text_structure.xml 22.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BronisławDutka">Otwieram posiedzenie wspólnie obradujących Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam wszystkich państwa posłów, witam przedstawicieli Ministerstwa Środowiska. Witam panią Małgorzatę Skuchę, pana Dariusza Hołuba oraz pana profesora Jana Żelazo z Państwowej Rady Ochrony Środowiska, a także panią Marię Pokorę przedstawicielkę Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BronisławDutka">Przyszedł już pan minister. Zapraszamy pana. Stronę rządową reprezentować będzie pan Bernard Błaszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BronisławDutka">Porządek obrad dzisiejszego posiedzenia wspólnie obradujących Komisji przewiduje pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska (druk nr 3758).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BronisławDutka">Prezydia wspólnie obradujących Komisji proponują poszerzenie porządku obrad o punkt dotyczący podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3670). Proszę państwa chodzi o uzupełnienie składu tej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#BronisławDutka">Czy do proponowanego porządku obrad dzisiejszego posiedzenia Komisji panie i panowie posłowie zgłaszają uwagi?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#BronisławDutka">Czy są uwagi dotyczące wprowadzenia dodatkowego punktu do porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#BronisławDutka">Czy jest sprzeciw, aby porządek obrad uzupełnić o dodatkowy punkt?</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#BronisławDutka">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#BronisławDutka">Stwierdzam, że wspólnie obradujące Komisje przyjęły proponowany porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#BronisławDutka">W punkcie pierwszym porządku obrad jest pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska (druk nr 3758).</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#BronisławDutka">Pan marszałek Sejmu skierował ten projekt do naszych Komisji do pierwszego czytania. Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad tym projektem upoważniony jest pan poseł Adam Krzyśków.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#BronisławDutka">Bardzo proszę, panie pośle, o przedstawienie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AdamKrzyśków">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie posłanki, panowie posłowie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AdamKrzyśków">Zmiany proponowane w tym projekcie ustawy mają swoją historię. Bardzo szybko procedowaliśmy nad zmianami prawa dotyczącego ochrony środowiska, ponieważ była konieczność uelastycznienia sposobu wydatkowania środków przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AdamKrzyśków">Ten dyktat, ta potrzeba chwili zwolnienia dodatkowych środków spowodowała, że trochę nie dostrzegliśmy pewnych sytuacji związanych z wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AdamKrzyśków">W międzyczasie była procedowana inna zmiana przepisów ustawy – Prawo ochrony środowiska dotycząca stworzenia możliwości wspierania obywateli przez samorządy powiatowe i gminne, ponieważ – poprzez nowelizację ustawy – zostały zlikwidowane powiatowe i gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AdamKrzyśków">I znowu sprawy dotyczące wojewódzkich funduszy zostały pozostawione na boku, ponieważ na ich włączenie nie pozwalał zakres przedłożenia.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#AdamKrzyśków">W międzyczasie codzienna praktyka wskazała, że pewne rzeczy wymagają jednak dookreślenia. Przyjęte w ustawie – Prawo ochrony środowiska określenie „wojewódzkie fundusze są samorządową osobą prawną” nie zostało jednoznacznie zinterpretowane przez organy województwa w sposób jednakowy w całej Polsce.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#AdamKrzyśków">Mianowicie, zdarzały się wykładnie rozszerzające, mówiące o tym, że wojewódzkie fundusze są wojewódzkimi samorządowymi osobami prawnymi. I w związku z tym jako jednostki wojewódzkie podlegają zarządowi województwa i są jednostkami organizacyjnymi województwa.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#AdamKrzyśków">Ten pogląd nie znalazł uznania w ocenie sądu. Są rozstrzygnięcia sądu administracyjnego, które oddalają właśnie tego typu interpretacje.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#AdamKrzyśków">W projekcie, który został państwu przedstawiony, są proponowane cztery zmiany. Krótko je przedstawię.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#AdamKrzyśków">Zmiana pierwsza dotyczy możliwości zbycia lub nabycia nieruchomości przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Tak, jak to dzieje się w spółkach, czy innych instytucjach, w których organ wykonawczy, jakim jest zarząd, musi uzyskać akceptację organu nadzoru co do decyzji w sprawach dotyczących nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#AdamKrzyśków">Tutaj sytuacja była tego typu, że zarządy wojewódzkich funduszy muszą uzyskiwać decyzję w formie uchwały rady nadzorczej do wszystkich decyzji powyżej pół procent wartości przychodu rocznego – czyli udzielanie pożyczek, czy zaciąganie zobowiązań powyżej pół procent. Nic się nie pisze o nieruchomościach.