text_structure.xml
27.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich posłów, witam sekretariat. Wobec niewniesienia uwag protokół z poprzedniego posiedzenia uznaję za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">W dzisiejszym porządku obrad przewidujemy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (druk nr 2702). Uzasadnia minister gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WojciechJasiński">W pkt 2 – zaopiniowanie dla Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (druk nr 2684).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WojciechJasiński">Przystępujemy do omówienia pkt 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Dziękuję bardzo. Przedmiotem nowelizacji jest art. 63 ust. 2 i 16 ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym. Celem zmian jest doprecyzowanie sposobu nakładania opłaty na przedsiębiorcę, który jest objęty obowiązkiem potrzymania i utrzymania zapasów pod rygorem kary pieniężnej. Ustawa przewiduje kary za niedopełnienie obowiązku stworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych, obniżenia zapasów poniżej określonej wielkości oraz utrzymania w ramach zapasów paliwa nieodpowiedniej jakości.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">W przypadku paliw, przy dokonywaniu wyliczenia kary pieniężnej ustawa aktualnie obowiązująca określa jako podstawę cenę sprzedaży paliw w okresie, w którym nastąpiło naruszenie przepisów ustawy. W przypadku niemożności zastosowania tych cen, wysokość kary określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danym miesiącu przez producenta lub handlowca posiadającego największy udział w krajowym rynku paliw. W praktyce, ze względu na to, iż w danym dniu sprzedający mógł stosować bardzo różne ceny w operacjach handlowych, przy ustalaniu kary ministerstwo przyjmowało cenę średnią.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">W grudniu 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w sprawie J&S Energy S.A dokonał odmiennej, od stosowanej przez Ministerstwo Gospodarki, interpretacji przepisów. Wskazał, iż „ jeżeli Minister Gospodarki ma wątpliwości, co do przyjęcia podstawy wyliczenia wysokości kary nałożonej na skarżącego przedsiębiorcę, to powinien zastosować zasadę in dubio pro reo i skalkulować karę na podstawie najniższej ceny stosowanej przez spółkę w danym dniu”. Naczelny Sąd Administracyjny podtrzymał tę decyzję. W związku z tym, aby nie było wątpliwości, od jakiej ceny naliczana będzie kara, aby nie dopuścić do nadużyć, ministerstwo występuje o zmianę ustawy i ustalenie, że poziomem odniesienia będzie cena, jaką stosuje największy producent i handlowiec na krajowym rynku paliw. Jest to firma Orlen S.A. Spółka publikuje codziennie hurtowe ceny paliwa, więc nie będzie to budziło żadnych wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Oczywiście dla każdego rodzaju paliwa te odniesienia są inne, ale to była główna przesłanka zmiany ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Dziękuję bardzo, otwieram debatę. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Nie ma chętnych. To może ja zacznę.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Pani minister, w dotychczas obowiązującej ustawie ust. 16 w art. 63 mówi, iż karalność występuje w sytuacjach wymienionych w art. 63 ust. 1 pkt 2, 3, 7, 8 i 20. Zmiany zaproponowane przez państwa dotyczą wyłącznie art. 63 ust. 1 pkt 3, 7, 20. Wynika z tego, iż pkt 1, 2, 8 nie podlegają karze.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">W pkt 1 i 2, w art. 1 zmiany została przyjęta zryczałtowana stawka naliczania kary. Chodzi o 4500 zł. W przypadku naruszeń z ust. 1 pkt 1 i 2 kara pieniężna będzie iloczynem kwoty 4500 zł i wielkości niedoboru ropy naftowej czy gazu płynnego. Nie rezygnujemy z penalizacji żadnego z opisanych w ustawie przypadków.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechJasiński">Mam pewne wątpliwości. W dotychczasowej ustawie kara występowała w ust. 2 i w ust. 16.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Jeśli mogę to opiszę wszystkie kary.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WojciechJasiński">Dobrze, ale za moment. Pojawia się także problem pkt 8. Rozumiem, że kwotę 4500 zł przyjęliście państwo przy 250% ceny tony paliwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Plus 10% uwzględniające zmiany na rynku.