text_structure.xml 39 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselStanislawSzwed">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej. W dniu dzisiejszym rozpatrzymy poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoslankaKrystynaCencek">W związku z tym, iż zgłoszono dużo poprawek, stawiam daleko idący wniosek, by tą sprawą zajęła się podkomisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselStanislawSzwed">Przypominam pani poseł, iż jest to drugie czytanie i możemy przyjąć lub odrzucić poprawki. Odesłanie projektu do podkomisji jest niemożliwe, ponieważ podkomisja nie może dokonać żadnych zmian.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselStanislawSzwed">Proponuję, abyśmy przeszli do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselStanislawSzwed">Jeżeli pani poseł przyjmie moje argumenty i wycofa wniosek, to nie będę poddawał go pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaKrystynaCencek">Jestem zaniepokojona, ponieważ zgłoszono sporą liczbę poprawek. Większość posłów zgłaszających poprawki, to osoby pracujące w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Regulamin nie rozstrzyga tego problemu, natomiast wiadomo mi, iż bardzo rzadko stosuje się taką praktykę. Znany jest mi tylko jeden przypadek, że projekt skierowano do podkomisji, lecz poprawki wzbudzały ogromne wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W tym przypadku uważam, iż nie jest to potrzebne, ponieważ większość poprawek została omówiona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawSzwed">Pani poseł Krystyna Cencek wycofała swój wniosek.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselStanislawSzwed">Przechodzimy do procedowania.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselStanislawSzwed">Poprawki nr 1 i 2 dotyczą tytułu ustawy, w związku z tym proponuję, aby zostały one rozpatrzone po przyjęciu poprawek zgłoszonych przez pana posła Jana Rulewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawki nr 1 i 2 łączą się z poprawkami nr 8 i 17. Możemy rozpatrzyć to teraz lub przesunąć rozpatrywanie na później.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Zasadniczą poprawką jest poprawka nr 8, ponieważ jej konsekwencją jest poprawka nr 17.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselStanislawSzwed">W momencie, gdy dojdziemy do poprawki nr 8, to powrócimy do poprawek nr 1 i 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJacekKasprzyk">Istotą naszej poprawki było określenie zakresu właściwości terytorialnej okręgowego inspektoratu pracy. Chodziło nam o obszar jednego województwa.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselJacekKasprzyk">Sądzę, iż możemy wycofać tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselStanislawSzwed">Poprawka nr 3 została wycofana.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselStanislawSzwed">Przechodzimy do poprawki nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawka nr 4 łączy się z poprawką nr 5. Przyjęcie poprawki nr 4 oznacza, iż należy odrzucić poprawkę nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJacekKasprzyk">W zmianie nr 3 dotyczącej art. 6 proponowaliśmy skreślenie lit. c/, który brzmi:</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselJacekKasprzyk">"W skład Rady nie można powołać pracownika Państwowej Inspekcji Pracy, chyba że korzysta on z urlopu bezpłatnego udzielonego w celu wykonywania funkcji z wyboru".</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselJacekKasprzyk">Istotą naszej poprawki było zagwarantowanie merytoryczności funkcjonowania Rady. Pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy są najlepszymi fachowcami w tej dziedzinie, którzy reprezentują sam pogląd, jak i wiedzę na temat danego zjawiska.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselJacekKasprzyk">Zdania były podzielone. Kierowaliśmy się troską o merytoryczną pracę Rady.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselJacekKasprzyk">Chciałbym prosić głównego inspektora pracy, by zechciał powiedzieć, jak postrzega udział pracowników i ich możliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselStanislawSzwed">Proszę o przedstawienie poprawki nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselRomanGiedrojc">Poprawka nr 5 jest analogiczna.