text_structure.xml
71.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselTomaszWojcik">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji. Witam członków obu Komisji, przedstawicieli rządu i wszystkich przybyłych gości. W porządku obrad zapisaliśmy jeden punkt - rozpatrzenie sprawozdania podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP, zawartym w druku nr 400.Proponuję uzupełnienie porządku o nowy punkt dotyczący powołania podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o obligacjach. Czy ktoś z państwa jest przeciwny uzupełnieniu porządku o taki punkt? Nie słyszę sprzeciwu. Rozpocznijmy od powołania podkomisji. Proszę o zgłaszanie kandydatur na członków podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Nie miałem wprawdzie czasu na konsultacje, ale proponuję kandydaturę posła Tomasza Szyszki.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselAdamBiela">Zgłaszam kandydaturę posła Wiesława Szwedę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselMiroslawPietrewicz">Sądzę, że nie będzie to uchybieniem, jeśli z klubu PSL zgłoszę swoją kandydaturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">To byli przedstawiciele Komisji Finansów Publicznych. Proszę o kandydatury ze strony Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji. Zgłaszam kandydaturę posła Adama Bieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekWagner">Zgłaszam kandydaturę pani poseł Małgorzaty Ostrowskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaHelenaGoralska">Zgłaszam kandydaturę posła Jana Wyrowińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselTomaszWojcik">Czy kandydaci wyrażają zgodę na udział w pracach podkomisji? Nie słyszę sprzeciwu, uznaję więc, że taką zgodę otrzymałem.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselTomaszWojcik">Czy Komisje zgadzają się na wybór do składu podkomisji do rozpatrzenia projektu ustawy o obligacjach państwa posłów: Małgorzaty Ostrowskiej, Tomasza Szyszki, Wiesława Szwedy, Mirosława Pietrewicza, Adama Bieli i Jana Wyrowińskiego? Nie słyszę sprze-ciwu. Komisje zaaprobowały skład podkomisji. Proszę pana posła Adama Bielę o zaprezentowanie sprawozdania podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselAdamBiela">Podkomisja przeprowadziła 10 spotkań. Ostatnie posiedzenia miały miejsce 22 stycznia i 29 września br. Oczekiwaliśmy do tego czasu na opinię rządu w sprawie projektu ustawy. Kształt sprawozdania podkomisji jest - w moim przekonaniu - zgodny z opinią rządu z dnia 30 września 1999 roku. Projekt składa się z trzech części. Pierwsza z nich zawiera przepisy natury ogólnej i jest poświęcona kwestiom definicyjno-porządkowym. Tu znajduje się definicja pojęcia uwłaszczenia. Desygnat tego pojęcia obejmuje te formy uwłaszczenia, które zostały zrealizowane w dwunastu aktach prawnych wyliczonych w rozdziale 1.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselAdamBiela">Część druga projektu ustawy dotyczy rejestru uczestników uwłaszczenia. Rejestr byłby sporządzany poprzez odnotowanie wszystkich uczestników dotychczasowego uwłaszczenia na mocy wymienianych 11 aktów prawnych oraz uwłaszczenia bezpośredniego.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselAdamBiela">Kolejna część projektu poświęcona jest uwłaszczeniu bezpośredniemu. Dotyczy to nabycia na mocy prawa własności lokali mieszkalnych, użytkowania wieczystego gruntów oraz użytkowania ogródków działkowych. Wszyscy uczestnicy uwłaszczenia bezpośredniego byliby również objęci rejestrem centralnym uczestników uwłaszczenia.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PoselAdamBiela">Ostatnia część projektu dotyczy zasad realizacji uwłaszczenia pośredniego. Ta forma byłaby zrealizowana dopiero po sporządzeniu rejestru uczestników uwłaszczenia. Jest to zapis zgodny z wolą rządu, który w ostatnim akapicie napisał, że aktualnie nie byłoby możliwe zrealizowanie uwłaszczenia. Realizacja byłaby możliwa po dokonaniu bilansu uczestników uwłaszczenia. Dziękuję wszystkim uczestnikom prac nad projektem. Przedstawiając sprawozdanie podkomisji, stawiam wniosek o zatwierdzenie sprawozdania i przyjęcie projektu ustawy do drugiego czytania przez Komisje. Biuro Legislacyjne przedłożyło dziś swoje uwagi dotyczące projektu. Uwagi te, z wyjątkiem ostatniej, mają charakter uściślający legislacyjnie. Podkomisja i wnioskodawcy po ich przeanalizowaniu proponują uwagi przyjąć. W trakcie dokładnej lektury sprawozdania zauważyłem art. 24, w którym mowa jest o regionalnych funduszach inwestycyjnych, co niezgodne jest z intencjami wnioskodawców. Powinny tu się znaleźć fundusze inwestycyjne funkcjonujące na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekWagner">Rozumiem, że pan poseł Adam Biela występuje dziś w dwóch rolach - sprawozdawcy podkomisji i jednego z wnioskodawców. Czy pan poseł nie zechciałby się z tego projektu wycofać?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselAdamBiela">Nie widzę powodu, dla którego miałbym się z projektu wycofać. Jest to efekt poważnej pracy podkomisji. W moim przekonaniu obecny projekt jest znacznie lepszy niż jego oryginalna wersja.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanWyrowinski">Mówiłem już na posiedzeniu podkomisji, a teraz powtarzam na wspólnym posiedzeniu Komisji, że nie zgadzam się z tezą, iż dzisiejsze przedłożenie jest zgodne z opinią rządu. Ze stanowiska rządu wynika jednoznacznie, że jedyną formą uwłaszczenia możliwą do realizacji jest uwłaszczenie bezpośrednie. Szanse na realizację uwłaszczenia pośredniego są niewielkie, a jeżeli nawet miałoby nastąpić, to dopiero, gdy skończą się wielkie programy społeczne finansowane częściowo wpływami z prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselJanWyrowinski">Składam wniosek o ponowne przesłanie sprawozdania do podkomisji w celu przygotowania projektu ustawy odnoszącej się jedynie do uwłaszczenia bezpośredniego. Nie należy w tym projekcie mówić o uwłaszczeniu pośrednim. Sądzę, że realizacja takiego wniosku może przyspieszyć nasze prace.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Nad tym projektem pracujemy półtora roku. Wiele miesięcy czekaliśmy na stanowisko rządu, a jeszcze nie jest ono zbyt jasne. Uważam, że odsyłanie projektu do podkomisji polecając, aby podkomisja zajęła się tylko uwłaszczeniem bezpośrednim, jest wnioskiem błędnym i przeciwstawiam się mu. Beneficjentami uwłaszczenia bezpośredniego nie będą wszyscy obywatele Rzeczypospolitej. Tym, którzy nie mogą skorzystać z uwłaszczenia bezpośredniego, musimy zagwarantować możliwość uwłaszczenia pośredniego. Wyrównawczego lub w całości. Przyjęcie zasady, którą proponuje pan poseł Jan Wyrowiński, równałoby się dzieleniu obywateli na dwie kategorie: tych, którzy mogą i tych, którzy nie mogą skorzystać z uwłaszczenia powszechnego. Najwyższy czas, aby Komisje przystąpiły do prac nad poszczególnymi zapisami projektu i zdecydowały w głosowaniu o ich przyjęciu lub odrzuceniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanWyrowinski">Pozwolę sobie nie zgodzić się z opinią pana przewodniczącego. Gdybyśmy zgodzili się z zapisami zaproponowanymi przez podkomisję, to część obywateli mogłaby na mocy tych rozwiązań uwłaszczyć się bezpośrednio, choć nie jestem pewien, czy do końca skutecznie. Dla części obywateli zaś stworzyliśmy iluzję rozwiązania, ale pozostanie ona tylko iluzją.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselJanWyrowinski">Komisje nie mogą tworzyć prawa, które ma życzeniowy charakter. Proponuję, zgodnie z opinią rządu, aby zrezygnować w ustawie z iluzorycznych zapisów dotyczących uwłaszczenia pośredniego. Powinniśmy skupić się teraz na rozwiązaniu możliwym do zrealizowania. Jeśli przyjmiemy projekt ustawy w kształcie zaproponowanym przez podkomisję, część ustawy będzie możliwa do realizacji od razu, a część odłożona w nieznaną przeszłość. Narazimy się tym na nieprzychylne opinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselStanislawKracik">Być może łatwiej będzie nam podjąć decyzję w sprawie losów projektu, jeśli najpierw dowiemy się, czy w związku z wielkimi reformami, a zwłaszcza reformą systemu ubezpieczeń, czy w związku z podjęciem prac nad ustawą reprywatyzacyjną istnieje możliwość pracy nad tą ustawą? Czy nie dzielimy po raz kolejny skóry na tym samym niedźwiedziu?