text_structure.xml
57.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ElżbietaJakubiak">Szanowni państwo, witam serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Dzisiejszy porządek dzienny obejmuje trzy punkty. Pierwszy punkt obejmuje kontynuację rozpatrzenia informacji Najwyższej Izby Kontroli na temat kontroli pt. „Przygotowanie Polski do organizacji finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012”, drugi punkt stanowi rozpatrzenie projektu dezyderatu Komisji w sprawie opracowania i wdrożenia programu „Animator Orlik 2012” na programy: „Budowa boisk wielofunkcyjnych ogólnodostępnych dla dzieci i młodzieży” oraz „Blisko boisko” i trzeci punkt porządku dziennego to sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ElżbietaJakubiak">Witam serdecznie pana ministra Drzewieckiego wraz ze współpracownikami. Witam wszystkich przedstawicieli ministerstwa. Serdecznie witam pana prezesa Najwyższej Izby Kontroli pana Józefa Górnego. Witam pana prezesa. Witam pana dyrektora Buczyńskiego. Witam też współpracowników i inspektorów, którzy zajmowali się kontrolą przygotowań Polski do EURO 2012.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ElżbietaJakubiak">Nie skończyliśmy wczoraj rozpatrywać informacji NIK. Zabrakło nam czasu. Dlatego też wracamy dzisiaj do kontynuowania tematu wczorajszego posiedzenia. Dla potrzeb protokolarnych dodam, że wczoraj Komisja wysłuchała jedynie wstępnego sprawozdania zaprezentowanego przez pana prezesa Górnego. Zatem oddaję teraz panu prezesowi głos. Najpierw głos zabierze pan prezes Górny. Potem posłowie będą mogli zadawać pytania. Następnie poproszę pana ministra o skomentowanie raportu NIK.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ElżbietaJakubiak">Proszę o zabranie głosu pana prezesa Górnego. Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JózefGórny">Dziękuję bardzo, pani przewodnicza. Wysoka Komisjo. Panie ministrze. Szanowni państwo. Wczoraj przedstawiliśmy państwu prezentację multimedialną. Dzisiaj już więc jedynie powtórzę najważniejsze ustalenia kontrolne.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JózefGórny">Przypomnę, że kontrola dotycząca przygotowania Polski do organizacji finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 została podjęta z inicjatywy Najwyższej Izby Kontroli. Z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli zwrócił się do Prezesa NIK również Prezes Rady Ministrów. Kontrolą, przeprowadzoną w okresie od września 2008 r. do stycznia 2009 r., objęto lata 2007–2008. Celem kontroli była ocena realizacji, koordynacji, nadzorowania i finansowania zadań związanych z przygotowaniami Polski do organizacji EURO 2012, realizowanych przez właściwe organy administracji publicznej oraz inne jednostki działające na zlecenie tych organów. Przypomnę także, że przed przyjęciem programu kontroli odbyliśmy spotkanie z przedstawicielami jednostek, które zamierzaliśmy skontrolować. Przedstawiliśmy założenia programu. Pokazaliśmy, co będziemy kontrolować. Wysłuchaliśmy sugestii. Na podstawie bardzo rzeczowej i bardzo merytorycznej dyskusji w zasadzie wspólnie opracowaliśmy program kontroli. W historii NIK taka sytuacja zaistniała chyba po raz pierwszy. W zasadzie bowiem program kontroli ma charakter dokumentu poufnego. Zależało nam na tym, aby ta kontrola miała charakter partnerski. Chcieliśmy, aby naszych kontrolerów traktować jak partnerów w jak najlepszym przygotowaniu Polski do organizacji finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JózefGórny">Przeprowadziliśmy kontrolę trzydziestu jednostek. Kontrolę przeprowadzono w czterech ministerstwach, tj. w Ministerstwie Sportu i Turystyki, Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, Ministerstwie Infrastruktury oraz w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Skontrolowano Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, jej sześć oddziałów (w: Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu), PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, PL.2012 Spółkę z o.o. oraz Narodowe Centrum Sportu Spółkę z o.o. w Warszawie. Przeprowadzono kontrolę w miastach, które potencjalnie mogą być gospodarzami Mistrzostw Europy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JózefGórny">Chcę podkreślić bardzo dobrą współpracę pomiędzy kontrolowanymi jednostkami, a naszymi inspektorami. Kontrolowane jednostki na bieżąco reagowały na stwierdzone nieprawidłowości. Nieśmiało powiem, że prawdopodobnie wyniki kontroli byłyby gorsze, gdyby nie tak dobra współpraca. Myślę, że ta kontrola może być przykładem.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JózefGórny">W wystąpieniach pokontrolnych przy dokonywaniu ogólnej oceny skontrolowanej działalności, zastosowaliśmy następujące oceny: ocena negatywna stosowana byłaby wtedy, gdyby wystąpiły nieprawidłowości o zasadniczym znaczeniu dla kontrolowanej działalności, na szczęście nikomu nie musieliśmy postawić takiej oceny, ocena pozytywna z nieprawidłowościami stosowana była wtedy, gdy wystąpiły nieprawidłowości niemające zasadniczego znaczenia dla terminowości i jakości realizacji zobowiązań Polski w związku z organizacją EURO 2012, a przy nieprawidłowościach finansowych nie przekraczających progu istotności (powyżej 5% wydatkowanych środków), ocena pozytywna zaś stosowana była wtedy, gdy nie zostały stwierdzone nieprawidłowości, a ewentualne uchybienia miały charakter formalny niepowodujący negatywnych następstw merytorycznych dla kontrolowanej działalności, nienaruszających prawa i nieniosących żadnych skutków finansowych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JózefGórny">Na 30 skontrolowanych jednostek, nikogo nie oceniliśmy negatywnie. 12 jednostek uzyskało ocenę pozytywną, a 18 pozytywną z nieprawidłowościami. W praktyce NIK można powiedzieć, że jest to dobry wynik kontroli.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JózefGórny">Przejdę do omówienia nieprawidłowości. W ocenie NIK, do najważniejszych nieprawidłowości należy zaliczyć nieustanowienie przez Radę Ministrów całościowego programu przygotowań do EURO 2012, obejmującego wszystkie obszary przygotowań wynikające z oferty Polski i Ukrainy oraz z umowy organizacyjnej w sprawie EURO 2012 oraz kosztów i źródeł ich pokrycia. Do przygotowania takiego programu zobowiązuje nas ustawa o EURO 2012 z dnia 7 września 2007 roku, w art. 5 ust. 1. Uważamy, że takim dokumentem, w rozumieniu tej ustawy, na pewno nie jest plan wieloletni stanowiący załącznik do uchwały Rady Ministrów nr 143/2008, gdyż dotyczy on jedynie budowy lub modernizacji stadionów. Nie odnosi się on natomiast do całej infrastruktury; kolejowej, lotniczej, drogowej, hoteli, zakwaterowania, zapewnienia bezpieczeństwa, opieki medycznej, promocji, własności intelektualnej, telekomunikacji i technologii informacyjnej. W rozumieniu ustawy o EURO 2012 takim planem rządowym nie jest też harmonogram prac Spółki PL.2012. Jest to jedynie wewnętrzny dokument spółki, który nie zawiera oszacowania kosztów przygotowań i nie wskazuje źródeł finansowania, w tym wysokości kwot jakie trzeba będzie wydać z budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JózefGórny">Kolejną nieprawidłowością jakiej się dopatrzyliśmy, która może dostarczać pewnych trudności w przygotowaniu i organizacji Mistrzostw jest brak przepisów prawnych dotyczących precyzyjnego określenia zasad sprawowania nadzoru nad przedsięwzięciami związanymi z przygotowaniami do organizacji EURO 2012, a także opóźnienia w realizacji niektórych prac przygotowawczych, co może spowodować zagrożenie niedotrzymania terminów realizacji zadań dotyczących zwłaszcza budowy stadionów oraz infrastruktury drogowej, kolejowej i lotniczej.