text_structure.xml
26.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">To jest bardzo istotna ustawa, jej tematem jest dostosowanie przepisów krajowych do prawa unijnego poprzez dokonanie zmiany w ustawie o transporcie kolejowym z marca 2003 roku. Projekt ustawy został zawarty w druku sejmowym nr 178. Ponieważ jest to projekt rządowy, poproszę przedstawicieli resortu infrastruktury o przedstawienie uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MałgorzataSłojewska">Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym został przygotowany w związku z opublikowaniem przez Komisję Europejską dyrektywy 2007/32/WE z dnia 1 czerwca 2007 roku. Dyrektywa ta zmienia załącznik VI do dwóch dyrektyw Rady 96/48 WE w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu dużych prędkości oraz podobnego systemu kolei konwencjonalnej. Załącznik VI dotyczy procedur weryfikacji zgodności podsystemów interoperacyjności kolei. Zanim podsystem taki zostanie oddany do użytku musi otrzymać certyfikat zgodności ze wszystkimi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności kolei. Certyfikat wydaje jednostka notyfikowana. Jest nim w tym przypadku m.in. Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa. Certyfikat wydawany jest po dokonaniu wstępnej oceny zgodności według odpowiednich procedur weryfikacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MałgorzataSłojewska">Na podstawie takich pośrednich certyfikatów producent będzie mógł sporządzić pośrednie deklaracje weryfikacji zgodności podsystemu. Dzięki temu producent będzie miał pewność, że projektowany lub produkowany podsystem jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami. Ułatwi to jego sprzedaż jeszcze przed zakończeniem produkcji i uzyskaniem certyfikatu zgodności, a także ułatwi uzyskanie tego certyfikatu. Taki podsystem może być sprzedawany w całej Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MałgorzataSłojewska">Zasadnicza zmiana polega na możliwości uzyskania przez producenta wstępnej oceny zgodności. Ocenę uzyskuje się na wniosek samego producenta jeszcze na etapie projektowania lub budowania podsystemu. Po przeprowadzeniu wstępnej oceny zgodności, jednostka notyfikowana wystawia producentowi pośredni certyfikat zgodności. Na podstawie takiego certyfikatu producent ma prawo sporządzić pośrednią deklarację zgodności podsystemu. Dzięki takiemu mechanizmowi producent może uzyskać kontrakty na budowę i sprzedaż podsystemu zgodnego z zasadniczymi wymaganiami jeszcze przed jego wyprodukowaniem. Producentowi wówczas będzie także łatwiej uzyskać właściwy certyfikat zgodności dla już wyprodukowanego podsystemu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MałgorzataSłojewska">Zmiana kładzie szczególny nacisk na konieczność dokonywania kontroli podsystemu już na etapie projektowania, w tym także badań typu i budowy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MałgorzataSłojewska">Byłyby to wszystkie zmiany wprowadzone do ustawy o transporcie kolejowym. Projekt ustawy przeszedł wszystkie wymagane uzgodnienia międzyresortowe, został także udostępniony na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy panie i panowie posłowie mają pytania do przedstawionego uzasadnienia projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MichałWojtkiewicz">Z tego, co powiedziała pani dyrektor, wszystko jest jasne, poza jednym; proszę powiedzieć co to są podsystemy. Chyba nie wszyscy wiedzą o co chodzi, ale wstydzą się o to zapytać.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy są jeszcze inne pytania do pani dyrektor? Nie widzę. Proszę panią dyrektor o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MałgorzataSłojewska">Szukałam w projekcie ustawy właściwego przepisu, aby możliwie najpełniej udzielić odpowiedzi panu posłowi. Najlepiej będzie zacytować definicję zawartą w ustawie. Zgodnie z ustawą z 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym: „podsystem, jest to grupa składników interoperacyjności wyróżniona pod względem strukturalnym bądź funkcjonalnym”. Jeśli natomiast chodzi o składniki, to chodzi o podstawowe grupy składników podzespołu lub zespołu, które są włączone lub które mają być włączone do podsystemu, od którego pośrednio lub bezpośrednio zależy interoperacyjność kolei.