text_structure.xml 18.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dzień dobry. Witam państwa na kolejnym posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (druk 2455). Czy są uwagi do proponowanego porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Wobec niezgłoszenia wniosków i uwag stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Witam na dzisiejszym posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej. Witam pana Leszka Skibę – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam panie i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">W dniu 16 kwietnia 2018 r. Senat przyjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2455). Senat zaproponował w swojej uchwale 39 poprawek. Marszałek Sejmu skierował uchwałę do Komisji w celu zaopiniowania poprawek Senatu. Proponuję, aby rozpatrywanie poprawek odbyło się w następującym porządku. Jeżeli będzie obecny pan senator... Chciałbym zapytać... Nie, nie jest obecny. Poproszę przedstawiciela rządu o stanowisko, również zwrócę się do Biura Legislacyjnego o uwagi i propozycje dotyczące tych poprawek, dotyczące ich ewentualnego zgrupowania, poproszę również państwa o zabieranie głosu, a następnie odbędzie się głosowanie nad poprawkami. Czy jest sprzeciw wobec tych propozycji? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Poprosiłabym jednak na wstępie pana ministra o wyjaśnienie dotyczące tego dodawanego art. 15a, w którym mowa jest o sprawowaniu kontroli, a nie nadzoru, w zakresie rozpatrywania reklamacji. Chciałabym, aby ten temat jako główny mógł być rozstrzygnięty na początku, tak aby potem przejść już do innych poprawek merytorycznych. W uzasadnieniu zawartym w sprawozdaniu Senatu ten problem czy ta zasada określona jest w części wstępnej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu w sprawie poprawek zgłoszonych przez Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówLeszekSkiba">Idąc po kolei, jeśli chodzi o tę poprawkę nr 9 z uchwały Senatu, której – jak rozumiem – dotyczy pytanie pani przewodniczącej, to jest tak, że ta poprawka została zgłoszona na posiedzeniu Komisji jako poprawka legislacyjna – warto o tym pamiętać – ponieważ legislatorzy senaccy uznali, że sformułowanie „KNF kontroluje” jest niewłaściwym słowem odnoszącym się do zadań i że tak naprawdę KNF jako organ regulacyjny nadzoruje. To zostało zgłoszone przez legislatorów jako bardziej właściwe. W tym sensie – można powiedzieć – uznaliśmy, że ta poprawka legislacyjna jest racjonalna. Komisja senacka zaakceptowała ją również, nie prowadząc szerszej dyskusji. Warto pamiętać, że z tej perspektywy nie traktujemy tej poprawki jako poprawki merytorycznej. Chodzi o uznanie sformułowania odnoszącego się do roli KNF, że ona nadzoruje, jako lepsze niż że ona kontroluje. Warto pamiętać, że przepis dodawanego art. 15a ust. 7 może być traktowany jako lex specialis dla regulacji przewidujących kompetencje nadzorcze KNF. Taka była geneza tej poprawki i wydaje się słuszne, żeby ją przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Czy pani przewodnicząca chciałaby jeszcze uzupełnić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Zastosowane narzędzia dotyczące ponownego wprowadzenia nadzoru będą takie same, bo tak należałoby to rozumieć? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Zwracam się teraz do Biura Legislacyjnego o przedstawienie stanowiska oraz ewentualnie sugestii dotyczących połączenia niektórych poprawek Senatu. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorJacekPędzisz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Na wstępie Biuro Legislacyjne pragnie zauważyć, że znakomita większość przedstawionych przez Senat poprawek dotyczy kwestii poruszanych przez Biuro Legislacyjne na posiedzeniach podkomisji i Komisji, a także wynika z tych zagadnień oraz kwestii prawnych, które Biuro Legislacyjne zgłaszało, a które nie zostały uwzględnione podczas prac Komisji nad omawianym projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#LegislatorJacekPędzisz">W związku z tym znamienita większość przedstawionych poprawek ma głównie charakter legislacyjny. Biuro proponuje połączyć te poprawki w jeden tak zwany blok. Poprawki nr 1–8, 10–18, 20–23, 26, oraz 29–36 proponujemy rozpatrywać łącznie... Również poprawkę nr 38 i 39. Mogę powtórzyć jeszcze raz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Rozumiem, że tylko poprawka nr 37 nie wchodzi do tego pakietu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorJacekPędzisz">To znaczy nie wchodziłoby więcej poprawek, ale na końcu nie wchodziłaby poprawka nr 37.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Ja może odczytam. Poprawki 1–8, 10–18, 20–23, 26, 29–36 oraz 38 i 39.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorJacekPędzisz">38 i 39, tak dokładnie. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Jakie jest stanowisko rządu w sprawie tej propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMFLeszekSkiba">Pozytywne, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pozytywne. Proszę państwa, w związku z oceną charakteru tych poprawek i propozycją Biura Legislacyjnego chciałbym zapytać, czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia wymienionych przed chwilą poprawek – może powtórzę dla formalności – 1–8, 10–18, 20–23, 26, 29–36, 38 i 39? Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tych poprawek? Pan poseł Jarosław Urbaniak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Dziękuję, panie przewodniczący. Nie tyle sprzeciw, ile chciałbym zapytać o poprawkę nr 1, która mówi, że w art. 1 w pkt 2 skreśla się lit. d). W lit. d) znajdujemy dwie definicje – hybrydowej instytucji pieniądza elektronicznego i hybrydowej instytucji płatniczej. Chciałbym się zapytać, gdzie w tej ustawie po likwidacji tych dwóch definicji, po tej zmianie będziemy mieli określone, jak rozumieć te dwie rzeczy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję, panie pośle. Czy pan minister lub... Bardzo proszę pana dyrektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#NaczelnikWydziałuSystemówiUsługPłatniczychwDepartamencieRozwojuRynkuFinansowegoMinisterstwaFinansówPawełBułgaryn">Generalnie konkluzja była taka, że to jest definicja, która nic nie wnosi, ponieważ to jest definicja, która po prostu jest później w dalszej części. Ona ma po prostu charakter pozorny i wszędzie tam, gdzie w ustawie ujęte jest to sformułowanie, ona się pojawia. Ta definicja ma charakter pozorny. Stwierdzono, że ona jest po prostu zbędna – zbędnie przeładowuje katalog, słowniczek pojęć ustawowych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Poprosiłabym pana dyrektora, nawiązując do pytania pana posła Urbaniaka, o wskazanie, gdzie mamy te dwie definicje. Gdzie one są zawarte? Poprosimy o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorJacekPędzisz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, gwoli doprecyzowania i wyjaśnienia. Te definicje w wyniku prac nad projektem ustawy, w wyniku dokonywanych różnych zmian, również propozycji w uzgodnieniu ze stroną rządową, zostały sformułowane w taki sposób w ostatecznym kształcie, że odpowiadają treści przepisów obecnie obowiązujących. Stąd te zmiany są oczywiście zbędne, ponieważ tworzyłyby taki sam przepis jak obecnie obowiązujący. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Zatem mogę jeszcze raz powtórzyć pytanie: czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tej grupy wymienionych poprawek? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Poprawki zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pozostały nam odrębne poprawki. Pierwszą jest poprawka nr 9. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 9?</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Poprawka nr 19. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 19?</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Poprawka nr 24. Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LegislatorJacekPędzisz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Z poprawką 24 łączy się również poprawka 25 i 27. One mają charakter dostosowawczy w stosunku do przepisów wprowadzających tak zwaną konstytucję dla biznesu – Prawo przedsiębiorców. Stąd te poprawki proponujemy rozpatrywać łącznie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Powtórzę, poprawka 24, 25 i 27 będą omawiane łącznie. Czy rząd ma uwagi do tej propozycji? Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawek 24, 25 i 27 łącznie? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Poprawki zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Poprawka 37. Czy jest sprzeciw? Pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">A czy poprawka nr 33 została już rozpatrzona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Łącznie, bo od 29 do 36.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełJanSzewczak">Teraz poprawka nr 37.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czyli wracamy. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 37?</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pozostała nam jeszcze do rozpatrzenia poprawka nr 28. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 28?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Czy mogę zadać jedno pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pytanie pani przewodniczącej. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Poprosiłabym jednak o wytłumaczenie tego, że Komisja Nadzoru Finansowego będzie informowała, że ten przypadek, który jest zapisany albo który ocenia, jest szczególnie skomplikowany. To określenie „przypadek szczególnie skomplikowany” rodzi pewne konsekwencje. Poprosiłabym jednak o wyjaśnienie tej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo proszę, panie ministrze albo panie dyrektorze, o ustosunkowanie się do tych uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#GłównyspecjalistadosprawrozwojurynkufinansowegowZespoledoSprawSystemuPłatniczegowDepartamencieRozwojuRynkuFinansowegoMinisterstwaFinansówMichałKwiatkowski">Cel poprawki jest taki, żeby zapewnić bezpieczeństwo prawne podmiotów. Chodzi o to, że... Tak, bezpieczeństwo legislacyjne. Chodzi o to, żeby podmioty wiedziały, czy ich przypadek będzie uznany jako właśnie szczególnie trudny, i żeby mogły się przygotować, ile czasu będą oczekiwały na interpretację Komisji. To jest więc przepis jak najbardziej pozytywny dla firm, które występują do KNF o wydanie tej interpretacji, ponieważ dzięki temu będą mogły wcześniej wiedzieć, po jakim czasie będą mogły się spodziewać interpretacji Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, czy ta odpowiedź wystarczy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Mam pytanie. Czy państwo rozważali albo gdzie jest zapisane, jak długi termin będzie przyznany komisji na rozpatrzenie tego szczególnie skomplikowanego wniosku, bo jeżeli mamy po stronie Komisji Nadzoru Finansowego wskazanie, że to jest szczególny sposób rozpatrywania trudnych spraw, to czy pojawia się tam ten termin, w którym podmiot będzie wiedział, jaki to jest okres na rozpatrzenie przypadku szczególnie skomplikowanego, o którym pan dyrektor mówi, że podmiot musi się przygotować do przedstawienia swoich racji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#GłównyspecjalistawDepartamencieRozwojuRynkuFinansowegoMFMichałKwiatkowski">Tak, 45 dni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy oficjalnie... Tak, pani przewodnicząca jest usatysfakcjonowana. Dziękuję bardzo. Proszę państwa, omówiliśmy wszystkie poprawki, a tym samym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu. Pozostaje nam jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. A, przepraszam, została jeszcze poprawka nr 28.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełJanSzewczak">38.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Nie, 28.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełJanSzewczak">28 czy 38?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">28.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełJanSzewczak">28, przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 28?</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Poprawka nr 28 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu z druku nr 2455.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. Ustalimy tylko, kto był poprzednio posłem sprawozdawcą. Zgłaszam pana posła, pana przewodniczącego Jana Szewczaka, żeby po raz kolejny był posłem sprawozdawcą w imieniu Komisji. Czy jest sprzeciw? Czy pan poseł się zgadza? Zgadza się.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję – wybraliśmy posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Na tym kończę posiedzenie Komisji. Dziękuję państwu. Do widzenia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>