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WojciechJasiński">Chciałbym prosić Biuro Legislacyjne o opinię. Proszę bardzo panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WojciechPaluch">Dziękuję bardzo. Nie będziemy powtarzać wątpliwości pana przewodniczącego. Odniosę się do przedłożonej nowelizacji w aspekcie pominięcia ust. 2 i 16 oraz dodaniu ust. 17. Pojawia się także brak w przepisie przejściowym unormowania kwestii pkt 8. Nie wiem, czy właściwie możemy odczytać treści, bo pkt 8 nie będzie uregulowany, co do kwestii spełnień określenia dnia wymogu, czyli daty podpisania protokołu. W kontekście przepisu przejściowego rezygnuje się z usankcjonowania pkt 8 odnośnie do regulacji. Co się dzieje, jeśli ktoś zostaje pociągnięty do odpowiedzialności i w jaki sposób będzie się wyliczało karę odnośnie do niedopełnienia obowiązku wynikających i określonych w normie z pkt 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechJasiński">Rozumiem panie mecenasie, że podziela pan moje wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WojciechPaluch">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrzysztofGadomski">Dziękuje panie przewodniczący. Pani minister, ustaliliście państwo cenę ryczałtową 4500 zł, które bierze się z algorytmu. Odnosicie się do tej wartości w kontekście prognozy ceny paliw importowanych do Polski, której podstawę stanowi prognozowane zapotrzebowania na paliwa i energię do roku 2030. Określa to rządowa strategia polityki energetycznej do 2030 r. Do jakiej perspektywy państwo się odnosicie? Do roku 2030? Ostatnia prognoza jest inna niż te 10%. Jest wyższa. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję panu posłowi. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Jeśli nie, to bardzo proszę pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Odniosę się do zasady, a o szczegółach opowiedzą moi współpracownicy. Dla uporządkowanie powiem, jakie czynności, czy zachowania podmiotów, są aktualnie penalizowane. Dla każdego działania opowiem, jaka kara była i jaka będzie w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Ustawa nie rezygnuje z karania niektórych czynności. Penalizowane jest aktualnie nieutrzymywanie zapasów na nałożonym ustawą poziomie, bądź obniżenie ilości zapasów poniżej określonego poziomu. Kara wynosi 250% wartości niedoboru. Podstawa wyliczania 250% jest określona w ust. 16. Jest oczywiście różna dla różnych rodzaju paliw.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Odnośnie gazu ziemnego kara pozostaje bez zmian i wynosi 250% ceny określonej w taryfie. W przypadku ropy naftowej i paliw dotychczas było to 250% ceny z danego dnia, bądź średniej ceny sprzedaży. Aktualnie zostało to zryczałtowane na poziomie 4500 zł pomnożonego przez ilość niedoboru lub nieutworzonych zapasów paliw. Kwota 4500 zł została wyliczona jako 250% ceny aktualnie obowiązującej. Została przyjęta cena z połowy roku, która wynosiła około 1600 zł dla benzyn i około 1700 zł dla oleju opałowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WojciechJasiński">To jest cena w złotych. Na rynku operuje się jednak dolarami. Przewidujecie państwo, iż szybciej będzie się dewaluował dolar niż złoty?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Na razie złoty się umacnia. Przedstawiłam pierwsze działania stanowiące naruszenie ustawy. Następne to utrzymywanie w ramach zapasów obowiązkowych paliw niespełniających określonych norm jakości. W aktualnie obowiązującej ustawie było to 250% ceny. Obecnie 250% pozostaje bez zmian. Aby uniknąć wątpliwości czy ma być to najniższa średnia, czy najwyższa cena transakcji dziennej zainteresowanego producenta, zostaje wprowadzona jako punkt odniesienia cena największego podmiotu na rynku krajowym. Jest to codziennie publikowane, a więc nie powinno budzić wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Kolejnym penalizowanym działaniem jest niewykonanie obowiązku odsprzedaży zapasów w zaistniałej sytuacji. Aktualnie jest to 350% ceny. Będzie to dalej 350%, ale średniej ceny największego producenta na polskim rynku.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Ostatnim działaniem było dopuszczenie do niedoboru lub obniżenia jakości paliw. Było to 200% ceny. Teraz zostało to zróżnicowane w zależności od rodzaju paliw.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Pojawia się jeszcze jedna zmiana dotycząca punktu odniesienia, z którego dnia ceny mają być wzięte do wyliczenia kary. Chcemy, aby był to przepis mówiący, że dniem stwierdzenia niedopełnienia obowiązku jest dzień podpisania protokołu kontroli.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Na pytanie pana mecenasa odpowie pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ElżbietaPiskorz">Dziękuję. Jeśli chodzi o naruszenie ust. 1 pkt 8, to jest to uregulowane w ust. 6. W inny sposób przewiduje się kształtowanie kary z to naruszenie. Kara pieniężna wynosi od 10 do 15% przychodów konkretnego przedsiębiorcy.