekazujemy subwencję, a środki rozdziela już sam powiat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoslankaAnnaBankowska">Chciałabym dowiedzieć się, jaki jest ogólny interes w przekazywaniu środków do starostw? Czy zaoszczędzimy na tym? Powszechnie wiadomo, że partycypacja osób zobowiązanych do alimentacji, jest bardzo mała. Czy na tę decyzję wpłynęła presja środowiska? Jaki będzie koszt obsługi Funduszu Alimentacyjnego? Czy spowoduje to obniżenie składki ZUS? Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuEwaLewicka">Wydaje mi się, że pytania pani poseł Anny Bańkowskiej są słuszne. Niejednokrotnie zastanawialiśmy się nad tym, co zrobić z Funduszem Alimentacyjnym. Gdy powstał projekt tej ustawy proponowano, aby fundusz zdecentralizować i przekazać powiatom. Uważam, że propozycja ta jest słuszna, ponieważ należałoby przekazać dyspozycję tym, którzy w lepszy sposób będą mogli sprawdzić sytuację dochodową osób uprawnionych. Powiaty są bliżej usytuowane, jeżeli chodzi o ośrodki pomocy społecznej. Ośrodki te w lepszym stopniu mogą sprawdzić sytuację materialną rodzin, którym mają przysługiwać te świadczenia. Jednocześnie są w stanie prowadzić taką politykę, ażeby suma świadczeń przekazanych przez gminę czy powiat dla uprawnionych była sensownie rozdzielana.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#SekretarzstanuEwaLewicka">Zakład Ubezpieczeń Społecznych był technicznym wykonawcą. Wysyłał alimenty zasądzone przez sądy, lecz nie zajmował się weryfikacją rodzin. Projekt ten niczego nie zmienia w zakresie poprawienia skuteczności egzekucji. Trzeba to bardzo wyraźnie powiedzieć. Jeżeli egzekucją zajmują się komornicy, to należałoby szukać rozwiązań w ustawie dotyczącej pracy komorników. Projekt ustawy został przygotowany przez ministra sprawiedliwości. Znajduje się on w obiegu międzyresortowym. W projekcie tym, niestety, nieulokowano wielkich nadziei, ponieważ nie uda nam się w nim przeprowadzić rewolucji. Jedyne, co możemy zrobić, to motywować komorników do tego, aby byli zainteresowani ściąganiem alimentów. Powiaty nie będą ściągały należnych alimentów, w związku z tym nie spodziewamy się specjalnych kosztów. W ustawie umieściliśmy przepisy techniczne, które wiążą się z przekazaniem całego przedsięwzięcia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do powiatów.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#SekretarzstanuEwaLewicka">Przepisy techniczne umożliwiają elastyczne postępowanie starostom. Starosta może przejąć pracowników ZUS, których uzna za potrzebnych. Zakład Ubezpieczeń Społecznych może, lecz nie musi oddać swoich pracowników. Oznacza to, że starostowie w niektórych przypadkach skorzystają z tych ofert i przejmą pracowników do działów, w których będzie im brakowało fachowego personelu. Nie spodziewamy się dużych kosztów z tego tytułu. Jest to odpowiedzialność starosty. Projekt ten był konsultowany przez przedstawicieli samorządu terytorialnego. Mimo niejasności samorządy zdecydowały się na przyjęcie tego typu zadania. ZUS także zdecydował się na oddanie dyspozycji tym funduszem. Zgłoszono jednak warunki. Decyzję tę należy podjąć jak najszybciej, ponieważ przekazanie gospodarki tego typu funduszem z dnia na dzień jest bardzo trudne. Proszę zauważyć, że ostatnie wypłaty przez ZUS będą realizowane w grudniu. Jeżeli powstaną jakieś wątpliwości, to trzeba będzie zdecydować się na szczególne rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#SekretarzstanuEwaLewicka">W dniu dzisiejszym wiadomo, że istnieje jedna zasadnicza wątpliwość, mówiąca o tym, czy nie będzie zbyt wielu powiatów, którym zabraknie środków. Wątpliwość tę będzie można rozwiać w dwóch do trzech miesięcy, ponieważ w tym czasie ZUS zobowiązał się do przedstawienia list świadczeniobiorców na poziomie każdego z powiatów. To będzie można dołączyć do algorytmów i wtedy otrzymamy cały obraz sytuacji. Na dzień dzisiejszy nie posiadamy tych danych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselJanLitynski">Powiaty bardzo chętnie przejmowały biura pracy. Doprowadziło to do całkowitego rozpadu systemu. Tak więc fakt, że powiaty chcą przejąć fundusz o niczym nie świadczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoslankaJolantaBanach">Chciałam powiedzieć, że rozumiem