text_structure.xml 20.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Protokół z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia uwag uznaję za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Dzisiejszy porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Kto reprezentuje Ministerstwo Gospodarki? Pan minister Korolec – witam uprzejmie. Szanowni państwo, przewodniczącą podkomisji jest pani posłanka Nykiel, którą uprzejmie witam. Przed rozpoczęciem procedowania spytam tylko jeszcze panią przewodniczącą, czy podkomisja zapoznała się z pismem Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MirosławaNykiel">Panie przewodniczący, ja wyjaśnię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Chwilkę. Poinformuję wszystkich państwa, że data nadania pisma to 7 stycznia, ale do Komisji wpłynęło ono dzisiaj, stąd moje pytanie. Dołączone do niego są dwie poprawki i w jakiś sposób trzeba się do nich ustosunkować. Mam wątpliwości, bo z jednej strony nie chciałbym opóźniać prac – wiem, że ta ustawa powinna dawno wejść w życie. Z drugiej strony nie chciałbym, żebyśmy po prostu zlekceważyli te poprawki. Trzeba je potraktować poważnie i między tymi dwoma stanowiskami chciałbym znaleźć jakieś wyjście. Słucham uprzejmie pani przewodniczącej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MirosławaNykiel">Panie przewodniczący, dziękuję. Odbyły się 3 spotkania podkomisji do spraw implementacji tej dyrektywy i tak jak pan przewodniczący był uprzejmy zauważyć, uwagi „Solidarności” przyszły dzisiaj. Myślę, że trzeba dać czas panu ministrowi, żeby zapoznał się z tymi propozycjami poprawek. Sugeruję, by dzisiaj w trakcie procedowania pan minister mógł się do nich ustosunkować, a następnie aby posłowie je przyjęli albo odrzucili.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WojciechJasiński">Czy pan minister jest już gotów ustosunkować się do tych poprawek? Jeżeli nie, to ja ogłoszę 10 minut przerwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MirosławaNykiel">Szkoda by było włączać to do drugiego czytania. Myślę, że dzisiaj byłby właściwy moment, aby to rozpatrzyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WojciechJasiński">Panie ministrze, 10 minut przerwy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarcinKorolec">Mogę teraz to omówić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarcinKorolec">Uwaga zgłoszona przez Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” dotyczy możliwości załatwiania spraw z zakresu prawa pracy w pojedynczym punkcie kontaktowym. Otóż, w tym sensie ta uwaga jest moim zdaniem niezasadna, jako że dyrektywa sama w sobie, a także przepisy ustawy w art. 3 ust. 4 wyłączają z ich zakresu regulację prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. W tym sensie PPK, który jest stworzony na podstawie dyrektywy i który ma służyć do załatwiania spraw związanych z transgranicznym świadczeniem usług lub z prowadzeniem działalności gospodarczej nie jest do tego stworzony i byłyby to dodatkowe obciążenia dla tego punktu kontaktowego. Myślę, gdy już ten punkt kontaktowy będzie funkcjonował, będzie można poddać refleksji, czy nie dodawać mu dodatkowych funkcji. Natomiast zgodnie z dyrektywą, prawo pracy i ubezpieczeń społecznych jest z zakresu dyrektywy wyłączone, stąd też wydaje się, że ta uwaga jest niezasadna.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarcinKorolec">Mamy dzisiaj na sali dyrektora Departamentu Gospodarki Elektronicznej Ministerstwa Gospodarki, który to department odpowiada za strukturę PPK. Jeżeli pan przewodniczący by pozwolił, to poprosiłbym pana dyrektora o przedstawienie struktury organizacyjnej i funkcjonowania PPK, bo jest to materia dość skomplikowana, a wydaje mi się ważne, aby państwo posłowie mieli okazję poznać jak te punkt kontaktowy jest zaprojektowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SebastianChristow">Dzień dobry, witam serdecznie. Sebastian Christow, Ministerstwo Gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, proszę bardzo, aby umożliwić słuchanie tym, którzy chcą słuchać. Proszę o to uprzejmie i gości, i państwa posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SebastianChristow">Pozwolę sobie tylko w skrócie przedstawić rys historyczny co do tego, skąd wzięła się ta decyzja. W 2006 r. unijni ministrowie zgodzili się, że należy zharmonizować rynek wewnętrzny w zakresie usług, ponieważ stanowią one 70% całej gospodarki. Badanie wykazało także, że świadczenie usług transgranicznych stoi na bardzo niskim poziomie. Oczywiście zbadano również, jak zmiana wpłynie na rynek pracy, pomimo tego, że jest on wyłączony z obowiązków informacyjnych. Chodzi tu o 100 tys. miejsc pracy w Polsce i 2 mln w całej Unii.