text_structure.xml 29.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BronisławDutka">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam panie i panów posłów, witam biorących udział w naszym dzisiejszym posiedzeniu, pana Jacka Kościelniaka, wiceprezesa Najwyższej Izby Kontroli, panią Iwonę Zyman, dyrektora Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Opolu, panią Ewę Wnukowską, dyrektora w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, witam wszystkich gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BronisławDutka">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli realizacji inwestycji jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem projektów finansowanych z budżetu UE.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BronisławDutka">Czy do porządku obrad panie i panowie posłowie zgłaszają jakieś uwagi? Nie słyszę uwag, stwierdzam, że przyjęliśmy porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BronisławDutka">Państwo posłowie otrzymali materiał „Informacja o wynikach kontroli inwestycji jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem projektów współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej”. Bardzo proszę o przedstawienie informacji o tym materiale pana prezesa Jacka Kościelniaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JacekKoscielniak">Panie i panowie posłowie, szanowni państwo, mam przyjemność zaprezentować państwu „Informację o wynikach kontroli inwestycji jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem projektów współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej”.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JacekKoscielniak">Przeprowadziliśmy tę kontrolę z własnej inicjatywy. Wcześniej przeprowadziliśmy kontrole doraźne na terenie województwa opolskiego, z których wynikało, że niektóre z przedsięwzięć inwestycyjnych realizowane były przez gminy w taki sposób, iż nie nosiły cech trwałości.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JacekKoscielniak">W trakcie tych kontroli stwierdziliśmy m.in., że zbudowany w gminie Głubczyce za 260 tys. zł letni stok narciarski z mat igielitowych został zdemontowany po pięciu latach ze względu na zły stan techniczny, a w gminie Praszka wybudowana za 245 tys. zł instalacja zaopatrująca odbiorców w ciepłą wodę, składająca się m.in. ze 180 kolektorów słonecznych, po dwóch latach eksploatacji przesłała być wykorzystywana, z uwagi na jej uszkodzenie, spowodowane niedostosowaniem liczby ogniw słonecznych do potrzeb mieszkańców.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JacekKoscielniak">Na podstawie tych doświadczeń podjęliśmy kontrolę osiemdziesięciu inwestycji zrealizowanych na terenie 36 gmin w 12 województwach. Kontrolą objęto głównie małe gminy, do 75 tys. mieszkańców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BronisławDutka">Do ilu mieszkańców?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JacekKościelniak">Do 75 tysięcy mieszkańców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BronisławDutka">To nie takie małe gminy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JacekKościelniak">Były też skontrolowane większe gminy. Ja za chwilę to wyjaśnię. Gdyby były pytania, panie przewodniczący, to jesteśmy gotowi udzielić odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JacekKościelniak">Kontrolowane inwestycje dotyczyły m. in. budowy dróg, kanalizacji, wodociągów, szkół i basenów, a ich łączna wartość wynosiła 219 mln zł, w tym dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej 128 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JacekKościelniak">Głównym celem kontroli było dokonanie oceny prawidłowości realizacji przez gminy zadań inwestycyjnych współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej, z uwzględnieniem zachowania projektowanych właściwości użytkowych i warunków ich eksploatacji, do 30 czerwca 2010 roku.