text_structure.xml 42.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJacekPiechota">Otwieram posiedzenie. Witam na wspólnym posiedzeniu posłów trzech komisji, a mianowicie Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Komisji Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Posiedzenie poświęcone jest pierwszemu czytaniu rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym - druk nr 1863.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJacekPiechota">Jesteśmy w takiej sytuacji, iż projekt ustawy nie jest dokumentem zbyt obszernym, ani też bardzo skomplikowanym. Projekt miał zaprezentować nam wiceminister gospodarki, pan Tadeusz Donocik. Niestety, równolegle z obradami naszych komisji toczy się debata plenarna, podczas której będzie rozpatrywane sprawozdanie z nowelizacji ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez skarb państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJacekPiechota">W związku z zaistniałą sytuacją pan minister Tadeusz Donocik złożył na moje ręce prośbę, aby w imieniu ministra projekt ustawy zaprezentowała pani dyrektor Maria Bienias. Pani dyrektor kieruje departamentem handlu w Ministerstwie Gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJacekPiechota">Na posiedzeniu połączonych komisji witam także wiceprezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast pana Piotra Mynca. Witam serdecznie posłów i wszystkich zaproszonych gości, którzy chcieli wziąć udział w pierwszym czytaniu projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselJacekPiechota">Zgodnie z regulaminem Sejmu pierwsze czytanie projektu każdej ustawy obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, w tym wypadku stronę rządową, dalej następują pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawców oraz debata w sprawie ogólnych zasad projektu. Aby spełnić wymogi regulaminowe, oddam głos pani dyrektor Marii Bienias prosząc, aby nie odczytywała pełnego tekstu uzasadnienia, które załączone zostało do projektu ustawy, ale przedstawiła najbardziej kluczowe kwestie związane z tą inicjatywą rządową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Zanim powiem państwu o samym projekcie ustawy, chciałabym poinformować państwa, że trwa jeszcze posiedzenie Rady Ministrów, ale zakończył się już istotny punkt związany z projektem ustawy, będącej przedmiotem posiedzenia komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Rada Ministrów przyjęła na dzisiejszym posiedzeniu program rozwoju handlu wewnętrznego do roku 2003. Kwestia będąca przedmiotem dzisiejszych obrad, została wpisana jako jeden z punków programu. Wiadomość ta jest radosna dla naszego ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Przejdę do krótkiego przedstawienia projektu ustawy. Przedkładana propozycja nowelizacji ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku o zagospodarowaniu przestrzennym ma na celu umożliwienie radzie gminy sprawowanie kontroli nad lokalizowaniem wielkopowierzchniowych obiektów handlowych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">W ostatnich latach odnotowano gwałtowny ilościowy rozwój dużych placówek handlowych, tak zwanych super i hipermarketów. Zgodnie z tendencjami światowymi, wzrost udziału tych obiektów w strukturze polskiej sieci detalicznej jest nieunikniony. Funkcjonowanie tych obiektów może jednak wywołać poważne zmiany w otoczeniu, oddziałując na infrastrukturę handlową, środowisko, rynek pracy i inne czynniki.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Rozwój sieci obiektów wielkopowierzchniowych nie powinien zatem przebiegać żywiołowo, prowadząc do zakłóceń w infrastrukturze oraz zaniku mniejszych sklepów, niezbędnych dla zaopatrzenia określonych grup konsumenckich.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Należy również podkreślić, że rozdrobniona struktura podmiotowa polskiego handlu czyni go wyjątkowo nieprzygotowanym do konkurencji z firmami globalnymi, a możliwość dostosowania do warunków rynkowych jest dodatkowo osłabiona przez duże tempo wkraczania wielkich sieci handlowych na nasz rynek.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Większość krajowych przedsiębiorców ma niewielką praktykę funkcjonowania w warunkach ostrej konkurencji, co osłabia ich pozycję w kontaktach z bardziej doświadczonymi partnerami zagranicznymi.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Problemy, które ujawniają się w związku z rozwojem wielkich sieci handlowych są w Polsce dodatkowo spotęgowane bardzo dynamicznym procesem transformacji, podczas gdy w krajach Unii Europejskiej zmiany te miały charakter bardziej ewolucyjny.