text_structure.xml
37.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Waga sektora małej i średniej przedsiębiorczości w Polsce, ze względu na jego niezwykle dynamiczny rozwój w mijającym dziesięcioleciu, jest ogromna. Rozwój ten przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania. Jest to dziś 2 746 000 przedsiębiorstw na 2 800 000 przedsiębiorstw w ogóle. Jest to 62 proc. miejsc pracy i ponad 50 proc. udziału w PKB. Przedsiębiorstwa te mają prawie 50 proc. udziału w eksporcie i 64 proc. udziału w imporcie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Sektor ten rozwijał się do tej pory przy relatywnie małej pomocy ze strony państwa i - zarówno moim zdaniem jak i zdaniem ekspertów - pomału wyczerpuje swoje możliwości dalszego, tak dynamicznego rozwoju jak obecnie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Sektor ten zatrudnia 10,5 mln osób. Z punktu widzenia tworzenia miejsc pracy i zabezpieczenia trwałych miejsc pracy, odgrywa on rolę, której nie da się przecenić.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Ustawa Prawo działalności gospodarczej, która wchodzi w życie 1 stycznia 2001 roku, zobowiązuje organy administracji publicznej do tworzenia korzystnych warunków do funkcjonowania i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">11 maja ubiegłego roku, Rada Ministrów przyjęła dokument pod nazwą "Kierunki działań rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw do 2002 roku". Dokument ten określa całą grupę zadań m.in. o charakterze inspirującym, doradczym, informacyjnym i szkoleniowym, w celu wsparcia tego sektora.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Część tych zadań polega na jednorazowych działaniach legislacyjnych lub organizacyjnych, jednak większość z nich to praca ciągła na rzecz sektora MSP. Do tej grupy zadań należą działania mające na celu między innymi zwiększenie dostępu MSP do środków Funduszu Pracy na tworzenie miejsc pracy w tym sektorze, upowszechnienie wiedzy w zakresie przedsiębiorczości, ułatwienie przedsiębiorcom dostępu do wiedzy w zakresie kierowania firmą, ułatwienie dostępu MSP do informacji o możliwościach eksportowych, ułatwienie dostępu do informacji o regulacjach prawnych obowiązujących w Unii Europejskiej, udostępnienie przedsiębiorcom informacji o procedurach administracyjnych i celnych oraz ułatwieniach w dostępie do rynków zagranicznych, udzielenie pomocy doradczej i finansowej przy tworzeniu Funduszy Wzajemnych Ubezpieczeń Kontraktów Eksportowych, promowanie udziału MSP w programach Unii Europejskiej w zakresie współpracy handlowej i informacyjnej. Realizacja większości tych zadań jest współfinansowana przez środki Unii Europejskiej przyznane Polsce. W tegorocznym budżecie państwa również znalazły się, po raz pierwszy na odczuwalną skalę, środki , które pomogą lepiej realizować zadania wynikające z rządowego dokumentu.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Zgodnie z regulacjami UE, zmienia się sposób zarządzania tymi środkami. Unia wprowadziła zasadę, że przyznawanymi przez nią środkami będzie mógł zarządzać albo specjalnie powołany w tym celu departament ministerstwa albo utworzona agencja rządowa.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Obecnie funkcje instytucji działającej na rzecz rozwoju sektora małej i średniej przedsiębiorczości, zarządzającej środkami pochodzącymi z Unii Europejskiej - około 500 mln zł w tym roku - pełni fundacja skarbu państwa: Polska Fundacja Promocji i Rozwoju MSP. Jest to fundacja, w której mam zresztą przyjemność być już od 2,5 roku przewodniczącym Rady, która wykonała na rzecz małej i średniej przedsiębiorczości niezwykle wiele pożytecznych inicjatyw, szczególnie informacyjno-edukacyjnych, promocyjnych, itd.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">W związku z tym, nie ujmując znaczenia i zasług fundacji, trzeba zauważyć, że jej działalność finansowana jest z różnych źródeł, a przede wszystkim są to środki PHARE i budżetowe. Różne ścieżki finansowania podlegają różnym rygorom prawnym oraz utrudniają nadzór nad ich wykorzystaniem. Istniejąca Rada Fundacji, o której wspominałem przed chwilą, jest organem programowo-doradczym, a nie kontrolnym.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Komisja Europejska wielokrotnie zalecała Polsce konsolidację instytucji wdrażających programy finansowane ze środków Unii Europejskiej. Ponadto włączenie Polski do trzeciego, wieloletniego programu dla małych i średnich przedsiębiorstw wymaga implementowania zaleceń sformułowanych decyzji Rady z 9 grudnia 1996 roku. Dlatego też rząd proponuje przekształcenie fundacji w agencję.