text_structure.xml 48.2 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanWyrowinski">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam państwa posłów, witam zaproszonych gości. Proponowany porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia. Czy są inne propozycje dotyczące porządku obrad? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanWyrowinski">Uznaję, że połączone Komisje Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęły porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanWyrowinski">Witam wszystkich przybyłych, witam pana senatora Jana Chodkowskiego, który reprezentuje na naszym posiedzeniu Senat RP. Czy pan senator chciałby zabrać głos teraz, czy też raczej będzie odpowiadał na pytania, jakie pojawią się w trakcie rozpatrywania uchwały?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SenatorJanChodkowski">Sądzę, że będzie lepiej, jeżeli będę odpowiadał na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanWyrowinski">W związku z tym przechodzimy do rozstrzygnięć. Senat zgłosił do projektu ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia 25 poprawek. Sprawozdawcą był pan poseł Stanisław Żelichowski, który, jak sądzę, będzie naszym przewodnikiem po tych poprawkach.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 1 dotyczy art. 2: " w art. 2 wyrazy "które w danym roku mogą być przeznaczone do zalesienia" zastępuje się wyrazami "które mogą być zalesione jesienią tego roku lub wiosną roku następnego".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Być może jest to słuszna poprawka, ale jeśli ją przyjmiemy, wejście w życie ustawy zostanie de facto przesunięte o jeszcze jeden rok. Wynika to z faktu, że 98% zalesień wykonuje się wiosną, a nie na jesieni. Jeżeli więc zakładamy, że zalesienia zaczną się jesienią i wiosną następnego roku, to oznacza, że gros tych zalesień będzie wykonane nie w roku 2002, ponieważ termin wejścia w życie ustawy został ustalony na 1 stycznia 2002 roku, tylko rok później. Uważam, że należy tę poprawkę odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SenatorJanChodkowski">Intencją Senatu nie było opóźnianie wejścia w życie ustawy. Wprost przeciwnie. Uznaliśmy, że w praktyce może być taka sytuacja, że jeżeli nasadzenia miały się odbywać jesienią, a na jesieni była susza czy inne niesprzyjające temu warunki pogodowe, to wszystko to, co miało być zrobione w 2001 roku, będzie można zrobić w roku 2002.  Natomiast według interpretacji legislatorów Senatu, zgodnie z zapisem sejmowym, to zalesienie byłoby można wykonać tylko i wyłącznie w roku, w którym była wydana decyzja. Dlatego właśnie proponujemy, aby w przypadku niesprzyjających okoliczności losowych, można było wykonać to zalesienie jeszcze przed zalesieniem wiosennym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJerzyMadej">Ta poprawka i te wątpliwości nie są uzasadnione. Tu jest wyraźnie powiedziane: "które w danym roku mogą być przeznaczone do zalesienia". Przeznaczone, co nie znaczy, że wykonane. Przed zalesieniem konieczne jest podjęcie całego szeregu działań przygotowawczych do zalesiania. Na to też potrzebny jest czas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanWyrowinski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby się w tej sprawie jeszcze wypowiedzieć?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu wobec propozycji pana posła Stanisława Żelichowskiego, aby odrzucić poprawkę nr 1, to uznam, że Komisje poprawkę odrzuciły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisje odrzuciły poprawkę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do poprawki nr 2: "w art. 2 kropkę na końcu skreśla się i dodaje się wyrazy "na obszarze powiatu".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Ta poprawka wydaje się słuszna. Proponuję przyjąć poprawkę nr 2</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanWyrowinski">Czy ktoś jeszcze chciał zabrać głos w tej sprawie? Jeśli nie, przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 2, to uznam, że Komisje poprawkę nr 2 przyjęły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisje przyjęły poprawkę nr 2.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do poprawki nr 3: "w art. 3 ust. 1 w pkt 2 przed wyrazem "nachyleniu" dodaje się wyraz "średnim".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Również proponuję przyjąć tę poprawkę. Jest to poprawka uściślająca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły poprawkę nr 3. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisje poprawkę nr 3 przyjęły.