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Potrzeba uporządkowania procedur tworzenia dużych obiektów handlowych w nowych uwarunkowaniach gospodarczych oraz wobec zmian zachodzących w infrastrukturze handlowej, została już wcześniej dostrzeżona przez grupę posłów. Z ich inicjatywy powstał projekt ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych. Projekt ten znajduje się w sejmowym druku numer 558.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Wyrażając stanowisko do tego projektu rząd uznał go za zbyt restrykcyjny, nadmiernie zbiurokratyzowany, a ponadto wprowadzający wymóg uzyskania zezwolenia zarządu gminy na utworzenie sklepu wielkopowierzchniowego.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Wnioskując o odrzucenie poselskiego projektu, rząd jednocześnie zobowiązał się do przedstawienia propozycji uregulowania kwestii tworzenia wielkopowierzchniowych obiektów handlowych poprzez zmiany w obowiązujących już aktach prawnych.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Przedkładany dzisiaj państwu projekt nowelizacji ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym jest wypełnieniem tego zobowiązania rządu. Obecnie obowiązujące przepisy nie zawierają wymogu sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów przeznaczonych pod zabudowę handlową, a więc także pod duże obiekty handlowe, jak super- i hipermarkety. Również praktyka wykazuje, że gminy generalnie takich planów nie sporządzają.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">W związku z tym budowa wielkopowierzchniowych obiektów handlowych następuje w oparciu o indywidualną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Decyzję taką wydaje wójt lub burmistrz i prezydent miasta. Natomiast rada gminy nie uczestniczy w procesie decyzyjnym, a jedynie raz w roku otrzymuje wykaz wydanych decyzji wraz z oceną skutków, jakie te decyzje wywołały w zagospodarowaniu przestrzennym gminy.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">W świetle obowiązujących przepisów ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym nie ma możliwości odmowy ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla budowy wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, jeżeli w obowiązującym planie miejscowym wyznaczono tereny pod ogólnie określone usługi i handel, albo jeżeli dla danego terenu nie ma wcale planu miejscowego.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Rada gminy może wprawdzie z własnej inicjatywy wszcząć procedurę uchwalania bądź zmiany planu w kierunku zakazu lokalizowania tych obiektów, ale proces ten jest bardzo czasochłonny, a praktyczny efekt można uzyskać po okresie jednego bądź półtora roku. W tym czasie zawieszenie postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu jest wprawdzie możliwe, ale uzależnione od swobodnego uznania wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Ponadto trzeba podkreślić, że organ ten nie ma obowiązku informowania rady gminy o fakcie złożenia wniosków o ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla budowy wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, co najczęściej uniemożliwia podjecie przez radę gminy inicjatywy zmiany planu miejscowego.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Przepisy przedkładanego projektu ustawy mają zapewnić organowi stanowiącemu, jakim jest rada gminy, wpływ na lokalizowanie dużych obiektów handlowych, przy uwzględnieniu występujących uwarunkowań miejscowych. Regulacje projektu ustawy odnoszą się do obiektów handlowych o powierzchni sprzedażnej powyżej 1000 m. kw., planowanych w gminach o liczbie mieszkańców do 20.000 oraz o powierzchni sprzedażnej powyżej 2000 m. kw. w gminach, w których liczba mieszkańców jest wyższa od 20.000.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Zgodnie z proponowanymi zmianami w sporządzonym przez gminę miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wyznaczone będą tereny, które mogą być przeznaczone pod budowę wielkopowierzchniowego obiektu handlowego, o ile oczywiście gmina uzna, że na jej terenie taki obiekt w ogóle powinien powstać.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Przeznaczając tereny pod budowę dużych obiektów handlowych, rada gminy będzie zobowiązana wziąć pod uwagę prognozę skutków tych inwestycji dla lokalnego rynku pracy, komunikacji, istniejącej sieci handlowej oraz zaspokojenia potrzeb i interesów konsu-mentów, a także opinię zarządu powiatu, zarządów gmin sąsiednich i powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Tryb postępowania w sytuacji, gdy w obowiązującym planie miejscowym zostały już wyznaczone tereny pod usługi lub handel, co często się zdarza, ale bez wyraźnego wskazania dopuszczenia lub zakazu budowy na nich wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, przedstawiałby się następująco.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">W takiej sytuacji ewentualne wprowadzenie zakazu budowy dużych obiektów handlowych zostanie poprzedzone szczegółową analizą wykonaną na podstawie wspomnianej prognozy różnorodnych skutków budowy obiektów handlowych.