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JózefGórny">Za nieprawidłowe uważamy to, że nie został opracowany harmonogram prac i terminów realizacji przedsięwzięć, które miałyby zapewnić bezpieczeństwo podczas EURO 2012. Naszym zdaniem Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji powinien przyjąć program działań w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w trakcie trwania EURO 2012 oraz zapewnić nadzór nad realizacją zadań wynikających z tego programu. Uważamy, że Minister Infrastruktury powinien zweryfikować programy rozbudowy infrastruktury: lotniczej, drogowej i kolejowej z punktu widzenia wymogów związanych z organizacją EURO 2012 oraz zapewnić skuteczny nadzór nad podległymi jednostkami w zakresie realizacji tych programów. Zarzucamy ministrowi niezweryfikowanie programów i brak skutecznego nadzoru. Naszym zdaniem istnieje duże ryzyko, że spośród planowanych około 3 tysięcy km dróg ekspresowych i autostrad, aż 1/3 nie zostanie zrealizowana.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JózefGórny">W PKP Polskie Linie Kolejowe SA stwierdzono opóźnienia w realizacji pięciu z 17 inwestycji dotyczących modernizacji linii kolejowych związanych z przygotowaniami do organizacji EURO 2012. Tytułem przykładu wymienię linie kolejowe Warszawa-Gdynia, Wrocław, Poznań, Rzeszów, granica z Ukrainą. Opóźnienia wynoszą od jednego do 24 miesięcy i zostały spowodowane długotrwałymi procedurami uzgodnień środowiskowych oraz uzgodnień związanych z udzieleniem zamówień publicznych, ale nie tylko. Czasami jest to spowodowane przyczynami niezależnymi. Ponadto stwierdzono przypadki znaczącego wzrostu kosztów budowy lub modernizacji linii kolejowych, wynoszące w skontrolowanym okresie do 1000%.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JózefGórny">Pozytywnie oceniamy zaangażowanie i pierwsze efekty prac władz samorządowych we wszystkich miastach, które będą gospodarzami Mistrzostw. To właśnie ta postawa samorządów wpłynęła na pozytywną ocenę, jaką NIK wystawiła przygotowaniom EURO 2012. Podkreślając zaangażowanie samorządów, nie negujemy zaangażowania innych kontrolowanych jednostek. Chcę wyraźnie powiedzieć, że we wszystkich przypadkach stwierdziliśmy duże zaangażowanie. Jednak w związku z tym, że to samorządy mają ponosić znaczne koszty, szczególnie istotne jest ich zaangażowanie i na nie zwracamy państwa uwagę. Cieszymy się, że wszystkie kontrolowane jednostki na bieżąco reagowały na zgłaszane przez nas uwagi.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JózefGórny">W związku z budową stadionu narodowego w Warszawie niepokoi nas nierozwiązana sprawa kupców prowadzących działalność handlową na obrzeżach budowanego stadionu. W Warszawie oraz w Gdańsku stwierdziliśmy brak uzgodnionych planów wykorzystania budowanych stadionów po EURO 2012. Sygnalizujemy te problemy odpowiednio wcześniej po to, aby był jeszcze czas na ich usunięcie. Myślę, że kontrola została przeprowadzona w odpowiednim czasie. Należy podkreślić, że wykryte nieprawidłowości nie stanowią zagrożenia dla organizacji EURO 2012. W Poznaniu m.in. badaliśmy stan przygotowania inwestycji Portu Lotniczego Poznań – Ławica. Obawiamy się, że budowa równoległej drogi kołowania, rozbudowa terminala i płyt postojowych może nie być do końca zrealizowana przed rozpoczęciem turnieju UEFA.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JózefGórny">Nasze zastrzeżenia wzbudził stan zaawansowania prowadzonych inwestycji komunikacyjnych we Wrocławiu, gdzie stwierdziliśmy znaczące opóźnienia. Niemniej jednak nie są one takie, aby nie można ich było nadrobić. Opóźnienie wynosi około pół roku. Dotyczy to aż sześciu spośród czternastu prowadzonych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JózefGórny">W zaleceniach pokontrolnych wskazaliśmy na potrzebę wzmocnienia nadzoru i koordynacji w realizacji zadań ze strony Rady Ministrów oraz Ministra Sportu i Turystyki. W naszej ocenie konieczne jest także jednoznaczne wskazanie Ministra Sportu i Turystyki jako organu odpowiedzialnego nie tylko za koordynację, ale także za nadzór nad przedsięwzięciami związanymi z organizacją EURO 2012. Chcę podkreślić, że oczywiście nie w każdym przypadku jest to możliwe. W przypadkach, gdzie jest to możliwie, powinna być stosowna odpowiednia regulacja. W zaleceniach wskazujemy też, że naszym zdaniem, niezbędne jest opracowanie całościowego planu rządowego, który zawierałby informacje o szacowanych kosztach poszczególnych przedsięwzięć oraz źródłach finansowania przygotowań do EURO 2012. Zdajemy sobie sprawę z trudności prognozowania kosztów na kilka lat wcześniej. Jednak chodzi nam o jakieś chociażby szacunkowe dane. Wykaz zadań powinien być ustalony. Powinien być całościowy program. Brak takiego dokumentu utrudnia przeprowadzenie kontroli. Nie wiemy po prostu, w którym miejscu jesteśmy. To tyle jeśli chodzi o te najważniejsze ustalenia.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JózefGórny">Przygotowaliśmy projekt wspólnej Polsko – Ukraińskiej informacji. W najbliższych dniach zostanie on przesłany do Kijowa. Umieściliśmy tam informacje dotyczące sytuacji w Polsce. Zostawiliśmy natomiast wolne miejsce na opis sytuacji na Ukrainie. Chcę jeszcze dodać, że podczas naszej wizyty na Ukrainie w listopadzie, strona ukraińska już miała gotowy całościowy program. Naszym zdaniem, będzie źle widziane, że my takiego całościowego programu jeszcze nie mamy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ElżbietaJakubiak">Bardzo dziękuję. Przechodzimy do drugiej części. Proszę państwa posłów o zgłaszanie się i zadawanie pytań. Kto chciałby zadać pytanie panu prezesowi? Proszę się zgłaszać. Panie ministrze, umówiliśmy się, że najpierw oddam głos posłom, a panu na zakończenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MirosławDrzewiecki">Ale chcę coś wyjaśnić.