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselJanWyrowinski">Przechodzimy do poprawki nr 4: "w art. 3 ust. 1 w pkt 4 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu: "5) jest przeznaczony do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Jest to bardzo skomplikowana sprawa, ponieważ często nie ma planu zagospodarowania i ponieważ ta ustawa straci swoją moc w momencie, kiedy Polska stanie się członkiem Unii Europejskiej. Wtedy będą obowiązywały inne zasady. Dlatego zapisaliśmy to w takiej formie, żeby rada gminy zaakceptowała podanie o powierzchnię pod zalesienie. Oznacza to, że ta powierzchnia może być wykorzystana do zalesienia, ponieważ jest to zgodne z planem zagospodarowania przestrzennego, ale niekoniecznie ten plan musi istnieć w postaci fizycznej. Jeżeli natomiast będzie musiało to być napisane literalnie, że jest zgodne z planem zagospodarowania przestrzennego, to ten plan fizycznie musi istnieć. A ponieważ wiadomo, że nie we wszystkich gminach ten plan istnieje, posłowie przyjęli mniej precyzyjną, ale bardziej życiową formułę, aby nie utrudniać tym, którzy mogą zalesić dany teren i mają na to akceptację gminy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselStanislawZelichowski">Przyjęcie poprawki nr 3 Senatu byłoby usztywnieniem przepisu, dlatego proponuję odrzucić poprawkę nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SenatorJanChodkowski">Intencja tej poprawki, w rozumieniu Senatu, była zupełnie inna. Jest to jeden z warunków. Nie muszą być spełnione wszystkie warunki wymienione w art. 3, aby dany obszar mógł być zalesiony. Został dodany tylko jeden z warunków. Argumentem przyjęcia tej poprawki było twierdzenie samorządowców, że w niektórych planach zagospodarowania przestrzennego dziś obowiązujących, są grunty przeznaczone do zalesienia, chociaż nie spełniają one żadnego z tych czterech punktów. I w tym planie zagospodarowania przestrzennego, który dziś obowiązuje w danej gminie, należy te kawałki zalesić, ponieważ to powoduje później perturbacje itp. Nie dotyczy to natomiast planów zagospodarowania przestrzennego, które powstaną w przyszłości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiRyszardBrzezik">Być może intencja jest słuszna, ale w praktyce wyszło, co innego. Od strony prawnej wygląda to w ten sposób: grunty rolne mogą być przeznaczone do zalesienia, jeżeli są to grunty przeznaczone do zalesienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanWyrowinski">Jest to swego rodzaju tautologia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJerzyMadej">Może powstać także inna wątpliwość. To jest znaczne rozszerzenie zakresu możliwości, jeżeli do decyzji o zalesieniu wystarczy, że będzie to ujęte w planach zagospodarowania przestrzennego. Osobiście, bałbym się takiego rozszerzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanWyrowinski">Niemniej, jakiś problem istnieje, ponieważ sytuacja, o której mówił pan senator Jan Chodkowski ma miejsce w praktyce. W niektórych gminach, w planie zagospodarowania przestrzennego są grunty, które mogą być tylko zalesione.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselJanWyrowinski">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby się odnieść do tego problemu?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselJanWyrowinski">Była sugestia posła sprawozdawcy - pana posła Stanisława Żelichowskiego, aby odrzucić tę poprawkę. O ile dobrze zrozumiałem, również rząd uważa, że tę poprawkę należy odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuRyszardBrzezik">Tak, uważamy, że należy tę poprawkę odrzucić, ponieważ wprowadza ona tylko zamieszanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJanWyrowinski">Wydaje mi się, że jeżeli grunt podlega zalesieniu z samego faktu, że był przeznaczony pod zalesienie, to nie trzeba na to specjalnej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SenatorJanChodkowski">Tu chodzi o to, że z zalesienia są określone korzyści dla właściciela gruntu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselStanislawPawlak">Ustawa dotyczy gruntów określonych, a nie dotyczy gruntów zalesianych według innych zasad. Tu chodzi o najsłabsze grunty, na skłonach i grunty zalewane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 4. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje odrzuciły poprawkę nr 4, zgodnie z propozycją posła sprawozdawcy - pana posła Stanisława Żelichowskiego. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisje odrzuciły poprawkę nr 4.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 5: "w art. 3 ust. 4 skreśla się wyrazy "albo ustanowiony przez niego dzierżawca lub użytkownik, a także posiadacz samoistny gruntu, zwany dalej "właścicielem gruntu".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Proponuję przyjąć poprawkę nr 5. Jest to pewne uściślenie spraw, sądzę, że pożyteczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJerzyMadej">Pamiętam dyskusję na ten temat. To, że kogoś nazywa się właścicielem, wcale nie znaczy, że on nim jest, a o tym powinien chyba decydować właściciel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuRyszardBrzezik">Trudno sobie wyobrazić, że dzierżawca decyduje za właściciela o zmianie statusu gruntu, że dzierżawiący na dwa lata zalesi sobie pewien obszar nie pytając o zgodę właściciela. Popieramy poprawkę nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SenatorJanChodkowski">Chciałem zwrócić uwagę, że ten przepis jest sprzeczny z innymi przepisami dotyczącymi własności. Poprawka tę sprzeczność likwiduje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 5. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły poprawkę nr 5. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisje przyjęły poprawkę nr 5.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 6:" w art. 3 w ust. 7 po zdaniu pierwszym dodaje się nowe zdanie w brzmieniu "Starosta prowadzi rejestr wniosków uwzględniający terminy ich wpływu".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselStanislawZelichowski">W zasadzie propozycja, aby starosta prowadził rejestr wniosków uwzględniający terminy ich wpływu nie przeszkadza, ale wydawało mi się, że skoro starosta zbiera wnioski, to automatycznie prowadzi także ich rejestr. Jeżeli państwo uważacie, że taki zapis ustawowy powinien być, to nie mam nic przeciwko temu. Nie wiem tylko, czy rzeczywiście, potrzebny jest taki zapis ustawowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SenatorJanChodkowski">Senat uznał, że dzięki takiemu uściśleniu nie będzie wątpliwości, także, co do kolejności podejmowania decyzji. Nie będzie podejrzeń o jakiekolwiek kombinacje dotyczące kolejności podejmowania decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 6. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje poprawkę nr 6 przyjęły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisje przyjęły poprawkę nr 6.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 7: "w art. 3 w ust. 7 wyrazy "60 dni" zastępuje się wyrazami "45 dni".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselStanislawZelichowski">W poprawce nr 7 Senat skraca termin z 60 do 45 dni. Sądzę, że jest to zasadna poprawka i składam wniosek o przyjęcie poprawki nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanWyrowinski">Czy są jakieś uwagi lub pytania? Nie ma. Czy są jakieś wnioski?  Chodzi o termin rozpatrzenia wniosku. Wydaje się, że termin 45 dni powinien wystarczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Art. 3 ust. 7 brzmi: "Starosta rozpatruje wnioski według ich wpływów i wydaje decyzje w terminie 60 dni od dnia otrzymania wniosku." Tak jest w wersji przyjętej przez Sejm. Natomiast Senat proponuje, aby ten termin skrócić do 45 dni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJanWyrowinski">Istnieje obawa, że w ten sposób terminy będą się nakładały. W momencie, kiedy starosta otrzymuje wniosek, musi się zwrócić do urzędu gminy o odpowiedź. Gmina ma na to 30 dni. Jeśli skrócimy ten termin, starosta będzie miał 15 dni na odpowiedź, co w niektórych przypadkach może się okazać za mało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SenatorJanChodkowski">Motywem wprowadzenia tej poprawki był fakt, że zalesianie odbywa się praktycznie w końcu marca i w kwietniu. Ten, kto ma zalesić jakiś teren, powinien o tej decyzji - czy może zalesić, czy nie - wiedzieć znacznie wcześniej. W gospodarstwie też są przecież jakieś zajęcia, poza tym trzeba przygotować to zalesianie. Wydaje mi się więc, że 45 dni powinno wystarczyć i gminie, i staroście, aby dać odpowiedź na złożony wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselJerzyMadej">W ust. 8 art. 3 jest powiedziane, że jeżeli zgłoszone wnioski przekraczają możliwości zalesienia, mogą być wydawane decyzje dotyczące zalesienia w latach następnych. Nie jest to więc tak, że wszystko musi się dokonać w ciągu jednego roku. Uważam więc, że należy pozostawić termin 60 dni i odrzucić poprawkę nr 7 Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselStanislawPawlak">Zgoda, tylko przypominam, że dotyczy to nie terminu zalesienia tylko terminu rozpatrzenia wniosku. Gmina ma na odpowiedź 30 dni. Jeżeli skrócimy termin do 45 dni, to starosta będzie miał na odpowiedź 15 dni. Tymczasem on musi skonsultować swój plan z innymi jednostkami. Na to także musi mieć czas. Aby porządek ustalony w zapisie sejmowym był zachowany, również starosta powinien mieć 30 dni na odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselJanWyrowinski">Rozumiem, że jest to wniosek o odrzucenie poprawki. Przystępujemy do głosowania poprawki nr 7. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje odrzuciły poprawkę nr 7. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że połączone Komisje odrzuciły poprawkę nr 7.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 8: "w art. 3 w ust. 8 wyrazy "w roku następnym" zastępuje się wyrazami "w kolejnych latach".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Proponuję przyjęcie poprawki nr 8. Rzeczywiście, może tak być, że nie uda się wszystkiego zrobić w roku następnym, wtedy będzie można to wykonać w kolejnych latach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselJanWyrowinski">Czy jest jakiś inny głos w tej sprawie? Nie ma. Przechodzimy do głosowania poprawki nr 8. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje poprawkę przyjęły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisje przyjęły poprawkę nr 8.