text_structure.xml
32 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Witam państwa posłów i zaproszonych gości. Obecny jest pan Marcin Kalinowski – pełniący obowiązki dyrektor Delegatury NIK we Wrocławiu wraz ze współpracownikami. Witam serdecznie. Witam serdecznie sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu panią Annę Krupkę wraz z pracownikami obecnymi na miejscu. Dziękuję państwu, że zawsze można na was liczyć.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Informuję, że dzisiejsze posiedzenie zostało zwołane przez panią marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu i prowadzone będzie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Posłom uczestniczącym zdalnie przypominam, że przed posiedzeniem otrzymali państwo instrukcje w sprawie zgłaszania się do dyskusji i zabierania głosu w trakcie posiedzenia. Informuję, że posłowie, członkowie Komisji obecni na sali obrad Komisji, głosują przy użyciu urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskiej. Wówczas nie używają tabletów i nie logują się w systemie komunikacji elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">W celu stwierdzenia kworum przeprowadzone zostanie teraz głosowanie. Bardzo proszę o uruchomienie maszyny. Proszę państwa obecnych na sali o zagłosowanie za pomocą legitymacji, a uczestniczących zdalnie o zalogowanie do aplikacji i naciśnięcie przycisku w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu. Przystępujemy do głosowania. Poczekamy chwilkę. Mamy już 21 osób. Czekamy jeszcze chwilę. Bardzo proszę. Damy jeszcze minutę naszym koleżankom i kolegom. Wiemy, jak to wygląda, gdy uczestniczy się zdalnie. Zamykam głosowanie. Bardzo proszę o podanie wyniku. Głosowało 24 posłów. Dziękuję. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli przygotowania oraz wykorzystania obiektów na Światowe Igrzyska Sportowe – The World Games 2017. Państwo posłowie otrzymali wyniki kontroli NIK w rozpatrywanym zakresie. Są one również dostępne w aplikacji na poselskich iPadach. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego posiedzenia. Proponuję przedstawienie informacji Najwyższej Izby Kontroli, dyskusję i pytania posłów, odpowiedzi przedstawicieli resortu i przedstawicieli NIK. Czy są inne propozycje lub zgłoszenia zdalne? Nie słyszę. Uznajemy, że porządek dzienny posiedzenia został zaakceptowany przez wszystkich posłów. Bardzo proszę przedstawiciela NIK o przedstawienie wyników kontroli przygotowania oraz wykorzystania obiektów na Światowe Igrzyska Sportowe The World Games 2017.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DelegaturyNajwyższejIzbyKontroliweWrocławiuMarcinKaliński">Dzień dobry państwu. Marcin Kaliński, pełniący obowiązki dyrektor Delegatury Najwyższej Izby Kontroli we Wrocławiu. Chciałem zapytać, czy państwo mnie widzą i słyszą?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Widzimy i słyszymy. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Dziękuję bardzo za potwierdzenie. Mamy prezentację, którą za chwilę uruchomimy, i omówię wyniki kontroli. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, pragnę w sposób syntetyczny zaprezentować wyniki kontroli dotyczące przygotowania oraz wykorzystania obiektów na Światowe Igrzyska Sportowe The World Games 2017.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Kilka słów wstępu. Wydarzenie to odbyło się w dniach od 20 do 30 lipca 2017 roku, a organizatorem tej imprezy był Wrocław. Do współzawodnictwa stanęło blisko 3,5 tys. sportowców z ponad 100 krajów, którzy rywalizowali w różnych dyscyplinach sportowych, takich jak np. łucznictwo, żużel, taniec sportowy, squash, sumo, narciarstwo wodne czy też bieg na orientację.