text_structure.xml
24.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzienny został państwu doręczony. Jest on zmieniony. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Witam pana ministra Jarmuziewicza oraz senatora Jurcewicza. Witam wszystkich posłów. Jest to nasze ostatnie posiedzenie przed świętami, więc na końcu złożymy sobie życzenia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Pierwsze czytanie senackiego projektu ustawy – Prawo o ruchu drogowym (druk nr 1303). Proszę, panie senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławJurcewicz">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo. W imieniu Senatu mam zaszczyt przedstawić senacki projekt ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Art. 1 „Kartę parkingową osobie, o której mowa w ust. 1, wydaje się na podstawie wydanego przez zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności orzeczenia o niepełnosprawności, wydanego przed ukończeniem 16 roku życia, orzeczenia o zaliczeniu do znacznego, umiarkowanego, lub lekkiego stopnia niepełnosprawności o przyczynie niepełnosprawności z kodu R lub N, lub na podstawie orzeczenia wydanego przez organy rentowe równoważnego na mocy przepisów szczególnych z orzeczeniami o niepełnosprawności.” Kilka zdań uzasadnienia. Przedstawiony projekt ustawy zmierza do doprecyzowania art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, poprzez wskazanie wprost, że kartę parkingową osobie niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej wydaje się także na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności, wydanego przed ukończeniem 16 roku życia. Dlaczego jest to takie ważne? Na podstawie wyraźnego upoważnienia zawartego w art. 8 ust. 2, z prawa do niestosowania się do niektórych znaków drogowych korzysta również kierujący pojazdem przewożący osobę niepełnosprawną o obniżonej sprawności ruchowej, ale tylko wówczas, gdy przewozi tę osobę pojazdem samochodowym, zaopatrzonym w kartę parkingową. Na dzień dzisiejszy dzieci i młodzież niepełnosprawna w świetle tych przepisów nie mogą tego uczynić. Projekt ten nie spowoduje żadnych skutków finansowych dla budżetu. Proszę o przyjęcie tego projektu. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję za przedstawienie uzasadnienia. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Popieramy intencję. Temat karty parkingowej powinien zostać załatwiony kompleksowo. Jest wiele rzeczy, na które ten projekt nie zwraca uwagi. Proszę o pomoc dyrektora Bogdanowicza. Ten stan prawny budzi poważne zastrzeżenia, a propozycja przedstawiona przez pana senatora nie jest precyzyjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejBogdanowicz">Szanowni państwo, podobną dyskusję na temat tego projektu toczyliśmy w Senacie. Nie wiem, czy na sali są przedstawicieli MPiPS, bo oni mieli najwięcej uwag. Przy zmianie art. 8 ust. 5 dla organów wydających kartę parkingową najważniejsze byłoby, aby ten przepis został uzupełniony o jednoznaczne rozstrzygnięcie, że orzeczenie na podstawie którego ma być wydana karta parkingowa ma być opatrzone wskazaniem organu orzekającego. Organy wydające karty, starostowie borykają się z rozpoznawaniem orzeczeń organów orzekających, odnośnie do oceny dobrego kodu, stopnia niepełnosprawności. W rzeczywistości starosta lub jego pracownik, którzy nie mają o tym pojęcia decydują o wydaniu karty. Ustawa o rehabilitacji umożliwia organom orzekającym opatrywania orzeczeń o niepełnosprawności jednoznacznym wskazaniem, czy karta parkingowa należy się. Gdyby ten obowiązek został wpisany do art. 8 ust. 5 to byłoby to rozwiązanie ułatwiające pracę organom wydającym kartę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. Czy są pytania do pana senatora? Nie ma. Bardzo proszę, panie senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławJurcewicz">Nie zgadzam się ze stanowiskiem przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury. Inną kwestią jest sposób orzekania i procedury. My o tym mówimy i proponujemy to przyjąć. W uzasadnieniu jest powołana ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej. W pewnym sensie te przepisy obowiązują. Interpretacja starosty jest ważna, ale to nie jest intencją proponowanego zapisu. Mówimy o młodzieży niepełnosprawnej do lat 16. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MirosławWiśniewski">Mamy wątpliwości, co do celu, jaki chce osiągnąć wnioskodawca. Propozycja różni się od obecnego zapisu dodaniem wyrazów „przed ukończeniem 16 roku życia.” Ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w art. 1 pkt 3 stanowi, że stopień niepełnosprawności musi być wydany przed ukończeniem 16 roku życia. Z tej ustawy wynika, że jest to w tym zakresie. Powtórzenie tej frazy, naszym zdaniem, nic nie daje. Jest to tylko potwierdzenie w stosunku do ustawy o rehabilitacji zawodowej. Jeśli mylimy się, prosimy o sprostowanie. Podobnie jest w art. 4a, który w ust. 1 reguluje kwestie orzekania o stopniu niepełnosprawności.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Znamy wszystkie stanowiska. Są pewne wątpliwości. Generalnie, projekt w swojej intencji jest właściwy. Skoro są jednak wątpliwości, postuluję przesłać projekt do pracy w podkomisji. Wtedy uda nam się rozwiać wszelkie wątpliwości. Czy macie państwo inną propozycję? Rozumiem, że Komisja postanowiła przesłać projekt tej ustawy do stałej podkomisji. Dziękuję bardzo, panie senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StanisławJurcewicz">Pan mówił o życzeniach. Niestety muszę już państwa opuścić. Życzę spokojnych świąt.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękujemy panu. Izba wyższa złożyła nam życzenia.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku obrad, czyli pierwszego czytania senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym (druk nr 1304). Pana senatora Kleiny nie widzę na sali. Bardzo proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Kolejki turystyczne, które na trwale wkomponowane są w polski krajobraz turystyczny, z punktu widzenia prawa o ruchu drogowym są niewidoczne. Nie ma takiej kategorii. W związku z czym, Policja to legalizuje. Samorządowcy chcąc utrzymać atrakcyjność regionu akceptują to. Przyszedł czas na to, aby tą sprawę uporządkować. Trzeba zdefiniować, co to jest kolejka turystyczna, przystanek. W jaki sposób jest wyznaczona linia. Na jakich zasadach dopuszczamy to do ruchu. Chodzi o to, żeby zapewnić bezpieczeństwo. Jest około 100 przedsiębiorców, którzy świadczą takie usługi. Są oni na tyle odpowiedzialni i jak na razie nie słyszeliśmy o jakichś strasznych wypadkach. Trzeba to jednak wszystko zdefiniować i opisać, żeby było to ulokowane w prawie polskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Usłyszeliśmy sprawozdanie i stanowisko rządu, które jest pozytywne. Bardzo proszę, pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MirosławWiśniewski">Projekt z druku nr 1304 dotyczy też innej rzeczy. Dotyczy również kwestii rejestracji pojazdów przywiezionych z zagranicy. Chodzi o zmianę nr 5. Nachodzi to na propozycję z druku nr 1376. W dwóch projektach regulowane jest to samo. Może należałoby połączyć to z propozycją z druku 1376? Mamy dwa, identyczne projekty. Nowelizujemy prawo o ruchu drogowym w ciągu jednego dnia kilkoma ustawami. Są z tą samą datą różne przepisy prawa o ruchu drogowym. Mamy obecnie około 13 uchwalonych projektów. Apelujemy o skomasowanie tych projektów.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Panie przewodniczący, nie wiem czy ten projekt zostanie zaakceptowany przez państwa dzisiaj, czy trafi do prac w podkomisji. Decyzję odnośnie do tego, który projekt ma regulować zmianę nr 5 podjęlibyśmy w trakcie drugiego czytania. Wtedy wiadomo będzie, który projekt będzie pierwszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Zrozumieliśmy intencję pana mecenasa. Bardzo proszę, przewodniczący Adamczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejAdamczyk">Panie przewodniczący, mamy do czynienia z niecodzienną sytuacją. Projekt senacki w imieniu Senatu uzasadnia sekretarz stanu w MI. Nie ma osoby, która w imieniu wnioskodawcy przedstawiłaby projekt, więc nie ma projektu. Chciałbym zadać kilka pytań, a trudno zadawać pytania do osoby, który nie jest twórcą projektu ustawy. Wobec braku wnioskodawców proponuję odłożyć pracę nad tą materią do czasu pojawienia się wnioskodawcy. Sugeruje uzgodnić z wnioskodawcą termin jego obecności na posiedzeniu Komisji. O tym stanowi Regulamin Sejmu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Gdyby pan przewodniczący nie zgłosił tej propozycji, moglibyśmy procedować nad tym projektem. Jednak regulamin jest jasny i precyzyjny. Musimy się zgodzić z panem. Jeśli ktoś wymaga stosowania regulaminu to wbrew niemu postępować nie możemy. Wobec braku wnioskodawcy nie będziemy mogli procedować nad tym projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#StanisławLamczyk">Pan senator zaraz przyjdzie. Miał posiedzenie podkomisji, ale za minutkę powinien być.