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 9: "w art. 3 ust. 9 wyrazy "a także właściwemu ze względu na położenie gruntu nadleśniczemu" zastępuje się wyrazami "właściwemu ze względu na położenie gruntu nadleśniczemu, a także zarządowi wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselStanislawZelichowski">W poprawce nr 9 Senat, w moim przekonaniu słusznie, przypomniał o wojewódzkim funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, ponieważ fundusz ten płaci za sadzonki. Taki mają obowiązek. W związku z tym składam wniosek o poparcie poprawki nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselJerzyMadej">Tu chodzi o powiadomienie zainteresowanych, w tym także wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselJanWyrowinski">Ponieważ nie ma innych głosów, przechodzimy do głosowania poprawki nr 9. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje poprawkę przyjęły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły poprawkę nr 9.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 10: "w art. 4 w ust. 1 wyrazy "prowadzenie uprawy leśnej" zastępuje się wyrazami "uprawa leśna jest prowadzona przez właściciela gruntu".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Jest to poprawka językowa. Składam wniosek o przyjęcie poprawki nr 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselJanWyrowinski">Czy wszyscy podzielają ten pogląd? Nie ma innych głosów. Przechodzimy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły poprawkę nr 10. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisje przyjęły poprawkę nr 10.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 11:" w art. 4 w ust. 1 skreśla się zdanie drugie". Przypominam, że zdanie drugie zawiera odniesienie do ustawy o lasach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Nie rozumiem tej poprawki, nie wiem, o co w niej chodzi. Może pan senator nam to wyjaśni?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#SenatorJanChodkowski">Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu wskazało nam, że to odniesienie nie jest potrzebne</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselJanWyrowinski">A co sądzi na ten temat Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu uważa, że jest potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PodsekretarzstanuRyszardBrzezik">Jest to bardzo ważne odniesienie, ponieważ wskazuje, że przy tej ustawie stosuje się ustawę o lasach i określenie tego jest bardzo istotne. Popieramy propozycję odrzucenia tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 11. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje odrzuciły poprawkę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisje odrzuciły poprawkę nr 11.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 12: "w art. 4 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: "2a. Właściciel gruntu jest obowiązany do zachowania należytej staranności przy prowadzeniu uprawy leśnej".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Teoretycznie, jest to doprecyzowanie przepisu, podkreślenie, że właściciel gruntu jest zobowiązany do należytej staranności. Wydaje mi się, że chodzi o to, że uprawa musi być udatna, zgodna z planem, itd., bo nie wiem, co to znaczy określenie "właściwej staranności". Z tego nic nie wynika. W terminologii fachowej nie ma takich określeń. To odnosi się do Kodeksu handlowego i w prawie gospodarczym. Przypominam, że doprecyzowaliśmy dokładnie, co oznacza termin "uprawa udatna".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselJozefGorny">W zeszłym tygodniu byłem w pewnej miejscowości, gdzie posadzono las w ten sposób, że wszystko jest do wyrzucenia. Nie było w tej pracy należytej staranności. Sądzę więc, że to zdanie nie zaszkodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselStanislawPawlak">Miałbym wątpliwości, jeżeli chodzi o to określenie, a ponadto, kto tę "należytą staranność" będzie oceniał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselJanWyrowinski">Sądzę, że będzie oceniał ten, kto daje na to pieniądze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Pieniądze daje leśnictwo, a wynika to z tzw. planu urządzania lasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselJanWyrowinski">Jest różnica zdań, a więc poddaję poprawkę nr 12 pod głosowanie. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 12? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisje przy 4 głosach za, 11 przeciwnych i braku wstrzymujących się odrzuciły poprawkę nr 12.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 13: "w art.5 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Właściwy ze względu na położenie gruntu nadleśniczy w terminie 60 dni od dnia otrzymania decyzji starosty sporządza plan zalesienia oraz w terminie planowanego wykonania prac zalesieniowych dostarcza właścicielowi gruntu odpowiednią ilość i rodzaj gatunkowy sadzonek drzew."