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselRomanGiedrojc">Rozwiązanie zaproponowane w poprawce nr 5 dotyczy tego, iż w skład Rady nie można powołać pracownika Państwowej Inspekcji Pracy. Propozycja ta jest rozszerzona, ponieważ podczas prac podkomisji uwzględniliśmy, że robimy wyjątek dla osób korzystających z bezpłatnego urlopu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#GlownyinspektorpracyTadeuszZajac">Trudny jest do przyjęcia fakt, że aktualny pracownik Państwowej Inspekcji Pracy zasiada w Radzie Ochrony Pracy, ponieważ doprowadza to do pewnych nieporozumień między szefem urzędu a danym pracownikiem.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#GlownyinspektorpracyTadeuszZajac">Nie widzę przeszkód, aby osoba, która otrzymała bezpłatny urlop, zasiadała w Radzie Ochrony Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselStanislawSzwed">Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselRomanGiedrojc">Zrozumiałem, że główny inspektor pracy opowiada się za odrzuceniem poprawek nr 4 i 5.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselRomanGiedrojc">Wnoszę o odrzucenie tych poprawek po to, by przywołano zapis wypracowany w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJacekKasprzyk">Wycofuję poprawki nr 4 i 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselStanislawSzwed">Przechodzimy do poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJacekKasprzyk">W poprzednim zapisie wprowadzono sformułowanie "wynagrodzenie". Wykreśliłem ten wyraz i wprowadziłem wyraz "dieta".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselRomanGiedrojc">Rada Ochrony Pracy do tej pory korzysta z zarządzeń wydanych przez marszałka Sejmu w sprawie wynagradzania. Jest to przypisane uchwałą Sejmu. Podkomisja włączyła tę delegację do ustawy. Na dzień dzisiejszy funkcjonuje termin "wynagrodzenie".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJacekKasprzyk">Istnieje różnica między wynagrodzeniem a dietą. Rada jest ogniwem społecznym, a dieta gratyfikuje straty poniesione za udział w danych pracach.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselJacekKasprzyk">Poseł Zygmunt Żymełka /niez./: Ostatnio przyszło mi rozstrzygać, co jest wynagrodzeniem, a co dietą. Przejrzałem cztery słowniki i wszystkie jednoznacznie mówią, że dieta jest wynagrodzeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Dotychczasowy przepis brzmiał następująco: "Zasady reprezentacji w Radzie oraz zasady wynagradzania członków Rady określa marszałek Sejmu".</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Dieta jest rozpatrywana inaczej, jeżeli chodzi o rozliczenie podatku dochodowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselRomanGiedrojc">Kwestie te są regulowane przez marszałka Sejmu. Posiadam takie rozporządzenie.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselRomanGiedrojc">Jeżeli przyjmiemy sugestię pana posła Jacka Kasprzyka, to osoba przyjeżdżająca spoza Warszawy otrzymałaby dietę. Osoba ta dodatkowo otrzymałaby 200 zł za udział w posiedzeniu Rady.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselRomanGiedrojc">Przyjmując takie rozwiązanie, marszałek Sejmu nie będzie mógł przypisać tych 200 zł, ponieważ pozostanie tylko dieta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselStanislawSzwed">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem poprawki nr 6?</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselStanislawSzwed">Stwierdzam, że Komisja 10 głosami za, przy 9 głosach przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym się, przyjęła poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselStanislawSzwed">Kolejna poprawka nr 7 została zgłoszona przez posłów Stanisława Kracika i Adama Szejnfelda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Moim zdaniem, poprawki nr 7 i 18 powinniśmy rozpatrywać łącznie. Obie te poprawki należy przegłosować, mimo nieobecności posłów wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselStanislawSzwed">Poprawki nr 7 i 18 będziemy głosować łącznie. Posłowie wnioskodawcy są nieobecni. Kto z państwa opowiada się za przyjęciem poprawek nr 7 i 18?</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselStanislawSzwed">Stwierdzam, że Komisja, przy braku głosów - za, 19 głosach przeciw i braku wstrzymujących się od głosu, poprawki nr 7 i 18 zaopiniowała negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoselStanislawSzwed">Przechodzimy do poprawki nr 8.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PoselStanislawSzwed">Poseł Jan Rulewski /niez./: Moje poprawki są kompleksowe, a także są połączone. Łączą się ze sobą poprawki nr 1, 2, 8 i 17.