text_structure.xml 14.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselMiroslawSekula">Witam wszystkich. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Kontynuujemy rozpatrywanie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o cenach. Rozdana została państwu opinia nr 18 Komisji Zdrowia dotycząca art. 7 i 15. Przystępujemy do dalszego procedowania. Proszę przewodniczącą podkomisji o zreferowanie konsekwencji tej opinii Komisji Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoslankaEwaMankowska">Komisja Zdrowia miała zajmować się tylko zagadnieniami związanymi z cenami środków farmaceutycznych i materiałów medycznych, tzn. art. 5, 6, 7 i 15. Propozycje zgłoszone do art. 5 zostały wycofane, tak że mamy tylko zmiany do art. 5, 6, 7 i 15. Najistotniejsze zmiany dotyczą art. 15. Natomiast w art. 7 zajęto się szczególnie sprawami zespołu ds. gospodarki lekami i w związku z tym wprowadzono duże zmiany. Właściwie została pozostawiona wersja zgłoszona przez Komisję z tym, że jest propozycja dotycząca ust. 6 tego artykułu, który dotyczy zmiany naliczania marż detalicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselMiroslawSekula">Jest z nami zastępca przewodniczącego Komisji Zdrowia pan poseł Seweryn Jurgielaniec. Proszę o kilka słów uzasadnienia do tych propozycji, które pana Komisja nam przedłożyła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Główną częścią naszej opinii jest sprecyzowanie zasad działania zespołu ds. gospodarki lekami. Jest to dość precyzyjnie określone, bo jak państwo widzicie ujęte tu zostały wszystkie sprawy związane w ogóle z lekami, takie jak: koszty produkcji, udowodniona skuteczność leku, znaczenie leku w zwalczaniu chorób cywilizacyjnych, znaczenie leku w zwalczaniu chorób mogących wywołać epidemię itd. Są to sprawy bardzo ważne.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Zapisano tu również dwa warianty dotyczące marż hurtowych: 9,1% w wariancie I i 12% w wariancie II. Wybranie jednego z tych wariantów należy do państwa i myślę, że zależy od opinii finansistów.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselSewerynJurgielaniec">Jeżeli po analizie zechcecie państwo przyjąć te propozycje to uważamy, że byłoby to z korzyścią dla producentów krajowych i zagranicznych, jak też dla naszych detalistów i hurtowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselMiroslawSekula">Proszę panią minister o przedstawienie stanowiska rządu wobec propozycji zawartych w opinii. Za chwilę będziemy musieli rozstrzygnąć czy do art. 7 wpisujemy treść zawartą w opinii Komisji Zdrowia, czy pozostawiamy zapisy przygotowane przez podkomisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowDorotaSafjan">Zmiany dokonane w art. 7 mają dwojaki charakter. Po pierwsze, Komisja Zdrowia wzbogaciła kryteria, którymi ma się posługiwać zespół, a w gruncie rzeczy ministrowie: zdrowia i finansów, przy podejmowaniu decyzji o umieszczaniu leków w wykazach. Te zmiany są bardzo dobre, bo rzeczywiście są to bardzo istotne kryteria czysto merytoryczne.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowDorotaSafjan">Drugi zespół zmian dotyczy trybu procedowania przez zespół. Mamy wobec nich dość poważne wątpliwości, ponieważ propozycja rządowa, która była podstawą sprawozdania podkomisji, opierała się i tak na bardzo kruchej zgodności z procedurami i dyrektywami unijnymi. Już na etapie prac rządowych mieliśmy bardzo poważne kłopoty z Komitetem Integracji Europejskiej, który domagał się wprowadzenia procedur stricte odwoławczych. Nie upierał się, że ma to być dokładnie według zapisów Kodeksu postępowania administracyjnego, ale miało to być ewidentne postępowanie odwoławcze.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowDorotaSafjan">W związku z tymi żądaniami wypracowano następujący tryb postępowania: zespół zajmuje stanowisko merytoryczne w sprawie i informuje o nim wnioskodawcę, który może się od niego odwołać do ministra zdrowia, który może z kolei, albo podtrzymać stanowisko zespołu, albo zmienić je zgodnie z intencją wnioskodawcy. Takie postępowanie byłoby, pewnego rodzaju procedurą odwoławczą. Niestety ta procedura zniknęła w związku ze zmianami dokonanymi przez Komisję Zdrowia. Po pierwsze, osłabiono wymowę stanowiska zespołu zamieniając je na opinię. W tej sytuacji mielibyśmy odwołanie się od opinii. Po drugie, i to jest jeszcze istotniejsze, zniknęła możliwość odwoływania się od wysokości ceny ustalonej przez zespół, ponieważ przy tej procedurze jednocześnie dwie decyzje będą podejmowane przez różne organy. Decyzja o umieszczeniu w wykazie będzie w rozporządzeniu ministra zdrowia, a decyzja ustalająca cenę leku będzie w rozporządzeniu wydawanym przez dwóch ministrów: zdrowia i finansów.  