text_structure.xml
24.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Witam serdecznie pana Edwarda Siarkę sekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, pełnomocnika rządu ds. leśnictwa i łowiectwa z gronem współpracowników. Witam panią Elżbietę Milewską zastępcę dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów wraz ze współpracownikami, wszystkie pozostałe osoby uczestniczące w posiedzeniu Komisji. Witam oczywiście panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Na podstawie listy obecności stwierdzam, że dysponujemy kworum niezbędnym do rozpoczęcia naszej pracy. Informuję czy też przypominam państwu, że porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2023 (druk 2653), ale my, jako Komisja Ochrony Środowiska, będziemy opiniować to, co leży w naszym zakresie rzeczowym, tzn. cześć budżetową 41 – Środowisko, cześć budżetową 83 – Rezerwy celowe, w zakresie poz.: 32 i 59, oraz cześć budżetową 85 – Budżety wojewodów, w zakresie działów: 020, 900 i 925 a także zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zlecanych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów z zał. nr 7.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Proszę pana ministra Edwarda Siarkę o zabranie głosu i przedstawienie części 41 – Środowisko. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić projekt budżetu na rok 2023 w części 41 – Środowisko. Dochody w tej części budżetowej zostały zaplanowane w wysokości 178 700 tys. zł, co w stosunku do roku 2022 stanowi wzrost o 6,8%.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#EdwardSiarka">Głównym źródłem dochodów w tej części budżetowej, tak jak i w latach poprzednich, są wpływy z tyt. opłat za użytkowanie górnicze oraz z tyt. udostępnianie informacji geologicznej na łączną kwotę 170 600 tys. zł. Pozostałe dochody to są: sprzedaż składników mienia, wynajmy i różne inne opłaty. Generalnie głównym źródłem dochodów w tej części budżetowej są opłaty geologiczne czy opłaty górnicze.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#EdwardSiarka">Jeśli chodzi o wydatki budżetu na 2023 r. to one zostały zaplanowane w wysokości 534 100 tys. zł, w tym 19 700 tys. zł stanowią środki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#EdwardSiarka">Podstawową grupę wydatków, według grup wydatków w tej części budżetowej, są wydatki bieżące na łączną kwotę 328 700 tys. zł oraz dotacje celowe, które zostaną rozdysponowane dla Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowy Instytut Badawczy i jak co roku: 23 parków narodowych i Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. Środki dotacji celowej na 2023 r. w stosunku do 2022 r. wzrastają o 1%.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#EdwardSiarka">Jeśli chodzi o wynagrodzenia zaplanowane w części 41, to są środki w wysokości 211 300 tys. zł. W tej kwocie znajdują się zaplanowane środki w wysokości 3% na fundusz nagród oraz wzrost wynagrodzeń o 7,8%.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#EdwardSiarka">W ramach tej części budżetowej czyli Środowisko realizowane będą też wydatki środków europejskich. One w przyszłym roku będą w stosunku do 2022 r. mniejsze, bo będzie to kwota 12 500 tys. zł, czyli ok. 50% tej kwoty, która jest na 2022 r. To zmniejszenie wynika z tego, że kończy się harmonogram wydatków związanych z wydatkowaniem środków z perspektywy 2014–2020.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#EdwardSiarka">Jeśli chodzi o plan finansowy parków narodowych – państwowych osób prawnych tutaj zaplanowano zadania bieżące oraz inwestycyjne w kwocie 354 200 tys. zł. Natomiast koszty zaplanowano w kwocie 375 500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#EdwardSiarka">Średnia liczba zatrudnionych w 23 parkach w przeliczeniu na pełny etat kształtuje się na poziomie 1555 w stosunku do 2022 r. Jest to wzrost o 35 etatów. Wynagrodzenia w 23 parkach na 2023 r. w stosunku do 2022 r. wzrosną 10,5%.