text_structure.xml
53.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Witam wszystkich bardzo serdecznie na dzisiejszym posiedzeniu Komisji, które poświęcone jest rozpatrzeniu poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze. Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi do porządku dzisiejszego posiedzenia? Nie ma uwag. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Witam pana ministra Tadeusza Jarmuziewicza wraz ze współpracownikami. Witam wszystkich naszych gości. Witam generalnego inspektora ochrony danych osobowych pana Wojciecha Wiewiórowskiego. Oczywiście, witam panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Podczas drugiego czytania zostało zgłoszonych 19 poprawek. Przed ich rozpatrywaniem chciałbym poinformować państwa, że musimy przyjąć pewną korektę w tekście sprawozdania, które było rozpatrywane podczas drugiego czytania. Poprosiłbym pana mecenasa o krótką wypowiedź w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MirosławWiśniewski">Mirosław Wiśniewski, Biuro Legislacyjne. Chcieliśmy poinformować, że w tekście sprawozdania zaszła oczywista pomyłka. W art. 1 w zmianie nr 27 lit. b) powinny być – na końcu tej zmiany – wyrazy „art. 181a–182”, a jest zapis „art. 181a–185”. Zdaniem BL należy zastąpić wyrazy „art. 181a–185” wyrazami „art. 181a–182”. Prosimy Komisję o zgodę na dokonanie takiej zmiany. To jest oczywista pomyłka pisarska wynikająca z przekształcenia brzmienia poprawki z tekstu odwołującego się do rozdziałów i działów na systematykę odpowiednich artykułów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Jest to strona 23 w druku nr 4087. Jeżeli ktoś tym drukiem dysponuje, to podaję numerację stron dla czystości procedowania. Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi do tej propozycji, która została zgłoszona przez BL? Dziękuję panu mecenasowi za tę uwagę. Czy możemy przyjąć, że prezydium Komisji przejmuje tę propozycję? Tak. Dziękuję bardzo wszystkim członkom prezydium. Nie ma sprzeciwu ze strony pań i panów posłów? Nie ma. Dziękuję. Przyjęliśmy, że jest to oczywista pomyłka pisarska.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy teraz do rozpatrzenia poprawek. Jeżeli nie będzie sprzeciwu, to w związku z tym, że trwa ożywiona dyskusja na temat właściwie każdej części, która została zgłoszona podczas drugiego czytania, dlatego też będziemy pojedynczo te poprawki rozpatrywać. W ten sposób będziemy przechodzić do rozpatrywania kolejnych poprawek. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechWiewiórowski">Wojciech Wiewiórowski, generalny inspektor ochrony danych osobowych. Mam prośbę. Czy mogę przed rozpoczęciem rozpatrywania poprawek poruszyć jedną kwestię ogólną?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WojciechWiewiórowski">Tak. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechWiewiórowski">Otóż podczas drugiego czytania nie zostały przejęte uwagi, które generalny inspektor ochrony danych osobowych zgłaszał w piśmie do Komisji z dnia 12 kwietnia. Co najmniej dwie z tych uwag, dotyczące jawności rejestru personelu lotniczego oraz tzw. rejestru zarejestrowanych agentów, są uwagami, które będziemy również prezentowali Senatowi.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WojciechWiewiórowski">Dziękuję bardzo. Na tym etapie procedowania nie ma innej możliwości, więc prawdopodobnie będziemy rozpatrywać pańskie propozycje po rozpatrzeniu tego projektu ustawy przez Senat.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#WojciechWiewiórowski">Proszę bardzo, przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Poproszę pana posła Litwińskiego o krótkie uzasadnienie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Byłem sprawozdawcą Komisji, ale poprawki być może powinien przedstawiać prowadzący je w imieniu klubu pan poseł Piotr Ołowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dobrze. Jeżeli taka jest propozycja, to proszę o zabranie głosu pana Piotra Ołowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PiotrOłowski">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, poprawka nr 1 dotyczy art. 1. W pkt 8 w lit. b) nadaje się nowe brzmienie ust. 8 i po ust. 8 dodaje się ust. 8a. Zmiana dotyczy upoważnienia, o którym mowa w ust. 3, a także wyjaśnienia kwestii, jakich czynności to upoważnienie dotyczy. Poprawka zgłoszona przez klub uzyskuje rekomendację. Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę, panie ministrze. Stanowisko rządu jest pozytywne, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Tak. Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Nie ma innych zgłoszeń. Proszę bardzo, czy jest sprzeciw wobec… Proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MirosławWiśniewski">To drobiazg w tym sensie, że BL zgłasza uwagi dotyczącego samego tekstu redakcji, zwłaszcza w ust. 8a. Biorąc pod uwagę systematykę ustawy, prosimy o zgodę na następujące zmiany. Słowo „komendant” w wyrażeniu „komendant oddziału Straży Granicznej” powinno być pisane małą literą. Przywołane w tym ustępie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 300/2008/WE powinno być przywołane w pełnym brzmieniu, bo występuje po raz pierwszy. Pełne brzmienie rozporządzenia pojawia się dzisiaj dopiero w art. 186b. W związku z tym, w przypadku przyjęcia tej poprawki, adekwatnie trzeba będzie zmodyfikować brzmienie art. 186b.