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MirosławDrzewiecki">Panie ministrze, mamy czas tylko do godz. 14.00. O 14.00 rozpoczyna się posiedzenie podkomisji. Obawiam się, że jeżeli oddam panu teraz głos, to nie zdążymy zrealizować całego zaplanowanego na dziś porządku dziennego… No dobrze, panie ministrze, to dosłownie na minutę oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MirosławDrzewiecki">Pan prezes Górny powiedział, że jest problem z kupcami. Proszę państwa, z kupcami sprawa jest już rozwiązana i wyjaśniona. Handel z okolic stadionu zniknie do końca roku 2009. Kupcy podpisali już umowę z miastem i przechodzą na ulicę Marywilską. Uważam, że ta sprawa w ogóle nie powinna znaleźć się w protokole NIK, ponieważ jest już wyjaśniona. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MirosławDrzewiecki">Dziękuję. Myślę, że będzie miał pan jeszcze możliwość bardziej szczegółowo wypowiedzieć się w tej sprawie. Proszę teraz o zabranie głosu pana posła Garbowskiego. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TomaszGarbowski">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo. Panie ministrze. Dziękuję Najwyższej Izbie Kontroli za to, że przeprowadziła całościową kontrolę stanu przygotowań. Ten materiał ma służyć nie tylko ministrowi, ale także Komisji Kultury Fizycznej Sportu i Turystyki oraz podkomisji, która zajmuje się analizą stanu przygotowań.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TomaszGarbowski">Chciałbym podzielić się z państwem kilkoma spostrzeżeniami. Po pierwsze, dziwię się, że raport jest pozytywny. Panie prezesie Górny, jeśli wczytamy się w treść raportu, to znajduje się tu cały szereg nieprawidłowości. Zadaję zatem pytanie: dlaczego ostatecznie ocena jest pozytywna? Przeczytałem wczoraj opinię rzecznika Najwyższej Izby Kontroli, który uznał, że cały raport jest pozytywny ponieważ stan przygotowań polskich samorządów i miast-gospodarzy jest oceniany pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#TomaszGarbowski">Mam też pytanie do pana ministra Drzewieckiego. Jako posłowie Lewicy, pytaliśmy o słynny program wieloletni. Uwaga NIK jest taka, że taki program nie został przez Radę Ministrów przyjęty. Czy w związku z tym pan minister zweryfikuje swoje stanowisko co do interpelacji posłów i będzie starał się skłonić Radę Ministrów do przyjęcia planu wieloletniego? Byłoby to pozytywnym krokiem w stosunku do uwag NIK.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#TomaszGarbowski">Kolejna kwestia dotyczy Komitetu organizacyjnego. Chciałbym, aby pan minister Drzewiecki się do tego ustosunkował. Prezes Rady Ministrów powołał Komitet organizacyjny. NIK dostrzega, że Komitet organizacyjny ma pewne nowe zadania. Dostrzega także, że Komitet, który powinien opiniować pewne kwestie, powinien zajmować się oceną stanu przygotowań itp., nie ma jeszcze przyjętego planu pracy ani kalendarza spotkań i działań. Czy pan minister będzie apelował, aby sekretarz Komitetu pan minister Arabski systematycznie prosił Prezesa Rady Ministrów pana Donalda Tuska o systematyczny, a nie chaotyczny jak to się działo w 2008 roku, udział w jego pracach?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#TomaszGarbowski">Chcę jeszcze zadać jedno pytanie. Za rządów pani minister Jakubiak została przygotowana ekspertyza, która kosztowała 185 tys. zł. Ta ekspertyza związana jest z harmonogramem działań związanych z organizacją Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Przygotowana została przez kancelarię pana Wierzbowskiego. NIK uważa, że ta ekspertyza nie została należycie wykorzystana. Zdaniem NIK jest to przejaw niegospodarności ze strony pana ministra. Dlaczego pan minister nie skorzystał z tej ekspertyzy? Jaki był powód tego, że pan minister z niej nie skorzystał i ekspertyza za 185 tys. zł wylądowała w koszu?</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#TomaszGarbowski">Mam też pytanie do pana prezesa Górnego. Czy państwo poddaliście analizie także inne ministerstwa, które biorą udział w przygotowaniu do EURO 2012? Mam na myśli chociażby Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i kwestię analiz prawnych. Z tego co pamiętam, takie analizy prawne odnoszące się do środków unijnych, z których można korzystać w zakresie przygotowań do EURO 2012, były przygotowywane w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Moje pytanie jest następujące, czy analizy przygotowane w poszczególnych ministerstwach za rządów waszych poprzedników, za rządów Prawa i Sprawiedliwości, są w ogóle wykorzystywane, czy teraz każdy z ministrów na nowo zleca wykonanie poszczególnych ekspertyz?</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#TomaszGarbowski">Kolejna kwestia dotyczy kontroli działalności Spółki PL.2012. W ciągu roku wielokrotnie interweniowałem u pana ministra w kwestii nadzoru nad Spółką, nad działalnością zarządu. Jednoznacznie mówiłem, że powinien pan sprawować twardy nadzór nad wykonywaniem pewnych zadań. Podpisał pan co prawda „umowę powierzenia” ze Spółką, ale NIK stwierdza, że niezbyt odpowiednio nadzorował pan jej działalność. Pytam zatem: dlaczego? Czym to było spowodowane? Czy pan minister wyciągnie odpowiednie wnioski z tych dwunastu minionych miesięcy?</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#TomaszGarbowski">Następna sprawa jest związana ze słynnym przetargiem na obsługę prawną. Pytanie kieruję do pana prezesa Górnego. Czy zdaniem NIK Spółka PL.2012 wszystkie swoje zadania zleca firmom zewnętrznym? Na stronie 20 mamy taki wykaz. Proszę zobaczyć. Spółka PL.2012, pomimo tego, że zatrudnia wysokiej klasy specjalistów z różnych dziedzin, zlecała szereg zadań podmiotom zewnętrznym. Proszę zobaczyć, że mamy tu wymienione siedem różnych zadań zleconych innym firmom zewnętrznym. Czy Spółka PL.2012 coś wykonuje sama? Czy Spółka sama wykonuje jakieś analizy, ekspertyzy, programy naprawcze, czy też wszystko zleca podmiotom zewnętrznym? Opiera się tylko na zadaniach zleconych? To mnie zastanawia. Podam przykład, panie ministrze. To jest ciekawe. Zastanawia mnie, dlaczego to się akurat stało w jednym okresie. Spółka PL.2012 zleciła obsługę prawną kancelarii pana Kopczyńskiego. Obsługa kosztuje polskich podatników i budżet państwa 40 tys. zł miesięcznie. Proszę mi powiedzieć, co zleca się kancelarii pana Kopczyńskiego za 40 tys. zł miesięcznie? Dodatkowo, Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła, że ta obsługa została zlecona z naruszeniem ustawy o zamówieniach publicznych. Czy to nie przypadek, że w zeszłym roku pan mecenas Kopczyński był przewodniczącym składu arbitrażowego i orzekał w sprawie wprowadzenia komisarza w Polskim Związku Piłki Nożnej? Czy to przypadek, że po upływie kilku dni kancelaria pana Kopczyńskiego wykonuje usługi dla instytucji publicznej?</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#TomaszGarbowski">Przejdę teraz do omówienia jeszcze jednej kwestii. Polskie media wielokrotnie nagłaśniały sprawę funkcjonowania Spółki PL.2012. Zadawano pytanie, czy ta Spółka zamiast zajmować się koordynacją pewnych przedsięwzięć, nie jest przypadkiem biurem podróży? Najwyższa Izba Kontroli stwierdza, że kwestia związana z wyłonieniem biura podróży, które miało oferować najtańsze usługi, przeloty na Ukrainę, do UEFA itd., nie była do końca sprecyzowana. NIK ma uwagi, co do tego, że istotnie wybrana firma oferuje najtańsze usługi.