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#EdwardSiarka">Jeśli chodzi o realizację w 2023 r. programów wieloletnich to jest tutaj Program Rozpoznania Geologicznego ProGeO. Na realizację tego zadania w 2023 r. planuje się wydatkowanie 40 tys. zł z budżetu państwa oraz środków pozabudżetowych w wysokości 32 400 tys. zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#EdwardSiarka">To tak pokrótce główne dochody i wydatki w części 41. Pozostałe dane, żeby już nie cytować, państwo macie w materiale, który dostarczyliśmy do Komisji, którym państwo dysponują. Jeśli będą pytania, to w części pytań odpowiemy szczegółowo, już tutaj z udziałem pracowników ministerstwa. Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Dziękuję bardzo. Teraz czas na koreferat. Tak się składa, że podjęłam się przygotowania koreferatu. Zatem muszę sobie udzielić głosu i przystępuję do przekazania tego koreferatu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Część 41 – Środowisko obejmuje wydatki przeznaczone na finansowanie zadań realizowanych przez 23 osoby prawne, 30 jednostek budżetowych. Są to zadania z zakresu ochrony przyrody, geologii, gospodarki zasobami naturalnymi, leśnictwa, ochrony lasów i gruntów leśnych, łowiectwa, edukacji ekologicznej i promocji ekologicznych warunków życia, mikroorganizmów genetycznie zmodyfikowanych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych, czyli bardzo szeroka gama zadań.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Struktura i wielkość planowanych dochodów w części budżetowej 41 nie odbiega w sposób istotny od ustawy budżetowej na rok bieżący. Głównym źródłem dochodów w 2023 r. są wpływy z tytułu opłat za użytkowanie górnicze oraz z tytułu udostępniania informacji geologicznej. Łącznie dochody wynoszą 178 661 tys. zł i wzrastają o niespełna 7% w stosunku do dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok obecny.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Co do wydatków, również struktura wydatków nie uległa jakieś gruntownej zmianie, z tym, że wydatki wzrastają o niespełna 18%, a łączna ich kwota zamyka się sumą 534 097 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Główne źródło dochodów to są opłaty za użytkowanie górnicze oraz za udostępnianie informacji geologicznej w dziale 710.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Wydatki, o których kwocie już mówiłam, w podstawowej wielkości to są wydatki bieżące jednostek budżetowych. Jest to prawie 2/3 tych wydatków. Dotacje celowe to jest ok. 30% tych wydatków i dotacje są przekazywane w działach Leśnictwo – 020, Działalność usługowa w dziale 710, Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody, tj. dział 927. Wydatki na wynagrodzenia w jednostkach budżetowych w części 41 (211 277 tys. zł) wzrastają o 6,2% w stosunku do roku obecnego.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Wydatki środków europejskich – niespełna 12 500 tys. zł. Pan minister mówił, że to jest ostatni rok. Właściwie ostatni rok to był rok 2020, zgonie z zasadą „n+2” w 2022 r. to już były resztki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z lat 2014–2020.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Wiemy też o programie wieloletnim – „Program Rozpoznania Geologicznego Oceanów –ProGeO”. Przypominam, że to jest program rzeczywiście wieloletni, od 2017 do 2033, którego łączny koszt realizacji to ponad 530 500 tys. zł. W tym roku to jest 32 500 tys. zł, przy czym 32 454 tys. zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i 40 tys. zł z budżetu.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">W dziale 020 – Leśnictwo wydatki wynoszą niecałe 2800 tys. zł. To jest dotacja celowa na działalność Biura Nasiennictwa Leśnego.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">W dziale 710 – Działalność usługowa wydatki wzrastają prawie 14,5 krotnie. To jest dotacja celowa dla Państwowego Instytutu Geologicznego na dofinansowywanie zadań Państwowej Służby Geologicznej, czyli na zadania zmierzające do rozpoznania budowy geologicznej kraju, w tym pracy o zasadniczym znaczeniu dla gospodarki narodowej, dla odnowienia bazy surowcowej. Przypominam, że 1/5 wydatków w tym dziale, to dotacja na zakup urządzeń dla informatycznej sieci i przechowywania informacji w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">W dziale 750 – Administracja publiczna wydatki zaplanowano na kwotę 56 340 tys. zł. To jest pokrycie wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem urzędów naczelnych i centralnych organów administracji rządowej. Ujęte są tam również składki na rzecz organizacji międzynarodowych. To jest prawie 3400 tys. zł jako składki do 14 organizacji międzynarodowych. Szczegółowo jest to pokazane w materiale opisowym.