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ElżbietaPiskorz">Jeżeli chodzi o kwestie planowania cen ropy naftowej przy wyliczeniach wysokości kary, to wzięliśmy pod uwagę najbliższe 5 lat. Prognoza energetyczna, która została wykorzystana w polityce energetycznej ma dłuższą perspektywę. Liczymy się z tym, iż prognozy w dłuższej perspektywie mogą ulegać zmianie, dlatego odnieśliśmy się do okresu 5 lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WojciechJasiński">Bardzo proszę panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WojciechPaluch">Czy w chwili obecnej kara naliczana była dwukanałowo? Korzystaliśmy z ust. 6 albo z ust. 16. W tej chwili rezygnuje się z tego poprzez nowelizację ust. 16 i wyłączenie pkt 8. Korzystamy z normy, która w tej chwili obowiązuje i której w tej chwili nie zmieniamy. Czy przepis przejściowy w nowelizacji jest wystarczający? Czy będzie się odnosił również do pkt 8?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">W stosunku do ustępu zacytowanego przez panią dyrektor nie ma znaczących zmian. Nie potrzebny jest przepis przejściowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WojciechPaluch">W obecnej formie ustawy był wybór. Wartość kary można było obliczać według ust. 6, albo według ust. 16. Pkt 8 był zawarty w ust. 16. Państwo z premedytacją rezygnujecie z pkt 8 na rzecz normy, z której korzystacie obecnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ElżbietaPiskorz">Dotychczas korzystaliśmy głównie z normy występującej w ust. 6. Charakter naruszenia nie daje możliwości zastosowania do wyliczenia kary przepisów ust. 16, za niedopełnienie obowiązków przedstawienia oferty sprzedaży, o którym mowa w art. 34 pkt 2c. Jest to nałożenie przez ministra gospodarki na przedsiębiorstwo obowiązku sprzedaży paliwa w sytuacji kryzysowej. Nie mówimy o braku paliwa, czy złej jakości. Tylko o nałożeniu dodatkowego obowiązku, czyli przedstawienia oferty sprzedaży paliw na rynku. W związku z tym stosowany był ust. 6. Być może jest to pewne niedopatrzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WojciechPaluch">Czyli to odesłanie było błędne? Z założenia nie powinno funkcjonować od samego początku, ponieważ ta kwestia została uregulowana w ust. 6, który zostaje bez zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Po wyjaśnieniach uznaje pan słuszność zmian?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WojciechJasiński">Panie mecenasie, nie ukrywam, że chciałbym zakończyć pierwsze czytanie i trochę się nad tym tematem zastanowić. Chyba, że pan mecenas powie, że jest usatysfakcjonowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WojciechPaluch">Szanowni państwo. Biuro Legislacyjne zgłaszało wątpliwości, co do kwestii funkcjonowania pewnych norm w kontekście braku odesłania do pkt 8. Wątpliwości zostały w tej chwili rozwiane i BL przyjmuje do wiadomości, jaki jest stan prawny obecnie obowiązujący i jaka jest praktyka stosowania tych norm. Przyjmujemy do wiadomości uzasadnienia podane przez przedstawicieli ministerstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AntoniMężydło">Dziękuję. Nie było mnie na początku posiedzenia Komisji. Interesuje mnie kwestia niejednoznaczności regulacji, jeśli chodzi o zapasy paliw. Wiąże się to z karą nałożoną na spółkę J&S Energy S.A.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WojciechJasiński">Była już o tym mowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Wskazałam na kwestie zmian, które wynikły z niejednoznaczności prawnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WojciechJasiński">Jeśli nie ma więcej głosów proponuję zakończyć pierwsze czytanie. Do pracy na ustawą przystąpimy na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#WojciechJasiński">Przechodzimy do pkt 2, czyli zaopiniowanie dla Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sadowym. Proszę uprzejmie pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">W związku z planowanym na luty posiedzeniem Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka zachodzi potrzeba ustalenia celu i podstawowych założeń proponowanej przez nas ustawy o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym. Projekt ma na celu wyeliminowanie nieprawidłowości stanowiących konsekwencje niedopełnienia obowiązku rejestracji w KRS przez znaczną liczbę spółek prawa handlowego wpisanych do Rejestru Handlowego. Jest to stary rejestr, który występował przed KRS. Obecnie istnieje około 170 tys. spółek, które nie dopełniły obowiązku zarejestrowania się w KRS i są wpisane wyłącznie w starym rejestrze. Chodzi o to, aby zdyscyplinować spółki do dopełnienia tego obowiązku, czyli złożenia wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">W związku z tym, iż istnieje tak duży zakres niedopełnienia tego obowiązku intencją wprowadzanej zmiany jest to, aby ograniczyć liczbę czynności prawnych, w których można powołać się na stary rejestr.