text_structure.xml 33.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselMiroslawSekula">Otwieram posiedzenie Komisji. Przedmiotem naszego spotkania jest wniosek ministra finansów o zmianę przeznaczenie rezerw w celu sfinansowania kosztów systemu oświaty. Czy mają państwo uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselMiroslawSekula">Witam przedstawicieli rządu i wszystkich gości. Otrzymali państwo materiały pisemne. Panią minister Wasilewską-Trenkner proszę o przedstawienie wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Po zakończeniu żmudnych i trwających długo wyliczeń i ustaleń minister edukacji narodowej wspólnie z przedstawicielami samorządów terytorialnych uznał, że kwota 1.196.000.000 zł jest niezbędna na uzupełnienie wydatków na oświatę i edukację w bieżącym roku, aby zrealizować prawny zapis dotyczący podwyżki wynagrodzeń nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Decyzją Wysokiej Komisji z 29 sierpnia br. na sfinansowanie niedoborów związanych z Kartą nauczyciela otrzymaliśmy upoważnienie do wykorzystania 193.955.000 zł z innych rezerw celowych. Pieniądze zostały uruchomione powodując, że dla 243 jednostek samorządu terytorialnego są wypłacane kwoty zaspokajające niedobory subwencji oświatowej związane z wprowadzeniem w życie nowej Karty nauczyciela. Dla pozostałych jednostek potrzeba jeszcze prawie 99.000.000 zł, aby sfinansować pierwszą ratę niedoborów, co daje podwyżkę 600 zł na jeden etat nauczycielski. W stosunku do ogólnego kosztu wdrożenia pozostaje więc 900.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Przy okazji dyskusji nad projektem nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego mówiliśmy już, że istnieje pewien układ między rządem a samorządami. Po wypłaceniu kwoty 600 zł na etat nauczycielski i udzieleniu wsparcia dla najuboższych samorządów pozostała część brakujących na tegoroczne sfinansowanie operacji środków zostanie pokryta przez samorządy, w tym z dodatkowych dochodów w przyszłym roku, jakie pojawią się z ograniczenia ulg i zwolnień od podatku od nieruchomości oraz z innych przychodów samorządów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Rząd podjął zobowiązanie, iż w 2001 roku będzie spłacać swój dług z bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Rada Ministrów pochyliła się jeszcze raz nad spisem rezerw celowych, przewidzianych w budżecie 2000 roku i kierując się trzema przesłankami zaproponowała parlamentowi rozwiązanie, które stało się przedmiotem listu przekazanego Komisji przez ministra finansów. Owe trzy przesłanki to: stopień wykorzystania poszczególnych rezerw według stanu na koniec września, perspektywy możliwości wykorzystania pozostałych środków do końca roku oraz dodatkowe informacje wskazujące na szanse zaangażowania rezerw. W ten sposób złożono wniosek o zmianę przeznaczenia dla łącznej kwoty 361.260.000 zł. Pozwoli to - w powiązaniu z wcześniejszymi pozycjami - wypłacić wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego po 600 zł na każdy etat nauczycielski oraz na wzmocnienie sytuacji finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego. Wśród nich są gminy, powiaty ziemskie, powiaty grodzkie, w tym miasta na prawach powiatu oraz województwa. Trzeba je będzie wspierać przy realizacji zapisów Karty nauczyciela.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHalinaWasilewskaTrenkner">Rezerwy celowe zostały wymienione w materiale z krótkim uzasadnieniem. Tablica pokazuje zaś pełną kwotę, w tym to, co wykorzystano do połowy września, oraz to, co pozostało do wykorzystania do końca roku, oraz propozycje korekt. Jestem gotowa udzielić wyjaśnień szczegółowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselWieslawSzweda">W pkt. 4 wymieniono rezerwę z pozycji 8 na usuwanie skutków powodzi. Uzasadnia się tam, że z uwagi na mniejsze kredyty zagraniczne zmniejszają się środki towarzyszące kredytom. Dlaczego tych środków towarzyszących nie można wydać na usuwanie skutków powodzi? W ostatnim czasie rozmawiałem ze starostami powiatów i wójtami gmin województwa śląskiego, którzy powiedzieli, że w niektórych miejscach nie zostało nic zrobione od czasu ostatniej wielkiej powodzi. Tereny nie są zabezpieczone. Wysłuchałem krytyki i skargi na zbyt niskie nakłady na usuwanie skutków i zabezpieczenie przed kolejną powodzią.