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">W tej sprawie? Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MichałWojtkiewicz">Chciałem pana ministra o coś zapytać w związku z tą poprawką. W takim razie organy państwa są wykluczone z procesu sprawowania nadzoru nad bezpieczeństwem lotnisk. Dlaczego? Dlatego, że to rozporządzenie, które jest przywołane we wprowadzanej poprawce, absolutnie wyklucza pewne czynności. Do tej pory Straż Graniczna wykonywała czynności związane z bezpieczeństwem portów lotniczych. Zostały one w tej chwili wykluczone, czyli nawet jeżeli państwo chciałoby prowadzić działalność związaną z ochroną lotnisk, to wobec przyjęcia tej poprawki organy państwa już nie będą mogły prowadzić czynności związanych bezpośrednio z zapewnieniem tego bezpieczeństwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję panu posłowi Wojtkiewiczowi. Panie ministrze, proszę bardzo. Jest pytanie, więc trzeba na nie odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Pan poseł chyba nie do końca to zrozumiał, bo kompletnie nie odnoszę takiego wrażenia, że poprzez tę poprawkę Straż Graniczna jest wyeliminowana z procesu nadzorowania bezpieczeństwa na lotniskach. Nie bardzo wiem, w którym miejscu taka figura się mogła pojawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MichałWojtkiewicz">Jest sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dobrze. W takim razie głosujemy. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywną rekomendacją poprawki nr 1? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przy 13 głosach za, 8 przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się poprawka nr 1 uzyskała pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 2 również została zgłoszona przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Poproszę o jej przedstawienie pana posła Ołowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PiotrOłowski">Odnośnie do poprawki nr 2 chciałbym wyjaśnić, że wielokrotnie na posiedzeniach i podkomisji, i Komisji dyskutowaliśmy o kwestii tzw. małego lotnictwa w Polsce. Poprawka ta zmierza tak naprawdę do uzupełnienia stanowiska, które niejednokrotnie było przedstawiane i które jest pewnym kompromisem. Otóż prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego będzie mógł w drodze porozumienia przekazać upoważnionym podmiotom kwestie dotyczące funkcjonowania tegoż lotnictwa. Poprawka dotyczy tak naprawdę wymogów, jakie powinny te podmioty upoważnione spełniać. Rekomenduję Wysokiej Komisji przyjęcie tej poprawki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Podzielamy stanowisko wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. Nie ma innych zgłoszeń. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 2? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 2 uzyskuje pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 3 również została zgłoszona przez klub PO. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PiotrOłowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Jeżeli to jest możliwe, o uzasadnienie tej poprawki, która została zaproponowana przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej – dotyczy ona opłaty lotniczej i wpłaty lotniczej – mimo wszystko poprosiłbym jednak przedstawiciela PAŻP. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poproszę o zabranie głosu pana prezesa Banaszka.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrzysztofBanaszek">Dziękuję, panie przewodniczący. Poprawka zaproponowana przez PAŻP dotyczy sposobu, w jaki opłaty za czynności wykonywane wobec państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym są pobierane. Jak państwo wiedzą, PAŻP w swojej bazie kosztowej uwzględnia koszty Urzędu Lotnictwa Cywilnego, które ULC corocznie przygotowuje, a następnie konsultuje – podobnie, jak wszystkie pozostałe koszty – z przewoźnikami. To jest kwota około 10 mln zł rocznie. Ta kwota pokrywa wszystkie czynności wykonywane przez ULC wobec PAŹP. W związku z tym nie ma potrzeby, żeby te czynności były ponownie uwzględniane w innej części ustawy, dotyczącej opłat lotniczych, bo to może prowadzić albo do próby podwójnego obciążania PAŻP tymi kosztami, albo do problemów z interpretacją zapisów ustawy. Stąd wzięła się ta poprawka, która porządkuje kwestie pobierania opłat z tytułu czynności ULC wobec państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Podzielamy stanowisko wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo, czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie ma zgłoszeń ze strony posłów, jak również ze strony gości.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 3? