text_structure.xml 75.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSośnierz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Porządek dzisiejszego spotkania obejmuje zaopiniowanie zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia w roku 2009 i zaopiniowanie projektu planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2010.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSośnierz">Witam serdecznie podsekretarza stanu, pana Cezarego Rzemka, prezesa i przedstawicieli Narodowego Funduszu Zdrowia oraz przedstawicieli organizacji związkowych – panią przewodniczącą Ochman i inne osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSośnierz">Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego porządku dziennego. Panie ministrze, proszę o omówienie zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2009.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#CezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, przekażę głos dyrektorowi w Narodowym Funduszu Zdrowia w celu przedstawienia zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DariuszJarnutowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia zwraca się z wnioskiem o zaopiniowanie projektu zmiany planu finansowego Funduszu na rok 2009. Obowiązujący plan finansowy na rok 2009 był zatwierdzony przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów w dniu 18 września 2008 r. i dotychczas został czterokrotnie zmieniony w trybie art. 124 ust. 1 i 2, czyli po zasięgnięciu opinii Komisji Zdrowia i Komisji Finansów Publicznych oraz Rady Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DariuszJarnutowski">Przesłanką do dokonania zmiany planu finansowego Funduszu na rok 2009 jest zabezpieczenie w budżecie państwa na rok 2010 środków na realizację zadania, o którym mowa w art. 97 ust. 3 pkt 2a, 3 i 3b, w kwocie niższej niż ujęta w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2009. Na etapie tworzenia planu pierwotnego roku 2009 Narodowy Fundusz Zdrowia nie miał informacji o środkach, jakie będą zabezpieczone w ustawie budżetowej, w związku z czym środki te zostały zabezpieczone w kwocie wyższej i zachodzi konieczność ich skorygowania do poziomu odpowiadającemu budżetowi państwa.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#DariuszJarnutowski">Przedmiotem zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia jest zmniejszenie przychodu netto z działalności o kwotę 16.453 tys. zł, zmniejszenie kosztów świadczeń zdrowotnych w planie finansowym centrali o kwotę 3828 tys. zł – dotyczy to świadczeń udzielanych poza granicami kraju za zgodą prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia oraz zmniejszenie planowanych kosztów finansowych w planie łącznym Funduszu o kwotę 12.625 tys. zł. To wszystkie nasze zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję za informację. Otwieram dyskusję na temat zmiany planu finansowego. Czy są pytania ze strony posłów? Proszę, pan poseł Sopliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AleksanderSopliński">Mam następujące pytanie. Mamy za sobą koniec czerwca, jest już lipiec – o ile zmniejszyły się globalnie wpływy do Narodowego Funduszu Zdrowia w pierwszym półroczu 2009 r., w podziale na wpływy z ZUS-u i KRUS-u? Czy się zmniejszyły, i o ile? Z pewnością się zmniejszyły – takie są informacje prasowe – ale chciałbym wiedzieć, o jaką wielkość. Proszę o podanie konkretnych kwot. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę o odpowiedź, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JacekPaszkiewicz">Panie przewodniczący, panie pośle, nie mamy jeszcze informacji na temat spływu składki za 6 miesięcy, dlatego też możemy dysponować tylko informacjami na temat spływu składki za 5 miesięcy. Zatem, przychody za 5 miesięcy – biorąc pod uwagę 1/5 planu przychodów – są niższe o ponad 617.000 tys. zł. Natomiast, biorąc pod uwagę trend, który – jak państwo świetnie wiedzą – jest niższy w pierwszej połowie roku – jest to minus 170.000 tys. zł, przy czym większość z tych kwot to są ubytki w składce z KRUS-u.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę bardzo, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BeataMałeckaLibera">Chciałabym zapytać pana prezesa, jak państwo planują pokrycie nadwykonań na ten rok, i co z planowanymi zabiegami typu przeszczepy, które są finansowane od 1 lipca przez Narodowy Fundusz Zdrowia? Dodam, że szczególnie mnie to interesuje dlatego, że jestem z województwa śląskiego, gdzie – jak wynika z moich informacji – przeszczepów dla pacjentów z całej Polski robi się 50%. Dochodzi do tego jeszcze problem migracji, czyli wykonywania przeszczepów u pacjentów spoza Śląska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejSośnierz">Pan poseł Hoc, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#CzesławHoc">Dziękuję, panie przewodniczący. Rzeczywiście, jest to przykra informacja, że w tak kryzysowej sytuacji jednak zmniejszamy Narodowy Fundusz Zdrowia. Szczerze mówiąc, współczuję panu prezesowi, bo dokonujemy cięć na kwotę ponad 16.000 tys. zł wobec pewnych zobowiązań. W związku z tym chciałbym, żeby pan prezes odpowiedział na pewne pytania.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#CzesławHoc">Wiemy – jak pan prezes powiedział – że jest deficyt w Narodowym Funduszu Zdrowia w wysokości 617.000 tys. zł. Wiemy również, że Unia Europejska dopomina się o 570.000 tys. zł z tytułu przepisów o koordynacji. Od 1 lipca 2009 r. przeszło do Narodowego Funduszu Zdrowia finansowanie pewnych procedur wysokospecjalistycznych, takich jak przeszczep szpiku, trzustki i nerki. Z proponowanej zmiany planu finansowego dowiadujemy się również, że zmniejszają państwo środki na refundację leków, bodajże o 4000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#CzesławHoc">Jak w związku z tym dadzą sobie państwo radę? Jak pan planuje to rozłożyć i skoordynować, tym bardziej, że – jak powiedziała pani minister Kopacz – nadwykonania za 2008 r. na pewno zostaną zapłacone?</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#CzesławHoc">Chciałbym także zapytać o „Narodowy program ochrony zdrowia psychicznego”, który przyjęliśmy w ubiegłym roku. W tym roku miały być pieniądze. Ten program już działa. Czy są na to środki? Na razie to wszystko. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę o udzielenie odpowiedzi, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JacekPaszkiewicz">Odnosząc się do pytania pana posła, chciałbym powiedzieć, że ta zmiana planu finansowego Funduszu nie pociąga za sobą żadnych skutków, jeśli chodzi o plany finansowe, zarówno przychodowe, jak i kosztowe, oddziałów wojewódzkich. Tak więc, nie ma żadnych skutków tych zmian. Natomiast jeśli chodzi o należności wobec Unii Europejskiej, jest to kwota około 590.000 tys. zł – to są zobowiązania i łączne roszczenia od 2004 r. Około połowa tej kwoty jest już zapłacona. Tak więc, nie musimy wydatkować całej tej kwoty. Zresztą posiadamy rezerwę na koordynację, czyli na świadczenia zdrowotne, która jest aktualnie aż nadto wystarczająca, żeby regulować bieżące wydatki.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli chodzi o rezerwy, jakimi dysponujemy, mamy przede wszystkim rezerwę ogólną w wysokości ponad 500.000 tys. zł. Myślę, że wkrótce będzie trzeba doprowadzić do jej uruchomienia w celu zabezpieczenia deficytu powstałego w spływie składki. Dysponujemy również na dzisiaj niepodzielonym wynikiem finansowym za rok 2008. Przeznaczenie tego wyniku finansowego jest zależne od opinii Ministra Finansów i Rady Narodowego Funduszu Zdrowia. W zależności od tego, jakie będą te opinie, tak będzie on dystrybuowany – w całości lub w części trafi na pokrycie kosztów świadczeń, a jednocześnie będzie mógł posłużyć do zapłaty nadwykonań.