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Dział 801 – Oświata i wychowanie, kwota 56 655 tys. zł wzrasta o 28% w stosunku do roku bieżącego. To są koszty prowadzenia 11 techników i 1 branżowej szkoły leśnej. Głównie to jest kwestia wynagrodzeń z pochodnymi i wydatków bieżących związanych z funkcjonowanie tychże szkół.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Dział 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza to są koszty funkcjonowania internatów przy wyżej wymienionych szkołach leśnych i jest to niespełna 28 500 tys. zł. Tak więc, jest dosyć spory wzrost w stosunku do roku bieżącego, co jest spowodowane zwiększeniem minimalnego wynagrodzenia dla nauczycieli i opiekunów.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">W dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska wydatki wzrastają o 12% i zamykają się kwotą 214 372 tys. zł. Są tu ujęte koszty funkcjonowania generalnej dyrekcji i regionalnych dyrekcji ochrony środowiska. Przy czym dla generalnej dyrekcji to jest kwota nieco ponad 36 000 tys. zł, a dla 16 regionalnych dyrekcji ochrony środowiska koszt funkcjonowania tych jednostek zamyka się kwotą 178 263 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">W dziale 925 – Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody ujęte są koszty funkcjonowania 23 parków narodowych. Kwota zaplanowana wydatków wynosi 139 237 tys. zł. Tam są dotacje celowe dla tych parków na finansowanie działalności bieżącej parków narodowych, czyli prowadzenie działań ochronnych, udostępnianie obszarów parków, prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą, czyli to o czym mówi ustawa o ochronie przyrody. Tam są oczywiście również fundusze na działalność bieżącą i na wydatki inwestycyjne. Zostaje przyznana celowa dotacja na wydatki majątkowe dla parków narodowych: na modernizację ośrodka edukacji ekologicznej w Ustrzykach Dolnych, na budowę Centrum Muzealno-Edukacyjnego w Karkonoskim Parku Narodowym, na inwestycję odtworzeniową w Ojcowie, na budowę Centrum Edukacyjnego Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Przy czym zwracam państwa uwagę, że parki narodowe stopniowo budują te ośrodki edukacji. Akurat w tym roku to są cztery parki narodowe, ale one sukcesywnie realizują właśnie takie inwestycje.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Jeszcze chciałabym powiedzieć o tym, że szczegółowy podział środków dotacji celowej na współfinansowanie projektów pomiędzy poszczególne parki mamy w tabeli na str. 32. Chodzi o Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, Mechanizmu Finansowy EOG, INTERREG Polska-Słowacja i Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego. Kwestie najważniejsze, czyli podział środków z dotacji celowej na działalność bieżącą i wydatki inwestycyjne (łączna kwota 135 943 tys. zł) zawarte są na str. 34. Najniższa dotacja jest dla Parku Narodowego „Ujście Warty” – niespełna 2500 tys. zł, najwyższa dla Kampinoskiego Parku Narodowego – 13 220 tys. zł. Przy czym zwracam uwagę, że parki narodowe od 2011 r. mają status państwowej osoby prawnej i mogą osiągać dochody. Przewiduje się dochody z prowadzonej działalności sumarycznie dla wszystkich parków w kwocie 150 126 tys. zł. To jest oczywiście gospodarowanie mieniem, sprzedaż biletów do parku i podobne dochody.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">O wynagrodzeniach pan minister mówił szczegółowo, więc nie będę tego dokładnie omawiać. Założony jest wzrost wynagrodzeń na poziomie 7,8%. Tylko w parkach narodowych to jest ponad 10%, ale przypominam, że parki były bardzo „z tyłu” za wynagrodzeniami w stosunku do innych jednostek w obszarze środowiska. Te 2,5% to jest rzecz niezbędna.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Omówię jeszcze część 83 – Rezerwy celowe. W poz. 32 jest zwrot gminom utraconych dochodów w związku ze zwolnieniem z podatku od nieruchomości w parkach narodowych i rezerwatach przyrody oraz w związku ze zwolnieniem z podatków (rolnego, od nieruchomości) pewnego rodzaju przedsiębiorców, zwrot gminom utraconych dochodów od nieruchomości w specjalnych strefach ekonomicznych. Ujęta jest tam kwota 14 000 tys. zł. To jest nieporównywalne z planem roku bieżącego, bo w roku bieżącym ta kwota jest wysoka (ponad 560 000 tys. zł), ale wchodzą tam kwestie dotyczące zwrotu podatków utraconych przez gminy za wiatraki. Trudno zatem porównywać z roku na rok te pozycje.