fakt, iż Zakład Ubezpieczeń Społecznych chce pozbyć się dodatkowego obciążenia. Nie trafia do mnie argument mówiący, że zdecentralizowanie Funduszu Alimentacyjnego pozwoli na lepsze ustalenie testu dochodowego, ponieważ spowoduje to konieczność rozdysponowania zasiłków rodzinnych w powiatach. Mamy tutaj do czynienia z analogiczną sytuacją. Starosta również lepiej ustali test dochodowy przy zasiłku rodzinnym. Pani minister jednak nie proponuje zdecentralizowania zasiłków rodzinnych, ponieważ liczba uprawnionych jest większa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselJanLitynski">Jeżeli chodzi o alimenty, to tutaj jest ważny wyrok sądowy. Powiat nie ma żadnego wpływu, tylko rozdziela środki. Czy są jakieś propozycje w tej sprawie? Słyszę, że zgłoszono propozycję negatywnego zaopiniowania.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PoselJanLitynski">Kto z państwa opowiada się za negatywnym zaopiniowaniem propozycji rządu?</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#PoselJanLitynski">Za negatywnym zaopiniowaniem propozycji rządu opowiedziało się 9 posłów, głosów przeciwnych nie było, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#PoselJanLitynski">Komisja Polityki Społecznej negatywnie opiniuje propozycję rządu z powodu braku wyliczeń, które symulowałyby zmiany dochodów i wydatków w poszczególnych powiatach oraz braku mechanizmu wyrównawczego dla powiatów, w których wzrost wydatków znacznie przekroczył wzrost dochodów.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#PoselJanLitynski">Przechodzimy do opiniowania art. 51. Proszę przedstawiciela rządu o zaprezentowanie rządowej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJoannaStaregaPiasek">Wszystkie zadania, z zakresu pomocy społecznej, przechodzą do gminy jako zadania własne. Dotyczy to również powiatów. Nie są to nowe zadania z zakresu pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJoannaStaregaPiasek">Chcę powiedzieć, że przeczytałam opinię dotyczącą zagrożeń związanych z wprowadzeniem tego artykułu. Muszę stwierdzić, że niektóre uwagi są nieaktualne, ponieważ wszystkie zadania, które wykonywała pomoc społeczna na podstawie umowy o ochronie zdrowia psychicznego, pozostają zadaniami zleconymi. Również zadaniami zleconymi pozostają kwestie związane z uchodźcami. Zadania związane z osobami chorymi psychicznie są rozdzielane między powiaty i gminy.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJoannaStaregaPiasek">W trakcie przygotowywania projektu zastanawialiśmy się nad wariantem polegającym na tym, czy zadania obligatoryjne nadal pozostaną w gestii administracji rządowej oraz będą stanowić przedłużenia obligacji państwa gwarantujących każdemu jakiś dochód. Renta socjalna i zasiłek stały jest przeznaczany dla osób bez dochodów.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJoannaStaregaPiasek">Po długiej analizie doszliśmy do wniosku, że istnieje zagrożenie polegające na tym, iż samorządy ograniczą się do zadań, na które otrzymały pieniądze, czyli ograniczą się do zadań obligatoryjnych. Nie musi jednak tak być dlatego, że może się okazać, iż w interesie samorządów będzie wykonywanie zadań nieobligatoryjnych.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJoannaStaregaPiasek">Ustawę należy czytać w całości, dlatego że w pierwszej części jest mowa o środkach pozostających w powiecie. Natomiast w drugiej części regulowane są zadania tych powiatów. W momencie, gdy rozpatrywane są części ustawy to pojawiają się wątpliwości, których nie ma po przeczytaniu całości.</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJoannaStaregaPiasek">Dyskutowaliśmy na ten temat z samorządami i doszliśmy do wniosku, że nie trzeba rozdzielać zadań finansowych od zadań opiekuńczych. Rozdzielenie tych dwóch zadań może doprowadzić do złego funkcjonowania tego systemu. Chcę powiedzieć, że proponujemy wprowadzić zapis odmienny od zapisu zawartego w ustawie. Chodzi nam o sprawowanie kontroli i nadzoru nad legalnością pracy inspektoratu socjalnego znajdującego się na poziomie wojewody. Należy określić, w jaki sposób realizowane są standardy umieszczone w ustawie lub rozporządzeniach. Mam tutaj na myśli domy opieki nad dziećmi. Wydaje mi się, że w ten sposób możemy uniknąć negatywnych zjawisk. Jedno z takich zjawisk wskazywałam na posiedzeniu Komisji. W jednym z domów dla dzieci głęboko upośledzonych kontroler wojewody nakazał wprowadzenie palarni, ponieważ w standardach jest zapisane takie wskazanie. Nikt w tym domu nie pali papierosów, mimo to w zaleceniach pokontrolnych było wskazanie otwarcia palarni.</u>