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli chodzi o świadczenia związane z przeszczepami, to wszystkie oddziały wojewódzkie zameldowały, że nie mają na dzisiaj problemu ze sfinansowaniem tychże świadczeń – zostały one wprowadzone jako świadczenia nielimitowane, tak, że mają szansę być płacone zgodnie z wykonaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#CzesławHoc">Jeszcze pytałem o refundację leków. Jest to ważne, tym bardziej, że w Polsce współczynnik współpłacenia przez pacjenta jest bardzo wysoki – praktycznie co czwarty pacjent odchodzi od okienka aptecznego nie realizując recepty. W tej sytuacji zdjęcie środków z refundacji leków budzi niepokój. Proszę odpowiedzieć na to pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JacekPaszkiewicz">Panie pośle, nie ma zmiany w kwocie na refundację leków. Tam się nic nie zmienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Proszę bardzo, pan poseł Sprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#LechSprawka">Panie przewodniczący, panie prezesie. W październiku pan minister Twardowski, odpowiadając na interpelację w sprawie algorytmu podziału środków między oddziały wojewódzkie, napisał, że w Ministerstwie Zdrowia planuje się powołanie roboczego zespołu z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia oraz Narodowego Funduszu Zdrowia w celu analizy dotychczasowego funkcjonowania algorytmu, i że po przeprowadzeniu prac przez ten zespół możliwe będzie przedstawienie szczegółowego stanowiska w przedmiotowej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#LechSprawka">Natomiast podczas pobytu w kwietniu tego roku w Lublinie pani minister Kopacz powiedziała: „Chcemy odstąpić od algorytmu – będzie to, oczywiście, wymagać zmiany ustawowej – i podzielić pieniądze w całej Polsce tak, aby trafiały na każdego pacjenta dokładnie w takiej proporcji, w takich przelicznikach, jakie obowiązują w tej chwili w podstawowej opiece zdrowotnej”. W kontekście projektu planu finansowego na 2010 r. pytam, czy ten zespół roboczy zakończył prace. Jakie są ewentualne sugestie tego zespołu i co z zapowiedzią pani minister Kopacz? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Pan poseł Katulski prosi o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JarosławKatulski">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam dwa krótkie pytania do pana prezesa. Po pierwsze: czy są zagwarantowane środki – i czy to jest pewne do końca 2009 r. – na sfinansowanie umów zawartych prze Narodowy Fundusz Zdrowia? To jest pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JarosławKatulski">Drugie pytanie dotyczy nadwykonań i zysku za rok 2008, bo my, oczywiście, przyczailiśmy się trochę przez poprzednie lata, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia z roku na rok miał coraz wyższe przychody, że na świadczenia zdrowotne mogły być przeznaczane większe wydatki, a świaczeniodawcy raczej świadomie nadużywali tego mechanizmu udzielając tych świadczeń – więcej, wiedząc prawie na pewno, że uzyskają nieco wyższe kwoty. Chciałbym wiedzieć, jaki ewentualnie procent dzisiaj monitorowanych tak zwanych nadwykonań pan prezes byłby w stanie sfinansować, jeśli cały zysk mógłby przeznaczyć na te nadwykonania? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę o odpowiedź, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JacekPaszkiewicz">W kwestii algorytmu nie będę się wypowiadać, bo jest to dziedzina Ministra Zdrowia. Jeśli chodzi o zagwarantowane środki, to, proszę państwa, są one zagwarantowane w planie przychodów Narodowego Funduszu Zdrowia. Natomiast nie mamy żadnej gwarancji, że ten plan przychodów będzie zrealizowany. Nie ma więc gwarancji, że wszystkie środki finansowe spłyną zgodnie z prognozą. Jak widać dzisiaj, nie spływają zgodnie z prognozą. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę wielkość Funduszu zapasowego i rezerw, na dzisiaj nie widzę zagrożenia w postaci utraty płynności finansowej przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Myślę, że do tego zmierzało pytanie pana posła.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli chodzi o nadwykonania, to nie mamy jeszcze informacji za pełne pół roku nadwykonań, bo dopiero w tej chwili umowy za czerwiec są rozliczane w oddziałach wojewódzkich. Będziemy dysponować taką informacją dopiero po 20 lipca. Natomiast chciałbym powiedzieć, że obok problemu nadwykonań istnieje również problem niewykonań, różnie rozłożonych w różnych rodzajach świadczeń i województwach. Per saldo, w tej chwili w Polsce byłoby około 970 mln nadwykonań, po odjęciu niewykonań. Czyli, biorąc pod uwagę całość zysku netto z roku 2008, moglibyśmy, oczywiście, zapłacić za nie wszystkie. Powstaje jednak pytanie, czy taka możliwość będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSośnierz">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Jeszcze raz pan poseł Sprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LechSprawka">Wobec braku odpowiedzi na moje pytanie ze strony pana prezesa, korzystając z obecności pana ministra, poproszę o odpowiedź pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSośnierz">Pan minister właśnie chciał na to pytanie odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#CezaryRzemek">Szanowni państwo, oczywiście – tak jak pani minister Kopacz powiedziała – zespół pracuje. Aktualnie podejmiemy decyzję o tym, jakie de facto środki będą przeznaczone w planie na rok 2010. Wówczas zespół podejmie dalszą pracę, ponieważ trzeba pamiętać, że obowiązuje art. 118 ust. 4, który mówi, że pieniądze przekazane w planie na 2010 r. nie mogą być niższe niż wysokość kosztów finansowania świadczeń opieki zdrowotnej dla danego oddziału w roku poprzednim. Zatem, dalsze prace nad algorytmem będą się mogły odbywać po zatwierdzeniu dzisiejszego punktu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję za odpowiedź. Jeszcze pani przewodnicząca Streker-Dembińska prosiła o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Chciałabym uzyskać jednoznaczną odpowiedź. W tej chwili pracujemy nad dokumentem dotyczącym korekty zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2009 r., czyli planem po zmianach, i odnosimy się do planu na 2009 r. Natomiast nie mamy tu śladu, chociażby projekcji wykonania tego planu. To, z jednej strony. Natomiast z drugiej strony – sięgając do następnego dokumentu – składka na rok 2010 jest w granicach 55.000.000 tys. zł, 53.000.000 tys. zł wynosi składka należna. W związku z tym mam pytanie. Budując plan finansowy na rok 2010 opierają się państwo na planie finansowym na rok 2009. Natomiast znajdujemy się w wyjątkowej sytuacji, w której dochody państwa, niestety, w związku z kryzysem, nie odpowiadają tym planom. Czy pan prezes jest w stanie w szerokim zakresie odnieść się do ewentualnego wykonania tego planu, chociażby za pół roku? Pytam, ponieważ my praktycznie odnosimy się do wielkości papierowych, zawieszonych w próżni. Łatwiej byłoby analizować ten plan, i plan na 2010 r., jednak w odniesieniu do jakiejś projekcji wykonania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSośnierz">Pan prezes już o tym mówił, ale proszę jeszcze uzupełnić tę wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JacekPaszkiewicz">Plan na 2010 r. nie opiera się na planie na 2009 r. Nie ma takiej chronologii ani sekwencji zdarzeń. Natomiast rozumiem, że chodziło pani poseł o prognozę przychodów w 2009 r. Zatem – jak powiedziałem – mamy informację po pięciu miesiącach 2009 r. w związku z tym mogę tylko powiedzieć, że składka jest poniżej planu. Jeśli więc chodzi o wykonanie, jest sytuacja, w której mamy na dzisiaj zdecydowany problem ze spływem składki, w kwotach, które tutaj przytoczyłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Proszę, pani poseł Janowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ZdzisławaJanowska">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie prezesie, myślę, że pan nie może mówić, że pan jeszcze czegoś nie wie, kiedy my dzisiaj nowelizujemy budżet i dzisiaj lub jutro będziemy ostatecznie głosować nad zmniejszeniem lub zwiększeniem środków w budżecie. Natomiast pan udziela odpowiedzi enigmatycznej mówiąc, że nie wie, czy nadwykonania będą zapłacone. Pan musi wiedzieć i powiedzieć nam to dzisiaj, żebyśmy mogli uspokoić nastroje w szpitalach. Pan powiedział, że nadwykonania sięgają olbrzymiej kwoty, niemal miliarda złotych. My musimy od pana się dowiedzieć, jak pan ten miliard złotych osiągnie, z kim pan rozmawiał, bo na ostatnim posiedzeniu Komisji Zdrowia również padały enigmatyczne wypowiedzi na temat planu „B” i braku porozumienia między panią minister Kopacz a panem Ministrem Finansów. Proszę więc nam mówić prawdę albo przyznać, że jest pan bezbronny wobec posunięć Ministerstwa Finansów. Nie wiem, co pan może powiedzieć. Natomiast prasa donosi więcej, aniżeli państwo mówią – że zamierzacie uruchomić tak zwaną żelazną rezerwę z lat wcześniejszych. Narodowy Fundusz Zdrowia miał bardzo dużo pieniędzy, które lokował na kontach, rosły procenty. Z roku na rok rosły te fundusze. W związku z tym była mowa o tym, że sięgną państwo do tej „żelaznej” rezerwy.