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 3 uzyskuje pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Proszę bardzo, pan poseł Ołowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PiotrOłowski">Panie przewodniczący, poprawka nr 4 tak naprawdę znalazła już miejsce w tekście, ale omyłkowo – prawdopodobnie w trakcie prac nad opracowaniem tekstu – w rządowym projekcie ustawy została ona pominięta. Wracamy więc do stanu poprzedniego. Rekomenduję przyjęcie tej poprawki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Pan minister jest również za. Proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MirosławWiśniewski">BL o tyle musi zająć stanowisko, że wszelkie dokumenty, które związane są z poprawkami podpisanymi i przyjętymi, właśnie nie wskazują na to, że ta poprawka została zgłoszona i podpisana przez posłów. W związku z tym jesteśmy zobowiązani do tego, żeby tutaj zaznaczyć, że taka sytuacja nie miała miejsca. Prosimy o nieargumentowanie w ten sposób…</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Ale nie ma pan uwag merytorycznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MirosławWiśniewski">Takich uwag nie mamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PiotrOłowski">Jeśli mogę ad vocem…</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Zostawmy ten temat, bo za chwilę, oczywiście, będziemy prowadzić śledztwo, żeby się dowiedzieć, gdzie zaginęła poprawka w trakcie prac Komisji. Sprawa została zgłoszona podczas drugiego czytania i ta problematyka, ten element – że tak powiem – procesu legislacyjnego stanowi dzisiaj temat posiedzenia Komisji i przy tym pozostańmy. Proszę bardzo, czy ktoś chciałby wypowiedzieć się w tej sprawie? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia poprawki nr 4? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 4 uzyskuje pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 5. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PiotrOłowski">Poprawka nr 5 dotyczy usunięcia ust. 2a w art. 54. Chciałbym zaproponować panu przewodniczącemu i Wysokiej Komisji odrzucenie tej poprawki i to z dwóch powodów. Należałoby doprecyzować ten przepis. Jeżeli chodzi o przepis zawarty w art. 80a, to w tej chwili można tego dokonać jedynie w Senacie. Natomiast odnosząc się do samej poprawki, chcę powiedzieć, że w uzasadnieniu Ministerstwa Spraw Zagranicznych do tej poprawki znalazło się sformułowanie, z którego wynika, iż przepis, który chcemy w poprawce usunąć, jakoby nie jest zgodny z prawem unijnym. Otóż muszę wyrazić opinię, że przepis wprowadzony w art. 54 ust. 2a jak najbardziej jest zgodny z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 216/2008. Panie przewodniczący, jeżeli pan pozwoli, to tylko w jednym zdaniu powiem, iż tak naprawdę przepisy unijne nawet nie zezwalają, a nakazują, aby inne lotniska niż te, które są wymienione w przepisach unijnych, a więc te lotniska, które są „lotniskami użytku publicznego i obsługują zarobkowy przewóz lotniczy oraz posiadają procedury instrumentalne dla lądowań lub startów, oraz dysponują utwardzoną drogą startową długości co najmniej 800m lub obsługują wyłącznie śmigłowce”, były objęte krajowymi zasadami w zakresie lotnictwa. Według przepisów europejskich wszystkie pozostałe lotniska będą nadal podlegać przepisom krajowym, co potwierdza przytoczona przeze mnie klauzula. Panie przewodniczący, rekomenduję odrzucenie tej poprawki, aby został pierwotny tekst, ujęty i w sprawozdaniu podkomisji, i w sprawozdaniu Komisji, odnośnie do wprowadzenia lotnisk o ograniczonej certyfikacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Dziękuję, panie przewodniczący. W zasadzie podzielam opinię pana posła, natomiast powiem, z jakich powodów ta poprawka się tu znalazła. Rzeczywiście, w opinii MSZ należałoby skreślić lit. b) w pkt 27. Według naszej oceny bardzo mocno by to skomplikowało ograniczoną certyfikację. W związku z tym, aby doprowadzić do tej dyskusji, jaka ma miejsce w tej chwili, świadomie zdecydowaliśmy się na to, aby mimo wszystko taka poprawka się pojawiła. Podzielam natomiast sposób myślenia, jaki zaprezentował pan poseł Ołowski. Jestem za skreśleniem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Za odrzuceniem, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Za odrzuceniem. Przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MirosławWiśniewski">Z uwagi na brak w poprawce konsekwencji, które są zawarte w art. 59a ust. 1, tj. pkt 2 ust. 2, 3, 4 i 6, BL jest przeciwne tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Pan mecenas nas wspiera. Proszę bardzo, czy jest sprzeciw wobec propozycji negatywnej rekomendacji poprawki na 5? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 5 uzyskuje negatywną rekomendację.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 6. Proszę bardzo, pan poseł Ołowski ma stale głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PiotrOłowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, uwzględniając stanowisko MSZ, uważam, że ta poprawka jest jak najbardziej zasadna. Chodzi o dodanie sformułowania „Konfederacja Szwajcarska”. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">To jest oczywiste.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rekomendacja pana ministra jest pozytywna. Nie ma innych zgłoszeń. Proszę, jeszcze pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MirosławWiśniewski">Z uwagi na łączność treściową, BL sugerowałoby połączenie tej poprawki z poprawką nr 16, bo też dotyczy ona uwzględnienia w zapisie Konfederacji Szwajcarskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozumiem. Panie pośle, w przypadku poprawki nr 16 również mamy pozytywną rekomendację, tak? Głosowalibyśmy poprawkę nr 6 łącznie z poprawką nr 16.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PiotrOłowski">Tak. Zgadzamy się.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rekomendacja jest również pozytywna. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy ze strony pań i panów posłów jest sprzeciw wobec propozycji pozytywnej rekomendacji poprawek nr 6 i 16? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawki nr 6 i 16 uzyskały pozytywną rekomendację.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 7. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PiotrOłowski">Już zabieram głos, panie przewodniczący, bo tempo jest takie, że nie zdążam przekładać kartek. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, poprawka nr 7 jest jak najbardziej zasadna. Rekomenduję przyjęcie tej poprawki. Według obowiązujących do tej pory przepisów zarządzający lotniskiem miał obowiązek opracowania programu ochrony lotniska, ale dotyczyło to tylko portów lotniczych. Poprawka nr 7 wprowadza dla wszystkich zarządzających lotniskiem, a nie tylko portami lotniczymi, obowiązek sporządzenia takiego programu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. Rząd również jest za. Czy ktoś z pań i panów posłów zgłasza jakieś uwagi? Proszę, pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#MirosławWiśniewski">BL pragnie wskazać, że w przypadku poprawki nr 7 znów nie są wskazane wszystkie konsekwencje, zarówno w pkt 31, dotyczącym art. 80a, jak również w załączniku nr 6 cz. III rozdz. 3.13 w ust. 13–14, gdyż ta poprawka likwiduje podział związany z lotniskami użytku publicznego i niepublicznego, w zależności od którego opracowywany jest program ochrony, a tamte przepisy odnoszą się do tego podziału.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Ciężko mi dyskutować z opinią BL, dlatego że wchodzimy w dość specyficzną materię prawniczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Ze względu na to, że ta poprawka nie konsumuje wszystkich zależności, o których tutaj mówił pan mecenas, prezydium sugeruje, żeby ją negatywnie zarekomendować. Oczywiście, zapis można dopracować w Senacie. Czy jest inna propozycja ze strony pań i panów posłów? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec propozycji negatywnej rekomendacji poprawki na 7? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 7 uzyskuje negatywną rekomendację.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Obawiam się, że w Senacie ciężko będzie wprowadzić nowe brzmienie, którego w tekście nie ma. Łatwo jest coś wyrzucić, natomiast może być problem z dołożeniem nowego zapisu, gdy czegoś nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#JanuszPiechociński">W tym wypadku mamy jednak całościową legislację, więc nie jest to taka sytuacja, w której istnieje zagrożenie, że poprawka senacka wyjdzie poza materię ustawy. Chodzi bowiem o nowelizację całej ustawy – Prawo lotnicze. Po sygnale, który przekazuje BL, że ta poprawka wymaga poszerzenia o konsekwencje, proponuję, żeby raz jeszcze rząd popracował z legislatorami nad tym zapisem i aby uzupełnić poprawkę o konsekwencje. Trzeba po prostu zasygnalizować komisji senackiej potrzebę takiego uzupełnienia ustawy. Nie będziemy opiniować pozytywnie poprawki, która nie spełnia wymogów legislacyjnych i nie obejmuje całej materii, bo to jest ryzykowne.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrzyliśmy tę poprawkę. Uzyskała ona negatywną rekomendację Komisji. Przechodzimy do poprawki nr 8. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PiotrOłowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, poprawka nr 8 dotyczy dopuszczenia działalności szkoleniowej również podmiotów działających na terenie Polski, ale spoza naszego kraju. Rekomenduję przyjęcie tej poprawki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rekomendacja rządu jest pozytywna. Panie mecenasie, BL nie ma uwag?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#MirosławWiśniewski">Nie mamy tego typu uwag, jak wcześniej. Zastanawiamy się tylko, czy to doprecyzowanie jest potrzebne, ale to już jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Kwestia merytoryczna. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 8? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 8 uzyskuje pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 9. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PiotrOłowski">Poprawka nr 9 dotyczy rozszerzenia wytycznych do rozporządzenia o licencjonowaniu personelu także o przepisy Unii Europejskiej. Do tej pory było tak, że określone były tylko przepisy międzynarodowe. Uważam, że takie dookreślenie powinno znaleźć miejsce również w sprawozdaniu Komisji i w przepisach ustawy – Prawo lotnicze. Rekomenduję, oczywiście, przyjęcie tej poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Podzielamy stanowisko wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rekomendacja jest pozytywna. Nie słyszę innych zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 9? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-71.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 9 uzyskuje pozytywną opinię Komisji.</u>
<u xml:id="u-71.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo, przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PiotrOłowski">Zmiana zawarta w poprawce nr 10 wynika ze względów redakcyjnych, związanych z faktem, iż mimo uzgodnienia brzmienia niniejszego zapisu podczas prac w podkomisji, zapis ten nie znalazł się w ostatecznej wersji projektu nowelizacji ustawy. To po prostu jakieś niedopatrzenie. Rekomenduję przyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. Rekomendacja rządu jest również pozytywna. Pan mecenas się nie zgłasza. Nie słyszę również innych zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 10? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 10 uzyskuje pozytywną opinię Komisji.</u>