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Pierwotny zamiar był taki, aby określić datę końcową funkcjonowania starego rejestru, o d której nie można byłoby się na niego powoływać. Niestety, wskazano nam niezgodność takiego rozwiązania z Konstytucją RP i z prawem Unii Europejskiej. W związku z powyższym występujemy tylko o ograniczenie czynności prawnych, przy których będzie można powoływać się na stary rejestr.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#JoannaStrzelecŁobodzińska">Współpracownicy wyjaśnią szczegóły.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#IlonaKamińska">Zgodnie z propozycjami chcemy, aby zaświadczeniami z rejestru można było się posługiwać wyłącznie przy rejestracji spółki w rejestrze oraz dochodzeniu lub zaspokojenia roszczeń przez wierzycieli takich spółek. Chodzi o to, aby nie doszło do sytuacji, w której posługujemy się dokumentami zawierającymi nieaktualne dane. Obecnie jest to praktyka często stosowaną przez spółki. Obowiązująca zasada domniemania prawdziwości wpisów do rejestru w odniesieniu do tej kwestii w zasadzie nie istnieje. Stwarza to zagrożenie dla pewności obrotu, ze względu na fakt, iż obecnie jest około 170 tys. takich pomiotów.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#IlonaKamińska">Jednocześnie nowelizacja przewiduje wzmożoną kontrolę przez Komisję Sądu Rejestrowego. Istniejące przepisy wyznaczają zakres badania przez Sąd Rejestrowy dokumentów przedkładanych przez spółki, które przerejestrowują się z Rejestru Handlowego do KRS. Wydaje się, że jest to badanie zbyt ogólne. Uszczegółowienie polega na wskazaniu kwestii, na które sąd powinien zwrócić uwagę. Chodzi o kwestie dokumentów wystawianych na okaziciela w okresie powojennym. Istniały regulacje, które odnosiły się do dokumentów na okaziciela emitowanych przed II wojną światową. Występowały w formie dekretów o rejestracji i umarzaniu dokumentów na okaziciela. W takiej formie traciły one moc prawną.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#IlonaKamińska">W tym momencie sądy i referendarze nie zwracają uwagi na tę kwestię. Spółki wpisywane są do KRS na podstawie dokumentów nieposiadający żadnej mocy prawnej. Chodzi nam o to, aby uszczelnić ten system.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#IlonaKamińska">Chodzi nam także o nadużycia związane z wykorzystaniem takich akcji, z pozyskiwaniem akcji tego typu oraz próbami dochodzenia odszkodowań, które w ramach umów podpisanych przez Polskę zostały zapłacone.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#IlonaKamińska">Przewidywana jest również możliwość wznowienia postępowania rejestrowego tylko w sytuacji szczególnej przesłanki. Zachodzić mogą okoliczności wskazujące na nieważność uchwały, na podstawie której spółka została reaktywowana. W takim przypadku jest możliwość wznowienia postępowania przez prokuraturę tylko i wyłączanie dla spółek, które zostały zawiązane przed II wojną światową. Przyczyną jest to, iż wobec spółek tego typu jest najwięcej wątpliwości i zastrzeżeń. Dokumenty, na podstawie których te spółki przerejestrowują się do KRS są niekompletne. Jest to po prostu środek kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Można powiedzieć, iż do 1997 r. wszystkie spółki z Rejestru Handlowego są zahibernowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#IlonaKamińska">Niezupełnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WojciechJasiński">Spółki te będą w dalszym ciągu funkcjonowały. Będzie im trudniej wznowić, czy podjąć jakąkolwiek działalności, czy dochodzić jakichkolwiek praw i roszczeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#IlonaKamińska">Zgadza się, będzie im trudniej dochodzić praw. Spółki, które chcą podjąć taką działalności powinny się przerejestrować i uaktualnić dokumenty.