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JacekKościelniak">Jeszcze przed prezentacją oceny ogólnej kontroli należy podkreślić, że na tle doświadczeń Najwyższej Izby Kontroli dotyczących procesów inwestycyjnych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, gminy wykazywały się szczególną rzetelnością przy realizacji inwestycji współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, wskutek m.in. wprowadzenia dodatkowych mechanizmów procedur weryfikacji i rozliczania tych środków.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JacekKościelniak">Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie, pomimo stwierdzonych nieprawidłowości, realizację przez gminy zadań inwestycyjnych współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej w latach 2004 – 2007.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#JacekKościelniak">Uzasadnieniem tej oceny jest fakt, że wszystkie kontrolowane inwestycje w okresie do zakończenia kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli zachowały swoje właściwości użytkowe oraz były wykorzystywane przez kontrolowane gminy.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#JacekKościelniak">Inwestycje skontrolowane w ramach kontroli doraźnych nie są objęte wynikami kontroli prezentowanymi w niniejszej informacji.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#JacekKościelniak">Przyjmując pozytywną ocenę uwzględniono m.in. terminową realizację większości kontrolowanych zadań, zapewnienie wykonywania obowiązków związanych z oddawaniem do użytku obiektów budowlanych, rzetelne rozliczane zrealizowanych zadań na warunkach wynikających z umów zawieranych z wykonawcami oraz instytucjami dofinansowującymi te zadania, gospodarne wydatkowanie środków na ich realizację oraz zachowanie właściwości użytkowych, to jest, trwałości wybudowanych obiektów, zgodnie z wymaganiami umów o dofinansowanie oraz zagwarantowanie warunków ich prawidłowej eksploatacji.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#JacekKościelniak">Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości polegały przede wszystkim na: przeprowadzaniu i dokumentowaniu postępowań o udzielenie zamówień publicznych w sposób nierzetelny oraz z naruszeniem obowiązujących przepisów, co w sześciu przypadkach miało wpływ na wybór wykonawcy; nieterminowym i nierzetelnym ewidencjonowaniu kosztów realizowanych zadań inwestycyjnych; nierzetelnym przeprowadzaniu i dokumentowaniu odbiorów realizowanych zadań.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#JacekKościelniak">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, chciałbym teraz przybliżyć kilka obszarów, które są opisane w „Informacji o wynikach kontroli inwestycji jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem projektów współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej”.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#JacekKościelniak">Po pierwsze, planowanie i przygotowanie inwestycji. Stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości, dotyczące ich przygotowania, polegały m.in. na tym, że w 9 gminach stwierdzono brak należytej staranności na etapie przygotowania przedsięwzięć inwestycyjnych przed wszczęciem postępowań.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#JacekKościelniak">W zakresie postępowań o udzielenie zamówień publicznych, przeprowadzonych przez 13 gmin, w 21 przypadkach, tj. 26% kontrolowanych zadań, stwierdziliśmy nieprawidłowości dotyczące m. in. wszczęcia postępowań mimo braku aktualnych kosztorysów inwestorskich, nieodrzucenia ofert, pomimo zaistnienia przesłane do ich odrzucenia i udzielenia dodatkowego zamówienia wykonawcy wyłonionego w trybie z wolnej ręki, oraz, pomimo brakuj okoliczności uzasadniających, zastosowanie tego trybu.