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Zwracam uwagę, że nie chodzi o tworzenie nowego bytu, lecz przekształcenie fundacji w agencję, bowiem od strony programu polega to na utworzeniu nowego bytu jakim jest agencja, ale z jednoczesną likwidacją Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju MSP i wejście nowo utworzonej agencji , która przejmie obowiązki likwidowanej fundacji.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Okoliczności potwierdzające zasadność dokonania takiego przekształcenia to między innymi zabezpieczenie przejrzystości gospodarowania znaczącymi środkami publicznymi przede wszystkim poprzez fakt, że agencja staje się podmiotem sektora finansów publicznych, a takim nie jest fundacja. Tak więc całość gospodarki finansowej agencji będzie prowadzona na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych. Również regulacje unijne i zmiana zasad i sposobu gospodarowania środkami publicznymi - wejście w życie ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych - spowodowały potrzebę zmiany formy prawnej tej instytucji.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Należy też wziąć pod uwagę, że w miarę rozwoju gospodarczego Polski i wzrostu znaczenia sektora MSP, zmianie musi ulec misja instytucji wspomagającej ten sektor.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Dotychczasowe działania Fundacji nastawione były przede wszystkim na tworzenie od podstaw infrastruktury organizacyjnej, doradczej i szkoleniowej ukierunkowanej na pomoc powstającemu lub pragnącemu rozwijać swą działalność przedsiębiorcy.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Obecnie w coraz większym stopniu musi być to instytucja, która - przy wykorzystaniu bazy już istniejącej - wdrażać będzie instrumenty realizacyjne kompleksowej polityki gospodarczej rządu, uwzględniające potrzeby i możliwości rozwoju regionów.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Powołanie agencji, w miejsce fundacji, umożliwi także wykonywanie jednolitego nadzoru i kontroli, przez co poprawi się gospodarka środkami publicznymi i skuteczność udzielanej z tych środków pomocy.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Kolejną korzyścią będzie stworzenie instytucjonalnych ram skutecznych w prowadzeniu polityki gospodarczej oraz realizacji zobowiązań podjętych przez Polskę wobec Unii Europejskiej, bo do tego również zobowiązaliśmy się.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Jakie są podstawowe założenia na których opiera się tworzona agencja, o czym mówi właśnie projekt tej ustawy?</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Agencja jest, zgodnie z ustawą o finansach publicznych i w przeciwieństwie do dotychczas istniejącej Fundacji, jednostką sektora finansów publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Szczegółowe zadania agencji będą określane przez Radę Ministrów w przyjmowanych przez nią dokumentach programowych dotyczących rozwoju gospodarki. Dla zapewnienia pełnej zgodności działań podejmowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości z polityką gospodarczą projekt ustawy przewiduje podległość Agencji ministrowi właściwemu do spraw gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Zadania swoje agencja będzie realizowała przez wiele konkretnych działań. Będzie ona na przykład świadczyła usługi doradcze dla przedsiębiorców, co w przypadku sektora MSP ma szczególne znaczenie, gdyż podmioty tego sektora, w przeciwieństwie do przedsiębiorstw dużych, nie posiadają wyspecjalizowanych służb finansowych, marketingowych itp.