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#SebastianChristow">Główna idea, która przyświecała stworzeniu punktu kontaktowego to jest zlikwidowanie tej niedoskonałości rynku, jakim jest asymetria w dostępie do informacji. Powołany został w Komisji Europejskiej zespół do spraw wdrażania dyrektywy usługowej i punktów kontaktowych. Jest już uruchomiona jego strona centralna, która pokazuje efekty działań w innych państwach członkowskich. Doświadczenie pokazuje, że inne państwa były już wcześniej do tego przygotowane i zasadniczo nie musiały tworzyć na nowo takiej struktury, z jaką my teraz startujemy. Stąd dla nas bardzo ważne jest, żeby jak najszybciej wydać rozporządzenie ustanawiające warunki techniczne i organizacyjne, ponieważ już pierwszy screening jakiego dokonał zespół i KE wykazał, że na naszych stronach nie ma wystarczającej liczby informacji, jakie są wymagane dyrektywą. Projekt jest w tej chwili oczkiem w głowie Komisji i Komisarz do spraw Rynku Wewnętrznego zapowiedział, że będzie prowadzić pogłębiony screening. Dlatego chcemy mieć jak najszybciej podstawę prawną do uzupełniania treści na stronie.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#SebastianChristow">Jak wspomniałem, struktura organizacyjna przebiega od KE poprzez zespół do sieci punktów. Jest także pilotażowy projekt transgraniczny, który tworzy jeszcze głębszą sieć punktów – drugi etap, który ma umożliwić transgraniczną komunikację pomiędzy tymi punktami. Za dyrektywą idzie ustawa i to, co nas interesuje jako departament, to jest rozporządzenie, które umożliwi punktowi sprawne funkcjonowanie. Postaraliśmy się już o finansowanie, mamy pozytywną opinię z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, a do końca miesiąca będziemy mieć potwierdzenie z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#SebastianChristow">Już wystartowaliśmy z tą strukturą i przeprowadziliśmy pierwsze szkolenia. Aby zapewnić część informacyjną dla przedsiębiorców, konsumentów i administracji nawiązaliśmy już kontakty z innymi resortami, mimo że formalnie takiego obowiązku nie ma. Ta współpraca układa się bardzo dobrze, ale informacji jest bardzo dużo. Stąd w punkcie kontaktowym są wyróżnione dwa przekroje. Jeden jest dla przedsiębiorców, konsumentów i administracji. W strukturze wyodrębniona jest też część informacyjna, gdzie są opisane wszystkie procedury, a z Departamentem Regulacji Gospodarczych współpracujemy nad jej uproszczeniem. W informacji jest też druga część, gdzie zgodnie z dyrektywą jest możliwość przeprowadzenia procedury, tak żeby np. przy rejestracji działalności samorządy mogły z tego korzystać. Jest też helpdesk, gdzie można znaleźć najczęściej zadawane pytania.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#SebastianChristow">Co do obsługi, to pierwszą linię stanowi pomoc techniczna, zarówno dla przedsiębiorców, jak i administracji, na wypadek problemów z funkcjonowaniem portalu informacyjnego. Druga linia to jest pomoc merytoryczna – jeśli brakuje informacji na portalu albo przedsiębiorca poszukuje właściwego organu czy instrumentów odwoławczych, wtedy my wskazujemy te informacje i od razu uzupełniamy o nie portal. Jeśli przy okazji widzimy gdzieś potrzebę czy też możliwość uproszczenia procedur czy przepisów, wtedy takie informacje dostarczamy do Departamentu Regulacji Gospodarczej. Trzecia bardzo ważna linia to Centralne Biuro, którym zawiaduje Minister Gospodarki. Jest ulokowane w Departamencie Administrowania Obrotem. To jest ten element, który zapewnia komunikację pomiędzy wszystkimi organami. Jeśli dochodzi do wątpliwości i konfliktów, to jest to strona, która reprezentuje interesy przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#SebastianChristow">Oczywiście, całość jest powiązana z wcześniejszymi projektami unijnymi, bo Unia dąży w sposób zdeterminowany do wyrównania szans na rynku wewnętrznym. Jest to z jednej strony system SOLVIT, który funkcjonuje bardzo długo i za pomocą PPK można się do niego odwołać i jest też system IMI – Wymiany Informacji Na Rynku Wewnętrznym, który jest już pilotażowo wdrożony. Tam można sprawdzać w poszczególnych państwach kwalifikacje, a wynika to z tego, że nie ma obowiązku składania oryginałów dokumentów. Jest to system, który zwiększa zaufanie do obywateli i przedsiębiorców, i organy mogą sprawdzać te informacje pomiędzy sobą. System IMI będzie się rozlewał również na inne obszary, bo jego genialność tkwi w prostocie. W tym systemie są po prostu predefiniowane pytania, które organy w języku macierzystym mogą zadawać…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WojciechJasiński">Panie ministrze, jeśli pan potrzebuje przerwy, to naprawdę ją ogłoszę. Pan dyrektor bardzo wiele mówi, ale boję się, że to nam niewiele da.