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#JacekKościelniak">Wyżej wymienione nieprawidłowości miały wpływ na wybór wykonawcy sześciu zadań inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#JacekKościelniak">Dla przykładu, gmina Dąbrowa Górnicza w województwie śląskim na etapie składania wniosku o dofinansowanie nie posiadała ostatecznej koncepcji Eurocampingu Błędów oraz kompletnej dokumentacji projektowej i kosztorysowej, co spowodowało, m.in. przesunięcie o przeszło rok terminu zakończenia zadania, przy jednoczesnym skróceniu o ponad 6 miesięcy okresu realizacji robót. Skutkiem braku przygotowania zadania był również wzrost jego wartości całkowitej o 110%, oraz zwiększenie o 799% zaangażowania środków własnych gminy. Ponadto w Dąbrowie Górniczej zlecono wykonanie dokumentacji projektowej w trybie z wolnej ręki, pomimo braku przesłanek dla zastosowania wyżej wymienionego trybu.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#JacekKościelniak">Kolejny przykład, gmina Namysłów, województwo opolskie, gdzie burmistrz zaakceptował wydłużenie terminu opracowania dokumentacji basenu krytego o 15 dni, z naruszeniem art. 144 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych. Ponadto, gmina – w ramach wyżej wymienionego zadania – zleciła wykonanie robót dodatkowych wykonawcy wyłonionemu w trybie z wolnej ręki, pomimo braku przesłanek dla zastosowania tego trybu oraz nie naliczyła kar umownych za niewykonanie w ustalonym terminie wyżej wymienionych robót.</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#JacekKościelniak">W gminie Wapno w województwie wielkopolskim dokonano wyboru wykonawcy, który podlegał wykluczeniu oraz zlecono roboty dodatkowe w trybie z wolnej ręki, pomimo braku przesłanek do zastosowania tego trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.</u>
          <u xml:id="u-6.16" who="#JacekKościelniak">Przejdę do realizacji inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-6.17" who="#JacekKościelniak">W 16 gminach stwierdzono nieprawidłowości na etapie realizacji inwestycji, polegające m.in. na realizacji robót budowlanych bez wymaganych zgłoszeń oraz ostatecznych pozwoleń na budowę, użytkowaniu obiektów bez dokonania stosownych zawiadomień lub uzyskania pozwoleń, nieuzasadnionym dokonywaniu zmian terminów umownych lub niezachowaniu zasady pisemności, nienaliczaniu lub zaniżaniu kar umownych a także ich niedochodzeniu, na etapie odbioru zadań.</u>
          <u xml:id="u-6.18" who="#JacekKościelniak">Przedstawię teraz kilka przykładów.</u>
          <u xml:id="u-6.19" who="#JacekKościelniak">W gminie Wapno w województwie wielkopolskim wybudowano i użytkowano urządzenia służące do oczyszczania wód deszczowych na podstawie nieaktualnego pozwolenia wodno-prawnego, a zgłoszenia o dokonaniu jego budowy dokonano dopiero po 5 latach.</u>
          <u xml:id="u-6.20" who="#JacekKościelniak">W gminie Karsin województwo pomorskie wykazano w protokole odbioru końcowego i inwentaryzacji powykonawczej różne długości wykonanych kolektorów sanitarnych oraz zlecono wykonanie robót dodatkowych z naruszeniem przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych.</u>
          <u xml:id="u-6.21" who="#JacekKościelniak">W gminie Mielno województwo zachodniopomorskie obciążono wykonawców kanalizacji Mielna, etap II i III, karami w wysokości niższej o 660 tys. zł, niż wynikające z umów. Dokonano też zmiany trasy przebiegu kanalizacji bez uzyskania decyzji o zatwierdzeniu projektu zamiennego.</u>
          <u xml:id="u-6.22" who="#JacekKościelniak">W gminie Buczkowice w województwie śląskim dokonano niezgodnego ze stanem faktycznym potwierdzenia w protokole odbioru, podpisanym przez 6 osób, że roboty wykonane były zgodnie z dokumentacją projektową i specyfikacjami technicznymi, pomimo dokonania ich zmian.</u>
          <u xml:id="u-6.23" who="#JacekKościelniak">W gminie Żarki w województwie śląskim nieterminowo zawiadomiono właściwy organ o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót, we wszystkich badanych przypadkach oraz nie dokonywano, we wszystkich przypadkach, przeglądów gwarancyjnych.</u>
          <u xml:id="u-6.24" who="#JacekKościelniak">Kolejny obszar, jaki objęliśmy kontrolą, to wydatkowanie i rozliczanie środków finansowych.</u>