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Delegatura NIK we Wrocławiu zbadała, czy prawidłowo przygotowano igrzyska i czy efektywnie wykorzystano obiekty sportowe w trakcie i po zakończeniu tej imprezy. Nie bez znaczenia dla podjęcia kontroli był fakt, że przeprowadzenie tego wydarzenia budziło kontrowersję od początku podjęcia starań o jego organizację. Podkreślano, że nie są precyzyjnie znane zarówno koszty przeprowadzenia igrzysk, jak i wpływy finansowe oraz korzyści dla miasta wynikające z organizacji tej imprezy. Ponadto kwestie z tym związane były również przedmiotem skarg, jakie wpływały do NIK.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Dążąc do rzetelnego ustalenia stanu faktycznego, kontrolerzy NIK skontrolowali Urząd Miejski Wrocławia oraz 3 miejskie jednostki odpowiedzialne za organizację igrzysk. Kontrola objęła okres 8 lat – od 1 stycznia 2012 roku do 30 kwietnia 2020 roku. Przedmiotowa kontrola miała interdyscyplinarny charakter i dotyczyła szerokiego zakresu przedmiotowego. Ponadto brali w niej udział m.in. powołani przez NIK biegli oraz inne organy kontroli działające na zlecenie NIK, jak np. główny inspektor nadzoru budowlanego czy też komendant główny Państwowej Straży Pożarnej.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Najwyższa Izba Kontroli oceniła, że przygotowania do Światowych Igrzysk Sportowych The World Games 2017 nie przebiegały w pełni prawidłowo w sferze organizacyjnej, a w sferze inwestycyjnej nie były prawidłowe. Umożliwiły jednak przeprowadzenie tego wydarzenia. Wybudowane i zmodernizowane obiekty sportowe efektywnie wykorzystywano w trakcie igrzysk, jak i na ogół po ich zakończeniu. NIK wskazuje, że stwierdzone w wyniku kontroli nieprawidłowości i ujawniony stan tych obiektów mogą negatywnie wpływać na ich dalsze wykorzystywanie. Badanie kontrolne NIK objęło dwie sfery – organizacyjną i inwestycyjną.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">W sferze organizacyjnej działania gminy Wrocław i jej jednostek dotyczyły przygotowania igrzysk, obejmowały problematykę związaną z podjęciem decyzji o ubieganie się o prawa do organizacji igrzysk, a następnie zawarcie i realizację umowy w tym zakresie. Koszty wyniosły około 108 mln zł. W sferze inwestycyjnej na potrzeby igrzysk przygotowano i przeprowadzono przedsięwzięcia obejmujące renowację stadionu olimpijskiego, budowę pływalni krytej i przebudowę pływalni letniej przy ulicy Wejherowskiej oraz budowę kompleksu torów wrotkarskich w rejonie Parku Tysiąclecia. Łączna wartość nakładów w tym zakresie wyniosła ponad 218 mln zł.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Kontrola NIK wykazała, że przyjęte przez miasto Wrocław początkowe założenia dotyczące źródeł i wysokości finansowania igrzysk okazały się nierealne. W momencie zawierania umowy na organizację igrzysk miasto Wrocław nie miało zapewnionego finansowania, a przed złożeniem aplikacji w związku z ubieganiem się o igrzyska nie sporządziło odpowiednich analiz ryzyka i zbyt optymistycznie założyło m.in. kwoty wpływów od sponsorów zewnętrznych. Ostatecznie koszty przygotowania i przeprowadzenia imprezy wyniosły ponad 326 mln zł – o ponad 40 mln zł więcej, niż pierwotnie zakładano. Główny ciężar finansowania igrzysk poniósł Wrocław, wydając z własnych środków niecałe 284 mln zł – o ponad 82 mln zł więcej, niż zakładano. Igrzyska zostały sfinansowane ze środków publicznych niemal w całości, bo w kwocie ponad 313 mln zł, uwzględniając dotację z budżetu państwa i samorządu województwa dolnośląskiego na budowę obiektów sportowych w wysokości około 30 mln zł.