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SebastianChristow">Teraz, żeby zamknąć już przedstawianie organizacji PPK, powiem, kto dostarcza informacji i z kim po stronie rządowej i samorządowej współpracujemy. Są to właściwe organy – ministerstwa i urzędy centralne, jednostki samorządu terytorialnego i inne właściwe organy władzy publicznej, które wymagają zaświadczeń, oświadczeń czy też mają inne wymogi informacyjne wobec przedsiębiorców, oraz właściwe organy samorządu zawodowego, które też mogą za pośrednictwem PPK dostarczyć informacji – z nimi też bardzo dobrze się nam współpracuje. Tu oczywiście za pośrednictwem E-PUAP też otwieramy możliwość realizacji procedur w formie elektronicznej. Wszystko to jest finansowane z dwóch źródeł: Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka i Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, a ujęliśmy to wspólną klamrą „Przyjazna Administracja”. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję panu dyrektorowi. Pan poseł Krasulski prosił o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#LeonardKrasulski">Dziękuję, panie przewodniczący. Pojawiły się tu pewne nowości i jako członek podkomisji nie byłem zapoznany z propozycjami zmian. Mam też pytanie do pana ministra Korolca, czy potrafiłby pan zdefiniować, co to są „konsultacje społeczne”? Jeśli partnerom społecznym przekazuje się materiały, które nijak się mają do projektu ustawy, to nie wiem, czy to można nazwać konsultacjami społecznymi. Proponuję, aby zrobić parominutową przerwę, żeby wszyscy posłowie zapoznali się z przesłanymi nam zastrzeżeniami. To jest potrzebne, abyśmy mogli ustosunkować się do całego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję, pan poseł Milcarz był jako drugi, potem pani posłanka Nykiel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#HenrykMilcarz">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Nie towarzyszą mi ambicje, aby reprezentować Komisję Krajową „Solidarności”. Natomiast, w jej opinii w trzecim akapicie postawiony jest dość poważny zarzut: „Jednocześnie Prezydium KK po raz kolejny zdecydowanie sprzeciwia się sposobowi prowadzenia konsultacji społecznych, bądź ich całkowitego braku w kluczowych obszarach gospodarki.” Chciałbym zapytać pana ministra, czy te konsultacje są prowadzone? Co jak co, ale przestrzeganie zasad współżycia społecznego w kraju powinno być przestrzegane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MirosławaNykiel">Panie przewodniczący, czy mogę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo, pani przewodnicząca Nykiel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MirosławaNykiel">Panie przewodniczący, otóż po powołaniu podkomisji było mnóstwo czasu na konsultacje. Spotkaliśmy się w swoim gronie, tylko członkowie podkomisji z ministerstwem, wyjaśniliśmy sobie wszystkie zasady procedowania, daliśmy czas partnerom społecznym na pisemne zgłoszenie uwag. W kolejnym tygodniu zorganizowaliśmy spotkanie podkomisji pomiędzy posiedzeniami Sejmu, gdzie zaprosiliśmy wszystkie strony społeczne, które miały jakiekolwiek uwagi. Na posiedzeniu odbyła się bardzo rzetelna i wyczerpująca dyskusja nad każdym artykułem, były wyjaśnienia i za zgodą wszystkich, bez żadnych kontrowersji przyjęliśmy sprawozdanie, które dzisiaj chcieliśmy Komisji Gospodarki przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MirosławaNykiel">Natomiast, jeśli jeszcze dzisiaj rano pojawiają się propozycje strony społecznej, to moja propozycja jest taka, panie przewodniczący. Zróbmy jeszcze jedno posiedzenie podkomisji, żeby jeszcze raz przedyskutować to w trybie pilnym i przyjąć bądź odrzucić te poprawki, żeby nie było takich sugestii, o jakich mówił mój poprzednik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WojciechJasiński">Pani przewodnicząca, jestem najbliższy takiemu postawieniu sprawy, aby przerwać posiedzenie Komisji do czasu aż podkomisja to rozpatrzy i da sygnał, że jest gotowa. Nawet jutro moglibyśmy do tego wrócić.