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#TomaszGarbowski">Klub Parlamentarny Lewicy zwrócił się do Najwyższej Izby Kontroli z prośbą o skontrolowanie Ministerstwa Sportu i Turystyki w zakresie kontroli w Polskim Związku Piłki Nożnej. Otrzymaliśmy odpowiedź od NIK. Wynikało z niej, że w toku kontroli stanu przygotowań EURO 2012 NIK zajmie się tą kwestią. Pytanie kieruję do pana prezesa Górnego. W przedstawionym materiale nie doczytałem się bowiem ani odpowiedzi, ani wyjaśnień. Czy państwo poczyniliście już jakieś ustalenia w tym zakresie? Jeżeli tak, to bardzo bym prosił o ich przedstawienie. Bardzo proszę o ustosunkowanie się do mojej wypowiedzi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ElżbietaJakubiak">Dziękuję. Proponuję, aby nasza praca przebiegała w ten sposób, że najpierw przekażę głos dwóm posłom, którzy będą mogli zadawać pytania, następnie oddam głos panu prezesowi i panu ministrowi, i wówczas rozpoczniemy kolejną fazę pytań. Zgadzacie się państwo? Tak. Dobrze. Musimy się zmobilizować. Proszę pamiętać, że nie mamy dużo czasu. O godz. 14.00 musimy zakończyć posiedzenie Komisji. Bardzo proszę, żeby o tym pamiętać. Oddaję teraz głos panu posłowi Wontorowi, a następnie poproszę o udzielenie odpowiedzi pana prezesa i pana ministra. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BogusławWontor">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo. Panie ministrze. Panie prezesie. Pierwsze pytanie kieruję do pani przewodniczącej. Pani przewodnicząca, czy nie byłoby lepiej, aby omawianie raportu Najwyższej Izby Kontroli następowało razem z pisemną informacją rządu i ustosunkowaniem się do tego raportu? Z mojego doświadczenia parlamentarnego wiem, że takie były zasady. Wtedy, my posłowie, mielibyśmy znacznie mniej pytań, ponieważ na cześć z nich uzyskalibyśmy już odpowiedzi na piśmie od strony rządowej. Tak naprawdę to po raz pierwszy spotykam się z taką sytuacją, w której mamy raport NIK i nie mamy stanowiska rządu w tej sprawie. W takim przypadku dużo trudniej jest nam dyskutować, rozmawiać i formułować pytania. Bardzo bym prosił, aby następnym razem ta kwestia inaczej została rozwiązana.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#BogusławWontor">Mam pytanie do pana prezesa. Czy Najwyższa Izba Kontroli sprawdzała, jak wyglądają relację pomiędzy ministerstwem i podmiotami niejako orbitującymi wokół niego (mam na myśli chociażby Spółkę) i zajmującymi się przygotowaniami do EURO 2012, a Polskim Związkiem Piłki Nożnej, czyli federacją, bez której nie da się zorganizować tychże Mistrzostw? Zajmujemy się tym od jakiegoś czasu i możemy powiedzieć, że ministerstwo prawie w ogóle się nie angażuje w organizację Mistrzostw Europy czy Mistrzostw Świata. Robią to federacje. Podejrzewam, że w PZPN też trwają jakieś prace. Czy jest to kompatybilne? Czy można mówić tu o współpracy? Jak to wygląda? Myślę, że jest to istotne zagadnienie. Praktycznie rzecz biorąc, bez współpracy trudno będzie o dobrą organizację.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#BogusławWontor">Mam jeszcze pytanie do pana ministra. Nie chcę być złośliwy. Proszę mnie źle nie odebrać. Czytając raport NIK i słuchając posłów pracujących w podkomisji, w sytuacji gdzie mówi się o licznych zadaniach zlecanych na zewnątrz, można się zastanowić, czy w ogóle istnieje zasadność istnienia tej Spółki? Z przedstawionych informacji wynika, że wszystkie zadania zleca się innym podmiotom, a Spółka nic nie robi. Z drugiej strony, pan minister chwali się, że Spółka zatrudnia bardzo niewielką liczbę osób. Jeżeli ona nie wykonuje szeregu zadań, to może po prostu nie ma potrzeby, aby zatrudniać więcej osób. Panie ministrze, proszę nam powiedzieć, jakie konkretnie zadania wykonuje bezpośrednio sama Spółka, a jakie są zlecane podmiotom zewnętrznym. Spółka zatrudnia przecież wielu specjalistów. Czy zatem chociażby część z powierzanych podmiotom zewnętrznym zadań nie może być wykonywana przez pracowników Spółki? Dzięki temu można by wygenerować pewne oszczędności. Moje pytanie wynika może z pewnej niewiedzy. Chciałbym, aby pan minister rozwiał moje wątpliwości. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaJakubiak">Dziękuję. Odpowiem panu posłowi Wontorowi co do sposobu procedowania. Chyba nigdy nie było tak, abyśmy po przedstawieniu raportu NIK czekali na oficjalny dokument odpierający jego zarzuty. Zasada była jedna. Sprawozdania tego typu rozpatrywało się po wysłuchaniu przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli. Wczoraj, moją intencją było to, aby zrealizować punkt pierwszy wczorajszego posiedzenia, następnie, sprawozdanie Najwyższej Izby Kontroli, które miało nam zaprezentować ocenę NIK, a potem chciałam, abyśmy przeprowadzili głosowanie. Zależało mi na tym, aby posłowie „uzbrojeni” niejako w wiedzę na ten temat mieli większą szansę racjonalnie podejmować decyzje dotyczące stanu przygotowań. Niemniej jednak, w związku ze zgłoszonym przez pana posła Rasia wnioskiem formalnym, doprowadziliśmy do sytuacji, w której wysłuchaliśmy wyłącznie informacji ministra na temat przygotowań, głosowaliśmy, a dopiero dzisiaj słuchamy pana prezesa i oceny NIK. Jestem zdania, że to nie jest dobre rozwiązanie. Uważam, że nie powinno tak być. Czysta matematyka liczenia głosów w Komisji doprowadziła do takiego stanu rzeczy. Chcę powiedzieć, że w przyszłości powinniśmy być bardziej racjonalni. Najpierw powinniśmy wysłuchać prezesa NIK i dokonać oceny przygotowań do EURO 2012 na postawie raportu. No cóż, stało się jak się stało. Dziś już nie możemy tego zmienić. Sądzę jednak, że w przyszłości powinniśmy bardziej racjonalnie podchodzić do głosowań i do dokonywania ocen. Dokonując oceny tego samego okresu, powinniśmy mieć na uwadze zarówno opinię ministra jak i raport Najwyższej Izby Kontroli. Dziękuję. Oddaję głos panu prezesowi Górnemu. Proszę o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania. Następnie przekażę głos panu ministrowi. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JózefGórny">Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o sprawę kupców, to bardzo się cieszę, że ta sprawa jest już załatwiona. Panie ministrze, nasz raport odnosił się do sytuacji z końca ubiegłego roku. Dlatego też musieliśmy umieścić tę informację. Ale skoro problem jest już rozwiązany, to nie pozostaje nam nic innego, jak tylko się cieszyć.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JózefGórny">Pan poseł Garbowski pytał, dlaczego wydaliśmy taką, a nie inną opinię. Wysoka Komisjo, my często spotykamy się z zarzutami, że nasza ocena jest albo zbyt pozytywna, albo zbyt negatywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ElżbietaJakubiak">Bardzo przepraszam, ale właśnie wchodzą na salę nowe osoby. Serdecznie witam przybyłych gości. Proszę zająć miejsca.