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Wydatki związane z realizacją zadań inwestycyjnych wyniosły ponad 218 mln zł, przy czym w aplikacji złożonej w związku z ubieganiem się o igrzyska na te inwestycje planowano wydatkować 160,5 mln zł. Różnicę pokryto w części środkami z dotacji uzyskanych przez miasto Wrocław. Wydatki wzrosły przede wszystkim z powodu wyższych faktycznych kosztów inwestycji, wynagrodzeń wykonawców wypłaconych na podstawie zaakceptowanych ofert, a także modyfikacji ich zakresów rzeczowych, zarówno na etapie planowania, jak i realizacji inwestycji. W sferze organizacyjnej koszty wyniosły ponad 107 mln zł. Pierwotnie szacowano je na 125 mln zł, planując ich pokrycie w kwocie 75 mln zł ze środków zewnętrznych, czyli od sponsorów, partnerów i ze sprzedaży biletów. Finalnie udział środków własnych Wrocławia w kosztach organizacyjnych wyniósł nieco ponad 94 mln zł, pomimo iż w aplikacji wydatki w tym zakresie planowano w kwocie 41 mln zł. Wpływy zewnętrzne okazały się dużo niższe, niż zakładano, gdyż wyniosły tylko 13 mln zł, co stanowiło jedynie niecałe 18% kwoty zakładanej w aplikacji.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła istotne nieprawidłowości na każdym etapie przygotowania i organizacji igrzysk. Uwagi NIK dotyczące sfery organizacyjnej dotyczyły w szczególności: braku adekwatnych analiz w zakresie korzyści, ryzyk oraz kosztów i przychodów związanych z organizacją igrzysk: braku adekwatnego rozpoznania potencjału igrzysk jako wydarzenia mającego promować Wrocław oraz zdrowy styl życia jego mieszkańców; przeprowadzenia szczegółowej analizy umowy organizacji igrzysk dopiero po wskazaniu Wrocławia jako gospodarza. Główne ryzyka związane z igrzyskami, w tym finansowe, przeniesione zostały na gminę Wrocław. Brak było możliwości określenia efektów realizacji igrzysk wobec nieodniesienia się bezpośrednio do sposobów sprawdzenia i zmierzenia pożądanych poziomów założonych celów.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Najistotniejsze nieprawidłowości stwierdzone w sferze organizacyjnej dotyczyły: nieuwzględnienia w wieloletniej prognozie finansowej, dacie zawarcia umowy na organizację igrzysk środków finansowych na ten cel; niezgodnego z przeznaczeniem wydatkowania środków na kwotę około 3 mln zł, w tym umożliwiających zakup za 2 mln zł obligacji klubu WKS Śląsk Wrocław; naruszenia zasad udzielania dotacji na kwotę ponad 2 mln zł, naruszenia zasad udzielania zamówień publicznych na kwotę ponad 3 mln zł; braku wieloletnich planów finansowych przedsięwzięcia. Przygotowanie i realizacja inwestycji nie przebiegały prawidłowo. NIK stwierdziła liczne istotne nieprawidłowości, przejawiające się działaniami nielegalnymi, niegospodarnymi i nierzetelnymi.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Najistotniejsze nieprawidłowości stwierdzone w sferze inwestycyjnej, dotyczące stadionu olimpijskiego, dotyczyły: wyboru wykonawców robót budowlanych, niespełniającego wymogów określonych w przetargu w zakresie posiadania wymaganej zdolności finansowej; nienaliczania kar umownych na łączną nominalną kwotę ponad 98 mln zł; zawyżenia wynagrodzenia wypłaconego wykonawcom na kwotę 3 mln zł; dopuszczenia do realizacji kontraktu z naruszeniem wymogów wynikających z opisu przedmiotu zamówienia, w wyniku czego przez część 2015 r. i cały 2016 r. użytkowanie stadionu nie było możliwe; odbioru obiektu niezapewniającego bezpieczeństwa widzów – występowanie ponadwymiarowych