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselStanislawKracik">Uważam, że prezydium Komisji powinno poprosić o bilans wydatków ze środków przewidzianych na uwłaszczenie. Powinniśmy wiedzieć, czy jest o czym rozmawiać.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselBogdanPek">Jesteśmy w tej chwili w kluczowym momencie, ponieważ opracowujemy ustawę reprywatyzacyjną, której społeczny sens i zachowanie minimum sprawiedliwości będzie uznane przez opinię publiczną, jeśli towarzyszyć temu będzie jakaś forma uwłaszczenia. Wypowiedzi przedstawicieli klubu Unii Wolności są typowym przykładem podwójnej moralności. Jeżeli nie ma możliwości zrealizować uwłaszczenia, które dotyczy większości, to tym bardziej nie powinno być możliwości zrealizowania reprywatyzacji, która dotyczy znacznej mniejszości.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselBogdanPek">Podejmując decyzje musimy mieć świadomość konsekwencji. Gdyby istniała wola polityczna, możliwe jest zarówno przeprowadzenie ograniczonej reprywatyzacji, jak też ograniczone uwłaszczenie. Niektóre osoby wypowiadają w obu debatach nad projektami dwa różne poglądy, które zależą od panujących interesów politycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselRyszardMatusiak">Pan poseł Stanisław Kracik powiedział, że reprywatyzacja jest elementem uwłaszczenia. To niepoważny pogląd. Dotyczy wąskiej grupy ludzi, którym niesłusznie zabrano majątek. Półtora roku temu klub AWS powiedział, że taka ustawa jest potrzebna i sądzę, że należy rozpocząć nad nią pracę. Składam wniosek o rozpoczęcie procedowania nad projektem ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Pan poseł Jan Wyrowiński złożył formalny wniosek, który należy poddać pod głosowanie. Proponuję, aby posłowie wyrazili głos za wnioskiem i głos przeciw wnioskowi, a następnie podejmiemy decyzję w głosowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselTomaszWojcik">Zgadzam się z panem przewodniczącym. Proszę o przedstawienie argumentów za przyjęciem wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselStanislawKracik">Moim zdaniem podstawową informacją, jaką Komisje powinny dysponować, jest wielkość i pochodzenie majątku, który będzie przedmiotem powszechnego uwłaszczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselRyszardMatusiak">Jestem przeciwny przyjęciu wniosku posła Jana Wyrowińskiego. Mamy jeszcze majątek na uwłaszczenie bezpośrednie i pośrednie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselHenrykDykty">Składam formalny wniosek dotyczący sposobu głosowania. Ze względu na znaczenie omawianej ustawy składam wniosek o przeprowadzenie głosowania imiennego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Regulamin Sejmu nie odnosi się bezpośrednio do głosowań imiennych w komisjach sejmowych. Przyjęto w praktyce, że taki typ głosowań stosuje się w pracach komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselTomaszWojcik">Poddaję pod głosowanie formalny wniosek posła Henryka Dyktego. Kto z państwa jest za przeprowadzeniem głosowania imiennego nad wnioskiem posła Jana Wyrowińskiego?</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PoselTomaszWojcik">W głosowaniu wniosek został przyjęty większością 21 głosów, przy 6 głosach przeciwnych, 10 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PoselTomaszWojcik">Komisje zdecydowały o przeprowadzeniu głosowania imiennego.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselAndrzejWielowieyski">W dalszym ciągu nie dysponujemy informacją o zakresie majątku, jaki został ujęty w art. 25 ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselTomaszWojcik">W tej chwili przeprowadzamy głosowanie imienne. O stanowisko rządu w tej kwestii poprosimy, gdy Komisje rozpoczną pracę nad projektem ustawy. Proszę sekretariat o przygotowanie kart do głosowania.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselTomaszWojcik">Powołujemy komisję skrutacyjną do podliczenia wyników głosowania. Stwierdzam, że w obu Komisjach mamy kworum. Proszę o rozdanie kart państwu posłom. Na kartach odpowiadają państwo na pytanie, czy jestem za przyjęciem wniosku posła Jana Wyrowińskiego o odesłanie projektu ustawy do podkomisji celem ponownego opracowania jego treści?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PoselTomaszWojcik">Proszę o zebranie kart i przekazanie ich komisji skrutacyjnej. Za chwilę przedstawi nam ona wyniki głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoslankaHelenaGoralska">Komisja skrutacyjna w składzie: posłowie Helena Góralska, Józef Gruszka, Władysław Kielian, Marek Wikiński stwierdza, że w głosowaniu wzięło udział 46 posłów. Za odesłaniem projektu do podkomisji głosowało 16 posłów, przeciw 27 posłów, od głosu wstrzymało się 3 posłów. Komisja stwierdza, że wniosek został odrzucony.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Przewodniczącą komisji skrutacyjnej proszę o dołączenie do protokołu głosowania imiennej listy posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselTomaszWojcik">Rozpoczynamy pracę nad projektem ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP. Proszę o zabranie głosu pana ministra Krzysztofa Łaszkiewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Mogę jedynie potwierdzić stanowisko rządu, które Komisje otrzymały pod koniec września br. Odnosi się ono zarówno do poselskiego projektu ustawy o uregulowaniu stosunków własnościowych w spółdzielniach mieszkaniowych, jak też do zawartego w sprawozdaniu podkomisji projektu ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselJanWyrowinski">W Sejmie pracuje obecnie Komisja Nadzwyczajna do spraw spółdzielczości. Jednym z elementów tej pracy jest opracowanie zasad, które pojawiły się również w omawianym dzisiaj projekcie. Proszę, aby Komisje otrzymały możliwość poznania efektów prac nad regulacją dotyczącą przekształcenia spółdzielczego prawa lokatorskiego na prawo własnościowe do lokalu mieszkalnego.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselJanWyrowinski">Posła sprawozdawcę chcę zapytać, dlaczego w art. 30 wprowadza się zmianę obowiązującej ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, w wyniku czego pozbawia się prawa do 15% akcji rolników, rybaków i pracowników?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselAdamBiela">Zapis art. 30 nie pozbawia możliwości uzyskania nieodpłatnie bonów do 15% akcji pracowników komercjalizowanych przedsiębiorstw, rolników i rybaków. Nie odbiera się tu uprawnień danych w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofLaszkiewicz">Proszę, aby w tej kwestii wypowiedział się przedstawiciel Biura Legislacyjnego. Nie mam przed sobą tamtej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zmiany zapisane w art. 30 zmierzają do wykreślenia z ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych wszystkich przepisów dotyczących nabywania w uprawniony sposób akcji. Chodzi o definicję uprawnionych pracowników, rybaków i rolników, o rozdział 2 poświęcony procedurze nabywania akcji itd. Wypowiedź pana posła Jana Wyrowińskiego jest prawdziwa. W tej chwili trwają prace nowelizacyjne nad ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Proponuje się tam zmianę brzmienia skreślanych tu przepisów, m.in. definicji uprawnionych osób. Z pewnością mamy do czynienia z kolizją obu projektów.