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ZdzisławaJanowska">Następna kwestia. Z powodu braku środków zatrzymaliście roczne programy leczenia chorób nieuleczalnych – mam na myśli tragedię ludzi chorych na stwardnienie rozsiane, którzy zostali pozbawieni środków na leczenie. To leczenie się skończyło. Są to ludzkie tragedie. Takich programów leczenia chorób jest znacznie więcej. Niech więc pan łaskawie otwarcie powie – bo pan jest królem finansów dla szpitali – co będzie dalej. Przecież pan doskonale się orientuje, że jest zupełna zapaść w tym zakresie, a szpitale wciąż czynią wszystko, żeby zawierać takie kontrakty, które będą się opłacać. Znowu powiem o Łodzi i o Centrum Zdrowia Matki Polki, gdzie robi się wszystko, aby kosztem dziecka kontraktować usługi dla osób starszych, nie zabezpieczając podstawowych potrzeb zdrowotnych małych pacjentów. Ja w tej sprawie złożyłam doniesienie do prokuratury. Proszę więc niczego nie owijać w bawełnę albo powiedzieć, że nie uzyskał pan porozumienia z rządem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, zgłasza się pani przewodnicząca Ochman.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MariaOchman">Dziękuję, panie przewodniczący. Pozwolę sobie zapytać, korzystając z okazji, że są na sali obecni co najmniej dwaj prezesi Narodowego Funduszu Zdrowia – były i obecny – czy mogliby panowie – były pan prezes i obecny pan prezes – powiedzieć, w jakim okresie zwyczajowo dzielone były niewykorzystane zeszłoroczne środki z rezerwy, czyli rok do roku, i w jakiej wysokości? Czy zechciałby pan, panie prezesie, to powtórzyć, bo umknęło nam to?</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#MariaOchman">Jeszcze jedno pytanie. Powiedział pan, panie prezesie, że musi to zaopiniować Rada Narodowego Funduszu Zdrowia, a także Minister Zdrowia. Z tego, co wiemy, wynika, że posiedzenie Rady Narodowego Funduszu Zdrowia było wczoraj. Czy Rada już opiniowała ten podział, czy będą państwo ten stan rzeczy dalej przedłużali? Jeśli można, chciałabym zapytać pana przewodniczącego o to, jak było w poprzednich latach odnośnie do podziału środków z rezerwy. Jesteśmy tym bardzo zaniepokojeni i nie ukrywamy, że jako przedstawiciele pracowników chcielibyśmy wiedzieć, kiedy te środki i w jaki sposób zostaną podzielone, bo to jest duży problem – zmiana algorytmu to jest osobna sprawa. Potrzebujemy chociaż minimum informacji, które pan prezes może nam tu przekazać, aby najbliższe tygodnie mogły być w miarę spokojne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejSośnierz">Zanim pan prezes udzieli odpowiedzi, powiem, że wynik poprzedniego roku można było rozdysponowywać po czerwcu, czyli w lipcu trzeba było przystępować do zmiany planu. Pieniądze efektywnie trafiały do szpitali we wrześniu, bo taka była procedura, ale w lipcu trzeba ją było rozpoczynać. Mamy właśnie lipiec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JacekPaszkiewicz">Rozmawiamy o funduszu zapasowym i o rezerwie ogólnej. Rezerwa ogólna jest czymś zupełnie innym niż fundusz zapasowy. Rezerwa ogólna to 1-procentowy odpis z przychodu składek, i to jest inny temat.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#JacekPaszkiewicz">Jeżeli chodzi o fundusz zapasowy i przeznaczenie wyniku finansowego, tak jak pan poseł Sośnierz powiedział, procedura jest następująca. Dopiero po przyjęciu sprawozdania finansowego za rok ubiegły Rada Narodowego Funduszu Zdrowia może wystąpić do Ministra Finansów i do Ministra Zdrowia o wydanie opinii w celu przeznaczenia wyniku finansowego z roku ubiegłego. Rada wystąpiła do Ministra Finansów i Ministra Zdrowia. Minister Zdrowia wydał pozytywną opinię, a Minister Finansów jeszcze się nie ustosunkował. Dlatego, pani poseł, ja nie wiem, co odpowie Minister Finansów. Gdybym był Ministrem Finansów, to bym wiedział, ale nie jestem, więc przykro mi – nie mogę odpowiedzieć za Ministra Finansów w tej kwestii. Rada na następnym posiedzeniu zadecyduje o przeznaczeniu tego wyniku finansowego na fundusz zapasowy, a potem prezes zadecyduje o tym, jaką część funduszu zapasowego, i w jaki sposób, przeznaczy na ewentualne finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej – chociaż pierwszeństwo ma pokrycie strat z lat ubiegłych, ale tych strat, jak wszyscy wiemy, nie było. Natomiast z całą pewnością nie cały fundusz zapasowy zostanie wykorzystany na świadczenia zdrowotne. Dlaczego? Dlatego, że część funduszu zapasowego będzie nam potrzebna w roku 2010 na pokrycie luki w przychodach składek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Czy ktoś z państwa jeszcze ma pytania? Pani poseł Janowska, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ZdzisławaJanowska">Panie prezesie, niech pan łaskawie powie o nadwykonaniach. Czy pan przewiduje ich pokrycie z rezerwy – jeśli pan Minister Finansów wyrazi zgodę – czy z innego źródła? Z czego będą pokryte nadwykonania i kiedy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JacekPaszkiewicz">Nie, pani poseł, nie z rezerwy. Rezerwa do tego nie służy. Nie będą z rezerwy pokrywane żadne świadczenia. Na pewno. Będzie natomiast przeznaczona część wyniku finansowego za rok 2008 – nie wiem jaka, być może, całość – na pokrycie kosztów świadczeń. Nie na nadwykonania, bo nie są one żadną kategorią ekonomiczną ani kategorią w planie finansowym, tylko na pokrycie kosztów świadczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ZdzisławaJanowska">Rozumiem, że to jest to samo. Nazywa pan to świadczeniami, a nam chodzi o nadwykonania, czyli w ramach świadczeń ponadlimitowanych. My mówimy o nadwykonaniach, a pan to nazywa świadczeniami nadlimitowanymi. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JacekPaszkiewicz">Pani poseł, świadczenia nielimitowane czy nadwykonania nie są żadnym zobowiązaniem Narodowego Funduszu Zdrowia, nie stanowią więc żadnej kategorii samej w sobie, na którą można byłoby przeznaczyć środki finansowe. Przeznaczenie środków finansowych jest zawsze jedno – na koszty świadczeń. Dyrektorzy oddziałów wojewódzkich dystrybuują w swoim planie finansowym te środki w zależności od potrzeb. Ja nie wiem, czy dyrektorzy uznają pierwszeństwo nadwykonań, czy będą mieć lukę, na przykład, w refundacji leków i przeznaczą to na zwiększenie refundacji, czy, na przykład, wydadzą te środki w części na transplantologię. To są decyzje na szczeblu regionalnym. Nie można więc powiedzieć, że a priori przeznacza się jakieś środki na nadwykonania, bo takiej możliwości prawnej ani finansowej nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#ZdzisławaJanowska">Przepraszam bardzo, ale chcę uzyskać ostateczną odpowiedź. Rozumiem, że może być sytuacja taka, że nadwykonania, w potocznym rozumieniu, nie będą zapłacone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejSośnierz">Panie prezesie, proszę odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JacekPaszkiewicz">Pani poseł, przeznaczenie środków finansowych to jest decyzja na poziomie oddziałów wojewódzkich. Jeżeli dyrektor takie środki finansowe, poza zawartymi umowami, będzie posiadał, to będzie mógł je przeznaczyć adekwatnie na zwiększenie umów, a tym samym pokryje część, czy całość nadwykonań, które będą możliwe do zapłacenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję za udzielone odpowiedzi. Zamykam dyskusję. Przedstawię państwu projekt opinii, nad którym za chwilę będziemy głosować.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#AndrzejSośnierz">„Komisja Zdrowia na posiedzeniu w dniu 17 lipca 2009 r. rozpatrzyła wniosek prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 10 lipca 2009 r. dotyczący projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2009. Komisja Zdrowia, zgodnie z artykułami...” itd. „...ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pozytywnie opiniuje projekt zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2009, przedstawiony we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#AndrzejSośnierz">Kto z państwa jest za tym wnioskiem? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał o głosu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MariaTaurogińskaKopeć">23 głosy – za, brak przeciwnych, 2 wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. W takim razie przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego – zaopiniowania projektu planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2010.