          <u xml:id="u-48.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJoannaStaregaPiasek">Najpoważniejsza zmiana to problem dotyczący odpłatności za domy pomocy społecznej. Propozycja w niej zawarta nosi próby optymalnego rozwiązania, jednak w praktyce może to wyglądać zupełnie inaczej. Utrzymanie dziecka w domu dziecka jest rzeczą prostą, ponieważ czas pobytu jest krótki.</u>
          <u xml:id="u-48.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJoannaStaregaPiasek">Proszę o równoległe przeczytanie art. 73, ponieważ zawarte jest w nim rozłożenie w czasie zmniejszających się dotacji dla poszczególnych powiatów na utrzymanie domów pomocy społecznej. Zakładamy, że finansowanie domów pomocy społecznej ma polegać na tym, że za pobyt płaci dana osoba, a jeżeli nie może tego uczynić to płacą krewni wstępni i zstępni. Jeżeli oni nie mogą płacić, to dopiero wtedy płaci gmina. Odpłatność za pobyt w domu pomocy społecznej jest zależna od dochodów całej rodziny. Problem polega na tym, że zmniejszające się dotacje ze strony budżetu wynikają z dwóch spraw: po pierwsze, z naturalnego zmniejszania się liczby osób w domach pomocy społecznej. Po drugie, na ich miejsca wchodzą osoby na nowych zasadach odpłatności. Ma to walor taki, że przy zachowaniu standardu koszty pobytu w domach pomocy społecznej mogą być adekwatne do rzeczywistych kosztów utrzymania. Chcę powiedzieć, że obecnie koszty są zróżnicowane, ponieważ jest to zależne od tego, czy powiat zlikwidował gospodarstwo pomocnicze, czy też nie uczynił tego.</u>
          <u xml:id="u-48.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJoannaStaregaPiasek">Zwracam państwa uwagę na fakt, że nie wszystkie powiaty zwracają do domu opieki środki uzyskane z odpłatności za pobyt w nim. Jeżeli powiaty będą wpłacały wszystkie uzyskane z tego tytułu środki z powrotem na rzecz tego domu, to nie będzie problemów z ich utrzymaniem.</u>
          <u xml:id="u-48.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJoannaStaregaPiasek">Powstaje jednak pewien problem, który jest widoczny w art. 73, a mianowicie w roku 2002 dojdzie do obniżenia dotacji o 16%. Zachodzi obawa, czy okres ten jest to wystarczający okres na przystosowanie się do nowego systemu odpłatności za domy pomocy społecznej. Domy dziecka gromadzą w większości dzieci pochodzące z macierzystego powiatu. W domach pomocy społecznej mieszkańcami są osoby z różnych powiatów. Należy uregulować tę kwestię, ponieważ może ona przysparzać problemy. Tyle z mojej strony. Chętnie odpowiem na wszelkie pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoslankaJolantaBanach">Chciałabym zwrócić państwa uwagę na bardzo ważne sprawy, nawet natury konstytucyjnej. Nie rozumiem, dlaczego rząd zakłada ustanowienie subwencji oświatowej i kulturalnej nie ustanawiając równocześnie subwencji zaspokajającej standardy socjalne. Standardy socjalne, a zwłaszcza standardy dochodowe podlegają uregulowaniom konstytucyjnym, np. w Kodeksie pracy mamy normę określającą godziwe wynagrodzenia.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PoslankaJolantaBanach">Nie potrafię zrozumieć, dlaczego ustanawiamy subwencję kulturalną skierowaną na zaspokajanie potrzeb kulturalnych mieszkańców samorządów, a decentralizujemy standard dochodowy. Zadaniem własnym powiatu staje się zasiłek okresowy gwarantowany oraz zasiłek stały lub renta socjalna. Nie rozumiem nierównoprawności  traktowania tych spraw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#SekretarzstanuJoannaStaregaPiasek">Ustawa bardzo precyzyjnie określa standard. Wielokrotnie dyskutowaliśmy na temat subwencji socjalnej.