</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Nie wiem, po co jest ta poprawka. To tylko doprecyzowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#SenatorJanChodkowski">Ta poprawka została przypadkowo przyjęta w Senacie. Był cały blok poprawek, które zdecydowanie wydłużały czas decyzji w procesach administracyjnych. Ta poprawka znajdowała się właśnie w takiej grupie. Następnie uznano, że należy je odrzucić. Przypadkowo pozostała ta poprawka. Ona zupełnie niepotrzebnie wydłuża cały proces. Powinienem jej bronić, ale z przykrością stwierdzam, że nie mogę, ponieważ została przyjęta przypadkowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje poprawkę 13 odrzuciły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisje odrzuciły poprawkę nr 13.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 14: "dotychczasowy art. 4 oznacza się jako art. 5, a dotychczasowy art. 5 oznacza się jako art. 4".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Proponuję odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselJanWyrowinski">Rozumiem, że ta poprawka ma znaczenie porządkowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Ona nie ma żadnego znaczenia, nawet porządkowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 14. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje poprawkę nr 14 odrzuciły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że połączone Komisje odrzuciły poprawkę nr 14.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 15: "w art. 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Starosta w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia o zakończeniu zalesiania wykonywanego wiosną i w ciągu 8 miesięcy od otrzymania zawiadomienia o zakończeniu zalesiania wykonywanego jesienią wydaje decyzję o prowadzeniu przez właściciela uprawy leśnej". Tu znowu wydłuża się termin. O co tu chodzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Dla leśnika już miesiąc po posadzeniu uprawy jest jasne, czy uprawa jest udatna, czy nie. Tu proponuje się dłuższy okres na ustalenie czy ta uprawa się przyjęła. Wydłuża się w ten sposób cały cykl decyzyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jest to konsekwencja proponowanej wcześniej poprawki i wprowadzenia zalesienia jesiennego. Te 8 miesięcy odnosi się do momentu zalesienia jesiennego. Przypominam, że Komisje odrzuciły poprawkę, konsekwencją której jest poprawka nr 15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#SenatorJanChodkowski">Intencja tej poprawki była dokładnie taka, jaką przedstawiło Biuro Legislacyjne. Była to konsekwencja wcześniej proponowanej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselStanislawPawlak">Składam wniosek o odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselJanWyrowinski">Rozumiem, że przy rekomendacji Sejmowi należy zaznaczyć, że poprawkę nr 15 należy głosować razem z poprawką nr 1.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 15. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje odrzuciły poprawkę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisje odrzuciły poprawkę nr 15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselMarianGolinski">Uważam, że ta poprawka jest zasadna. Leśnik po miesiącu może stwierdzić udatność uprawy, wiadomo też, że po trzech miesiącach niewłaściwej uprawy z plantacji nic nie będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Może być tak jak pan poseł Marian Goliński powiedział, ale może też ten, kto pielęgnuje tę uprawę wszystkie drzewka wyciąć. Tylko, że wtedy będzie ponosił wszystkie zapisane w ustawie konsekwencje. W związku z tym uważam, że nie ma tu żadnego zagrożenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselJanWyrowinski">Decyzja została już podjęta. Dyskusja na ten temat została już zamknięta.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 16: "w art. 6 w ust. 2 po wyrazach "na wniosek nadleśniczego" dodaje się wyrazy "w przypadku winy umyślnej właściciela gruntu" i wyraz "odbiorcę" zastępuje się wyrazem "go".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Proponuję przyjąć tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselJanWyrowinski">Nie ma innych głosów, przystępujemy do głosowania poprawki nr 16. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły poprawkę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisje przyjęły poprawkę nr 16.</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 17: "w art. 6 ust. 2 wyraz "obciąża" zastępuje się wyrazami "może obciążyć".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Sejm postawił sprawę jasno i zdecydowanie, że "obciąża" właściciela gruntu, natomiast Senat proponuje potraktowanie całej sprawy fakultatywnie - "może obciążyć", a więc znacznie łagodniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PoselJanWyrowinski">Tak, w zapisie sejmowym był obowiązek bezwzględnego obciążenia, natomiast Senat proponuje złagodzić tę zasadę, aby była ona stosowana fakultatywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PodsekretarzstanuRyszardBrzezik">Sprzeciwiamy się takiemu traktowaniu tego problemu, tym bardziej że zupełnie nie jest powiedziane, kiedy można, kiedy nie można obciążyć kosztami i na podstawie, jakich kryteriów. Taka dowolność jest nie do zaakceptowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#SenatorJanChodkowski">W życiu mogą się zdarzyć różne sytuacje, stąd zapis fakultatywny wydawał nam się bardziej właściwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PoselJanWyrowinski">Od decyzji administracyjnych można się odwoływać, a to jest decyzja administracyjna. Jeżeli więc będzie jakiś szczególny przypadek, będzie się można odwołać od tej decyzji.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 17. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje poprawkę odrzuciły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że połączone Komisje odrzuciły poprawkę nr 17.</u>