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MałgorzataSłojewska">Wiem, że wszystko to brzmi dość skomplikowanie, ale taka jest technologia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MichałWojtkiewicz">Czy możemy się umówić z panią dyrektor, że przekaże mi treść definicji podsystemu. Postaram się ją sobie przyswoić i wytłumaczyć innym posłom.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MałgorzataSłojewska">Postaram się o wyjaśnienia zrozumiałe pod względem praktycznym. Może lepiej to zrobi pan prezes Wiesław Jarosiewicz?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WiesławJarosiewicz">Podsystem, jak to odczytała z ustawy pani dyrektor, jest zespołem pewnych elementów. W kolejnictwie składa się na to na przykład blokada samoczynna lub półsamoczynna. Takim elementem może być także urządzenie stacyjne służące do sterowania ruchem kolejowym. Takie urządzenie jest podsystemem systemu sterowania. Chodzi o zespół urządzeń, które aktualnie są dopuszczone do eksploatacji dopiero po zakończeniu projektowania i budowy, a więc kiedy już te urządzenia zostały zamontowane i sprawdzone w eksploatacji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WiesławJarosiewicz">Zmiany wprowadzone do ustawy o transporcie kolejowym spowodują możliwość sprawdzania tego zespołu urządzeń i uzyskania certyfikatu pośredniego dla urządzeń jeszcze projektowanych i budowanych. Spowoduje to z pewnością przyspieszenie realizacji wielu inwestycji kolejowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MichałWojtkiewicz">Bardzo dziękuję za to wyjaśnienie, po którym jestem bliski pełnego zrozumienia pojęć zawartych w ustawie. Myślę, że inni posłowie również.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanuszPiechociński">W tej sytuacji należy zapytać, czy nasze jednostki certyfikujące dysponują odpowiednimi możliwościami i czy pod tym względem wydolny jest Urząd Transportu Kolejowego? Mam na myśli procedury wydawania certyfikatów zgodności podsystemów. Nie jest żadną tajemnicą, że obecnie dopuszczenie nowej techniki i technologii w kolejnictwie w Polsce jest limitowane możliwościami Urzędu Transportu Kolejowego.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanuszPiechociński">Jeżeli zatem na ten Urząd pośrednio lub bezpośrednio, nałożymy dodatkowe zadania nie zwiększając jego mocy przerobowych, to formalnie zrealizujemy dyrektywę unijną. Wydłużymy jednak jednocześnie proces wdrażania nowych technik i technologii do polskiego kolejnictwa. Korzystając z okazji chciałbym zapytać prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, pana Wiesława Jarosiewicza, ile wynosi okres od złożenia wniosku do decyzji Urzędu. Chodzi mi o decyzję dopuszczającą nową technikę czy technologię do produkcji czy budowy. Czy Urząd jest przygotowany do zwiększonych zadań wynikających z wdrożenia do naszego prawa dyrektywy europejskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poproszę pana prezesa o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WiesławJarosiewicz">Przede wszystkim chciałbym państwa przeprosić za swój głos; jestem jeszcze nie do końca zdrowy. Ponieważ sprawy omawiane dzisiaj na posiedzeniu Komisji są dla Urzędu niezwykle ważne, chciałem być obecny w Sejmie. Dziękuję panu przewodniczącemu Januszowi Piechocińskiemu za pytania. Bardzo często w ostatnim czasie spotykamy się z pytaniem, jak długo trwa u nas certyfikacja i jak Urząd wykonuje swoje obowiązki w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WiesławJarosiewicz">Może odpowiem najpierw na pytanie dotyczące jednostek notyfikowanych. Sprawy dzisiaj omawiane dotyczą właśnie ocen dokonywanych przez taką jednostkę. Urząd Transportu Kolejowego nie jest jednostką notyfikowaną. Tym zajmują się na ogół placówki badawcze, jak na przykład wymienione przez panią dyrektor Małgorzatę Słojewską Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa. Taką jednostką jest także Ośrodek Badań Pojazdów Szynowych w Poznaniu oraz dwie inne. W sumie w Polsce mamy aktualnie cztery jednostki notyfikowane w zakresie spraw, które nas dzisiaj interesują.