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#AndrzejSośnierz">Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#CezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Jeśli można, proszę o przedstawienie projektu przez dyrektora w Narodowym Funduszu Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę bardzo. Panie dyrektorze, proszę przedstawić projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#DariuszJarnutowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, projekt planu finansowego na rok przyszły opracowuje prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, z tym, że, zgodnie z art. 120 ust. 6, podstawą do sporządzenia projektu planu finansowego są prognozy przychodów i kosztów na kolejne 3 lata oraz projekty planów finansowych przekazanych przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich. W związku z powyższym, projekt planu finansowego na rok 2010 sporządzono na podstawie prognozy przychodów na lata 2010–2012 oraz prognozy kosztów na lata 2010–2012 i projektów planów finansowych dyrektorów oddziałów. Zgodnie z art. 118 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, plan musi być zrównoważony w zakresie przychodów i kosztów. W planie wyodrębnia się wysokość planowanych kosztów dla centrali, w tym kosztów finansowania działalności centrali, oraz rezerwy na koszty realizacji zadań wynikających z przepisów o koordynacji oraz planowane koszty poszczególnych oddziałów wojewódzkich Funduszu, w tym koszty finansowania poszczególnych oddziałów, rezerwę na koszty świadczeń udzielonych w ramach migracji ubezpieczonych i łącznych przychodów i kosztów Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#DariuszJarnutowski">Projekt planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia sporządzono zgodnie ze wzorem planu finansowego Funduszu określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia, z późniejszymi zmianami. Przy sporządzaniu projektu planu finansowego na 2010 r. w zakresie ustalenia prognozowanych przychodów na rok następny, wykorzystano dane o prognozowanych wskaźnikach makroekonomicznych uzyskane z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz z Ministerstwa Finansów, to jest wskaźniki zgodne z założeniami do projektu budżetu państwa na rok 2010.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#DariuszJarnutowski">Przedstawiony projekt planu finansowego zakłada ustalenie przychodów Funduszu w roku 2010 w wysokości 58.982.761 tys. zł, na które składają się: składki na ubezpieczenie zdrowotne bieżące i z lat ubiegłych w wysokości. 53.356.228 tys. zł, planowane przychody wynikające z przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, dotyczące rzeczowych świadczeń leczniczych wykonanych dla obywateli UE/EFTA na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w wysokości 67.600 tys. zł, dotacje z budżetu państwa na realizację zadań, o których mowa w art. 97 ust. 3 pkt 2a, 3 i 3b ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, uwzględniające koszty administracyjne w wysokości 79.900 tys. zł, dotacje z budżetu państwa na realizację zadań zespołów ratownictwa medycznego w wysokości 1.730.500 tys. zł, pozostałe przychody w wysokości 2.736.803 tys. zł oraz przychody finansowe w wysokości 11.730 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#DariuszJarnutowski">W projekcie planu finansowego na rok 2010 przyjęto przychody w wysokości ujętej w prognozie przychodów na lata 2010–2012, jednakże, z uwagi na prognozowane zmniejszenie w roku 2010 przychodów ze składki na ubezpieczenie zdrowotne w porównaniu z dochodami z tego tytułu ujętymi w planie finansowym na rok 2009, wynikające z pogorszenia sytuacji makroekonomicznej kraju, przy ustabilizowanej wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne na poziomie 9% podstawy wymiaru składki, a także konieczność zbilansowania w planie finansowym przychodów i kosztów, środki w wysokości odpowiadającej funduszowi zapasowemu Narodowego Funduszu Zdrowia utworzonemu z wyników finansowych za lata 2005–2007 w wysokości 2.733.246 tys. zł. Na rok 2010 planuje się wzrost przychodów Narodowego Funduszu Zdrowia o 2,5% w stosunku do pierwotnego planu Narodowego Funduszu Zdrowia n 2009 r., wynikający w głównej mierze z uwzględnienia środków odpowiadających wartości wyżej wymienionego funduszu zapasowego.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#DariuszJarnutowski">Jak już wspomniałem, plan jest zbudowany w układzie przychodowo-kosztowym, tak więc planowane na 2010 r. koszty Funduszu w wysokości 57.982.761 tys. zł składają się z następujących pozycji: koszty poboru i ewidencjonowania składek w wysokości 105.317 tys. zł, obowiązkowy odpis na rezerwę ogólną w wysokości 531.562 tys. zł i kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w wysokości 54.593.311 tys. zł – głównej pozycji planu finansowego – w tym, w oddziałach wojewódzkich Funduszu, w wysokości 54.166.081 tys. zł, co stanowi o 2,9% więcej niż w pierwotnym planie finansowym na 2009 r. Pozostałe elementy, to: koszty realizacji zadań zespołów ratownictwa medycznego w wysokości odpowiadającej planowanej dotacji w kwocie 1.730.500 tys. zł, koszty administracyjne w wysokości 637.000 tys. zł, pozostałe koszty w wysokości 307.000 tys. zł i koszty finansowe w kwocie 76.351 tys. zł. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję za przedstawienie informacji. Czy pan minister chciałby coś do tego dodać? Nie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#AndrzejSośnierz">Otwierając dyskusję, skorzystam z okazji, że jestem przy głosie. Chciałbym przede wszystkim skomentować projekt, ale z tego komentarza zrodzą się też pewne pytania do pana prezesa dotyczące przedstawionego planu.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#AndrzejSośnierz">Przede wszystkim, przyjęte wskaźniki, które przychodzą z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, wskazują na to, że spodziewamy się niższego zatrudnienia i dużego wzrostu bezrobocia, bo przychód na osoby bezrobotne wzrasta o 179%. Tak więc, w tym zakresie przewidują państwo znaczny wzrost, i pewnie tak będzie, bo – jak rozumiem – opracowano to na podstawie wskaźników przekazanych przez Ministra Finansów.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#AndrzejSośnierz">Po raz kolejny pokazuje się niedogodność finansowania składek z KRUS-u poprzez przeliczanie na kwintal żyta, bo tym razem dochody głównie z tego powodu spadają do prawie 60% tegorocznych przychodów z tego tytułu. Jest to spadek o 1.175.000 tys. zł z tego powodu, że maleje cena kwintala żyta. Trzeba byłoby więc zastanowić się nad zmianą parytetu, który to powoduje. Niestety, funkcjonuje to od początku systemu ubezpieczeniowego.</u>
          <u xml:id="u-52.4" who="#AndrzejSośnierz">Trzeba również zwrócić uwagę na to, że państwo zaplanowali wysokość dotacji z budżetu państwa na ratownictwo medyczne bez względu na brak informacji z Ministerstwa Finansów. Nie wiem, czy jest legalne, żeby prezes Funduszu wstawiał kwotę w tym zakresie bez informacji z Ministerstwa Finansów. Jak rozumiem, państwo takiej informacji nie otrzymali i przyjęli taką samą kwotę, jak w roku bieżącym. Mam jednak wątpliwości, czy to jest w kompetencji prezesa Funduszu, czy nie powinien jednak oczekiwać informacji od Ministra Finansów.</u>
          <u xml:id="u-52.5" who="#AndrzejSośnierz">Chciałbym również zwrócić uwagę na to, że państwo zaplanowali koszty Funduszu tylko o 2,5% większe niż w roku ubiegłym, co oznacza, że będą one poniżej poziomu przewidywanej inflacji. Jest to więc realny spadek dochodów w zakładach opieki zdrowotnej. Rozumiem, że pan prezes nie zrobił tego z własnego widzimisię, ale to znaczy, że w przyszłym roku należy na to uważnie spojrzeć, tym bardziej, że zrezygnowali państwo z tworzenia odpisu aktualizującego składkę w nadziei na to, że tym razem ostrożna prognoza przychodów się sprawdzi. Co się jednak stanie, jeśli się nie sprawdzi – a może się tak wydarzyć – i nie będą już państwo mieć rezerwy? Czyli, żeby jako tako bilansować i ratować te finanse, zrezygnowali państwo z odpisu, który na początku roku powinien być tworzony. Jest to trochę zagranie va banque, ale jest to w związku z tym fundusz dość ryzykownie skalkulowany.</u>
          <u xml:id="u-52.6" who="#AndrzejSośnierz">Z tego wynika pytanie do pana prezesa. Czy pan prezes nie boi się tego, że przychody – jak w tym roku – będą jednak mniejsze niż przewidywane, a wtedy państwo nie będą mieli z czego zrekompensować braku przychodu?</u>
          <u xml:id="u-52.7" who="#AndrzejSośnierz">Prosiłbym o wyjaśnienie, dlaczego w kolejnych latach 2007 i 2008 – wynika to ze str. 24 – spadły koszty świadczeń zapłacone świadczeniodawcom, którzy wykonali świadczenia za granicą. Czy to zmniejszenie efektywności i rozliczeń międzynarodowych – te rozliczenia, kiedy objąłem funkcję prezesa, były na poziomie zerowym, za co odpowiedzialny był pan generał Teter, który ponownie wrócił do Funduszu – co groziło dość dużymi komplikacjami na arenie międzynarodowej, nie jest wynikiem działalności pana generała Tetera?</u>