          <u xml:id="u-79.3" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 18: "w art. 7 ust. 2 po wyrazach "właścicielowi gruntu" dodaje się wyrazy "przez starostę za pośrednictwem wójta (burmistrza)".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PoselStanislawZelichowski">To skraca drogę do kasy, bo nie trzeba się udawać do starostwa, ale obciąża wójta i burmistrza. Proponuję odrzucić tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PoselStanislawPawlak">Sądzę, że nie można tak stawiać sprawy i nakazywać. Starosta i burmistrz czy wójt mogą przecież zawrzeć porozumienie w tej sprawie. Tak to się dzieje zresztą w praktyce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 18. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje odrzuciły poprawkę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że połączone Komisje odrzuciły poprawkę nr 18.</u>
          <u xml:id="u-82.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 19: "a art. 7 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: "2a. Do obszaru zalesienia, o którym mowa w ust. 2, zalicza się grunty zalesione przez właściciela w ciągu ostatnich 10 lat."</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Ta poprawka jest propozycją wprost straszną. Oznacza ona, bowiem, że za wszystkie uprawy, które zostały zalesione od 10 lat będzie wypłacany ekwiwalent. To po pierwsze ogromnie kosztowne, a ponadto, intencją tej ustawy było zrealizowanie krajowego programu zwiększenia lesistości kraju. Chodzi więc o prace, które są do wykonania poczynając od roku 2000 wzwyż. W końcu - można też dywagować, dlaczego akurat 10 lat, a nie 15 czy 20?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#SenatorJanChodkowski">Jeśli zapis sejmowy pozostanie, dojdzie do sytuacji, w której ten, kto zasadził w tym roku las, nie dostając żadnego ekwiwalentu, zniszczy po prostu te uprawy. Sadzę, że będzie to nawet dość powszechne zjawisko. Potem zasieje ponownie, aby dostać ekwiwalent. Ideą tego zapisu było właśnie zapobiec takim sytuacjom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PoselStanislawPawlak">Z przykrością nie mogę się zgodzić z argumentacją Senatu. Po pierwsze - prawo nie może działać wstecz, a poza tym, trzeba las urządzać, ale według praw dziś obowiązujących. Jeżeli właściciel godzi się na zalesienie i spełnia warunki - to zalesia.  Nie sądzę, żeby likwidował las, bo nie ma w tym żadnego celu. Natomiast poszerzenie kręgu uprawnionych zmniejszy dostępne środki i to już na starcie, co nie wróży dobrze całemu programowi zalesiania. Składam wniosek o odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 19. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje poprawkę odrzuciły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że połączone Komisje odrzuciły poprawkę nr 19.</u>
          <u xml:id="u-86.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 20: "w art. 7: a) w ust. 6 po wyrazach "20 lat" dodaje się wyrazy ", z zastrzeżeniem ust. 6a", b) dodaje się ust. 6a w brzmieniu: "6a. Właściciel gruntu mający prawo do emerytury lub renty zachowuje prawo do ekwiwalentu, jeżeli nadal prowadzi gospodarstwo rolne".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Senat proponuje, aby prawo do renty i emerytury zachowywał nawet ten właściciel gospodarstwa, który nadal prowadzi gospodarstwo. Uznaliśmy, że powinno to obowiązywać tylko do wieku emerytalnego, ponieważ chodzi o to, aby zmusić starych ludzi, żeby odpoczęli, nie pracowali w lesie, a nie zajmowali się gospodarstwem do 90 roku życia. Nasza idea była zatem, zupełnie inna. Chodzi przecież o restrukturyzację rolnictwa. Składam wniosek o odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#SenatorJanChodkowski">Intencją Senatu było, aby prawo do ekwiwalentu nie wygasało po uzyskaniu prawa do emerytury lub renty. Ponadto bywają takie sytuacje, że część rolników przechodzi na emeryturę składkową, ale mają w dalszym ciągu prawo własności w odniesieniu do gospodarstwa i to gospodarstwo w dalszym ciągu lepiej lub gorzej obsługują. Zapis sejmowy pozbawia także ich możliwości prowadzenia nadal gospodarstwa. W efekcie, w tym gospodarstwie będzie las, ale nie będzie odpowiedniej pielęgnacji itd. Senat uważał, że ten, kto ma gospodarstwo, ma las, powinien zachować prawo do emerytury czy renty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PoselPiotrKrutul">Mam pytanie, jeżeli jest rolnik, który ma na przykład pół hektara, które teraz zalesi, ale jeżeli przyjmiemy poprawkę nr 20 - to nie będzie tego mógł zrobić? Wydaje mi się, że ta poprawka zamyka drogę do zalesiania, ponieważ pół hektara nie jest gospodarstwem rolnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Wszyscy wiemy, jakie są możliwości budżetu państwa. Dlatego ta inicjatywa była skierowana do tych, którzy mają trudności z utrzymaniem gospodarstwa. Chodziło też o wdrożenie mechanizmu, który będzie zmuszał do działań sprzyjających restrukturyzacji rolnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PoselPiotrKrutul">Nie uzyskałem odpowiedzi. Jeżeli jest rencista, który ma pół hektara i te pół hektara zalesi w uzgodnieniu ze starostą i wójtem, czy otrzyma ekwiwalent?