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselAdamBiela">Naszą intencją nie jest odbieranie komukolwiek nabytych uprawnień. W takim razie trzeba ten przepis skreślić lub zmodyfikować.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Składam wniosek o skreślenie art. 30 z projektu ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Konsekwencją skreślenia art. 30 będzie skreślenie art. 34, który odnosi się do zmiany ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselJanWyrowinski">Skreślenie art. 30 zburzy filozofię całego projektu. Chodziło bowiem o to, aby w momencie rozpoczęcia uwłaszczenia pośredniego nie było możliwości uwłaszczania z mocy ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, lecz jedynie z mocy ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP. Z tej przyczyny w rejestrze miała się pojawiać informacja, czy ktoś otrzymał bony uwłaszczeniowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselTomaszWojcik">Pan przewodniczący złożył wniosek o skreślenie art. 30, czego konsekwencją jest skreślenie art. 34. Poddaję wniosek pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PoselTomaszWojcik">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku posła Henryka Goryszewskiego?</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PoselTomaszWojcik">W głosowaniu wniosek został przyjęty większością 26 głosów, przy braku głosów przeciwnych, jeden poseł wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselJanWyrowinski">W związku ze skreśleniem art. 30 i 34 należy ponownie opracować zasady zawarte w projekcie. Składam więc wniosek o przesłanie projektu ponownie do podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">Uważam, że ponowienie wniosku przez pana posła Jana Wyrowińskiego jest uprawnione. Mamy w tej chwili nową sytuację, ponieważ zostały skreślone art. 30 i 34. Rozumiem, że pan minister ma także wątpliwości. Czy odpowiedzialny poseł może dziś głosować za przyjęciem takiego projektu, skoro nie mamy odpowiedzi na zasadnicze pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofLaszkiewicz">Projekt ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP zakładał pozbawienie praw nabytych w drodze ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych osób objętych tamtą ustawą. Stąd moje wątpliwości. W tej chwili skreślenie art. 30 oznacza, że w dalszym ciągu obowiązują przepisy ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofLaszkiewicz">Pozostają jeszcze nie wyjaśnione kwestie dotyczące spółdzielni mieszkaniowych. Nie zajmuję się tymi sprawami i odpowiedzi może udzielić pan prezes Ewa Bończak.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselHenrykDykty">Uważam, że podjęta przez Komisje w głosowaniu imiennym decyzja oznacza, że posłowie zdecydowali o pracy nad projektem na wspólnym posiedzeniu Komisji, a nie w podkomisji, bez względu na przedmiot decyzji. Nie należy zmieniać zasad przyjętych w głosowaniu. Proszę Biuro Legislacyjne o zajęcie stanowiska w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zrozumiałem, że wniosek posła Jana Wyro-wińskiego dotyczył odesłania projektu do podkomisji cele, ustalenia, jaki kapitał byłby podstawą uwłaszczenia pośredniego. Sądzę, że głosowanie nie przesądzało ostatecznie, że projekt nie może już wrócić do podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselJanWyrowinski">Składałem wniosek o odesłanie projektu do podkomisji z dyspozycją, aby przygotować projekt ustawy będący w zgodzie z opinią rządu. De facto sprowadzało się to do rozważenia możliwości dotyczących uwłaszczenia bezpośredniego. Pozostaje to w ścisłym związku z pracami Komisji Nadzwyczajnej do spraw spółdzielczości nad sprawami lokali spółdzielczych. Podtrzymuję moją tezę, iż rozpoczęcie teraz prac nad sprawozdaniem po skreśleniu z niego art. 30, byłoby niewłaściwym rozwiązaniem. Pod znakiem zapytania staje w tej sytuacji rejestr uczestników. Wymaga ponownego opracowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Zagadnienie poruszone przez pana posła Jana Wyrowińskiego ma charakter polityczny. Art. 30 wyłączyłby z uwłaszczenia bezpośredniego część rolników i rybaków, co sprawiałoby wrażenie ich nierównego traktowania. W stosunku do innych kategorii pracowników takiego zróżnicowania nie wprowadzono. Wbrew temu co powiedziano, konsekwencje tej zmiany mogłyby być rozpatrzone na posiedzeniu połączonych Komisji. Składam wniosek o zmianę art. 23 ust. 1. Zanim przedstawię tę propozycję, odniosę się do wypowiedzi pana posła Jana Wyrowińskiego, który powiedział, iż do uwłaszczenia pośredniego uprawniony jest ten, który przed 1 stycznia 1999 roku ukończył 18 rok życia, zamieszkuje w Polsce i nie skorzystał z formy uwłaszczenia pośredniego, a więc nie ma go w rejestrze uczestników uwłaszczenia.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Na skutek skreślenia art. 30 powstaje pewien problem, ponieważ danej osoby może nie być w rejestrze, gdyż jeszcze nie skorzystała z uwłaszczenia pośredniego, ale może ona skorzystać z tej formy w przyszłości na podstawie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. W ten sposób powstałaby kategoria osób, które skorzystałyby z obu form uwłaszczenia.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PoselHenrykGoryszewski">Chcąc uniknąć tej sytuacji, należy dokonać w projekcie dwóch zmian. Pierwsza dotyczy właśnie art. 23 ust. 1, gdzie napisano "Uprawniony otrzymuje bon uwłaszczeniowy po potwierdzeniu przez rejestr, że nie korzystał w żadnej formie z uwłaszczenia bezpośredniego." Proponuję dodać słowa "lub złożył oświadczenie o nieodwołalnej rezygnacji z ubiegania się o skorzystanie z prywatyzacji bezpośredniej".</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#PoselHenrykGoryszewski">Druga zmiana dotyczy art. 6, w którym należy dodać pkt 5 w brzmieniu: "złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 23 ust. 1". Wówczas tworzymy nową kategorię osób, które rezygnują nieodwołalnie z uczestnictwa w prywatyzacji bezpośredniej. Mogą otrzymać bon uwłaszczeniowy bez obawy o podwójny udział w programie uwłaszczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proszę zauważyć, że w art. 16 pojawia się już pisemna rezygnacja z udziału w uwłaszczeniu bezpośrednim. Sądzę, że nowy zapis art. 23 byłby powieleniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Proszę się więc zastanowić, czy mój wniosek jest zasadny. Być może art. 16 stanowi wystarczające zabezpieczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselZdzislawKalamaga">Mam poważne wątpliwości do art. 13, gdzie zapisano, że obywatelom RP umarza się do 50% zobowiązania wynikające z ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, refundacji bankom wypłacanej premii gwarancyjnej oraz o zmianie niektórych ustaw. Dzisiaj odbywa się pierwsze czytanie kolejnej noweli tej ustawy. Skoro w projekcie ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP zapisano jednoznacznie, że nastąpi umorzenie do 50% zobowiązań, to jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie? Sądzę, że wniosek pana posła Jana Wyrowińskiego jest zasadny.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselJanWyrowinski">Rozumiem, że Komisje zdecydowały się na procedowanie nad projektem ustawy. Chciałbym jednak otrzymać kilka ogólnych informacji dotyczących tej propozycji. Jednym z elementów systemu uwłaszczenia jest rejestr uczestników. Ma się w nim znaleźć m.in. informacja o przeszłości, czyli wszystkich przypadkach, w których obywatele na mocy obowiązującego od 1989 roku prawa otrzymali cokolwiek. Stawiam tezę, iż takiej informacji nie da się opracować. Rejestr nie będzie zawierać wszystkich informacji.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PoselJanWyrowinski">Jeżeli utrzymany zostanie przywilej dla pracowników, rolników i rybaków zapisany w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, a jednocześnie skreśla się w poprzedniej wersji projektu ówczesny ust. 2 w art. 2 mówiący, że ten, kto uwłaszczył się w poprzednim okresie, nie ma teraz prawa do uwłaszczenia bezpo-średniego, to tworzy się kategoria osób, które dużo skorzystały w poprzednim okresie i teraz też mogą skorzystać z uwłaszczenia bezpośredniego.