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Agencja będzie się więc zajmowała opracowywaniem, wydawaniem i rozpowszechnianiem publikacji służących przedsiębiorstwom. Będzie organizowała szkolenia i seminaria dla przedsiębiorców oraz osób zainteresowanych podjęciem działalności gospodarczej. Będzie również organizowała i dofinansowywała przedsięwzięcia informacyjne, pro-mocyjne, targowe i wystawiennicze w kraju i za granicą, a także dofinansowywała udział polskich przedsiębiorców w międzynarodowych imprezach promocyjnych, targowych i wystawienniczych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Agencja będzie też gromadziła i rozpowszechniała różnego rodzaju informacje istotne dla przedsiębiorców, w tym m.in. będzie tworzyła i udostępniała bazy danych, na przykład dotyczące działalności przedsiębiorców w danym regionie lub w danej branży.Przewiduje się, że realizacja zadań agencji będzie mogła odbywać się również poprzez udzielanie przedsiębiorcom pożyczek na rozwój i inwestycje lub nabywanie obligacji emitowanych przez przedsiębiorców na te cele, obejmowanie udziałów i akcji w spółkach realizujących przedsięwzięcia z zakresu zbieżnego z zakresem działania Agencji takie jak dokapitalizowanie lokalnych i regionalnych instytucji otoczenia sektora MSP.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Agencja będzie działała na podstawie ustawy i statutu nadanego w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Statut będzie określał jej organizację, w tym zasady tworzenia oddziałów oraz szczegółowe zasady działania Rady Nadzorczej. Organami Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości będą: Prezes Agencji i Rada Nadzorcza. Prezes Agencji będzie wyłaniany w drodze publicznie ogłoszonego konkursu, Rada Nadzorcza będzie sprawowała na bieżąco kontrolę nad gospodarką finansową i efektywnością działania agencji. Oczywiście działalność Agencji będzie podlegała kontroli Najwyższej Izby Kontroli, czyli organu podległego Sejmowi.Agencja będzie działała zgodnie z rocznym planem działania, w skład którego wchodzi plan finansowy wymagany przez ustawę o finansach publicznych. Biorąc pod uwagę rangę i znaczenie a także korzyści, które wynikają z realizacji postanowień ustawy, proszę połączone Wysokie Komisje o przychylne rozpatrzenie niniejszego projektu i uchwalenie proponowanych w projekcie tej ustawy rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTadeuszDonocik">Poseł Roman Jagieliński /niez./: Dziękuję panu ministrowi. Rozpoczynamy turę pytań, a potem przejdziemy do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselZbigniewKaniewski">Czy prace nad projektem tej ustawy odbywały się w poszukiwaniu opinii gospodarczych organizacji pracodawców?Jakie są ich poglądy w sprawie powołania tej agencji?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselZygmuntRatman">Każde działanie mające na celu poprawę sytuacji małych i średnich przedsiębiorstw będzie przeze mnie popierane. Uważam, że każde działanie, nawet to, możemy za takie uznać pod warunkiem, że zostaną wyjaśnione niektóre kwestie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselZygmuntRatman">Po pierwsze - prosiłbym pana ministra o odpowiedź na pytanie dotyczące tytułu tej ustawy. Otóż fundacja miała w tytule małe i średnie przedsiębiorstwa. Ten aspekt, w obecnym projekcie ustawy odpada, ponieważ nazwa też się zmienia będzie to Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Mam więc obawy, czy ta agencja nie poszerzy swojego działania o wielki przemysł, a więc zgubi te cele, które mieliśmy na względzie, kiedy uchwalaliśmy powołanie fundacji skarbu państwa.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselZygmuntRatman">W ubiegły czwartek odbyłem dwa duże spotkania ze 150 przedsiębiorcami i stwierdzam, że wiedza ich na temat możliwości rozwojowych jest wręcz znikoma. Pierwsze moje pytanie w związku z tym zmierza do tego, dlaczego by nie pozostawić, mimo wszystko, dawnej nazwy. Jeżeli agencja ma na celu wspieranie małych i średnich przedsiębiorców, to spróbujmy tę nazwę pozostawić w takim brzmieniu. Wtedy ta nazwa będzie wskazywała ewidentnie czym zajmuje się agencja.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoselZygmuntRatman">Po drugie - projekt przewiduje, że prezes otrzyma potężny ciężar władzy, bowiem, zgodnie z przedłożoną propozycją, będzie on praktycznie decydował o wszystkim.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PoselZygmuntRatman">Proszę wziąć pod uwagę, że ze środków unijnych wpłynie nieco więcej pieniędzy niż w roku bieżącym i to prezes będzie decydował o podziale tych pieniędzy. Projekt przewiduje, że prezes będzie miał możliwość przyznawania dotacji itd.