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#SekretarzstanuJoannaStaregaPiasek">Subwencja oświatowa jest łatwa do policzenia, ponieważ w tym przypadku liczymy dzieci i koszty edukacji. Z pomocą społeczną jest związana duża liczba zadań, dlatego ustalanie wskaźników jest ogromnym problemem. Nie wiem, w jaki sposób ustalić wskaźnik subwencji socjalnej. Czy ma być to opisanie każdego świadczenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoslankaJolantaBanach">Uznaliście, że z powodów technicznych trudno jest policzyć subwencję socjalną, w związku z tym została ona zlikwidowana. Jeżeli głównym argumentem ma być łatwość obliczenia, to wydaje mi się, że nie mogę podjąć odpowiedzialnej decyzji w sytuacji, w której gwarantuje się źródło sfinansowania potrzeb kulturalnych, a nie zapewnia się środków na inne działy.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PoslankaJolantaBanach">Ustawa o pomocy społecznej określa pewne standardy, lecz nie są one do końca opracowane. Nie ma gwarancji źródła finansowania, ponieważ ogólna zasada zwiększenia udziału w podatkach dla powiatów i gmin jest tylko zasadą, niczym innym. Wydaje mi się, że jest to niewłaściwe działanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzstanuJoannaStaregaPiasek">Jeżeli uznamy szereg standardów oraz to, że istnieje wiele gmin wychodzących poza ten standard, to zaistnieje niebezpieczeństwo, że gminy będą się starały utrzymać tylko na poziomie subwencji, która będzie niska. Wydaje mi się, iż nasz spór może rozstrzygnąć tylko praktyka. Istnieje pewne niebezpieczeństwo, że w pierwszym okresie nie będzie finansowo chłonnych innowacji w pomocy społecznej. Dla osób wychodzących z domów pomocy społecznej powstają chronione domy. Nie mówię, że jest to nagminne zjawisko, lecz istnieje kilkadziesiąt takich domów. Koszty utrzymania w takim domu, są znacznie niższe od kosztów pobytu w domu pomocy społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Chciałam zwrócić uwagę, że subwencja kulturalna nie finansuje zadań z tej dziedziny, tylko się dofinansowywuje. Zadania przejęte przez samorządy są rozłożone bardzo nierównomiernie. W domach pomocy społecznej znajdują się osoby z różnych powiatów. Można przybliżyć pomoc społeczną do systemowych rozwiązań. Oczywiście, istnieją bogate i biedne powiaty, lecz jeżeli wprowadzimy rozkład terytorialny osób upoważnionych do Funduszu Alimentacyjnego, to najwięcej uprawnionych będzie w Warszawie, która jest najbogatszą gminą. Rozumując w ten sposób, Fundusz Alimentacyjny rozłożony na powiaty będzie spełniał wszelkie zobowiązania co do tych świadczeń. W związku z tym pozostawiamy niewielką osłonę.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Zwracam uwagę na następującą kwestię - subwencja niczego nie gwarantuje, ponieważ środki te mają wskazania moralne. Subwencja oświatowa powinna być przeznaczona na zadania z zakresu oświaty. Nie ma żadnych sankcji, jeżeli subwencja zostanie przeznaczona na inny cel. Uczyniła to w tym roku połowa powiatów.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Jeżeli mówimy o dofinansowaniu zadań z zakresu kultury, to środki te przeznaczamy na ośrodki, które muszą być dofinansowane. Proszę zwrócić uwagę, że poziom tej subwencji jest niski, ponieważ nie przekracza ona 150 mln zł. Tyle samo wynosi osłona przeznaczona na likwidację błędów w obliczeniach. Poziom pomocowych środków przeznaczonych na pomoc społeczną wynosi około 2 mld zł, natomiast subwencja oświatowa wynosi 22 mld zł. Proszę zwrócić uwagę, że zadanie to wiąże państwo i obywatela. Wszyscy mają obowiązek chodzenia do szkoły.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Jeżeli chodzi o domy pomocy społecznej, to gmina zawsze może dokonać wyboru usługi opiekuńczej. Bardzo dużo gmin korzystając z takiej formy pomocy społecznej, będzie mogło zaoszczędzić do 30% środków. Warunki wcale nie muszą ulec pogorszeniu, lecz może być odwrotnie, ponieważ świadczenia będą udzielane w stałym miejscu zamieszkania. Taka jest filozofia naszej propozycji, w której gmina może dokonać wyboru różnych form udzielania pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Zwracam uwagę na fakt, że im więcej będzie zadań pokrewnych w jednym punkcie, to tym bardziej zostanie to ubezpieczone przez budżet. Jeżeli przekażemy większą liczbę zadań oraz większą liczbę pieniędzy, to będzie mniejsze prawdopodobieństwo, że w jednym powiecie zabraknie na alimentację, a w drugim na dotacje mieszkaniowe. Czym większy budżet tym lepsze samoubezpieczenie tych zadań. Dlatego staraliśmy się wszędzie przekazać