          <u xml:id="u-52.8" who="#AndrzejSośnierz">Należy również zauważyć, że państwo planują w przyszłym roku wchłonięcie świadczeń pielęgniarskiej opieki domowej w podstawowej opiece zdrowotnej do świadczeń opieki długoterminowej. Uważam, że to jest duży błąd, ale nie będę tego tematu rozwijać. Natomiast skupię się na tym, co jest napisane na str. 27 – że mimo, iż fundusz na świadczenia jest o nieco ponad 2% większy, to ten wzrost jest przeznaczony głównie na sfinansowanie kosztów świadczeń z lat ubiegłych, świadczenia pielęgniarskie, świadczenia w podstawowej opiece zdrowotnej i refundację leków oraz pomoc doraźną, co jest poza tym budżetem. A pozostałe tytuły, czyli większość opieki zdrowotnej na nakłady na ten cel, nominalnie spadają. Czyli nie dość, że nie będziemy mieć więcej pieniędzy realnie, bo te 2% są niby wzrostem, ale realnie jest to wartość poniżej inflacji, to jeszcze na świadczenia zdrowotne – rehabilitacja 98%, leczenie szpitalne 97,6%, opieka psychiatryczna 96%, opieka ambulatoryjna 96%. Tak więc, nakładająca się na to inflacja spowoduje, że to będzie wartość na poziomie 94% roku bieżącego, przy braku rezerw. Czy nie jest to ryzykowne?</u>
          <u xml:id="u-52.9" who="#AndrzejSośnierz">Poza tym chciałbym zauważyć, że skutki wprowadzenia nowej listy leków są dla Funduszu w tym roku bardzo złe i czas byłoby, aby Ministerstwo Zdrowia wyciągnęło z tego wnioski, bo wzrost wydatków na leki w tym roku jest bardzo duży, a w przyszłym roku też to państwo przewidują – środki na leki będą wyższe o około 10%. Jeśli więc zakładamy, że na świadczenia w ogóle jest 2%, w tym na leki 10%, to jest to efekt tego, że wielkość środków na inne świadczenia spada.</u>
          <u xml:id="u-52.10" who="#AndrzejSośnierz">W 2007 r. niezapłacone nadwykonania sięgnęły 960.000 tys. zł, a w 2008 r. 418.000 tys. zł, przy znacznym wzroście budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia o 10.000.000 tys. zł w ciągu roku. Skąd ten wynik niezapłaconych nadwykonań? Oczywiście, przyjmuję to, co pan prezes tłumaczył – dokładnie wiem, o co chodzi – ale jednak stać było Fundusz na zapłacenie nadwykonań w ubiegłych latach. W 2008 r. był przyrost rzędu prawie 10.000.000 tys. zł, a w tym roku są tak duże niezapłacone nadwykonania. Dlaczego tak się stało?</u>
          <u xml:id="u-52.11" who="#AndrzejSośnierz">Tyle moich pytań odnośnie do tego projektu planu finansowego. Generalnie, oceniam, że jest to plan, który wyciska wszystkie możliwości z Funduszu. Oczywiście, wynika to z istniejącej sytuacji, bo kryzys nie jest w Polsce zjawiskiem zawinionym. Należy jednak ten plan ocenić jako dość ryzykowny, balansujący na granicy wydolności i na tyle ryzykowny, że niektóre punkty mogą się nie sprawdzić.</u>
          <u xml:id="u-52.12" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Panie prezesie, panie ministrze, oczywiście, rozumiemy trudną sytuację i to, że najprawdopodobniej w przyszłym roku nastąpi spadek z powodu zmniejszonych przychodów ze składki w Narodowym Funduszu Zdrowia. Rozumiemy również, że ten plan, który został nam przedstawiony do zaopiniowania, jest zgody z obowiązującym algorytmem. Jednak bardzo dużym niepokojem napawa nas sytuacja w województwie śląskim. Jak państwo wiedzą, dynamika nakładów na poszczególne oddziały, w przypadku Śląska, równa jest zeru. I to tylko dlatego, że z mocy ustawy nie może być mniej.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#BeataMałeckaLibera">Nie ukrywam, że głęboko wnikaliśmy w to zagadnienie, dopytywaliśmy, dlaczego tak się stało. Znamy odpowiedź, że jest to wynikiem algorytmu, a raczej jednego ze składników algorytmu, czyli dochodowości mieszkańców Śląska. Jednak patrząc na te wskaźniki i tę dynamikę rodzi się pytanie, dlaczego wyłącznie w województwie śląskim zaistniała taka sytuacja. Okazuje się, proszę państwa, że mówimy tutaj o niebagatelnej kwocie. Z wyliczeń naszego oddziału wynika, że brakuje około 476.000 tys. zł. Ta kwota nie uwzględnia nadwykonań, które powstaną w tym roku, natomiast składają się na nią: podstawowa opieka zdrowotna, gdzie koszty wzrosną o około 233.000 tys. zł, refundacja ceny leków, rezerwa na koszty świadczeń opieki zdrowotnej w ramach migracji – przypominam, że województwo śląskie w dużej części zaopatruje również sąsiednie województwa. Największy niedobór środków wynika, oczywiście, z lecznictwa szpitalnego – około 175.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#BeataMałeckaLibera">Chcę powiedzieć, że województwo śląskie to ogromna aglomeracja – liczy 5 mln mieszkańców i ponad 200 szpitali. W związku z tym obawiamy się, jak będzie wyglądać kontraktowanie, ponieważ, tak naprawdę, szpitale otrzymają mniejsze środki finansowe niż w roku bieżącym. Ten i zeszły rok – jak już tu było powiedziane – dawały nadzieję, że jeżeli będą powstawać nadwykonania, to zawsze jakieś pieniądze się znajdą. Natomiast teraz wiemy, że nie ma co mówić o pieniądzach na nadwykonania. Poza tym istnieje zagrożenie, że nie będą zabezpieczone również inne części wynikające ze świadczeń zdrowotnych.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#BeataMałeckaLibera">Szczerze mówiąc, bardzo długo zastanawialiśmy się, z czego to może wynikać. W związku z tym chciałabym zadać panu prezesowi pytanie, czy analizując tę sytuację zastanawiali się państwo nad tym, czy nie wynika to z błędnych albo niepełnych danych, jakie państwo otrzymali. Być może, należy jeszcze raz te dane zweryfikować, bo istnieje szansa – i nadzieja – że to właśnie błędne dane są kluczem do tej sprawy. Jeżeli nie, to rozumiem, że należałoby mówić o nowym algorytmie, bo nie wyobrażam sobie sytuacji, że województwo śląskie otrzyma prawie 500.000 tys. zł mniej.</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#BeataMałeckaLibera">Pan minister przed chwilą powiedział, że prace nad nowym algorytmem trwają. W związku z tym chciałabym dopytać, czy ten nowy algorytm obowiązywałby na rok 2010, czy na dłużej i prosiłabym o wstępną symulację, które województwa na tym zyskają, a które stracą. To pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-53.5" who="#BeataMałeckaLibera">Drugie pytanie właściwie pokrywa się z pierwszym. Otóż, w tabeli, która pokazuje środki na ratownictwo medyczne, ze zdziwieniem zauważyłam, że województwo śląskie wcale nie plasuje się w czołówce województw o zwiększonych nakładach. Prosiłabym pana prezesa o wyjaśnienie również tego zagadnienia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#AndrzejSośnierz">Pan poseł Sztolcman, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#GrzegorzSztolcman">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, sytuacja, o której mówiła przed chwilą pani poseł Małecka-Libera, budzi bardzo duży niepokój również we mnie jako mieszkańcu województwa śląskiego. Według informacji, jakie posiadam, ten „zerowy” wzrost wynika głównie ze spadku współczynnika dochodowości. Dziwi mnie to bardzo, dlatego że ja nie mam takich informacji, że w województwie śląskim zarobki zaczęły spadać, że jest większe niż średnie bezrobocie. Dlatego dziwię się, że współczynnik dochodowości spadł tak bardzo, że nie ma żadnego wzrostu.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#GrzegorzSztolcman">Wzmacniając głos pani poseł, chciałbym powiedzieć, że pracownicy służby zdrowia, a także pacjenci społeczności województwa śląskiego, odczytają taką informację w sposób jednoznaczny. Pracownicy – że będzie mniej pieniędzy na świadczenia zdrowotne, w związku z czym będą mniejsze zarobki, a pacjenci, którzy doskonale orientują się w finansach i problemach służby zdrowia – że będzie utrudnienie dostępu do świadczeń zdrowotnych, zwłaszcza planowych, a nawet, być może, w sytuacjach nagłych. W moim przekonaniu, spowoduje to bardzo duże problemy z podpisywaniem umów na świadczenia zdrowotne, a może nawet doprowadzić do niepokojów społecznych w województwie śląskim. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#AndrzejSośnierz">Ja również przyłączam się do tych głosów. Zresztą skierowałem do pana prezesa pytania z prośbą o odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#AndrzejSośnierz">Przy okazji powiem – mam nadzieję, że trochę dowcipnie – że tak się składa, iż największy przyrost środków występuje w województwie mazowieckim i łódzkim, czyli tam, skąd są prezes i wiceprezes Funduszu, a największy spadek – w województwie śląskim, gdzie jest były wiceprezes. Jest to pewnie zbieżność przypadkowa, ale i w ten sposób można było na to spojrzeć. Jednak nie o to chodzi. Panie prezesie, bardzo prosimy o przekazanie danych wyjściowych, bo one wydają się niewiarygodne, szczególnie odnośnie do przychodowości ludności województwa śląskiego – to jest po prostu niemożliwe. Te dane skądś pochodzą i będziemy je weryfikować. Proszę o odpowiedź, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JacekPaszkiewicz">Panie przewodniczący, chciałbym sprostować, że jestem mieszkańcem Pomorza. Natomiast, jeśli można, odniosę się do sytuacji Śląska.