<u xml:id="u-73.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 11.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PiotrOłowski">Jeżeli chodzi o poprawkę nr 11, to tak naprawdę dotyczy ona służby AFIS, czyli służby informacji powietrznej. Panie przewodniczący, muszę zaproponować, aby niniejszą poprawkę odrzucić. W uzasadnieniu MSZ do tej poprawki znajdujemy opinię, iż zapis jest niezgodny z prawem unijnym. Otóż chcę powiedzieć, że jednak prawo unijne dopuszcza oprócz certyfikacji również oświadczenie. To jest jak gdyby jeden aspekt tej kwestii. Sama w sobie poprawka ta nie jest spójna, gdyż uzasadnienie dotyczy art. 4a, natomiast…</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Mam inną propozycję, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PiotrOłowski">Wnoszę o odrzucenie tej poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Otóż można ją wycofać, bo wnioskodawca zawsze może wycofać poprawkę. Proszę bardzo, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#MirosławWiśniewski">Również w przypadku tej poprawki BL musi zająć stanowisko negatywne z uwagi na to, że poprawka nie uwzględnia konsekwencji w innych przepisach, zwłaszcza w pkt 76.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dobrze. Rekomendacja BL jest negatywna. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest głos sprzeciwu wobec propozycji negatywnej rekomendacji poprawki nr 11? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">W związku z tym poprawka nr 11 uzyskała negatywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 12. Proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#MirosławWiśniewski">Przepraszam, ale chodzi o drobiazg redakcyjny. W numerze przywoływanego w poprawce nr 12 rozporządzenia Komisji (WE) powinien być zapis 2096/2005, a nie 2996/2005.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przyjmujemy tę uwagę. Poza tym nie ma innych uwag legislacyjnych? Nie ma. Rozumiem, że pan poseł Ołowski jest za przyjęciem poprawki nr 12, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PiotrOłowski">Tak. Rekomenduję przyjęcie tej poprawki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Pan minister również rekomenduje poprawkę. Czy jest sprzeciw ze strony pań i panów posłów wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 12? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 12 uzyskuje pozytywną rekomendację.</u>
<u xml:id="u-83.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PiotrOłowski">Panie przewodniczący, uprzejmie prosiłbym o zabranie głosu wnioskodawcę, a więc pana prezesa PAŻP. Dotyczy to również kolejnych dwóch poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czyli poprawek nr 14 i 15, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PiotrOłowski">Przepraszam, chodzi mi o poprawki nr 13 i 14. Myślałem o dwóch poprawkach razem. Prosiłbym pana prezesa o krótkie uzasadnienie tych poprawek. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę o uzasadnienie poprawek nr 13 i 14. Proszę bardzo, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#KrzysztofBanaszek">Dziękuję, panie przewodniczący. Jeśli chodzi o poprawkę nr 13, to w obecnej ustawie –Prawo lotnicze jest katalog usług, które – jak to się popularnie nazywa – są zwolnione z opłat. Natomiast w praktyce, ponieważ jako państwo polskie nie możemy zwalniać z opłat pewnych lotów, bo wtedy ich koszty ponosiliby inni przewoźnicy, to został stworzony mechanizm pokrywania tych kosztów ze specjalnego budżetu, który jest w dyspozycji Ministerstwa Infrastruktury. W poprawce nr 13 proponujemy rozszerzenie tego katalogu o loty, co do których państwo polskie podpisuje albo podpisało umowy i które są obsługiwane przez PAŻP w polskiej przestrzeni powietrznej. Warto jeszcze tylko dodać, że te umowy, które państwo polskie podpisuje, to są umowy wzajemne. W związku z tym polskie loty, np. głów państw, są na podstawie tych dwustronnych umów również zwalniane z opłat w innych krajach. Jeżeli chodzi o loty wojskowe, to ta wzajemność również dotyczy lotów naszych statków powietrznych, które wykonują misje w przestrzeni powietrznej innych krajów.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#KrzysztofBanaszek">Ministerstwo Finansów zgłaszało uwagę odnośnie do dokonania analizy finansowej dla tego typu rozszerzenia katalogu usług lotów zwolnionych z opłat. Dokonaliśmy takiej analizy. Dzisiaj przekazywaliśmy ją w trybie roboczym. Mogę podać dane za rok 2010. To jest rok, na którym musimy bazować, bo wiemy, ile tych lotów było w 2010 r. Zakładamy, że kolejne lata będą podobne. To jest kwestia dodatkowych około 220 tys. zł. W skali dotacji budżetowej, która wynosi w tej chwili ponad 8 mln zł, to są dość niewielkie środki.</u>