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PoselZygmuntRatman">Kolejne pytanie - w uzasadnieniu napisano, że agencja ta będzie mogła nabywać obligacje emitowane przez przedsiębiorców, udzielać pożyczki na rozwój, a więc w jednym ręku będzie skupionych wiele środków. To budzi jednak pewne zastrzeżenia i wydaje mi się, że należałoby może nie ograniczać rolę prezesa i jego zastępców, ale uzbroić w pewne instrumenty Radę Nadzorczą, na przykład przesuwając trochę akcenty w jej kompetencjach. Tak więc pozostawiając szerokie kompetencje prezesa, co jest na pewno słuszne, z drugiej jednak strony pamiętać, że z tego tytułu może powstać wiele problemów. Może więc, nie pomniejszając uprawnień prezesa, poszerzyć nieco uprawnienia Rady Nadzorczej.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PoselZygmuntRatman">Mam też następującą uwagę. Otóż będzie to instytucja prawa publicznego i jeżeli ma ona wchodzić w układy ze spółkami prawa handlowego, m.in. z racji kupowania obligacji czy też udzielania pożyczek, istnieje obawa, że stanie się instrumentem bardziej handlowym niż rządowym, mającym na celu wspieranie rozwoju w tym zakresie. Chodzi o to, żeby waga interesów nie przeważyła innych istotnych tematów i tych punktów , które są zawarte w artykułach od 1 do 5 projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PoselZygmuntRatman">Mam jeszcze jedną wątpliwość, która wynika zresztą z materiału przesłanego przez Polską Konfederację Pracodawców, zawierającego pewne krytyczne uwagi. Nie będę ich powtarzał, ale chciałbym zwrócić uwagę zwłaszcza na jedno zagadnienie, a mianowicie czy utworzenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wpłynie, i w jaki sposób, na funkcjonowanie departamentu zajmującego się rzemiosłem oraz małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Jakie będą ich wzajemne relacje?</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PoselZygmuntRatman">Departament ten jest członem resortu gospodarki. Tworzymy dodatkowo instytucję publiczną, finansowaną ze środków publicznych, powstaje więc pytanie, jak będą te relacje wzajemne wyglądały?</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PoselZygmuntRatman">Jeżeli bowiem powstanie, jak można się spodziewać, potężna organizacja publiczna, z dużymi pieniędzmi, to departament będzie musiał wykonywać funkcje kontrolne w tym względzie.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PoselZygmuntRatman">Jeżeli zatem tworzymy taką strukturę organizacyjną, która ma wyręczyć ministra w tego rodzaju sprawach, to w takim razie po co departament?</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PoselZygmuntRatman">Odpowiedź na to pytanie bardzo trudno sformułować, bo te dwie sprawy rodzą dwa sprzeczne ze sobą pytania. Moim zdaniem, należy się zastanowić czy mimo wszystko nie występuje tu jakaś zbieżność kompetencji. Zwracam również uwagę na zarzut, jaki postawiła Polska Konfederacja Pracodawców na temat dziwnego sposobu likwidacji fundacji.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PoselZygmuntRatman">Poseł Roman Jagieliński /niez./: Chciałbym zwrócić panu posłowi Ratmanowi uwagę, że był to właściwie już głos w dyskusji, a nie pytania. Sądzę, że nie będziemy już tego rozdzielać. Jako następny zabierze głos pan poseł Nieduszyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselWitoldNieduszynski">Mam pytanie dotyczące dwóch artykułów, a mianowicie art. 4 i art. 13. Zacznę od art. 13. W ust. 2 art. 13 jest mowa o przychodach agencji, a punkt 5 mówi, że są to "wpływy z tytułu czynności wykonywanych przez Agencję, o których mowa w art. 4 ust. 3", a w punkcie 6, że są to "wpływy z innych tytułów".</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselWitoldNieduszynski">W relacji z zadaniami, które są postawione przed Agencją jest wiele punktów, które są dla mnie niejasne. Prosiłbym zatem o wyjaśnienie, które z tych zadań będą traktowane jako zadania komercyjne, czyli realizowane odpłatnie dla przedsiębiorców i w których z tych dziedzin nastąpi w pewnym momencie konkurencja pomiędzy firmami prywatnymi a instytucją rządową?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselWitoldNieduszynski">Na przykład punkt 3 art. 4 mówiący, że do zadań Agencji należy "organizowanie przedsięwzięć informacyjnych, promocyjnych, targowych i wystawienniczych w kraju i za granicą", może być realizowany w układzie konkurencyjnym. Prosiłbym o wyjaśnienie jak to jest planowane. Oczywiście, będę na pewno przeciwny, żeby instytucja rządowa była elementem gry konkurencyjnej na rynku.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselWitoldNieduszynski">Posłanka Janina Kraus /KPN-Ojcz./: Chciałam zapytać o relacje pomiędzy projektowaną agencją a Agencją Rozwoju Przemysłu, ponieważ w zakresie zadań dochodzi tutaj do wyraźnego, powiedziałabym, siostrzanego odbicia, a po części - dublowania się zadań.