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Analizę taką może wykonać zarząd gminy z własnej inicjatywy w każdym czasie oraz obowiązkowo, jeżeli wpłynie do zarządu gminy wniosek o ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla wielkopowierzchniowego obiektu handlowego.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Wyniki analizy będą podstawą do podjęcia przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Podjęcie tej uchwały spowoduje zawieszenie postępowania w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla takiego obiektu do czasu uchwalenia planu. Jeśli rada plan zmieni i zakaz wprowadzi, to będzie on podstawą do wydania decyzji odmownej w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">W sytuacji lokalizowania wielkopowierzchniowych obiektów handlowych na obszarach, dla których nie ma miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, zaraz po wejściu w życie nowelizacji nastąpiłoby natychmiastowe zawieszenie postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, do czasu uchwalenia planu.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Wprowadzenie proponowanych przez rząd zmian do ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym spowoduje, że o lokalizacji dużych obiektów handlowych decydować będzie organ kolegialny, jakim jest rada gminy, a nie, jak to ma miejsce obecnie, jednoosobowo wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Przepisy przedłożonego projektu ustawy zmierzają do zobiektywizowania decyzji organów gminy poprzez wymóg wcześniejszego przeprowadzenia wszechstronnej analizy skutków utworzenia bazy danym o terenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Przedstawiając projekt ustawy o zmianie ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym wyrażam przekonanie, że jej uchwalenie uporządkuje tryb wydawania decyzji o lokalizacji wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Dlatego wnoszę o podjęcie dalszych prac legislacyjnych nad tym projektem.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Pragnęłabym jeszcze powiedzieć, że rozpoczęcie prac nad przedkładanym dzisiaj projektem nastąpiło w wyniku uzgodnień prowadzonych w gronie posłów i przedstawicieli rządu, w poszukiwaniu rozwiązania, które pozwoli uporządkować tryb tworzenia wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, a równocześnie konsumowałby wiele rozwiązań proponowanych w poselskim projekcie ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Zwracam także uwagę, że wszystkie zaproponowane w nowelizacji rozwiązanie są absolutnie zgodne ze standardami Unii Europejskiej i z przepisami, jakie kraje Unii Europejskiej w tym zakresie posiadają. Nasze rozwiązania nawet są dużo bardziej łagodniejsze, bowiem w niektórych krajach przepisy dotyczące dużych obiektów handlowych są znacznie ostrzej sformułowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJacekPiechota">Dziękuję pani dyrektor, która zaprezentowała nam projekt ustawy tak wyczerpująco, jakby to zrobił zapewne sam pan minister Tadeusz Donocik. Z pewnością niebawem dotrze na nasze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselJacekPiechota">Otwieram turę pytań posłów i odpowiedzi wnioskodawców. Czy ze strony posłów są pytania dotyczące tej rządowej inicjatywy usta-wodawczej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanChmielewski">Moje pierwsze pytanie dotyczy konsultacji. Czy projekt ustawy był konsultowany z środowiskiem kupieckim?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJanChmielewski">Drugie pytanie dotyczy samej nowelizacji. W zmianie 1 w art. 10 mowa jest o terenach, które "mogą być przeznaczone pod budowę obiektów handlowych o powierzchni sprzedażnej powyżej 1000 m. kw. w gminach o liczbie mieszkańców do 20 000.".</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselJanChmielewski">Skąd wzięła się proponowana wielkość powierzchni tych obiektów? Wydaje mi się, że tysiąc metrów kwadratowych, to duża powierzchnia handlowa dla miasta, w którym mieszka 5 czy 10 tys. mieszkańców. Uważam, że powinna to być mniejsza powierzchnia handlowa.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselJanChmielewski">W tej samej zmianie w art. 10. proponuje się w gminach o liczbie mieszkańców ponad 20 tys. budowę obiektów handlowych o powierzchni sprzedażnej powyżej 2000 metrów kwadratowych.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselJanChmielewski">Skąd tak duży skok, myślę o wielkości obiektów handlowych? Czy nie należało zejść o 500 metrów niżej. Bo często takie obiekty handlowe powstają w niedużych osiedlach mieszkaniowych.