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">W takim razie pięć minut przerwy, poczekamy na pana senatora. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JacekKrupa">Czy ja mogę wykorzystać ten czas? Będziemy rozpatrywać normowanie pojazdów, które pojawiły się ostatnio na polskich drogach. Jest jeszcze jedna kategoria. Nie jest to związane z tym projektem ustawy. Toczą się prace związane z ustaleniem warunków, jakim maja odpowiadać quady. Chodzi o pojazdy czterokołowe, które mają charakter rekreacyjny. Jest wiele nieporozumień związanych z ich rejestracją. Rejestruje się je jako ciągniki, motocykle. Sytuacja jest niejasna. Czy mógłby pan minister powiedzieć dwa słowa na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Rozmawiamy o tym w dobrym momencie, bo tuż przed pracami nad ustawą o dopuszczeniu pojazdów do ruchu. W tej ustawie będzie wszystko uregulowane, czyli kategorie, wymagania, jakie będzie musiał spełnić kierowca. Proszę o pomoc pana dyrektora.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejBogdanowicz">Sprawa quadów ma być uregulowana ustawą o dopuszczeniu pojazdów do ruchu. Projekt jest już po uzgodnieniach międzyresortowych. Obecnie kończymy pracę nad nanoszeniem zmian. Pojęcie quada zostanie doprecyzowane. Zgodnie z prawem unijnym są to pojazdy czterokołowe. Czterokołowce podzielone są na lekkie tj. do 350 kg. masy własnej. Pozostałe, w zależności czy służą do przewozu osób i masa ich jest do 450 kg., czy rzeczy i masa ich jest do 550 kg. to czterokołowce. Obydwie kategorie będą podlegały homologacji, badaniom technicznym i obowiązkowi rejestracji. Równolegle w ustawie o kierujących na czterokołowce lekkie obowiązywać będzie nowa kategoria prawa jazdy AM. Na czterokołowce obowiązywać będzie kategoria B1.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MariuszWasiak">Nie jest tak, że kwestia quadów nie jest regulowana, bo i w przepisach homologacyjnych i dotyczących rejestracji quad już figuruje. Quady są pojazdami samochodowymi i tak są rejestrowane. Od kilku lat są konkretne przepisy. Może dawniej były one rejestrowane jako ciągniki np. w Straży Granicznej. Decyduje dowód rejestracyjny i z tego wynikają uprawnienia. Już od dawna traktujemy te pojazdy jako inne pojazdy samochodowe. Dzisiaj na taki pojazd obowiązuje prawo jazdy kat. B1 lub B. Wiele osób wbrew obowiązkowi kupuje je bez homologacji i wprowadza do ruchu na drogach publicznych, niezgodnie z przepisami. Na to same przepisy nie wystarczą. My, jako Policja reagujemy na takie przypadki. Quady z wypożyczalni przeznaczone są do ruchu na bezdrożach. Rejestracja i homologacja formalnie nie obowiązuje. To jest ten problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo za wyjaśnienia. Witam pana senatora Kleine. Krótkie uzasadnienie przedstawił pan minister. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu nie będziemy powtarzać uzasadnienia. Nie słyszę. Przechodzimy do pytań do wnioskodawcy. Czy chce ktoś, aby uzasadnienie zostało powtórzone? Pan przewodniczący Adamczyk ma wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KazimierzKleina">Szanowni państwo, przepraszam za spóźnienie. Jestem sprawozdawcą ustawy budżetowej, ale udało się wyrwać. Chcę powiedzieć, że jest to bardzo ważna ustawa, ponieważ jest luka w prawie. Kolejki turystyczne od wielu lat funkcjonują w miejscowościach turystycznych. Nasza pozycja ustawy ma to sprawę uporządkować. Do tej pory odbywa się to przy dużej życzliwości Policji. Jest kilkudziesięciu przedsiębiorców w Polsce. Okazało się, że jest luka w przepisach, w związku z czym, ta inicjatywa. Jeśli będą pytania, postaram się na nie odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Będą na pewno. Bardzo proszę, pan senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszSkorupa">Nie zdążyłem zapoznać się z tymi założeniami podczas pracy w komisji senackiej. Nie zdążyłem wprowadzić poprawek. W