<u xml:id="u-88.2" who="#KrzysztofBanaszek">Myślę, że jest to poprawka de facto porządkowa, ponieważ w ustawie – Prawo lotnicze jako państwo polskie musimy mieć podstawę prawną do zwalniania tego typu lotów z opłat. W praktyce jest to powszechnie używane określenie, ale chodzi o opłacanie tych kosztów przez rząd polski na zasadzie wzajemności w innej przestrzeni. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że rekomendacja dla poprawek nr 13 i 14 jest pozytywna. Pan mecenas ma uwagi do którejś z tych dwóch poprawek?</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#MirosławWiśniewski">Do poprawki nr 14, jeżeli już pan przewodniczący ją przywołał.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Może wpierw rozstrzygniemy kwestię poprawki nr 13 i wtedy przy poprawce nr 14 zgłosi pan swoje uwagi.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 13? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-91.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 13 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-91.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy teraz do poprawki nr 14. Proszę bardzo, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#MirosławWiśniewski">To drobiazg redakcyjny. W poprawce nr 14 jest błąd w przywołanym tytule rozporządzenia Komisji (UE) nr 1191/2010. W tym tytule po wyrazach „zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1794/2006” nie powinno być wyrazów „z dnia 6 grudnia 2006 r.”. W tytule rozporządzenia nr 1191/2010 tej frazy nie ma, czyli tę datę powinno się skreślić. Dalej jest bez zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozumiem, że możemy taką czynność wykonać.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#MirosławWiśniewski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. W takim razie czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 14, oczywiście, z sugestią BL co do skreślenia pewnych zapisów? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 14 uzyskuje pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-95.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 15. Rozumiem, że przedstawi ją pan poseł Klepacz, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#WitoldKlepacz">Tak, panie przewodniczący. Poprawka wprowadza zmiany odnoszące się do art. 134 w zakresie dotyczącym badań zdarzeń lotniczych. Wyraża dążenie do uporządkowania zasad i procedur prowadzenia badań wypadków lotniczych statków powietrznych, na pokładzie których znajdowała się jedna z czterech osób sprawujących kluczowe z punktu widzenia interesów naszego państwa funkcje. Ta poprawka ma zapewnić również możliwość prowadzenia niezależnego i sprawnego badania wypadku przez osoby przygotowane do takich czynności, ograniczenie możliwości wpływu decyzji politycznych na prowadzenie badań, zapewnienie właściwej polityki informacyjnej oraz zapewnienie właściwych warunków prowadzenia badań, czyli warunków finansowych, logistycznych i prawnych, jak również możliwości wsparcia dyplomatycznego. Propozycje odzwierciedlają przyjęte w praktyce rozwiązania, z jakimi mieliśmy do czynienia w trakcie badań po tragicznej katastrofie samolotu Tu-154 w dniu 10 kwietnia 2010 r. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Najpierw pan przewodniczący Piechociński, a później pan Klich.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#JanuszPiechociński">Patrzę na poprawkę z punktu widzenia użyteczności tego rozwiązania, szczególnie kiedy dotyczy to zdarzenia, wypadku czy katastrofy lotniczej, które mają miejsce poza granicami kraju. Wtedy mamy komisje lotnictwa państwowego. Pojawia się pytanie, czy dobre intencje z tej praktyki, z którą mamy do czynienia, nie przełożyły się na nienajlepsze rozwiązanie na przyszłość. Odpukuję, ale zawsze mogą się wydarzyć tego typu zdarzenia. Po drugie, tworzymy rozwiązanie w odniesieniu do samolotu, na pokładzie którego jest wymieniona z funkcji osoba. Jeśli jednak nie będzie to lot o charakterze wyższego zaszeregowania, a więc na pokładzie samolotu będzie np. pięciu ministrów z dowódcą Wojsk Lotniczych, to takie zdarzenie będziemy już badali w innym trybie niż wtedy, gdyby na pokładzie był prezydent Rzeczypospolitej Polskiej albo marszałek Sejmu? Rozumiejąc intencje wnioskodawców i dziękując za zgłoszenie tej poprawki, mam pytanie do ekspertów o jej racjonalność z punktu widzenia naszych doświadczeń, nie tylko tych ostatnich tygodni.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#EdmundKlich">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chciałem zwrócić uwagę na jeden zapis: „badanie przyczyn i okoliczności wypadku lotniczego” – tego lotnictwa państwowego, o którym mówimy – „prowadzi się na podstawie przepisów dotyczących badania wypadków w lotnictwie państwowym”. Jakie są zapisy tych przepisów? Po pierwsze, liczba członków komisji jest ograniczona do 30 osób. O ile wiem, w komisji pana ministra Millera jest 34 członków. Idźmy dalej. „Przewodniczący może wystąpić do Ministra Obrony Narodowej o odwołanie członka Komisji w przypadku, gdy uzna, iż swoim zachowaniem naruszył on obowiązki, o których mowa w § 9.”, przy czym § 9 jest bardzo ogólny, więc w każdej chwili przewodniczący komisji może wyrzucić każdego członka komisji, który nie będzie dla niego wygodny. Dalej mamy § 8: „Przewodniczący Komisji w swych pracach jest niezależny i podlega bezpośrednio Ministrowi Obrony Narodowej”. Przewodniczący albo jest niezależny, albo podlega ministrowi. Już jest sprzeczność w tym zapisie i będą tutaj problemy. Zresztą sam odczułem to na własnej osobie. Idźmy dalej. Wyniki badań przedstawia się ministrowi obrony narodowej, który zatwierdza te wyniki, więc może decydować o tym, jaki jest ostateczny