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselJanChmielewski">Nie jestem przeciwny powstawaniu tak dużych obiektów handlowych w ogóle, ale nie powinny one powstawać w osiedlach. Wiem, jakie zaburzenia komunikacyjne spowodowała budowa kilku takich obiektów pod Wrocławiem. Czy 2000 metrów kwadratowych nie jest zbyt dużą powierzchnią sprzedażną w obiektach handlowych stawianych w małych zespołach mieszkaniowych? Czy nie powinno się proponować w nowelizowanej ustawie, że w pierwszym przypadku będą to obiekty o powierzchni sprzedażnej o 500 metrów kwadratowych mniejsze, niż w projekcie ustawy. W drugim przypadku powierzchnia sprzedażna może być również o 500 m. kw. mniejsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselWieslawWoda">Pani dyrektor z Ministerstwa Gospodarki w swoim wystąpieniu wspomniała o radosnej dla resortu wiadomości, a mianowicie, że dzisiaj Rada Ministrów przyjęła docelowy program rozwoju sieci handlowej do roku 2003.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselWieslawWoda">Chcę zatem zapytać, czy w tym rządowym programie określono, czy też zdefiniowano docelową liczbę wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, które mogą powstać? Czy pozwolenia, które będą wydawać rady gmin, będą w jakimś stopniu reglamentowane przez rząd? Czy wspomniany program nie ma jakiegokolwiek związku z rozpatrywanym dzisiaj przez nas projektem ustawy?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselWieslawWoda">Mam jeszcze drugie pytanie. Wspomniała pani dyrektor o bardzo dynamicznym rozwoju sieci dużych obiektów handlowych na świecie i że rząd napisał negatywna opinię do poselskiego projektu ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych. Miało to miejsce prawie dwa lata temu.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselWieslawWoda">Pytam zatem panią dyrektor, co było przyczyną, że aż prawie dwa lata trzeba było czekać na rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, który ogranicza budowę wielkopowierzchniowych obiektów handlowych.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselWieslawWoda">Dzieje się to wszystko w sytuacji, kiedy praktycznie rzecz biorąc w wielu miastach nowe, duże obiekty handlowe nie będą powstawać, bo te, które miały powstać, już są i funkcjonują kładąc na łopatki znaczącą część detalicznego handlu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJacekPiechota">Chciałbym zwrócić uwagę, iż projekt ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych odrzuciły połączone komisje już kilka miesięcy temu. Dlatego też należy usprawiedliwić po części rząd, że dopiero teraz zaprezentował nam nowelizację ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Być może inicjatywa rządowa jest spóźniona, ale poproszę panią dyrektor o odpowiedź na pytanie pana posła Wiesława Wody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselAndrzejSlomski">Proszę panią dyrektor o informację, czy Ministerstwo Gospodarki posiada dane, ile już podjęto decyzji lokalizacyjnych o budowie dużych obiektów handlowych? Chodzi mi o decyzje podejmowane w gminach do 20 tysięcy mieszkańców i powyżej tej liczby. Może przyjmiemy datę graniczną na koniec roku ubiegłego. Ile było takich decyzji podjętych jednoosobowo, a więc przez wójtów, burmistrzów czy prezydentów miast?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJacekPiechota">Czy są jeszcze inne pytania do pani dyrektor?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJozefKorpak">Pani dyrektor powiedziała, że decyzje o lokalizacji obiektów wielkopowierzchniowych będzie podejmować rada gminy. Do tej pory taką decyzję podejmował jednoosobowo wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Była to decyzja administracyjna podejmowana w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Pytanie brzmi: jak będzie wyglądać rozstrzygnięcie rady gminy z punktu widzenia możliwości odwołania się od jej decyzji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJacekPiechota">Czy posłowie mają jeszcze pytania do strony rządowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselMarianBlecharczyk">Mam tylko dwa pytania do pani dyrektor. Pierwsze dotyczy wyłączenia z projektu ustawy udziału środowisk kupieckich i samorządów gospodarczych funkcjonujących na obszarze gminy czy powiatu. Potrzebna jest tylko opinia zarządu powiatu i rzecznika konsumentów. Trzeba uwzględnić uwarunkowania, w jakich powstawał projekt ustawy, a mam na myśli wcześniejszy projekt poselski ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselMarianBlecharczyk">Inicjatywa rządowa wyszła naprzeciw projektowi poselskiemu i została nam zaprezentowana mimo pewnego pata politycznego, w którym znalazł się Sejm w trakcie prac nad projektem rządowym. Czy jest celowe i uzasadnione pominięcie w opiniowaniu koncepcji budowy wielkopowierzchniowych obiektów handlowych środowisk, o których mówiłem na wstępie?