</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Z kolei poz. 59 to jest dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. To jest bardzo duża kwota (ponad 395 000 tys. zł), wyższa o 22% niż przewidziana w roku bieżącym. Są to środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy na dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, które są realizowane przez państwowe jednostki budżetowe.</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Reasumując, materiał jest przygotowany przejrzyście, szczegółowo, tabelarycznie ujęte są kwestie porównania z rokiem bieżącym. To wszystko jest na tyle szczegółowo i dobrze przygotowane, a wydatki są w sposób celowy zaplanowane, że pozwolę sobie złożyć wniosek o pozytywną opinię Komisji w kwestii części budżetowej 41 – Środowisko i oczywiście rezerw celowych, które omówiłam. Tyle mojego referatu.</u>
<u xml:id="u-3.20" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Czy jest sprzeciw Komisji wobec pozytywnej opinii o części budżetowej 41 i o rezerwach celowych, które omówiłam, czyli części 83 poz. 32 i 59? Czy jest sprzeciw Komisji wobec pozytywnej opinii w tym przedmiocie? Jest sprzeciw, więc głosujemy.</u>
<u xml:id="u-3.21" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Kto z państwa jest za pozytywną opinia Komisji? Proszę się zalogować. Nie można ręcznie głosować. Wiecie państwo, że głosowanie jest za pomocą kart do głosowania.</u>
<u xml:id="u-3.22" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Jeszcze raz. Kto z państwa jest za pozytywną opinią Komisji Ochrony Środowiska o części budżetowej 41 oraz o części 83 – Rezerwy celowe poz. 32 i 59? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę w takim razie o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-3.23" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Głosowało 20 posłów. Za – 15, przeciw – 2, wstrzymało się 3 posłów. Stwierdzam, że Komisja Ochrony Środowiska wydała pozytywną opinię o przedstawionym materiale.</u>
<u xml:id="u-3.24" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Teraz poproszę o kolejny referat. Proszę o zabranie głosu panią Elżbietę Milewską, zastępcę dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów. Rezerwa w części 83 została już oceniona pozytywnie, ale przynajmniej w części 85 uprzejmie poproszę o przedstawienie materiału.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejwMinisterstwieFinansówElżbietaMilewska">Szanowni państwo, Wysoka Komisjo…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Proszę o zachowanie ciszy. Proszę państwa posłów o zachowanie ciszy i o wyciszenie rozmów. Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Elżbieta Milewska, Ministerstwo Finansów. Szanowni państwo, w dziale 020 – Leśnictwo dochody nie zostały zaplanowane, natomiast wydatki w projekcie ustawy budżetowej na 2023 r. zostały zaplanowane w wysokości 6677 tys. zł, co stanowi blisko 45% wydatków 2022 r. W ramach tych wydatków finansowane będą koszty realizacji przez samorządy powiatowe zadań zakresu administracji rządowej wynikające z ustawy o lasach. Zgodnie z zapotrzebowaniem wojewodów środki zostały ujęte dla 9 województw.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">W dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dochody zostały zaplanowane w wysokości 5442 tys. zł, co stanowi blisko 120% dochodów roku bieżącego. Głównymi źródłami dochodów w tym dziale będą wpływy z tytułu grzywien i kar pieniężnych planowane przez wojewodów na poziomie 3952 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">Wydatki w tym dziale zaplanowano w wysokości 213 683 tys. zł, co stanowi 108,1% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej zaplanowanej na 2022 r. Wydatki bieżące to kwota 210 720 tys. zł, majątkowe kwota 2963 tys. zł. Na współfinansowanie projektu z udziałem środków Unii Europejskiej środki nie zostały zaplanowane.