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WiesławJarosiewicz">Podzielam uwagę i wątpliwości wyrażone przez pana przewodniczącego Janusza Piechocińskiego, czy jesteśmy dzisiaj w stanie wykonać obowiązki wynikające z nowelizowanej ustawy tylko tymi czterema jednostkami. Ale to jest już sprawa tych jednostek. Do Urzędu Transportu Kolejowego należy sprawdzenie i notyfikowanie tych jednostek, czyli tak zwana autoryzacja. Te czynności wykonujemy jednak po uprzednim zgłoszeniu tych jednostek. Wymaga to od nich samych przeprowadzenia wielu czynności przygotowawczych. Wszystkie jednostki, które zostały zgłoszone do autoryzacji, zostały przez Urząd sprawdzone. Nasz Urząd przedstawia wyniki autoryzacji ministrowi gospodarki, który występuje o notyfikację.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#WiesławJarosiewicz">Tak więc to nie Urząd Transportu Kolejowego w tym przypadku dokonuje certyfikacji zgodności podsystemu, o której dzisiaj mówimy, ale jednostki notyfikowane. Oczywiście, że jednostki te podlegają kontroli Urzędu Transportu Kolejowego a także sprawdzeniom. Dlatego zmiany proponowane przez rząd w ustawie o zmianie ustawy o transporcie kolejowym uważamy za właściwe, przede wszystkim sprzyjające rozwojowi kolejnictwa w Polsce. Taki cel mamy cały czas na uwadze i dbamy o taki rozwój.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#WiesławJarosiewicz">Nowe przepisy pozwolą Urzędowi na przeprowadzenie kontroli wyrobów w trakcie certyfikacji, kiedy jednostka notyfikowana wyda pośredni certyfikat zgodności podsystemu. Jesteśmy do tego przygotowani. Urząd nasz jest obecnie zasypywany ogromną liczbą różnych wniosków, które musimy weryfikować. Wszystkie wnioski są opiniowane przez obecne jednostki notyfikowane znajdujące się obecnie na liście ministra gospodarki. W przypadku ich pozytywnej weryfikacji i po otrzymaniu wyników badań, które są określone w rozporządzeniu ministra, Urząd wydaje dokumenty certyfikujące dla obecnie stosowanych systemów i urządzeń kolejowych czy elementów taboru kolejowego.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#WiesławJarosiewicz">Jak długo trwa proces certyfikacji od momentu złożenia wniosku do wydania decyzji? Trudno odpowiedzieć jednoznacznie, jako że różny jest okres przeprowadzenia badań przez jednostki notyfikowane. Na liście ministra znajduje się obecnie dziewięć takich jednostek. Obecnie wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury prowadzimy weryfikację jednostek notyfikowanych. Część z nich posiadających upoważnienie do prowadzenia badań i znajdujących się na liście ministra, nie wykonuje właściwie swoich funkcji. Wydaje nam się, że jednostki notyfikowane powinny przede wszystkim określić zakres swoich kompetencji.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#WiesławJarosiewicz">W obecnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Transportu są wymienione nazwy jednostek, natomiast nie są określone szczegółowo ich kompetencje, które predysponują je do przeprowadzania badań. W poprzednim roku przeprowadziliśmy szczegółową kontrolę jednostek notyfikowanych. Stwierdziliśmy, że część z nich nie posiada już deklarowanych wcześniej kompetencji, nie posiada laboratoriów, pracowników przygotowanych do prowadzenia tych badań, do których kiedyś się zgłosiły.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#WiesławJarosiewicz">Stąd jest rzeczywiście pewien problem ze zbadaniem systemów czy elementów urządzeń, które mają być dopuszczone do eksploatacji. Problem ten wynika stąd, że do Urzędu Transportu Kolejowego zgłaszane są wnioski z niepełnymi badaniami. Po weryfikacji wniosków okazuje się, że badania muszą być mocno uzupełnione oraz kilkakrotnie sprawdzone. Stąd bierze się nasz problem.