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Ustaliliśmy, że starosta będzie gospodarzem i to on będzie dzielił limit, przede wszystkim pomiędzy tych, którym w pierwszej kolejności to przysługuje. Program zalesień skierowany jest do indywidualnych gospodarstw rolnych, a gospodarstwo rolne zaczyna się powyżej jednego hektara. W związku z tym nie sądzę, żeby akurat znalazł się taki starosta, który będzie przyznawał emerytom i rencistom w pierwszej kolejności limit do zalesienia powierzchni. Potrzeb w skali kraju jest wiele, dlatego zdajemy się na gospodarza powiatu, jakim jest starosta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PodsekretarzstanuRyszardBrzezik">Popieramy wniosek o odrzucenie tej poprawki. Będzie taka sytuacja, że ktoś, kto ma ekwiwalent leśny, nie będzie chciał przejść na rentę lub emeryturę, mimo uzyskania wieku emerytalnego, ponieważ ekwiwalent będzie wyższy niż renta czy emerytura. To trudna sytuacja, bo rolnik, ze społecznego punktu widzenia jest niezdolny do pracy, ponieważ ma już ponad 70 lat, ale z punktu widzenia formalnego, może nie przyjąć tej emerytury czy renty. Czy taka sytuacja nie jest sprzeczna z główną intencją tej ustawy?</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#PodsekretarzstanuRyszardBrzezik">Rolnik będzie wolał żyć za pieniądze uzyskane dzięki pielęgnacji lasu, a więc ta specyficzna grupa będzie miała możliwość wyboru. W ten sposób różnicujemy tych potencjalnych emerytów w zależności od tego, czy zalesili swoje pola czy nie zalesili.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PoselJanWyrowinski">Czy jest wniosek inny niż wniosek o odrzucenie poprawki? Przystępujemy do głosowania poprawki nr 20. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje poprawkę odrzuciły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że połączone Komisje odrzuciły poprawkę nr 20.</u>
          <u xml:id="u-94.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 21: "w art. 7 ust. 8 wyraz "nakazuje" zastępuje się wyrazami "może wystąpić z roszczeniem o".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PoselStanislawZelichowski">W art. 7 ust. 8 jest powiedziane, że "w przypadku zniesienia uprawy leśnej w wyniku celowego działania właściciela gruntu, starosta podejmuje decyzję administracyjną o wstrzymaniu wypłaty ekwiwalentu oraz nakazuje zwrot pobranego ekwiwalentu wraz z odsetkami ustawowymi." Tak brzmi wersja sejmowa. Natomiast Senat proponuje, aby zamiast zdecydowanego "nakazuje" zapisać fakultatywne - "może wystąpić o roszczenie". To duża różnica. Składam wniosek o odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PoselJanWyrowinski">W sumie, chodzi Senatowi o to samo, co w poprzedniej propozycji, aby była możliwość podejmowania fakultatywnej decyzji w przypadku zniszczenia uprawy leśnej przez właściciela gruntu.</u>
          <u xml:id="u-96.1" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 21. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje poprawkę nr 21 odrzuciły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-96.2" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że Komisje odrzuciły poprawkę nr 21.</u>
          <u xml:id="u-96.3" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 22:"w art. 8 w ust. 2 wyrazy "wypłacanie 50% podwyżki ekwiwalentu, o której mowa w art. 7 ust. 4, corocznie jednorazowo" zastępuje się wyrazami "podwyżkę ekwiwalentu, o której mowa w art. 7 ust. 4".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Uważam, że ta poprawka jest zasadna. Jest to po prostu bardziej precyzyjny zapis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PodsekretarzstanuRyszardBrzezik">Chciałbym prosić, aby mógł zabrać głos pan dyrektor Jerzy Indra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#DyrektorDepartamentuPolitykiRegionalnejiRolnictwawMinisterstwieFinansowJerzyIndra">Zapis proponowany przez Senat sprawia wrażenie, że chodzi o trzeci, kolejny ekwiwalent. Tak przynajmniej odczytaliśmy go nie znając intencji autorów, ponieważ jest tu odwołanie się do ekwiwalentu, o którym mowa w art. 7 ust. 4, który mówi, że ekwiwalent podwyższa się o 50% w określonej sytuacji. Następnie przechodzimy do art. 8, z którego wynika, że po uzyskaniu pierwszej pozytywnej oceny, a pierwsza pozytywna ocena jest po dwóch latach, mamy kolejny ekwiwalent w wysokości 50%. Sądzę, że nie o to chodziło autorom tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Jeżeli tak to należy rozumieć, to ja się wycofuję z poparcia dla tej poprawki. Uważam, że należy ją odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PoselJanWyrowinski">Nie mam powodu wątpić w doświadczenie pana dyrektora Jerzego Indry. Pan poseł Stanisław Żelichowski wycofał się ze swego stanowiska i złożył wniosek, aby odrzucić tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-101.1" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 22. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje poprawkę odrzuciły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-101.2" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że połączone Komisje odrzuciły poprawkę nr 22.</u>