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselWieslawSzweda">Dlaczego Ministerstwo Finansów próbuje po raz trzeci ukarać gminy górnicze zabierając im pieniądze na dotacje dla tych gmin, które utraciły własne dochody z powodu niepłacenia przez górnictwo opłaty eksploatacyjnej? Po raz pierwszy zostały ukarane, kiedy górnictwo przestało płacić. Po raz drugi, gdy Ministerstwo Finansów źle zaplanowało wydatki na podwyżki dla nauczycieli, a teraz zostają ukarane trzeci raz. Nieprawdą jest, że nie będzie podstawy prawnej do udzielenia dotacji, a jeżeli nawet tak jest, to tylko z winy ministra finansów. To on swoim wnioskiem zdjął z porządku obrad ustawę dotyczącą restrukturyzacji górnictwa. Tylko to jest powód opóźnień prac nad tą ustawą. Jednak i tak ustawa zostanie przyjęta. Dlaczego tak się karze gminy górnicze?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselWieslawSzweda">Zapowiadam złożenie wniosku w tych kwestiach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselZygmuntBerdychowski">Proszę o kilka informacji porządkujących dotyczących wprowadzania Karty nauczyciela. Ile wynosić będzie podwyżka dla nauczyciela? W wystąpieniach i materiałach pojawiają się różne kwoty.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselZygmuntBerdychowski">Ile wydano na ten cel środków, łącznie z kwotą 194.000.000 zł uchwalonymi ostatnio przez Komisję Finansów Publicznych z rezerwy celowej? Czy z rezerwy Ministerstwa Edukacji Narodowej poszły na to także jakieś środki? Ile brakuje na podwyżki dla nauczycieli?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselZygmuntBerdychowski">Pana ministra Wittbrodta chciałbym zapytać, czy działaniom podejmowanym przez ministra finansów dla znalezienia pieniędzy na realizację zapisów Karty nauczyciela towarzyszą działania samorządów zmierzające do ograniczenia kosztów wdrożenia karty? Z mojej wiedzy wynika, że samorządy można skłonić do ograniczania wydatków, zwłaszcza związanych z dodatkowymi uposażeniami nauczycieli, takich jak dodatki mieszkaniowe i motywacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselMiroslawPietrewicz">Czy gdyby w tej chwili nie przeznaczyć środków z rezerw celowych na dofinansowanie oświaty i cele ich przeznaczenia, to czy środki te mogłyby być wydane w przyszłym roku? Dotyczy to zwłaszcza pieniędzy na usuwanie skutków powodzi i współfinansowanie programów realizowanych ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, nie podlegających zwrotowi. Czy można dofinansować tymi niewykorzystanymi środkami zadania w 2001 roku?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselMiroslawPietrewicz">W trakcie dyskusji nad projektem budżetu na ten rok osobiście podnosiłem problem nadmiernie zaplanowanych środków na uruchomienie działalności Instytutu Pamięci Narodowej. O ile pamiętam, zaprojektowano na to 80.000.000 zł. Jak wygląda realizacja wydatków w IPN w tym roku? Uważałem, że zaplanowane średniorocznie 1600 etatów nie da się wypełnić w tym roku.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselMiroslawPietrewicz">Trzecia uwaga dotyczy pozycji 34, zapisanej w pkt. 7 oraz pozycji 51 zapisanej w pkt. 9. Podnosiłem wcześniej, że zaplanowane tam środki nie będą wykorzystane i stan z końca września br. potwierdza te przypuszczenia. Proszę o skomentowanie tych faktów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWojciechFrank">Na początek retoryczne pytanie. Czy szukając oszczędności budżetowych na pokrycie braków środków na płace nauczycielskie nie znaleziono żadnych oszczędności w poszczególnych ministerstwach? Pozostały nam wyłącznie rezerwy celowe? Być może należało zrezygnować z montażu kolejnych aparatów zabezpieczających urzędników przed petentami, z kart plastikowych i systemów elektronicznych. Dałoby to pewne oszczędności w resortach.