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#PoselJanWyrowinski">Zadaję te pytania przed rozpoczęciem omawiania projektu artykuł po artykule, ponieważ Komisje powinny dysponować wiedzą o filozofii całej regulacji. Ponownie stwierdzam, że najwłaściwszym miejscem do powtórnej analizy projektu jest podkomisja.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoslankaHelenaGoralska">Nie powinniśmy zgłaszać w tej chwili wniosków do poszczególnych artykułów. Rozpatrzmy projekt po kolei.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PoslankaHelenaGoralska">Popieram wniosek posła Jana Wyrowińskiego, ponieważ nie chodzi jedynie o ustawę o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych itd. W Sejmie znajdują się nowelizacje do innych ustaw wymienionych w art. 2. Sądzę, że odesłanie projektu do podkomisji jest w pełni zasadne.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Proponuję, aby Komisje rozpoczęły omawianie projektu ustawy w kolejności artykułów. Jeżeli przy którymś zapisie pojawi się na tyle poważna wątpliwość, że nie będziemy w stanie jej rozstrzygnąć teraz, zdecydujemy o przesłaniu projektu ponownie do podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselTomaszWojcik">Pan poseł Jan Wyrowiński postawił wniosek, który należy poddać pod głosowanie. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem wniosku o odesłanie projektu do podkomisji?</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PoselTomaszWojcik">W głosowaniu wniosek został odrzucony większością 20 głosów, przy 9 głosach za wnioskiem, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Komisje zdecydowały o kontynuowaniu rozpatrywania projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#PoselTomaszWojcik">Kto z państwa ma uwagi do tytułu i preambuły projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselJanWyrowinski">Składam wniosek o skreślenie preambuły i zmianę tytułu ustawy na "o zasadach realizacji uwłaszczenia bezpośredniego".</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselTomaszWojcik">Czy mają państwo inne uwagi lub propozycje? Nie słyszę. Poddaję wniosek pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PoselTomaszWojcik">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku posła Jana Wyrowińskiego?</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#PoselTomaszWojcik">W głosowaniu wniosek został odrzucony większością 19 głosów, przy 7 głosach za wnioskiem, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselJanWyrowinski">Zgłaszam wniosek mniejszości. Wszystkie moje wnioski, które nie uzyskają aprobaty Komisji, proszę odnotowywać jako wnioski mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PoselTomaszWojcik">Czy mają państwo uwagi do art. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselJanWyrowinski">Składam wniosek o zmianę treści art. 1 na następującą: "Ustawa określa zasady i tryb uwłaszczenia bezpośredniego."</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Uważam, że odrzucenie wniosku pana posła Jana Wyrowińskiego o zmianę tytułu ustawy oznacza, że Komisje zdecydowały, iż nie zmieniają tym samym art. 1. Jaka jest opinia Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Wniosek mniejszości może obejmować zmianę tytułu, skreślenie preambuły i zmianę w art. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">Czy jednak można złożyć wniosek mniejszości w kwestii, która nie była poddawana pod głosowanie na posiedzeniu Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Skoro sprawa budzi wątpliwości, lepiej będzie, jeśli rozstrzygniemy w głosowaniu, czy Komisje akceptują propozycję posła Jana Wy-rowińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoselTomaszWojcik">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem wniosku o zmianę treści art. 1?</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#PoselTomaszWojcik">W głosowaniu wniosek został odrzucony większością 20 głosów, przy 7 głosach za wnioskiem, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#PoselTomaszWojcik">Przechodzimy do art. 2. Czy mają państwo uwagi do tego przepisu?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselJanWyrowinski">Proponuję skreślić ust. 2. Będzie to związane z moimi dalszymi wnioskami o rezygnację z instytucji rejestru uczestników.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PoselTomaszWojcik">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o skreślenie ust. 2 w art. 2?</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PoselTomaszWojcik">W głosowaniu wniosek został odrzucony większością 18 głosów, przy 6 głosach za wnioskiem, 2 posłów wstrzymało się od głosu. Czy mają państwo inne uwagi do art. 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#WiceprezesUrzeduMieszkalnictwaiRozwojuMiastEwaBonczakKucharczyk">Zwracam państwa uwagę na fakt, iż w ust. 2 nie wyczerpano listy aktów prawnych. Proszę o rozpatrzenie możliwości rezygnacji z wymieniania aktów prawnych, a przyjęcia pewnej zasady obowiązującej w omawianych sprawach.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Rząd dysponuje ogromną rzeszą pracowników w każdym ministerstwie. Jako dyrektor departamentu w 1990 roku uczestniczyłem w sporządzeniu rejestru ustaw, na podstawie których dokonywano wywłaszczenia. Zajęło nam to kilka miesięcy. W tym przypadku rząd miał jeszcze więcej czasu i mógł nam przedstawić pełen rejestr ustaw.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">W ust. 2 na początku zaznaczono, że "uwłaszczeniem bezpośrednim jest także każde przysporzenie majątkowe na rzecz obywateli". Generalna zasada jest zaś zapisana w ust. 1. Jeżeli rząd uważa, że ust. 2 należy uzupełnić innymi ustawami, mieliście państwo na to czas.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#WiceprezesEwaBonczakKucharczyk">Przyjmuję uwagę pana przewodniczącego. Jednak rząd zajął w tej kwestii inne stanowisko. W pkt. 3 stanowiska przekazanego na piśmie napisał, że wskazuje inną drogę rozwiązania tego problemu. Nie mogę więc przyjąć zalecenia, aby rząd pracował nad wykazem w ust. 2, ponieważ rząd zaproponował inne rozwiązanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">W Komisji Finansów Publicznych przyjęliśmy zasadę, iż jeśli w danej sprawie głosowanie w Sejmie może wypaść inaczej niż głosowanie w Komisji, bierzemy pod uwagę konsekwencje wniosków mniejszości. Zgłaszane w drugim zmiany są także rozpatrywane pod kątem ich wpływu na regulację. Rząd mógł napisać, że projekt ustawy jest obciążony pewnymi błędami, lecz tego nie zrobił.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PoselAdamBiela">W pkt. 2 stanowiska rząd zgodził się z listą zamieszczoną w projekcie. Podkomisja nie wymyśliła sobie listy jakichś ustaw. Lista powstawała w ścisłej konsultacji z Ministerstwem Skarbu Państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PoselJanWyrowinski">Celem ust. 2 jest stworzenie rejestru obywateli, którzy uwłaszczyli się na wymienione sposoby w ciągu ostatnich 10 lat. Twierdzę, że takiego spisu nie da się sporządzić i stąd mój wniosek o skreślenie ust. 2. W żadnym komercjalizowanym i prywatyzowanym zakładzie nie było obowiązku tworzenia rejestrów.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#PoselJanWyrowinski">W poprzedniej wersji projektu ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP art. 2 ust. 2 miał następujące brzmienie: "Obywatele RP mają prawo do korzystania wyłącznie z jednej z form uwłaszczenia bezpośredniego przewidzianego niniejszą ustawą". Podkomisja zdecydowała o skreśleniu tego zapisu. Nie bez kozery w obecnym ust. 2, a wcześniej trzecim, wszystkie sposoby przysporzenia majątkowego określane są mianem uwłaszczenia bezpośredniego. Chodziło o to, aby ci, którzy już się uwłaszczyli, nie mogli się ponownie uwłaszczyć. Teraz nie ma też racji merytorycznej, ponieważ podkomisja przyjęła, że ten kto uwłaszczył się w poprzednim okresie, może się uwłaszczyć bezpośrednio. Nie ma więc sensu podejmować próby rejestrowania tych faktów.