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#WiesławJarosiewicz">Nie wiem, czy wystarczająco wyjaśniłem kwestie, o które pytał pan przewodniczący Janusz Piechociński.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy są jeszcze inne głosy?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofTchórzewski">Chcę się wypowiedzieć w duchu wystąpienia pana posła Michała Wojtkiewicza. Mamy dzisiaj następującą sytuację. Jednostka, która stara się o wprowadzenie podsystemu na teren Polski, musi zapłacić za zbadanie zgodności podsystemu i za certyfikat. Jeśli są z tego tytułu pieniądze, to z pewnością znajdą się kandydaci do prowadzenia odpowiednich badań i uzyskania notyfikacji. Dlatego nie powinniśmy mieć problemu z wykonywaniem wszystkich czynności związanych ze zmienionej ustawy o transporcie kolejowym. Każda decyzja o certyfikacji będzie związana z kosztem; uzyskane środki będą podstawą funkcjonowania jednostek notyfikowanych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KrzysztofTchórzewski">Aby jednak notyfikowana jednostka certyfikująca znalazła się na liście ministra, musi uzyskać pozytywną opinię Urzędu Transportu Kolejowego. Urząd wcześniej musi stwierdzić, że dana jednostka posiada predyspozycje fachowe i możliwości sprawdzenia, czy podsystem jest zgodny z wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności kolei. Tak więc nie ma problemu z przeprowadzeniem badań przez jednostki notyfikowane, chociaż także nie ma chętnych do takich działań. Natomiast jest problem, czy Urząd Transportu Kolejowego ma możliwości sprawdzenia i zaopiniowania tych jednostek pod kątem ich kompetencji do wydania certyfikatów. Jak wynika z wypowiedzi pana prezesa, Urząd posiada takie możliwości i z tym także nie będzie problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy pan prezes chciałby jeszcze coś dodać do swojej poprzedniej wypowiedzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WiesławJarosiewicz">Wszystko co powiedział pan przewodniczący Krzysztof Tchórzewski jest zgodne ze stanem faktycznym. Powiedział pan poseł również, że nie ma chętnych do notyfikacji. Rzeczywiście, z tym są problemy, ponieważ obecnie certyfikaty zgodności podsystemu wydają jedynie cztery jednostki. I ten stan się utrzymuje mimo wielu działań ze strony Urzędu i namawiania instytutów badawczych do uzyskania tak zwanej autoryzacji. Pod tym określeniem kryje się proces uzyskiwania uprawnień. Taka jednostka badawcza musi się wykazać posiadaniem odpowiednich laboratoriów, wyposażeniem, a także zespołami inżynierów zdolnych do przeprowadzenia specjalistycznych badań. Istniejące jednostki notyfikowane nie są, jak sądzę, w stanie sprostać obecnym potrzebom w zakresie inwestycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy są jeszcze chętni do wypowiedzi na temat przedstawionego nam dzisiaj rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że zakończyliśmy pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym i przechodzimy do analizy i rozpatrzenia poszczególnych zmian. Chciałbym jeszcze stwierdzić co następuje. W związku z wejściem w życie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa informuję państwa, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpoczynamy rozpatrzenie poszczególnych zmian w ustawie. Zaczynam od tytułu. Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi do tytułu ustawy? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy przedstawionej przez rząd.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1, który brzmi. „W ustawie z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym wprowadza się następujące zmiany:”.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy zmianę nr 1. Czy są do niej uwagi lub sprzeciw? Zgłasza się Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#HenrykDąbrowski">Biuro Legislacyjne ma propozycje zmian o charakterze legislacyjno-redakcyjnym. Dotyczą one zmiany nr 1 i dalszych. Nie wiem czy Komisja będzie decydowała o przecinkach, które niestety trzeba postawić we właściwych miejscach tekstu. Jeśli tak, to przedstawię po kolei nasze uwagi.