kształt tego raportu. „Działalność Komisji w czasie badania wypadku lub poważnego incydentu lotniczego ma charakter niejawny”. W związku z tym społeczeństwo będzie całkowicie pozbawione jakichkolwiek informacji. Zasada, którą ostatnio zresztą na seminarium w Lizbonie bardzo podkreślano, jest taka – żeby nie powstawały teorie spiskowe, trzeba udzielać jak najwięcej informacji faktycznych i to jak najszybciej, bo wtedy społeczeństwo zna fakty. Udzielanie informacji o faktach jest zgodne z ogólnymi zasadami informowania społeczeństwa o wszelkich katastrofach i myślę, że społeczeństwo ma do tego prawo. Istnieje także zapis, zgodnie z którym informacji może udzielać tylko przewodniczący komisji, który podlega ministrowi oraz rzecznik prasowy Ministerstwa Obrony Narodowej, więc będzie to wszystko zależało od decyzji ministra obrony narodowej. Nie wiem, czy chcemy takiego zapisu. Dalej, „protokół wraz z całością materiałów zebranych przez Komisję przewodniczący przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej”. Kolejny punkt jest związany z wynagrodzeniem, które przysługuje tylko ekspertom, a nie członkom komisji. W obecnej komisji ten punkt został już naruszony i złamany. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Piechociński prosił o wypowiedź ekspertów. Usłyszeliśmy wypowiedź pana przewodniczącego Klicha. Czy ktoś z naszych gości chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie ma zgłoszeń. W takim razie za chwilę wypowie się pan minister, ale jeszcze jest zgłoszenie pana posła Ołowskiego. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PiotrOłowski">Chciałbym się tylko upewnić. Czy odnośnie do tej poprawki mamy opinię Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji jako podmiotów, które są w tym temacie najbardziej kompetentne? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#GrzegorzBrychczyński">Grzegorz Brychczyński, Stowarzyszenie Lotnicze. Panie przewodniczący, w piśmie skierowanym do pana podnosiłem już sprawę związaną z procedurą badania wypadków lotniczych. W dalszym ciągu bardzo mnie to interesuje. Kto w razie tragedii, bo tutaj mówimy o tragedii, mianuje akredytowanego? Aby uniknąć tych zbędnych dyskusji, które miały miejsce w mediach i nie tylko w mediach, powinno to zostać wyjaśnione. Wydaje mi się, że akredytowany to nie jest persona, tylko jest to urząd państwa w tej sytuacji. Czy nie warto by tego zapisać w ustawie – Prawo lotnicze? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozumiem, że do poprawki na tym etapie nie ma pan uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#GrzegorzBrychczyński">Nie mam.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Ktoś z państwa pytał o opinię MSWiA i MON. Nie ma takiej opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Załatwi nam to opinia pana ministra jako przedstawiciela rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Proszę państwa, nie ma takiej opinii. Natomiast w obecnym stanie prawnym status statku powietrznego decyduje o tym, jaka komisja bada wypadek. Wiadomo, kto go bada, gdy jest to statek cywilny, i wiadomo, kto bada wypadek, gdy jest to statek wojskowy. I jedna komisja, i druga komisja ma prawo dopraszać ekspertów, ilu chce i skąd chce. W związku z tym komisja może pracować w takim składzie, jaki sobie zamierzy, tylko może nieco inny będzie status członków, którzy nie będą członkami tej komisji, którą próbuje zdefiniować wnioskodawca. W poprawce mamy próbę takiego redagowania zapisu. Ta poprawka jest mi bliska, podobnie jak posłowi Piechocińskiemu. Przede wszystkim pomysł jest zbożny.</u>
<u xml:id="u-110.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">Natomiast są jeszcze dwie bardzo silne przeszkody. Mianowicie zarówno aneks 13 do Konwencji Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, jak i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 mówią, że wypadek ma badać komisja, a nie grupa badaczy. To, co wnioskodawcy proponują w poprawce, nosi raczej znamiona grupy badaczy, a nie stricte komisji. W związku z tym obawiałbym się naruszenia tych dwóch aktów prawnych, bo zarówno aneks 13, jak i rozporządzenie nr 996/2010 wyraźnie mówią o tym, że ma to być jasny, klarowny twór komisyjny. Jak państwo się domyślają, nie popieramy tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś zgłoszenia w tej sprawie? Proszę, jeszcze pan poseł Ołowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PiotrOłowski">Panie przewodniczący, mam ogólną uwagę. To myśl, która mi przychodzi w tej chwili do głowy. Wydaje mi się, że w związku z katastrofą smoleńską, która dotknęła nas wszystkich, powinniśmy zajmować się w tej chwili kwestiami, jak nie dopuszczać do takich katastrof. To są przepisy, które powinny być regulowane. Natomiast w poprawce w ust. 1g wyliczamy: „W przypadku zaistnienia wypadku lotniczego z udziałem statku powietrznego, na pokładzie którego znajdował się Prezydent RP, lub Marszałek Sejmu, lub Marszałek Senatu lub Prezes Rady Ministrów” itd. To tak, jakbyśmy się zgadzali na to, że takie wypadki w przyszłości mogą mieć miejsce. Chcę więc powiedzieć, że takie sformułowanie może nie jest właściwe. Natomiast co do samej kwestii badania wypadków lotniczych, to wydaje mi się, że jest to tak szeroka materia, że będzie ona w przyszłości wymagała dodatkowego ustawowego uregulowania prawnego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę, jeszcze pan pułkownik.