kamieni w nawierzchni toru żużlowego i zbyt niska osłona mająca zabezpieczać widzów przed materiałem przedostającym się z toru żużlowego. Ponadto zaakceptowano wykonanie zbiornika retencyjnego o trzykrotnie zaniżonej pojemności, co wpływa negatywnie na możliwość zapewnienia właściwego odwodnienia stadionu. Nierzetelnie egzekwowano usuwanie wad i usterek. Zaakceptowano, zaprojektowano i wykonano niezgodnie ze sztuką budowlaną stopnie schodowe o różnej wysokości. Zaakceptowano też wykonanie jedynie 26 miejsc dla osób na wózkach inwalidzkich, co wiązało się z niespełnieniem przyjętych w tym zakresie norm zapewnienia co najmniej 110 takich miejsc.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Najistotniejsze nieprawidłowości w sferze inwestycyjnej, dotyczące kompleksu torów wrotkarskich, dotyczyły: nienaliczania kar umownych na nominalną kwotę ponad 1 mln zł; zawyżenia wynagrodzenia wypłaconego wykonawcom na kwotę niemal 1 mln zł; nieuprawnionego wydłużenia wykonawcy robót budowlanych terminu na realizację zobowiązań wynikających z kontraktu; odbioru obiektu pomimo wadliwie wykonanych robót, skutkujących m.in. zaleganiem wód opadowych na torze do jazdy szybkiej; prowadzenia inwestycji niezgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym i warunkami kontraktu; usterek i pogarszającego się stanu technicznego toru do jazdy szybkiej.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Najistotniejsze nieprawidłowości stwierdzone w sferze inwestycyjnej w zakresie kompleksu pływalni dotyczyły: nienaliczania kar umownych na kwotę ponad 1 mln zł; nieprawidłowości mających wpływ na wybór wykonawcy w związku z udzieleniem zamówień na opracowanie projektu budowlanego oraz zmianę projektu budowlanego; wypłaty wykonawcy wynagrodzenia w kwocie ponad 312 tys. zł z tytułu robót dodatkowych, które były objęte głównym kontraktem; akceptacji projektu budowlanego obiektu oraz jego zmian, niespełniających części wymogów do uzyskania homologacji dla pływalni krytej; nieuprawnionego wydłużenia wykonawcy terminów na realizację robót budowlanych i sporządzenie projektów wykonawczych.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Teraz przedstawię najważniejsze nieprawidłowości stwierdzone w zakresie wykorzystania obiektów po igrzyskach. To bardzo ważne, gdyż te obiekty służą społeczności lokalnej, a NIK miała w tym zakresie zastrzeżenia i stwierdziła nieprawidłowości, które wiążą się z komfortem użytkowania tych obiektów oraz ich bezpieczeństwem. W zakresie stadionu olimpijskiego: nie podjęto działań zmierzających do wyeliminowania lub ograniczenia niebezpieczeństwa związanego z występowaniem przekraczających dopuszczalne wymiary kamieni w nawierzchni toru żużlowego; wykonano ciąg komunikacyjny w sektorze super VIP trybuny zachodniej wokół przejścia do sali VIP oraz dodatkowe przejście do tego pomieszczenia bez uzyskania wymaganych pozwoleń; dokonano nieuprawnionej zmiany sposobu użytkowania obiektu, poprzez montaż dodatkowych siedzisk, m.in. w przestrzeni, która nie była przeznaczona na pobyt ludzi; nieprawidłowo ustalono należności za korzystanie ze stadionu olimpijskiego – zaniżenie należności wyniosło ponad 103 tys. zł; nierzetelnie weryfikowano, czy stwierdzone usterki systemu monitoringu podlegały usunięciu w ramach gwarancji udzielonej przez wykonawcę.