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselMarianBlecharczyk">Drugie pytanie ma inny charakter. W związku z projektowanym w ustawie zapisem proszę o jednoznaczne potwierdzenie, że wszystkie decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, które zostaną wydane do momentu wejścia w życie nowelizacji, będą skuteczne. Inaczej mówiąc wszystkie tereny, które już zostały kupione z przeznaczeniem pod budowę wielkopowierzchniowych obiektów handlowych i które były nabywane w oparciu o administracyjne decyzje, będą ważne aż do zakończenia inwestycji?</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PoselMarianBlecharczyk">Ostatnie pytanie dotyczy sprawy, której nie ma w prezentowanym nam projekcie ustawy. Chodzi o sieć sklepów dyskontowych. Z analiz, które znajdują się także w dyspozycji Ministerstwa Gospodarki, wynika, że istnieje trend na rynku, aby z uwagi na szybki wzrost liczby obiektów wielkopowierzchniowych, inwestorzy odchodzą od budowy tych obiektów. Chodzi o to, aby nie przeinwestować. Inwestorzy skłaniają się raczej do budowy sieci sklepów dyskontowych. Są to sklepy o mniejszej powierzchni. Budowane w większej ilości, sklepy dyskontowe wchodzą w zupełnie inny segment rynku.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PoselMarianBlecharczyk">Czy zdaniem Ministerstwa Gospodarki, jeśli bierzemy się do wyposażenia samorządów w instrumenty prowadzenia polityki na ich terenie, nie należy pokusić się o odniesienie się do sieci sklepów dyskontowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJacekPiechota">Czy są inne pytania? Nie widzę, wobec tego prosimy panią dyrektor Marię Bienias o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Nie wiem, czy zdążyłam zanotować wszystkie postawione mi pytania w dyskusji. Jeśli jakieś pominę w swojej wypowiedzi, to bardzo proszę zwrócić mi na to uwagę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Na pytanie, czy projekt ustawy był konsultowany ze środowiskami kupieckimi, odpowiedź brzmi: tak. Jesteśmy w stałym kontakcie ze Zrzeszeniem Handlu i Usług a także z innymi większymi stowarzyszeniami kupieckimi, jak np. ze Społem. Nasze plany i zamierzenia, w tym także program rozwoju handlu, zawsze powstawały w ścisłej współpracy ze środowiskiem kupieckim. Gdyby na posiedzeniu byli obecni przedstawiciele tych środowisk, to mogliby potwierdzić moje słowa. Wszystkie proponowane przez nas rozwiązania były z nimi dyskutowane.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Czy w programie rozwoju handlu zostały uwzględnione wielkopowierzchniowe obiekty handlowe, ich budowa w poszczególnych miastach i gminach czy dysponujemy konkretną liczba takich obiektów? Nie, takich danych w programie nie ma. Program nie zawiera dokładnych wskazówek na temat pożądanej ilości wielkopowierzchniowych obiektów handlowych w kraju. Pozostawiamy to gminom.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">W programie rozwoju handlu znajduje się cały rozdział poświęcony polityce gmin. Podobnie jak reguluje to ustawa o samorządzie, także my pozostawiamy tę kwestie do wyłącznej decyzji organów gminy.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Odpowiadam więc panu posłowi, że nie dysponujemy w ministerstwie takimi liczbami, nie mamy nawet prognoz na ten temat. Stwierdzamy natomiast w programie, iż rząd będzie podejmował działania mające na celu obserwowanie zjawiska rozwoju sieci dużych obiektów handlowych. Jeśli okaże się w ciągu roku czy dwóch, że budowa takich obiektów będzie prowadzić do zaniku małych sklepów, to z pewnością będziemy podejmować stosowne działania.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Jeśli chodzi o pozwolenia na budowę wielkopowierzchniowych obiektów handlowych i reglamentację tych pozwoleń, to w rządowym programie rozwoju handlu takich propozycji nie ma. Jest natomiast inna propozycja, którą przedkładamy w formie projektu ustawy. Nie ma reglamentacji pozwoleń na budowę. W konstytucji znajduje się odpowiedni artykuł mówiący, kiedy może być prowadzona reglamentacja działalności gospodarczej. W omawianym przypadku nie występuje sytuacja zagrożenia interesu publicznego, przynajmniej jak na razie, i odpowiedzią strony rządowej jest przedkładany projekt ustawy i zawarte w niej rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Padło pytanie o wielkość sprzedażną, określoną w projekcie ustawy powyżej 1000 metrów kwadratowych w gminach o liczbie mieszkańców do 20 000 i powyżej 2000 metrów w gminach zamieszkujących powyżej 20 tysięcy mieszkańców. Wielkości te zostały przyjęte po wielu dyskusjach z organizacjami kupieckimi. Oczywiście, że można dyskutować, czy akurat te wielkości są wybrane najlepiej, czy nie można by zdecydować się na inne wielkości. Mogę jedynie powiedzieć czy kierowaliśmy się przy określeniu wielkości sprzedażnej 2000 metrów kwadratowych.