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">W art. 3 ust. 2 zapisano: "Uwłaszczeniem pośrednim objęci są obywatele, którzy nie skorzystali z uwłaszczenia bezpośredniego". Ten zapis tworzy dychotomiczny podział na obywateli, którzy korzystali i nie korzystali z uwłaszczenia bezpośredniego. Nie był już konieczny zapis, iż można skorzystać tylko z jednej formy uwłaszczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PoselTomaszWojcik">Sądzę, że posłowie podjęli w głosowaniu decyzję o losach art. 2. Przechodzimy do art. 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PoselAdamBiela">Przy tej okazji chcę zapytać, czy poprawki Biura Legislacyjnego do projektu ustawy, poza jedną, moglibyśmy przyjąć an block?</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Sądzę, że jest to możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PoselJanWyrowinski">Składam wniosek o skreślenie art. 3 i wszystkich artykułów związanych z uwłaszczeniem pośrednim.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Sądzę, że pan poseł powinien każdorazowo zgłaszać wnioski do artykułów, które uzna pan za powiązane z uwłaszczeniem pośrednim. Komisje nie powinny samodzielnie podejmować takiej decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PoselTomaszWojcik">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o skreślenie art. 3?</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#PoselTomaszWojcik">W głosowaniu wniosek został odrzucony większością 16 głosów, przy 7 głosach za wnioskiem, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#PoselTomaszWojcik">Przechodzimy do art. 4. Czy mają państwo uwagi do jego treści?</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PoselJanWyrowinski">Składam wniosek o skreślenie słów "i pośredniemu".</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PoselTomaszWojcik">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o skreślenie słów "i pośredniemu" w art. 4?</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#PoselTomaszWojcik">W głosowaniu wniosek został odrzucony większością 15 głosów, przy 7 głosach za wnioskiem, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-80.2" who="#PoselTomaszWojcik">Przechodzimy do rozdziału 2 - Rejestr uczestników uwłaszczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PoselJanWyrowinski">Składam wniosek o skreślenie rozdziału 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PoselTomaszWojcik">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o skreślenie rozdziału 2?</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#PoselTomaszWojcik">W głosowaniu wniosek został odrzucony większością 17 głosów, przy 6 głosach za wnioskiem, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-82.2" who="#PoselTomaszWojcik">Przechodzimy do art. 5. Czy mają państwo uwagi do jego treści? Kto z państwa jest za przyjęciem art. 5?</u>
<u xml:id="u-82.3" who="#PoselTomaszWojcik">W głosowaniu art. 5 został zaakceptowany większością 18 głosów, przy 4 głosach sprzeciwu, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Przechodzimy do art. 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Składam wniosek o odłożenie głosowania nad art. 6 do czasu rozpatrywania art. 23. Jest to związane z moim wcześniejszym wnioskiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PoselTomaszWojcik">Przyjmujemy wniosek pana przewodniczącego. Przechodzimy do art. 7. Czy mają państwo uwagi do jego treści?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PoslankaHelenaGoralska">Ustawa o ochronie danych osobowych wymaga zgłaszania wszelkich rejestrów do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz odpowiedniej ochrony danych zapisanych w rejestrach.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#PoslankaHelenaGoralska">Czy w art. 7 nie powinniśmy przywołać ustawy o ochronie danych osobowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Przywołanie nie odniosłoby pożądanego skutku. Należałoby powołać się na konkretne przepisy, ale w tej chwili nie dysponuję tekstem ustawy o ochronie danych osobowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PoslankaMalgorzataOstrowska">W ust. 2 znajduje się delegacja dla Rady Ministrów do wydania rozporządzenia. Proponuję, aby w rozporządzeniu zapisano także, z zachowaniem jakich zasad należy korzystać z rejestru. Chodzi mi o przepisy ustawy o ochronie danych osobowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PoslankaHelenaGoralska">Składam wniosek o odłożenie głosowania nad art. 7 do czasu ustalenia, czy nie pozostaje on w sprzeczności z ustawą o ochronie danych osobowych. Wydaje mi się, że takie kwestie jak sposób gromadzenia i przetwarzania danych oraz tryb udostępniania danych do realizacji prawa określonego w ustawie są regulowane w ustawie o ochronie danych osobowych. Proszę to sprawdzić. W przeciwnym razie Komisje nie powinny głosować art. 7 w obecnym stanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Art. 7 rozstrzyga dwie kwestie. Po pierwsze kompetencje do prowadzenia rejestru są przyznane ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej. Ust. 1 nie wiąże się z ustawą o ochronie danych osobowych. Problem poruszony przez panią poseł Helenę Góralską dotyczy ust. 2. Jest to istotna sprawa, ponieważ obecny zapis narusza zasady konstytucyjne. Brakuje wytycznych dla organu upoważnionego do wydania rozporządzenia. Odwoływanie się do ustawy o ochronie danych osobowych nie jest konieczne. Proponuję, aby Komisje zdecydowały o przyjęciu lub odrzuceniu ust. 1, zaś ust. 2 poddalibyśmy pod głosowanie dopiero, gdy Biuro Legislacyjne wraz z autorami zaproponują nam prawidłową wersję tego upoważnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PoslankaHelenaGoralska">Przyłączam się do wniosku pana przewodniczącego, jednak proszę aby Biuro Legislacyjne sprawdziło, czy nie ma tu sprzeczności z ustawą o ochronie danych osobowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Sądzę, że w upoważnieniu należy zapisać, że tryb udostępniania danych musi być zgodny z ustawą o ochronie danych osobowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PoselAndrzejWielowieyski">Czy słowo "odpowiednio" zapisane w ust. 1 znajdzie swój wyraz w ust. 2, tzn. czy w rozporządzeniu Rady Ministrów będzie zapisane, jak należy finansować prowadzenie rejestru?</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PoselJanWyrowinski">Z obecnych zapisów wynika, że można uwłaszczać się bezpośrednio na wiele sposobów i wielokrotnie. Nie ma zapisu, który zabraniałby takiej praktyki. Z faktu, iż jakaś informacja znajduje się w rejestrze jeszcze nic nie wynika.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PoselAdamBiela">Odpowiadając panu posłowi Andrzejowi Wielowieyskiemu. Jeżeli dane są zbierane na poziomie ogólnopolskim, finansowane są z budżetu państwa. Jeśli dane są zbierane w gminach, to finanse pochodzą z organów samorządowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Zgadzam się, że w rozporządzeniu należy także zapisać, jaki jest sposób finansowania zadań w zakresie prowadzenia rejestru.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PoslankaHelenaGoralska">Komisje muszą więc podjąć decyzję, czy będą to zadania własne gmin, czy też zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, a wówczas gmina może się spodziewać, że otrzyma środki na prowadzenie rejestru. Czy podkomisja zastanawiała się nad tą kwestią?