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Jeśli chodzi o tory wrotkarskie, najistotniejsze nieprawidłowości stwierdzone w zakresie wykorzystania obiektów po igrzyskach to: udostępnienie obiektu na rzecz podmiotów trzecich na cele komercyjne w sposób ograniczający jego dostępność na potrzeby rekreacji mieszkańców; nierzetelne weryfikowanie stanu technicznego torów wrotkarskich oraz opieszałe zgłaszanie usterek; nierzetelne sprawowanie nadzoru nad dokonywaniem miejscowych napraw nawierzchni toru do jazdy szybkiej.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Najistotniejsze nieprawidłowości w zakresie wykorzystywania obiektów w kompleksie krytych pływalni dotyczyły tego, iż zarządca obiektów nie dokonywał niezwłocznie zgłoszeń występujących usterek oraz z powodu przekroczenia dopuszczalnej powierzchni strefy pożarowej stan techniczny budynku pływalni krytej naruszał przepisy rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">W trakcie kontroli stwierdzono 155 nieprawidłowości, sformułowano 32 uwagi, 33 wnioski pokontrolne, spośród których 9 zostało już zrealizowanych, a 24 jest w trakcie realizacji. Finansowe rezultaty kontroli wyniosły ogółem 242 200 tys. zł. Ośmiu innym organom kontroli zlecono kontrole i w ich wyniku stwierdzono istotne nieprawidłowości. W wyniku kontroli skierowano wnioski do ministra sportu o: wypracowanie we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego narzędzi umożliwiających precyzyjne określenie międzynarodowych imprez sportowych, których realizacja w perspektywie długoterminowej może być strategicznym celem Polski; opracowanie katalogu zaleceń i dobrych praktyk dotyczących zagadnień związanych z przeprowadzeniem dużych międzynarodowych imprez sportowych finansowanych ze środków publicznych. Skierowano również wniosek do organów jednostek samorządu terytorialnego, podejmujących decyzję o organizacji dużych wydarzeń sportowych. To wnioski na przyszłość, aby ustrzec organizatorów od popełniania błędów, które wystąpiły w związku z organizacją igrzysk The World Games we Wrocławiu.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Dziękuję bardzo za uwagę. Z naszej strony to wszystko. Jesteśmy otwarci i chętnie odpowiemy na pytania, jeśli takie będą. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie, panie dyrektorze. Otwieram dyskusję. Oddaję głos panu przewodniczącemu Tomaszewskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, jak zwykle raport NIK jest precyzyjny i odnosi się do faktów, podnosi ważne kwestie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Na początku chciałbym serdecznie podziękować władzom samorządowym Wrocławia i wszystkim wolontariuszom oraz ludziom sportu, którzy podjęli się organizacji tej imprezy we Wrocławiu w 2017 r. Wrocław poniósł, jak wynika z raportu NIK, najwyższe koszty związane z organizacją imprezy z własnego budżetu. Teraz te obiekty sportowe służą jego mieszkańcom. Fakt, są określone uchybienia, ale trzeba pamiętać, ze startowanie o prawo organizacji imprezy odbywa się w określonej dynamice. Na początku nie ma pewności, gdy składa się wniosek aplikacyjny, czy w ogóle jest szansa na organizację imprezy. To było ważne wydarzenie. Takie zawody jak mistrzostwa Europy w Polsce w piłce nożnej, mistrzostwa świata w siatkówce czy imprezy w piłce ręcznej odbywały się i będą się odbywać. Na bazie tego raportu chciałbym zaproponować pani minister, aby zechciała w swoim ministerstwie powołać grupę osób, które będą zbierały dobre praktyki polskich miast i związków sportowych w zakresie organizacji imprez o charakterze europejskim i światowym. Mam wrażenie, że odbijamy się jakby od ściany do ściany. Dlaczego mam wniosek do pani minister? Od kilku lat, również w budżecie na 2021 r., przewidziane są środki na wsparcie tych imprez ze strony budżetu resortu. Skoro wspieramy, to nie tylko finansowo.