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselWojciechFrank">Do wątpliwości wypowiedzianych przez pana posła Szwedę odnośnie do pozycji 8 rezerw z pkt. 4 pragnę dodać, że argument niewykorzystania pieniędzy został tu użyty nieprawidłowo. Rozumiem, że taka argumentacja mogła dotyczyć pkt. 5, a więc kredytów na usuwanie skutków powodzi. Niedostateczne zabezpieczenie kredytów przez kredytodawców nie powoduje zapewnienia środków z naszej strony. Gmina Gorzyce zabiega od początku roku o niewielką kwotę 1.200.000 zł na dalsze usuwanie skutków powodzi, a otrzymała 125.000 zł. To gmina całkowicie zalana w czasie powodzi 1997 roku.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselWojciechFrank">Tymczasem decydować mamy o likwidacji tej rezerwy, gdyż podobno nie ma możliwości wydania ich do końca roku.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselWojciechFrank">Zgadzam się także z opinią dotyczącą gmin górniczych. Nie będę powtarzać argumentów. Dodam tylko, że przy okazji nowelizacji ustawy o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do warunków rynkowych, w tym zapisów dotyczących gmin górniczych, miałem przyjemność negocjować z rządem art. 39a, który miał otworzyć tą rezerwę celową. Otrzymałem zapewnienie od ministra Zagórnego, że 20.000.000 zł przesunie się na 2001 rok, doda się 10.000.000 z i stanowić to będzie pokrycie finansowe zapisu art. 39a, który wprawdzie nie jest jeszcze prawem obowiązującym, ale mogę czuć się oszukany. Starałem się znaleźć kompromis między rządem a parlamentem, a tu dostajemy taką propozycję.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselWojciechFrank">Czytając propozycję przesunięć środków z niektórych pozycji, muszę przypomnieć, że nasza komisja wskazywała niecelowość tworzenia niektórych z tych pozycji, np. na poprawę kondycji polskiej dyplomacji. Wówczas rozdzierano szaty mówiąc, że już raz zabrano pieniądze na ten cel. Teraz okazuje się, że mieliśmy rację. Mam nadzieję, że członkowie Komisji Finansów Publicznych wyciągną wnioski z tej lekcji podczas prac nad projektem budżetu na 2001 rok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselHenrykWujec">Proszę o dokładniejsze informacje o niektórych pozycjach. W pkt. 1 napisano, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych podziału rezerw można dokonać do 31 października br. Czy to dotyczy tylko tej pierwszej rezerwy, czy także innych?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselHenrykWujec">Z pozycji 4 rezerw - koszty integracji z Unią Europejską wydatkowano 218.539.000 zł, zaś pozostało 136.531.000 zł. Planuje się wykorzystać z tego tylko 75.000.000 zł. Co jest planowane, a co nie będzie zrealizowane w tym zakresie?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselHenrykWujec">Byłoby wskazane, aby propozycje zdjęcia środków z rezerw celowych związanych z integracją europejską mogła zaopiniować Komisja Integracji Europejskiej. Nie posiadamy pełnej wiedzy na ten temat. Chciałbym uniknąć pomyłki. Dotyczy to pozycji 4 i 5 rezerw. W czasie prac nad projektem budżetu w pozycji 5, przeznaczonej na współfinansowanie programów unijnych, ukryto środki na współfinansowanie programu SAPARD. Być może w zdejmowanych środkach są właśnie te, co oznaczałoby, że SAPARD nie zostanie uruchomiony w tym roku. Czy tak jest?