zadania wraz z pieniędzmi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoslankaJolantaBanach">Nie chodzi mi o ustanawianie subwencji na pomoc społeczną, lecz kuriozalnym problemem jest brak gwarancji standardów dochodowych przez budżet. Jest to dla mnie nie do pojęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselAntoniSzymanski">Powinna być gwarancja ze strony budżetu. Pani poseł Jolanta Banach mówiła, że osoby o takim dochodzie mają gwarancję wypłaty określonych świadczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoslankaJolantaBanach">Jeżeli zdarzy się powiat czy gmina, która będzie miała w swoim budżecie inne ważne wydatki i nie starczy na wypłatę zasiłków okresowych, to tych zasiłków nie wypłaci. Proszę nie mówić, że będzie lepiej, tylko proszę od razu powiedzieć, że może być gorzej. Jeżeli od 3 lat zaniżamy wydatki w niektórych działach pomocy społecznej, to wycena również jest zaniżona, co oznacza, że samorządy nie będą wykonywały żadnych zadań fakultatywnych, a pod znakiem zapytania stanie wykonywanie zadań obligatoryjnych.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PoslankaJolantaBanach">Powracając do konkretnych zmian chciałam zwrócić uwagę na jeden fakt. W zasadach odpłatności za domy pomocy społecznej proponuje się, by jednym z płatników była gmina. Drugim w kolejności płatnikiem jest małżonek oraz krewni wstępni i zstępni. Ustawa zobowiązuje ich w sposób obligatoryjny do wnoszenia odpłatności w przypadku, gdy nie wystarcza płatność własna podopiecznego.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#PoslankaJolantaBanach">Odpłatność globalna w tej ustawie ulega zwiększeniu. Do tej pory podopieczny płaci 200% kwoty odpowiadającej kryterium dochodowemu z ustawy o pomocy społecznej. Obecnie podopieczny będzie płacił kwotę odpowiadającą średniemu miesięcznemu kosztowi utrzymania. Kwoty te różnią się bardzo. Nie mogę poprzeć tej propozycji, ponieważ Rzecznik Praw Obywatelskich ją odrzuci, bostwierdzi, że jest to nakładanie obowiązku alimentacyjnego bez wyroku sądowego. Powstanie nowy kłopot.</u>
          <u xml:id="u-56.3" who="#PoslankaJolantaBanach">Podobna sytuacja była w przypadku rodzin zastępczych. Wiadomo państwu, że nie podzielałam w pełni argumentów Rzecznika Praw Obywatelskich. Zaznaczam, że tylko sąd, nawet w stosunku do najbliższych krewnych, może nałożyć obowiązek alimentacyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#SekretarzstanuJoannaStaregaPiasek">Pobyt w domu pomocy społecznej nie jest rzeczą obligatoryjną. Chcę powiedzieć, że zaniknęły usługi opiekuńcze, ponieważ oferta domu pomocy społecznej jest na tyle atrakcyjna, iż gminy nie zadają sobie trudu poszukiwania innych sposobów sprawowania opieki. Wydaje mi się, że należy poważnie zastanowić się nad zwolnieniem rodziny z współfinansowania kosztów pobytu bliskiej osoby w domu pomocy społecznej. Zaznaczam, że odpłatność rodziny to dobrowolna decyzja.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#SekretarzstanuJoannaStaregaPiasek">Wydaje mi się, że powinniśmy zobowiązać rodzinę do pomocy w finansowaniu opieki instytucjonalnej. Bardziej pomagamy matkom, których dzieci umieszczamy w domach opieki, aniżeli matkom samotnie wychowującym dzieci, np. niepełnosprawne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoslankaAnnaFilek">Czy krewni wstępni lub zstępni muszą dopłacać do osoby, która posiada najniższą rentę lub emeryturę? Obecnie wprowadzamy następujące prawo, że osoba, która przepracowała 40 lat może nie obciążać rodziny opieką nad sobą. Czy to oznacza, że teraz rodzina ma dopłacać tej osobie? Przyznajemy się do tego, że wypłacana emerytura może nie wystarczyć do życia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselJanLitynski">To nie jest kwestia przyznawania się, tylko rzeczywistości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoslankaAnnaFilek">Zadałam to pytanie, ponieważ chciałam się dowiedzieć, jak mam głosować przy opiniowaniu tego artykułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoslankaEwaTomaszewska">Uważam, iż zadowalające są wyjaśnienia pani minister mówiące o rozdysponowaniu kwotami. Sądzę, że jest to racjonalne myślenie. Nie wiem, czy we wszystkich powiatach dojdzie do takich rozwiązań. Pani poseł Jolanta