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Biorąc też pod uwagę doświadczenia organizacji wielkich imprez w Polsce, które generalnie są pozytywne, chciałoby się wykorzystać je chociażby przed następną imprezą, która nas czeka, której polski rząd zdecydował się udzielić wsparcia. Chodzi o europejskie igrzyska olimpijskie – Kraków-Małopolska 2023. To jest wyzwanie. Zaciekawiło mnie, że nie wzięli państwo pod uwagę takiego dokumentu, a może w ogóle go nie było lub nikt na niego nie trafił, jak deklaracja rządu wsparcia tego projektu. Bez takiej deklaracji Wrocław nie dostałby prawa organizacji tej wielkiej imprezy. Nie wiem, czy to się nie odbyło? Mamy teraz informację, że przed staraniem się o igrzyska taka deklaracja zawsze była. Tak samo kiedyś staraliśmy się o igrzyska zimowe w Zakopanem. Była nawet stosowna uchwała Sejmu itd. Zawsze miasto, które stara się o organizację wspólnie z danym związkiem sportowym, w przypadku takich dyscyplin jak piłka nożna musi mieć wsparcie danego rządu. W związku z powyższym chciałem zapytać, czy ten dokument był przedmiotem analizy? Czy taki w ogóle był? Czy państwo go widzieli i czego dotyczył?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Na koniec kwestia dotycząca tych kamieni na stadionie żużlowym. Myślę, że już chyba usunęli te kamienie, skoro odbywają się tam zawody grand prix na żużlu i mistrzostwa świata. Może to miało miejsce w czasie przebudowy, a teraz to nie występuje, skoro stadion jest odbierany przez organizatorów imprez żużlowych najwyższej klasy. Stwierdzono jednak ten fakt i w wyjątkowej sytuacji mogło to zagrażać zdrowiu i życiu kibiców. To prawda. Wystarczy, aby był taki przypadek – ostatnio kosiłem trawę, kamyczek wpadł do kosiarki i okno zostało wybite. Co by się stało, gdyby taki kamień uderzyłby kogoś obecnego na stadionie żużlowym?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jeszcze raz dziękuję za ten materiał. Warto przesłać go organizatorom wszystkich imprez, aby nie popełniali takich błędów. Podkreślam, że to przedsięwzięcie, które z chwilą otrzymania prawa organizacji takiej imprezy ma swoją dynamikę. Terminy są bezwzględne. Często brak odniesienia się do dobrych praktyk. Proszę panią minister o stworzenie w ministerstwie bazy dobrych praktyk organizacji w Polsce dużych imprez sportowych, z której można byłoby później korzystać.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję. Czy mamy jakieś zgłoszenia? To pytanie do sekretariatu. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Pozwolę sobie zabrać głos. Pan poseł Tomaszewski powiedział połowę tego, co chciałem sam powiedzieć. Mam nadzieję, że szyba została wymieniona i już jest cała. Mam jedną uwagę. Igrzyska europejskie 2023 będą jedną z większych imprez organizowanych w Polsce w najbliższych latach. Mam gorącą prośbę do pana dyrektora z NIK i do Ministerstwa Sportu o przesłanie materiałów z kontroli. Gdy będziemy pilnowali się nawzajem, łatwiej będzie tych błędów nie popełniać. Wiemy o tym, że przy takich imprezach i takich funduszach zawsze mogą być jakieś błędy. Zacząłem się zastanawiać, czy przy okazji tej imprezy we Wrocławiu coś było dobrze. Praktycznie do wszystkich inwestycji były jakieś uwagi. Pan przewodniczący powiedział – zwracamy na to również uwagę jako komisja do spraw sportu – że mieszkańcy danego regionu korzystają z infrastruktury sportowej, która powstaje dzięki takim imprezom. To bardzo ważne.