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselHenrykWujec">W prasie wyczytałem też, że z 200.000.000 zł zapisanych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 100.000.000 zł postanowiono przeznaczyć na infrastrukturę, co byłoby potwierdzeniem moich obaw dotyczących SAPARD. Uważam, że tą sprawą powinna zająć się również Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PoselHenrykWujec">W pozycji 7 zapisanej w pkt. 3 zaoszczędzono niewiele środków, ok. 9.000.000 zł. Nie będzie finansowane uczestnictwo w budowie teleskopu w RPA oraz przynależność do Europejskiego Centrum Promieniowania Synchrotronowego. To bardzo ważne programy dla polskich uczonych. Napisano, że uruchomienie środków będzie możliwe po nowelizacji ustawy o Komitecie Badań Naukowych, ale jest to przecież łatwa nowelizacja i dlaczego jej nie podjęto? W przeciwnym razie narazimy się na krytykę środowiska naukowego, że ważne dla pozycji Polski programy nie są realizowane.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PoselHenrykWujec">W pozycji 26 zapisanej w pkt. 6 zaoszczędzono 5.000.000 zł z pomocy dla repatriantów. To gorący problem. Czy faktycznie środki nie przydały się na ten cel? Skala repatriacji jest w dalszym ciągu bardzo niska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAndrzejWoznicki">Proszę o szczegółową informację na temat dotychczasowych wydatków z pozycji 4 rezerw celowych. Wydatki są tu zaskakująco niskie w stosunku do przedłożenia rządowego. Sejm zmniejszył projektowane środki z ponad 400.000.000 zł na 355.000.000 zł, z czego połowa miała być przeznaczona na wynagrodzenia dla celników. Wydatki w 2000 roku będą tu wynosić nieco mniej niż 300.000.000 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Na wstępie porządkująca informacja. Wszystkie rezerwy można podzielić do 31 października. Po tym terminie nie ma możliwości podziału, co oznacza, że na podział mamy jeszcze miesiąc.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Propozycja zagospodarowania 20.000.000 zł z rezerwy 71 przeznaczonej dla gmin górniczych nie oznacza, że w przyszłym roku mamy zamiar wycofać się z porozumienia dotyczącego art. 39a ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego. Minister gospodarki i minister finansów doprowadzili do pewnych ustaleń. Tej kwoty nie będziemy w stanie wykorzystać w tym roku. Jesteśmy jednak świadomi, że w 2001 roku musimy mieć na ten cel 30.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">W przypadku rezerw "powodziowych" problem polega na tym, że z jednej strony mamy wykaz gmin, które usuwają skutki powodzi, z drugiej strony podpisywane są umowy z kredytodawcami zagranicznymi na określone prace i programy. Realizowane są one w grupach gmin i innych układach ponadgminnych przez ministrów. Są finansowane poprzez ciągnięcie kolejnych transz pożyczek. Za każdym razem trzeba uzyskać aprobatę dla wydatkowania dotychczasowych kwot. W efekcie, możemy ciągnąć następną transzę, kiedy mamy już sprawozdanie. Kredytodawcy dokładnie weryfikują plany przedkładane przez gminy, a następnie wykonanie tych planów. W efekcie procedura jest powolna.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Minister transportu, który jest ważniejszym kredytobiorcą w tym zakresie, w tym roku poinformował nas, że nie wykorzysta 30.000.000 zł, ponieważ nastąpiły przesunięcia technologiczne w pracach transportowych. Ta kwota będzie zwolniona. W rezerwach pozostawiliśmy jeszcze kwoty, które będą umożliwiać ciągnięcie kredytów. Gminy często zwracają się jeszcze o pomoc socjalną dla osób z terenu zalanych gmin. Są tu także pieniądze przewidziane na spłatę kredytów zaciągniętych na usuwanie skutków powodzi. Spłacamy je Agencji Rynku Rolnego, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Bankowi Gospodarstwa Krajowego w związku z funduszem poręczeń kredytowych oraz krajowym funduszem mieszkaniowym. Do 31 października br. pozostawione w rezerwach kwoty powinny w pełni zabezpieczyć realizację wszystkich zadań.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Gminy występują w tej chwili z propozycjami nowych projektów. Proszę nie winić jednak ministra finansów za brak przydziału środków. Nie działa on w osamotnieniu. Zgodnie z ustawą budżetową pierwszą osobą jest pełnomocnik do spraw usuwania skutków powodzi, a dopiero po jego akceptacji oraz ministra rozwoju regionalnego i budownictwa Ministerstwo Finansów może wypłacić kwoty. Jesteśmy kasjerem, a nie decydentem.