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselWitoldNieduszynski">Jeśli chodzi o gospodarkę finansową, przychody, o ile dobrze pamiętam ustawę regulującą działalność Agencji Rozwoju Przemysłu, to stopień pokrewieństwa jest bardzo duży. Czy pan minister nie uważa, że powoływanie nowego bytu, poza tym, że jak rozumiem ta agencja w dużej części ma się skupiać na małych i średnich przedsiębiorstwach, a Agencja Rozwoju Przemysłu, chociaż nie wyklucza działalności w tym sektorze, to jednak może nie jest tak konieczne. Ponadto muszą istnieć między nimi jakieś wzajemne relacje i chciałabym wiedzieć jak pan je widzi i w jaki sposób państwo myśleliście o tym.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselAndrzejUminski">Mam pytanie dotyczące art. 7 ust. 4, który mówi, że "Organem doradczym i opiniodawczym Prezesa jest Rada Programowa Agencji. Członkami Rady Programowej są przedstawiciele organizacji zrzeszających przedsiębiorców oraz organizacji działających na rzecz rozwoju regionalnego i sektora bankowego. Rada Programowa wyraża opinie o projektach rocznych planów działania Agencji oraz projektach sprawozdań z działalności Agencji a także, na wniosek Prezesa, w innych sprawach związanych z działalnością Agencji." Mam pytanie, jakich organizacji przedsiębiorców to dotyczy? Ponadto Rada Programowa nie będzie miała żadnych uprawnień poza opinią do wyznaczonych przez rząd zadań. W związku z tym pytam, jaki jest tryb powoływania Rady Programowej i kto decyduje o wyborze organizacji, której przedstawiciele zasiądą w tejże kilkuosobowej Radzie? Jakie kryteria będą decydowały o wyborze organizacji i jak dużo ich będzie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJerzyBudnik">Prosiłbym o uporządkowanie dyskusji ponieważ mam wrażenie, że przeszliśmy już do bardzo chaotycznego procedowania. Skaczemy z punktu na punkt, a przecież miała być to faza pytań ogólnych, co do idei i filozofii tego projektu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselJerzyBudnik">Poseł Roman Jagieliński /niez./: Panie pośle, każdy z posłów ma prawo mieć wątpliwości i wyrażać je w sobie właściwy sposób. O przyjęciu lub nie tego projektu, będziemy decydować w głosowaniu. Chyba że nie padnie w ogóle wniosek o odrzucenie. W takim przypadku, jak rozumiem, odbędzie się bez głosowania, natomiast powołamy podkomisję, która przygotuje projekt do procedowania.Mam jednak propozycję, aby wszelkie wątpliwości zostały teraz wyjaśnione. Kto jeszcze z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielKrajowejIzbyGospodarczejZenonKulesza">Mam parę uwag do tych artykułów, m.in. do art. 10 ust. 1 pkt 5, w którym mówi się, że do zadań Rady należy "nadzór nad gospodarką finansową Agencji".</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzedstawicielKrajowejIzbyGospodarczejZenonKulesza">Poseł Roman Jagieliński /niez./: Przepraszam, ale mam inną propozycję. Zaproszę KIG jako ekspertów do dyskusji w podkomisji. Uważam, że nie ma co przedłużać szczegółowej dyskusji. Sądzę, że bez większych problemów powołamy podkomisję, która wyjaśni wszelkie szczegółowe wątpliwości, w tym i te, które nurtują pana Kuleszę i Krajową Izbę Gospodarczą. Chodziło mi jedynie o wyjaśnienie wątpliwości, które nurtują posłów.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzedstawicielKrajowejIzbyGospodarczejZenonKulesza">Jeżeli nie ma już pytań ani głosów w dyskusji, bardzo proszę pana ministra Donocika o odpowiedź na postawione pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Padło tu pytanie, czy były konsultacje z organizacjami pracodawców.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Otóż obecna Rada Fundacji składa się z 17 członków. Wśród nich reprezentowane są wszystkie ważne organizacje przedsiębiorców jak m.in. Związek Rzemiosła Polskiego, Krajowa Izba Gospodarcza, Zrzeszenie Prywatnego Handlu, Businness Center Club, jak również instytucje bankowe dużych banków i instytucje zajmujące się promocją przedsiębiorczości sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W tym gronie odbywały się wielokrotne dyskusje nad projektem powołania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jeśli chodzi o utratę elementu "MSP" w nazwie, nie wydaje nam się problemem. Posiadamy dziś w Polsce nie więcej jak trzy dobrze zorganizowane instytucje, które zajmują się implementacją i zarządzaniem środkami finansowymi pochodzącymi z Unii Europejskiej. Dotychczasowa nazwa fundacji trochę nam przeszkadza, natomiast jest to najbardziej doceniana w Brukseli instytucja. Pada więc pytanie, czy możemy pieniądze na restrukturyzację górnictwa, które też przekładają się na sektor małych i średnich przedsiębiorstw, przepuszczać przez tę Fundację, czy też musimy je skierować do gorzej działającej, ale o odpowiedniej nazwie, Agencji Rozwoju Przemysłu.