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Mam gorącą i serdeczną prośbę, aby do pana prezydenta Krakowa przesłać taką informację. Słucha nas też pan przewodniczący Ireneusz Raś. Irku – gorąca prośba do ciebie – aby taki materiał wpłynął do organizatorów, aby mogli się z nim zapoznać, aby unikać tych błędów. Chodzi o to, aby później nie było wielu stron uwag ze strony NIK, ale same pochwały. O to bardzo serdecznie proszę zarówno przedstawicieli NIK, jak i Ministerstwa Sportu. Bardzo proszę też sekretariat, aby pan przewodniczący Raś otrzymał te materiały. Nie słyszę więcej pytań. Oddam głos pani sekretarz stanu Annie Krupce. Bardzo proszę panią minister o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuAnnaKrupka">Panie przewodniczący, szanowni państwo, panie dyrektorze, państwo parlamentarzyści, zanim oddam głos konkretnym dyrektorom odpowiedzialnym za infrastrukturę i Departament Sportu Wyczynowego, którzy odniosą się szerzej do przedstawionych nieprawidłowości, chciałam zdecydowanie zapewnić, że uwagi, które zostały przedstawione, zostaną uwzględnione w ramach przygotowań organizacji igrzysk Europejskich w 2023 r. To rzeczywiście ważne doświadczenie, z którego powinniśmy czerpać przed tym jakże ważnym dla nas wydarzeniem. Bez wątpienia będziemy rozważali, czy powołać konkretny zespół, czy też w inny sposób te uwagi uwzględnić w dalszej pracy Ministerstwa Sportu. Bardzo dziękuję panu przewodniczącemu Tomaszewskiemu za tę propozycję, wskazówki i uwagi. Bez wątpienia takie doświadczenia, jak te związane ze światowymi igrzyskami The World Games 2017 we Wrocławiu powinny być uwzględniane.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuAnnaKrupka">Szanowni państwo, to było bardzo duże przedsięwzięcie – w 31 sportach objętych programem The World Games 2017 było 27 sportów w oficjalnym programie i 4 cztery sporty na zaproszenie gospodarza igrzysk. W zawodach w 54 dyscyplinach wzięło udział 107 państw – łącznie 3280 zawodników. Rywalizacja sportowa odbywała się na 24 obiektach, w tym na 20 we Wrocławiu, jak również w Świdnicy, Trzebnicy, Jelczu-Laskowicach oraz Szymanowie. To było duże przedsięwzięcie. Podkreślenia wymaga również fakt, że ówczesne Ministerstwo Sportu i Turystyki ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej dofinansowało budowę i modernizację infrastruktury sportowej igrzysk, w tym przebudowę kompleksu basenów we Wrocławiu w wysokości 26,5 mln zł. Dzięki tym środkom powstała pływalnia olimpijska o długości 50 m, z miejscami dla widowni na 800 osób, torem rozgrzewkowym, ruchomym dnem, możliwością podziału basenu za pomocą mobilnych pomostów. Całkowity koszt tej inwestycji wyniósł niemal 70 mln zł, z czego 23 mln zł to dofinansowanie Ministerstwa Sportu i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuAnnaKrupka">Ponadto ze środków ówczesnego ministerstwa, czyli ze środków FRKF, którymi dysponowało, dofinansowano kwotą 1,5 mln zł zadanie inwestycyjne – kompleks torów wrotkarskich, o którym tu była mowa, w obrębie Parku Tysiąclecia we Wrocławiu. To tory do jazdy szybkiej, długiej, maratonu ulicznego. Zmodernizowano też lodowisko w Świdnicy i dofinansowano kwotą 2 mln zł.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuAnnaKrupka">W latach 2015–2017 w ramach programu wspierania sportów nieolimpijskich poprzez dofinansowanie przygotowania i udziału zawodników we współzawodnictwie międzynarodowym MSiT dofinansowało łącznie zadania w wysokości ponad 64 mln zł. W 2017 r. były to niemalże 22 mln zł. To było też zadanie dla Polskiej Agencji Antydopingowej, która prowadziła kontrole antydopingowe i pobrała 389 próbek w tym celu. Pokazuje to jak szerokie było to przedsięwzięcie i jak znacznie dofinansowane, jak duże było wsparcie MSiT.