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JózefGórny">Biorąc pod uwagę dużą liczbę prac do wykonania i cały ogrom przedsięwzięcia, analizując stwierdzone nieprawidłowości, doszliśmy do wniosku, że nie ma zagrożenia dla organizacji EURO 2012. Dlatego też wystawienie oceny negatywnej byłoby zbyt surowe. Podałem już na początku posiedzenia, jakie kryteria bierze się pod uwagę przy wystawianiu ocen i jakie czynniki decydują o wystawieniu oceny pozytywnej, pozytywnej z nieprawidłowościami, a jakie negatywnej. Wystawiliśmy taką, a nie inną ocenę, stosując się do przyjętych kryteriów. Stwierdziliśmy pewne nieprawidłowości i wcale tego nie ukrywaliśmy.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JózefGórny">Kolejne pytanie zadane przez pana posła Garbowskiego odnosiło się do tego, czy naszym zdaniem zlecanie przez Spółkę PL.2012 pewnych zadań innym podmiotom było celowe. Pozwolą państwo, że w tej sprawie oddam zaraz głos panu dyrektorowi Buczyńskiemu.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JózefGórny">Jeśli chodzi o wyniki kontroli przeprowadzonej na wniosek grupy posłów SLD chcę powiedzieć, że to jest zupełnie inna sprawa. Jeszcze w kwietniu pan poseł Olejniczak otrzyma odpowiedź i wyniki tej kontroli. Ta kontrola nie mieściła się ściśle w zakresie związanym z przygotowaniami do EURO 2012. Niejako była poza tym zakresem.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JózefGórny">Pan poseł Bogusław Wontor pytał, czy NIK sprawdzał relacje pomiędzy ministerstwem, a Polskim Związkiem Piłki Nożnej. Kontrolę przeprowadziliśmy jedynie w takim zakresie, o jakim była mowa w piśmie skierowanym do nas przez grupę posłów. Innych relacji nie poddawaliśmy kontroli.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#JózefGórny">Jeżeli pani przewodnicząca pozwoli, to prosiłbym o udzielenie głosu panu dyrektorowi Buczyńskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ElżbietaJakubiak">Dobrze. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#GrzegorzBuczyński">Spółka PL.2012 wykonywała bardzo wiele prac projektowych i eksperckich związanych z przygotowaniami do EURO. To jest fakt, który został odnotowany w protokole kontrolnym. To, że Spółka zlecała wykonanie pewnych ekspertyz także firmom zewnętrznym, jest już inną sprawą. To nie czas na ocenianie, czy te ekspertyzy zostały prawidłowo wykorzystane. To była faza kontroli. Oceny dopiero dokonamy. Póki co zaznaczyliśmy, że zatrudnia wybitnych ekspertów, a jednocześnie zleca wykonanie pewnych opracowań firmom zewnętrznym. Ocenimy, czy było to celowe. Zobaczymy czy wydatkowanie środków w taki sposób było celowe. Przecież mówimy tu o niemałych środkach.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#GrzegorzBuczyński">Jeżeli chodzi o kwestię zamówień publicznych, to stwierdziliśmy kilka nieprawidłowości, które w przeważającej mierze miały charakter formalny. Większość z nich została usunięta już w trakcie kontroli. W tej chwili Spółka już nas zapewniła, że wszystkie zostały usunięte. Sprawdzimy to w czasie przyszłej kontroli.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#GrzegorzBuczyński">Chcę jeszcze powiedzieć o jednej ważnej sprawie. Pan minister przysłał nam swoje stanowisko dotyczące tej informacji. Niestety tekst był już zamknięty. Czas był bardzo napięty. Stanowisko niewiele się różniło od odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne, które w całości wykorzystaliśmy w końcowej części informacji. Nie zawiera jakichś nowych elementów. Może z jednym wyjątkiem. Zdaniem pana ministra brak całościowego programu rządowego, któremu poświęcamy tyle miejsca, w dużej części może zastępować harmonogram pracy Spółki. Pan prezes już o tym mówił. Uznaliśmy, że owszem, jest to bardzo ważny dokument w zakresie sposobu działania Spółki PL.2012, ale nie odpowiada dyspozycji ustawowej. Dotyczy szerokiego zakresu spraw, ale nie odpowiada dyspozycji ustawowej. Ma to być program wieloletni. Musi zawierać informacje o wszystkich zadaniach, wykonawcach i środkach finansowych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ElżbietaJakubiak">Dziękuję bardzo. Proszę, pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejNowakowski">Dziękuję, pani przewodnicząca. Chcę zadać jedno pytanie. Pani przewodnicząca powiedziała coś o jakichś zarzutach, które jakoby są zawarte w wystąpieniu NIK…</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ElżbietaJakubiak">Panie pośle, niczego takie nie powiedziałam. Panie pośle, nie słuchał mnie pan uważnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejNowakowski">Ależ słuchałem, pani przewodnicząca, bardzo uważnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ElżbietaJakubiak">Źle mnie pan zrozumiał.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejNowakowski">Dobrze panią zrozumiałem. Ale czytałem ten dokument i nie ma w nim mowy o żadnych zarzutach. Jest informacja o ocenie pozytywnej oraz o ocenie pozytywnej wraz ze stwierdzonymi nieprawidłowościami. Tak jak pan dyrektor powiedział, te nieprawidłowości nie mają zasadniczego znaczenia dla terminowości i jakości realizacji zobowiązań, ani gwarancji zawartej w ofercie Polski przekazanej do UEFA w związku z organizacją EURO 2012. Żadna spośród 30 skontrolowanych jednostek nie…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ElżbietaJakubiak">Bardzo pana przepraszam, panie pośle, ale pan mnie o to pyta?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejNowakowski">Nie. Pytanie kieruję do pana dyrektora. Czy zostały postawione jakieś zarzuty? Z tego, co przeczytałem, nie ma tu mowy o żadnych zarzutach. Pani przewodnicząca natomiast mówi, że są jakieś zarzuty, więc…</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ElżbietaJakubiak">Panie pośle, pan mnie źle zrozumiał. Ja mam zarzut co do sposobu funkcjonowania Komisji. Moim zdaniem, debatę nad sprawozdaniem pana ministra dotyczącym przygotowań do EURO powinniśmy przeprowadzić razem z debatą nad raportem NIK. Jednak wczoraj, na wniosek posła Rasia, przegłosowaliśmy sprawozdanie zaprezentowane przez pana ministra, jeszcze przed rozpatrzeniem informacji NIK. Oba sprawozdania dotyczyły tego samego okresu, tej samej działalności i zadań. Prosiłam, abyśmy w przyszłości nie podejmowali tak pochopnie decyzji o przejściu do głosowania nad sprawozdaniem ministra, bez wysłuchania informacji NIK. Robiąc to, uwzględniamy wyłącznie punkt widzenia pana ministra, bez uwzględnienia zdania instytucji powołanej do przeprowadzenia kontroli. Tylko o to mi chodziło. Nie mówiłam nic na temat tego, czy w raporcie są jakieś zarzuty, czy też nie. Mówiłam, że „zarzuty mogą być formułowane”. Uważam po prostu, że nad dwiema informacjami powinniśmy głosować łącznie. Ewentualnie, moglibyśmy głosować nad sprawozdaniem po wysłuchaniu raportu NIK. Takie jest moje zdanie. Tylko o to mi chodziło.