          <u xml:id="u-101.3" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 23:" dodaje się art. 9a w brzmieniu: "Art. 9a. W przypadku zbycia zalesionego gruntu rolnego prawo do ekwiwalentu przechodzi na nabywcę".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PoselStanislawZelichowski">W moim przekonaniu, jest to bardzo korupcjogenny zapis. Może się tak zdarzyć, że rolnik dostanie limit, po czym kupi od niego las jakiś biznesmen i będzie dostawał limit. Uważam, że jest to dość groźny zapis, ponieważ na dodatek jest bardzo nieprecyzyjny. Może powstać wtórny rynek gruntów zalesionych. Składam wniosek o jego odrzucenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#SenatorJanChodkowski">Jeżeli zaś pozostanie wersja sejmowa, jeśli nabywca nie będzie miał ekwiwalentu, to, kto ten las sprzeda? Dopiero wtedy będą korupcjogenne sytuacje. To przecież nabywca będzie ten las pielęgnował i za to jest ekwiwalent. Natomiast przy proponowanym przez Senat zapisie korupcjogenny jest tylko sam moment sprzedaży.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Idea tej ustawy jest taka, że rolnik dostaje ekwiwalent za swój grunt, który oddaje pod zalesienie. Ale już następny właściciel, kupuje las i zapewne ma w tym jakiś swój interes. W Polsce jest 1,5 mln hektarów lasów prywatnych. Według tego schematu być może zalesimy około 100.000 ha przyjmując poprawkę Senatu zrobiliśmy totalne zamieszanie. Jeden las byłby droższy, drugi, taki sam, jeśli chodzi o parametry - tańszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#SenatorJanChodkowski">Proszę pamiętać, że cały czas mówimy o sprzedaży lasu, z którego nie ma pożytku. Bo las rośnie około 20 lat. Nie można porównywać lasu, z którego są pożytki, z którego można wycinać drzewa, z lasem niedawno zasadzonym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PoselStanislawPawlak">Jestem przekonany, że nie po to uchwaliliśmy ustawę, aby z tego ekwiwalentu rolnik mógł żyć. Ustawę uchwaliliśmy, ponieważ chodzi nam o systematyczne zwiększanie lesistości, a przy okazji restrukturyzację wsi. Jeżeli ktoś sprzedaje zalesiony przez siebie las, to kupuje go osoba, która nie ma nic wspólnego z ekwiwalentem. Ekwiwalent wspiera okres przejściowy, po to, żeby zrestrukturyzować gospodarstwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 23. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje poprawkę odrzuciły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-107.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że połączone Komisje odrzuciły poprawkę nr 23.</u>
          <u xml:id="u-107.2" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 24:" w art. 12 w ust. 1 i 2 wyrazy "Agencji Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa" zastępuje się wyrazami "Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa".  Jak widać, poprawka ta ma charakter redakcyjny czy może legislacyjny.</u>
          <u xml:id="u-107.3" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania poprawki nr 24. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły poprawkę nr 24. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-107.4" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły poprawkę nr 24.</u>
          <u xml:id="u-107.5" who="#PoselJanWyrowinski">Poprawka nr 25: "w art. 13 po wyrazach "i uproszczonych planów urządzania lasu" dodaje się wyrazy "szkoleń, nadzoru nad wykonywaniem prac zalesieniowych."</u>
          <u xml:id="u-107.6" who="#PoselJanWyrowinski">Art. 13 dotyczy treści rozporządzenia. Senat proponuje, aby to rozszerzyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PoselStanislawZelichowski">Sądzę, że tę poprawkę można przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PoselJanWyrowinski">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje poprawkę nr 25 przyjęły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-109.1" who="#PoselJanWyrowinski">Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły poprawkę nr 25.</u>
          <u xml:id="u-109.2" who="#PoselJanWyrowinski">Była to ostatnia poprawka. Proponuję, aby pan poseł Stanisław Żelichowski kontynuował misję posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-109.3" who="#PoselJanWyrowinski">Dziękuję państwu za udział w obradach, zamykam dzisiejsze posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>