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">W wydatkach bieżących główną pozycję stanowią wydatki wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska. To kwota 205 342 tys. zł, z tego wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi 184 249 tys. zł. Zakupy inwestycyjne planowane na kwotę 1595 tys. zł będą realizowane przez wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska. Środki będą przeznaczone w szczególności na zakup środków transportu, sprzęt informatyczny w województwach, co szczegółowo zostało w materiałach planistycznych do państwa przekazane. Na inwestycje budowlane zaplanowano kwotę 1368 tys. zł dla inspektoratów ochrony środowiska w województwie lubelskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">W dziale Gospodarka komunalna i ochrona środowiska zostały zaplanowane również środki na zadania z zakresu administracji rządowej. To kwota 5373 tys. zł dla samorządów województw na: gospodarkę odpadami – 700 tys. zł, ochronę powietrza atmosferycznego i klimatu – 1023 tys. zł, zmniejszenie hałasu i wibracji – 503 tys. zł oraz 3661 tys. zł na pozostałe zadania samorządów wynikające z przepisów ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">W projekcie ustawy budżetowej na 2023 r. zaplanowano również wynagrodzenia w wojewódzkich inspektoratach ochrony środowiska w kwocie 155 301 tys. zł. Dla osób, które nie zostały objęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń – to kwota 13 551 tys. zł, dla członków korpusu służby cywilnej – to kwota 141 750 tys. zł. Szczegółowy podział został państwu posłom zaprezentowany w materiałach pisemnych, więc nie będę referować na poszczególne województwa.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFElżbietaMilewska">W dziale 925 – Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody dochody nie zostały zaplanowane. Natomiast wydatki zaplanowano w wysokości 21 303 tys. zł, co stanowi 106% wydatków zaplanowanych na 2022 r. Z tego na dotację celową przekazaną z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych samorządów województw będzie przeznaczona kwota 21 189 tys. zł, to jest na funkcjonowanie i działalność parków krajobrazowych we wszystkich województwach. Dla gmin związanych z ochroną i konserwacją pomników przyrody, użytków ekologicznych, zespołów przyrodniczo-krajobrazowych, stanowisk przyrodniczych w ekosystemach w województwach: dolnośląskim, małopolskim, mazowieckim i śląskim, przeznaczono kwotę 104 tys. zł. Również w tych wydatkach planowana jest wypłata renty wyrównawczej dla osoby fizycznej poszkodowanej w wypadku samochodowym na kwotę 10 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Zatem przystąpimy do przegłosowania opinii. Oczywiście wnioskuję o pozytywną opinię Komisji w tym zakresie, tzn. w zakresie części budżetowej 85 – Budżety wojewodów, w zakresie działów: 020, 900 i 925 oraz zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zlecanych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów z załącznika nr 7. Proszę o przygotowanie pulpitu do głosowania.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Kto z państwa jest za pozytywną opinią Komisji w tym przedmiocie? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo, proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Głosowało 21 posłów. Za – 15, przeciw – 1, wstrzymało się od głosu 5 posłów. Opinia Komisji jest pozytywna. Stwierdzam zatem, że Komisja pozytywnie zaopiniowała część 85 i zadania z zakresu administracji rządowej. To znaczy, że mamy już wszystko zaopiniowane.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Jedyna rzecz, jaka nam pozostała, to wybranie posła sprawozdawcy. Pozwolę sobie zaproponować pana posła…nie – nie będę się umartwiać na Komisji Finansów Publicznych. Dwóch członków Komisji Finansów Publicznych mamy w naszym gronie: pan poseł Gaża i pani poseł…nie ma Agnieszki, to został sam pan poseł Gaża. Czy pan poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełGrzegorzGaża">Oczywiście, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaPaluch">Czy są jakieś inne kandydatury? Nie ma. Czy jest zgoda Komisji? Nie widzę sprzeciwu. Stwierdzam, że pan poseł Gaża będzie prezentował naszą opinię. Dziękuję bardzo. Wobec wyczerpania porządku obrad zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>