</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#PoslankaHelenaGoralska">Uważam, że byłoby najrozsądniejszym wyjściem przyjęcie, że jest to zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. Uważam, że takie brzmienie powinien mieć ust. 1 w art. 7, zaś pozostałe ustępy byłyby odpowiednio oznaczone 2 i 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Myślę, że pani poseł zgodzi się ze mną, że w ust. 1 należy zapisać, że rejestr jest prowadzony przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej oraz organy samorządu terytorialnego. W ust. 2 zaś zapisać należy, że prowadzenie rejestru przez organ samorządu terytorialnego jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej. Rozstrzyga to kwestie finansowe, ponieważ ustawa samorządowa mówi już, kto finansuje zadania. W tej chwili możemy rozstrzygnąć, że Komisje uznają to za zadanie zlecone.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">Dobrze byłoby, gdyby Komisje otrzymały także informacje o wysokości obciążeń budżetowych z tego tytułu.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PoslankaHelenaGoralska">Uważam, że prowadzenie rejestrów będzie zadaniem dla gmin, a nie samorządów.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PoselTomaszWojcik">Taka zmiana została zaproponowana przez Biuro Legislacyjne w zestawie poprawek, o których mówił poseł Adam Biela. Komisje zdecydowały o ich przyjęciu i dlatego taka zmiana nastąpi.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Nie wiemy, w jaki sposób mają być podzielone kompetencje do prowadzenia rejestrów. Czego ma dotyczyć rejestr gminy, a czego rejestr ministra? A może minister nie będzie prowadzić rejestru i zleci to zadanie gminom?</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofLaszkiewicz">Proszę zauważyć, że w art. 10 ust. 4 znajduje się zapis, który pozwala stwierdzić, że mają to być zadania zlecone gminom.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PoselTomaszWojcik">Kto z państwa jest za przyjęciem kierunkowego rozwiązania, iż prowadzenie rejestru przez gminę jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej?</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#PoselTomaszWojcik">W głosowaniu wniosek został przyjęty większością 19 głosów, przy braku głosów przeciwnych, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-103.2" who="#PoselTomaszWojcik">Czy Biuro Legislacyjne ma wątpliwości co do intencji Komisji wobec brzmienia art. 7?</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Obawiam się, że będziemy mieć problemy w określeniu wytycznych dla Rady Ministrów. Delegacja przybierze na pewno całkiem nowy kształt.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Jesteśmy przekonani, że Biuro Legislacyjne poradzi sobie z tymi kłopotami.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PoselTomaszWojcik">Przechodzimy do art. 8. Czy mają państwo uwagi do jego treści?</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PoselJanuszLewandowski">Była już dzisiaj mowa o próbie oszacowania kosztów przedsięwzięcia. Czy rejestr ma być ewidencją faktów nabycia czegokolwiek, co się określa przysporzeniem majątkowym, czy też ma zawierać też próbę oceny wartości tego przysporzenia? Czy dla twórców ustawy jest obojętne, jakie są wartości przysporzeń? Czy mają to być wartości nominalne, czy rynkowe? Pytam o to, ponieważ wartości akcji spółek będących w złej kondycji finansowej wynosiły czasami 5 zł. Innych zaś 10 000 zł. Czy wielkość przysporzenia jest obojętna i rejestruje się tylko fakt?</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PoselAdamBiela">W dotychczasowych pracach podkomisja myślała również o oszacowaniu wartości przysporzenia majątkowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PoselJanuszLewandowski">Jak państwo sobie to wyobrażali? Ustawa reprywatyzacyjna sięgająca daleko w przeszłość przyjęła zasadę ryczałtową. Tutaj świadczeniami były akcje, które nie zawsze wchodziły na giełdę. Jak będzie określona wartość?</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#WiceprezesEwaBonczakKucharczyk">Proszę o wyjaśnienie pewnych sformułowań. W ust. 1 pkt 1 mowa jest o wydawaniu zaświadczenia o nieuczestniczeniu w uwłaszczeniu bezpośrednim. Czy ma to dotyczyć tych, którzy dotychczas nie brali udziału, czy też tych, którzy nie będą brać udziału, ponieważ się zrzekli? Co oznacza sformułowanie "nabycie prawa będącego przedmiotem uwłaszczenia bezpośredniego"?</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PoselJanWyrowinski">Składam prośbę o zawieszenie posiedzenia Komisji, ponieważ rozpoczyna się właśnie posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, której to komisji jestem wiceprzewodniczącym i muszę uczestniczyć w tamtym spotkaniu. Jednocześnie zależy mi na udziale w posiedzeniu poświęconym projektowi ustawy dotyczącej uwłaszczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PoslankaHelenaGoralska">Proszę posła sprawozdawcę o wyjaśnienie, czemu ma służyć wydane na podstawie art. 8 ust. 4 zaświadczenie? Czy ma tylko przysparzać budżetowi państwa korzyści finansowych? Od razu mówię, że wydanie zaświadczenia powinno kosztować 50 zł. Dochód będzie wyższy. Wydanie zaświadczenia jest czynnością prawną. Potwierdza się w nim stan faktyczny. Biorąc pod uwagę fakt, iż w uwłaszczeniu może chodzić także o duże przysporzenia majątkowe, należy raczej zdecydować się na taki rodzaj czynności prawnej, od której można się odwoływać, czyli na decyzję administracyjną.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PoselAdamBiela">Zaświadczenia są potrzebne tym, którzy zdecydowali się na uwłaszczenie bezpośrednie. Zaświadczenie jest więc podstawą wpisu w księdze wieczystej. Ci, którzy rezygnują z uwłaszczenia bezpośredniego zaświadczenie będzie podstawą do otrzymania w trybie uwłaszczenia pośredniego bonu uwłaszczeniowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PoslankaHelenaGoralska">W art. 12 mowa jest o zaświadczeniach wydawanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, przez organ reprezentujący skarb państwa, przez właściwy samorząd terytorialny. Nie są to zaświadczenia wydawane z rejestru uczestników. Dlaczego pan poseł twierdzi, że na podstawie zaświadczenia można uzyskać bon uwłaszczeniowy? Przecież w rejestrze mają się właśnie znaleźć informacje o tych, którzy otrzymali takie bony.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofLaszkiewicz">Wracam do ust. 1 pkt 2. Czy sformułowanie "nabycie prawa będącego przedmiotem uwłaszczenia" jest sformułowaniem poprawnym?</u>
<u xml:id="u-115.1" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofLaszkiewicz">Posłów wnioskodawców proszę o rozważenie, czy w zaświadczeniu powinna się znaleźć kwota przysporzenia. Podam przykłady. Akcje niektórych prywatyzowanych firm nie weszły na giełdę. Inne, jak np. akcje Universalu, straciły znacząco na wartości w stosunku do poziomu wartości w momencie ich przyznawania. W art. 8 podawane są pewne terminy. Kto ma oceniać wartość przysporzenia? Czy w gminach?</u>
<u xml:id="u-115.2" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofLaszkiewicz">Wartość nieruchomości można łatwiej wycenić, ale należy podać datę, którą przyjmuje się do oceny wartości. Czy bierzemy pod uwagę moment otrzymania tej nieruchomości, czy inny termin?</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Moim zdaniem projekt ustawy w obecnym kształcie nie wymaga zapisywania i ustalania wysokości przysporzenia majątkowego w ramach uwłaszczenia bezpośredniego.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Nie mam wątpliwości co do sformułowania "nabycie prawa będącego przedmiotem uwłaszczenia bezpośredniego". Mogę nie wiedzieć, jakie prawa są przedmiotem uwłaszczenia, ale w art. 2 są one wymienione. Zwrot jest, moim zdaniem, prawidłowy.</u>