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Jeżeli środki przewidziane w rezerwach nie zostałyby wykorzystane fizycznie w tym roku, a byłyby to środki zaangażowane w programy istniejące, to część ze środków z rezerwy 4 i 5 przeszłaby na następny rok. Podkreślam, że dzieje się to pod pewnymi warunkami. Dzisiaj nie widać możliwości spełnienia tych warunków w wyższym stopniu, niż to zapisano w naszych propozycjach.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Pan poseł Pietrewicz podjął sprawę Instytutu Pamięci Narodowej. W budżecie tego instytutu zapisano 78.000.000 zł. Jest to jednak jednostka podlegająca nadzorowi Sejmu. Zwracaliśmy się z zapytaniem, czy przewodniczący IPN mógłby wskazać jakieś środki, ale nie otrzymaliśmy twierdzącej odpowiedzi. Nie jesteśmy władni zaproponować takiego ruchu. Wykorzystanie środków IPN jest mierne, ponieważ faktycznie instytut zaczął działać w lipcu.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Wskazali państwo na zasadność obaw Komisji w sprawie tworzenia rezerw na poprawę kondycji polskiej dyplomacji oraz na międzyregionalne przewozy kolejowe. Ministerstwo Spraw Zagranicznych opracowało do końca czerwca br. projekt ustawy regulującej zasady wynagradzania pracowników na placówkach dyplomatycznych. Projekt przewidywał m.in. wprowadzenie specjalnego systemu opodatkowania wynagrodzeń pracowników placówek. Wyłączenie spod zasad opodatkowania nie spotkało się z poparciem ministra finansów. Sprawę przekazano do dalszych uzgodnień międzyresortowych. W tym czasie nastąpiła zmiana na stanowisku ministra spraw zagranicznych. Pan minister w dalszym ciągu podkreśla wagę tej ustawy, jednak projekt opracowywany jest ponownie. Ustawa nie powróciła jeszcze do Rady Ministrów i nie została skierowana do Sejmu. Gdyby tamta ustawa znalazła swój finał, wchodziłaby w życie z końcem obecnego lub na początku przyszłego roku. W żaden sposób wymienione w rezerwie kwoty nie byłyby spożytkowane.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">W stosunku do pozycji 61 rezerw minister transportu uważa, że jest to droga do utrzymania ważnych lokalnie przewozów, które są nierentowne. Stosowne podstawy prawne zawarte są w ustawie o restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych. Opóźnienia związane z wejściem tej ustawy w życie oraz wymagany termin ostatecznego podziału rezerw wskazują, że możliwe będzie zaangażowanie 10.000.000 zł. Stąd proponujemy przeznaczyć 40.000.000 zł na wyrównanie niedoborów we wdrożeniu Karty nauczyciela.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Mam przed sobą dokładny spis działań podjętych w rozliczeniu rezerwy z pozycji 4, dotyczącej kosztów integracji z Unią Europejską. Pozwolę sobie je przedstawić. Dotychczas wydano po kilka decyzji w pierwszej połowie roku i w lipcu br. Kwota 1.312.000 zł - program aktywizacji obszarów wiejskich, współfinansowanie programu Banku Światowego, który ma nas nauczyć korzystania z pomocy Unii Europejskiej. Kwota 1.390.000 zł dla Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego dla pełnienia roli agencji wdrażającej program pt. Spójność społeczna i ekonomiczna. Kwota 120.000 zł na szkolenia dla administracji rządowej i samorządowej w województwie łódzkim w zakresie integracji europejskiej. Kwota 120.000 zł na pokrycie kosztów szkoleń także w regionie łódzkim. Kwota 850.000 zł dla ministra gospodarki na tłumaczenie części regulacji prawnych Unii w zakresie procedury screeningu, czyli procedury kontroli jakości i kontroli celnych. Kwota 1.476.700 zł na koszty operacyjne dla jednostki realizującej program PHARE, która istnieje w ramach funduszu współpracy. Kwota 1.476.700 zł na pokrycie kosztów programu PHARE dla Komitetu Integracji Europejskiej i Ministerstwa Finansów. Kwota 1.509.800 zł na program Integracja europejska w ramach funduszu współpracy. Kwota 