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#WojciechJasiński">Natomiast chciałbym, żebyście państwo się zastanowili nad jednym. Pan minister powiedział, że dyrektywa nie obejmuje prawa pracy, ale czy to znaczy, że zakazuje objęcia go tą regulacją? Na poprzednim posiedzeniu mówiliśmy, że różne kraje w różnym zakresie tę dyrektywę przyjęły. Samo to, żeby w punkcie kontaktowym był dostęp do informacji o prawach i obowiązkach pracowników i pracodawców, to nie wydaję mi się specjalnie naganne. Ten aspekt chciałbym tutaj poruszyć, bo chyba można ustalić, czy dyrektywa tego zakazuje. Nie mam jednoznacznej opinii, ale chciałbym to wiedzieć. Jednocześnie chodzi też o tę drugą poprawkę, pani przewodnicząca. Słucham.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MirosławaNykiel">Panie przewodniczący, zapraszamy do dyskusji na posiedzenie podkomisji, może rzeczywiście znajdziemy jakiś wspólny punkt widzenia na tę sprawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, kto jest za tym, aby przekazać projekt ponownie do podkomisji? 21 głosów jest za. Kto jest przeciw? Nikt nie jest przeciw. Kto się wstrzymał? Nikt się nie wstrzymał od głosu. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#WojciechJasiński">Pan minister jeszcze chciał zabrać głos. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarcinKorolec">Dziękuję, panie przewodniczący. Chcę się ustosunkować do tego wniosku Prezydium KK i odnieść do tekstu dyrektywy, który w art. 1 ust. 6 stanowi, że „niniejsza dyrektywa nie ma wpływu na prawo pracy, czyli na jakiekolwiek przepisy prawne lub postanowienia umowne dotyczące warunków zatrudnienia, warunków pracy, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosunków między pracodawcą a pracownikiem, które państwa członkowskie stosują zgodnie z prawem krajowym, które nie narusza prawa wspólnotowego. Niniejsza dyrektywa nie ma również wpływu na przepisy państw członkowskich dotyczące zabezpieczenia społecznego.” Odpowiedni przepis znajduję się również w art. 3 ust. 4 projektu proponowanej ustawy. Stąd też wydaje się, że pierwszy wniosek KK dotyczący funkcjonalności PPK nie znajduje w tej dyrektywie uzasadnienia.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#MarcinKorolec">Jeśli chodzi o drugi element podnoszony przez KK „Solidarności”, to chcę powiedzieć, że konsultacje miały miejsce i w naszej ocenie odbyły się one w sposób wyczerpujący, od samego momentu uchwalenia dyrektywy. Założenia ustawy wraz z oceną skutków regulacji zostały wysłane do 200 partnerów społecznych w 2008 r. Następnie w lipcu i w sierpniu były prowadzone konsultacje międzyresortowe i projekt ustawy był wtedy również rozsyłany do partnerów społecznych. Z 200 organizacji poinformowanych o założeniach ustawy i ocenienie skutków regulacji odpowiedziało ministerstwu 19. Szczegółową informację na ten temat mogę przesłać pisemnie do sekretariatu Komisji. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TomaszTomczykiewicz">Panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#TomaszTomczykiewicz">Ja w tej sprawie, bo nie może tak pozostać, że jest pismo KK, które twierdzi, że nie odbyły się konsultacje, a pan minister mówi, że konsultacje trwają od 2008 r. Tego nie możemy tak zostawić, bo to są stwierdzenia nieprawdziwe, ale one pozostaną w dokumentach, więc musimy się do tego odnieść i zażądać wyjaśnień. Z resztą była tu deklaracja ministra, że przedstawi na piśmie informację i w związku z tym powinniśmy żądać od KK sprostowania nieprawdziwej informacji. Nie może być tak, że poważna instytucja pisze nieprawdę w dokumentach kierowanych do Sejmu. Minimum zaufania do dokumentów, które są nam przedstawiane musimy zachować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WojciechJasiński">Panie przewodniczący, zdajemy sobie sprawę z tego, że trzeba by to ewentualnie wyjaśnić, ale na naszą merytoryczną ocenę zasadności propozycji nie ma to wpływu. Nie mam nic przeciw temu, żeby ministerstwo wykazało jak było. W ostateczności jest nawet coś takiego jak droga sądowa o dawanie fałszywego świadectwa, ale to można rozpatrzyć w innym czasie, jeśli ministerstwo o to wniesie. Z tego punktu widzenia jest to dla mnie sprawa drugorzędna.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, bardzo proszę członków podkomisji o pozostanie. Zamykam posiedzenie. Nowe posiedzenie zostanie ogłoszone jeszcze podczas tej sesji Sejmu, gdy podkomisja da sygnał, że jest gotowa.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>