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#JacekPaszkiewicz">Rzeczywiście, biorąc pod uwagę zastosowany algorytm, Śląsk jest w bardzo trudnej sytuacji jako jedyne województwo, które – jak powiedział pan poseł – ma „zerowy” wzrost. Największe straty w tym algorytmie są spowodowane włączeniem do algorytmu danych o przeciętnym miesięcznym dochodzi na jedną osobę. Otóż, w tym celu posłużyliśmy się danymi z Głównego Urzędu Statystycznego, które są powszechnie dostępne i sprawdzalne. Mogą więc państwo to skonfrontować, że, niestety, w województwie śląskim w roku 2007 po raz pierwszy przeciętny miesięczny dochód na jedną osobę był niższy niż średnia krajowa. To nie o to chodzi, że spadły płace, tylko o to, że gdzieś indziej rosną one bardziej dynamicznie. W porównaniu z Mazowszem, gdzie płace wzrosły średnio rok do roku o ponad 15%, na Śląsku wzrosły o około 7%, a więc dwukrotnie mniej. Jest to oczywiście dość istotny element, który mocno wpływa na kształtowanie się wyniku, jaki mamy w tej chwili w postaci prognozy planu finansowego. Również spadek liczby ubezpieczonych, który związany jest z ujemnym przyrostem demograficznym i prawie w 1/3 dotknął Śląska, wpłynął na te środki finansowe.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#JacekPaszkiewicz">Jeżeli chodzi o ratownictwo medyczne, to są dwie kwestie. Pierwsza – na jakiej podstawie włączyliśmy tę kwotę na ratownictwo medyczne do planu, skoro nie mieliśmy informacji od Ministra Finansów. Jak państwo wiedzą, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia jest zobowiązany terminami ustawowymi do przedstawienia prognozy planu finansowego na następne lata, dlatego też wykorzystaliśmy dane z roku ubiegłego, które posiadaliśmy. Oczywiście, zakładam, że mogą one być zweryfikowane przez Ministra Finansów na etapie zatwierdzania planu finansowego, i myślę, że prawdopodobnie wtedy to się stanie, a być może wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli chodzi o wyznaczenie kwoty dla ratownictwa medycznego na Śląsku, to prezes Narodowego Funduszu Zdrowia ma bardzo ograniczone kompetencje – mówiąc krótko, żadne – ponieważ, po pierwsze, kwota na ratownictwo medyczne jest w gestii wojewodów, a po drugie, jest dzielona zupełnie innym algorytmem, który jest wpisany w ustawę o ratownictwie medycznym. Tak więc, na te kwoty nie mamy żadnego wpływu. Podziału w tym zakresie dokonuje Minister Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-57.4" who="#JacekPaszkiewicz">Chciałbym jeszcze odnieść się do sprawy kosztów świadczeń opieki zdrowotnej – mówił o tym pan przewodniczący – które znajdują się w centrali. Tutaj jest pozorny ruch, który, być może, wpływa na ogląd sytuacji. Mianowicie, jak państwo zauważyli, plan na rok 2009 zawiera kwotę ponad 1.000.000 tys. zł, po czym nagle w projekcie planu na 2010 r. jest to kwota 427.000 tys. zł. Wynika to z tego, że na 2009 r. znajdowała się tam nie tylko kwota na koordynację, ale także składki z OC, co sztucznie podwyższa tę pozycję planu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#AndrzejSośnierz">Jeszcze pytanie odnośnie do kompetencji prezesa w sprawie ustalania kwoty na ratownictwo medyczne bez informacji z Ministerstwa Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#JacekPaszkiewicz">Panie przewodniczący, uznaliśmy, że jakąś kwotę szacunkowo musimy w tym miejscu wpisać. Zresztą podobnie było w latach ubiegłych. Tak więc, jest to kwota, która prawdopodobnie zostanie przez Ministra Finansów skorygowana na etapie zatwierdzania planu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#AndrzejSośnierz">Zanim oddam głos kolejnym posłom, mam jeszcze jedno pytanie.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#AndrzejSośnierz">„Biały szczyt” zakończył się zapowiedzią premiera – jest to wysoki urząd i, jak myślę, wiarygodny – dofinansowania Funduszu w tym roku w wysokości 1.000.000 tys. zł i podniesienia składki o 1% w roku 2010 i 2011. Czy nie uwzględnili państwo tych danych? Pytam, bo, co prawda, nie śledziłem wszystkich wypowiedzi, ale też nie słyszałem odwołania tych zapowiedzi. Było odwołanie. W takim razie przepraszam. Może tej wypowiedzi nie usłyszałem. Rozumiem, że państwo tego nie uwzględnili z tego powodu, że z tego się wycofano. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#TadeuszNaguszewski">Pnie prezesie, chciałbym zapytać – bo podobno trwają prace nad zmianą algorytmu – czy jest realny termin wprowadzenia tego algorytmu w roku przyszłym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#AndrzejSośnierz">Jeszcze są chętni do zadania pytań. Pani poseł Streker-Dembińska, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Panie prezesie, współczuję panu. Miał pan ogromnie trudne zadanie, bo właściwie usiadł pan z rocznikiem statystycznym i ułożył plan, który chyba niewiele ma wspólnego z rzeczywistością. Poza wskazanymi przez pana przewodniczącego tak zwanymi szacunkowymi wielkościami, również nie uwzględniają państwo w planie żadnych wydatków związanych z realizacją programów polityki zdrowotnej, z uwagi na brak informacji w tym zakresie. I tych odniesień „z uwagi na brak informacji w tym zakresie” jest w tym planie bardzo dużo. Dlatego nie wiem, czy w ogóle jest sens, żebyśmy dzisiaj tak drobiazgowo rozpatrywali ten plan, który w wielu miejscach opiera się na szacunkowych wielkościach nie uwzględniających aktualnej sytuacji. W związku z tym można powiedzieć, że jest to plan pisany palcem na wodzie.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Miał pan trudne zadanie. Myślę, że rzeczywiście po interwencji Ministra Finansów ten plan nabierze innego wyglądu i, być może, odpowie na pewne pytania. Jednak nie ulega wątpliwości, że jest to plan na tyle napięty, że będzie konsumować fundusz zapasowy, i jest to plan na raz – na rok 2010. A co będzie dalej? To pytanie pozostaje otwarte.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Jeszcze jedno pytanie. Ja już je kiedyś zadawałam. Czy w związku z tym, że pojawiają się niewykonania i nadwykonania, myślą państwo nad tym, czy to nie jest powód do tego, aby zweryfikować ceny pewnych procedur czy wartości punktu, po to, żeby lepiej planować. Jeżeli gdzieś pojawia się nadwykonanie, to oznacza, że coś zostało źle zaplanowane. Może warto się nad tym pochylić i popracować również nad tymi rozwiązaniami. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, pani poseł Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, jestem od państwa bogatsza o godziny dyskusji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, która również debatowała nad planem finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia, więc tych pytań, które tam były postawione, nie będę tu zadawać. Chciałabym jednak podzielić się z państwem pewną, chyba rozsądną, propozycją, ponieważ na tym etapie prawdopodobnie nie można było tego planu inaczej skonstruować. Ten plan ma bardzo dużo wad. Każdy by sobie życzył, żeby w jego rejonie było jak najlepiej. Tej dyskusji nie było, kiedy obowiązywał algorytm, który był przyjazny niektórym województwom. Dopiero teraz, w momencie kryzysu, obniżenia wynagrodzeń, obowiązku stworzenia takiego funduszu, że nie może być mniej – a jedną z przesłanek jest wynagrodzenie – i wreszcie w tych regionach, gdzie wcześniej nie zauważano, jak dochodowość gospodarstwa przekłada się na wolumen świadczeń, rozmawiamy w terenie o tym, że jesteśmy niezadowoleni. A dzisiaj, przy takim rozwiązaniu, nie można było tego planu inaczej skonstruować.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#KrystynaSkowrońska">Ja jestem akurat z województwa, które ma najgorszą sytuację, przy zastosowaniu starego algorytmu. Jeśli państwo popatrzą na str. 23, to w tabeli dotyczącej wielkości wskaźników algorytmu podziału środków w latach 2009–2010, dla oddziału podkarpackiego w jednej z rubryk jest minus 0,57%, a wszystkie inne mają zdecydowanie lepszy wskaźnik. Dlatego mówiłabym raczej o tym, co i jak zrobić, żeby, po pierwsze, ściągalność składki była pełniejsza. W związku z tym mam pytanie do pana prezesa. Jak kształtowały się wynagrodzenia – bo to jest najbardziej interesujące? Nie kwoty planu na rok 2009 i projektu planu na rok 2010 będą argumentem, bo one, przynajmniej w dzisiejszej dyskusji, są różnie oceniane. Nie wiem, czy pan prezes do dzisiejszej dyskusji przygotował się aż tak analitycznie.