6.820.000 zł na program promocji zagranicznej procesu akcesji RP do Unii Europejskiej, w tym na dwa przedsięwzięcia: biuro kontaktowe festiwalu Europalia 2001 dla ambasady RP w Brukseli oraz na organizację tego przedsięwzięcia. Dla programu ramowego promocji zagranicznej - 2.000.000 zł dla ministra spraw zagranicznych. Kwota 34.861.000 zł na wdrożenie spisu powszechnego ludności i mieszkań oraz spisu rolnego, co jest wymogiem Unii. Kwota 168.200.000 zł dla Głównego Urzędu Ceł na pokrycie ubytków wynikających ze zmiany opłat celnych, środki te wykorzystywane były do tej pory na premie dla pracowników.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">W tej pozycji wydane decyzje opiewają łącznie na kwotę 218.539.000 zł. Pozostało tu 136.531.000 zł. Złożone w Komitecie Integracji Europejskiej wnioski dotyczą 26.900.000 zł. Pozostałe wnioski, obejmujące łącznie 120.000.000 zł, wymagają jeszcze wyjaśnień, w tym m.in. czekamy na wyjaśnienia strony unijnej.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Rezerwa celowa nr 5 jest również dzielona przez Komitet Integracji Europejskiej. Przyglądaliśmy się jej wyjątkowo dokładnie, ponieważ nie chcieliśmy pominąć jakiejkolwiek możliwości ściągnięcia pieniędzy do kraju. Mowa jest tu bowiem o współfinansowaniu programów realizowanych ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Postanowiliśmy zdjąć z tej pozycji 67.000.000 zł, choć pierwotnie myśleliśmy o 80.000.000 zł. Trwające negocjacje dotyczą sumy 13.000.000 zł i być może w zakresie infrastruktury transportowej uda się w tym roku uruchomić proces dofinansowania inwestycji przez stronę unijną, a na tym nam zależy.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Z pozycji 5 dotychczas wydano 43.700.000 złotych. Minister gospodarki otrzymał z tego 8.500.000 zł, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej - 740.000 zł, minister edukacji narodowej - 5.000.000 zł, minister spraw wewnętrznych - prawie 20.000.000 zł. Wojewodowie otrzymali z rezerwy środki zgodnie ze złożonymi wnioskami na łączną kwotę 58.000.000 zł. Aktualnie obciążenie zgłoszonymi wnioskami wynosi 174.000.000 zł, ale tylko wnioski na kwotę 72.000.000 zł nadają się faktycznie do uruchomienia.</u>
          <u xml:id="u-9.13" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Pan poseł Frank pytał, czy nie można "wyciągnąć" środków z resortów. To o wiele dłuższa procedura. Należy wypełnić zobowiązania wobec nauczycieli i samorządów, zaś z drugiej strony mamy do czynienia ze żmudnymi procedurami. Mam jednak nadzieję, że uda się nam pozyskać stąd jakieś pieniądze.</u>
          <u xml:id="u-9.14" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Ogólne zestawienie wygląda następująco: na pokrycie zobowiązań wynikających z nowej Karty nauczyciela wydaliśmy dotychczas 832.000.000 zł. Kwota 738.000.000 zł była wpisana do subwencji i podzielona. Kwotę 194.000.000 zł uruchomiliśmy dotychczas, to daje razem 832.000.000 zł. Samorządy dokonały weryfikacji kwot i przyjęły ostatecznie rachunek na sumę 1.196.000.000 zł.</u>
          <u xml:id="u-9.15" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Podkreślam, że Ministerstwo Finansów może jedynie podejmować próby ustalania działań i sprawdzać procedury. Zgodnie z układem kompetencji tymi kwestiami zajmuje się minister edukacji narodowej. Czuwa on nad podziałem subwencji i realizacją zadań z nich finansowanych. Minister finansów jest tylko kasjerem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselHenrykWujec">Pytałem jeszcze, czy konieczne jest zdjęcie środków z pozycji 7 z wcześniejszym przeznaczeniem na uczestnictwo w budowie teleskopu w RPA oraz przynależność do Europejskiego Centrum Promieniowania Synchrotronowego. To ważne inwestycje naukowe. Decyzje ustawowe można podjąć do końca roku. Jeśli teraz nie dojdą one do skutku, to czy w budżecie na 2001 rok znajdą się te środki?