          <u xml:id="u-6.25" who="#JacekKościelniak">W 12 gminach stwierdzono nieprawidłowości polegające na nierzetelnym rozliczaniu zadań inwestycyjnych, m.in. nieterminowym regulowaniu zobowiązań i ewidencjonowaniu środków trwałych oraz nierzetelnym ewidencjonowaniu kosztów inwestycji. Wynikało to m.in. z braku skutecznego nadzoru wójtów nad tą sferą działalności kontrolowanych urzędów.</u>
          <u xml:id="u-6.26" who="#JacekKościelniak">Nieprawidłowości dotyczące wydatkowania i rozliczania środków stwierdzono m.in. w gminie Wapno, województwo wielkopolskie, której wójt zaciągnął zobowiązania na realizację warsztatów terapii zajęciowej, które o 33,9 tys. zł przekraczały limit wydatków ustalony w planie finansowym gminy oraz nieterminowo uregulował zobowiązania w łącznej kwocie 320 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.27" who="#JacekKościelniak">Jeśli chodzi o eksploatację obiektów, w przypadku 16 gmin stwierdziliśmy nieprawidłowości dotyczące eksploatacji obiektów oraz jej dokumentowania.</u>
          <u xml:id="u-6.28" who="#JacekKościelniak">Podam przykłady. W Namysłowie niezgodnie z umową o dofinansowanie dokonano zmian sposobu wykorzystania części przebudowanej na przedszkole świetlicy wiejskiej.</u>
          <u xml:id="u-6.29" who="#JacekKościelniak">W mieście Trzebnica w województwie dolnośląskim nie podejmowano działań mających na celu usunięcie występujących wad. W budynku wyremontowanego ratusza stwierdzono przeciekające i nieszczelne okna oraz wypaczone główne drzwi wejściowe. Ponadto zlecono, za kwotę 45 tys. zł, fugowanie kamiennej ulicy Drzymały, w sytuacji, gdy powinno ono być wykonane przez wykonawcę w ramach udzielonej gwarancji.</u>
          <u xml:id="u-6.30" who="#JacekKościelniak">W przedstawionej informacji Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła skutki i zagrożenia wynikające z zaistniałych nieprawidłowości dla poszczególnych obszarów, przykładowe wnioski pokontrolne oraz sposoby wdrażania przez gminy wniosków pokontrolnych.</u>
          <u xml:id="u-6.31" who="#JacekKościelniak">W wyniku kontroli skierowane zostały także zawiadomienia do organów ścigania, które są obecnie rozpatrywane przez prokuraturę i sądy.</u>
          <u xml:id="u-6.32" who="#JacekKościelniak">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, z mojej strony to wszystko. Jeżeli ze strony państwa byłby wola zadania nam pytań, jesteśmy gotowi do udzielenia odpowiedzi na pytania i jeszcze głębsze przybliżenie problematyki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo, panie prezesie. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławOżóg">Panie przewodniczący, panie prezesie, drogi Jacku, czekałem na końcówkę twojego wystąpienia, pana, panie prezesie, wystąpienia i drżałem, czy padnie wniosek o rozwiązanie samorządów, bo to jest druzgocące. Druzgocące jest to, co słyszeliśmy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#StanisławOżóg">Mam jedno pytanie. O 799% zawyżony został koszt wykonania, tylko, na podstawie czego? Jakiej analizy dokonano? Czy materiał wyjściowy był błędnie przygotowany przez samorząd i czy też doszło do „przekrętu” prawa? Jeśli doszło do „przekrętu” prawa, to ja mam pytanie, panie prezesie, jakie działania podjęła Najwyższa Izba Kontroli i ile spraw jest w prokuraturze?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#StanisławOżóg">Natomiast, mamy tutaj, panie przewodniczący, dokonywać sądu nad gminami. Jako samorządowiec czterech kadencji i to reprezentujący organ wykonawczy, burmistrz – dwie kadencje, starosta– dwie kadencje, ja nie odważę się dokonywać sądu nad samorządowcami, nie dając im szansy wypowiedzenia się tutaj.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#StanisławOżóg">Jest to materiał druzgocący dla samorządów. I tyle mogę, na razie, powiedzieć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo panu posłowi Ożógowi. Teraz zabierze głos pani przewodnicząca Rozpondek. Chciałbym tylko powiedzieć, że pan prezes, przedstawiając informację, na samym początku powiedział, że opinia – generalnie – jest pozytywna, negatywne sytuacje są wyjątkowe, pojawiły się one w toku kontroli.