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#MirosławGrochowski">Pułkownik Grochowski, szef Inspektoratu Ministerstwa Obrony Narodowej do spraw Bezpieczeństwa Lotów. Dziękuję, panie przewodniczący. To tylko refleksja. Dziękuję za zrozumienie dobrych intencji. Ad vocem do głosu pana przewodniczącego Klicha, chcę tylko powiedzieć, że proponowane zmiany mają delegacje do zmian zapisów w rozporządzeniach, czyli w aktach wykonawczych, o których pan przewodniczący mówił. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#AndrzejAdamczyk">Przepraszam, ale mam pytanie. Czy pan pułkownik mógłby jaśniej przedstawić to stanowisko? Nie każdy do końca je rozumie.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo, panie pułkowniku.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#MirosławGrochowski">Pan przewodniczący Klich podał przepisy z rozporządzenia dotyczącego funkcjonowania komisji. Zmiana ustawy – Prawo lotnicze daje delegację, żeby zmieniać każde rozporządzenie, jeśli takie zmiany uznamy za zasadne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękujemy za tę uwagę. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywną rekomendacją poprawki nr 15?</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#WitoldKlepacz">Panie przewodniczący, jeżeli pan pozwoli, chcę jeszcze zabrać głos na zakończenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#WitoldKlepacz">Nie mogę się zgodzić z opinią pana ministra, gdyż nigdzie nie ma mowy o grupie badawczej. Jest mowa o komisji cywilnej, bądź o komisji lotnictwa państwowego. Natomiast odnosząc się do tego, co mówił pan poseł Ołowski, trudno nie przewidywać takich zdarzeń, skoro one miały miejsce w przeszłości. Trzeba zabezpieczyć się na wypadek, gdyby któraś z tych czterech wymienionych osób była na pokładzie tego samolotu. Tej uwagi zupełnie nie rozumiem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Myślę, że ta dyskusja była potrzebna. Mam nadzieję, że sytuacja dla każdego posła jest jasna.</u>
<u xml:id="u-123.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 15?</u>
<u xml:id="u-123.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przy 1 głosie za, 18 przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się poprawka nr 15 uzyskała negatywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-123.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawkę nr 16 już rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-123.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 17. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#PiotrOłowski">Panie przewodniczący, poprawka nr 17 podyktowana jest uchyleniem rozporządzenia Komisji (WE) nr 820/2008 ustanawiającego środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego. Ta poprawka dotyczy tak naprawdę nowych regulacji prawnych, które w tej chwili obowiązują. Rekomenduję przyjęcie tej poprawki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Rząd jest za przyjęciem poprawki. Czy pan mecenas ma jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#MirosławWiśniewski">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 17? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-127.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 17 uzyskała pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-127.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 18. Proszę bardzo, pan poseł Ołowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#PiotrOłowski">Panie przewodniczący, jeżeli pan pozwoli, odniosę się do poprawki nr 18 i poprawki nr 19. Wnioskodawcą jest PAŻP. Niemniej jednak chciałbym za te dwie poprawki podziękować, bo jest to tak naprawdę obniżenie opłat, które dotyczą egzaminu teoretycznego kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego na licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego. Oczywiście, chyba nie trzeba tego uzasadniać. Dotyczy to praktykantów. Dotyczy to obniżenia tej kwoty. Jak najbardziej jestem za tymi dwiema poprawkami i rekomenduję ich przyjęcie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Panie mecenasie, czy możemy głosować poprawkę nr 18 łącznie z poprawką nr 19?</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#MirosławWiśniewski">Jeżeli Komisja tak zadecyduje, to tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec mojej propozycji łącznego głosowania tych poprawek? Nie ma. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-131.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawek nr 18 i 19? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-131.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawki nr 18 i 19 uzyskały pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-131.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą w dalszym ciągu pozostał pan poseł Arkadiusz Litwiński. Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-131.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprosimy o opinię MSZ do końca jutrzejszego dnia. Do godziny 18.00 – to propozycja pana posła sprawozdawcy. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-131.5" who="#ZbigniewRynasiewicz">Bardzo serdecznie wszystkim dziękuję za pracę w dniu dzisiejszym. Zamykam posiedzenie Komisji. Do widzenia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>