tym projekcie jest bardzo dużo nieścisłości i spraw, z którymi nie zgadzam się. Kolejki turystyczne mogły funkcjonować prawnie jako licencjonowany przewóz osób. Jak wiadomo, w naszym kraju nagminnie łamie się prawo i przy tych usługach też. Nie mogę zgodzić się z takim zapisem, żeby kolejki turystyczne mógł prowadzić kierowca, który ukończył 18 lat, zdał wczoraj egzamin na prawo jazdy a dziś otwiera działalność gospodarczą i prowadzi kolejkę. Taką kolejką można przewozić kilkadziesiąt osób i może on spowodować katastrofę lądową. Jest to zbyt wielkie ryzyko, żeby tak młodego kierowcę dopuścić do prowadzenia kolejki i powierzyć mu taką odpowiedzialność. Grozi to katastrofą lądową. W niektórych miejscach kolejki jeżdżą nad urwiskami, co jest bardzo niebezpieczne. Uważam, że licencja jest po to, aby ta firma spełniła pewne wymogi. Chodzi o to, aby kierowca miał praktykę, około dwuletnią, badanie psychotechniczne, że jest wykwalifikowany. Przedsiębiorca musi też spełniać wymogi określone prawem. Chodzi o to, żeby pokazał świadectwo o niekaralności, nie popełnił przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu drogowemu. Wydanie takiej licencji nie wiąże się z dużymi kosztami. Jest trudnością spełnienie tych warunków, ale każdy podmiot gospodarczy jest zobowiązany do przestrzegania tych zasad. W Niemczech kolejki działają na zasadach podobnych jak proponuje się u nas, z tym że, kierowca musi mieć praktykę. Najważniejsze jest bezpieczeństwo przewożonych osób. Ustawa przedstawiona przez Senat nie gwarantuje bezpieczeństwa. Turysta nie martwi się, czy przewoźnik gwarantuje mu bezpieczeństwo tylko wsiada. My, jako ustawodawcy winniśmy zapewnić to bezpieczeństwo. Uważam, że ta ustawa to bubel prawny. Zwracam się o odrzucenie tej ustawy. Ewentualnie o zmianę zapisu, gdzie kierowca miałby lat 21 i był po przeszkoleniu i z praktyką. Takie kolejki można byłoby dopuścić, ale one wykonywałyby usługi incydentalnie, w weekendy. Kolejki, które wykonują usługi w cyklu ciągłym po kilkanaście godzin dziennie, moim zdaniem nie można dopuścić. Kierowca i firma, która prowadzi taką licencjonowaną działalność musi dostosować się do czasu pracy kierowcy i musi spełnić też inne wymogi. Proszę odrzucić tą ustawę w całości lub dokonać zmian odnośnie do kierowcy. Uprzedzam, że nikt takiej kontroli nad tą firmą nie będzie prowadził, tym samym bezpieczeństwo pasażerów nie będzie zachowane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Pan poseł Litwiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Szanowni państwo, rozumiejąc częściowo argumentację mojego przedmówcy mam przeciwny postulat. Abstrahując od regulacji, którą proponuje Senat, należy wykorzystać ten projekt i przekazać go do pracy w stałej podkomisji po to, żeby nie opóźniać regulacji tego zagadnienia, bo ono jest bardzo ważne. Tydzień temu, podczas pracy z mieszkańcami miasta Świnoujścia problem ten był podnoszony. Funkcjonowanie takiego transportu może mieć wpływ na zachwianie rynku transportu w mieście, jeśli próbuje konkurować z transportem zbiorowym lub taksówkami. Potrzeba pracy nad uregulowaniem tego zagadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Bardzo proszę, pan przewodniczący Adamczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejAdamczyk">Trudno coś dodać do słów pana senatora Skorupy, który z dużym zaangażowaniem monitoruje prace nad tym projektem. Zwracam się do senatora wnioskodawcy. Trudno zgodzić się z propozycją, która oddaje w ręce człowieka, który posiada uprawnienia do kierowania ciągnikiem rolniczym bezpieczeństwo, życie i los kilkudziesięciu pasażerów. Ten projekt ustawy sankcjonuje taką sytuację. Trudno nie odnieść się do wyjaśnień MI, kiedy to oburzony senator skierował pytania do resortu. Odpowiedziano mu, że taka kolejka będzie jechała z prędkością 20km/h. Wpadamy w obszar paradoksów. Z jednej strony regulujemy obszar związany z przewożeniem osób autokarami. Po każdej kraksie drogowej staramy się zacieśnić przepisy i wymuszać ich restrykcyjne stosowanie, żeby nie dopuścić do sytuacji, jaka miła miejsce we Francji. Z drugiej strony dajemy szanse na to, że przedsiębiorstwo przewozowo-turystyczne oparte o tabor kolejek będzie mogło funkcjonować bez podstawowych kanonów związanych z czasem pracy pracowników, odpowiednim stanem technicznym pojazdów, wszelkimi warunkami, jakie musi spełnić właściciel przedsiębiorstwa. Wydaje się, że zmiany, które należałoby przeprowadzić w tym projekcie mogą wykraczać poza normalny charakter zmian dopuszczonych Konstytucją. Postuluję o przekazanie tego projektu wnioskodawcom do ponownego rozpatrzenia. Następnie wnioskodawcy ponownie skierowaliby projekt do Sejmu, celem dalszych prac.