Banach mówiła o niedoszacowaniu środków na pomoc społeczną w kolejnych budżetach. Nasza Komisja wielokrotnie zwracała się z tym problemem do Komisji Finansów Publicznych. Brakowało wielokrotnie pieniędzy, np. na wypłatę środków okresowych. Niedobór wynosił 500 mln zł. Utrwalenie tego niedoboru poprzez bazowanie na nim przy wyliczaniu sposobu finansowania pomocy społecznej w przyszłych latach jest bardzo ważne, i należy wziąć to pod uwagę, przy podejmowaniu decyzji. Jeżeli na tej podstawie opracowano zmiany, to jest to groźne, ponieważ utrwala to niedobór środków na zadania pomocy społecznej. Zadania te są niezwykle ważne, gdyż pomagają wielu osobom wyjść z pułapki ubóstwa.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PoslankaEwaTomaszewska">Poseł Jan Rulewski /niez./: Chciałbym wypowiedzieć się w kwestii Funduszu Alimentacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselJanLitynski">Zakończyliśmy pracę nad tym artykułem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoslankaJolantaBanach">Moja uwaga dotyczy wypowiedzi pani minister Joanny Staręgi-Piasek mówiącej o tym, że wygasły usługi opiekuńcze. Jest to przykład, kiedy upada słuszna i pożądana instytucja, ponieważ nie ma pieniędzy. Zaznaczam, że jest to zadanie własne tych gmin. Słyszałam, że istnieją gminy, które wykreśliły usługi opiekuńcze ze swoich zadań, ponieważ nie otrzymują środków na te zadania. Oznacza to, że instytucje te oszczędzają na tym, co nie jest przymuszone.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PoslankaJolantaBanach">Chciałabym także zwrócić uwagę na pewien fakt. Bardzo ważną wadą tych rozwiązań jest to, że w domach pomocy społecznej i ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych znajdują się dzieci pochodzące z innego powiatu aniżeli ten, który zarządza placówką. Powoduje to zwiększenie liczby obowiązków w danym powiecie. Jest to niesprawiedliwe, ponieważ powiat ten musi utrzymywać osoby, które kiedyś zostały skierowane z samorządów, i na które nie otrzymuje dodatkowych pieniędzy. Nie ma rozwiązania, które zrekompensowałoby zwiększone zadania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#SekretarzstanuJoannaStaregaPiasek">Chcę powiedzieć, że mówiliśmy o całej wiązce różnego typu świadczeń. Jeżeli na Fundusz Alimentacyjny można spojrzeć jak na całość, to nie można tego uczynić w przypadku pomocy społecznej. Można mieć zastrzeżenia co do sposobu finansowania domów pomocy społecznej, lecz pozostaje zmniejszająca się dotacja, która pozwala na ich funkcjonowanie. Sądzę, że trudna jest ostateczna konkluzja, ponieważ generalny kierunek musi zmierzać do tego, że powiaty będą kształtowały pomoc społeczną.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#SekretarzstanuJoannaStaregaPiasek">Chcę powiedzieć o kierunku, którego zahamowanie nie skieruje się na korzyść tej instytucji. Posłowie Komisji Polityki Społecznej wielokrotnie zwracali uwagę na fakt niedoszacowania wydatków na pomoc społeczną. Moim zdaniem, należy wnikliwiej rozpatrzyć ten problem, a nie tylko go przyjąć lub odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselJanLitynski">Cały czas mówimy o tym, że od kilku lat budżet jest niedoszacowany i mimo naszych interwencji Komisja Finansów go zatwierdza. Jeżeli od tego będą obliczane dotacje, to dojdzie do chronicznego niedoszacowania i sytuacja nie ulegnie poprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Chciałam zwrócić uwagę na fakt, że gminy z racjonalnych powodów zaprzestały wykonywania świadczeń opiekuńczych, ponieważ tańsze jest wysłanie osoby do domu opieki społecznej, gdyż tam jest kierowana dotacja.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Jest dochód gwarantowany do czasu, gdy nie ma potrzeby zmniejszania dotacji. Jeżeli spada gospodarka, to maleją dotacje. Dotacja musi być wydana, ponieważ jeżeli nie będzie zużytkowana, to trzeba ją oddać. Takie elementy legły u podstaw naszej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Jeżeli pani poseł Jolanta Banach ma wątpliwości, czy starczy pieniędzy, to chcę zwrócić uwagę na warunki w jakich powstaje ustawa. Powszechnie krytykowany jest obecny system dochodów jednostek z powodu nadmiernie przekazywanych dotacji, ponieważ nie mobilizują one do racjonalnego działania. Samorząd działa na zasadzie przekaźnika. Otrzyma środki i je wydaje.</u>