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#ElżbietaJakubiak">Proszę, pan minister Drzewiecki.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MirosławDrzewiecki">Pani przewodnicząca, ale tego nie dałoby się zrobić. Wczorajszy raport odnosił się do stanu na kwiecień, a nie na koniec ubiegłego roku. Ciężko byłoby obie te sprawy połączyć.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MirosławDrzewiecki">Panie ministrze, to ja może zacytuję panu tytuł druku nr 1859: „Sprawozdanie z realizacji przedsięwzięć EURO 2012 oraz wykonywanych działań dotyczących realizacji przygotowań Polski do finałowego turnieju Mistrzostw Europy w piłce nożnej”. Sprawozdanie odnosi się do okresu od marca do lutego 2009, ale państwo podajecie w nim informacje od samego początku funkcjonowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MirosławDrzewiecki">Dobrze. Szkoda czasu.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MirosławDrzewiecki">To jest czas posłów. Wszyscy jesteśmy zainteresowani tą sprawą. Bardzo proszę udzielić odpowiedzi na pytania. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MirosławDrzewiecki">Na początku chcę bardzo podziękować Najwyższej Izbie Kontroli. Przeprowadzana kontrola została zlecona przez pana premiera Donalda Tuska. To jest świadectwo tego, że panu premierowi bardzo zależy na tym, aby przebieg przygotowań i organizacji EURO był transparentny i czytelny.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MirosławDrzewiecki">Odniosę się teraz do pytania pana posła Garbowskiego dotyczącego programu wieloletniego. Harmonogram, który istnieje i który osobiście podpisałem jest traktowany jako program wieloletni. Wieloletni Plan Inwestycyjny (WPI) dotyczy wyłącznie przedsięwzięć finansowanych z budżetu państwa. To jest wyraźnie określone. On będzie musiał ulec pewnym modyfikacjom, ze względu na to, że zmieniły się środki finansowe przeznaczone na budowę Stadionu Narodowego. Początkowo, tzn. w momencie, gdy jeszcze nie było nawet wiadomo, gdzie stadion powstanie, szacowano, że koszt jego budowy wyniesie 1 mld 220 tys. W najbliższych dnia UEFA finalnie powie nam, jak wygląda poziom oczekiwań. Dopiero to pozwoli nam w sposób prawidłowy i rzetelny oszacować tę wartość.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#MirosławDrzewiecki">Przejdę do kwestii komitetu organizacyjnego. Nie będę apelował do pana ministra Arabskiego. Nie ma żadnego powodu, aby komitet spotykał się częściej niż dzieje się to do tej pory. Komitet spotyka się wtedy, gdy zachodzi taka potrzeba. To nie komitet buduje autostrady, stadiony czy hotele. Tym zajmuje się powołana do tego organizacja. Ona się zajmuje tymi sprawami i przedstawia sprawozdania z wykonanych zadań. Żeby wszystko było jasne, chcę wyraźnie powiedzieć, że nie będzie innego systemu pracy komitetu organizacyjnego.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#MirosławDrzewiecki">Jeżeli chodzi o ekspertyzę za 180 tys. zł, to mogę powiedzieć, że ona była do wykorzystania przez chwilę w początkowym etapie, ale później już nie dało się z niej korzystać, ponieważ projekt się zmieniał. Dlatego też tamta ekspertyza nie mogła służyć jako podstawa działania na przyszłość. To nie jest kwestia niegospodarności. Po prostu trudno by było wykorzystywać ekspertyzę, która odnosiła się do lutego, kiedy to w międzyczasie sytuacja już się zupełnie zmieniła. Potrzebowaliśmy programu wybiegającego dalej w przyszłość.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#MirosławDrzewiecki">Nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że nadzór nad Spółką jest słaby. Ja, jako Minister Sportu i Turystyki, codziennie współpracuję z zarządem PL.2012. Kontaktujemy się codziennie. Co najwyżej nasze kontakty możemy bardziej sformalizować. Można by rejestrować moje godziny wejścia i wyjścia ze Spółki PL.2012 i wejścia panów prezesów do Ministerstwa, chociaż te pewnie są odnotowywane. Może to przekonałoby państwa, że ten nadzór faktycznie istnieje. Chcę państwa zapewnić, że nadzór jest wystarczający i nie widzę powodu, aby go wzmacniać. To jest spółka prawa handlowego. W skład jej rady nadzorczej wchodzi trzech przedstawicieli ministrów; Ministra Finansów, Ministra Skarbu i Ministra Rozwoju Regionalnego oraz dwie osoby wskazane przez Ministra Sportu i Turystyki. Myślę, że jest to wystarczająca gwarancja. Ci ludzie odpowiadają za prawidłowe zarządzanie zespołem.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#MirosławDrzewiecki">Jeśli chodzi o kolejne pytanie, to powiem szczerze, że jest mi trochę wstyd. Nie wiem, jak to powiedzieć. Pracujemy już jakiś czas razem, spotykamy się i dyskutujemy. Państwo wiecie jak rozległym obszarem się zajmujemy. Na początku Spółkę tworzyło kilka osób, a teraz jest ich 50. Początkowo było ich 9, 12, 15. Ta liczba rosła. Ci ludzie stworzyli projekt i zbudowali system zarządzania projektem we wszystkich miastach. Państwo się teraz pytanie, po co jest ta Spółka? Dlaczego zleca pewne zadania firmom zewnętrznym? Otóż, z tego powodu, że gdyby miała robić sama, to musiałaby zatrudniać 350 osób. Nie ma takiej potrzeby, aby wszystko robić własnymi siłami. To jest sprawdzona na świecie metoda zarządzania. Do pewnych rzeczy wykorzystuje się zlecenia, po to, aby nie ponosić na stałe kosztów utrzymania ludzi. Ci ludzie musieliby być wysokiej klasy specjalistami, którzy byliby jedynie incydentalnie potrzebni.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#MirosławDrzewiecki">Kolejna sprawa dotyczy obsługi prawnej. Kancelaria pana Kopczyńskiego pracuje od marca. Proszę takich rzeczy nie insynuować. Jest to po prostu nieprzyjemne i niemiłe. To jest bardzo znana kancelaria, która zajmuje się głównie sprawami sportowymi.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#MirosławDrzewiecki">Koszty funkcjonowania Spółki. Wydaje nam się, że robimy wszystko, aby były najniższe z możliwych. Niemniej jednak, jakieś koszty muszą być i im bliżej zakończenia projektu, tym będą one większe. Podawałem już przykład spółek tworzonych w innych państwach. One były dużo większe. Koszty sięgały setek milionów euro. Zawsze staram się ciąć koszty. Patrząc jednak na ogólne zestawienie i na to, że Polska leży w sercu Europy, sądzę, że nie jest tak źle. Proszę państwa, ten organizm musiał sam się zbudować od podstaw, aby móc działać. Ja państwa zachęcam, idźcie zobaczyć jak Ci ludzie pracują. Zapraszam. Idźcie do Spółki PL.2012 i zobaczcie jak Ci ludzie całymi dniami siedzą przy swoich biurkach i czym się zajmują. Dla mnie po prostu bardzo wstydliwe jest to, żebym ja musiał państwa przekonywać, że PL.2012 w ogóle czymś się zajmuje.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#MirosławDrzewiecki">Panie ministrze, bardzo przepraszam, ale…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MirosławDrzewiecki">Pani przewodnicząca, bardzo przepraszam, ale chciałabym, żeby mi pani pozwoliła dokończyć wypowiedź w takim zakresie, jaki uznam za stosowne.