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#BronisławDutka">Pan poseł przyszedł, zdaje się, troszeczkę później na nasze posiedzenie. Pan prezes powiedział, że opinia jest pozytywna, aczkolwiek pojawiły się pojedyncze przypadki negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#HalinaRozpondek">Na potwierdzenie słów pana przewodniczącego chcę powiedzie, że przejrzałam materiał Najwyższej Izby Kontroli i negatywnych przykładów jest w nim niewiele, kilka gmin. Większość, absolutna większość otrzymała opinię pozytywną, przy uwagach negatywnych. Tylko, gdy się nic nie robi, to nie trafi się żaden błąd. Wiadomo, że błędy są i pan prezes to podkreślił. Natomiast z tego nic nie wynika.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#HalinaRozpondek">Z tego wcale nie wynika, że samorządy źle wykorzystują środki i wcale nie wynika, że należy te formę rozwiązać. Po prostu trzeba zwrócić uwagę na te nieprawidłowości, co zresztą Najwyższa Izba Kontroli robi w swojej procedurze, bo wysyła protokół i zalecenia pokontrolne. Z tego, co czytałam, większość gmin nie miała do protokołów i zaleceń pokontrolnych uwag, dostosowała się do nich.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#HalinaRozpondek">Nie wyciągałabym takich, daleko idących, wniosków.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#HalinaRozpondek">Natomiast, warto by zwrócić uwagę na duże samorządy, tam marnują się miliony. W małych miejscowościach są mniejsze środki. Warto skontrolować duże regiony.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#HalinaRozpondek">Nie podzielam, absolutnie, opinii pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję bardzo, że mnie pan przewodniczący dostrzegł, bo zgłaszam się cierpliwie, od początku dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AnnaPaluch">Szanowni państwo, ja nie odniosłam wrażenia, w odróżnieniu do pana posła po mojej lewicy, że materiał jest druzgocący. Zresztą załącznik, który zawiera zestawienie merytoryczne, zawiera też na ogół pozytywne uwagi, z zastrzeżeniem pewnych niuansów.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#AnnaPaluch">Natomiast, mam pytanie dotyczące gminy Wapno, gdzie wykroczono poza uchwałę rady gminy, czy poza plany finansowe, i zaciągano zobowiązania bez zgody rady gminy. Czy zostały skierowane jakieś wnioski o naruszenie dyscypliny finansów publicznych? Po pobieżnej lekturze materiału Najwyższej Izby Kontroli uważam, że kwalifikowałoby się to jako naruszenie dyscypliny finansów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#AnnaPaluch">Co do ogólnego mojego poglądu, to uważam, że winna są tymczasowość i pośpiech. Jak się nie zrobi dobrze kosztorysu inwestorskiego, który jest punktem wyjścia do oszacowania kosztów inwestycji, to potem całe postępowanie „leci”, bo nie można dobrze zrobić ani specyfikacji technicznej, ani przeprowadzić postępowania przetargowego, zawrzeć w umowie wszystkich wymagań technicznych; potem jest efekt domina, do końca inwestycja jest źle wykonywana.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#AnnaPaluch">Nie można egzekwować wykonania warunków umowy, jak się ich wcześniej nie postawi. To, zdaje się, są tego typu zastrzeżenia i tego typu opinie, na ile mogłam wywnioskować z lektury.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#AnnaPaluch">Czy jest jakaś szansa, żeby upowszechnić syntetyczną wiedzę wynikającą z syntetycznej oceny najczęściej powtarzających się błędów? Często wynikają one z głupoty i niestaranności w wykonywaniu pracy. Nie chcę już tu wyciągać dalej idących wniosków. Często jest to niechlujstwo przy wykonywaniu obowiązków, czego efektem jest złe wykorzystanie środków publicznych i inwestycje z wadami i usterkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyRębek">Panie prezesie, mam pytanie. Czy w tych gminach, w których stwierdzono nieprawidłowości, są rutyniarze, tzn. czy wójtowie, burmistrzowie itp., są od wielu kadencji, czy są to zupełnie nowi