Może teraz nastąpić sytuacja, że lek będzie w wykazie, a jednocześnie producent będzie chciał wystąpić o zmianę ceny, najczęściej pewnie o jej podniesienie. Nie będzie się miał do kogo odwołać, bo po przyjęciu art. 7 w kształcie proponowanym przez Komisję Zdrowia procedura odwoławcza zniknie. Ta sytuacja wydaje się nam po prostu niebezpieczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselMiroslawSekula">Pani minister, proszę o jednoznaczną opinię, bo teraz już nie wiem, co mam poddać rozstrzygnięciu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuDorotaSafjan">Jeżeli chodzi o propozycje przedstawione przez Komisję Zdrowia to rząd jest zadowolony ze sformułowania ust. 4 w art. 7, przy czym opowiadamy się oczywiście za wariantem I pkt 8.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuDorotaSafjan">Jeżeli chodzi o pozostałe zmiany, to w sprawie usunięcia z zespołu przedstawicieli kas chorych rząd nie ma stanowiska, jeżeli taka jest wola Komisji Zdrowia i komisji właściwej, to my nie oponujemy.   Jeżeli chodzi o pozostałą część art. 7 to proszę Komisję o przyjęcie jej w wersji ze sprawozdania podkomisji Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselMarekOlewinski">Po pierwsze, chcę wyrazić oburzenie, że nad tak ważną ustawą pracujemy w takim trybie. Dopiero dziś dostaliśmy opinię Komisji Zdrowia i nie mieliśmy żadnej możliwości, żeby się z nią zapoznać. Myślę, że nie jest to tryb, w którym można pracować nad ustawą, której skutki będą dotyczyły milionów ludzi.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselMarekOlewinski">W związku z tym stawiam wniosek formalny o przerwanie posiedzenia, ponieważ tak pracować, nad takimi ustawami nie można.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWieslawSzweda">Uważam, że opinia Komisji Zdrowia nie spełnia wymogów, które przed nią postawiliśmy. To że dokonano słusznych zmian w ust. 4 art. 7 to trochę za mało. Liczyłem, że Komisja Zdrowia, która ma jednak trochę lepsze rozeznanie w sprawach finansów kas chorych zajmie bardziej konkretne stanowisko na temat marż hurtowych. Tymczasem widzę, że stara się ona zepchnąć tę sprawę na ekonomistów. Jest to podejście nieodpowiedzialne. Uważam tę opinię za wysoce nieudaną i muszę stwierdzić, że czego innego się spodziewałem.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselWieslawSzweda">Mam pytanie, jakimi argumentami kierowała się Komisja Zdrowia, że słowo "wnioski" zastąpiła słowem "wystąpienia"? Proszę to wyjaśnić, bo ja naprawdę nie wiem, za którym stanowiskiem się opowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselAndrzejWielowieyski">Popieram stanowisko Ministerstwa Finansów i sądzę, że art. 7 w wersji z przedłożenia Komisji Zdrowia ma bardzo duże mankamenty. Wydaje mi się, że tryb odwoławczy powinien być utrzymany, a udział przedstawicieli kas chorych powinien zostać uwzględniony.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselAndrzejWielowieyski">Proponuję dodanie jeszcze dwóch punktów, które wydają mi się nieodzowne. Po pierwsze, od razu w pkt 2 trzeba zaznaczyć, że "członkowie zespołu nie mogą posiadać udziałów lub uczestniczyć w pracach organów uczestniczących w produkcji lub obrocie farmaceutycznym". Druga sprawa, wydaje mi się również, że członkowie zespołu nie powinni być mianowani ad hoc, tylko zapisać tutaj określoną kadencję ich działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselHenrykWujec">Pragnę uzupełnić to, co zaproponował pan poseł Andrzej Wielowieyski. Trzeba tutaj umieścić również określenie kryteriów fachowości, jakim powinien odpowiadać członek zespołu. To nie mogą być osoby bez żadnego przygotowania</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselMarekWagner">Pan poseł Marek Olewiński ma absolutną rację, że taka ustawa nie może być uchwalana na chybcika. Jestem w posiadaniu dokumentów, które pokazują, jak rozłożone są leki w poszczególnych grupach cenowych. Jaki jest udział sprzedaży tych leków i jakie marże są realizowane. Np. udział leków importowanych w zaproponowanym przedziale cenowym od 17,51 do 100 zł wynosi aż 49%, a to są leki podstawowe. Uważam, że tę grupę należy rozbić co najmniej na 3 przedziały.