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Dyskutowaliśmy nad tym i uważam, że jest to kwestia przyzwyczajenia się do nazwy, ponieważ problem nie leży w nazwie, ale w kompetencjach i możliwościach.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jeżeli jednak państwo uznacie, że jest to na tyle ważny problem, aby ta identyfikacja była pewna, to nie widzimy przeszkód. Jedyna rzecz, która w tej kwestii, nazwijmy to stoi na przeszkodzie, to właśnie problem, który poruszyłem wcześniej.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jeżeli chodzi o kompetencje prezesa Agencji i fakt, że posiada on bardzo dużą władzę, chciałbym zwrócić uwagę, że jednocześnie są w projekcie zapisy, które mówią, że Agencja realizuje plany ministra gospodarki. Jest też wyraźnie powiedziane, że Agencja jest narzędziem realizacyjnym ministra gospodarki. Mało tego, jest kontrolowany przez Radę.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jeżeli państwo uznacie, że nadzór Rady Nadzorczej jest niewystarczający, podpiszemy się pod każdą propozycją, aby zwiększyć uprawnienia Rady Nadzorczej, natomiast chcielibyśmy rzeczywiście zostawić pełną odpowiedzialność prezesa. Po prostu, lepiej poprowadzi on tego typu firmę jednoosobowo, z pomocą wiceprezesów. Oczywiście, wiceprezesi będą mieli tylko takie uprawnienia, jakie im nada prezes.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jeżeli chodzi o sprawę możliwości udzielania pożyczek, zakupu obligacji, itd. nie obawiam się, że spowoduje to zmianę charakteru tej instytucji, ponieważ Polska Agencja Rozwoju Przemysłu nie może osiągać zysków. Jest to zapisane w tym projekcie ustawy. A zatem, jeżeli nawet zarobi, ponieważ kompetencje pracowników będą do wykorzystania w celu prowadzenia tego typu działalności w tym obszarze, bo ona będzie pokrewna tej działalności, to wzbogaci to dochody własne Agencji. Jeżeli natomiast straci pieniądze, sądzę, że Rada Nadzorcza oceni to we właściwy sposób i zawnioskuje zmianę prezesa. Wydaje mi się więc, że mówimy tu tylko i wyłącznie o takim wymiarze, który w sposób najbardziej prawdopodobny przysporzy dochodów Agencji, po to, aby zwiększyła możliwości oddziaływania pozytywnego na sektor małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jeżeli chodzi o relacje pomiędzy departamentem ministerstwa a Agencją, w największym skrócie, departament ma za zadanie realizację polityki ministra, uprawiania tej polityki, przekładalności tej polityki na Agencję, natomiast Agencja jest od kontaktów z przedsiębiorcami, a nie od uprawiania polityki. Niestety, mamy złe doświadczenia w tym względzie i może dlatego trudno jest nam zrozumieć, że może być normalnie. Uważamy jednak, że powinno się to robić właśnie w ten sposób, modelowo. Mam też dobre doświadczenia z obecnej współpracy departamentu z Fundacją w tym obszarze i nie obawiam się, że z Agencją będzie inaczej.Jest zresztą na sali dyrektor wspomnianego departamentu, a także wiceprezes Fundacji i sądzę, że panowie zgodnie potwierdzą to, co mówię w tej chwili, że nie ma powodu do najmniejszych obaw. Wszystko zresztą zależy od ludzi, ale myślę, że nie tylko.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jeżeli chodzi o sposób likwidacji Fundacji, zostanie to dokonane w taki sposób, jaki dopuszcza prawo. Przyjęliśmy formułę dozwoloną prawem i zrobiliśmy to w taki sposób, aby nie ucierpiała materia, czyli przedmiot oddziaływania obecnej Fundacji, a w przyszłości Agencji. Chodzi nam też o to, żeby nie było okresu przejściowego w którym nic się nie dzieje. Przewidzieliśmy przejęcie przez Agencję Fundacji niemal z godziny na godzinę, a nawet sprawowanie funkcji prezesa Agencji i likwidatora Fundacji w jednej osobie. Jest to w projekcie ustawy dopuszczone.