<u xml:id="u-116.2" who="#PoselHenrykGoryszewski">Wracając do sprawy wartości. Ujawnianie wielkości przysporzenia nie jest konieczne ani celowe. Wywodzę swoje stanowisko z treści art. 3, w którym napisano, że "uwłaszczeniem pośrednim objęci są obywatele, którzy nie skorzystali z uwłaszczenia bezpośredniego". Bez względu na fakt, czy ktoś dostał akcje warte symboliczną kwotę, czy też dostał akcje świetnie prosperującej firmy, skorzystał w obu przypadkach z uwłaszczenia bezpo-średniego. Na podstawie art. 3 ust. 2 jest więc wyłączony z uwłaszczenia pośredniego.</u>
<u xml:id="u-116.3" who="#PoselHenrykGoryszewski">Określenie wartości przysporzenia byłoby konieczne, gdybyśmy zapisali w ustawie, że z uwłaszczenia pośredniego nie korzystają ci, którzy wzięli udział w uwłaszczeniu bezpośrednim, ale jeśli dostali mniej niż dana kwota, otrzymają wyrównanie do określonej wartości. Przy obecnych przepisach wartość przysporzenia nie jest ważna. W art. 8 ust. 1 nie ma mowy o wartości.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PoselAdamBiela">Fakt uczestniczenia w uwłaszczeniu jest podstawą rejestru. Szacunkowe dane o wartości mają znaczenie drugorzędne i służyłyby raczej celom statystycznym, aby można było określić średni poziom wartości przysporzenia w uwłaszczeniu bezpośrednim. Miałoby to znaczenie podczas określania wartości w uwłaszczeniu pośrednim.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PoselJanuszLewandowski">Rozumiem teraz, że obecny projekt jest skrajnie różny od pierwszych projektów, w których mowa była o bonach wyrównawczych, co z kolei zmuszało do oszacowania wartości przysporzenia. Słowa pana posła Adama Bieli wykazały, że najważniejsze jest zaznaczenie czyjejś obecności w uwłaszczeniu bezpośrednim i nie ma znaczenia, czy otrzymał 1 zł, czy 15 000 zł. Moim zdaniem kluczowa jest wartość przysporzenia. Wielu dostało bardzo niewiele i należy pomyśleć o rekompensatach. Tu widać, że rejestr był pomyślany jako zaznaczenie uczestników bez względu na wartość.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#PoslankaMalgorzataOstrowska">Czy osoba, która nabyła prawo do udziału w uwłaszczeniu bezpośrednim, ale w nim nie uczestniczy z własnej woli, jest zapisana w rejestrze? Przecież nie trzeba skorzystać z takiego "dobrodziejstwa", które oznaczać może np. kłopoty z nieruchomością.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PoselAdamBiela">Jeśli ktoś nie chce uczestniczyć w uwłaszczeniu bezpośrednim, nie musi. Otrzymuje wówczas zaświadczenie, że nie uczestniczył.</u>
<u xml:id="u-120.1" who="#PoselAdamBiela">Pani poseł Helenie Góralskiej odpowiadam, że zaświadczenia, o których mowa w art. 8, mają odniesienie do art. 12 ust. 1, gdzie wymienieni obywatele nabywają z mocy prawa własność zajmowanego lokalu wraz z odpowiadającą temu prawu ułamkową częścią gruntu pod budynkiem z dniem otrzymania zaświadczenia. Jest to więc ważny akt prawny, który pozwala na nabycie z mocy prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PoslankaHelenaGoralska">Dostaję zaświadczenie i mam prawo do lokalu, ale chcąc uzyskać wpis do księgi wieczystej muszę przedstawić szereg innych zaświadczeń, o których jest mowa w art. 12 ust. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#PoselAdamBiela">Takie są procedury wpisu do księgi wieczystej.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#PoslankaHelenaGoralska">Jaki jest mój status jako właściciela w okresie między wydaniem zaświadczenia a wpisem do księgi wieczystej?</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#PoselAdamBiela">Jest pani właścicielem, ale jeszcze bez wpisu do księgi wieczystej.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#PoselTomaszWojcik">Głównym celem rejestru jest rozróżnienie dwóch kategorii uczestnictwa w uwłaszczeniu. Nie można uczestniczyć w uwłaszczeniu pośrednim nie mając odpowiedniego zaświadczenia z rejestru. W innych przypadkach zaświadczenia są potrzebne do podjęcia czynności prawnych, np. do wpisu do księgi wieczystej.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#PoslankaHelenaGoralska">Przy art. 12 ust. 2 należy dodać zaświadczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#PoselMieczyslawCzerniawski">Czy osoba rezygnująca z uczestnictwa w uwłaszczeniu bezpośrednim płaci za wydanie zaświadczenie kwotę wymienioną w art. 8 ust. 4?</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#PoselAdamBiela">Tak, jeśli chce posiadać zaświadczenie, a jest ono niezbędne do udziału w uwłaszczeniu pośrednim.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Pani poseł Helena Góralska zwróciła uwagę na bardzo ważną kwestię. W art. 8 trzeba zaznaczyć wyraźnie, że odmowa wydania zaświadczenia odbywa się w trybie decyzji administracyjnej. Należy więc napisać, kto wydaje taką odmowę. W przypadku wójta nie ma problemu, ponieważ zainteresowana osoba odwołuje się do samorządowego kolegium odwoławczego. Gorzej jest w przypadku ministra, ponieważ tu trzeba się zwrócić do ministra o ponowne rozpatrzenie sprawy, a następnie iść do NSA. Skoro chodzi o sprawy majątkowe, obowiązuje przepis konstytucyjny, iż każdy obywatel ma prawo do rozpoznania jego sprawy przez niezależny sąd.</u>
<u xml:id="u-129.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Druga kwestia dotyczy postępowania w celu uzyskania pełnego prawa do lokalu mieszkalnego. Z art. 12 wynika, że właścicielem dana osoba staje się z dniem otrzymania zaświadczenia. Jego własność nie jest jednak potwierdzona w księdze wieczystej. Nie chroni go rękojmia wiary ksiąg wieczystych. Jeśli ktoś sprzeda lokal między otrzymaniem zaświadczenia a wpisem do księgi wieczystej, to nabywcę będzie chronić rękojmia wiary. Zaświadczenie wywiera poważne skutki majątkowe. Można zostać właścicielem dużego mieszkania w centrum stolicy na jego podstawie. Moim zdaniem w takim przypadku zaświadczenie powinno być wydane w formie decyzji administracyjnej. Powinniśmy też określić, komu przysługuje ewentualna skarga przeciwko bezprawnemu wydaniu zaświadczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#PoselJanWyrowinski">Chcę jeszcze raz wrócić do zasad generalnych. Prowadzimy spór na temat sytuacji, która może zaistnieć tylko hipotetycznie. Uwłaszczenie pośrednie nie jest tu opisane prawnie. Właściwie bonu uwłaszczeniowego tak naprawdę w ustawie nie ma. Rejestr ma zaś służyć ustaleniu, komu taki bon przysługuje. Kiedy nastąpi moment przyznania takich bonów, nie wiadomo.</u>
<u xml:id="u-130.1" who="#PoselJanWyrowinski">W obecnym kształcie ustawy w chwili wejścia jej w życie bon uwłaszczeniowy nie będzie istnieć. Filozofia ustawy sprowadza się do tego, że można będzie uwłaszczać się na wiele sposobów bezpośrednio. Nie ma żadnych mechanizmów blokowania. Jednym z powodów mojego wniosku była chęć ponownego rozpoznania, czy nie warto byłoby takiej blokady zapisać w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Nastąpiło nieporozumienie. Moim zdaniem art. 2 nie stanowi samodzielnego tytułu prawnego do uwłaszczenia bezpośredniego. Pracownik banku ma prawo do uwłaszczenia bezpośredniego na podstawie ustawy z 3 lutego 1993 roku o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków, a nie na podstawie tej ustawy. Pracownik PKP zaś na podstawie ustawy z 6 lipca 1995 roku o przedsiębiorstwie państwowym Polskie Koleje Państwowe.</u>