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselHenrykWujec">Proszę jeszcze o kilka słów na temat programu SAPARD i pomocy dla repatriantów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">W rezerwie nr 26 przewidziano 19.500.000 zł na pomoc dla repatriantów. Dotychczas wydano 7.500.000 zł. Minister spraw wewnętrznych i administracji przeprowadził rekonesans wśród wojewodów, pytając, ile pieniędzy można będzie jeszcze zaangażować w tym roku. Okazuje się, że potrzebne będą środki rzędu 2.000.000 zł, uwzględniając już zmianę rozporządzenia zwiększającego wysokość pomocy. Z przekazanych wojewodom do tej pory środków nie wszystkie zostały już wykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wystąpiło z propozycją, dotyczącą zmiany przeznaczenia pozostałych środków rezerwy kierując je na utrzymanie obozu uchodźców w Czeczenii.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Oszczędności w składkach do organizacji międzynarodowych wynikają z faktu, iż w momencie płacenia tych składek relacja złotego do dolara była lepsza, a więc zarobiliśmy na kursie. Dla uruchomienia środków na budowę teleskopu w RPA konieczna jest zmiana ustawy o Komitecie Badań Naukowych. Wiem, że Sejm wkrótce przyjmie nowelizację, ale trzeba jeszcze podpisać umowę międzynarodową, a to trwa dość długo. Z tego powodu szansa na wykorzystanie tych środków w 2000 roku jest nikła. Stąd nasz wniosek o zdjęcie środków z tej rezerwy.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Na współfinansowanie programu SAPARD zapisano 200.000.000 zł w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Z tych środków 100.000.000 zł rząd stara się przeznaczyć, zgodnie z procedurami unijnymi, na realizację programów własnych. Prawdopodobnie część środków zostanie do wykorzystania w przyszłym roku. Istnieje niewielka szansa, że z SAPARD otrzymamy pewne pieniądze w grudniu br., ale na współfinansowanie znajdą się pieniądze w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Nie przewidujemy zaangażowania środków z rezerwy nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MinisteredukacjinarodowejEdmundWittbrodt">Zwracam się z gorącą prośbą o wyrażenie zgody na przesunięcie środków, zaproponowane przez Ministerstwo Finansów. Państwa decyzja może pozwolić nam wywiązać się ze wszystkich zobowiązań wynikających z Karty nauczyciela. Ze względu na fakt, iż podwyżki mają być zrealizowane do 6 października br., poprosiliśmy o nadzwyczajne posiedzenie Komisji. Podobną prośbę jak moja wyraziła komisja wspólna rządu i samorządu terytorialnego, adresując ją do komisji sejmowej i jednostek samorządów, aby wspólnie podjąć działania pozwalające na wywiązanie się ze zobowiązań.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MinisteredukacjinarodowejEdmundWittbrodt">Postaram się uzupełnić wypowiedź pani minister w zakresie wielkości podwyżek. Przekazanie po 600 zł na każdy etat do jednostek samorządu terytorialnego to jeden z elementów utrzymania każdego etatu w ciągu roku. Rzeczywiste podwyżki wynoszą na jeden etat 344 zł brutto miesięcznie. Przyjęta baza wynagrodzenia wynosiła 1.220 zł. Wynika to z zapisów Karty nauczyciela. Pełna realizacja zapisów Karty kosztuje ponad 1.900.000.000 zł. Z tego w budżecie przewidziano środki wysokości ok. 738.000.000 zł. Brakuje dokładnie 1.196.000.000 zł. Dodatki nauczycielskie są ograniczane do minimum, co wywołuje często protesty. Dodatek motywacyjny wynosi teraz 10 zł. Niektóre jednostki samorządowe wcześniej przeznaczyły własne środki na podwyżki dla nauczycieli, a teraz, po wejściu w życie Karty nauczyciela, wycofuje te pieniądze. Dlatego czasami słychać głosy, że nauczyciele nie dostają podwyżek lub dostają w kwocie 6-7 zł. Może to dotyczyć 17 jednostek, które wcześniej przeznaczyły własne środki oraz ok. 1000 nauczycieli. Średnia podwyżka wyniesie jednak 263 zł netto miesięcznie.