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#KrystynaSkowrońska">Jeszcze jedno. Zwracam się z prośbą do pana prezesa. Mówimy, że niektóre województwa prowadzą zabiegi wysokospecjalistyczne i oczywiście ponoszą koszty, ale z tego tytułu mają przychody, bo w ramach migracji są za tych pacjentów płacone pieniądze za dane świadczenia. Dla województw, które mają mało pieniędzy, koszt tego świadczenia w stosunku do jednego pacjenta tam leczonego, statystycznie jest wyższy. Rozumiemy, że dzisiaj sytuacja jest następująca – są mniejsze przychody, jest potrzeba skonstruowania planu i zmiany średniego wynagrodzenia, które jest determinantem do skonstruowania tego planu.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#KrystynaSkowrońska">My przeprowadziliśmy długą dyskusję. Jestem o to doświadczenie bogatsza i wiem, jak będę głosować – za przyjęciem tego planu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, pan poseł Katulski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#JarosławKatulski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Myślę, że najgorsze, co moglibyśmy tutaj zrobić, to wspólnie użalać się nad niewłaściwym podziałem biedy, bo, tak naprawdę, do tego od pewnego czasu nasza dyskusja się sprowadza. Ja nie jestem z województwa śląskiego, ale również dla mnie czymś nadzwyczajnym było zauważenie tego w tej tabeli – sam, zanim pani poseł Małecka-Libera zaczęła o tym mówić, zaznaczyłem tę stronę. Byłbym bardzo zainteresowany wyjaśnieniem, jak to możliwe, że nie ma dynamiki wzrostu dla jedynego województwa – akurat śląskiego – co znaczy, że jest na poziomie 100% wydatków na lecznictwo. Powiem szczerze, że w dalszym ciągu nie jestem usatysfakcjonowany odpowiedzią w tym zakresie, ale chciałbym zwrócić uwagę na coś innego.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#JarosławKatulski">Według mnie, problemem są zbyt niskie przychody Narodowego Funduszu Zdrowia. Pan przewodniczący Sośnierz na początku zwrócił uwagę na dysproporcje przychodu ze składek z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Jednak nie chodzi mi o to, czy składkę należną z KRUS-u będziemy wyliczać na podstawie ceny kwintala żyta, pszenicy czy półtuszy wieprzowych. Jeżeli my nie zmienimy tego systemowo i świadczeniobiorcy, którzy są ubezpieczeni w KRUS-ie, nie zaczną opłacać swoich świadczeń zdrowotnych na równi z tymi, którzy są ubezpieczeni w ZUS-ie, to my nigdy z tego błędnego koła nie wyjdziemy. Przecież różnica między składkami z KRUS-u a tymi z ZUS-u sięga 15-krotności. Warto na to zwrócić uwagę. Wydaje mi się, że perspektywicznie przede wszystkim o tym powinniśmy myśleć, bo wtedy dysponowalibyśmy w Narodowym Funduszu Zdrowia nie kwotą 53.000.000 tys. zł, a być może – 70.000.000 tys. zł. Dopóki nie będziemy rozmawiać o takich pieniądzach, problem cały czas będzie się sprowadzać do tego, czy dane województwo ma 200.000–300.000 tys. zł więcej czy mniej na lecznictwo szpitalne, podstawowe, czy inne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#AndrzejSośnierz">Pan poseł Latos, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie prezesie, mam kilka pytań. Krótko, bo wiem, że już poruszano kwestię dotyczącą tabeli ze str. 26 na przykładzie województwa śląskiego. Chciałbym zapytać o dynamikę wzrostu w przypadku województwa kujawsko-pomorskiego, która też jest poniżej średniej. Z czego to wynika?</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#TomaszLatos">Chciałbym również dowiedzieć się, w jakim stopniu planują państwo w przyszłym roku wykorzystanie środków rezerwowych, które Fundusz ma nie tylko z niewykorzystanych pieniędzy za ubiegły rok, ale także tych, które są funduszem zapasowym. Czy państwo już takie plany zrobili, biorąc pod uwagę zakładaną recesję, która będzie w roku przyszłym? Ile z tych pieniędzy chcecie wykorzystać w roku przyszłym, i czy te środki zostały już w tym planie uwzględnione, czy może ten plan jest jeszcze bez tych środków? Myślę, że to jest kluczowe zagadnienie.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#TomaszLatos">Następna kwestia – prace nad algorytmem. One się toczą. Jednak – jak rozumiem – nowy algorytm nie będzie mógł być uwzględniony w roku przyszłym. Czy może jest taka możliwość? Prosiłbym pana prezesa o odpowiedź w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#TomaszLatos">Wreszcie, ostatnia sprawa. Na str. 32, w tabeli 3.5.9 „Pozostałe koszty administracyjne”, zastanawia dynamika, która jest w bieżącym roku. Chodzi o lata 2009/2008 – dynamika 192,1%. Czy tu nie ma błędu, bo jest prawie dwukrotny wzrost w tej pozycji? Dodam, że jest to związane z podróżami służbowymi, ubezpieczeniem mienia Funduszu, odprawami dla zwalnianych pracowników oraz kosztami reprezentacji i reklamy. Można zapytać, czy tyle jest podróży, czy są czystki w Funduszu, a może jeszcze coś innego. Czy pan mógłby wyjaśnić, z czego wynika ta zastanawiająco duża dynamika, zwłaszcza w porównaniu z innymi latami? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#AndrzejSośnierz">Pan poseł Andrzej Orzechowski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#AndrzejOrzechowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie przewodniczący, panie prezesie. Chciałbym zapytać o wskaźnik zróżnicowania kosztu jednostkowego świadczenia opieki zdrowotnej, który jest w tabelce na str. 23, ponieważ widzę, że zastosowanie tego wskaźnika dość mocno wpływa na dynamikę – tabelka na str. 26 – szczególnie województwa mazowieckiego, a zdecydowanie pogrąża te województwa, które do tej pory mają najniższe nakłady na jednego ubezpieczonego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#AndrzejSośnierz">Poproszę o odpowiedź. Panie ministrze, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#CezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Krótko nawiążę do algorytmu. Tak jak wcześniej mówiłem, prace trwają. Terminu zakończenia prac nie podam państwu z dwóch powodów. Po pierwsze, dlatego, że prace trwają i chcę, żeby to były prace merytoryczne. A po drugie, że będę przez was od razu rozliczany, jeśli spóźnię się z tym algorytmem chociaż o jeden dzień. Dlatego nie podam tego terminu. Jest jednak jeszcze czas, żeby ten algorytm mógł obowiązywać na 2010 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję za informację w sprawie algorytmu. Na pozostałe pytania odpowie pan prezes. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#JacekPaszkiewicz">Jeżeli chodzi o algorytm, to, oczywiście, może on zacząć obowiązywać na 2010 r., a więc ten podział środków finansowych może się jeszcze zmienić, ale pod warunkiem, że te prace zakończą się do czasu zatwierdzenia przez Ministra Zdrowia planu finansowego na 2010 r. Zatem taka możliwość techniczna jak najbardziej istnieje.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#JacekPaszkiewicz">Nie będę się odnosić do pana uwagi, że wskaźnik zróżnicowanego kosztu jednostkowego świadczeń dość istotnie wpływa na dynamikę w niektórych województwach. Ja się z tym zgadzam, ale, niestety, tak to narzędzie, czyli algorytm, w tej chwili działa. Jest on oparty na takich, a nie innych wskaźnikach, i takie, a nie inne bierze pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-75.2" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli chodzi o plan finansowy na 2010 r., to uwzględnia on część funduszu zapasowego w wysokości 2.733.000 tys. zł, wobec tego projekcja przychodu byłaby jeszcze niższa o 2.700.000 tys. zł. W związku z tym praktycznie jedyną możliwością utrzymywania realizacji planu finansowego, zgodnie z art. 118 ust. 4, czyli „nie mniej niż”, jest włączenie części tego funduszu zapasowego w przychody. W takiej wysokości fundusz zapasowy musi być włączony, żeby utrzymać zasadę „nie mniej niż rok 2009”.</u>
          <u xml:id="u-75.3" who="#JacekPaszkiewicz">Chciałbym jeszcze powiedzieć, a propos migracji – jak pani poseł słusznie zauważyła – że migracja jest dość istotnym elementem obciążającym niektóre województwa. Trzeba również pamiętać o tym, że województwo śląskie ma o 73.000 tys. zł mniej od innych województw z tytułu migracji i że musi je otrzymać w przyszłym roku. To jest ta różnica, która znajduje się w innych województwach. Czy te pieniądze otrzyma? To jest pytanie do pana ministra, bo jest przygotowywana propozycja zmiany ustawy w tej sprawie, która również reguluje kwestie zarządzania funduszem migracyjnym. Nie będę się jednak dalej wypowiadać na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-75.4" who="#JacekPaszkiewicz">Było jeszcze pytanie o pozostałe koszty administracyjne. Są to głównie koszty odpraw dla zwalnianych pracowników i koszty zastępstw procesowych. Tak więc to jest główne źródło tego wzrostu.</u>