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#HenrykDąbrowski">W zmianie nr 1 w art. 34a należałoby postawić przecinek po wyrazach „jednostkę certyfikującą”. Po uwzględnieniu tej poprawki przepis ten miałby brzmienie:</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#HenrykDąbrowski">„34a) pośredni certyfikat zgodności podsystemu – dokument wydany przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą, potwierdzający, że podsystem na etapie jego projektowania i budowy jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności kolei;”.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#HenrykDąbrowski">Proszę o uwzględnienie tej poprawki. Czy mam mówić o kolejnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Tak, proszę od razu zgłosić wszystkie uwagi Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#HenrykDąbrowski">W zmianie nr 3 w ust. 1a proponujemy także postawienie przecinka po wyrazach „interoperacyjności kolei”, a przed wyrazem „określonymi”. Po uwzględnieniu poprawki przepis ten miałby brzmienie:</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#HenrykDąbrowski">„1a. Podsystemy mogą podlegać wstępnej ocenie zgodności z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności kolei, określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 25t, na wniosek producenta podsystemu albo jego upoważnionego przedstawiciela, importera, inwestora, zarządcy infrastruktury lub przewoźnika kolejowego”.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#HenrykDąbrowski">Kolejna poprawka dotyczy także zmiany nr 3 lit. c. W nowododanym ust. 6a proponujemy postawienie myślnika po wyrazach „na etapie projektowania” oraz po wyrazach „budowy podsystemu”, a przed wyrazami „przez notyfikowaną jednostkę”. Taka poprawka czyni przepis bardziej czytelnym.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#HenrykDąbrowski">Nowododany ust. 6b, również w zmianie nr 3, brzmi: „W celu wystawienia certyfikatu zgodności podsystemu notyfikowana jednostka certyfikująca sprawdza:”. W kolejnych punktach dwa razy na początku powtarza się wyraz „czy”. Proponujemy, aby po wyrazie „sprawdza” postawić przecinek i dopisać wyraz „czy” i dwukropek. Oznacza to zrezygnowanie z wyrazu „czy” w punktach 1 i 2. Proponujemy także małą modyfikację tekstu w pkt 1 polegającą na przestawieniu wyrazów w pierwszym wierszu. Po zmianie przepis ten miałby brzmienie:</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#HenrykDąbrowski">„1) istnieją dla podsystemu odpowiednie pośrednie certyfikaty zgodności podsystemu dla etapu projektowania i budowy przekazane podmiotowi zamawiającemu lub jego upoważnionemu przedstawicielowi, o ile wystąpi on do notyfikowanej jednostki certyfikującej o ich wystawienie dla obu etapów, lub”.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#HenrykDąbrowski">Proponujemy także w pkt 2 postawić przecinek po wyrazach „etapu projektowania”, a przed wyrazami „przekazanemu podmiotowi”.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#HenrykDąbrowski">W nowododanym ust. 6a dwukrotnie użyty jest wyraz „specyfikacji”. Ponieważ techniczne operacje interoperacyjności kolei, o których mówi ustawa-matka w art. 13, zostały już zdefiniowane, nie ma potrzeby, aby w jednym przepisie dwa razy mówiono o specyfikacji TSI. Biuro Legislacyjne proponuje, aby w wierszu czwartym skreślić wyraz „specyfikacji” jako zbyteczny i niepożądany.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#HenrykDąbrowski">Kolejna propozycja poprawki dotyczy również zmiany nr 3. W lit. f w nowododanym ust. 11 mówi się: „Podmiot zamawiający dołącza dokumentację do deklaracji weryfikacji zgodności podsystemu, która przesyła Prezesowi UTK oraz każdemu państwu członkowskiemu Unii Europejskiej, które o to wystąpi”.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#HenrykDąbrowski">Proponujemy, aby ten przepis sprecyzować przez dodanie w trzecim wierszu wyrazów „właściwemu organowi”. Po zmianie przepis ten miałby brzmienie:</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#HenrykDąbrowski">„11. Podmiot zamawiający dołącza dokumentację do deklaracji weryfikacji zgodności podsystemu, którą przesyła Prezesowi UTK oraz właściwemu organowi każdego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, które o to wystąpi”.