samorządowcy, którzy są niedoświadczeni i przez to z niedoświadczenie popełniają błędy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MariaNowak">Ja bym jednak tak łatwo tych samorządowców nie rozgrzeszyła. Licząc szybko – mogłam się pomylić, ale na pewno niewiele – pozytywnych ocen jest tylko 4, a negatywne są 2 oceny, a 23 oceny są pozytywne z nieprawidłowościami, czyli relatywnie sporo jest nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MariaNowak">Dużo jest nieprawidłowości przy udzielaniu zamówień publicznych w trybie z wolnej ręki. To są sytuacje korupcjogenne, które nie powinny być tak łatwo rozgrzeszone.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#MariaNowak">Pomyślmy, może należałoby zmienić ustawę o zamówieniach publicznych, bo wymaga tego życie. Jeżeli jednak jest prawo, to starajmy się go przestrzegać.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#MariaNowak">Często spotykam się w swoim biurze poselskim z uwagami, że prokuratura umarza postępowania ze względu na niską szkodliwość. Co to jest ta niska szkodliwość? Czy to 80 tys. zł, czy 100 tys. zł? Różne są gminy, o różnych budżetach i ta niska szkodliwość jest różnie rozumiana.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#MariaNowak">Dla mnie jest to niepokojące. Chciałabym zapytać o to, o co pytał już pan poseł Ożóg. Czy jakieś doniesienia do prokuratury zostały przez Najwyższą Izbę Kontroli złożone? Jeżeli tak, to czy Najwyższa Izba Kontroli ma możliwość śledzenia, jakie są losy jej doniesień do prokuratury?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BronisławDutka">Oczywiście, pan prezes za prokuraturę nie musi odpowiadać, tylko na ostatnie pytanie, czy Najwyższa Izba Kontroli ma informacje na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MariaNowak">Ja tylko pytałam, czy złożono doniesienia do prokuratury. To jest istotne pytanie. Pytałam też, czy Najwyższa Izba Kontroli śledzi losy swoich doniesień do prokuratury, czy już nie ma informacji na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#BronisławDutka">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Jeżeli jeszcze ktoś się zgłosi, to udzielę mu głosu. Teraz proszę o odpowiedzi na pytania pana prezesa Kościelniaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JacekKościelniak">Pan poseł Ożóg w zasadzie spodziewał się jakby osądu działalności samorządu. Wiem, że pan poseł jest zagorzałym samorządowcem. Najwyższa Izba Kontroli jest daleka od tego, by tak drastyczne wnioski wyciągać, panie pośle. Niemniej, w informacji przedstawiliśmy drastyczne, można powiedzieć, nieprawidłowości. Objęliśmy badaniem gminy mniejsze, tak, jak powiedziałem, do 75 tys. mieszkańców.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JacekKościelniak">Dąbrowa Górnicza jest gminą większą, powiatem ziemskim, liczy 130 tys. mieszkańców. To była jedna, jedyna większa gmina, przez nas skontrolowana. Pozostałe większe gminy kontrolowane są przez nas – można powiedzieć – permanentnie, nieustannie. Nie chcę tu przytaczać daleko idących przykładów, ale powiem o Wrocławiu, gdzie budowany jest stadion. Przy okazji kontroli budżetowych czy kontroli problemowych zawsze nasi kontrolerzy zaglądają do urzędu miasta.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#JacekKościelniak">Jak doszło do sytuacji w gminie Dąbrowa Górnicza? Muszę powiedzieć, że osobiście doskonale znam sytuację. Oceniam działanie samorządu jako pewnego rodzaju niefrasobliwość władz, które podejmowały decyzje dotyczące zagospodarowania Pustyni Błędowskiej, jej rekultywacji i wybudowania Eurocampingu. Nie wiem, czy państwo kojarzycie, ale jest to obiekt, który swego czasu uchodził za pewnego rodzaju teren szczególny w naszym kraju. Praktycznie, był to jedyny obszar w środku lądu, gdzie rzeczywiście był sam piasek, rzeczywiście, była to pustynia. Teraz jest to obszar zarośnięty krzakami, drzewkami, samosiejkami, obszar kompletnie zaniedbany. Wszyscy rządzący, poszczególne rady miejskie i prezydent miasta – a inwestycja urodziła się przed siedmioma czy ośmioma laty – nie potrafili oszacować kosztów.