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Gdyby państwo uznali, że potrzebne są dokładniejsze wyjaśnienia, poproszę pana dyrektora Macha o przedstawienie problemu.Oczywiście, pan poseł Nieduszyński ma rację. Gdyby Agencja stworzyła nierówną konkurencję firmom działającym w podobnym obszarze jak zapisano w zadaniach tej agencji to, byłoby to duże niebezpieczeństwo. Wydaje mi się jednak, że jest to mało prawdopodobne zważywszy, że Agencja jest jedna w stosunku do 2 800 000 firm w Polsce. Oczywiście, ta nierówność mogłaby być oczywista, gdyby Agencja była dofinansowywana z budżetu państwa i robiła konkurencję dla firm działających komercyjnie na rynku. Należy też pamiętać, że Agencja realizuje zadania określone przez ministra gospodarki. Tak więc na przykład zadania wynikające z czteroletniego programu "Kierunki wsparcia i rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości" i nic poza tym.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Patrząc na to praktycznie, co Fundacja robi dzisiaj, widać, że są to przede wszystkim działania informacyjne i edukacyjne. Fundacja pomaga też firmom, które później edukują w województwach, w regionach, w powiatach itd. Te firmy są beneficjentami tych szkoleń.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jeśli chodzi o udział w imprezach targowych w kraju i za granicą, to działalność Agencji , podobnie jak obecnie Fundacji, będzie polegała na przejęciu części kosztów związanych z konkretnym przedsięwzięciem. To nie są wpływy, które przynoszą Fundacji, a później Agencji, jakiekolwiek zyski. Wszystko zależy od tego, na jaki cel jest przeznaczone to częściowe pokrycie kosztów.</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jeżeli nie dość jasno wyraziliśmy nasze intencje w tych zapisach, możemy wspólnie popracować i to poprawić. A dziś przepraszam za to, że nie jest to do końca poprawne. To się, niestety, zdarza i już nie raz parlament uratował nas przed kompromitacją.</u>
<u xml:id="u-8.14" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jeśli chodzi o relacje między Agencją Rozwoju Przemysłu i Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, to Agencja Rozwoju Przemysłu działa w obszarze dużych firm, restrukturyzacji i problemowych spraw. Przykładem może być Mielec i problem przemysłu lotniczego. Jest ona również narzędziem ministra gospodarki, ale w obszarze tego typu problemów.</u>
<u xml:id="u-8.15" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Wykluczam dublowanie się tych Agencji ponieważ są pewne granice wydolności jednej struktury organizacyjnej. Oczywiście, w sensie formalnym jest to możliwe, natomiast w sensie praktycznym - nie. Jeżeli spojrzymy na państwa europejskie, a nawet Stany Zjednoczone, i w ogóle państwa w których jest gospodarka rynkowa, to okaże się, że nie ma takiego państwa, w którym sektor małej i średniej przedsiębiorczości nie odgrywa decydującej roli. Instytucji takich jak Agencja, którą dopiero chcemy powołać i która będzie w Polsce jedyną tego typu, jest w tych państwach po kilkanaście w skali państwa. Występuje też specjalizacja tego typu agencji.</u>
<u xml:id="u-8.16" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">We Francji i we Włoszech są agencje, które zajmują się przygotowaniem kandydata na przedsiębiorcę, do przedsiębiorczości, do rozpoczęcia przedsięwzięcia czy też lobbowania. Są też i takie typy agencji, które zajmują się tylko i wyłącznie inkubowaniem. Agencja - inkubator przedsiębiorczości prowadzi firmę, niemal za rękę, przez dwa lata. Potem przejmują tę firmę agencje, które prowadzą ją przez dalsze 5 lat, po to, aby w tym czasie nie upadła. Chodzi o to, żeby zmniejszyć liczbę upadających firm, ponieważ tam podstawową troską jest człowiek, który w momencie upadku firmy traci pracę i podstawy bytu.</u>
<u xml:id="u-8.17" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">W Polsce pada w tej chwili 200 000 firm rocznie. Jeżeli przyjmiemy, że średnio w firmie pracują 4 osoby, to znaczy, że 800 000 osób, nie tylko w górnictwie, traci pracę. Oczywiście, większość z nich znajduję pracę, ale jest narażona na permanentny stres, ponieważ statystyka powtarza się co roku. Z tych właśnie względów następuje specjalizacja w kierunku pewnego rodzaju prowadzenia, inkubowania i wspierania tych firm, żeby ograniczyć ich upadek i chronić w ten sposób ludzi, którzy tracą pracę. Taki pogląd wynika z naszego doświadczenia. To nie jest próba polemiki z panią posłanką Kraus czy nie zgadzanie się z tym, że może to być jedna olbrzymia agencja.</u>