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#MirosławDrzewiecki">Dobrze. Ja nie ingeruję w merytoryczną część pana wystąpienia. Chcę tylko panu zwrócić uwagę na czas.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MirosławDrzewiecki">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MirosławDrzewiecki">Nie mamy niestety tyle czasu, ile byśmy chcieli. Być może pan w ministerstwie może prowadzić obrady w dowolnym terminie i w dowolnym tempie. W Sejmie tak nie jest. Proszę stosować się do zasad. Tylko o to chcę pana prosić. Naprawdę staram się delikatnie przypominać panu o czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MirosławDrzewiecki">Dobrze. Jeszcze tylko jedno zdanie. Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#MirosławDrzewiecki">Jeszcze tylko dla porządku podam, że do głosu zapisał się pan poseł Bętkowski. Potem udzielę głosu panu prezesowi Górnemu, aby mógł udzielić odpowiedzi na pytania posłów. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MirosławDrzewiecki">Jeszcze tylko jedna sprawa. Odpowiem na pytanie dotyczące relacji pomiędzy PZPN, Ministerstwem Sportu i Turystyki, a Spółką PL.2012. W tej chwili, po wyborze nowego prezesa, jeżeli chodzi o organizację EURO 2012, to mogę państwu powiedzieć, że te relacje są wręcz wzorowe. Nie odnotowujemy żadnych negatywnych sytuacji. Moja bardzo bezpośrednia relacja z panem prezesem powoduje, że nie mam żadnych problemów komunikacyjnych. Nie mamy problemów ze współpracą z PZPN. Proszę jednocześnie pamiętać, że nastąpił podział obowiązków. My już personalnie wiemy, kto i za co odpowiada. PZPN też już wie. Spółka utworzona przez PZPN działająca na rzecz UEFA też wie.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MirosławDrzewiecki">To tyle co chciałem powiedzieć. Myślę, że pan prezes Herra odpowie na inne pytania bardziej szczegółowo, ponieważ zna na nie odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MirosławDrzewiecki">Pana też bardzo proszę o przestrzeganie czasu. Myślę, że pan, jako osoba zarządzająca projektem, wie, że musimy się trzymać czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MarcinHerra">Dziękuję. Postaram się odpowiedzieć w przeciągu czterech minut, ponieważ zaraz mam kolejne spotkanie i będę musiał wyjść.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaJakubiak">Mam nadzieję, że pana współpracownicy zostaną?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MarcinHerra">Zostanie pan prezes Andrzej Bogucki i chętnie odpowie na państwa pytania. Będzie do państwa dyspozycji. Trzymiesięczna kontrola przeprowadzona przez NIK w Spółce PL.2012 to doskonała sprawa. Świetnie się stało, że niezależna instytucja kontroluje nasze działania, bo to pomaga w zarządzaniu. Tak wynika z mojego wcześniejszego doświadczenia w sprawach biznesowych.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#MarcinHerra">Jeśli chodzi o strategię bezpieczeństwa, to zgodnie z umową pomiędzy Polską, a UEFA do 30 czerwca tego roku zintegrowana strategia bezpieczeństwa będzie zatwierdzona przez Polskę i UEFA. Jest to ujęte w harmonogramie.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#MarcinHerra">Kolejna sprawa dotyczy wyboru operatorów na stadionie w Warszawie i w Gdańsku. Otóż, zgodnie z harmonogramem w tym roku trzeba było najpierw przejść przez proces wyboru firm wykonawczych. Teraz, zgodnie z planem, przyszedł czas na wybór operatorów.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#MarcinHerra">Gdy chodzi o lotnisko w Poznaniu, to mogę powiedzieć, że podpisana została umowa o wydzierżawienie terenu. Było to bardzo istotne z punktu widzenia budowy lotniska. Udało się to załatwić w ostatnich tygodniach. Tym samym sprawa została rozwiązana.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#MarcinHerra">Poruszono kwestię nadzoru Spółki. Proszę państwa, jako że PL.2012 jest spółką zależną od ministerstwa, każda faktura jest dokładnie opisana. Spółka regularnie składa raporty ministerstwu.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#MarcinHerra">Kolejna sprawa dotyczyła zatrudniania specjalistów i zlecania usług podmiotom zewnętrznym. Pragnę wspomnieć, że wymienione przez NIK kwoty odnoszą się do 7% zadań realizowanych w zeszłym roku. Mam na myśli na przykład kwestię dotyczącą tego dokumentu zaakceptowanego przez pana ministra, to jest harmonogramu działań na lata 2009–2012. Został on przygotowany przez pracowników Spółki. To są ludzie, którzy mają doświadczenie w zarządzaniu dużymi projektami. Zostało to zrobione przy wsparciu za metodologię w wysokości 63 tys. zł. Gdybyśmy współpracowali z największymi firmami consultingowymi na rynku to koszt byłby o wiele wyższy. Stawka godzinna konsultanta zewnętrznego wynosi ok. 500 euro. Gdybyśmy chcieli to zrobić wyłącznie siłami firm zewnętrznych, to musielibyśmy zapłacić za taki dokument około 1 mln zł. Takie są dziś stawki. Trzydzieści dni pracy dwóch konsultantów przez cały dzień tyle by nas kosztowało. Zapłaciliśmy 63 tys. zł, ponieważ resztę zrobili pracownicy Spółki. To są rzeczywiste koszty.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#MarcinHerra">Jeżeli chodzi o podróże, to bardzo wyraźnie chcę podkreślić, że Spółka wydała w ubiegłym roku średnio na pracownika 1100 zł miesięcznie. Gdybyśmy przyjęli, że bilet lotniczy na Ukrainę kosztuje 3000 – 4000 zł, to jest naprawdę cztery razy mniej, niż jeden bilet. A przecież my musimy być w Kijowie, na Ukrainie, w Szwajcarii. Współpracujemy z najlepszymi ekspertami, jak np. osoby zarządzające Stade de France. Trzeba polecieć w piątek rano do Paryża, żeby wieczorem wrócić. To jest dziesięć godzin. Dzięki temu, tamci ludzie, zarządzający stadionami wnoszą do Polski wartość, której dotąd nie ma. Myślę, że te pieniądze naprawdę są efektywnie wykorzystywane. Za każdym razem poddajemy się kontroli.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#MarcinHerra">Jeśli chodzi o obsługę prawną, to jest to spółka prawa handlowego. Wdrożyliśmy wszystkie procedury obowiązujące w firmach giełdowych ładu korporacyjnego. Dokonywane przez nas wybory odbywają się na podstawie ustawy o zamówieniach publicznych. Firmę, którą wybraliśmy do organizacji podróży również wybraliśmy w drodze przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy o zamówieniach publicznych. Wszystkie firmy biorące udział w przetargu zostały powiadomione w formie mailowej. Przyznaję rację NIK, że nie wysłaliśmy tego w formie papierowej. To było na samym początku. Tworzyliśmy wiele rzeczy w jednym czasie.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#MarcinHerra">Jesteśmy już po opinii biegłego rewidenta. Spółka PL.2012 jest kontrolowana tak samo jak każda inna spółka. Raport biegłego rewidenta jest pozytywny. Potwierdza on, że wszystkie procedury i wszystkie rozliczenia w 2008 roku zostały prawidłowo zrealizowane. Myślę, że dla każdej spółki giełdowej, właścicieli i akcjonariuszy jest to najważniejsza informacja. Do tego m.in. jest nam potrzebna obsługa prawna. Gdybyśmy jej nie mieli, to dzisiaj moglibyśmy mieć dużo zarzutów związanych z jakimiś nieprawidłowościami.</u>