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#JacekKościelniak">Po kontroli Prezydent Dąbrowy Górniczej wydał polecenie służbowe, w którym zobowiązał naczelników wydziałów i kierowników równorzędnych komórek urzędu do wzmożenia nadzoru nad przygotowaniem zadań inwestycyjnych, w szerokim tego słowa znaczeniu.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#JacekKościelniak">Myślę, że niedługo zajrzymy do Dąbrowy Górniczej i sprawdzimy, jak to polecenie Prezydenta Dąbrowy Górniczej jest realizowane.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#JacekKościelniak">Jeśli chodzi o gminę Wapno, o którą pytała pani poseł, dochodzi, niestety, do takich sytuacji, że brak nadzoru nad funkcjonowaniem jednostek samorządu terytorialnego doprowadza do zaniechania wyciągania konsekwencji w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami. W tym przypadku stwierdziliśmy znamiona popełnienia naruszenia dyscypliny finansów publicznych, niemniej jednak, odpowiedzialność za ten czyn przedawniła się. Nie mogliśmy wiec sformułować wniosku o ukaranie za naruszenie dyscypliny finansów publicznych do rzecznika dyscypliny finansów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#JacekKościelniak">Jeśli chodzi o kwestie rutyny, doświadczenia, czy też popełniania błędów, to wiadomo, ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#JacekKościelniak">Chcę powiedzieć, że na stronie 33 naszej informacji znajduje się wykaz osób zajmujących kierownicze stanowiska i ponoszących odpowiedzialność za kontrolowaną działalność. Jest tu sporo zmian.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#JacekKościelniak">Te popełnione błędy mogą wynikać stad, że przyszły osoby, które w trybie wolnych wyborów objęły stanowiska i może nie potrafiły jeszcze wszystkiego uporządkować, wedle swojej koncepcji działania urzędu. Jednak stwierdzamy również, że osoby ponownie lub kilkakrotnie sprawujące urząd popełniają błędy. Prawdopodobnie w grę wchodzi tu rutyna.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#JacekKościelniak">Jeśli chodzi o pytania zadane przez panią poseł Marię Nowak, to sądzę, że był to raczej komentarz niż zadane konkretne pytania.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#JacekKościelniak">Natomiast chcę powiedzieć, że zamówienia publiczne z wolnej ręki realizowane są w taki sposób, iż pojawiają się mechanizmy o charakterze korupcjogennym. Rzeczywiście, pani poseł, w toku naszych kontroli – praktycznie, mogę powiedzieć – większość, zdecydowana większość, może około 50%, dotyka tematyki spraw korupcjogennych. Sprawdzamy, czy występują te mechanizmy.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#JacekKościelniak">Sprawdzamy też, jak realizowane są zamówienia, szczególnie w trybie z wolnej ręki. Zapewniam szanownych państwa posłów, że w każdym przypadku, kiedy stwierdzamy znamiona bądź naruszenia dyscypliny finansów publicznych, bądź przepisów prawa, kierujemy zawiadomienia do właściwych organów ścigania. W przypadku tej kontroli sformułowaliśmy 3 zawiadomienia do prokuratury. Skierowaliśmy też 2 zawiadomienia do nadzoru budowlanego. Pracujemy w tej chwili nad kolejnymi zawiadomieniami.</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#JacekKościelniak">Chyba odpowiedziałem już na wszystkie pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję panu prezesowi. Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#BronisławDutka">Stwierdzam, że na pewno materiał jest przygotowany dobrze. Kontrola w założonym zakresie była dokładna. Wydaje się, że wyciągnięte wnioski nie są pochopne, a są prawidłowe, wynikają z obrazu całej kontroli, a nie tylko z przypadków jednostkowych. Serdecznie dziękujemy za materiał.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#BronisławDutka">Dziękuję paniom i panom posłom za udział w posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#BronisławDutka">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>