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Skąd taka mała wiara w to, że realizując postulat posła Litwińskiego podkomisja pod przewodnictwem posła Żmijana nie przemodeluje tego projektu? Zwracam się do pana przewodniczącego o wycofanie tego postulatu. Nie będziemy dzisiaj procedować tego projektu. Zajmie się tym podkomisja. Niech proces legislacyjny biegnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejAdamczyk">Wiara w możliwości Komisji Infrastruktury, a zwłaszcza podkomisji kierowanej przez naszego kolegę Żmijana jest bardzo duża. Konstytucjonaliści odnośnie do ustawy o gospodarce nieruchomościami uznali, że zmiana wykraczała poza konstytucyjny charakter zmian możliwy do dopuszczenia w trakcie prac legislacyjnych. Taka była konkluzja tej oceny. Tylko w obawie o to, składam taką propozycję. Ustawa przyjętą przez Sejm może zostać podważona przez konstytucjonalistów.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy są pytania? Na końcu wypowie się pan senator i pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JózefRacki">Popieram postulat o przekazaniu tego projektu do pracy w podkomisji. Myślę, że ten projekt zostanie dopracowany. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#KazimierzKleina">Problem ten był wnikliwie dyskutowany w Senacie. Pan senator Skorupa miał możliwość wypowiedzenia się. Kwestia kwalifikacji kierowcy to sprawa wtórna. Jesteśmy przywiązani do propozycji, jaka została zawarta w ustawie. Jeśli uznacie państwo, że te kwalifikacje powinny być wyższe, to nic się złego nie stanie. Ta kwestia ma związek z ustawą Prawo o ruchu drogowym, gdzie jest napisane, że pojazdy, które ciągną przyczepki i przewożą ludzi nie mogą poruszać się po polskich drogach. To wynika z tego zapisu. Proponujemy wprowadzić zmianę, aby można było przewozić pasażerów w pojeździe, który ciągnie przyczepkę. Pozostałe zmiany są drugorzędne. Tych kolejek w Polsce jest już sporo. Są one w miejscowościach turystycznych. Ta sprawa ciągnie się od kilku lat. Trzeba ją rozwiązać. Kwestia bezpieczeństwa i kwalifikacji musi być jak najlepiej zabezpieczona.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Jestem zdziwiony tak radykalnym głosem pana senatora. Słyszałem pana wątpliwości w Senacie, ale nie były one tak radykalne. Podobnie pan Adamczyk mówi o zapisach wykraczających poza materię konstytucjonalności. Gdzie może być niekonstytucyjność? Jednak to nie rozmowa na dzisiaj. Uwagi skupiają się wokół bezpieczeństwa przewozu pasażerów. Jeśli pojawią się poprawki, minister byłby szalony, gdyby opierał się przeciwko podwyższeniu bezpieczeństwa. Jeśli państwo uznacie, że 18 lat to za mało, to ja się zgodzę. Jeśli kategoria na ciągnik to za mało, to ja się zgodzę. Mówimy tu o spec kategorii, kurs przewozu osób. Ja biegam z prędkością 12km/h. Jeśli zrobicie mniej, to ja nie będę jeździł. Jeśli pojawią się rzeczowe poprawki, idące w kierunku poprawy bezpieczeństwa, macie zapewnienie in blanco, że będziemy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejAdamczyk">Szanowni państwo, na prośbę pana przewodniczącego wycofuję swój postulat o odrzucenie projektu w całości. W imieniu pana senatora Skorupy zwracam się do pana Żmijana, żeby był on informowany na bieżąco o pracach podkomisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#StanisławŻmijan">W duchu przedświątecznej łagodności obiecuje, że tak będzie. Będzie pan zapraszany na posiedzenia podkomisji z dostatecznym wyprzedzeniem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">W trakcie pierwszego czytania został zgłoszony wniosek o przekazanie tego projektu do stałej podkomisji.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Jest to ostatnie posiedzenie Komisji w tym roku. W imieniu całego prezydium wszystkiego najlepszego, zdrowych, wesołych, pełnych odpoczynku świąt Bożego Narodzenia. Szczęść Boże.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>