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#HenrykDąbrowski">Ostatnia nasza poprawka, także redakcyjna, dotyczy zmiany nr 4 nowododanego ust. 2. Proponujemy w przedostatnim wierszu, kiedy się mówi „oraz odmowach ich wydania”, dodać „o”. Po zmianie końcowy fragment przepisu ust. 2 miałby brzmienie: „oraz o odmowach ich wydania, za poprzedni rok kalendarzowy”.</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#HenrykDąbrowski">Proponujemy także drobną zmianę w przypisie na str. 5 projektu ustawy. Czytamy w nim: „Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji…”. Proponujemy napisać co następuje: „Niniejszą ustawą dokonuje się, w zakresie jej regulacji, wdrożenia…”. Dalej jak w tekście.</u>
<u xml:id="u-22.12" who="#HenrykDąbrowski">Proszę o uwzględnienie zgłoszonych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Chciałbym poznać stanowisko rządu do poprawek zgłoszonych przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego. Czy zgłoszone propozycje nie zmieniają treści przepisów proponowanych w projekcie ustawy i czy są przez rząd akceptowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MałgorzataSłojewska">Przyjmujemy wszystkie poprawki zgłoszone przez Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozumiem, że Komisja również akceptuje propozycje Biura Legislacyjnego. Może są inne głosy w tej sprawie? Nie słyszę. Komisja akceptuje jednomyślnie poprawki legislacyjno-redakcyjne zgłoszone przez Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do dalszego procedowania.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy zmianę nr 1. Czy są do niej uwagi? Nie ma uwag. Czy jest sprzeciw? Też nie ma.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisja, wobec braku sprzeciwu, przyjęła zmianę nr 1.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Zmiana nr 2. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisja, wobec braku sprzeciwu, przyjęła zmianę nr 2.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy zmianę nr 3. Czy są do niej uwagi lub sprzeciw? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisja, wobec braku sprzeciwu, przyjęła zmianę nr 3.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#ZbigniewRynasiewicz">Zmiana nr 4. Czy są do niej uwagi lub sprzeciw? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisja, wobec braku sprzeciwu, przyjęła zmianę nr 4.</u>
<u xml:id="u-25.10" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozpatrujemy art. 2 mówiący, że „Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia”. Czy są do niego uwagi lub sprzeciw? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-25.11" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisja, wobec braku sprzeciwu, przyjęła art. 2.</u>
<u xml:id="u-25.12" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przystępujemy do głosowania całości ustawy. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-25.13" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła cały projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym zaproponowany przez rząd.</u>
<u xml:id="u-25.14" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proszę przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o opinię na temat omawianego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#IgnacyŻarski">Chciałbym przedstawić następującą opinię: rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym druk sejmowy nr 178 jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Pozostał nam jeszcze wybór sprawozdawcy. Proponuję, aby sprawozdawcą przyjętego dziś przez Komisję projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym został pan przewodniczący Janusz Piechociński. Czy są inne propozycje? Nie ma. Rozumiem, że tym samym akceptujemy moją propozycję.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>