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#AdamKrzyśków">I w związku z tym powstały wątpliwości, jak należy to czytać i kto jest właściwym organem, żeby podejmować decyzje zarządu w sprawach nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#AdamKrzyśków">W zmianie drugiej chodzi o to, aby publikować w wojewódzkich dziennikach urzędowych roczną informację o działalności wojewódzkich funduszy. To nie jest nowe rozwiązanie. To jest powrót do rozwiązania sprzed nowelizacji ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#AdamKrzyśków">W tej chwili, w tym pośpiechu okazało się, że wojewódzkie fundusze składają sprawozdanie tylko zarządowi województwa – nawet nie sejmikowi, nie radnym sejmiku. Również nie są one publikowane w wojewódzkim dzienniku urzędowym.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#AdamKrzyśków">Uważamy, że z uwagi na konieczność transparentności i przejrzystości finansów publicznych takie sprawozdanie należy upubliczniać. Po to, aby został zachowany element kontroli społecznej. Jeśli zarząd dobrze pracuje, to nie ma się czego wstydzić. Tutaj nie należy robić tajemnic – jakich udzielił dotacji i jakich pożyczek.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#AdamKrzyśków">Zmiana trzecia jest dyskusyjna. A mianowicie chodzi o stwierdzenie, że do wojewódzkich funduszy nie stosuje się przepisów ustawy o samorządzie województwa. Tutaj jest pewna różnica poglądów. Nie stosuje się – a to, co jest napisanie, jest jak gdyby potwierdzeniem stanu faktycznego, który występuje i który jest w orzeczeniach sądów administracyjnych. To jest jeszcze do dyskusji. Tutaj prawnicy też, co do tego mają swoją opinię.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#AdamKrzyśków">Powiadam, jest różne podejście różnych samorządów województwa. Są tacy marszałkowie, którzy podchodzą literalnie do zapisów ustawy, a są tacy, którzy próbują włączyć wojewódzki fundusz jako jednostkę organizacyjną i traktować wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej tak samo, jak wojewódzki ośrodek ruchu drogowego, czy wojewódzki zarząd melioracji wodnych – jako jednostkę organizacyjną. I tego chcemy uniknąć.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#AdamKrzyśków">I ostatnia zmiana, czwarta, też jest przywróceniem stanu sprzed nowelizacji ustawy. Chodzi mianowicie o to, że organ nadzoru, czyli rada nadzorcza wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, pełni swoje funkcje poprzez przyjmowanie uchwał. Czyli przyjmowanie uchwał w sprawach przedstawianych przez zarząd, podlegających nadzorowi pod względem zgodności z prawem.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#AdamKrzyśków">Do tej pory, przed zmianą ustawy było tak, że tę zgodność z prawem orzekał wojewoda, czyli nadzór prawny wojewody, tak jak w stosunku do wszystkich uchwał podejmowanych przez samorządy terytorialne w danym województwie.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#AdamKrzyśków">Okazało się, że ta zmiana zaczęła budzić kontrowersje, ponieważ znowelizowane przepisy nadzór prawny powierzały prawnikom marszałka. To powodowało – znamy, niestety, takie przypadki – że nadzór nie ograniczał się tylko do zakresu badania zgodności z prawem, ale również dotyczył badania celowości przyjmowania danych uchwał oraz ich merytorycznej zawartości.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#AdamKrzyśków">Uważamy, że nie taka jest rola nadzoru prawnego. I w związku z tym uważamy, że przywrócenie go do wojewody jest bardziej celowe i bardziej słuszne. Tym bardziej, że to jest utrwalona praktyka, a aparat urzędniczy zespołów prawnych jest bardziej wykształcony w tym kierunku. I to nie budzi żadnych emocji.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#AdamKrzyśków">To są te cztery zmiany. Jest propozycja, aby zmieniana ustawa w możliwie krótkim terminie została wprowadzona w życie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo panu posłowi. Otwieram dyskusję. Informuję, że prezydia wspólnie obradujących Komisji proponują powołanie podkomisji nadzwyczajnej do szczegółowego rozpatrzenia tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#BronisławDutka">Czy jest stanowisko rządu bądź Ministerstwa Środowiska? Bardzo proszę, pan minister Bernard Błaszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BernardBłaszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący. Szanowni panowie wiceprzewodniczący. Wysokie Komisje. Odnosząc się do projektu nowelizacji ustawy – Prawo ochrony środowiska, chciałbym stwierdzić – po analizie treści poselskiego projektu ustawy – że jego celem jest wprowadzenie czterech nowych regulacji prawnych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BernardBłaszczyk">Omawiając poszczególne regulacje, chcę podkreślić, że pierwsza zmiana rozszerza katalog kompetencji rad nadzorczych wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej poprzez przypisanie im nowej kompetencji polegającej na zatwierdzaniu wniosków zarządów wojewódzkich funduszy w sprawie nabywania i zbywania nieruchomości przez te fundusze.