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselMarekWagner">Komisja Zdrowia nie ustosunkowała się do tego, a zaproponowała bardzo wysoką marżę 16% w tej grupie. Proponuję, aby przy najwyższych cenach obniżyć ją do 10%. Nie należy się tego obawiać, bo marża średnia i tak zostanie utrzymana na zaproponowanym poziomie. Wszyscy państwo powinniście spojrzeć na te materiały, aby wyrobić sobie opinię na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselMarekWagner">Jeżeli nie przegłosujemy zmian, to będziemy zmuszeni złożyć odpowiednie wnioski mniejszości, bo taka tabela leków, jaką zaproponowała Komisja Zdrowia jest nie do przyjęcia. To samo jest z marżą 12%, która, moim zdaniem, powinna być wykluczona, bo jest za wysoka.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PoselMarekWagner">W ostatnim okresie tak się źle powodzi aptekom, że już przy obecnych marżach powstało 1300 nowych aptek, podczas gdy w innych sektorach wszystko jest likwidowane. Przecież to wszystko jest płacone z budżetu, z pieniędzy podatnika. Dlatego uważam, że z uwagi na ogromne pieniądze, które tu wchodzą w grę powinniśmy zebrać się i opracować rozwiązanie, które będzie rzeczywiście optymalne dla budżetu, dla ludzi, którzy handlują lekami, jak też dla hurtowni i aptek. Dziś, w ciągu kilku minut tego nie zrobimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKazimierzKapera">Chcę się przychylić do wniosku mojego poprzednika, bo też uważam, że tej sprawy nie można rozstrzygać w tak gwałtownym trybie, zwłaszcza że na poprzednim posiedzeniu padła propozycja, żeby zastanowić się nad tą tabelą i ewentualnie zwiększyć w niej liczbę pozycji. Dopiero wtedy będziemy mogli mówić o ograniczeniu ogromnych kosztów, które są związane z nakładaniem coraz to większych marży.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselMiroslawSekula">Na początek chcę powiedzieć panu posłowi Markowi Olewińskiemu, że tryb pracy Komisji ustala prezydium i bardzo proszę w tych sprawach zwracać się do swoich członków prezydium. Chcę również odpowiedzieć na zarzuty dotyczące zbyt szybkiego procedowania. Przypominam, że pierwsze czytanie tej ustawy odbyło się jesienią ubiegłego roku, a więc raczej się ona wlecze, niż jest szybko procedowana.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselMiroslawSekula">Pan poseł Marek Olewiński zgłosił wniosek formalny o przerwanie posiedzenia. Mam prośbę o jego modyfikację, tak abyśmy mogli skierować tę opinię ponownie do podkomisji. Podkomisja ją w przyszłym tygodniu przepracuje i przedstawi nam efekty na następnym posiedzeniu. Myślę, że byłoby to rozsądniejsze niż przerywanie posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselMiroslawSekula">Czy pan poseł Marek Olewiński zechciałby w ten sposób zmodyfikować swój wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMarekOlewinski">Oczywiście zgadzam się na tę propozycję. Moje uwagi dotyczące organizacji pracy nie były skierowane pod adresem pana przewodniczącego, tylko w ogóle chodziło mi o to, że praca Komisji nad ważnymi ustawami nie powinna przebiegać w tym trybie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselMarekOlewinski">Przychylam się do prośby pana przewodniczącego, bo też uważam, że odesłanie tej sprawy z powrotem do podkomisji będzie najwłaściwszym rozwiązaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselMiroslawSekula">Poddaję pod głosowanie wniosek o skierowanie opinii Komisji Zdrowia spowrotem do podkomisji w celu przepracowania i przedstawienia nam w sprawozdaniu jednolitych zapisów. Kto jest za takim wnioskiem?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselMiroslawSekula">Stwierdzam, że Komisja 22 głosami, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się postanowiła odesłać opinię Komisji Zdrowia do podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselMiroslawSekula">Stwierdzam wyczerpanie porządku dziennego. Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>