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Proszę pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję panie przewodniczący. Mam pytanie do wypowiedzi przedstawicielki MG. Restytucja spółek staje się coraz większym problemem ze względu na procesy odszkodowawcze. Część spółek zamierza lub już rozpoczyna procedury pozyskiwania kapitału poprzez giełdę na procesy ze Skarbem Państwa oraz na procesy związane z stytuacją majątku spółek. Sytuacja jest o tyle ciekawa, że osoby powołujące się na papiery wartościowe nie mają nic wspólnego z faktycznymi następcami prawnymi czy właścicielami przedwojennymi. Można domniemywać, że duża część tego grona nabywa je na rynku antykwarycznym za przysłowiową złotówkę. Później starają się uruchomić je w obrocie.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#MaksKraczkowski">W jaki sposób są katalogowane i przechowywane, czy w ogóle są, przedwojenne papiery wartościowe? Drugie pytanie, w jaki jeszcze inny sposób są pozyskiwane papiery wartościowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#IlonaKamińska">Na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 29 grudnia 2009 r. projekt nowelizacji został przyjęty. Podjęto inicjatywę skatalogowania blankietów i papierów wartościowych. Wszyscy członkowie Rady Ministrów zostali zobowiązani w ramach swoich właściwości do sprawdzenia czy są w posiadaniu papierów wartościowych wyemitowanych przed I wojną światową. Czy takie papiery wartościowe posiadają? Informacja zbiorcza, dotycząca wszystkich ministerstw, ma zostać przedstawiona ministrowi skarbu do 28 lutego. Dopiero po tym dniu będziemy mieli pełną wiedzę na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo, pan poseł Abramowicz bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#AdamAbramowicz">Chciałbym się zapytać, jaki jest dzisiejszy koszt przerejestrowania spółki?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#IlonaKamińska">Przyznam szczerze, że nie jestem w stanie dokładnie odpowiedzieć na to pytanie. Wydaje mi się, że nie są to duże koszty, wykraczające poza możliwości działania przedsiębiorcy. Proszę o wyrozumiałość, ponieważ zastępuję nieobecną dziś panią dyrektor, ale postaramy się dowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WojciechJasiński">Pan poseł Krasulski bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#LeopoldKrasulski">Dziękuję panie przewodniczący. Materia dotycząca tej kwestii jest bardzo skomplikowana. Do tej pory faktycznie działają dwa rejestry, czyli Rejestr Handlowy i Krajowy Rejestr Sądowy.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#LeopoldKrasulski">Właścicielami akcji, obligacji czy papierów wartościowych zostali ludzie, którzy kolekcjonowali i skupowali te dokumenty na różnego rodzaju targach czy w skupach makulatury. Stali się właścicielami tych dokumentów. Jak ministerstwo chce rozwiązać sprawę, jeśli wystąpią oni o odszkodowania, czy rekompensaty?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#IlonaKamińska">Kwestia każdego wniosku jest rozpatrywana indywidualnie. Na etapie początkowym nie jesteśmy w stanie podważyć wpisu do KRS. Tą kwestie rozstrzyga Sąd Rejestrowy, więc nie jest to w naszej kompetencji. Proponowane zmiany zmierzają do tego, aby na etapie początkowym sąd wyłapał ewentualne nieprawidłowości. Celem jest to, aby nie dopuścić do przerejestrowania tych spółek, ponieważ zdarzają się sytuacje, w których osoby nielegitymujące się prawem do tych akcji, działają na szkodę faktycznych właścicieli.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#IlonaKamińska">Staramy się badać dokładnie wnioski pod różnym kątem. Decyzje wydawane są indywidualnie w każdej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo, jeszcze pan przewodniczący Kraczkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MaksKraczkowski">Mam prośbę do przedstawicieli ministerstwa. Ze względu na to, iż z przeprowadzonej dyskusji, interpelacji pana posła Krasulskiego i z informacji prasy wynika, że mogą zachodzić nadużycia skutkujące znacznym uszczupleniem Skarbu Państwa, mam prośbę, aby MG skierowało do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pismo z wnioskiem o zbadanie procesów, które zostały już przeprowadzone.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#MaksKraczkowski">Na posiedzeniu Rady Ministrów była prowadzona dyskusja w tej kwestii. Temat wydaje się naprawdę ważny. W artykułach prasowych inwestorzy zachęcani są do brania udziału w przedsięwzięciach, które, po wyroku sądu będą skutkowały pobieraniem odszkodowań. Wydaje mi się, że jest to naprawdę ważne.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#WojciechJasiński">Poddaję pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie rządowego projektu dla Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że wniosek został przyjęty jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#WojciechJasiński">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>