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PoselStanislawSzwed">Kluczowa jest poprawka nr 17, która przekazuje uprawnienie okręgowemu inspektorowi pracy do występowania w imieniu wierzycieli, będących pracownikami przedsiębiorcy w przypadku, gdy pracodawca zalega z wynagrodzeniem za pracę.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#PoselStanislawSzwed">Poprawka nr 8 mówi, w jakich to może nastąpić okolicznościach. Ogranicza możliwości wystąpienia o zgłaszanie upadłości w postaci dwóch barier.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#PoselStanislawSzwed">Pierwsza z nich: "przedsiębiorca będący pracodawcą nie stosuje się do wniosków zawartych w wystąpieniu inspektora pracy o wypłacenie zaległych wynagrodzeń pracownikom".</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#PoselStanislawSzwed">Druga brzmi następująco: "nie podejmuje dostatecznych działań zmierzających do usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w tym zakresie".</u>
          <u xml:id="u-27.8" who="#PoselStanislawSzwed">Prosiłem, aby pan przewodniczący podkomisji uzyskał opinię od ekspertów na temat trafności prawnej tej poprawki, a także chodziło mi o opinię w sprawie nakładania przez inspektorów nakazów wypłaty wynagrodzenia.</u>
          <u xml:id="u-27.9" who="#PoselStanislawSzwed">Prośby moje nie zostały spełnione. Pan poseł Roman Giedrojć nie przedstawił mi żadnej eksperckiej opinii dotyczącej tej poprawki, a nadto rząd przedstawił stanowisko, które kasuje osiągnięcie podkomisji, jakim było wprowadzenie nakazu.</u>
          <u xml:id="u-27.10" who="#PoselStanislawSzwed">Nakazu stał się pustym słowem. Wiem, iż niektórzy mogą dowodzić, że moje poprawki stwarzają zagrożenie dla miejsc pracy, ponieważ okręgowy inspektor pracy może na wniosek jednego lub dwóch pracowników wnieść o upadłość zakładu pracy.</u>
          <u xml:id="u-27.11" who="#PoselStanislawSzwed">Jest to absurdalna argumentacja, ponieważ nikt nie wskaże mi pracodawcy, który ryzykowałby przedsiębiorstwem po to, aby nie wypłacić pensji w wysokości 700 zł. Argument ten wywodzi się ze świata fikcji.</u>
          <u xml:id="u-27.12" who="#PoselStanislawSzwed">W sprawach upadłości prowadzone jest postępowanie sądowe, a jak wiadomo, ono trwa pewien czas i jest poprzedzone różnego rodzaju wezwaniami.</u>
          <u xml:id="u-27.13" who="#PoselStanislawSzwed">Okręgowy inspektor pracy nie od razu wnosi sprawę do sądu po to, by zniszczyć zakład pracy. Jeżeli nawet znajdą państwo odpowiednie argumenty, to dlaczego by okręgowemu inspektorowi pracy nie stworzyć jeszcze jeden instrument dyscyplinowania pracodawców, którzy w sposób świadomy unikają realizacji prawa pracowniczego do wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-27.14" who="#PoselStanislawSzwed">Rozwiązanie rządowe jest nieskuteczne w stosunku do firm "Krzaków". Z tych powodów rozwiązanie wnoszące o upadłość jest rozwiązaniem szerszym i posiada swoje instrumentarium w Kodeksie handlowym, a także podlega kontroli sądowej. Nikt nie zaprzeczy, że droga sądowa jest drogą wyższą aniżeli nakazy administracyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselRomanGiedrojc">W poprzednim głosowaniu odrzuciliśmy poprawki nr 7 i 18, w związku z tym pozostawienie art. 9 lit c/ nakazuje pracodawcy wypłatę należnego wynagrodzenia za pracę.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselRomanGiedrojc">Propozycja pana posła Jana Rulewskiego odnosi się do stanu obowiązującego na dzień dzisiejszy. Obecnie kwestie dotyczące wypłaty wynagrodzenia reguluje się wystąpieniem.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselRomanGiedrojc">Jeżeli przyjmiemy poprawkę pana posła Jana Rulewskiego, to wprowadzimy sprzeczność do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PoselRomanGiedrojc">Poseł Jan Rulewski /niez./: Nie zgadzam się z tą wypowiedzią.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PoselRomanGiedrojc">Czy jest to nakaz, czy wystąpienie, to i tak pracownik ma prawo wystąpić na drogę sądową o wynagrodzenie, a także o ogłoszenie upadłości.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PoselRomanGiedrojc">Poprawka ta nie zamyka drogi do pewnych działań, lecz wzmacnia pracownika, dopiero po nieskutecznym jego wystąpieniu wprowadzany jest okręgowy inspektor pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJacekKasprzyk">Zgadzam się z ideą pana posła Jana Rulewskiego, lecz uważam, że praktyka jest czymś odmiennym.