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#BernardBłaszczyk">Przyjmując, iż ta propozycja ma na celu przede wszystkim zapewnienie kontroli rad nadzorczych wojewódzkich funduszy nad działaniami zarządów w zakresie polityki obrotu nieruchomościami, należy uznać ją za godną uwagi.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#BernardBłaszczyk">Druga regulacja, to również rozszerzenie kompetencji zarządów wojewódzkich funduszy. Dotyczy ona publikowania w wojewódzkich dziennikach urzędowych rocznych informacji o działalności wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#BernardBłaszczyk">Wprowadzenie tej przedmiotowej propozycji należy poprzedzić nałożeniem na zarządy wojewódzkich funduszy obowiązku sporządzania rocznej informacji o ich działalności, określając zakres, ewentualnie wzór tej informacji.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#BernardBłaszczyk">Jeżeli jednak autorzy poselskiego projektu mieli na uwadze publikowanie w wojewódzkim dzienniku urzędowym sprawozdania z działalności wojewódzkiego funduszu, o którym mowa w art. 400 z literką h ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo ochrony środowiska, to propozycję przepisu nakazującego publikację tego sprawozdania w wojewódzkim dzienniku należy powiązać raczej z art. 400 z literką h tej ustawy, a nie z art. 400 z literką k, jak uczyniono to w poselskim projekcie.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#BernardBłaszczyk">Mając powyższe na uwadze, zasadne jest zmodyfikowanie również tej części poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#BernardBłaszczyk">Regulacje trzecia i czwarta zmierzają do doprecyzowania status prawnego wojewódzkich funduszy poprzez formalne wyłączenie tych funduszy z zakresu podmiotowego ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#BernardBłaszczyk">Analizując obie przedstawione tu propozycje, wydaje się, że powinny one uzyskać poparcie. Z naszej strony również. Nie wnosimy uwag. Uważamy, że celowość przywrócenia – przykładowo wojewodzie – kompetencji nadzorczych nad wojewódzkimi funduszami działającymi w nowej formule prawno-organizacyjnej, jest rozwiązaniem, co do zasady, wpisującym się w systemowy układ i zasady wykonywania nadzoru nad samorządem województwa, jak to jest określone w art. 78 i art. 79 ustawy o samorządzie województwa.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#BernardBłaszczyk">Należy także zgodzić się z poglądem zawartym w uzasadnieniu do poselskiego projektu ustawy. Istotnie, jest to rozwiązanie sprawdzone. Jednak jako zasadniczy cel tej propozycji powinno być uznane zapewnienie nadzoru organu administracji rządowej nad dokonywaniem wydatków ze środków publicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#BernardBłaszczyk">Mając na uwadze zgłoszone uwagi, pozytywnie opiniujemy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Przystępujemy do dyskusji. Bardzo proszę, kto chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BronisławDutka">Pan poseł Henryk Mielcarz, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#HenrykMilcarz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysokie Komisje. Na początek uwaga o charakterze ogólnym. Jak próbowałem robić podsumowanie, to stwierdziłem, że nie ma posiedzenia Sejmu, żebyśmy czegoś nie zmieniali w ustawie – Prawo ochrony środowiska i w ustawach pokrewnych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#HenrykMilcarz">Jeśli my za tym nie nadążamy, to co dopiero ci, do których te ustawy, te przepisy są adresowane. Nie wystawiamy sobie dobrego świadectwa. To jest jedna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#HenrykMilcarz">Druga sprawa. Proszę państwa, jeśli chodzi o pierwszą i drugą projektowaną zmianę, to one są – żeby nie rozwijać – logiczne.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#HenrykMilcarz">Nie kwestionuję propozycji trzeciej i czwartej. Jednak pamiętam, jak niedawno przy zmianach ustawy dyskutowaliśmy nad przekazaniem władztwa nad funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej – właśnie sejmikom. Były różne argumenty, które dzisiaj okazały się nie do końca trafione.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#HenrykMilcarz">Ja chciałbym zapytać, bo brakuje mi wiedzy: po tych zmianach, jaki ostatecznie model kompetencyjny i lokacyjny w całym ustroju państwa będą miały wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej?</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#HenrykMilcarz">Jest tak – kasa z budżetu państwa, jej dysponowanie przez sejmiki i nadzór przez wojewodę. Ciekawa konfiguracja. Ja się nie upieram i nie twierdzę, że będę temu przeciwny. Niemniej jednak chciałbym wiedzieć, czy na kolejnym posiedzeniu Sejmu, nie wiem, za trzy miesiące, znów tego nie będziemy zmieniać, bo minister skarbu, czy ktoś inny, położy na tym rękę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo, panu posłowi. Bardzo proszę, kto chciałby jeszcze zabrać głos w dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#BronisławDutka">Nie słyszę zgłoszeń, wobec tego zamykam pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#BronisławDutka">Proponujemy powołanie podkomisji nadzwyczajnej. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#BronisławDutka">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#BronisławDutka">Kluby parlamentarne i poselskie zgłosiły następujących posłów do podkomisji nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#BronisławDutka">Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska zgłasza pana posła Jacka Brzezinkę, posła Łukasza Tuska i posła Tomasza Kuleszę.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#BronisławDutka">Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość zgłasza posła Zbigniewa Chmielowca oraz posła Kazimierza Gwiazdowskiego.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#BronisławDutka">Klub Poselski Sojusz Lewicy Demokratycznej zgłasza pana posła Henryka Milcarza.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#BronisławDutka">Klub Poselski Polskiego Stronnictwa Ludowego zgłasza pana posła Adama Krzyśkowa.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#BronisławDutka">Rozumiem, że pan poseł sam się zgłasza? Ale ustaliliśmy parytet – trzy, dwa, jeden, jeden.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#BronisławDutka">Czy w tym wypadku ktoś z posłów Platformy Obywatelskiej zrezygnuje? Czy będziemy „odgłosowywać” jednego z panów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ŁukaszTusk">Panie przewodniczący. Mówi Łukasz Tusk. Ja rezygnuję na rzecz kolegi. Jeśli to jest możliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BronisławDutka">Dobrze. Wobec tego do podkomisji nadzwyczajnej weszliby następujący posłowie: Jacek Brzezinka, Tomasz Kulesza, Miron Sycz, Zbigniew Chmielowiec, Kazimierz Gwiazdowski, Henryk Milcarz i Adam Krzyśków.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#BronisławDutka">Czy są jakieś uwagi do wymienionego składu podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#BronisławDutka">Czy wymienione osoby zgadzają się? Czy któraś z wymienionych przeze mnie osób nie zgadza się być członkiem podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#BronisławDutka">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#BronisławDutka">Panowie posłowie, bardzo proszę o uwagę.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#BronisławDutka">W takim razie, czy jest sprzeciw wobec powołania podkomisji nadzwyczajnej w składzie, który przed chwilą przeczytałem?</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#BronisławDutka">Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że powołaliśmy podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#BronisławDutka">Bardzo proszę, aby po następnym punkcie porządku obrad panowie posłowie zatrzymali się na chwilę w celu ukonstytuowania się podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#BronisławDutka">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku obrad. Jest to uzupełnienie składu podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3670).</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#BronisławDutka">Bardzo proszę, pan przewodniczący Jerzy Gosiewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JerzyGosiewski">Szanowny panie przewodniczący. Do prezydium Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa pani poseł Grażyna Ciemniak zgłosiła swój akces do pracy w podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JerzyGosiewski">Rekomendujemy panią poseł, aby rozszerzyć skład wymienionej podkomisji o panią poseł Grażynę Ciemniak. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję panu przewodniczącemu. Pani poseł jest oczywiście niezrzeszona, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#GrażynaCiemniak">Jestem w Kole Poselskim Socjaldemokracji Polskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BronisławDutka">Rozumiem, że nie wchodzi pani do którejkolwiek z pozostałych grup? Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#BronisławDutka">Czy są uwagi państwa posłów do tej propozycji?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#BronisławDutka">Czy jest sprzeciw, aby pani poseł Grażyna Ciemniak uzupełniła skład wymienionej podkomisji nadzwyczajnej?</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#BronisławDutka">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#BronisławDutka">Stwierdzam, że pani poseł Grażyna Ciemniak została członkiem podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3670).</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#BronisławDutka">Rozumiem, że w ten sposób wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Dziękuję państwu za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#BronisławDutka">Zamykam posiedzenie wspólnie obradujących Komisji: Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>