          <u xml:id="u-66.3" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Projekt ustawy powstał w podkomisji, w której uczestniczyli wszyscy przedstawiciele klubów parlamentarnych, a także przedstawiciele samorządów. Warunkiem zwiększenia środków skierowanych do budżetu było zwiększenie zadań. Klub Sojuszu Lewicy Demokratycznej zaznaczał, by nie przekazywać więcej pieniędzy na dawniej przekazane zadania. Nie można oczekiwać od tej ustawy, że spowoduje ona przepływ dodatkowych środków na pomoc społeczną. Zwiększony budżet na ten cel zostanie odrzucony, ponieważ wszyscy wiedzą jaka jest sytuacja finansowa.</u>
          <u xml:id="u-66.4" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">Projekt ustawy jest tak skonstruowany, że można go korygować. Jeżeli polepszą się warunki finansowe w państwie, to nie będzie trudne wprowadzenie kolejnej nowelizacji. Tylko w dwóch przypadkach państwo przekazuje transfery środków bez dołączania dodatkowych zadań. Pierwsza to kwota 220 mln zł przeniesiona na poziom powiatów wypływająca z powiatowych służb inspekcji i straży, które pobierają kary i opłaty. Druga osłona to osłona skierowana na pomyłki w obliczeniach w wysokości 150 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-66.5" who="#PodsekretarzstanuElzbietaHibner">W innych przypadkach nie ma przyzwolenia, od żadnego z ekspertów finansowych, na transfer większej liczby pieniędzy do samorządu terytorialnego. Nie ma więc możliwości przekazania większej sumy pieniędzy na te same zadania. Dołożyliśmy wszelkich starań, by skonstruować ustawę w ten sposób, aby zapewnić tyle samo środków co w dotacjach, w ten sposób, że samorządy są motywowane do racjonalnego dysponowania tymi środkami. Jest to lepszy system, ponieważ jest mniej marnotrawny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselJanLitynski">Moje pytanie dotyczy art. 35, w którym jest mowa o osobie ubiegającej się o skierowanie do domu pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PoselJanLitynski">Po pierwsze, w zapisie tym bardzo skomplikowany jest system obliczania dochodów. Wydaje mi się, że nie będzie możliwe obliczenie tych dochodów.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#PoselJanLitynski">Po drugie, chciałbym się dowiedzieć, czy możliwe jest to, że przyjdzie pracownik do osoby ubiegającej się o pobyt w domu opieki społecznej i zbada jej dochody. Nie wydaje mi się, aby było to możliwe z dwóch powodów.</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#PoselJanLitynski">Po pierwsze, osoby te mogą nie zgodzić się na badanie ich dochodów. Po drugie, nawet jeżeli zbadamy ich dochody, to osoby te mogą nie płacić. Wydaje mi się, że poprzedni mechanizm był lepszy.</u>
          <u xml:id="u-67.4" who="#PoselJanLitynski">Do płatności wprowadza się krewnych wstępnych oraz zstępnych. Czy oznacza to, że pobyt osób starszych w tym domu jest jest uzależniony od zgody dzieci? Rozumiem, że powinno być odwrotnie. W przypadku, gdy dzieci nie mogą zapewnić opieki, to osobę umieszcza się w ośrodku pomocy społecznej. Wydaje mi się, że pomysł ten nie jest realny oraz nakłada dodatkowe obowiązki na pracowników pomocy społecznej. Zbadanie dochodu jest fikcją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#SekretarzstanuJoannaStaregaPiasek">Nie chodzi nam o badanie dochodu, lecz o oświadczenie o dochodzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselJanLitynski">Czy to oświadczenie będzie obarczone odpowiedzialnością karną? Wprowadzamy bardzo ładnie napisany algorytm, który jest fikcyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#SekretarzstanuJoannaStaregaPiasek">Przypominam o obowiązku alimentacyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselJanLitynski">Obowiązek alimentacji musi być przyznany sądownie. Nie wiem, po co są potrzebne te wszystkie obliczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#SekretarzstanuJoannaStaregaPiasek">Jest to potrzebne w przypadkach budzących wątpliwości. Niekoniecznie musi to być 100 tys. mieszkańców domów pomocy społecznej. Ponadto dochody niektórych mieszkańców pomocy społecznej pozwolą na pokrycie kosztów utrzymania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoselJanLitynski">To