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Pierwsza propozycja określała tylko jedną wielkość powierzchni sprzedażnej obiektów handlowych dla wszystkich gmin i było to właśnie 2000 metrów. Po dyskusjach, prowadzonych również w kręgach poselskich, zdecydowaliśmy się, że mniejsze gminy powinny mieć odpowiednio zmniejszoną powierzchnie sprzedażną sklepów, która będzie wymagała działań zawartych w projekcie nowelizacji ustawy.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Druga wielkość, a więc 2000 metrów, dotyczy dużych miast. Jest to bowiem już zdecydowanie duży sklep, zwłaszcza na tle naszej struktury sklepów o średniej wielkości 50 metrów kwadratowych. Braliśmy także pod uwagę jakie buduje się obecnie obiekty handlowe w Polsce, w jakie obiekty inwestują firmy zagraniczne. Otóż wielkie zagraniczne sieci handlowe nie budują w zasadzie obiektów poniżej granicy powierzchni sprzedażnej 1000 metrów. To wynika z naszych obserwacji. Wielkość taka wynika z rachunku opłacalności inwestycji placówek handlowych.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Także Społem i zrzeszenia handlowe przygotowują się do budowy dużych obiektów handlowych, znacznie większych od tych, które już funkcjonują. Stanowi to element strategii unowocześnienia swojej bazy. Jednocześnie twierdzą, że nie stać ich na budowę większych obiektów, to znaczy obiektów do 2000 metrów.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Jednym słowem staraliśmy się pogodzić interesy polskich kupców, z ogólnym interesem rozwoju handlu. Nie chcemy zamykać drogi prowadzącej do budowy większych obiektów handlowych, ale chcemy mieć pewną kontrolę nad powstawaniem rzeczywiście dużych obiektów handlowych powyżej 2000 metrów. Natomiast dla mniejszych gmin sklep o powierzchni sprzedażnej 1000 metrów jest także dużym obiektem.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Jeden z posłów poruszył sprawę sklepów dyskontowych. Sklepy te są rzeczywiście mniejsze od super czy hipermarketów. Sklepy te różni od wielkopowierzchniowych obiektów handlowych inna polityka cenowa. I jedna i druga jest trudna dla polskiego handlu, bowiem stwarza tak silne warunki konkurencji, że nasz handel rodzimy nie może im sprostać.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Przedstawione propozycje zawarte w projekcie ustawy odnoszą się jednak do innych kwestii. Z pewnością istotne jest pytanie pana posła dotyczące nie tylko lokalizacji nowych dużych obiektów handlowych, ale także jak one będą funkcjonować i w jakim stopniu będą one uciążliwe i stwarzające zagrożenie dla polskiego handlu. Nasz handel ani organizacyjnie ani kapitałowo nie jest przygotowany do sprostania konkurencji wielkich zagranicznych sieci handlowych. Firmy te silne są tak pod względem organizacyjnym, jak i ekonomicznym, a poza tym posiadają wieloletnie doświadczenie. Sieci te przenoszą wzorce zachodnie na polski rynek.</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Temu zagadnieniu poświęciliśmy wiele miejsca w programie rozwoju handlu. Kwestie podniesione w dyskusji będą przez nas regulowane. Także dzisiaj rząd podjął decyzję, że coroczne raporty o stanie handlu wewnętrznego będą uzupełniane o analizę zasad współpracy między wielkopowierzchniowymi obiektami handlowymi, a ich dostawcami. Wnioski z tych raportów będą na bieżąco służyły do podejmowania odpowiednich działań.</u>
          <u xml:id="u-13.14" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Jeśli państwo uznacie, że sprawa ta wymaga jeszcze szerszego omówienia, to jesteśmy do tego przygotowani, aczkolwiek nie jest to tematem dzisiejszego wspólnego posiedzenia komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJacekPiechota">Na to samo chciałbym państwu zwrócić uwagę. Pragnę jednocześnie poinformować posłów z dwóch komisji. Komisja Małych i Średnich Przedsiębiorstw analizowała program rządowy, o którego przyjęciu w dniu dzisiejszym przez Radę Ministrów poinformowała nas pani dyrektor. Projekt ten uzyskał wysoka ocenę Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Program rządowy zawiera wiele innych działań z obszaru wspierania polskiego handlu. Proponuję jednak skoncentrować się na przedłożonym projekcie ustawy i tylko na tej inicjatywie ustawodawczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Pozostały mi jeszcze dwa pytania, które nie chciałabym pozostawić bez odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#DyrektordepartamentuhandluwMinisterstwieGospodarkiMariaBienias">Jeśli jednak pan przewodniczący pozwoli proszę, by na obydwa pytania udzielił odpowiedzi prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast pan Piotr Mync. Pytania są ściśle związane z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJacekPiechota">Nie mam nic przeciwko temu. Głos ma pan prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WiceprezesUrzeduMieszkalnictwaiRozwojuMiastPiotrMync">Dwa pytania dotyczyły bezpośrednio postępowania administracyjnego związanego z lokalizacją dużych obiektów handlowych.