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselJacekKasprzyk">Prawo upadłościowe mówi, że "upadłość się ogłasza wtedy, kiedy wartość zobowiązań przekracza wartość majątkową". Jest to ogólna zasada, nie zawsze zobowiązania pracownicze mogą spełniać ten wymóg.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoselJacekKasprzyk">Kolejny element jest pewnego rodzaju konkurencją wewnętrzną. Co się stanie, jeżeli pracodawca zacznie prowadzić postępowanie sądowe przeciwko inspektorowi pracy o działanie na szkodę spółki. Pewne sankcje nie mogą z góry zakładać likwidacji podmiotu lub jego szkody.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PoselJacekKasprzyk">Następny element to zachowanie partnerów spółki lub innego podmiotu gospodarczego, którzy poniosą straty w wyniku takiej decyzji. Podmioty te prowadzą wspólne interesy i mogą stracić, ponieważ jeden z nich nie dopełnił formalności.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PoselJacekKasprzyk">Powinniśmy zastanowić się nad koncesjonowaniem działalności, a nie nad prawem upadłościowym.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#PoselJacekKasprzyk">Wprowadzenie tego typu praktyki może postawić w niezręcznej sytuacji samą inspekcję pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoslankaEwaTomaszewska">Mam różnorodne wątpliwości. Znacznie skuteczniejsze jest działanie poprzez inspekcję pracy aniżeli przez zwykłą ścieżkę prawną, która jest uciążliwa i długotrwała.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoslankaEwaTomaszewska">Analizując stanowisko rządu zaznaczam, że ścieżka sądowa jest zawsze dostępna dla pracownika. Innym podmiotem jest pracownik, a innym inspekcja pracy.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoslankaEwaTomaszewska">Idea wydaje mi się ciekawa i godna zastosowania w przyszłości, lecz wątpliwości moje budzą rozwiązania prawne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Na mocy obowiązującego prawa upadłościowego pracownik posiada możliwość wprowadzenia inspektora pracy. Pracownik i tak będzie musiał wystąpić z roszczeniem ze stosunku pracy do sądu. Dopiero na mocy wyroku sądowego stanie się on wierzycielem. Cały ten etap musi zostać wyczerpany i dopiero kiedy pracownik będzie posiadał tytuł egzekucyjny, stanie się wierzycielem.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałabym wypowiedzieć się odnośnie do tych przepisów. Pan poseł Jan Rulewski powiedział, iż powinno być dwóch wierzycieli. Powinno być tu przedstawione pełnomocnictwo.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli przedsiębiorca od trzech kolejnych miesięcy nie wypłaca wynagrodzenia, to należy rozumieć, że wystąpiła ciągłość dotycząca wypłaty wynagrodzenia. Co stanie się w sytuacji, gdy przez dwa miesiące nie wypłaci, a w trzecim miesiącu wypłaci?</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawka nr 8. Czy wymienione w niej przesłanki mają być koniunkcją, czy alternatywą? Jest tu wiele wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Poseł Jan Rulewski /niez./: Pan poseł Jacek Kasprzyk mówił, że prawo upadłościowe powstaje wtedy, gdy zadłużenie przerasta aktywa firmy. Prawo do wystąpienia powstaje w momencie zobowiązań, natomiast zapis ten nakłada na kierownictwo obowiązek ogłoszenia upadłości.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli mamy pracownika, któremu nie wypłacono wynagrodzenia, i który nie może otrzymać dostępu do dokumentacji, to w jaki sposób może on wystąpić z wnioskiem o upadłość, skoro nie ma pieniędzy na opłatę sądową, a po drugie, musi zweryfikować swój stan roszczeń.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Na zakończenie chciałbym prosić o przeczytanie informatora Rzecznika Praw Obywatelskich. Wcześniej było tak, że obywatel pracownik otrzymał decyzję sądu, a komornik tytuł egzekucyjny do ściągnięcia wynagrodzenia. Mamy rok 2001 i nie ma żadnego skutku.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Przykład ten wskazuje nam, jak w obecnym systemie prawnym funkcjonuje podstawowe prawo pracownika do wynagrodzenia.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Pan poseł Jan Rulewski powinien zdecydować, nad którą poprawką głosujemy, czy 1, czy 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselStanislawSzwed">Poseł Jan Rulewski zdecydował, iż głosujemy nad poprawką nr 1.