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuAnnaKrupka">Musimy jednak wyciągnąć wnioski z nieprawidłowości przedstawionych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Chciałam bardzo serdecznie podziękować panu dyrektorowi Marcinowi Kalińskiemu za ich przedstawienie. To dla nas ważne doświadczenie, także przy okazji organizacji igrzysk europejskich w 2023 r. To będzie kolejne ważne wydarzenie sportowe, które odbędzie się w Małopolsce, przede wszystkim w Krakowie.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuAnnaKrupka">Bardzo proszę o zabranie głosu w sprawie tych nieprawidłowości pana dyrektora Jerzego Bazylewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorDepartamentuKontroliiNadzoruMSJerzyBazylewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, powinni tu być też obecni przedstawiciele miasta Wrocław, gdyż wszystkie ustalenia również ich dotyczą. Niewątpliwie ustalenia są dość poważne i bardzo istotne dla organizatorów przyszłych imprez sportowych w Polsce. Jeśli chodzi o wnioski skierowane do ministra, pani minister w swoim stanowisku do informacji podkreśliła, że trudno będzie je zrealizować, ale zostaną one rozpatrzone i wzięte pod uwagę. Z naszej strony to wszystko. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze z ministerstwa chciał zabrać głos? Pani minister? Nie ma zgłoszeń. Dziękuję bardzo. Bardzo proszę przedstawiciela Najwyższej Izby kontroli o ustosunkowanie się do zgłoszonych w dyskusji uwag i pytań. Panie dyrektorze, oddajemy głos. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister, szanowni państwo, odnośnie do zalegających kamieni pragnę poinformować, że powiatowy inspektor nadzoru budowlanego dla miasta Wrocławia wydał we wrześniu decyzję wstrzymującą użytkowanie części rzędów najbliżej toru z uwagi na zalegające kamienie. We wrześniu ten problem jeszcze występował.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#DelegaturyNIKweWrocławiuMarcinKaliński">Jeśli chodzi o dokument rządowy w zakresie zapewnienia finansowania, chciałem wskazać, że miasto Wrocław w aplikacji składanej do stowarzyszenia IWGA deklarowało wsparcie rządu w tym zakresie. Pragnę przywołać dezyderat Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki z kwietnia 2011 r. do prezesa Rady Ministrów w zakresie finansowania tej inwestycji. Taki dokument rządowy w ramach przeprowadzonej kontroli nie został ujawniony. Jeśli chodzi o przekazanie informacji o wynikach kontroli również innym podmiotom, chciałem poinformować, iż informacja o wynikach kontroli została przekazana m.in. do Związku Miast Polskich i do Związku Powiatów Polskich. Mam też informację, że do wszystkich włodarzy miast i starostów ta informacja została przekazana. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Dziękuję uprzejmie. Czy są jeszcze jakieś pytania? Może ktoś online chce zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Szanowni państwo, państwo posłowie, pani minister, panie dyrektorze, szanowni goście, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Dziękując jeszcze raz NIK za włożoną pracę, dziękuję również ministerstwu. Uwaga pana dyrektora była bardzo celna – pytanie, dlaczego nie ma przedstawiciela miasta Wrocławia. To dla mnie dziwne. Zaproszenie było wysłane i nie było potwierdzenia. Przysłuchują się online. Poprosimy przedstawicieli miasta Wrocławia o uwagi. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszOlszewski">Szanowni państwo, zamykam posiedzenie. Życzę wszystkim dużo zdrowia. Kłaniam się.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>