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#WiceprezesUrzeduMieszkalnictwaiRozwojuMiastPiotrMync">Pierwsze pytanie brzmiało: jak to jest, że decyzje wydawać będzie rada gminy? Stwierdzenie pani dyrektor, że o lokalizacji obiektu handlowego decydować będzie rada gminy, zostało przez nią użyte w potocznym rozumieniu słowa "decyzja". Natomiast postępowanie administracyjne i decyzję administracyjną nadal będzie wydawał wójt, burmistrz lub prezydent miasta, albo osoba działająca z jego upoważnienia. Po wprowadzeniu postulowanej w projekcie zmiany ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, w procedurze będzie albo potwierdzenie, iż w planie zagospodarowania przestrzennego jest dopuszczona budowa obiektów handlowych, w tym także supermarketów. Może być jednak tak, że w tej procedurze rada gminy się wypowiedziała i nie skorzystała z możliwości zmiany planu w taki sposób, by uniemożliwić lokalizację supermarketu.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#WiceprezesUrzeduMieszkalnictwaiRozwojuMiastPiotrMync">Drugie pytanie jednego z posłów dotyczyło kwestii bytu prawnego decyzji wydanych przed wejściem w życie niniejszej nowelizacji ustawy. Na to pytanie nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Samo wejście w życie ustawy nie powoduje wygaśnięcia decyzji, mogą one być konsumowane najpierw w dalszych postępowaniach administracyjnych o uzyskanie pozwolenia na budowę, a później w formie realizacji inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#WiceprezesUrzeduMieszkalnictwaiRozwojuMiastPiotrMync">Natomiast jeśli w ramach działań dopuszczonych tą ustawą gmina przeprowadzi analizę sytuacji i będzie zmieniała miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, to w momencie, kiedy gmina już uchwali zmianę planu polegającą na zakazie budowy supermarketu, to decyzje administracyjne wcześniej wydane dopuszczające taką budowę z mocy prawa staną się nieważne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJacekPiechota">Czy jeszcze są pytania do pani dyrektor? Jeżeli nie ma, to otwieram drugą turę... Zgłasza się jeszcze pan poseł Marian Blecharczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselMarianBlecharczyk">Mam pytanie jeszcze do pana prezesa Urzędu Mieszkalnictwa. Czy w kontekście wypowiedzi dotyczącej unieważnienia decyzji administracyjnej przez zmianę w planie zagospodarowania przestrzennego; kto będzie ponosił odpowiedzialność finansową? Chodzi oczywiście o odszkodowania. Czy spadnie to na samorząd? Może bowiem zaistnieć taka sytuacja, że ktoś nabędzie teren pod budowę supermarketu zgodnie z jego przeznaczeniem w planie zagospodarowania przestrzennego i otrzyma decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Tymczasem, jak powiedział pan prezes, w wyniku zmiany planu gmina odmawia mi wydania pozwolenia na budowę, bo plan tego nie przewiduje w tym miejscu. W związku z tym, zgodnie z ustawą o zagospodarowaniu przestrzennym, można zaskarżyć tę decyzję, bo ktoś na niej stracił. Jak ta kwestia wygląda? Kto ponosi odpowiedzialność? Bo jak rozumiem, skarb państwa przenosi odpowiedzialność na szczebel samorządowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJacekPiechota">Czy pan prezes może teraz udzielić odpowiedzi na postawione pytania przez pana posła Mariana Blecharczyka?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WiceprezesUrzeduMieszkalnictwaiRozwojuMiastPiotrMync">Ta sytuacja, a więc zmiana w planie miejscowym, podlegać będzie ogólnie obowiązującym regułom skutków finansowych zmian w planie zapisanym w art. 36 obowiązującej obecnie ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Te skutki finansowe nie powodują wzrost roszczenia odszkodowawczego, o którym mówił pan poseł. Roszczenie występuje w sytuacji zbywania działki objętej zmianą planu zagospodarowania przestrzennego w ciągu 5 lat od zmiany planu, jeśli uzyskana cena będzie niższa niż byłaby uzyskana bez zmiany planu. Skutki te leżą po stronie gminy, jak we wszystkich przypadkach zmiany planu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJacekPiechota">Pragnę poinformować państwa, iż pan minister Tadeusz Donocik dotrzymał obietnicy i przybył na nasze posiedzenie. Pana ministra chcę poinformować, że pani dyrektor Maria Bienias dzielnie dawała sobie radę i przedstawiła uzasadnienie projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselJacekPiechota">Czy mamy jeszcze pytania? Jeśli pytań nie ma, to otwieram ostatni punkt naszego dzisiejszego posiedzenia, którym zgodnie z regulaminem