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PoselStanislawSzwed">Przechodzimy do łącznego głosowania nad poprawkami nr 1, 8, 17.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PoselStanislawSzwed">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem tych poprawek?</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PoselStanislawSzwed">Stwierdzam, że Komisja, przy 1 głosie za, 15 głosach przeciw oraz 8 wstrzymujących się, poprawki odrzuciła.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#PoselStanislawSzwed">Przechodzimy do poprawki nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselJacekKasprzyk">Istotą tej poprawki jest zapewnienie anonimowości pracownikowi, który zgłasza się ze skargą do Państwowej Inspekcji Pracy. W wyniku udostępniania kontrolnych materiałów bardzo łatwo można dojść do tego, kto udzielił informacji PIP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselRomanGiedrojc">Doszło do nieporozumienia. Uważam, że zapis, który posiadamy, jest poprawny, ponieważ nie narusza kwestii ochrony pracownika, a także danych osobowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselStanislawSzwed">Wydaje mi się, iż bardziej precyzyjny jest zapis pana posła Jacka Kasprzyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselJacekKasprzyk">Różnica polega na sformułowaniu.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselJacekKasprzyk">Zapis Komisji brzmi: "informacji tej można nie podawać", a ja proponuję: "zakazuje się ujawniać".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Przychylam się do wypowiedzi przewodniczącego podkomisji. Tutaj chodzi o zupełnie coś innego - co może zawierać protokół?</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli kontrola zostanie przedstawiona na podstawie skargi, to nie trzeba podawać danepersonalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselJacekKasprzyk">Ja wyraźnie zapisuję, że zakazuje się podawać danych personalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselRomanGiedrojc">Dane pracownika wnoszącego skargę w żadnym przypadku nie mogą wypłynąć z urzędu. Objęte są kontrolą w zakresie danych osobowych i nie mogą się one przemieszczać swobodnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoslankaEwaTomaszewska">Jeżeli dane personalne znajdą się w protokole, który ma podpisać pracodawca, to będzie to bezpośrednie przekazanie informacji, kto powiadomił Państwową Inspekcję Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselStanislawSzwed">Przechodzimy do głosowania. Kto z państwa opowiada się za przyjęciem poprawki nr 9?</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PoselStanislawSzwed">Stwierdzam, że Komisja 14 głosami za, przy 3 głosach sprzeciwu i 3 wstrzymujących się, poprawkę przyjęła.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PoselStanislawSzwed">Przechodzimy do poprawki nr 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselJanChmielewski">Wycofuję swoje poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselStanislawSzwed">Poprawki nr 10 i 11 zostały wycofane.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PoselStanislawSzwed">Przechodzimy do poprawki nr 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoslankaKrystynaCencek">Poprawka nr 12 dotyczy w szczególności diet osób delegowanych poza stałe miejsce pracy.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PoslankaKrystynaCencek">Jest to dla mnie dziwne, iż znalazło się to w ustawie, ponieważ ustawą wiodącą jest ustawa o pracownikach urzędów państwowych, w której nie ma mowy o wysokości diety.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PoslankaKrystynaCencek">Podtrzymuję swój wniosek o wykreślenie tych artykułów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselRomanGiedrojc">Kwestie dotyczące zwiększonych diet nie są nowymi sprawami. Zawsze było tak, że inspektorzy pracy mieli podwójne diety, dokładnie tak samo jak inspektorzy medycznej kontroli. Odbywało się to na podobnych zasadach.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PoselRomanGiedrojc">Dotychczas było to zapisane w uchwale Prezydium Sejmu. To nie jest tak, iż w chwili obecnej chcemy wszczepić coś do ustawy co zwiększyłoby wydatki inspekcji pracy i budżetu. Zdecydowana część wykonywanej przez inspektora pracy, to praca "w terenie", a nie w zakładzie pracy.