          <u xml:id="u-75.5" who="#JacekPaszkiewicz">Chciałbym się jeszcze odnieść do uwagi pani przewodniczącej, dotyczącej pewnych braków w tym planie finansowym. Te braki występują tylko w dwóch miejscach – nie znamy kwoty na ratownictwo medyczne i nie znamy kwoty z art. 97. Tak więc tylko w tych dwóch miejscach są informacje o tym, że nie znamy jeszcze prognozowanych kosztów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#AndrzejSośnierz">Mam jeszcze pytanie do pana ministra, bo nie uzyskałem odpowiedzi. Czy będą podjęte działania w celu zahamowania narastających wydatków na leki, które są wynikiem chyba dość niefortunnie przyjętej nowej listy leków? Chodzi o powstrzymanie tej lawiny wydatków, która powoduje spadek środków na inne świadczenia. To jest pytanie do pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#AndrzejSośnierz">Jeszcze pan poseł Latos prosił o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#TomaszLatos">Panie przewodniczący, chciałbym dowiedzieć się od pana prezesa – a jeżeli to nie jest możliwe w tej chwili, to prosiłbym o odpowiedź na piśmie, po posiedzeniu – o pozostałych kosztach administracyjnych. Czy pan prezes byłby uprzejmy doprecyzować, ile z tego środków związanych jest z odprawami, ile – z kosztami reprezentacji i reklamy, a ile – z innymi kosztami? W przypadku odpraw, jakiej liczby pracowników to dotyczy? Prosiłbym więc o doprecyzowanie. Ta dynamika jest tak duża, że myślę, iż warto tę informację uzyskać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#AndrzejSośnierz">Czy ktoś z państwa posłów lub zaproszonych gości chciałby jeszcze zadać pytanie? Pani poseł, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#BożenaSławiak">Panie prezesie, ja jestem jeszcze bardziej zaniepokojona losem województwa lubuskiego, ponieważ tutaj sytuacja jest dużo trudniejsza niż w przypadkach poruszanych przez moich przedmówców. Najbardziej niepokoi mnie nie tylko brak 100% wykonania roku poprzedniego, jeśli chodzi o leczenie szpitalne, ale także znaczne obniżenie nakładów na leczenie szpitalne w województwie lubuskim. W roku 2009 wynosiło ono 618.072 tys., a w planie jest tylko 465.044 tys. zł. Z czego to wynika, i dlaczego są aż takie zmiany?</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#BożenaSławiak">Jeszcze jedna pozycja budzi mój wielki niepokój. Poz. B2.17 – rezerwa na koszty świadczeń opieki zdrowotnej w ramach migracji ubezpieczonych. W 2009 r. było zero... Przepraszam, tu akurat jest wzrost. Muszę państwu powiedzieć, że nasze województwo jest wyjątkowe, ponieważ boryka się z problemami migracji, a to dlatego, że u nas nie ma żadnego szpitala klinicznego. Czyli ta migracja je niezależna od nas. My nie możemy z nią walczyć, bo to nie jest możliwe. My nie mamy szpitali klinicznych, a nasi mieszkańcy są jakby za to ukarani. Pytam więc pana prezesa, skąd to się bierze. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę o udzielenie odpowiedzi. Najpierw pan minister, a potem pan prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#CezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Odniosę się do pytania dotyczącego wydatków na leki. Oczywiście, rozporządzenie było wprowadzone w kwietniu, na początku, i to – jak pan poseł dobrze pamięta – spowodowało konsekwencję wzrostu. Mamy nadzieję, że te wydatki ulegną zahamowaniu, a przynajmniej się ustabilizują. Natomiast zawsze są prowadzone prace nad nowymi rozporządzeniami, które wprowadzają nowe leki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#AndrzejSośnierz">Czy jest tendencja do ustabilizowania się tego wzrostu, panie prezesie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#JacekPaszkiewicz">Obserwujemy, jeśli chodzi o czerwiec, pewną stabilizację. Myślę jednak, że jeszcze jest za wcześnie, żeby o tym w ten sposób mówić.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli można, panie przewodniczący, odpowiem na pytanie pani poseł. Rzeczywiście, jest tutaj pozornie duża różnica, jeśli chodzi o wydatki na lecznictwo szpitalne w roku 2010. Chciałbym jednak, żeby pani poseł zwróciła uwagę na poz. B2.17, czyli rezerwę na migrację. Są to te środki finansowe, które trafią w to miejsce. Powiem, że dystrybucja między określonymi pozycjami planu finansowego leży w kompetencjach dyrektora oddziału. Tak więc, ten plan finansowy został skonstruowany w oddziale lubuskim i zaakceptowany przez Radę oddziału lubuskiego. Dlatego też w tej części jesteśmy raczej wykonawcami woli oddolnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#AndrzejSośnierz">Pani przewodnicząca Małecka-Libera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#BeataMałeckaLibera">Rozumiem, że pomału zbliżamy się do końca dyskusji, jednak chciałabym pana prezesa bardzo prosić o to, żeby zwrócił uwagę na analizę danych, na podstawie których był wyliczany algorytm dla Śląska. Mam również prośbę, abyśmy mogli się z tymi danymi zapoznać, ponieważ robiliśmy taką symulację na świadczeniach wysokospecjalistycznych. Z naszych obliczeń i danych, którymi dysponuje, oczywiście, tylko oddział śląski, wynika, że jest niemożliwe, że aż tak wysoki spadek procentu jest prognozowany. Dlatego jeszcze raz proszę o to, panie prezesie, abyśmy mogli mieć wgląd w dane, które były brane pod uwagę do tego algorytmu.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#BeataMałeckaLibera">Mam jeszcze pytanie do pana ministra odnośnie do opracowywanego algorytmu. Zadałam wcześniej pytanie, czy państwo planują ten nowy algorytm tylko na rok 2010, czy na dłuższy okres.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#AndrzejSośnierz">Pan poseł Latos chciałby ponownie zabrać głos. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#TomaszLatos">Chciałem prosić tylko albo o odpowiedź na moje pytanie, albo o deklarację ze strony pana prezesa, że ta odpowiedź będzie udzielona w późniejszym terminie na piśmie, bo ta część została pominięta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#AndrzejSośnierz">Pan poseł Sztolcman, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#GrzegorzSztolcman">Chciałbym tylko zwrócić uwagę na to, panie prezesie, że w porównaniu z rokiem 2008 znacznie wzrosły koszty funkcjonowania podstawowej opieki zdrowotnej. Spowodowane to jest wzrostem stawki kapitacyjnej, ale również – w moim przekonaniu – a może przede wszystkim, programami pielęgniarki zadaniowej, czy to w leczeniu cukrzycy, czy chorób krążenia. W samym oddziale śląskim kwota na świadczenia zdrowotne w podstawowej opiece zdrowotnej wzrosła o 233.000 tys. zł, to jest o 30%, czyli o 1/3 w porównaniu z rokiem 2008. W związku z tym pytam, czy Narodowy Fundusz Zdrowia planuje jakieś zmiany w zakresie finansowania podstawowej opieki zdrowotnej? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#CezaryRzemek">Krótko odniosę się do kwestii algorytmu. Algorytm jest zmieniany rozporządzeniem. Oczywiście, algorytm, który się pojawi, nie będzie tylko na rok 2010.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#JacekPaszkiewicz">Panie pośle, oczywiście, udzielimy odpowiedzi na piśmie w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-92.1" who="#JacekPaszkiewicz">Zgadzam się z opinią pana posła Sztolcmana – my te dane też obserwujemy. Natomiast na tym etapie chcemy podsumować efekty wprowadzania takiego, a nie innego sposobu rozliczeń w ciągu półrocza. Myślę, że w tej kwestii jakieś decyzje z pewnością będą podejmowane.</u>
          <u xml:id="u-92.2" who="#JacekPaszkiewicz">Jeśli chodzi o wyliczenia oddziału śląskiego odnośnie do wskaźników świadczeń wysokospecjalistycznych, to zarówno centrala, jak i oddział, operują na tych samych danych. Zatem nie mogą być one inne w oddziale, a inne u nas. One są po prostu takie same. Nie mamy w tym zakresie innych źródeł wiedzy, ale, oczywiście, udostępnimy państwu takie informacje. Nie ma żadnego problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#AndrzejSośnierz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zadać pytania? Jeśli nie, przedstawię państwu projekt opinii Komisji nr 25.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#AndrzejSośnierz">„Komisja Zdrowia, na posiedzeniu w dniu 17 lipca 2009 r., rozpatrzyła wniosek prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 15 lipca 2009 r. dotyczący projektu planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2010. Komisja Zdrowia, zgodnie z art. 21, pozytywie opiniuje projekt planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2010, przedstawiony we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-93.2" who="#AndrzejSośnierz">Kto z państwa jest za przyjęciem takiej opinii? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję. Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#MariaTaurogińskaKopeć">11 głosów – za, 3 – przeciw, 6 – wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-95.1" who="#AndrzejSośnierz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>