<u xml:id="u-131.1" who="#PoselHenrykGoryszewski">Art. 2 jest listą ustaw. Określa się tam, że jeśli ktoś skorzystał z praw do uwłaszczenia bezpośredniego, jest pozbawiony możliwości otrzymania bonu uwłaszczeniowego. Zgadzam się z panem, że zajdzie zapewne potrzeba wprowadzenia do ustawy przepisu mówiącego, iż od wejścia w życie ustawy będzie można uwłaszczyć się bezpośrednio tylko na podstawie jednego tytułu. Ustawa zyskałaby dopiero na spójności.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Proszę mi wyjaśnić, czy będą istnieć rejestry w gminach i oddzielne rejestry ministra?</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Centralny rejestr jest prowadzony przez ministra, zaś rejestry terenowe - przez gminy. Zaświadczenie wydaje wójt lub burmistrz itd. Oraz odpowiednio minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#PoselJanuszLewandowski">Chciałbym dobrze zrozumieć intencję pana przewo-dniczącego. Załóżmy, że ustawa wchodzi w życie. W odpowiedzi na wątpliwości zgłoszone przez pana posła Jana Wyrowińskiego dotyczące jednorazowości uwłaszczeń bez-pośrednich znajdzie się w ustawie zastrzeżenie, że ktoś może tylko raz skorzystać z formuły uwłaszczenia bezpośredniego. Jeśli dana osoba jest pracownikiem przedsiębiorstwa w toku prywatyzacji, a jednocześnie lokatorem spółdzielni mieszkaniowej, to będzie musiał wybrać.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Nie wypowiedziałem się jeszcze na temat zapisów art. 12. Moje poczucie sprawiedliwości sprowadza się do tego, że chciałbym uniknąć kominów prywatyzacyjnych. Nie jestem autorem projektu ustawy. Według mnie sprawiedliwe byłoby zapisanie w rejestrach wartości przysporzeń i uzupełnienie wszystkim wartości do jednakowego poziomu. Jednak wiemy, że jest to niemożliwe. W tej sytuacji, gdy moje ugrupowanie wymienia wśród priorytetów politycznych powszechne uwłaszczenie, można poszukiwać jedynie sposobów zrównania sprawiedliwości, choć nie w pełni realizując zasadę, iż z udziału w uwłaszczeniu bezpośrednim korzysta się raz. W przeciwnym razie należałoby przyjąć, że obywatel, który otrzymał duże mieszkanie w centrum Warszawy, wyznacza poziom przysporzenia. Wszystkim trzeba byłoby wyrównać do tej wartości ich zysk z uwłaszczenia bezpośredniego. Ja się pod tym nie podpiszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofLaszkiewicz">Mam pytanie do reprezentującego pro-jektodawców posła Adama Bieli. Co się stanie, jeśli potencjalnie uprawniony do uwłaszczenia bezpośredniego obywatel nie pobiera zaświadczenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#PoselAdamBiela">Nie jest objęty programem uwłaszczenia pośredniego.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Jeżeli ktoś nie chce uczestniczyć w żadnej formie uwłaszczenia, nie będzie się ubiegać o zaświadczenie. Być może potrzebny byłby w ustawie przepis, który określałby termin wygaśnięcia praw do udziału w programie uwłaszczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#PoselJanuszLewandowski">Chcę wrócić do sensu ustawy. Jeżeli ktoś chce kontynuować wątek sprawiedliwości społecznej, przyjmuje, że w ustawie uniemożliwiono dwukrotny udział w uwłaszczeniu bezpośrednim. Niestety, oznacza to, iż unieszczęśliwimy człowieka, który jest posiadaczem mieszkania lokatorskiego, ale jego zakład pracy znajduje się w toku prywatyzacji.Tak budowane poczucie sprawiedliwości kłóci się z zasadniczą filozofią rejestru dzielącego ludzi na uwłaszczonych i nie uwłaszczonych. Do jednego worka wrzuca się ludzi, którzy otrzymali symboliczną złotówkę, i takich, którzy zyskali 15 000 zł. To skrajna niesprawiedliwość programu. Nie rozumiem sensu ustawy, według której dzieli się Polaków w tak niesprawiedliwy sposób. Kluczową kwestią jest dla mnie wartość, a nie fakt znalezienia się w rejestrze. Jestem przekonany, że pytani na ulicy ludzie też powiedzieliby, że najistotniejsza jest wartość przysporzenia, a nie fakt udziału w uwłaszczeniu bezpośrednim. Trudno mówić o kategoriach sprawiedliwości społecznej, gdy mamy zamiar zawrzeć w ustawie tak prohibicyjny zapis dotyczący uwłaszczenia bezpośredniego.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Podzielam pańskie obiekcje co do sprawiedliwości proponowanych zapisów. Przypominam jednak, że obaj byliśmy członkami rządu, który rozpoczął tę sprawę. Za naszych czasów przyjęliśmy pod naciskiem społecznym zasadę, że pracownicy zakładów państwowych będą otrzymywać pewną liczbę akcji. Stawiając wzniosłe zarzuty moralne należy pamiętać, skąd wypłynęła ta kwestia, a autorem jest nasz rząd. Gdyby wówczas rząd nie przyjął zasady rozdawania akcji za darmo, lecz stworzono by zbiór majątku dzielony równo między obywateli... Na usprawiedliwienie mogę dodać, że gdyby program Narodowych Funduszy Inwestycyjnych, który wywołał wtedy poważny kryzys koalicyjny, przeszedł w wersji pana ministra Janusza Lewandowskiego obejmując tysiąc kilkaset zakładów o dużych wartościach, dawałby szansę realnego uwłaszczenia Polaków. Skoro do programu NFI weszło 400 zakładów, obaj się chyba zgodzimy, że doprowadziło to do fikcji programu powszechnego uwłaszczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#PoselAdamBiela">W obecnych zaszłościach prywatyzacyjnych nie jest możliwe doprowadzenie do wyrównania przysporzeń majątkowych. Podobnie nierówny charakter mają bony uwłaszczeniowe, tak też nie można szukać równości w uwłaszczeniu bezpośrednim. Np. każdy ma mieszkanie innej powierzchni i wartości. Sprawy sporne dotyczące rejestru będzie mógł rozstrzygać sąd, co zapisano w art. 23.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#PoselTomaszWojcik">Spróbujmy podsumować dotychczasową dyskusję. Pani posłanka Helena Góralska zaproponowała uzupełnienie art. 8 o kwestie związane z określeniem odmowy wydania zaświadczenia w trybie decyzji administracyjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#PoselJanWyrowinski">Chcę jeszcze wrócić do kwestii zasadniczych. Rejestr uczestników uwłaszczenia ma sens dopiero wówczas, gdy będą istnieć bony uwłaszczeniowe. A nie wiemy, czy będą istnieć. Jest to uzależnione od stanu majątku skarbu państwa w momencie zakończenia wszystkich programów społecznych. W ustawie zdefiniowano, że uwłaszczeniem bezpośrednim jest także otrzymanie akcji na mocy ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. W propozycji nie określono barier dla ilości uwłaszczeń bezpośrednich. Z tego punktu widzenia także rejestr nie ma sensu. Mówię o tym, ponieważ uważam, że w pracach nad projektami zdarzają się momenty, kiedy należy zastanowić się nad odwrotem. Sądzę, że w takim momencie znaleźliśmy się obecnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#PoselAdamBiela">Składam wniosek o określenie terminu, do którego będą wydawane zaświadczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Wraz z panią poseł Heleną Góralską proponowaliśmy zapisy dotyczące formy wydania decyzji i postępowania. W moim przekonaniu nie powinniśmy dziś głosować nad art. 8. Biuro Legislacyjne powinno nam przygotować propozycję nowego zapisu, w którym znajdzie się termin wygaśnięcia prawa do uczestnictwa w uwłaszczeniu pośrednim.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#PoslankaHelenaGoralska">Składam wniosek dotyczący art. 8 ust. 4. Sądzę, że podana tam kwota powinna wynosić 50 zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zapis taki byłby precedensem, ponieważ przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nie przewidują opłat za wydawanie decyzji. Jest to zadanie publiczne. Jeżeli zdecydują się państwo na przyjęcie formuły decyzji administracyjnej dla wydawania zaświadczenia i odmowie jego wydania, nastąpi kolizja z Kpa.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#PoselHenrykGoryszewski">Należy zapisać więc, że obywatel składa wniosek o wydanie zaświadczenia, a od złożenia wniosku płaci opłatę skarbową w określonej wysokości.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#PoselTomaszWojcik">Czy mają państwo inne wnioski do art. 8?</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#PoselJanWyrowinski">Proszę o sprawdzenie kworum przed rozpoczęciem głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#PoselTomaszWojcik">Po sprawdzeniu kworum przez sekretariaty, stwierdzam że w Komisji Finansów Publicznych nie ma kworum. Dziękuję za udział w dyskusji. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji wobec braku kworum.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>