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#PoselRomanGiedrojc">Apeluję o utrzymanie tego zapisu w imieniu pracowników Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoslankaKrystynaCencek">Podtrzymuję swoją poprawkę i proponuję, by pozostało tak jak dotychczas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselStanislawSzwed">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem poprawki nr 12?</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PoselStanislawSzwed">Stwierdzam, że Komisja, przy 10 głosach za, 12 głosach przeciwnych oraz braku wstrzymujących się, poprawkę odrzuciła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoslankaKrystynaCencek">To nie jest całość, ponieważ pozostał do rozpatrzenia art. 24b.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselStanislawSzwed">Nie rozdzielaliśmy tej poprawki i przegłosowaliśmy ją jako całość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoslankaKrystynaCencek">Mówiłam o art. 24a, a nie o art. 24b.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PoslankaKrystynaCencek">Zapisałam to w jednej poprawce, lecz najbardziej zależało mi na art. 24b.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Obydwa artykuły zostały zawarte w jednej poprawce, należałoby to rozdzielić i przeprowadzić reasumpcję głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselStanislawSzwed">Życzeniem pani poseł Krystyny Cencek jest rozbicie poprawki oraz powtórne głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PoselStanislawSzwed">Czy wyrażają państwo zgodę na reasumpcję głosowania?</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PoselStanislawSzwed">Zdecydowana większość opowiedziała się za reasumpcją.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#PoselStanislawSzwed">Artykuł 24a został już przegłosowany.</u>
          <u xml:id="u-52.4" who="#PoselStanislawSzwed">Przechodzimy do art. 24b.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoslankaKrystynaCencek">Powinniśmy określić, kiedy przysługuje urlop zdrowotny. Sądzę, iż powinno to być bardziej określone. Nie zgłaszam żadnych propozycji, ponieważ myślałam, iż poprawki zostaną odesłane do podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PoslankaKrystynaCencek">W tej sytuacji chciałabym zmienić swoją poprawkę, lecz uczynię to za chwilę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#GlownyinspektorpracyTadeuszZajac">Wnosiłbym o utrzymanie obecnego stanu, ponieważ w skali całej inspekcji problem nie jest znaczny.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#GlownyinspektorpracyTadeuszZajac">W roku 1999 udzielono z tego tytułu 61 urlopów, w tym 54 osoby to inspektorzy pracy, 7 osób - to administracja.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#GlownyinspektorpracyTadeuszZajac">W roku 2000 udzielono urlopów 64 inspektorom pracy i 12 osobom pracującym w administracji. O przyznaniu takiego urlopu decyduje orzeczenie lekarza. To jest decydujące kryterium.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#GlownyinspektorpracyTadeuszZajac">Osoba pracująca w inspekcji może co dwa lata skorzystać z takiego urlopu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselRomanGiedrojc">Od roku 1981 pracownicy mieli prawo do urlopów zdrowotnych. Próbowano porównać te uprawnienia z uprawnieniami pracowników Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PoselRomanGiedrojc">Pracownicy Najwyższej Izby Kontroli po 5 latach pracy, mają dodatkowy urlop - 6 dni, a po 10 latach - 12 dni. Dwukrotnie w całej swojej karierze zawodowej - mogą skorzystać z półrocznego urlopu.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PoselRomanGiedrojc">To nie jest tak, że główny inspektor pracy musi udzielić tego urlopu, on może to uczynić. Przyjęta została zasada, iż raz na dwa lata można skorzystać z takiego urlopu. Z takiego urlopu nie korzystają osoby młode, tylko osoby, które straciły zdrowie pracując w tym urzędzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoslankaKrystynaCencek">Chciałabym przedstawić swoją propozycję poprawki do art. 24b.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PoslankaKrystynaCencek">Punkt 1 - "Urzędnikowi Państwowej Inspekcji Pracy zatrudnionemu w PIP przez okres nie krótszy niż 10 lat można udzielić płatnego urlopu dla poratowania zdrowia w wymiarze nie przekraczającym jednorazowo 6 miesięcy".</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#PoslankaKrystynaCencek">Punkt 2 - Urlopu dla poratowania zdrowia nie można udzielić, jeżeli urzędnik Państwowej Inspekcji Pracy nie wykonywał pracy przez okres 1 roku z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby".</u>