po co wprowadzać mechanizm, który będzie działał w małej liczbie przypadków lub w ogóle nie będzie działał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#SekretarzstanuJoannaStaregaPiasek">Poprzedni mechanizm był prosty, ponieważ jeżeli czegoś brakowało to dopłacano z budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PoselJanLitynski">W tym przypadku także będzie dopłacał budżet, lecz powstanie ogromny problem dla pracowników socjalnych, którzy będą musieli uzasadniać każdą dopłatę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejKrystynaWyrwicka">Cały mechanizm badania jest zawarty w systemie pomocy społecznej. Świadczenia są elementem weryfikalnym. Często jest tak, że rodzina umieszcza swojego członka rodziny w prywatnym domu opieki, który działa poza systemem i pokrywa wysoką odpłatność. Mechanizm ten ma zapobiegać wstępowaniu na drogę sądową. Jeżeli rodzina nie ponosi odpłatności z własnej woli, to wtedy dopiero wstępuje się na drogę sądową. Wprowadzona przez nas forma poprzedza procedurę sądową, wtedy gdy rodziny nie mogą się opiekować, lecz chcą płacić.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejKrystynaWyrwicka">Poseł Jan Rulewski /niez./: Środki nie są przekazywane do domów pomocy, ponieważ nie ma w nich miejsc. Nie chcę ciągnąć tego wątku, ponieważ chodzi mi o problemy związane z egzekwowaniem należności. W jaki sposób pracownicy gminy ściągną środki w przypadku rodziny, która jest rozrzucona po całym terenie Rzeczypospolitej? W tym przypadku gmina będzie musiała to wyegzekwować, ponieważ powstanie spór prawny z osobą, która wystąpiła z tym roszczeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PoslankaAnnaFilek">Chciałam powiedzieć, że za chwilę ma się odbyć Komisja Samorządu Terytorialnego, a my nie przygotowaliśmy opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoslankaJolantaBanach">Rozumiem, iż wadą naszego procedowania jest to, że musimy podejmować decyzję dotyczącą całego bloku. W przypadku Funduszu Alimentacyjnego była podobna sytuacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PoselJanLitynski">My podejmujemy decyzję i możemy zawrzeć w niej co chcemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PoslankaJolantaBanach">Obawiam się, że hierarchia wydatków w samorządach jest taka, że będzie się to odbywało kosztem najbiedniejszych oraz kosztem pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#PoslankaJolantaBanach">Kilka miesięcy temu analizowano badania przeprowadzane w kilkudziesięciu powiatach i gminach w zakresie realizacji zadań z pomocy społecznej. Wynik był taki, że wydatki na pomoc społeczną są najszybciej redukowane w momencie braku pieniędzy w powiecie. Jestem przekonana, że sytuacja nie ulegnie zmianie.</u>
          <u xml:id="u-80.2" who="#PoslankaJolantaBanach">Kolejna sprawa dotyczy wypowiedzi pani minister, która mówiła, że "wystarczy gwarancja wypłaty świadczeń obligatoryjnych w ustawach bez konieczności zabezpieczania specjalnych środków w budżecie państwa". Wiemy, że gwarancja świadczeń nie jest wystarczająca, jeżeli nie ma gwarancji na źródło finansowania. W tej chwili dotyczy to wypłaty świadczeń obligatoryjnych, których wypłata jest zawieszana i przesuwana w czasie. Dotyczy to permanentnych zadłużeń w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne. Jeżeli samorząd będzie realizował składki na ubezpieczenia społeczne, które polegały na permanentnym zadłużaniu się, to zjawisko to ulegnie pogłębieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PoselJanLitynski">Czy ktoś chciałby zgłosić wniosek?</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#PoselJanLitynski">Posłanka Anna Filek:/SLD/: Wnoszę o negatywne zaopiniowanie tej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#PoselJanLitynski">Obawiam się, że nie możemy przegłosować tego wniosku z powodu nieobecności wielu posłów. Proponuję zamknąć posiedzenie i otworzyć je na nowo po 30-minutowej przerwie.</u>
          <u xml:id="u-81.3" who="#PoselJanLitynski">Czy ktoś jest przeciwny mojej propozycji? Nie stwierdzam.</u>
          <u xml:id="u-81.4" who="#PoselJanLitynski">Zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji Polityki Społecznej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>