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MinisteredukacjinarodowejEdmundWittbrodt">Inne dodatki przyznawane przez samorządy są poza naszym zasięgiem. Widać, że są one realizowane na zasadzie minimalnych dopłat ze strony jednostek samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MinisteredukacjinarodowejEdmundWittbrodt">Zdecydowana większość problemów i pytań pojawiła się także w czasie posiedzenia Rady Ministrów. Wówczas analizowano szczegółowo wszystkie rezerwy celowe. Proszę mi wierzyć, że wszyscy ministrowie z wielkim bólem godzili się na zdjęcie środków z rezerw. To wybór mniejszego zła, choć być może środki w rezerwach nie byłyby do końca skonsumowane.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#MinisteredukacjinarodowejEdmundWittbrodt">Proszę o zgodę na przesunięcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselMiroslawSekula">Proszę państwa posłów o wskazanie, które pozycje z wymienionych w piśmie ministra finansów, powinny być poddane osobnym głosowaniom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWieslawSzweda">Nie znalazłem argumentów, które przekonałyby mnie do zaniechania złożenia wniosku o wyłączenie z listy pozycji 71 zapisanej w punkcie 11 - dotacje dla gmin górniczych. Uważam, że środki na podwyżki dla nauczycieli można znaleźć w innych pozycjach, chociażby w środkach specjalnych Ministerstwa Finansów i podległych mu jednostek. Sądzę, że tam znalazłoby się pokrycie owych 20.000.000 zł. Byłby to rodzaj sankcji za niewłaściwe wyliczenia, a resort finansów jest tu współwinny.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselWieslawSzweda">Nie można ratować się kosztem gmin górniczych, które są bardzo pokrzywdzone, a bezrobocie wynosi tam już nawet do 25%.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselWieslawSzweda">Składam wniosek o wyłączenie pkt. 11 dotyczącego pozycji 71 rezerw celowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselZygmuntBerdychowski">Nie chcę składać wniosku, lecz proszę pana ministra o uzupełnienie odpowiedzi. Jeżeli przeznaczyliśmy już na realizację Karty nauczyciela 738.000.000 zł, to jaka część z tych środków była przeznaczona na wydatki uzupełniające, czyli dodatki motywacyjne i mieszkaniowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MinisterEdmundWittbrodt">Kwota 738.000.000 zł była przeznaczona na wszystkie pozycje. Było to częścią subwencji oświatowej przekazanej jednostkom samorządu terytorialnego. Miało to pokryć skutki wprowadzenia Karty nauczyciela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselMiroslawSekula">Poddaję pod głosowanie całość wniosku Ministerstwa Finansów z wyłączeniem pkt 11, którego dotyczy wniosek pana posła Szwedy.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselMiroslawSekula">Kto z państwa opowiada się za pozytywnym zaopiniowaniem wniosku o zmianę przeznaczenia określonych kwot z rezerw celowych na sfinansowanie kosztów wdrożenia reformy systemu oświaty, z wyłączeniem pozycji 71 rezerw celowych?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselMiroslawSekula">Stwierdzam, że w głosowaniu wniosek został przyjęty większością 11 głosów, przy braku głosów przeciwnych, 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselMiroslawSekula">Poddaję pod głosowanie wniosek posła Wiesława Szwedy. Kto z państwa posłów opowiada się za wykreśleniem pkt. 11 z zestawienia?</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PoselMiroslawSekula">Stwierdzam, że w głosowaniu wniosek został odrzucony większością 9 głosów, przy 5 głosach za wnioskiem, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PoselMiroslawSekula">Komisja zaakceptowała wniosek o przesunięcie łącznej kwoty 361.260.000 złotych na sfinansowanie kosztów reformy systemu oświaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MinisterEdmundWittbrodt">Dziękuję bardzo Komisji za pomoc w rozwiązaniu problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselMiroslawSekula">Dziękuję za udział w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselMiroslawSekula">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>