<u xml:id="u-33.9" who="#MarcinHerra">Kończąc, chcę powiedzieć, że bardzo dobrze współpracuje nam się z samorządami. Dzisiaj, siłą projektu jest współpraca sześciu samorządów. Pracujemy z pełną pokorą. Doceniamy to, jak wiele osób i instytucji pracuje nad tym projektem. Wiele rzeczy już udało nam się wdrożyć. Pracownicy spółki wdrożyli system Stadia Online Portal. Kiedy byłem w Londynie i spotykałem się z przedstawicielami Komitetu Olimpijskiego, to oni bardzo prosili, abyśmy im go pokazali. Chcieliby wdrożyć taki system, gdyż uważają, że jest to wzorcowe rozwiązanie. Myśmy wdrożyli ten system za kilkanaście tysięcy euro. Normalnie, robi się to za kilkaset tysięcy lub milionów złotych. Dzisiaj, sześć polskich miast pracuje na tej samej platformie internetowej. Zarządzanie odbywa się w sposób nowoczesny. UEFA ma do tego dostęp z każdego miejsca na świecie, 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Nie musimy pisać raportów na papierze. UEFA ma dostęp on-line do tego co się dzieje w Polsce. Podejmujemy tego typu rozwiązania, dbając o budżet. Dzięki temu, że w Spółce mamy prawdziwych ekspertów, nie musimy wydawać pieniędzy „na zewnątrz”. Wiele rzeczy możemy i robimy własnymi siłami.</u>
<u xml:id="u-33.10" who="#MarcinHerra">Dziękuję za kontrolę NIK. Dziękuję za współpracę. To nas motywuje do jeszcze lepszego działania. Uwagi, które zostały nam przekazane przez Najwyższą Izbę Kontroli już wdrożyliśmy. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ElżbietaJakubiak">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MirosławDrzewiecki">Przepraszam, pani przewodnicząca, ale ja już niestety muszę wyjść. Mam kolejne spotkanie.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#MirosławDrzewiecki">Dobrze. Rozumiem. Dziękujemy panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MirosławDrzewiecki">Zostawiamy naszych ludzi. Oni są do państwa dyspozycji. Ze swojej strony również dziękuję Najwyższej Izbie Kontroli. A do państwa mam prośbę, abyście państwo spojrzeli na to, jak na swój projekt. Chciałabym, abyście państwo mieli poczucie dumy, że Anglicy chcą się czegoś od nas uczyć, a nie odwrotnie. Jakość pracy prezentowana przez Spółkę PL.2012 powinna być dla nas wszystkich powodem do dumy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#ElżbietaJakubiak">Nie musi pan wzniecać dumy z projektu. Myślę, że zachowanie posłów, którzy od dwóch lat przychodzą na posiedzenia Komisji i tak szczegółowo pytają pana o różne rzeczy, świadczy o zaangażowaniu w projekt. Chciałabym tylko, aby mieli czasami czas w spokoju zadać panu pytania. Czasami zbyt duża irytacja pana ministra spowodowana sposobem prowadzenia obrad jest niepotrzebna. Moglibyśmy sobie bardziej umilać życie.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#ElżbietaJakubiak">Proszę, pan poseł Bętkowski chciał jeszcze zadać pytanie. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejBętkowski">Pani przewodnicząca, w związku z tym, że zarówno pan prezes, jak i pan minister opuścili nasze spotkanie, to pytanie zadam następnym razem, w czasie sesji plenarnej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#ElżbietaJakubiak">Dziękuję. Czy pan prezes Górny chciałby zabrać jeszcze głos? Nie. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#ElżbietaJakubiak">W związku z tym kończymy ten punkt porządku dziennego. Przechodzimy do drugiego punktu porządku dziennego, czyli do rozpatrzenia projektu dezyderatu Komisji w sprawie opracowania i wdrożenia programu „Animator Orlik 2012” na programy: „Budowa boisk wielofunkcyjnych ogólnodostępnych dla dzieci i młodzieży” oraz „Blisko boisko”.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#ElżbietaJakubiak">Proszę o zamknięcie drzwi. Trwa posiedzenie Komisji. Bardzo państwa proszę o spokój. Czy państwo chcą wziąć udział w posiedzeniu Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki? Tak. W takim razie proszę zająć miejsce. Proszę panów sekretarzy o zamknięcie drzwi i zapewnienie porządku na sali. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#ElżbietaJakubiak">Odczytam treść dezyderatu. „Dezyderat nr 7 Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki uchwalony na posiedzeniu w dniu 22 kwietnia 2009 roku do Ministra Sportu i Turystyki w sprawie opracowania i wdrożenia programu „Animator Orlik 2012” na programy: „Budowa boisk wielofunkcyjnych ogólnodostępnych dla dzieci i młodzieży” oraz „Blisko boisko”. Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki na posiedzeniu w dniu 1 kwietnia 2009 r. zapoznała się z informacją Ministra Sportu i Turystyki na temat dotychczasowych efektów zasad funkcjonowania programów: „Budowa boisk wielofunkcyjnych ogólnodostępnych dla dzieci i młodzieży”, „Blisko boisko”, „Moje boisko-Orlik 2012”– wnioski i rekomendacje na 2009 r. oraz założeń programowo-organizacyjnych programu „Animator Orlik 2012”. Po przeprowadzonej dyskusji Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki wnioskuje do Ministra Sportu i Turystyki o opracowanie i wdrożenie w drugiej połowie 2009 roku i w latach następnych programu „Animator zajęć sportowych” na boiskach wybudowanych w ramach programu „Blisko boisko” oraz „Budowa boisk wielofunkcyjnych ogólnodostępnych dla dzieci i młodzieży”. Komisja wnioskuje, aby dofinansowanie projektu w wysokości 500 złotych miesięcznie na jednego „animatora” w okresie od 6 do 9 miesięcy w roku było pokrywane ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Sportu”.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#ElżbietaJakubiak">Czy są uwagi do tekstu dezyderatu? Nie słyszę uwag. Czy przyjmujemy dezyderat? Tak. Czy są głosy przeciwne? Nie ma. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#ElżbietaJakubiak">Stwierdzam, że Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki jednogłośnie przyjęła dezyderat w sprawie opracowania i wdrożenia programu „Animator Orlik 2012” na programy: „Budowa boisk wielofunkcyjnych ogólnodostępnych dla dzieci i młodzieży” oraz „Blisko boisko”.</u>
<u xml:id="u-39.6" who="#ElżbietaJakubiak">Przechodzimy do trzeciego punktu porządku dziennego. Sprawy bieżące. Czy w tym punkcie chciałby ktoś z państwa zabrać głos? Zadać pytania? Nie ma pytań w sprawach bieżących.</u>
<u xml:id="u-39.7" who="#ElżbietaJakubiak">Bardzo dziękuję. Uprzejmie dziękuję wszystkim państwu za przybycie. Dziękuję przedstawicielom ministerstwa i Spółki PL.2012. Dziękuję panu prezesowi Górnemu za przybycie i za przedstawienie raportu NIK. Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>