          <u xml:id="u-56.3" who="#PoslankaKrystynaCencek">Punkt 3 - "Urlopu do poratowania zdrowia udziela, na podstawie umotywowanej opinii lekarskiej i wniosku urzędnika PIP, Główny Inspektor Pracy".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselStanislawSzwed">Powstał problem, najpierw pani poseł proponowała wykreślenie tego artykułu, a teraz przedstawiła nam nowy tekst.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PoselStanislawSzwed">Nie wiem, czy możemy teraz to rozstrzygać, ponieważ znajdujemy się w drugim czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Należy dopuścić ten tekst do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoslankaKrystynaCencek">Tekst ten został przepisany z ustawy o służbie cywilnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#GlownyInspektorPracyTadeuszZajac">Proszę o pozostawienie dotychczasowego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselStanislawSzwed">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PoselStanislawSzwed">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem poprawki poseł Krystyny Cencek?</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#PoselStanislawSzwed">Komisja, przy 1 głosie za, 17 głosach przeciwnych i 4 głosach wstrzymujących się, poprawkę odrzuciła.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#PoselStanislawSzwed">Przechodzimy do poprawki nr 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselStanislawWadolowski">Poprawki nr 13 i 16 powinny być rozpatrywane łącznie.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PoselStanislawWadolowski">W poprawce nr 13 zapisałem, że "Głównego Inspektora Pracy powołuje Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek marszałka Sejmu po zasięgnięciu opinii Rady Ochrony Pracy".</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#PoselStanislawWadolowski">Jednym z uzasadnień do wprowadzenia takiego zapisu była kadencyjność.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#PoselStanislawWadolowski">Osoby pracujące w Państwowej Inspekcji Pracy wiedzą, jakie kłopoty mają czasami inspektorzy pracy. Dyrektor stoczni szczecińskiej nakazał wyrzucić inspektora, tylko dlatego, iż tamten ukarał go mandatem w wysokości 1500 zł.</u>
          <u xml:id="u-62.4" who="#PoselStanislawWadolowski">Inspektorzy pracy, jeżeli chcą dobrze i godziwie wykonać swoją pracę, to często mają różnego rodzaju trudności.  Wobec tego Państwowa Inspekcja Pracy ma ogromne znaczenie, ponieważ nadzoruje, sprawdza i doprowadza do porozumienia, a także pomaga związkom zawodowym.</u>
          <u xml:id="u-62.5" who="#PoselStanislawWadolowski">Główny inspektor pracy powinien być osobą odpolitycznioną. Powinna istnieć kadencyjność, a także Główny Inspektor Pracy nie może różnić się od prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, czy Rzecznika Praw dziecka.</u>
          <u xml:id="u-62.6" who="#PoselStanislawWadolowski">Wiadomo mi, iż powstają zmiany gospodarcze i właśnie w tej dziedzinie Główny Inspektor Pracy powinien posiadać jak największe uprawnienia.</u>
          <u xml:id="u-62.7" who="#PoselStanislawWadolowski">Logiczne jest, iż organ podlegający bezpośrednio Sejmowi powinien być wybierany kadencyjnie. Opowiadam się za przyjęciem poprawek i odpolitycznieniem Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselStanislawSzwed">Przechodzimy do głosowania. Kto z państwa opowiada się za przyjęciem poprawek nr 13 i 16?</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PoselStanislawSzwed">Stwierdzam, że przy 12 głosach za, 12 głosach przeciw, przy braku wstrzymujących się od głosu, poprawka nie uzyskała poparcia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#PoselStanislawSzwed">Przechodzimy do poprawki nr 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoslankaKrystynaCencek">Proponuję, by w tej zmianie pozostał zapis: "okręgowych inspektorów pracy i ich zastępców". Pozostałe punkty: a, b, c - należy wykreślić.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PoslankaKrystynaCencek">Chodzi tutaj o osoby powoływane przez Głównego Inspektora Pracy.