<u xml:id="u-8.18" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Z taką liczbą firm jest związany ogrom spraw, może w przyszłości nawet być potrzebna niejedna agencja tego typu. Będziemy starali się raczej inspirować regiony, ponieważ nareszcie, po powstaniu samorządowych województw, stało się to również kompetencją i jednocześnie zadaniem struktur samorządowych, również powiatów, które są odpowiedzialne za rozwój gospodarczy, a przez rozwój będziemy rozumieli również funkcjonowanie tak ważnej dziedziny, dającej tyle miejsc pracy, jaką jest sektor małych i średnich przedsiębiorstw. W związku z tym, niech powstanie jedna agencja i departament na poziomie państwa, a resztę decentralizujmy i wspierajmy te instytucje, które będą na pewno liczniej występowały na poziomie regionalnym.</u>
<u xml:id="u-8.19" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Ostatnia sprawa - dotyczy Rady Programowej, którą powołuje prezes i sądzę, wzorując się na obecnych doświadczeniach, będzie to silna reprezentacja organizacji przedsiębiorców. Możliwe, że w międzyczasie powstanie samorząd gospodarczy, zapisany m.in. w ustawie o działalności gospodarczej, i sądzę, że wtedy struktury tego samorządu będą desygnowały kandydatów, których powoła prezes, ponieważ Rada Programowa jest ciałem doradczym prezesa.</u>
<u xml:id="u-8.20" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jeżeli prezes nie skorzysta z możliwości doboru ciekawego składu Rady, to będzie atakowany przez organizacje przedsiębiorców w mediach i po prostu straci zaufanie ministra, który go powołuje i odwołuje.</u>
<u xml:id="u-8.21" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">W związku z tym, w interesie prezesa będzie taki dobór Rady Programowej, która będzie krytyczna, wymagająca, obiektywna, a która jednocześnie będzie źródłem informacji.</u>
<u xml:id="u-8.22" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Sądzę, że na sali siedzą przedstawiciele organizacji, które mają swoich reprezentantów w Radzie Programowej i mogą powiedzieć, że prezes ma o tyle mniej kłopotów, że słucha tej Rady, że konsultuje z tą Radą.</u>
<u xml:id="u-8.23" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Zgadzam się też z uwagą, że ustawa jest mało czytelna jeżeli chodzi o nazwę "Rada". Jest Rada Programowa i jest Rada Nadzorcza i obie są w dalszej części projektu określane jako "Rada". Sam, kiedy po raz kolejny czytałem ten projekt, w pewnej chwili miałem wątpliwości w którym miejscu jest mowa o Radzie Programowej, a w którym o Radzie Nadzorczej. Ze względu na kompetencje jednak można odróżnić, kiedy mówimy o Radzie Nadzorczej, a kiedy o Radzie Programowej. Przepraszam za tę niedoróbkę. To trzeba poprawić. Sądzę, że odpowiedziałem na wszystkie pytania. Jeżeli będą jeszcze wątpliwości, uzupełnię swoją wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-8.24" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Poseł Roman Jagieliński /niez./: Dziękuję panu ministrowi. Stwierdzam, że wniosku o odrzucenie tego projektu nie było. Wysokie Komisje zatem akceptują ten projekt. Proponuję, abyśmy powołali podkomisję, która szczegółowo zajmie się zredagowaniem tego projektu.</u>
<u xml:id="u-8.25" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Jest propozycja, aby ze strony Komisji Gospodarki, w skład podkomisji weszli następujący posłowie: poseł Marek Wójcik, poseł Jan Chojnacki i poseł Stanisław Pilniakowski. Czy panowie posłowie wyrażacie zgodę na wejście w skład podkomisji?</u>
<u xml:id="u-8.26" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Zgadzają się, dziękuję. Ze strony Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw jest propozycja, aby w skład podkomisji weszli: pan poseł Zygmunt Ratman oraz pan poseł Władysław Skrzypek, ale jest nieobecny i jest pytanie, który z posłów AWS wyraziłby chęć pracy w podkomisji? Pan poseł Jerzy Budnik, dziękuję. Jest też trzecia propozycja, moja, Romana Jagielińskiego. Czy wszyscy panowie wyrażają zgodę na pracę w podkomisji? Wyrażają zgodę.</u>
<u xml:id="u-8.27" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Przystępujemy do głosowania, kto z państwa jest za przedstawionym składem podkomisji do rozpatrzenia projektu ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przed-siębiorczości?</u>
<u xml:id="u-8.28" who="#PodsekretarzstanuTadeuszDonocik">Komisje powołały podkomisję jednogłośnie. Dziękuję państwu, zamykam obrady.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>