będzie debata w sprawie ogólnych zasad projektu ustawy. Kto z państwa chce zabrać głos w tej części obrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselMarekSawicki">Zgłaszam wniosek, abyśmy nie powoływali żadnej pod-komisji, tylko przeszli do normalnego procedowania projektu ustawy. Chodzi o to, aby nie odkładać debaty na później, tylko zająć się projektem od razu dzisiaj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJacekPiechota">Czy w sprawie zgłoszonego wniosku są inne propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselMarianBlecharczyk">Mam inne zdanie. Uważam, że celowe jest powołanie podkomisji z trzech powodów. Po pierwsze nad projektem pracują trzy komisje. Po drugie - istnieje część dokumentów, z którymi zapoznani są tylko posłowie Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw, o czym mówił pan przewodniczący. Po trzecie- pomimo że projekt jest krótki, materia ustawy jest szeroka i dotyczy dosyć zasadniczej regulacji. Z tych powodów wydaje się, że można powierzyć wszystkie te kwestie podkomisji, ale na tej zasadzie, że podkomisja w krótkim czasie zakończy prace nad projektem.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselMarianBlecharczyk">Stawiam formalny wniosek o powołanie podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJacekPiechota">Czy w tej sprawie ktoś chciał zabrać głos, czy rozstrzygniemy ją w głosowaniu? Jeżeli głosu nie ma przystępujemy do głosowania. Chodzi o to, czy powołamy podkomisję, czy też przyjmiemy wniosek pana posła Marka Sawickiego. Wówczas będziemy musieli rozpatrzyć wnioski zgłoszone w toku dzisiejszej debaty, a więc pierwszego czytania projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselJacekPiechota">Poddaję pod głosowanie wniosek pana posła Marka Sawickiego.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselJacekPiechota">Kto jest za tym, abyśmy przystąpili do przyjmowania sprawozdania połączonych komisji i nie powoływali podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PoselJacekPiechota">Za wnioskiem głosowało 14 posłów, 4 głosowało przeciw, pięciu posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PoselJacekPiechota">Tak więc zadecydowaliśmy o nie powoływaniu podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PoselJacekPiechota">Mam pytanie w sprawie wniosków wcześniej zgłoszonych do projektu. Pan poseł Jan Chmielewski sformułował w trakcie pytań wniosek o zmniejszenie wielkości powierzchni sprzedażnej wielkopowierzchniowych obiektów handlowych o 500 metrów.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#PoselJacekPiechota">Czy pan poseł Jan Chmielewski podtrzymuje swój wniosek? Może są jeszcze inne wnioski do sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#PoselJacekPiechota">Pragnę przypomnieć, że po przyjęciu naszego sprawozdania pozostaje jeszcze procedura drugiego czytania, w trakcie którego każdy z nas będzie mógł sformułować jeszcze dodatkowe wnioski. Niczego zatem dzisiaj jeszcze nie przesądzamy ostatecznie. Głos ma pan poseł Jan Chmielewski. Czy podtrzymuje pan swój wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJanChmielewski">Tak, podtrzymuję obydwa swoje wnioski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJacekPiechota">W takim razie będziemy głosować wniosek pana posła Jana Chmielewskiego o zmniejszenie wielkości wielkopowierzchniowych obiektów handlowych o połowę; z 1000 metrów kwadratowych na 500 metrów w gminach do 20 tys. mieszkańców.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselJacekPiechota">Czy pan poseł Marek Sawicki ma inną propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselMarekSawicki">Wniosek pana posła Jana Chmielewskiego chcę jeszcze poprawić i proponuję, żeby zmniejszyć jeszcze powierzchnię obiektów handlowych w gminach powyżej 20 tys. mieszkańców; z 2000 na 1000 metrów kwadratowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJacekPiechota">Mamy więc już drugi wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselPawelBrylowski">Ponieważ zrezygnowaliśmy z powołania podkomisji, a wnioski idą tak daleko, że za chwilę można się spodziewać wniosku o zakazie budowy dużych sklepów. W tej sytuacji wnoszę formalny wniosek o sprawdzenie kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJacekPiechota">Wniosek został zgłoszony, ale w ten sposób nigdy...Proszę sekretarzy komisji o sprawdzenie kworum. Sprawdzenie wypadło niekorzystnie. W dwóch komisjach nie ma kworum; w Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz w Komisji Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nie możemy więc prowadzić dalej pracy nad projektem ustawy. W tej sytuacji kończymy dzisiejsze posiedzenie połączonych komisji. Za chwilę ustalimy termin kolejnego posiedzenia. Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>