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#PoslankaKrystynaCencek">Należy pozostawić zapis, że Główny Inspektor Pracy powołuje inspektorów pracy i ich zastępców, a resztę wykreślić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselRomanGiedrojc">Chciałem państwu powiedzieć o jednej rzeczy, a mianowicie, iż w świetle postanowień ustawy urzędnikach państwowych z dniem 31 grudnia 2003 r. w Państwowej Inspekcji Pracy przestanie funkcjonować mianowanie, w związku z tym wszystkie zapisane tutaj osoby, poczynając od okręgowego inspektora pracy, będą musiały pracować na podstawie umowy o pracę bądź powołania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#GlownyinspektorpracyTadeuszZajac">Na dzień dzisiejszy ogólna liczba inspektorów wynosi 1 tys. 290 osób. Mianowanych jest 750, a reszta posiada umowę na czas nieokreślony.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#GlownyinspektorpracyTadeuszZajac">Utrudnia to pracę, ponieważ tworzy niestabilną sytuację w zatrudnianiu pracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Art. 25 ust. 3 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy stanowi, że "okręgowych inspektorów pracy i ich zastępców powołuje i odwołujemy Główny Inspektor Pracy".</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W państwa przedłożeniu ust. 3 ulega rozbiciu na trzy podpunkty.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Pani poseł proponuje wykreślenie lit. a/ i proponuje pozostawienie dotychczasowego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselStanislawSzwed">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem poprawki nr 14?</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PoselStanislawSzwed">Stwierdzam, że Komisja, przy 4 głosach za, 11 głosach przeciwnych oraz 5 wstrzymujących się, poprawkę nr 14 odrzuciła.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#PoselStanislawSzwed">Przechodzimy do poprawki nr 15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoslankaKrystynaCencek">Zmiana ta dotyczy mianowania.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PoslankaKrystynaCencek">Powinniśmy stosować umowy o pracę na czas nieokreślony zamiast mianowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#GlownyinspektorpracyTadeuszZajac">Opowiadam się za zatrudnianiem inspektorów na podstawie umowy o pracę, ponieważ daje to poczucie większego bezpieczeństwa i stabilizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselRomanGiedrojc">750 inspektorów jest mianowanych, a pozostali są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PoselRomanGiedrojc">Biuro Studiów i Ekspertyz przedłożyło opinię, iż nie jest to sprzeczne z Konwencją Międzynarodową Organizacji Pracy. W związku z tym jest to dobry kierunek, który może funkcjonować.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#PoselRomanGiedrojc">Według mnie nie jest to dobre do końca, ponieważ dla dobra stabilności funkcjonowania urzędu oraz po to, by dać możliwość dopracowania tym osobom do emerytury - zapis mówiący o mianowaniach byłby wskazany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselStanislawSzwed">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem poprawki nr 15?</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PoselStanislawSzwed">Większością głosów poprawka nr 15 została zaopiniowana negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#PoselStanislawSzwed">Pozostała nam poprawka nr 19. Zanim przejdziemy do poprawki nr 19, chciałbym zapytać czy pan poseł Jan Rulewski wycofuje poprawkę nr 2?</u>
          <u xml:id="u-72.3" who="#PoselStanislawSzwed">Poseł Jan Rulewski /niez./: Tak, wycofuję tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoslankaAnnaFilek">Proponuję przesunięcie, by ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2002 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli zostanie przyjęta poprawka dotycząca zmiany 23, to wtedy ta poprawka staje się bezprzedmiotowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PoselStanislawSzwed">Kto z państwa opowiada się za poprawką nr 19?</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#PoselStanislawSzwed">Stwierdzam, że Komisja, przy 10 głosach za, 11 głosach przeciwnych oraz braku wstrzymujących się od głosu, odrzuciła poprawkę nr 19.</u>
          <u xml:id="u-75.2" who="#PoselStanislawSzwed">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Posłem sprawozdawcą był Roman Giedrojć, proponuję to utrzymać.</u>
          <u xml:id="u-75.3" who="#PoselStanislawSzwed">Czy ktoś jest przeciwny? Nie widzę. A więc posłem sprawozdawcą pozostaje poseł Roman Giedrojć.</u>
          <u xml:id="u-75.4" who="#PoselStanislawSzwed">Zamykam posiedzenie Komisji Polityki Społecznej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>